#یادداشت_ویژه
✅فصل تحول 5⃣
💢 #چالش_پاورقی
🔸کتب علوم انسانی اسلامی را که تورقی بزنید با پدیده های جالبی مواجه می شوید. یکی از آنها چالش #پاورقی است!
🔻برخی خیلی بسیط نظریات غربی را آورده اند و در پاورقی مویدی از منابع اسلامی ذکر کرده اند.
🔻برخی کمی پیچیده تر عمل کرده اند. منابع اسلامی را در پاورقی نیاورده اند بلکه آنها را در متن اصلی آورده اند(!) لکن محتوا را که می بینید #مفهوم_پردازی جدیدی را مشاهده نمی کنید. مفاهیم همان مفاهیم غربی ست و در بهترین حالت با حفظ #شاکله نظریات غربی اندک اضافاتی در جهت ارتقاء علوم انسانی غربی داشته اند(!)
🔸اینها بدنبال #ابتناء علوم بر محور معارف اهل بیت نبوده اند و علوم غربی را در منظومه معارف دینی #هضم نکرده اند بلکه از منابع دینی بعنوان #مصالح برای رفع #نواقص بنای آنها استفاده کرده اند.
🔻برخی از این دسته جلوتر هستند و #مدعی اند که مفهوم پردازی های دینی می کنند. به آثارشان که نگاه می کنید می بینید مثلا در روانشناسی مفاهیم کلانی مانند افسردگی و اضطراب را از غربی ها گرفته اند و مفاهیم دینی را ذیل این مفاهیم کلان وارد کرده اند.
🔸از #تفسیر_به_رای ها و #تاویلات #غیرمستند و عجیب و غریب شان که بگذریم بنظر می رسد این ها نیز #جسارت بر هم زدن #نقشه_بازی را نداشته اند.
🔹مشکل اصلی هر سه گروه اینست که خود #پژوهشگر کمابیش در دستگاه هاضمه غرب #هضم شده است و #غرق_شده را توان نجات غریق نیست. یافته ها و پژوهش های آنها #تماما ذیل منظومه دانش غرب تعریف می شود. #جهت_دار نیست. همه آنها علی رغم نکات مثبت شان در #نقش #تبعی و #پاورقی_بودن شان نسبت به علوم غربی مشترک هستند!
🔹اما چاره چیست؟!
🔹چگونه می توان بر پایه معارف دینی منظومه ای جدید بنا نهیم؟
🔹چگونه می توانیم از منابع دینی با رویکردی فعالانه بهره مند شویم؟
🔹چگونه می توانیم مستند و بدون تاویلات ذوقی از معارف بهره مند شویم؟
🔹چگونه می توان پژوهش های اندیشمندان مسلمان را از هضم شدن در دستگاه هاضمه غرب #نجات داد و از آنها بعنوان مصالح بنای نوین خود بهره گرفت؟
🔹در یادداشت های بعد سعی می کنیم پاسخی برای این سوالات ارائه دهیم.
🖋 #تحریریه_فتح
#تحول_در_علوم_انسانی
⭕️fatehan.net
🆔 @fatehan
1_385163663.mp3
5.64M
📻 #با_هم_بشنویم
🎙استاد عالم زاده نوری
▫کار گروهی ضرورت زندگی امروز
🕰۲۱:۵۵
🌐www.fatehan.net
🆔 @fatehan
📖 #برشی_از_کتاب
📋آن چیز که مهم است،دختـــر است
پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله:
بوی فرزند،از بوی بهشت است و دختران را جز مؤمن،کسی دوست ندارد.
📒 الفردوس/ج/۲/ص۲۷۲
🔷علاقه آقا به دختر،خیلی زیاد بود. به کسانی که فرزند دختر داشتند میگفتند:«آن چیزی که مهم است،دختراست.»
🔷همیشه میگفتند:«آن کسی که مورد علاقه میتواند قرار بگیرد،دختراست.»
شاید به همین خاطر بود که عقیده داشتند«ازدامن زن مرد به معراج میرود.»
(آقای سید رحیم میریان از اعضای دفتر امام)
📚زندگی به سبک روح الله
✒️علی اکبرسبزیان
⭕️ fatehan.net
🆔 @fatehan
#یادداشت_ویژه
✅فصل تحول 6⃣
💢لنزت را عوض کن!
🔸در گفتگوهایی که با دوستان روانشناسی خوانده ای که دغدغه روانشناسی اسلامی دارند، بسیار به این نکته برخورده ام: تفسیر معارف دینی از #دریچه_تنگ آموخته های روانشناختی.
🔸این نگاه گرچه تماما منفی نیست و شاید بتوان برای آن نکات مثبتی را برشمرد ولی در مجموع رویکردی #نامطلوب است که ما را از فهم معنای #مراد_شارع بازمی دارد.
