eitaa logo
تغییر فتاوا و نظرات جدید رهبری
4.2هزار دنبال‌کننده
49 عکس
2 ویدیو
12 فایل
این کانال وابسته به مرکز تخصصی احکام جامع و با مشورت و تحت اشراف بعض نمایندگان رسمی و اعضای استفتاءات مقام معظم رهبری برای اطلاع رسانی از نظرات جدید و عدول و تغییر فتاوای معظم له می باشد. خادم کانال: @admin_118ahkam ✅ این کانال #رسمی است.
مشاهده در ایتا
دانلود
✨﷽✨ 📚 فتوایی از (مدّ ظله العالی) پیرامون 🔒سؤال: با سلام آیا شرکت در راهپیمایی روز قدس واجب است؟ 🔑✅ : راهپیمائی روز قدس و به نحو کلی تعظیم شعائر اسلامی و حفظ انقلاب اسلامی وظیفه هر مسلمانی است و اقدام به هر عملی که موجب تقویت اسلام و تضعیف کفر است، مطلوب و دارای اجر و ثواب خواهد بود و شرکت نکردن در راهپیمایی، اگر موجب تضعیف نظام اسلامی شود، حرام است. 📚 : 1. استفتاء خصوصی مکتوب از مقام معظم رهبری، سؤال اول، شماره استفتاء: ۱۷۳۳۵ 2. پاسخ‌های آماده، فصل مسائل فرهنگی و اجتماعی 3. استفتاء از معظم له، به ترتیب: شماره سوال: 994854 شماره سوال: 1415003 شماره سوال: 1008924 شماره سوال: 1247605 شماره سوال: 843128 شماره سوال: 995445 شماره سوال: 148553 شماره سوال: 1358875 چند نکته‼️ 1️⃣ نوع وجوب: آنچنان که بیان شد، "اگر شرکت نکردن در راهپیمایی موجب تضعیف نظام جمهوری اسلامی شود، گناه محسوب می شود " که در این صورت شرکت‌کردن خواهد بود. 2️⃣ اذن والدین برای حضور در راهپیمایی: آنچنان که بیان شد، " اگر شرکت نکردن در راهپیمایی موجب تضعیف نظام جمهوری اسلامی شود، حرام است" و در این صورت منوط به اذن والدین نیست؛ البته نباید باعث ایذاء و ناراحتی پدر و مادر شوید. 3️⃣ اذن شوهر برای حضور در راهپیمایی: خروج زن از خانه باید با اجازه ی شوهر باشد، مگر این که زن احراز کند عدم شرکت او، موجب تضعیف نظام مقدس جمهوری اسلامی می شود. 4️⃣ صعوبت و حرج با حضور در راهپیمایی بخاطر گرمای زیاد با حال روزه: اگر راهپیمایی با حال روزه و یا گرمای زیاد باعث ضعف و عسر و حرج گردد، شركت كردن در راهپيمايى براى شما لازم نيست. 5️⃣ خروج معتکف از مسجد جهت شرکت در راهپیمایی: به طور کلی معتكف مى‌تواند براى امور ضرورى شرعى و عرفى و عقلى (از جمله راهپیمایی روز قدس) از مسجد خارج شود؛ ولی اگر بيرون بودن از مسجد به قدرى طول بكشد كه صورت اعتكاف به هم بخورد، اعتكاف باطل مى‏ شود و نیز باید از تأخیرهای بی‌مورد؛ مانند نشستن یا استراحت زیر سایه و مانند آن اجتناب کند و بيش از مقدار ضرورت بيرون از مسجد نماند. 6️⃣ حضور در عرصه های ملّی، مذهبی، اسلامی: به طور کلی حضور در عرصه‌های ملی، مذهبی و اسلامی بر همگان یک فریضه و واجب الهی است. ✅ برای اطلاع از فتوای سایر مراجع معظم تقلید اینجا را لمس نمایید. 🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹 🆔 @fatava_jadid
