#پرسش_پاسخ_کاربردی 2⃣
✋باسلام
روان شناسی مثبت گرای اسلامی چه تفاوتی با روان شناسی مثبت گرای گلاسر دارد؟
آیا نشات گرفته شده از آن مکتب است!?
🗒🗒🗒🗒🗒🗒🗒🗒🗒🗒
پاسخ دکتر مرعشی:
🔍 من به سهم خود، روانشناسی اسلامی را یک مکتب مستقل می دانم که بر بنیانهای اعتقادی خاصی استوار و پارادایم ویژهای نیز بر آن حاکم است و اساسا شباهت تام به هیچیک از مکاتب عرفی روانشناسی ندارد هرچند با هریک از این مکاتب ممکن است وجوه اشتراکی داشته باشد، اما دقیقا معادل یکی از این مکاتب نیست، به همین سبب، اصطلاح روانشناسی مثبت اسلامی را گویا و رسا نمی دانم زیرا در آنصورت ما باید روانشناسی وجودی اسلامی، روانشناسی شناختی اسلامی، روانشناسی رفتارگرای اسلامی، روانشناسی معناگرای اسلامی و ... نیز تعریف کنیم و بدین سان روانشناسی اسلامی را به نوعی اسیر روانشناسی عرفی کرده ایم. به نظر من روانشناسی اسلامی شباهت تام به هیچیک از مکاتب موجود ندارد.
ارتباط و طرح سوالات 🗳
@moshaver1
با ما همراه باشید 🔽
http://eitaa.com/joinchat/1944846336C1ad9e574d5
کانال بله 🔽
http://ble.im/join/ODU1M2Y4Mm
☑️خبر_ویژه
✔️طرح مطالعاتی بشارت
#با_هم_کتاب_بخوانیم
❌دو کتاب خوب در تقویت نظری و عملیاتی گام دوم انقلاب❗️
#سبک_زندگی
#علم_و_پژوهش
⏰ممکن است برای هر یک از ما پیش آمده باشد که #کتابهایی را #سالهاست بنا داریم مطالعه کنیم ولی به دلایل مختلف این آرزوی ما محقق نشده است. یکی از راهکارهای حل این مسئله #تشکیل_گروههای_مطالعاتی است.
ما در گروه فتح میخواهیم با تشکیل گروههای مطالعاتی با عنوان «#طرح_بشارت» این اتفاق را رقم بزنیم. حوزه مطالعاتی در نظر گرفته شده با توجه به اهداف گروه علمی فرهنگی فتح #روانشناسی_اسلامی می باشد. با توجه به اینکه پیگیری مباحث #غرب_شناسی و #مبانی_علوم_انسانی _اسلامی پیش نیاز ورود به بحث روانشناسی اسلامی است،
این دو سرفصل را در تابستان امسال مطالعه خواهیم کرد👇
۱- در تکاپوی بهشت زمینی (استاد محمد جبار پور) : 15 تیر الی 4 مرداد
2.مبانی علوم انسانی اسلامی (استاد شریفی) : 5 مرداد الی 29 شهریور
⁉️شیوه برگزاری دوره: پس از طی شدن مراحل ثبت نام شرکت کنندگان در گروههایی در نرم افزار «بله» عضو خواهند شد. در آنجا برنامه مطالعاتی هفتگی قرار داده خواهد شد و هر هفته یک جلسه نیز برنامه مباحثاتی مجازی خواهیم داشت.
#آخرین مهلت ثبت نام: دهم تیر ماه
📣شرکت در دوره کاملا رایگان می باشد
🗣جهت کسب اطلاعات بیشتر میتوانید از طریق آیدی زیر در شبکه اجتماعی «بله»و [ایتا] اقدام نمایید:
@m_a_hosseini
⬇️دریافت بروشور و لینک ثبت نام
fatehan.net/post/135
با ما همراه باشید
http://eitaa.com/joinchat/1944846336C1ad9e574d5
کانال بله
http://ble.im/join/ODU1M2Y4Mm
نقش انگلیس در تحریف مذاهب.mp3
3M
〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
📣#رادیو_فتح
♦نقش انگلیس در تحریف مذاهب
〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
🔥دست های پشت پرده انگلیس در تحریف دین اسلام
✔وهابیگری و...
✔بابیگری
✔بهاییگری
✔مسلک دراویش و صوفی
✔مراسم های عزاداری نامتعارف
✔تفرقه بین مسلمانان و شیعیان
✔و.....
🎤استاد رحیم پورازغدی
〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
با #فتح همراه باشید:
⭕️کانال ایتا
🔺eitaa.com/fatehan
◀️کانال بله
http://ble.im/join/ODU1M2Y4Mm
سلام علیکم
وقتتون بخیر🌾
خداوند فرمود: آن چیزی
که نزد شماست فانی
و آن چه نزد خداست باقیست.🌹
از شما دعوت📝 می شود
برای کمک به صورت قرض الحسنه (صدقه جاریه)
به
مستضعفان آبرومند و یا کمک بلاعوض
(تهیه جهیزیه، هزینه درمان، هزینه آموزش، امور ساخت و ساز نیازمندان و ...) کمک های خودتون رو به گروه جهادی و صندوق قرض الحسنه
شهیدابراهیم هادی🌹
به شماره کارت 💳6395991172440570 عماد محمودی واریز بکنید
و در صورت تمایل برای توضیحات بیشتر
با شماره تلفن 📞09383469759 غلامی
تماس بگیرید
@jahadgarann
بسم الله الرحمن الرحیم
🌱نقش ایمان در رشد
#برش_کتاب
«والعصر. إن الانسان لفی خسر. إلا الذین آمنوا» در تمام دورهها انسان در خسارت است مگر آنهایی که به هدفی و به عشقی رسیدهاند و به آن سو گرویدهاند.
