eitaa logo
تغییر فتاوا و نظرات جدید رهبری
3.7هزار دنبال‌کننده
42 عکس
2 ویدیو
10 فایل
این کانال وابسته به مرکز تخصصی احکام جامع و با مشورت و تحت اشراف بعض نمایندگان رسمی و اعضای استفتاءات مقام معظم رهبری برای اطلاع رسانی از نظرات جدید و عدول و تغییر فتاوای معظم له می باشد. خادم کانال: @admin_118ahkam ✅ این کانال #رسمی است.
مشاهده در ایتا
دانلود
✨﷽✨ 📚 کسر هزینه‌های جاری ماه در سر سال خمسی (خمس پس اندازهای جاری) مطابق با فتوای جدید (مدّ ظله العالی) 🗓 تاریخ تقریبی از فتوای سابق: ۴شنبه، ۸ دی ۱۴۰۰ 🔒سؤال: افرادی که حقوق خود را قبل از سال خمسی می گیرند ولی آن را برای خرجی آن ماه نیاز دارند، آیا پرداخت خمس آن واجب است؟ ❌ فتوای سابق: (متن موجود در اجوبه الاستفتاءات، رساله آموزشی، کتاب خمس، سایت معظم له و...) مبلغ پس انداز شده اگر از درآمد کسب باشد، و تا چند روز پس از سال خمسى صرف در مؤونه نشود، مشمول خمس است. و این مسأله فتوا است و جزء مواردی نیست که در آن عدول جایز باشد. (استفتاء از معظم له، شماره سوال: 1280168، تاریخ: ۱۴۰۰/۰۶/۱۸ و شماره سوال: 1317791، تاریخ: ۱۴۰۰/۱۰/۱۴) 🔑✅ فتوای جدید: پس انداز مقداری پول برای نیازهای احتمالی، چنانچه با دادن خمس نیازهای مزبور برطرف نمی شود، خمس ندارد. متن کاملتر پاسخ: پس انداز مقداری پول برای پیش آمدهای احتمالی چنانچه با دادن خمس مقدار باقیمانده کفایت نمی کند و نگرانی شخص برطرف نمی شود، خمس ندارد؛ هر چند احتیاط این است که پس از رفع نگرانی (با حصول درآمد جدید) خمس مقداری که مصرف نشده پرداخت شود. 🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹 🆔 @fatava_jadid
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨﷽✨ 📚 اجاره مکان برای استفاده حرام مطابق با فتوای جدید (مدّ ظله العالی) 🗓 تاریخ تقریبی بیان ۴شنبه، ۲۲ دی ۱۴۰۰ 🔑✅ : اجاره دادن مکان برای استفاده حرام، (وضعاً) باطل است و حرمت آن (تکلیفاً) دائر مدار صدق اعانه است. (جلسه استفتاءات تهران _ استفتاء جدید از معظم له، سوال شماره: 1322507) نکته‼️ از این پس به عنوان پاسخگویی، به عنوان فتوای مقام معظم رهبری، فتوای فوق باید مطرح گردد و فتوای امام راحل مطرح نشود. (تا به حال چون فتوایی از حضرت آقا نبوده ، موظف به بیان و عمل بنابر فتوای امام راحل بودیم، ولکن حال که فتوای معظم له اعلام شده، همان بیان می شود.) 🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹 🆔 @fatava_jadid
✨﷽✨ 📚 و خاصه اش مطابق با ♻️♻️ 🗓 تاریخ تقریبی از فتوای سابق: ۴شنبه، ۲۲ دی ۱۴۰۰ 🔒سؤال: آيا برای کسی که وضو ندارد مس اسامی خداوند و صفات خاصه او جايز است؟ ❌فتوای سابق: (متن موجود در اجوبه الاستفتاءات، رساله آموزشی، سایت معظم له و...) - لمس کلمه جلاله الله بدون وضو حرام است و تفاوتی بین مسح کل کلمه و بخشی از حروف آن نیست. استفتاء از معظم له، شماره سوال: ۷۴۲۴۹۷، تاریخ: ۱۳۹۵/۱۲/۰۱ - مس لفظ جلاله بدون وضو جایز نیست،اگر چه جزیی از یک اسم مرکب باشد. اجوبه الاستفتاءات، س۱۵۲ / استفتاء از معظم له، شماره سوال: ۹۸۶۷۰۵، تاریخ: ۱۳۹۸/۰۲/۱۹ - مسّ اسماء و صفات مخصوص ذات باری تعالی بدون وضو (که شامل حال حیض و جنابت هم می‌شود) حرام است، و احوط الحاق نام های انبیاء عظام و ائمه معصومین(علیهم السلام) به نام های خداوند متعال، در حکم مذکور است. استفتاء از معظم له، شماره سوال: ۸۶۶۲۰۹، تاریخ: ۱۳۹۷/۰۲/۲۰ - مسّ لفظ جلاله بدون وضو جایز نیست، اگرچه جزیی از یک اسم مرکب باشد و نام خدا به هر زبانی که باشد همین حکم را دارد. استفتاء از معظم له، شماره سوال: ۸۶۶۲۰۹، تاریخ: ۱۳۹۷/۰۲/۲۰ 🔑✅ فتوای جدید: احتیاط مستحب است که بدون وضو مس نشود. منبع برای انتشار اساتید: ۱. جلسه ی استفتاءات تهران ۲. استفتاء خصوصی از مدير دفتر استفتائات و مطالعات فقهي دفتر آیت الله خامنه ای ۳. استفتاء از معظم له: شماره سوال: 1321877، تاریخ: ۱۴۰۰/۱۰/۲۶ و شماره سوال: 1321438، تاریخ: ۱۴۰۰/۱۰/۲۵ و شماره سوال: 1325253، تاریخ: ۱۴۰۰/۱۱/۰۶ چند نکته‼️ 1️⃣ این حکم فقط برای کسی است که وضو ندارد و شامل افراد جنب و حائض نمی شود. لذا مس اسماء الله برای این افراد جایز نیست. (یعنی حکم برای مُحدِث به حدث اصغر با مُحدِث به حدث اکبر متفاوت می باشد.) 2️⃣ مس آیات قرآن نیاز به طهارت دارد و فتوا کمافی السابق می باشد. 3️⃣ هتک حرمت و هرکاری که باعث بی احترامی به این اسماء شود، (مانند دور انداختن، سوزاندن، زیر دست و پا قرار دادن و...) جایز نیست و حرام است. بلکه طبق فتوای جدید، فقط وضو نیاز ندارد. 🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹 🆔 @fatava_jadid
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨﷽✨ 📚 علیهم السلام مطابق با ♻️♻️ 🗓 تاریخ تقریبی از فتوای سابق: ۴شنبه، ۲۲ دی ۱۴۰۰ 🔒سؤال: آيا براي كسي كه وضو ندارد مس اسم مبارک انبیاء و امامان و حضرت زهرا علیهم السلام جایز است؟ ❌فتوای سابق: (متن موجود در اجوبه الاستفتاءات، رساله آموزشی، سایت معظم له و...) مس اسماء ائمه (علیهم السلام) و القاب بدون وضو بنا بر احتیاط جایز نیست ولی لمس کنيه مانع ندارد، هرچند اگر لمس کنيه موجب بى احترامى و هتک حرمت باشد، حرام است. اجوبة الاستفتاءات، س۱۵۳ / استفتاء از معظم له، شماره سوال: ۷۶۱۰۲۳ ، تاریخ: ۱۳۹۶/۰۲/۰۶ و شماره سوال: ۸۶۶۲۰۹ ، تاریخ: ۱۳۹۷/۰۲/۲۰ 🔑✅ فتوای جدید: بنابر احتیاط مستحب اجتناب شود. منبع برای انتشار اساتید: ۱. جلسه ی استفتاءات تهران ۲. استفتاء از معظم له، شماره سوال: 1321877 ، تاریخ: ۱۴۰۰/۱۰/۲۶ نکته‼️ هتک حرمت و هرکاری که باعث بی احترامی به این اسماء شود، (مانند دور انداختن، سوزاندن، زیر دست و پا قرار دادن و...) جایز نیست و حرام است. بلکه طبق فتوای جدید، فقط طهارت نیاز ندارد. 🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹 🆔 @fatava_jadid