🔸آموخته های #پیشین لاجرم در فهم آموخته های #جدید انسان موثر است. بهرحال همه ما آموخته های مختلفی در سنین مختلف زندگی داشته ایم که در فهم آموخته های جدید از آنها بهره می بریم.
🔸بعنوان پیش فرض قبول می کنیم که علوم انسانی غربی #ذاتا #فاسد هستند.
🔸چگونه از تاثیر این آموزه های پیشینی فاسد بر آموزه های جدیدمان جلوگیری کنیم؟ قطعا نمی توان براحتی تاثیر آنها را صفر کرد اما شاید با اقداماتی بتوان تاثیر آن را #نزدیک_به_صفر کرد.
🔸پیشنهاد ما #سیر_مطالعات_قرآنی_روایی است. این سیر مطالعاتی باید بعنوان برنامه ای #سلوکی برای محقق در نظر گرفته شود. باید آنقدر با این معارف #مانوس شود که در جانش بنشیند. اگر فرد در فضای قرآنی و روایی بصورت #طولانی_مدت سیر کند، کم کم #ذائقه اش عوض می شود.
🔸کم کم می تواند نسبت به تاثیر آموخته های پیشین بر آموزه های جدیدش #بصیرت پیدا کند. کم کم می تواند از دریچه #معارف به #معارف بنگرد.
🔹#لنز_اندیشه مان تا عوض نشود #ناآگاهانه مراد خود را بر مراد شارع #تحمیل می کنیم. در بهترین حالت بر #ظاهری از روایات دسترسی پیدا می کنیم و از رسیدن به #باطن معارف باز می مانیم.
🔸معارف دینی بصورت واضح و طبقه بندی شده در دسترس نیستند. اینگونه نیست که با تشکیل یک #خانواده_حدیثی ساده کار تمام شود!
🔸#مفاهیم_یکسانی با #عبارات_متفاوتی در لا به لای معارف گنجانده شده اند که تنها کسانی که سالها با آنها #مانوس بوده اند، به این معارف دسترسی پیدا می کنند. ناگفته نماند که حکمت #مستور و #ذوبطون بودن معارف برای اینست که تنها افراد اهل به آن دسترسی پیدا کنند.
🔸آنهایی که #مانوس با معارف هستند را با آنهایی که بهره مند از این نعمت عظیم نیستند، مقایسه کنید. تفاوت از زمین تا آسمان است. برخی با نگاهی #مکانیکی و #ظاهری به معارف پرداخته اند و برخی در #اعماق آنها غور کرده اند و #لولو و #مرجان صید کرده اند.
🔹در اینجا باز جا دارد که بگویم کی میخواهیم مطالعه #نهر_عظیم روایات را شروع کنیم؟ عمر محدود است و مسیر طولانی ...
🖋 #تحریریه_فتح
#تحول_در_علوم_انسانی
⭕️fatehan.net
🆔 @fatehan
📖 #برشی_از_کتاب
📋قرآن زندگی می بخشد...
(خداوند) با این پیغمبر عظیم الشأن کتابی فرستاد دستورات طبی و روحانی آن حیاتبخش روان ها و زنده کنندهٔ دل هاست، می فرماید: «ای کسانی که ایمان آوردید! اجابت کنید خدا و رسولش را هنگامی که شما را میخوانند به آنچه زنده تان سازد».
و نیز می فرماید: «آیا کسی که مرده بود پس ما او را زنده کردیم».
و می فرماید: «کسی که از مرد و زن با داشتن ایمان، کار نیک کند پس ما او را به یک زندگی پاکیزه زنده خواهیم کرد»
خلاصه، دلهایی که به سبب #کفر و #نفاق مرده بود به وسیلهٔ #برهانهای_محکم و #دلیل_های_آشکار در #قرآن_مجید، ایمان را که حیات حقیقی است دارا می شوند، پس قرآن است شفای #بیماری های #درونی؛چنانچه خودش می فرماید: «برای اهل ایمان رهنما و شفابخشی است».ܝ
وفرومیفرستیم از قران آنچه شفابخش و رحمت برای اهل ایمان است».
«قرآن» #شفا است چون بیماری های روانی پیروان خود را درمان می کند و #رحمت است چون دل های پیروان خود را سلامت، صحت و استقامت میبخشد تا به کسب
اخلاق فاضله بپردازند و از زندگی انسانیت بهره مند شوند.