🔸انسان مادامیکه هدف ندارد، آهسته آهسته راه میرود و میلنگد و حتی مینشیند و میپوسد.
اما هنگامی که کاری پیدا کرد حتی تا حد توالت رفتن و به مستراح رسیدن، آن وقت سرعت میگیرد و میشتابد و از تمام امکاناتش بهره میگیرد.
✨هدفها و گرایشها ما را از رکود و احتکار نجات میدهند اما این کافی نیست، چون پس از احتکار، جهنم اسراف سر راه است.
⚡️هر هدفی تا اندازهای استعداد ما را به کار میکشد و سرمایههای ما را بارور میکند، باید در انتخاب هدف سنجید و اندیشید تا هدفی بیابیم که تمام استعدادهای ما را بارور کند و تمام نیروهای نهفته و پاهای پنهان ما را بیرون بکشد. انسان به خاطر معشوق می دود. هر چقدر معشوق عظیمتر و ارزندهتر باشد ناچار حرکت و کوششاش و در نتیجه سود او زیادتر خواهد شد.
🔺باید در انتخاب هدف سنجید که به سوی چه کسی رو بیاوریم، به سمت چه هدفی بگرویم و به چه مقصدی مؤمن شویم. ایمان؛ یعنی گرایش، گرایش به سوی چی؟ آیا به سوی کسی و چیزی که کمتر از ماست یا عالیتر از ماست؟
گرایش به سوی پستتر و یا برابر، یا اسراف است و یا رکود، یا انحطاط است و یا احتکار.
▫️پول، قدرت، شهرت، ریاست و خلاصه دل و خلق و دنیا و شیطان، اینها میتوانند هدف ما باشند، اما این هدفها چیزی ندارند و استعدادهای شکفته شدهٔ ما را به بن بست میرسانند و در لجن میکشند.
ادامه دارد...
#رشد
#علی_صفایی_حائری
⭕️کانال ایتا
🔺eitaa.com/fatehan
◀️کانال بله
http://ble.im/join/ODU1M2Y4Mm
〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
🔸#بشنو
✔#کارگاه
✔#تمدن_نوین_اسلامی
〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
🔹باید همه احساس کنند مسئولیت ایجاد تمدن اسلامی نوین بر دوش آن هاست.
🔹امام خامنه ای
〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
🎤مدرس:دکتر علی خلیلی
🔵لینک دریافت فایل های صوتی(۲۱جلسه)📥
🔵 fatehan.net/post/23
〰〰〰〰〰〰〰〰〰
⭕️کانال ایتا
🔺eitaa.com/fatehan
◀️کانال بله
http://ble.im/join/ODU1M2Y4Mm
🔹 #کار_جهادی و #روحیه_انقلابی یکی از رهاوردهای جدی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در زمینه مدیریت و خدمات اجتماعی و کارهای فرهنگی کشور است که در بیانیه گام دوم نیز، در فرازهای متعددی مورد تأكيد قرار گرفته شده است که حداقل #20بار تکرار شده است.
✨ در واقع باید گفت #ابزار_حرکت_تمدنی و پیاده سازی و متحقق کردن بیانیه و رسیدن به تمدن اسلامی، #اراده و #روحیه_انقلابی و #کار_جهادی است.
🔸 در ادامه بخشی از فرازهای بیانیه که #ابزارجهاد و #اراده_انقلابی را می طلبد، مرور می کنیم.
#تبیین_مساله_روحیه_انقلابی
#تبیین_مساله_جهاد_تمدنی
#تبیین_نظام_مسائل_بیانیه
🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂
👉 eitaa.com/joinchat/4048814097C98a7538217
🍀🌺🍀🌺🍀🌺🍀
☄کانالی متفاوت برای #جوانان
🔥کانال #گام_دوم_انقلاب 🔥
#یادداشت_ویژه
#چگونه_برنامه_ریزی_کنیم!؟
📝حجت الاسلام دکتر رفیعی هنر
روانشناس و درمانگر
در زمینه علمی، شغلی، حرفه ای، و یا معنوی،فرقی نمیکنه شما تو هر زمینه که بخواهید برنامه ریزی کنید قاعدتاً اول باید فرایند «هدف گذاری» را طی کنید.
اما نکته مهم در اینجاست که ما وقتی میخواهیم هدفی برای خود تعیین کنیم دچار یک خلط می شویم. و آن این است که «ارزش» را به اشتباه به جای «هدف» تلقی می کنیم.