✨﷽✨ 📚 ورود به ادارات با کارت واکسن تقلبی مطابق با ♻️♻️ (مدّ ظله العالی) 🗓 تاریخ بهمن ماه ۱۴۰۰ 🔓 سوال: با توجه به قانون جدید در عدم مجوز ورود به ادارات بدون کارت واکسن، حکم ارائه ی واکسن تقلبی و ورود به اداره چه می باشد؟ حقوق دریافتی چه حکمی دارد؟ 🔑✅ پاسخ : 1. در جواب تلفنی و حضوری: توصیه به واکسن زدن شود و بعد گفته شود: «ملاک در این گونه امور قوانین و مقررات و مصوّبات ستاد کرونا می باشد و اگر ورود غیر قانونی باشد، ورود به اداره خالی از اشکال نیست.» 2. در سایر موارد: بایگانی شود. جلسه پژوهشی 279 / استفتاء ج 279/1 نکته‼️ از این پس در پاسخگویی، به عنوان فتوای مقام معظم رهبری، مساله ی فوق به صورت شفاهی مطرح گردد. (اساتید پاسخگو دقت نمایند: تا اطلاع ثانوی به هیچ وجه جواب مکتوب با کد استفتاء یا مهر دفتر یا مرکز داده نشود.) فتوای سایر مراجع ان شاءالله روز بعد، قرار داده خواهد شد. 🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹 🆔 @fatava_jadid
✨﷽✨ 📚 ورود به ادارات با کارت واکسن تقلبی مطابق با فتاوای سایر مراجع معظم تقلید (مدّ ظلّهم العالی) 🔓 سوال: با توجه به قانون جدید در عدم مجوز ورود به ادارات بدون کارت واکسن، حکم ارائه ی واکسن تقلبی و ورود به اداره چه می باشد؟ حقوق دریافتی چه حکمی دارد؟ 🔑✅ پاسخ : 📘: ایشان در این مساله توقف کردند. (رخصت نمی دهند.) لذا مقلدین معظم له یا باید احتیاط کرده و این کار را ترک نمایند، یا می توانند با رعایت الاعلم فالاعلم به مجتهد جامع الشرایط دیگر مراجعه نمایند. [1] بله، کسی که مسئول این کار است (شخصی که می خواهد کارت واکسن بدهد) اگر کارش مستلزم تصرف در اموال بیت المال و اتلاف باشد، مسلماً جایز نیست. (مثلا واکسن مربوطه را مخفیانه دور بیاندازد و در ازای مبلغی، یا حتی مجاناً، اسم این فرد را در سیستم به عنوان فردی که واکسن زده ثبت کند تا کارت واکسن برای وی صادر شود.) و نسبت به کار خلاف شرع اش، استحقاق اجرت ندارد. شایان ذکر است برای مکلفین اگر تسبیب باشد، جایز نیست. (مثلا من به دکتر یا پرستاری که مسئول واکسن من است بگویم مواد واکسن را به من نزن و دور بریز.) [2] 📗: حقوق دریافتی اشکال ندارد ولکن تقلب دروغ و حرام است. [3] 📙: می توانید در حقوق تصرف کنید اما در زمینه ترزیق واکسن مطابق قوانین عمل نمایید. و در استفتاء دیگری فرمودند: این کار جایز نیست و باید طبق مقررات عمل شود. [4] 📕: بنا بر احتیاط واجب جایز نیست؛ اما گرفتن حقوق مانعی ندارد. [5] 🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹 [1] یعنی در این مساله به فتوای مجتهد جامع الشرایط و زنده دیگری که علمش از مرجع تقلیدشان کمتر و از مجتهدین دیگر بیشتر است یا آنکه از نظر رتبه علمی در نظر اهل خبره با هم مساویند، عمل نماید. [2] استفتاء مکتوب از دفتر معظم له در قم / استفتاء شفاهی از نماینده و رئیس هیئت استفتائات معظم له [3] استفتاء پیامکی از نماینده ی رسمی معظم له در قم [4] سایت رسمی معظم له، مرکز پاسخگویی به سوالات، کد رهگیری : 140011180125 / استفتاء از نماینده ی معظم له [5] استفتاء پیامکی از شاگرد و نماینده رسمی معظم له / استفتاء شفاهی از نماینده معظم له در قم 🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺 🆔 @fatava_jadid
