eitaa logo
تغییر فتاوا و نظرات جدید رهبری
3.8هزار دنبال‌کننده
44 عکس
2 ویدیو
10 فایل
این کانال وابسته به مرکز تخصصی احکام جامع و با مشورت و تحت اشراف بعض نمایندگان رسمی و اعضای استفتاءات مقام معظم رهبری برای اطلاع رسانی از نظرات جدید و عدول و تغییر فتاوای معظم له می باشد. خادم کانال: @admin_118ahkam ✅ این کانال #رسمی است.
مشاهده در ایتا
دانلود
رساله جامع آیت الله سیستانی ج۱.pdf
10.01M
✨﷽✨ 📝 فایل کتاب مطابق با فتاوای مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی 1⃣ 🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹 📢 کانال رسمی احکام جامع 🆔 @ahkam_sraj
رساله جامع آیت الله سیستانی ج٢.pdf
6.71M
✨﷽✨ 📝 فایل کتاب مطابق با فتاوای مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی 2⃣ 🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹 📢 کانال رسمی احکام جامع 🆔 @ahkam_sraj
رساله جامع آیت الله سیستانی ج٣.pdf
7.91M
✨﷽✨ 📝 فایل کتاب مطابق با فتاوای مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی 3⃣ 🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹 📢 کانال رسمی احکام جامع 🆔 @ahkam_sraj
رساله جامع آیت الله سیستانی ج۴.pdf
8.42M
✨﷽✨ 📝 فایل کتاب مطابق با فتاوای مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی 4⃣ 🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹 📢 کانال رسمی احکام جامع 🆔 @ahkam_sraj
✨﷽✨ 📚 قبل از سال خمسی، با علم به مطابق با ♻️ ♻️ (مدّ ظله العالی) 🗓 تاریخ : ۴شنبه، ۳۱ فروردین ۱۴۰۱ 🔒سؤال: با توجه به اینکه خمس، به مازاد مؤونه تعلق می گیرد، در صورتی که مکلف بداند که تا پایان سال خمسی درآمدش صرف در مؤونه نمی شود، آیا پرداخت خمس آن زودتر از پایان سال خمسی واجب است؟ 🔑✅ : پرداخت خمس آن قبل از پایان سال واجب نیست. نکته‼️ ظاهراً فتوای معظم له از ابتدا همین بوده و عدول صورت نگرفته، بلکه در حال حاضر فقط تصریح به این نکته شده است. علی کل حال، از این پس برای پاسخگویی، به عنوان فتوای مقام معظم رهبری، لازم است فتوای فوق مطرح گردد. 📝توضیح: اصل بر این است که خمس به مجرد حصول ربح (حاصل شدن و به وجود آمدن سود و درآمد) به مال تعلق میگیرد، هرچند فرد مأذون در تأخیر در پرداخت خمس تا آخر سال خمسی می باشد. 👈 این قاعده چند ثمره ی عملی دارد. از جمله: 1️⃣ پول یا کالا را و نماید: اگر در بین سال اسراف و تبذیر کند از آنجا که مصداق مؤونه نیست، پرداخت خمس این مبلغ واجب است. به طور کلی اگر صرف درآمد بین سال عرفاً اسراف محسوب شود، پرداخت خمس آن لازم است. 2️⃣ پول را در مصرف نماید: اگر انسان پولی را بابت پرداخت کند لازم است خمس آن را بپردازد. مثلا: اگر انسان مبلغی را جهت اینترنت برای مصرف گناه بخرد، یا هزینه‌ ی خرید وسایل حرام، مثل انگشتر طلای مردانه، آلات لهو و لعب، ابزار قمار و مانند آن جزء مؤونه محسوب نمی‌شود و