ارزشها یک سری امور درونی ما انسانها هستند که لزوماً به هدف تبدیل نمی شوند. گاهی این ارزشها، از جانب یک دوست، یک معلم، یک استاد، و یا پدر و مادر به ما منتقل می شود. اما اینها صرفاً ارزشهایی هستند که برای همه انسانها مطلوب اند. زمانی این ارزشها میتوانند به هدف تبدیل شوند که چند مرحله را طی کنند:
اول: مالک ارزشها شده باشید: تا ارزشها دیکته شده دیگران باشد ما نخواهیم توانست آنها را به اهداف شخصی تبدیل نموده و به آنها دست بیابیم. مهم است که ابتدا به چند و چون آن ارزشها پی ببریم و در مورد آنها اطلاعات بیشتری کسب کنیم شاید که مالک آنها شدیم و احساس ملکیت به آنها پیدا کردیم.
دوم. میزان علاقه خود به دست یابی به آن ارزش را بررسی کنید. چقدر نقطه پایانی برای شما مطلوب است؟ خیلی زیاد؟ زیاد؟ کم؟ خیلی کم؟ اگر کم و یا خیلی کم است دست نگه دارید کمی بیشتر تأمل کنید.
سوم: بررسی توان خود. ما بعد از اینکه مالک ارزشها شدیم و میزان علاقه خود به دست یابی آنها را در خورد بررسی نمودیم باید توانایی خود را بسنجیم. و الا در مسیر حرکت دچار سرخوردگی و خودسرزنشی و دگر سرزنشی می شویم و هیچ.
چهارم: حالا وقت تعیین زمان دست یابی در سه موقعیت کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت است.
پنجم: بعد هم اهداف خود را روی کاغذ بیاورید و با جمله ای مثل «می خواهم تا سه ماه آینده به این مرحله برسم» روند برنامه را عملیاتی و قابل مشاهده و قابل ارزیابی کنید
ششم و هفتم را هم خودتان حدس بزنید
در پایان نظر شما را به حدیث پرمعنای حضرت علی علیه السلام جلب می کنم که فرمود:
«ما من حرکه الّا و انت محتاج فیها الی معرفه»:
هیچ حرکتی نیست مگر اینکه تو (قبل از) آن به شناخت احتیاج داری!
کانال فتح ⬇️
http://eitaa.com/joinchat/1944846336C1ad9e574d5
پیام رسان بله 🔽
http://ble.im/join/ODU1M2Y4Mm
علت بی ثباتی خانواده.mp3
4.88M
🎶〰🎶〰🎶〰🎶〰🎶〰🎶
📣#رادیو_فتح
🎶〰🎶〰🎶〰🎶〰🎶
♦علت بی ثباتی خانواده وافزایش طلاق
🎶〰🎶〰🎶〰🎶
◀نقش زن و مرد باتوجه به جنسیت و ظرفیتشان متفاوت است،اگر چنین نبود نیاز بین این دو نسبت به هم از بین میرفت.
◀هر جنس باتوجه ظرفیت و توانمندی اش،وظایف را برعهده دارد و متقابلا حقوقی نیز برای او درنظر گرفته میشود
💠اگر در این وظایف و نقشها تداخلی ایجاد شود.....!!!
🎤دکتر سیدعلی مرعشی
〰〰〰〰〰〰〰
با #فتح همراه باشید:
⭕️کانال ایتا
🔺eitaa.com/fatehan
◀️کانال بله
http://ble.im/join/ODU1M2Y4Mm
May 11
📝〰〰〰〰〰〰〰〰〰📝
📜 #بخوان(مصاحبه)
❓ #پرسش_و_پاسخ_مکتوب
💎 #تحول_در_علوم_انسانی۳
🎤حجه الاسلام مجتبی مصباح
❓〰❓〰❓〰❓〰❓
❓#پرسش:
🔴 بعنوان آخرین مطلب توصیه ای برای دوستانی که پا در زمینه علوم انسانی اسلامی می گذارند ، بفرمایید.
#پاسخ:
کسانی که در این رشته ها تحصیل می کنند و یا اطلاعاتی دارند و یا میخواهند اطلاعاتی داشته باشند ، حداقل #مبانی_اسلامی مربوط به این علوم را بشناسند تا بتوانند لااقل ناسازگاری های اساسی بین این علوم و اسلام را تشخیص دهند تا باعث انحرافات اساسی نشود . چون عمدتا کسانی که در این مسیر پا می گذارند ، بعدا متولی این کارها می شوند یا به نوعی این علوم را به نسل بعد منتقل می کنند یا خودشان مدیریت بخشی از امور انسانی را بعهده می گیرند و اگر خطاهای فاحشی داشته باشند ، مصیبت هایی شبیه مصیبت هایی که امروز در جامعه مان داریم ، ادامه پیدا خواهد کرد .