✨﷽✨ 📚 استفتائی خصوصی و کاربردی مطابق با ♻️ ♻️ مرجع عالیقدر حضرت (مدّ ظله العالی) پیرامون (فطریه) 🔒سؤال: کسی زکات فطره را به صورت پول نقد کنار گذاشته و حالا می خواهد کارت به کارت کند، آیا جایز است؟ 🔑✅ : همان را بپردازید. البته اگر موجب مشکلاتی در پرداخت پول به فقیر باشد، حضرت آقا (دام ظله) جهت تسهیل اجازه دادند کارت به کارت صورت بگیرد. چند نکته‼️ 1️⃣ یک راه حل دیگر (که به احتیاط نزدیک تر است) این است که: می توان ابتدا از فقیر معینی، ۲ وکالت گرفت: ۱. وکالت در قبض مبلغ فطریه ای که کنار گذاشته ۲. وکالت در تغییر پول سپس طبق وکالت اول، (وکالت در قبض فطریه) پول فطریه را که عزل نموده (کنار گذاشته) از طرف فقیر قبض نماید. سپس با وکالت دومی که از فقیر دارد، می تواند پول را تغییر داده و این پول را برای خود برداشته و به همان مقدار به حساب فقیر واریز نماید. (کارت به کارت کند.) 2️⃣ در فطریه لازم نیست حتما فقیر با این پول طعام مثل نان بخرد، بلکه می تواند برای خود برداشته و در هر راه مشروعی که می خواهد مصرف نماید؛ برخلاف کفارات که اگر پول به فقیر داده شد، فقیر باید به وکالت از مکلف برای او يك مدّ طعام ‏‏(تقريباً 750 گرم گندم يا نان یا برنج و مانند اینها) خریده و به وکالت صاحب کفاره به خود تملیک نموده و خودش تملّک کند. و اگر با این پول غذا نخرد یا حتی غذایی کمتر از یک مدّ بخرد (مثلا مکلف مبلغ 750 گرم را با گندم حساب کرده و 12 هزار تومان به فقیر داده و او با این مبلغ 150 گرم برنج خریده) در این موارد، کفاره ادا نشده است. شایان ذکر است در فدیه (مثل فدیه ی روزانه، فدیه ی سالانه)‌ و کفاره ی تأخیر، اطعام و اشباع (سیر کردن) اگر کمتر از 750 گرم باشد، کافی نیست؛ بر خلاف کفاره ی افطار عمد که مکلف مخیر بین اشباع و تملیک به 60 فقیر مختلف است. (یعنی هم می توان اطعام شصت فقير نمود، هم می توان شصت مدّ طعام به شصت مسكين كه سهم هر كدام يك مدّ طعام است، داد.) 3️⃣ اگر کسی موفق به پرداخت زکات فطره ی خود نشده، علاوه بر استغفار (در صورت کوتاهی و عمد) لازم است هر چه سریع تر زکات فطره ی خود را پرداخت نموده و احتیاط واجب این است که هر وقت آن را می دهد نیت فطره کند و در رساندن به فقیر نباید سهل انگاری کرد. ✅️ شایان ذکر است جهت سهولت، می توان زکات فطره را از طریق لینک زیر پرداخت نمود؛ و اگر آن را کنار نگذاشته اید، فرقی ندارد در چه شهر یا حتی در چه کشوری باشید؛ آنچنان که فرقی نیست مقلد چه مرجع تقلیدی باشید: https://www.leader.ir/fa/monies 📚 : ۱) رساله نماز و روزه، ص۱۳۵، م۸۹۰ / همان، ص۱۳۹، م۹۲۹ ۲) اجوبة‌ الاستفتائات، ص۱۷۸، س۸۰۱ ۳) رساله ی آموزشی، ج۱، فصل چهارم: روزه، درس۶۲، روزه (۵)، عنوان هشتم، مورد دوم، ص۲۶۳، م۴ و ۵ / همان، درس۶۳، روزه (۶)، ص۲۶۶، عنوان دهم، مورد دوم، م۱ ۴) استفتاء از دفتر معظم له، باب روزه، م۵۸ و ۷۱ 🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹 🆔 @fatava_jadid
✨﷽✨ 📚 حکم در صورت عدم اطلاع به در وقت آن مطابق با ♻️ ♻️ (مدّ ظله العالی) 🔒سؤال: اگر مکلف بعد از وقوع زلزله، از آن مطلع شود، آیا نماز آیات واجب است؟ : اگر هنگام وقوع زلزله و یا در زمان متصل به آن، خودتان آن را احساس نکنید، نماز آیات بر شما واجب نیست. 1. اجوبة الاستفتائات (چاپ قدیم) ، ص159، س714 و 716 2. رساله ی آموزشی، (چاپ قدیم) ، فصل سوم: نماز، ص229 ، درس 55 : نماز آیات، مورد اول، م3 🔑✅ : مکلف اگر از سایر حوادث (به جز خورشید گرفتگى و ماه گرفتگی) در وقت آن مطلع شود و نماز آیات را هر چند بر اثر فراموشى نخواند، باید نماز آیات را بخواند و اگر در وقت آن مطلع نشده و پس از حادثه فهمیده‏ باشد، احتیاط واجب آن است که آن را بخواند. 