خمس دارد. شایان ذکر است اگر مکلف نداند که دقیقا چه میزان بابت کار حرام یا گناه هزینه شده است، مقداری را که یقین دارد در کار حرام مصرف کرده، محاسبه کند. 3️⃣ پول را به صورت و مصرف نماید: اگر مکلف پول خود را به صورت خرج نماید، یا و صدقاتی که بیش از شأن فرد است، عرفاً اسراف و سفهی محسوب شود، خمس دارد. 4️⃣ خرید یا یا نگه داری اشیاء : اگر در نظر عرف، داشتن شیئی غير عادى و غير متعارف باشد، خلاف محسوب مى شود و به آن خمس تعلق می گیرد؛ و تشخیص موضوع به عهده مکلف است. همچنین هدیه دادن چیزی که بیشتر از حدّ شأن عرفی هدیه دهنده باشد، مؤونه‌ی او محسوب نمی‌شود و باید خمس آن را بپردازد. ✅️ از مقام معظم رهبری: از موارد فوق مشخص شد که اگر مکلفی در مصرف هزینه های آب و برق و گاز و خوراک و پوشاک و هدیه و امثال آن از شأن خود زیاده روی و اسراف کند، به مقدارى كه بيش از شأنش مصرف كرده يا اسراف كرده است خمس تعلق مى‌گيرد. 5️⃣ یقین به عدم استفاده از مال تا سال خمسی: عده ای از مراجع معظم تقلید* فرمودند: اگر بداند تا آخر سال به آن درآمد نیاز پیدا نمی‌كند، باید (فتوا یا احتیاط بر حسب اختلاف) فوراً خمس آن را بدهد. (چون اصل در پرداخت خمس همان زمان حصول ربح است و از باب ارفاق و احتیاط به اینکه شاید مؤونه شود، اذن در تاخیر داده شده است. لذا اگر بداند مؤونه نمی شود، صبر و تاخیر در پرداخت خمس دلیل و مجوزی ندارد، درنتیجه لازم است فورا تخمیس شود.) مقام معظم رهبری (طبق متن فوق که جدیدا بیان نمودند) می فرمایند: جايز است فوراً خمس را بپردازد، ‌هرچند واجب نيست و حتی در این فرض هم جواز تاخیر تا آخر سال را دارد. 📚 برای انتشار اساتید: 1. جلسه استفتاءات تهران 2. استفتاء جدید مکتوب از نمایندگان معظم له (به دلیل حفظ امانت، از انتشار تصویر استفتاء معذوریم) 3. احکام خمس و مکاسب، بخش مؤونه و احکام آن، م69 و 72 4. استفتاء خصوصی از معظم له، شماره سوال: 235696 شماره سوال: 620085 شماره سوال: 889652 شماره سوال: 1217390 شماره سوال: 1204561 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ * از جمله صاحبان منهاج میفرمایند: يتعلّق الخمس بالربح بمجرّد حصوله وإن جاز تأخير الدفع إلى آخر السنة احتياطاً للمؤونة، فإذا أتلفه ضمن الخمس، وكذا إذا أسرف في صرفه أو وهبه أو اشترى أو باع على نحو المحاباة فيما إذا كانت الهبة أو الشراء أو البيع غير لائقة بشأنه، وإذا علم أنّه ليس عليه مؤونة في باقي السنة فالأحوط وجوباً أن يبادر إلى دفع الخمس ولا يؤخّره إلى نهاية السنة. درنتیجه: انسان می‌تواند در بین سال هر وقت درآمدی به دستش آید خمس آن را بدهد و می‌تواند پرداخت خمس را تا آخر سال به تأخیر بیندازد ولی اگر بداند تا آخر سال به آن درآمد نیاز پیدا نمی‌كند، بنابر احتیاط واجب، باید فوراً خمس آن را بدهد. 🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹 🆔 @fatava_jadid