📚قلب سلیم
🖋شهید محراب آیت الله دستغیب
⭕️fatehan.net
🆔 @fatehan
#بشنو
#کارگاه_روانشناسی_عشق
🎙دکتر فاطمی
کیست که منکر تأثیر عشق و دوست داشتن بر زندگی باشد؟
عشق نیرو محرکهای است برای انجام حرکتهای بزرگ و راهی است که انتهای آن به موفقیت منتهی میشود.
انسانها به دلیل نیاز به عشق و دوست داشتن این موضوع را از همان دوران کودکی تجربه میکنند. امام علی علیه السلام می فرماید: دوستی و دوست داشتن انسانها، پیوند بین آنها را مستحکم خواهد کرد.
عشق و دوست داشتن باعث اتصال هیجانی بین انسانها میشود. اتصال هیجانی نیز با امنیت درونی ارتباط مستقیم دارد؛ در نتیجه به هر میزان عشق را به معنای واقعی کلمه تجربه کنیم، میتوانیم امنیت درونی بالاتری داشته باشیم.
دکتر سید محسن فاطمی در این کارگاه پیرامون عشق و کارکردهای آن سخن گفته است.
📢لینک دریافت رایگان کارگاه 📥
⭕️ fatehan.net/post/119
🆔 @fatehan
#یادداشت_ویژه
✅فصل تحول7⃣
💢مطالعات جزیره ای
🔸یکی از مشکلات پژوهش های علوم انسانی #مطالعات_جزیره ای است.
🔸یک مفهوم را با استفاده از آیات و روایات انتخاب می کنند و بنا را بر این می گذارند که همه مشکلات جامعه بشری را با آن مفهوم حل کنند!
🔸هرکسی مهم ترین فضیلت اخلاقی را که زیربنای همه فضائل است مفهوم مورد تحقیق خود می داند!
🔸ریشه این مشکل #عدم_احاطه به #منظومه_معارف_اسلامی است.
🔸در حد اعلای آن #مجتهدینی لازم داریم که #طرحی_کلی از اندیشه اسلامی ارائه دهند. این طرح کلی که حاصل سالها #انس با معارف است با #استنادات #دقیق و #مکرر موجب می شود از سخنان #ذوقی و #غیرمستند فاصله گرفته شود و ظرفیت #تفاهم_نخبگانی بر محور معارف اهل بیت را فراهم می کند. ای کاش چنین شخصیت جامعی زودتر ظهور کند.
🔸در سطوح پایین تر نیز باید به این آگاهی و #تفاهم برسیم که از #مطالعات_جزیره ای پرهیز کنیم. باید پژوهشگران ما دغدغه تشکیل #نظام_مفاهیم داشته باشند. اگر مجتهد نیستند نظام مفاهیم که به ذهن شان رسیده است را به مجتهدین #ارائه دهند تا برداشت های غلط حداقلی شود.
🔸در این گفتگوها و رفت و برگشت ها در سطوح مختلف کم کم نظام مفاهیم اسلامی شکل خواهد گرفت. با شکل گیری آن سه امر مهم محقق می شود:
🔹اولا بستر #استحاله پژوهش های #غربی در اندیشه اسلامی فراهم می شود و بدین گونه می توان از یافته های آنها در منظومه معارف #جهت_دار اسلامی بهره گرفت.
🔹ثانیا امکان #نجات پژوهش های #اسلامی موجود و #جایابی آن در این منظومه معارف مهیا می شود و از #هضم_شدن و هرز رفتن آن ها در اندیشه غربی جلوگیری می شود.
🔹ثالثا امکان #جهت_دهی به پژوهش های #حوزوی و #دانشگاهی فراهم می شود تا در بستر معارف اسلامی حرکت کنند و پژوهش هایی #هم_افزا با اندیشه کلی اسلامی شکل بگیرد.
🖋 #تحریریه_فتح
#تحول_در_علوم_انسانی
⭕️fatehan.net
🆔 @fatehan
📖 #برشی_از_کتاب
📋اینجا دانش گاه ساخته نشده است !
«طراحي كنيد پرهي شوفاژي را به صورتِ مثلثِ متساويالساقين با قاعدهي a و زاويهي راس O كه از انتهاي آن وزنهاي به وزنِ M آويزان است، به صورتي كه كمترين خمش (خيز) را داشته باشد، و توأمان بيشترين انتقالِ حرارت را. ضمنا به دليلِ محدوديتِ جا، مادهاي را براي ساختِ آن انتخاب كنيد كه كمترين ضريبِ انبساطِ طولي را داشته باشد...» يك مسألهي مشكلِ پارامتريك! يك لغز! يك چيستان مزخرف! و البته از ديدِ آقايان، انتهاي سؤالِ علمي. علم به معناي ترجمهايِ آن. براي حلِ آن تصويرِ سياه و سفيدِ جد و آبائت پيشِ چشمت ميآيد و از رياضيِ دبستان تا معادلاتِ ديفرانسيلِ دو را بايد از بر باشي. اما... خيال ميكني با حلِ آن گرهي از مشكلاتِ فروبستهي اين مملكت حل ميشود؟ فرداروز كه فارغالتحصيل و جوياي كار، رفتي در يك ساختمان و زيرِ دستِ يك تاسيساتي شروع كردي به نصبِ شوفاژ، جرينگي ميفهمي كه اين مسأله نه به دردِ دنيايت خورده است و نه به دردِ آخرت. دو زاريات ميافتد و ميفهمي كه دانشجويانِ زرنگتر از تو، همان موقع اين را دريافته بودند كه چنين مسائلي را دودره ميكردند و از رو دستِ تو كپي ميكردند.