🔰 تفاوت فتوای سابق با فتوای جدید: الف) اگر مکلف زلزله را متوجه شود، ولی کوتاهی کرده و نماز آیات را نخواند، علاوه بر معصیت (بخاطر تأخیر) ، لازم است آن را بخواند. همچنین اگر بر اثر فراموشی نماز را نخوانده باشد، هر زمان یادش بیاید، باید بخواند. ب) اگر در زمان متصل به آن (مثلا لحظاتی بعد از زلزله) متوجه شود: نماز آیات واجب است. ج) اگر زمان زلزله متوجه نشود؛ مثلا در تحرک یا در خواب بوده یا در مکان شلوغ و پر سر و صدا بوده و زلزله را حس نکرده و یا در حال بیهوشی و اغماء بوده و متوجه لرزش نشده، و بعد از مدتی در اخبار یا از طریق اطرافیان متوجه زمین لرزه شود: مطابق فتوای : ▪️نماز آیات بر وی واجب نیست. مطابق فتوای : ▪️بنابر احتیاط واجب، باید نماز آیات را بخواند. 🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹 چند نکته‼️ 1️⃣ پدیده هایی که موجب نماز آیات می‌‌شوند، با یكى از این راه‏ها ثابت مى‏ گردند: 1. خود انسان متوجه شود. 2. از هر راهی که موجب علم یا اطمینان شود. 3. دو مرد عادل خبر دهند. 2️⃣ برای هر زلزله ی شدید یا خفیف، حتی پس لرزه، اگر زلزله ی مستقلی حساب شود، باید یک نماز آیات خوانده شود. 3️⃣ وجوب نماز آیات مختص کسانی است که هنگام وقوع حادثه، در آن مکان باشند. 4️⃣ هنگامی که زلزله، رعد و برق و مانند آن (که مدت زمان وقوعش کم است) ، اتفاق مى‏افتد، بنابر احتیاط مکلف باید فوراً نماز آیات بخواند و اگر تأخیر بیاندازد، باید آن را تا آخر عمر بدون قصد اداء و قضا (قصد ما فی الذمة) به‌جا آورد. 📚 : 1. رساله ی نماز و روزه، ص101 و 102 ، م662 و 663 و 664 و 667 و 671 2. اجوبة الاستفتائات (چاپ جدید) ، س714 3. رساله ی آموزشی (چاپ جدید)، احکام عبادات، فصل سوم: نماز، درس 55 : نماز آیات، وقت نماز آیات، ص۲۵۶، م3 و 6 4. کتاب تفاوت فتاوا، فصل نماز آیات، ص۹۴، م۱۵۸ 🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹 🆔 @fatava_jadid
✨﷽✨ موضوع پوستر:👆👆 📚 ابطال غسل زیارت با حدث اصغر مطابق با فتوای جدید آیت الله العظمی خامنه ای (مدّ ظلّه العالی) 🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹 📢 کانال رسمی تغییر فتاوا و نظرات جدید رهبری 🆔 @fatava_jadid
✨﷽✨ 📚 ابطال با مطابق با ♻️ ♻️ (مدّ ظله العالی) 🔒سؤال: اگر بعد از غسل زیارت، یکی از مبطلات وضو سر بزند، آیا غسل زیارت باطل می شود؟ : کارهایی که وضو را باطل می‌کند، غسل زیارت را نیز باطل می‌کند. 🔑✅ : حدث اصغر، غسل زیارت را باطل نمی‌کند؛ مگر خواب که مبطل است. البته باید توجه داشت که غسل زیارت باید نزدیک به وقت زیارت باشد. 🔰 تفاوت فتوای سابق با فتوای جدید: ▪️1) اگر بعد از غسل زیارت ــ که امری مستحبی است ــ یکی از مبطلات وضو سر بزند: 🔹️الف) خواب رفتن (به نحوی که چشم نبیند و گوش نشنود) : غسل زیارت باطل می شود. 