✨﷽✨ 📚 ناشی از صرف مطابق با ♻️ ♻️ (مدّ ظله العالی) 🗓 تاریخ : ۴شنبه، ۳۱ فروردین ۱۴۰۱ 🔒 سؤال: اگر بعد از حصول درآمد مالی را که قرض کرده یا نسیه خریده است صرف در مؤونه کند یا چیزی را که مؤونه است به ذمه بخرد و هنگامی که صرف در مؤونه شده از درآمد قبلی چیزی باقی نمانده باشد و بعد از آن در همان سال درآمد دیگری کسب کند، آیا در پایان سال می تواند آنچه را صرف کرده کسر کند؟ 🔑✅ : در فرض مرقوم به همان مقدار از درآمد کسر می شود. 📝 توضیح‼️ این مساله مربوط به است که مدتها قبل معظم له از فتوای سابق عدول کردند (که ان شاءالله به زودی متن فتوای سابق و فتوای جدید در همین کانال بارگزاری می شود) و این مساله از فروعات همان مساله می باشد که اگر بدهی ناشی از صرف مؤونه بعد از حصول ربح باشد، قاعده ی کسر جاری می شود، و الا بنابر احتیاط واجب جاری نمی شود و نمی تواند کسر نماید. 📚 : 1. جلسه استفتاءات تهران 2. استفتاء جدید مکتوب از نمایندگان معظم له (به دلیل حفظ امانت، از انتشار تصویر استفتاء معذوریم) 3. سایت ادمین امام خامنه ای (ویژه ی نمایندگان معظم له)، اطلاع رسانی استفتائات، تاریخ: 1401/02/24 - ساعت: 19:26:34 4. استفتاء خصوصی از معظم له، شماره سوال: 1366844، تاریخ: ۱۴۰۱/۰۲/۲۶ 🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹 🆔 @fatava_jadid
✨﷽✨ 📚 پرداخت دیگران آنان مطابق با ♻️ ♻️ (مدّ ظله العالی) 🗓 تاریخ : ۴شنبه، ۳۱ فروردین ۱۴۰۱ 🔒سؤال: آیا پرداخت خمس دیگران بدون اطلاع آنان موجب سقوط ذمه آنان می شود؟ : اگر با اجازه و وکالت از طرف وی باشد، اشکال ندارد. شماره سوال: 1206316 ، تاریخ: ۱۳۹۹/۱۲/۱۶ شماره سوال: 597632 ، تاریخ: ۱۳۹۴/۰۸/۱۵ شماره سوال: 1101524 ، تاریخ: ۱۳۹۹/۰۲/۳۰ شماره سوال: 1227181 ، تاریخ: ۱۴۰۰/۰۲/۰۲ 🔑✅ : بلی؛ کفایت می کند. 📚 : 1. جلسه استفتاءات تهران 2. استفتاء جدید مکتوب از نمایندگان معظم له (به دلیل حفظ امانت، از انتشار تصویر استفتاء معذوریم) 3. سایت ادمین امام خامنه ای، (ویژه ی نمایندگان معظم له)، اطلاع رسانی استفتائات، تاریخ: 1401/02/24 - ساعت: 19:26:34 4. استفتاء از معظم له، شماره سوال: 1323981 🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹 🆔 @fatava_jadid
✨﷽✨ 📚 در مطابق با ♻️ ♻️ (مدّ ظله العالی) 🗓 تاریخ تقریبی : اوایل آذر ماه ۱۴۰۰ 🔒سؤال: اگر شخصی موقع ادای خمس، قصد قربت نداشته باشد، آیا این پرداخت موجب برائت ذمه می شود؟ : خمس از واجبات تعبدی است و باید با قصد قربت پرداخت شود. و بدون قصد قربت ذمه بریء نمی شود. 1. احکام خمس و مکاسب، فصل چیزهایی که به آنها خمس تعلق می گیرد، م1 2. استفتاء از معظم له: شماره سوال: 1114928 ، تاریخ: ۱۳۹۹/۰۳/۳۱ شماره سوال: 1000334 ، تاریخ: ۱۳۹۸/۰۳/۲۴ شماره سوال: 611289 ، تاریخ: ۱۳۹۴/۰۹/۲۸ 🔑✅ : ادای خمس هر چند بدون قصد قربت باشد، موجب برائت ذمه می شود. 📝 توضیح‼️ اشتراط قصد قربت در خمس است. لذا اگر کسی بدون قصد قربت خمس بدهد، کرده است؛ اما خمسی که پرداخت کرده، کافی است. 📚 : 1. مستندات استفتائات (دستخط) 2. استفتاء از معظم له: سوال شماره: 1315191 ، تاریخ: ۱۴۰۰/۱۰/۱۰ شماره سوال: 1329886 ، تاریخ: ۱۴۰۰/۱۱/۲۰ 🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹 🆔 @fatava_jadid