اما اینکه انتظار داشته باشیم همه افراد بتوانند نظریه پردازی کنند و دیدگاه های اسلام را تشخیص بدهند ، نظریه ی بدیل ارائه دهند . این ممکن نیست ، زیرا کار تخصصی بسیار پیچیده ای را می طلبد و نیاز به آشنایی عمیق با اسلام و قدرت استنباط نظریات علمی و آشنایی عمیق با آن علم را دارد . بنظر می رسد لااقل در ابتدای کار ، همکاری گروهی می طلبد و کسانی که در علوم اسلامی و کسانی که در علوم انسانی تخصص هایی دارند باید با هم گفتگوهایی طولانی مدت داشته باشند تا همزبانی و همفکری ابتدایی حاصل شود و بعد متخصصینی بصورت اجتهادی در خصوص این مسائل اظهار نظر کنند .
لینک دریافت فایل مصاحبه:
📥 fatehan.net/post/76
با #فتح همراه باشید:
⭕️کانال ایتا
🔺eitaa.com/fatehan
◀️کانال بله
http://ble.im/join/ODU1M2Y4Mm
📙 #برشی_از_کتاب
🔸فاطمه،فاطمه است....
〰〰〰〰〰〰〰
⁉بر آن شدم که به این سوال مقدر که امروز به شدت در جامعه ی زنان ما مطرح است جواب بگویم که'' چگونه باید شد؟ ''
❕زنانی که در قالبهای سنتی قدیم مانده اند مساله برایشان مطرح نیست و زنانی که قالبهای وارداتی را پذیرفته اند مساله برایشان حل شده است.
❓اما در میان این دو نوع '' زنان قالبی'' آنها که نه میتوانند شکل قدیمی وموروثی را تحمل کنند ونه به این شکل جدید تسلیم شوند چه باید بکنند؟
اینان میخواهند خود را انتخاب کنند، خود را بسازند، الگو میخواهند، نمونه ی ایده آل
برای اینان مساله چگونه شدن مطرح است.
و #فاطمه با '' بودن'' خویش پاسخ این پرسش است.
✒دکتر علی شریعتی
〰〰〰〰〰〰
🔸با فتح همراه باشید:
⭕️کانال ایتا
🔺eitaa.com/fatehan
◀️کانال بله
http://ble.im/join/ODU1M2Y4Mm
بروشور طرح بشارت.pdf
2.1M
☑️خبر_ویژه
#باهم_کتاب_بخوانیم
🔰 ممکن است برای هر یک از ما پیش آمده باشد که #کتابهایی را #سالهاست بنا داریم مطالعه کنیم ولی به دلایل مختلف این آرزوی ما محقق نشده است. یکی از راهکارهای حل این مسئله #تشکیل_گروههای_مطالعاتی است.
ما در گروه فتح میخواهیم با تشکیل گروههای مطالعاتی با عنوان «#طرح_بشارت» این اتفاق را رقم بزنیم.
این طرح یک ساله (چهار فصل) است و حوزه مطالعاتی در نظر گرفته شده با توجه به اهداف گروه علمی فرهنگی فتح #روانشناسی_اسلامی می باشد.
با توجه به اینکه پیگیری مباحث #غرب_شناسی و #مبانی_علوم_انسانی_اسلامی پیش نیاز ورود به بحث روانشناسی اسلامی است، این دو سرفصل را در تابستان امسال مطالعه خواهیم کرد:👇
📚 1- در تکاپوی بهشت زمینی (استاد محمد جبار پور) : 15 تیر الی 4 مرداد
📚 2- مبانی علوم انسانی اسلامی (استاد شریفی) : 5 مرداد الی 29 شهریور
⁉️شیوه برگزاری دوره: پس از طی شدن مراحل ثبت نام شرکت کنندگان در گروههایی در پیام رسان «بله» عضو خواهند شد. در آنجا برنامه مطالعاتی هفتگی قرار داده خواهد شد و هر هفته یک جلسه نیز برنامه مباحثاتی مجازی خواهیم داشت.
⚠️ آخرین مهلت ثبت نام: دهم تیر ماه
📣 توجه1 : این طرح به صورت مجازی برگزار میشود.
📣 توجه2 : شرکت در دوره رایگان می باشد.
📣 توجه3 : بروشور را دانلود و مطالعه کنید.
🗣جهت کسب اطلاعات بیشتر میتوانید از طریق آیدی زیر در شبکه اجتماعی ایتا اقدام نمایید:
@m_a_hosseini
🌐 لینک ثبت نام 👇
https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSdJEREVBlbPUcYD9u4osQFEvzLMm_-EEOTGrqDDUJRt_AOtnw/viewform?usp=sf_link
@fatehan
⭕️ #بشنو
⭕️ #همایش
⭕️کرسی #مناظره نقد و بررسی دیدگاه آیت الله جوادی آملی درباره #ماهیت_علم_دینی
🔷 یکی از دیدگاه های مطرح شده در زمینه "علم دینی" نظریه آیت الله جوادی آملی است.
👈 در سال های اخیر تقریرها و نقدهای گوناگونی نسبت به نظریه ایشان صورت گرفته است.
در این نشست حجت الاسلام دکتر #محمدتقی_سبحانی از اساتید برجسته حوزه و دانشگاه بر مبنای کتاب "منزلت عقل در هندسه معرفت دینی" آیت الله جوادی آملی نظریه ایشان را از سه منظر مورد بررسی و نقد قرار داده اند.