🔹️ب) سایر مبطلات وضو (خارج شدن ادرار، مدفوع، باد معده یا روده و...) : ❌️ مطابق با فتوای : غسل زیارت باطل می شود. ✅️ مطابق با فتوای : غسل زیارت باطل نمی شود. ▪️2) اگر فاصله ی خیلی طولانی، ما بین غسل زیارت و انجام زیارت امام معصوم (علیه السلام) باشد: ❌️ مطابق با فتوای : اشکالی ندارد (ولی در صورتی که در این فاصله، مبطلی انجام داده باشد، کفایت از غسل زیارت نمی کند). ✅️ مطابق با فتوای : صحیح نیست و غسل زیارت باید نزدیک به وقت زیارت باشد. 🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹 ✍️ چند نکته‼️ 1️⃣ حدث اصغر در اثنای غسل زیارت، به صحّت غسل ضرر نمی رساند و لازم نیست که غسل را از نو شروع کند. شایان ذکر است مراد از حدث اصغر در این مسأله، مثل خروج ادرار، مدفوع، باد معده یا روده است، و در اینجا خواب را شامل نمی شود. 2️⃣ حدث اكبر (هر امرى كه باعث وجوب غسل شود؛ مانند جنابت و مسّ ميت) باعث ابطال غسل زيارت نيز مى‌شود. 3️⃣ صحّت‏ تيمّمِ بدل از غسل براى اعمالى که مشروط به طهارت نيست ــ مانند زيارت ــ محل اشکال است؛ ولى انجام آن به جاى غسل‏هاى مستحبى در موارد عسر و حرج به قصد رجاء و مطلوبيت اشکال ندارد. 4️⃣ غسل زیارت کفایت از وضو نمی کند و به طور کلی فقط غسل جنابت ــ آن هم در صورت تحقق جنابت ــ كفايت از وضو مى‌كند و وضو گرفتن بعد از آن مشروعیت نداشته و جایز نیست. ولی بدون تحقق جنابت، غسل جنابت وجه شرعى ندارد و کفايت از وضو هم نمی کند. شایان ذکر است، تیممی هم که به جهت معذور بودن از غسل جنابت انجام شده، کفایت از وضو می کند. 📚 : 1. استفتاء از معظم له. 2. اجوبه الاستفتائات، ص56، س203 3. رساله ی آموزشی، احکام عبادات، فصل دوم: طهارت، درس 19 : غسل (2) ، ص101، احکام غسل، م2 🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹 🆔 @fatava_jadid
✨﷽✨ موضوع پوستر:👆👆 📚 تداخل نافله و نماز غفیله مطابق با فتوای آیت الله العظمی خامنه ای (مدّ ظلّه العالی) 🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹 📢 کانال رسمی تغییر فتاوا و نظرات جدید رهبری 🆔 @fatava_jadid
✨﷽✨ 📚 و مطابق با فتوای (مدّ ظله العالی) 🔒سؤال: آیا تداخل صلاة غفیله در نافله مغرب صحیح است؟ 🔑✅ پاسخ: بله؛ صحیح است. 📝 توضیح‼️ به طور کلی تداخل در نیّت، در بعضی از اعمال، صحیح است؛ مثل یک غسل با چند نیّت. و در بعضی از اعمال، تداخل نیّت صحیح نیست؛ مثل نماز. لذا مکلّف نمی‌تواند دو نیّت نماز کرده و یک نماز به جا آورد، مگر در دو مورد: الف) تداخل بین نماز جعفر طیّار (سلام الله علیه) با چهار رکعت از نافله‌ی شبانه‌ روزی ادائی یا قضائی. ب) تداخل بین نماز غفیله با دو رکعت از نافله‌ی مغرب. چند نکته‼️ 1️⃣ مکلف می تواند یک نماز به نیت غفیله و نافله، ولی به صورت نماز غفیله بخواند و کفایت از هر دو نماز می کند. (لذا به فضل و کرم الهی، هم ثواب نماز غفیله را به او می دهند و هم ثواب نافله ی مغرب) 2⃣ آنچنان که مشخص است، نماز غفیله، جایگزین دو رکعت از نافله ی مغرب است، نه چهار رکعت؛ لذا برای اینکه مکلف نافله ی مغرب را به جا آورده باشد، لازم است دو رکعت دیگر به صورت معمولی بخواند. 3⃣ فرقی ندارد دو رکعت اول، نماز غفیله باشد یا دو رکعت دوم. 🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹 🆔 @fatava_jadid