✨﷽✨ 📚 و در رسیدن به مطابق با ♻️ ♻️ (مدّ ظله العالی) 🗓 تاریخ تقریبی : اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ 🔒سؤال: روزه مسافری که صبح به مقدار از خود دور می شود، اگر برگشت ولی دارد که به رسیده یا نه، چه حکمی دارد؟ 🔑✅ : صحیح نیست. 📚 : 1. جلسه استفتاءات تهران 2. استفتاء جدید مکتوب از نمایندگان معظم له (به دلیل حفظ امانت، از انتشار تصویر استفتاء معذوریم) 3. سایت ادمین امام خامنه ای، (ویژه ی نمایندگان معظم له)، اطلاع رسانی استفتائات، تاریخ: 1401/02/24 - ساعت: 19:26:34 🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹 🆔 @fatava_jadid
✨﷽✨ 📚 بر نسل بعد از نسل مطابق با ♻️ ♻️ (مدّ ظله العالی) 🗓 تاریخ تقریبی : اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ 🔒سؤال: اگر در وقف نامه ای متولی منصوص اکبر اولاد ذکور نسلاً بعد نسل ذکر شده باشد، پس از او آیا فرزند بزرگ ایشان متولی می شود یا برادرشان؟ 🔑✅ : پس از او برادر بزرگ تر و مادامی که براداران متولی اول زنده هستند، فرزندان او نخواهند شد تا آنکه نسل اول منقضی شود و به اکبر اولاد ذکور نسل بعدی برسد و برای نسل های بعدی نیز به همین صورت خواهد بود که تا از نسل قبل یک نفر زنده باشد نوبت به نسل بعدی نمی رسد. 📚 : 1. جلسه استفتاءات تهران 2. استفتاء جدید مکتوب از نمایندگان معظم له (به دلیل حفظ امانت، از انتشار تصویر استفتاء معذوریم) 3. سایت ادمین امام خامنه ای، (ویژه ی نمایندگان معظم له)، اطلاع رسانی استفتائات، تاریخ: 1401/02/24 - ساعت: 19:26:34 4. کانال "فقه و احکام رهبری"، تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ ، دوشنبه 5. استفتاء از معظم له، شماره سوال: 1365309، تاریخ : 1401/02/25 🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹 🆔 @fatava_jadid
✨﷽✨ 📚 با و یا برای مطابق با ♻️ ♻️ (مدّ ظله العالی) 🗓 تاریخ : بهار سال ۱۴۰۱ 🔒سؤال: آیا می توان به نیت محرم شدن با زنی، دختر کوچکش را (رضیعه یا غیر رضیعه) با اذن ولی دختر به عقد موقت در آورد؟ : در فرض سؤال اگر عقد به مصلحت دختر باشد اشکال ندارد. منظور، مصلحتی است که عرف، آن را به نفع بچه بداند، چه الان و چه در آینده (مثل اینکه مهریه قابل توجهی برای او قرار دهند). استفتاء از معظم له، سوالات شماره: 858737 و 859090 🔑✅ : در عقد اگر مدت عقد کوتاه باشد مثلا یکی دو ساعت، محل اشکال است. به عبارت دیگر: صحت عقد موقت نوزاد، بدون در نظر گرفتن مدتی که پیدا کند، محل اشکال است. 