✨﷽✨ 📚 آیة الکرسی (۱ آیه یا ۳ آیه؟!) مطابق با فتوای جدید (مدّ ظله العالی) 🔑✅ : در هر جایی که آیة الکرسی گفته شود آیه اول (تا «و هو العلی العظیم» )، مراد است مگر در جایی که به آن دو آیه بعدی (تا «هم فیها خالدون»)، تصریح شده باشد. منبع برای انتشار اساتید: دروس خارج فقه مقام معظم رهبری، ۱۳۸۵/۱۲/۱۴، درس۱۵۶ / استفتاء از معظم له، سوالات شماره: 1177476 و 1219523 و 1297828 و 1272156 / سایت رسمی احکام جامع (سراج) نکته‼️ از این پس به عنوان پاسخگویی، به عنوان فتوای مقام معظم رهبری، فتوای فوق باید مطرح گردد و فتوای امام راحل مطرح نشود. (فتوای امام خمینی (رحمة الله علیه): احتیاط واجب آن است که آیة الکرسی تا «هم فیها خالدون» خوانده شود.) 🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹 🆔 @fatava_jadid
✨﷽✨ 🔰 متن معظم له: (دقیق و بدون تغییر از بیان مقام معظم رهبری) 📄 منبع و تاریخ: دروس خارج فقه ، درس 156 ، المسالة الرابعة: التصویر ، جلسه 156 ، 1385/12/14 📖 (ابتدای شروع جلسه) : 💠 قال ابوذر «رضی ‌اللّه‌ عنه» : … قُلت : و أیّ آیة أنزلها اللّه علیک أعظم؟ قال «صلّی اللّه‌ علیه‌ و آله‌ و سلّم» : آیة الکرسی. در ادامه ی سؤالات، جناب ابوذر می‌پرسد: یا رسول الله! کدامیک از آیه‌ هایی که خدای متعال بر تو فرستاده بزرگ ‌تر است؟ مراد بزرگی کمّی نیست. چون معلوم است کدام آیه در قرآن بلندتر و بزرگ ‌تر از دیگر آیات است، بلکه مراد عظمت مضمونی و محتوایی است. حضرت (صلّی‌ اللّه‌ علیه‌ و آله) می‌فرمایند : آیة الکرسی. شاید وجهش این است که آیة الکرسی شامل ده موضوع توحیدی است. از اول آیة الکرسی، تا «و هو العلی العظیم» ، همین آیه اول، که به نظر ما آیة الکرسی همین آیه اوّل است، آنجایی که بإطلاقه بگویند آیة الکرسی، همین آیه اول مراد است. مگر تصریح کرده باشند به آن دو آیه بعدی، تا «هم فیها خالدون». در این آیه اول ده موضوع توحیدی و معرفتی وجود دارد که دقت در اینها و ملاحظه ی اینها بسیار مهم است. عظمت و بزرگی آیه به آن موضوعی است که در آن آیه مطرح شده است، هرچه آن موضوع با اهمیت‌ تر باشد، آیه عظمت بیشتری پیدا می‌کند. آن چیزی که مربوط ذات اقدس الهی و مربوط به توحید پروردگار، صفات و اسماء الهی است، طبعاً اهمیتش بیشتر است. 📜 یکی از اعضاء دفتر مقام معظم رهبری میگفت پس از پایان یکی از جلسات درس خارج معظم له، عرض کردم حضرت آقا اگر اجازه دهند این آقا پسر (4 یا 5 ساله) آیة الکرسی را در محضرتان قرائت کند؟ آقا اجازه فرمودند و او شروع به قرائت آیة الکرسی نمود ... تا "هم فیها خالدون" قرائت نمود. حضرت آقا ضمن تشویق کودک، (به این عضو دفترشان، به صورت شوخی) فرمودند: شما معتقد به آیات الکرسی هستید نه آیةالکرسی. (کنایه از اینکه آیةالکرسی یک آیه است نه بیشتر.) ✅ نکته: البته قرائت ۲ آیه ی بعد هم از لحاظ اخلاقی بسیار کار خوبی است.