✨﷽✨ موضوع پوستر:👆👆 📚 حکم شرعی فروش یکپارچه خودرو مطابق با فتوای آیت الله العظمی خامنه ای (مدّ ظلّه العالی) 📚 استناد اشتباه به استفتائی پیرامون فروش یکپارچه خودرو 🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹 📢 کانال رسمی تغییر فتاوا و نظرات جدید رهبری 🆔 @fatava_jadid
✨﷽✨ 📚 مطابق با فتوای (مدّ ظله العالی) 🔒 سؤال: حکم شرعی فروش یکپارچه خودرو چیست؟ ❌️ : (نسبت اشتباه به موضوع) صحیح نمی‌باشد و بیع محقق نمی‌شود. 🔑✅ : به طور کلی، در قرارداد پیش فروش کالا، باید قیمت و زمان تحویل کالا مشخص باشد و کل مبلغ در زمان قراداد (نه زمان تحویل کالا) دریافت شود. اما در عین حال اگر دریافت مبلغی به عنوان اعطای حق اولویت و امتیاز خرید کالا به فرد معین باشد و اصل خرید و فروش در آینده در زمان تحویل صورت بگیرد، اشکالی ندارد. همچنین اگر مبلغی به عنوان قرارداد مشارکت با رعایت شرایط شرعی آن دریافت شود و بعداً خرید و فروش انجام شود، قرارداد اشکال نداشته و صحیح است. 🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹 ✍️ چند نکته‼️ 1️⃣ پاسخ معظم له در خصوص ثبت نام های خودرو نبوده و نیست و بعضی از نا آگاهان این پاسخ را به معظم له پیرامون ثبت نام خودرو به غلط نسبت داده اند. 2️⃣ نسبت دادن یک استفتای کلی و پاسخ آن به موضوع خاص فروش خودرو و سامانه یکپارچه وزارت صمت، محل اشکال است و خوانندگان را به اشتباه می‌اندازد که گویا رهبر معظم انقلاب اسلامی، فتوا به حرام بودن چنین سامانه‌ای داده‌اند. ضمن اینکه اصل استفتاء (که در انتهای همین پیام آمده) نیز مربوط به سال ۱۳۹۱ است. 3️⃣ در استفتای مذکور، بحث حرام و خلاف شرع بودن شرایط موصوف در سؤال، مطرح نبوده و عین پاسخ این است: "صحیح نمی‌باشد و بیع محقق نمی‌شود." 4️⃣ از لحاظ فقهی، صحیح نبودن یک قرارداد یا بیع، به معنای حرام و خلاف شرع بودن آن نیست و حائز شرایط خاص خود است که طبق شرع مقدس، با شرایط مختلفی همچون مصالحه و رضایت طرفین معامله، قابل رفع است. بنابراین، نویسندگان گزارش‌های رسانه‌ای مذکور به علت عدم احاطه به مباحث فقهی، دچار این اشتباه شده‌اند. 🔹پ.ن: استفتای مورد استناد در این مطالب، اینچنین است:‌ سوال: آیا قرارداد پیش‌فروش کالا که در آن مشخصات و زمان تحویل کالا معلوم ولی قیمت کالا نامعلوم و بسته به قیمت زمان تحویل کالا باشد، از نظر شرع مقدس صحیح است؟ ❌️پاسخ: صحیح نمی‌باشد و بیع محقق نمی‌شود.‼️❌️ 🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹 🆔 @fatava_jadid
﷽ 📚 لباس مشکی پوشیدن در عزای ائمه ی اطهار (صلوات الله علیهم اجمعین) 📚 پوشیدن لباس مشکی بعد از دهه اول محرم ✅ مطابق با فتوای (مدّ ظله العالی) 🌹🏴🌹🏴🌹🏴🌹🏴🌹 📢 کانال رسمی تغییر فتاوا و نظرات جدید رهبری 🆔 @fatava_jadid
✨﷽✨ 🏴صلی الله علیک یا اباعبدالله الحسین🏴 📚 پوشیدن در عزای ائمه ی اطهار (صلوات الله علیهم اجمعین) همراه با مطابق با فتوای (مدّ ظله العالی) 🔒 سؤال: آیا پوشیدن لباس مشکی در ایام عزای اهل بیت (علیهم السلام) امر پسندیده ای است ؟ 🔑✅ : پوشیدن لباس مشکی در ایام عزاداری خاندان عصمت و طهارت (علیهم السلام) به منظور تعظیم شعائر الهی و اظهار حزن و اندوه موجب ترتب ثواب الهی است؛ در هر صورت کراهت پوشیدن لباس سیاه در غیر نماز ثابت نیست. 