حجت الاسلام دکتر #پارسانیا نیز که جزء برجسته ترین شاگردان آیت الله جوادی هستند در این مناظره به دفاع تمام قد از نظریه علم دینی استاد خویش پرداخته اند.
متاسفانه بیشتر نشست های علم دینی حول امکان یا عدم امکان تحقق آن تشکیل می شود و کمتر چنین نشست هایی بین قائلین به نظریه علم دینی برگزار می گردد و همین مساله موجب می شود به خلل های نظریات کمتر پرداخته شود.
♨️♨️♨️توصیه می شود این مناظره داغ را حتما با دقت گوش دهید.
لینک دانلود صوت👇👇👇
🔷 http://fatehan.net/post/109
💠 با #فتح همراه باشید:
⭕️کانال ایتا
🔺eitaa.com/fatehan
◀️کانال بله
http://ble.im/join/ODU1M2Y4Mm
هدایت شده از گروه علمی فرهنگی فتح
بروشور طرح بشارت.pdf
2.1M
☑️خبر_ویژه
#باهم_کتاب_بخوانیم
🔰 ممکن است برای هر یک از ما پیش آمده باشد که #کتابهایی را #سالهاست بنا داریم مطالعه کنیم ولی به دلایل مختلف این آرزوی ما محقق نشده است. یکی از راهکارهای حل این مسئله #تشکیل_گروههای_مطالعاتی است.
ما در گروه فتح میخواهیم با تشکیل گروههای مطالعاتی با عنوان «#طرح_بشارت» این اتفاق را رقم بزنیم.
این طرح یک ساله (چهار فصل) است و حوزه مطالعاتی در نظر گرفته شده با توجه به اهداف گروه علمی فرهنگی فتح #روانشناسی_اسلامی می باشد.
با توجه به اینکه پیگیری مباحث #غرب_شناسی و #مبانی_علوم_انسانی_اسلامی پیش نیاز ورود به بحث روانشناسی اسلامی است، این دو سرفصل را در تابستان امسال مطالعه خواهیم کرد:👇
📚 1- در تکاپوی بهشت زمینی (استاد محمد جبار پور) : 15 تیر الی 4 مرداد
📚 2- مبانی علوم انسانی اسلامی (استاد شریفی) : 5 مرداد الی 29 شهریور
⁉️شیوه برگزاری دوره: پس از طی شدن مراحل ثبت نام شرکت کنندگان در گروههایی در پیام رسان «بله» عضو خواهند شد. در آنجا برنامه مطالعاتی هفتگی قرار داده خواهد شد و هر هفته یک جلسه نیز برنامه مباحثاتی مجازی خواهیم داشت.
⚠️ آخرین مهلت ثبت نام: دهم تیر ماه
📣 توجه1 : این طرح به صورت مجازی برگزار میشود.
📣 توجه2 : شرکت در دوره رایگان می باشد.
📣 توجه3 : بروشور را دانلود و مطالعه کنید.
🗣جهت کسب اطلاعات بیشتر میتوانید از طریق آیدی زیر در شبکه اجتماعی ایتا اقدام نمایید:
@m_a_hosseini
🌐 لینک ثبت نام 👇
https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSdJEREVBlbPUcYD9u4osQFEvzLMm_-EEOTGrqDDUJRt_AOtnw/viewform?usp=sf_link
@fatehan
به خدا خوشبین باش.mp3
3.89M
🔸🔸🔸🔸🔸〰🔸🔸🔸🔸🔸
📣#رادیو_فتح
💠 #به_خدا_خوشبین_باش
〰〰〰〰〰
🔸رَاسُ العِبادَه،حُسنُ ظَن بِالله...
✔امام رضا علیه السلام میفرمایند: ظن خود را به خدا خوب کنید...
🎤 استاد پناهیان
〰〰〰〰〰〰
با #فتح همراه باشید:
⭕️کانال ایتا
🔺eitaa.com/fatehan
◀️کانال بله
http://ble.im/join/ODU1M2Y4Mm
📝یادداشت ویژه 📝
📌قانون قدسی،لازمه ی تمدن سازی
🖋#علی_فیض_اللهی
📜یکی از ابعاد مهم در نقد تمدن غرب، این مسئله است که تمدن مدرن این اعتبار را برای انسان قائل است که توانایی وضع قانون زندگی، با تکیه بر عقل(عقلانیت ابزاری) و علم تجربی (ساینس) را دارا می باشد. حال آنکه بعد از تکامل تمدن غرب شاهد آن هستیم که قوانین بشری آن اندازه که انتظار می رفت نتوانست در غرب نقش ایفاء کند و به همین جهت می بینیم بشر اروپایی حرف های خوبی دارد ولی نتیجه آن حرف ها جامعه ای شد که برای انسان غربی غیر قابل پذیرش است.
ابتدا باید بدانیم علت نیاز بشر به تمدن در طبع خود بشر نهفته است، و چون بشر مدنی الطبع است، حتما نیازمند حیات اجتماعی است و این حیات اجتماعی را تمدن یا civilization می گویند. در همه ی جوامع بشری چه اولیه و چه به اصطلاح مدرن، ( چه تمدن نوین اسلامی) قانون و روش زندگی از جایگاه ویژه ای برخوردار است، چرا که کنترل کننده رفتارها و برخورد ها ی مردم و گاه تعیین کننده هنجارهای یک اجتماع است.