ميبيني چيزهايي را آموختهاي كه در هيچجاي اين مملكت كاربرد ندارد. چهار سال يا شش سال يا هشت سال زندهگيِ دانشجويي، فقط تو را از زندهگيِ واقعي دور كرده است. همين. تازه نه فقط به اندازهي همين مدتي كه وقت صرف كردهاي كه پارهاي اوقات به قاعدهي يك عمر از زندهگي پرت ميافتي! چرا؟ براي اين كه دانشگاه، دستگاهِ فكريِ تو را قرمقات كرده است. چيزهايي يادت داده است كه در هيچ كجاي اين ملك به كارت نميآيد. و اتفاق را در ممالكي كه از ايشان علم را ترجمه كردهايم، بيشتر به كار ميآيد. چه بايد كرد تا خود را عاطل و باطل نپنداريم؟ راهي نداري جز اين كه بروي سراغِ اصلِ سرچشمه و مظهرِ آب...
دانشگاهِ ما از زندهگيِ مردمِ كشورش فاصله گرفته است. نه دانشگاه كه كلِ سيستمِ آموزشيِ ما از چنين داء معضل و كارِ بيبيرونشدي رنج ميبرد. سؤالي از بيرون به دانشگاهِ ما ارائه نميشود. صنعت هرگز دانشگاه را در حد و اندازهاي نميداند كه از او سؤال بپرسد. او طاقتِ ديدنِ ريختِ اتوكشيدهي يك استادِ متفرعن را ندارد كه بدونِ اين كه حتا تا به حال يك قابلمهي واقعي طراحي كرده باشد، از صدر و ذيلِ صنعت انتقاد ميكند. دانشگاه هم توانِ گفتگو با صنعتگرِ روغنيِ دست به آچارِ خسيس را ندارد. كسي كه حتا حاضر نيست يك بخشِ يك اتاقهي تحقيق و توسعه (R&D) در كارخانهاش راه بياندازد. هر دو هم حق دارند. يا دستِ كم اينگونه ميپندارند.
در همهجاي دنيا دانشگاه ساخته ميشود تا مشكلاتِ علميِ آن كشور را حل نمايد، اما در جهانِ سوم مسأله جورِ ديگري است. اينجا دانشگاه ساخته نشده است. دانشگاه ترجمه شده است.
📚نشت نشاء
🖋رضا امیرخانی
⭕️fatehan.net
🆔 @fatehan
چگونه فرزندان مان را تربیت کنیم.mp3
4.1M
📻 #با_هم_بشنویم
🎙استاد پناهیان
▫چگونه فرزندان مان را تربیت کنیم ؟
🕰07:44
🌐www.fatehan.net
🆔 @fatehan
📖 #برشی_از_کتاب
📋آن کسی می تواند راه خدا را تا آخر
بپیماید، به سر منزل و هدف منظور و مقصود نائل آید که مطمئن باشد حالت اطمینان و سکون در او باشد. اطمینان به این معناست؛ یعنی جاذبه ای او را بکشاند. جاذبه ایمان، جاذبه علاقه به خدا، جاذبه علاقه به هدف، آنچنان او را مجذوب کند و به سوی خود بکشاند که همۀ جاذبه های دیگر برای او هیچ و پوچ و مسخره بیایند.
📚طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن
📒 صفحه 161
⭕️Www.fatehan.net
🆔 @fatehan
1_395067983.pdf
194.1K
💢 دعایی از #امام_رضا (علیه السلام) برای #حضرت_حجت (عجل الله تعالی فرجه)
➖ اعمال روز #جمعه
➖ یونس بن عبدالرحمن روایت کرده که حضرت رضا (علیه السلام) امر فرمودند به دعا نمودن برای حضرت صاحب الامر (عجل الله تعالی فرجه) به این دعا ....
#مفاتیحالجنان
#توصیهبزرگان
#حلقهمطالعاتروایی
🔹 @fatehan