📝 توضیح‼️‎ آنچه متعارف شده از این که یک یا دو ساعت بر دختر کوچک شیرخوار یا نزدیک به آن، واقع می سازند و منظورشان از این کار آن است که مادرش بر‎ معقود له محرم بشود، خالی از اشکال نمی باشد؛ از جهت این که در صحت این عقد، اشکال است تا این که حرمت مادر معقود علیها، بر آن مترتب شود؛ لذا اگر طفلی را به عقد فرد دیگری در بیاوریم، بنابر احتیاط واجب باید مدت آن عقد به قدری باشد که قابلیت استمتاع ولو در آینده وجود داشته باشد. در نتیجه: اگر دختری مثلا یک یا دو ساله را بخواهیم به عقد دیگری در بیاوریم، عقد چند روزه یا حتی دو سه ساله محل اشکال است. چند نکته‼️ 1⃣ لازم نیست زوج تا اتمام مدّت عقد صبر کند، بلکه می شود بعد از اجرای عقد، زوج مابقی مدّت را ابراء نموده و ببخشد. 2⃣ چنانچه عقد به مدت کوتاهی باشد، معظم له نفرمودند باطل است، بلکه فرمودند صحت اینچنین عقدی محل اشکال است؛ یعنی بنابر احتیاط واجب لازم است مدت طولانی باشد به طوری که به حدی رسیده باشد که قابلیت استمتاع و تلذذ از او را داشته‎‎ باشد، یا در آن مدت به این حدّ برسد؛ در نتیجه: اگر به مدت کوتاهی عقد خوانده شد، لازم است آثار مصاهرت و آثار عدم محرمیّت بر آن مترتب شود، در صورتی که تحقق زوجیّت را ولو به داعی بعضی از آثار ـ مثل محرمیّت ـ قصد نموده باشد (لذا در بعض موارد آثار زوجیت و در بعض موارد آثار عدم زوجیت بار می شود). بدین معنا که: الف. از یک سو آثار زوجیت بار می شود: مثلا زوج احتیاطا مابقی مدت را ببخشد تا این طفل شبهه ی ذات البعل بودن نداشته باشد. و همچنین آثار محرمیت از حیث ازدواج های آینده رعایت شود و دیگر با کسانی که شاید محرم شده باشد، تا ابد ازدواج نکند (مثلا دختر 1 ساله را به عقد پسری بالغ در آورده اند تا پدر پسر در حکم پدرشوهر شود؛ اینجا بعد از جدایی احتیاطا تا ابد این پدر با این دختر ازدواج نکند؛ زیرا شاید محرم شده باشند و حکم ازدواج با محارم پیدا کند). ب. از سوی دیگر آثار عدم زوجیت بار می شود: بدین معنا که احتیاطا آثار محرمیت از حیث پوشش و نظر را اجرا نکنند (گویا عقد باطل بوده و معامله ی نامحرم با یکدیگر بکنند). 3⃣ این حکم اختصاص به و ندارد و و را هم شامل می شود (فرقی بین دختر و پسر نیست). مثلا اگر دختر ۱۵ ساله را به ازدواج پسر ۱ ساله در بیاورند، صحت این عقد هم محل اشکال است؛ لذا در این مثال هم، باید طولانی باشد که پسر به سنی برسد که بتواند تمتع ببرد و قابلیت این کارها را داشته باشد. 4⃣ ظاهر این است که این فتوا، مطلب جدیدی نیست، بلکه همان نظر حضرت امام خمینی (رحمة الله علیه) در وسیلة النجاة [1] است که به صورت احتیاط واجب فرموده اند و در تحریر الوسیله تبدیل به احتیاط مستحب کرده اند، البته طبق بعضی از نسخه ها در تحریر الوسیله [2] هم احتیاط واجب می باشد. 📚 : 1. جلسه استفتاءات تهران 2. استفتاء از معظم له، شماره سوال: 1374668، تاریخ: ۱۴۰۱/۰۳/۲۴ شماره سوال: 1378036، تاریخ: ۱۴۰۱/۰۴/۰۵ 🔰 پاورقی ها در پیام بعدی👇👇👇👇 🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹 🆔 @fatava_jadid