«از طرفی در اجتماع به جهت غریزه ی سودجویی بشر و استخدام هم نوعان نزاع و تزاحم پیش می آید-هرکس می خواهد دیگری را به نفع خود به کار گیرد- بنابراین در اجتماع، قوانینی جهت کنترل خودخواهی و سودجویی انسان ها نیاز است به طوری که آن قوانین قدرت کنترل خودخواهی انسان را داشته باشد و جنبه های روحانی و تکاملی او را نیز مدنظر قرار دهد، و در این حال چنین اجتماعی با چنین خصوصاتی تمدنی می سازد که بشر به پوچی گرفتار نشود"(1)
گفته شد اگر قانون توانایی کنترل خودخواهی انسان را نداشته باشد و جنبه های روحانی و تکاملی او را مدنظر قرار ندهد، چنین اجتماعی با چنین خصوصیاتی تمدنی می سازد که بشر را گرفتار پوچی می کند.
غرب در زمینه ی آزادی قائل است که تنها مسئله ای که آزادی شما را محدود می کند، دست درازی و تجاوز به آزادی دیگران است. «جامعه توسعه یافته (غرب مظهر تام و تمام توسعه است) جامعه ای است که در آن همه چیز حول محور مادی و تمتع هرچه بیشتر از لذایذی که در کره زمین موجود است، معنا شده و البته برای این که در این چمن زار بزرگ همه بتوانند به راحتی بچرند، یک قانون عمومی و دموکراتیک لازم است تا انسان ها را در عین برخورداری از حداکثر آزادی(ولنگاری) از تجاوز به حقوق یکدیگر باز دارد. این توسعه که نتیجه حاکمیت سرمایه یا سرمایه داری و اصالت بخشیدن به اقتصاد نسبت به سایر وجوه بشری است، محصول مادی گرایی و تبیین مادی جهان است. » (2)
پس قانونی که در یک اجتماع وضع می شودنه تنها باید امور مادی انسان را پاسخگو باشد بلکه توانایی پرداختن به روح و عالم معنا را نیز داشته باشد و تامین کننده تمامی ابعاد بشر باشد.(مسئله ای که تمدن نوین اسلامی داعیه دار آن است.) اما مهم تر از نفس وضع قانون، این است که قانون وضع شده طوری با روح و جسم انسان عجین و مرتبط باشد که اجرایی شود. در تمدن اسلامی حق قانون گذاری برای زندگی انسان ها از آن خداست و در جوامع مدرن، این انسان ها هستند که شیوه زندگی خود را تعیین می کنند.
« اگر همان حرف هایی که خدا فرموده است شخصی مثل "کانت" بزند، مشکل حل نمی شود، چون قوانین الهی علاوه بر صحیح بودن، با وجه قدسی خود جنبه های فطری اطاعت از معبود را نیز در ما به کار گیرد و در چنین فضایی جامعه را به مقصد و مطلوب مورد نیازش می رساند. در حالی که اگر تمام حرف هایی که پیغمبران می زنند کانت بگوید، نتیجه حاصل نمی شود، چون جنبه قداست قوانین که بعد اطاعت از معبود را تغذیه می کند که در آن ها نیست. به همین جهت هم حرف های کانت با این که از جهات بسیاری ارزشمند بود ولی نتوانتست اروپا را اداره کند»(3)
بدون قانون قدسی ،رسیدن به تمدن نوین اسلامی غیر ممکن است .
1 : طاهرزاده، اصغر، تمدن زایی شیعه ص 25
2 : آوینی، سیدمرتضی، توسعه و مبانی تمدن غرب ص29و30
3 : طاهرزاده، اصغر، تمدن زایی شیعه ص27
#علی_فیض_اللهی
#تمدن_نوین_اسلامی
#نقد_غرب
#امروز_نوبت_اسلام_است
#فتح
⭕️کانال ایتا
🔺eitaa.com/fatehan
◀️کانال بله
http://ble.im/join/ODU1M2Y4Mm
⏺کانال سروش
http://sapp.ir/fatehan.net
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تماشا_کن
🔍علل مشکلات رفتاری در کودکان
قسمت 2⃣
📣استاد سرکار خانم سالار
از مشاورین مرکز مشاوره سبل السلام
با ما همراه باشید ⏬
http://eitaa.com/joinchat/1944846336C1ad9e574d5
کانال بله 🔽
http://ble.im/join/ODU1M2Y4Mm
حقوق زن در اسلام.mp3
6.88M
🎶〰🎶〰🎶〰🎶〰🎶〰🎶
📣#رادیو_فتح
🎶〰🎶〰🎶〰🎶〰🎶
♦حقوق زن در اسلام
🎶〰🎶〰🎶〰🎶
🔸حقوق زن به دوبخش تقسیم میشود:
✔حقوق قابل تغییر:مانند وضعیت تحصیلات زنان قبل و بعد از انقلاب
✔حقوق غیر قابل تغییر:که بعد انسانی وجنسیتی را شامل میشود و تغیر آن به ضرر دوجنس مرد و زن هست مانند......!!؟
🎤دکتر رحیم پورازغدی
〰〰〰〰〰〰
با #فتح همراه باشید:
🔹 sapp.ir/fatehan.net
⭕️کانال ایتا
🔺eitaa.com/fatehan
◀️کانال بله
http://ble.im/join/ODU1M2Y4Mm
هدایت شده از گروه علمی فرهنگی فتح
بروشور طرح بشارت.pdf
2.1M
☑️خبر_ویژه
#باهم_کتاب_بخوانیم
🔰 ممکن است برای هر یک از ما پیش آمده باشد که #کتابهایی را #سالهاست بنا داریم مطالعه کنیم ولی به دلایل مختلف این آرزوی ما محقق نشده است. یکی از راهکارهای حل این مسئله #تشکیل_گروههای_مطالعاتی است.