🌹🏴🌹🏴🌹🏴🌹🏴🌹 ✍️ چند نکته‼️ 1️⃣ این حکم فقط مختص روز شهادت سید الشهداء علیه السلام (عاشورا) نیست و شامل شهادت سایر ائمه ی معصومین (علیهم السلام) هم می شود. 2️⃣ این حکم مختص شب و روز شهادت نیست، بلکه تمام ایام عزا را شامل می شود. لذا از آنجایی که كراهت پوشيدن لباس سياه در غير نماز ثابت نيست، از اول ماه محرم تا آخر ماه صفر می توان پوشید؛ بلکه به منظور تعظیم شعائر الهی و اظهار حزن و اندوه، کار پسندیده و موجب ترتّب ثواب الهی است. 3️⃣ پوشيدن لباس مشكى، اگر به قصد اظهار تأثر و حزن در مصيبت ائمه اطهار (عليهم السلام) باشد، حتی در حال نماز كراهت آن معلوم نيست. 4️⃣ استفاده از پارچه های مشکی ــ در منزل، مغازه، مساجد و... ــ به منظور تعظیم شعائر الهی و اظهار حزن و اندوه، مستحسن است. 5⃣ در غیر از ایام عزاداری، کراهت لباس مشکی - غیر نماز - ثابت نیست. 6⃣ در غیر از ایام عزاداری، هر چیزی که لباس سیاه محسوب شود، پوشیدن آن در نماز مکروه است. لذا تفاوتی بین شلوار و پیراهن مشکی نیست و به طور کلی پوشیدن لباس مشکی - غیر از جوراب - در نماز مکروه می باشد. 7⃣ کراهت پوشیدن لباس تیره غیر از لباس مشکی ــ مانند سورمه ای تیره، قهوه ای تیره و... ــ در نماز و غیر نماز ثابت نیست. 8️⃣ کراهت لباس سیاه در مورد عبا و چادر صدق نمی کند. لذا چادر مشکی بانوان مطلقاً کراهت نداشته و بی اشکال است؛ بلکه پوشیدن چادر مشکی به عنوان حجاب برتر اسلامی بهتر است و اگر لباس رنگی موجب جلب توجه نامحرم می گردد، جایز نیست. شایان ذکر است نماز خواندن با چادر مشكى، عبا و عمامه سیاه مانعى ندارد و کراهت آن ثابت نيست. توجه شود: بهترین نوع پوشش و حجاب برای بانوان، چـادر مشـکی اسـت و شایسته است بانوان از آن به عنوان حجاب کامل و برتر، در برابر نامحرم استفاده نمایند، هر چند پوشش به مقدار واجب با لباس های دیگر محقّق شده باشد. 9️⃣ اگر کسی نذر کند در عزای اهل بیت (علیهم السلام) لباس مشکی بپوشد، چنانچه برای تعظیم شعائر و به عنوان اظهار تأثر در عزای اهل بیت (علیهم السلام) باشد کار پسندیده ای بوده و نذر هم صحیح است. (و این شبهه که بخاطر مرجوح بودن و کراهت لباس مشکی، نذر باطل است، حرف صحیحی نیست که توضیح آن گذشت.) ✅ قابل توجه عزاداران حسینی‼️ ✍️ برای اطلاع از احکام عزاداری مطابق با فتاوای حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مدّ ظله العالی) اینجا را کلیک نمایید. ‼️ 📚 : 1. پایگاه اطلاع رسانی استفتائات دفتر حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی) به آدرس: www.leader.ir، بخش: فقه و احکام شرعی 2. کانال رسمی استفتائات دفتر حضرت آیت الله خامنه ای (مد ظله العالی) (فقه و احکام رهبری leader.ir) به تاریخ: 27 آبان 1397 و 9 شهریور 1398 و 5 شهریور 1399 3. مسائل جدید از دیدگاه علما و مراجع تقلید، ج3، ص19 تا 21 4. همان، ج1، ص35 و 36 🌹🏴🌹🏴🌹🏴🌹🏴🌹 🆔 @fatava_jadid
﷽ 📚 نگاه به داخل بدن، دهان و دندان های اجنبیه ✅ مطابق با فتوای آیت الله العظمی خامنه ای (مدّ ظله العالی) 🔰 برای مشاهده ی متن، منابع و فایل باکیفیت پوستر، اینجا را لمس نمایید. 🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹 📢 کانال رسمی تغییر فتاوا و نظرات جدید رهبری 🆔 @fatava_jadid