ما در گروه فتح میخواهیم با تشکیل گروههای مطالعاتی با عنوان «#طرح_بشارت» این اتفاق را رقم بزنیم.
این طرح یک ساله (چهار فصل) است و حوزه مطالعاتی در نظر گرفته شده با توجه به اهداف گروه علمی فرهنگی فتح #روانشناسی_اسلامی می باشد.
با توجه به اینکه پیگیری مباحث #غرب_شناسی و #مبانی_علوم_انسانی_اسلامی پیش نیاز ورود به بحث روانشناسی اسلامی است، این دو سرفصل را در تابستان امسال مطالعه خواهیم کرد:👇
📚 1- در تکاپوی بهشت زمینی (استاد محمد جبار پور) : 15 تیر الی 4 مرداد
📚 2- مبانی علوم انسانی اسلامی (استاد شریفی) : 5 مرداد الی 29 شهریور
⁉️شیوه برگزاری دوره: پس از طی شدن مراحل ثبت نام شرکت کنندگان در گروههایی در پیام رسان «بله» عضو خواهند شد. در آنجا برنامه مطالعاتی هفتگی قرار داده خواهد شد و هر هفته یک جلسه نیز برنامه مباحثاتی مجازی خواهیم داشت.
⚠️ آخرین مهلت ثبت نام: دهم تیر ماه
📣 توجه1 : این طرح به صورت مجازی برگزار میشود.
📣 توجه2 : شرکت در دوره رایگان می باشد.
📣 توجه3 : بروشور را دانلود و مطالعه کنید.
🗣جهت کسب اطلاعات بیشتر میتوانید از طریق آیدی زیر در شبکه اجتماعی ایتا اقدام نمایید:
@m_a_hosseini
🌐 لینک ثبت نام 👇
https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSdJEREVBlbPUcYD9u4osQFEvzLMm_-EEOTGrqDDUJRt_AOtnw/viewform?usp=sf_link
@fatehan
📚برشی از کتاب 📚
📜تقویت تقوی
✅شايد اسبهاي چموش را ديده باشيد كه چقدر سخت است اگر بخواهيم آنها را از جايي به جايي ديگر ببريم. اگر يك لحظه از كنترل آنها غفلت كنيد از دستتان در رفته است، بايد با يك هوشياري و كنترلِ دائمي مواظب آنها باشيد، اگر يك لحظه غفلت كنيد مي بينيد سرِجاي اول برگشتهاند، و باز بايد از اول كار را شروع كنيد. بعضيها از اول تا آخر ماه رمضان يك روز هم روزه نميگيرند، چون در جهت اصلاح تدريجي خود نيستند ، سي منزل بايد اين اسب چموش را ببري تا إنشاءالله در منزل سياُم رام بشود. شهوات و نفسانيات نيز همينطور است، اگر سي روز كنترل شوند، آهستهآهسته رام ميشوند و زير فرمان عقل و شريعت قرار ميگيرند. حالا اگر در موقع افطار هوسها را دوباره رها كني، مثل آن اسب چموشي است كه آن را در كنترل خود نياوردهاي و لذا دوباره سر جاي اولش برميگردد.
🔹 اگر مقاومتي را كه در طول يك روز با روزهداري بهدست آوردي در هنگام افطار رها كني از آن روزه چيزي عايدت نشده است. پس مواظب باشيد مقاومت شخصيتان كه عبارت است از «تقوي»، در موقع افطار گسسته نشود، چرا كه روزه، تقويت قدرت پرهيزكاري است. بههمين جهت در آخر آيه 183 سوره بقره كه مربوط به روزه است، ميفرمايد: «لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ» يعني شايد بتوانيد از طريق روزه متّقي شويد و قدرت پرهيزكاري بيابيد.
به آية روزه نظر كنيد كه ميفرمايد:
«يا اَيُّهَاالَّذينَ امَنُواكُتِبَ عَلَيْكُمُالصِّيامُ كَماكُتِبَ عَلَيالَّذينَ مِنْ قَبْلِكـُم، لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ»
يعني: اي مؤمنان! بر شما روزه را واجب كرديم، همان طور كه بر امتهاي گذشته واجب نموديم شايد پرهيزكار شويد، و در نتيجه آن روحية مقاومت در مقابل هوسها در شخصيت شما رشد پيدا كند.
🔹ملاحظه كردهايد؛ گاهي اوقات ميخواهيد كارهاي خوب و جدّي انجام دهيد ولي نميتوانيد. چرا؟ چون قدرت پرهيزكاري شما ضعيف است، مدتي كه روزه گرفتيد كاري را كه نميتوانستيد انجام دهيد و هوسهايتان مانع ميشد، حالا همان كار را ميتوانيد انجام دهيد. بعضي مواقع ديدهايد كه دلتان مرده است، اصلا معنويت در جانتان خشك شده است، با روزه كه «حيات قلب» است دوباره دل زنده ميشود. مولوي چه خوب ميگويد:
چشم بندِ آن جهان،حلق و دهان
اين دهـان بربند تا بينيعيان
تاهوي تازهاست،ايمان تازه نيست
ايندهان جزقفل آن دروازه نيست
يعني: تا هوس در صحنه است ايمان تحرك ندارد ولي اگر دهانت را كنترل كردي، دروازة ايمان بر جانت گشوده ميشود، چرا كه اگر دهان كنترل شد، دريچههاي غيب آهستهآهسته بر جان انسان باز ميشود. براي كساني كه جايگاه گرسنگي و كنترل دهان را در عمل شناختهاند، گرسنگي بسيار خوشمزه است. اگر كسي مزة گرسنگي را چشيد از سيري و پرخوري متنفّر ميشود. بيخود نيست كه در روايات داريم: خداوند از شكم سير بدش ميآيد. ما كساني را ميشناسيم، از روزي كه رياضتشان را شروع كرده اند تا آخر عمر يك روز سيرنبودهاند.
#کتابخوانی_واجب_دینی
📖روزه،دریچه ای به عالم معنا 🗒22
🖋استاد اصغر طاهر زاده
⭕️کانال ایتا
🔺eitaa.com/fatehan
◀️کانال بله
http://ble.im/join/ODU1M2Y4Mm
⬅️کانال سروش
Sapp.ir/fatehan.net
📚برشی از کتاب 📚
یکی از انحراف هایی که ممکن است در بحث منجی بوجود بیاید ،این است که مردم را صرفا بر روی رابطه ی عاطفی شخصی با امام زمان (عج)متمرکز کنند.
این رابطه ی عاطفی خوب است و باید بیشتر هم بشود ،که البته با افزایش معرفت و دقت در انجام وظایف الهی ،رابطه ی عاطفی بیشتر هم خواهد شد ،ولی صرفا توجه دادن به این رابطه ی عاطفی و تمام آرمان منتظران را در یک دیدار مخفیانه و رسیدن به خدمت حضرت قرار دادن ،بدون توجه به لوازم و حقایق اجتماعی آن ،بستر یک انحراف است ؛انحرافی که میتواند از درونش بسیاری از ضدیت ها با مرام امام زمان (عج)،که همان اسلام ناب است ،بیرون بیاید.
📖انتظار عامیانه ،عالمانه،عارفانه
🖋علیرضا پناهیان 📝55
#کتاب_بخوانیم
#کتابخوانی_واجب_دینی
⭕️کانال ایتا
🔺eitaa.com/fatehan
◀️کانال بله
http://ble.im/join/ODU1M2Y4Mm
⬅️کانال سروش
Sapp.ir/fatehan.net
⏪کانال تازه تاسیس و تخصصی «به سوی مکتب روانشناسی و مشاوره اسلامی»👇
ویژه علاقه مندان، دغدغه مندان، و پژوهشگران حیطه های روانشناسی و مشاوره با رویکرد اسلامی
🍀آدرس کانال در پیام رسان ایتا
http://eitaa.com/islamic_psychology
🌺آدرس کانال در پیام رسان بله
https://ble.im/islamic_psychology
📚برشی از کتاب 📚
📚 اسلام ایمان بدون عدالت را به رسمیت نمی شناسد
صدها دستور اسلامى، كه عدالت اجتماعى و اقتصادى را در عمقِ عبادات وارد مىسازد و آن را از جملة شروطِ صحيح بودنِ آنها مىشمارد، بهروشنى نشان مىدهد كه عدالت اجتماعى و عدالت اقتصادى نهتنها دو حكم فرعى و دو واجب عادى و معمولى نيستند، بلكه بر پاية عقيده و ايمان استوارند و از آنها جداشدنى نيستند. اسلامْ ايمانى را كه نتيجة آن عدالت در زندگىِ فرد و جامعه نباشد، برنمىتابد. از اين رو، عدالت اقتصادى و اجتماعى در اسلام ريشهدار، دائمى و فراگير است، زيرا با طبيعت و هستىِ مؤمن درآميخته و از درونِ فرد و جامعة مسلمان سرچشمه گرفته است.
📖ادیان درخدمت انسان، ص 191
🖋امام موسی صدر
🔻🔻🔻
⭕️کانال ایتا
🔺eitaa.com/fatehan
◀️کانال بله
http://ble.im/join/ODU1M2Y4Mm
⬅️کانال سروش
Sapp.ir/fatehan.net