eitaa logo
منبرک فاطمی
6.1هزار دنبال‌کننده
966 عکس
875 ویدیو
1.3هزار فایل
✔️ مباحث قرآنی، اخلاقی،داستان ✔️اهلبیت ومناسبتهامذهبی ✔️احکام کاربردی،پاسخگو ✔️امرمعروف و نهی منکر ✔️مرثیه و مداحی ✔️عفاف وحجاب ✔️جهادتبیین ✔️فرزندآوری ✔️مهدویت ✔️شهدا ✔️نماز @a_f_133 🔺فهرست + تبلیغات شما و... https://eitaa.com/fatemi222/6618
مشاهده در ایتا
دانلود
✅وَ کانَ فِی الْمَدِینَهِ تِسْعَهُ رَهْطٍ یُفْسِدُونَ فِی الْأَرْضِ وَ لا یُصْلِحُونَ«48» و در آن شهر نُه دسته(و گروه)بودند که در آن سرزمین فساد می کردند و اهل اصلاح نبودند. نکته ها: *کلمه ی «رَهْطٍ» به دسته ای گفته می شود که میانشان رابطه ی گرمی باشد. * بد زدن به ،در قرآن مکرّر آمده است: فرعونیان بدبختی ها را از موسی می دانستند؛ «یَطَّیَّرُوا بِمُوسی»[62] به حضرت عیسی می گفتند: «إِنّا تَطَیَّرْنا بِکُمْ[63] در این آیه نیز می فرماید:به صالح گفتند: «اطَّیَّرْنا بِکَ» *جمله ی «بَلْ أَنْتُمْ قَوْمٌ تُفْتَنُونَ» را چند نوع معنا کرده اند: الف:شما توسط عوامل گر فریب خورده اید که این گونه مقاومت می کنید.(بنا بر اینکه«فتنه»به معنای فریب و خدعه باشد) ب:شما با تلخ آزمایش می شوید.(اگر مراد از فتنه،امتحان وآزمایش باشد) ج:شما به خاطر کیفر می شوید.(بنا بر اینکه مراد از فتنه،عذاب باشد) پیام ها: 1- پیامبر اسلام و مسلمانان بدانند که انبیای گذشته و یارانشان چگونه می شدند، پس سختی ها را کنند. «قالُوا اطَّیَّرْنا» 2- فال زدن،تاریخی بس طولانی دارد.(کسی که به خدا و حکمت الهی ایمان نداشته باشد،به خرافات روی می آورد). «اطَّیَّرْنا» 3- در نظامی که علم و ادب و و وحی،حاکم نباشد،چهره هایی که مایه ی برکت هستند مایه ی بدبختی معرّفی می شوند. «اطَّیَّرْنا بِکَ» 4- حضور انبیا،به معنای محو مشکلات طبیعی و روزمره نیست. «اطَّیَّرْنا بِکَ» 5-تلخی ها و ناگواری ها،هر یک دلایل حکیمانه ای دارد که خداوند قرار داده است. «طائِرُکُمْ عِنْدَ اللّهِ» 6- برخورد با انبیا،یک آزمایش الهی است. «تُفْتَنُونَ» قالُوا تَقاسَمُوا بِاللّهِ لَنُبَیِّتَنَّهُ وَ أَهْلَهُ ثُمَّ لَنَقُولَنَّ لِوَلِیِّهِ ما شَهِدْنا مَهْلِکَ أَهْلِهِ وَ إِنّا لَصادِقُونَ«49» (آن گروه مفسد)گفتند:به خداوند سوگند یاد کنید(و هم قسم شوید)که بر او و خانواده اش شبیخون می زنیم،سپس به ولیّ او خواهیم گفت:ما در محل قتل کسانش حاضر نبودیم(تا چه رسد به اینکه آنان را کشته باشیم)،و ما قطعاً راست می گوییم. نکته ها: *در اسلام، ارزش دارد و وفای به آن لازم است که نسبت به انجام کاری ارزشمند یا ترک کاری ناپسند صورت گیرد،لذا اگر شخصی سوگند یاد کرد که به مظلومی ضربه ای بزند یا از ظالمی حمایتی کند،این سوگند ارزش شرعی و قانونی ندارد.
*این آیه،مارا به یاد هم سوگند شدن کفّار مکّه می اندازد که تصمیم گرفتند شبیخون بزنند و پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله را در بستر خواب شهید کنند،ولی پیامبر اکرم،حضرت علی علیه السلام را به جای خود خواباند و توطئه ی دشمن خنثی شد. پیام ها: 1- گفته های مخفیانه،بعد از قرن ها کشف می شود. «قالُوا تَقاسَمُوا» 2- دشمن،از مقدّسات دینی سوء استفاده می کند. «تَقاسَمُوا بِاللّهِ» 3- مجرم ترین افراد-که قاتلان انبیا هستند-در دل،خدا را قبول دارند و با نام او شرارت های خود را سر و سامان می دهند. «تَقاسَمُوا بِاللّهِ» 4- افراد یا گروه های باطل،برای اهداف مشترک خود،متحدّ و هم قسم می شوند. 🌹 «تَقاسَمُوا» 5-در تاریخ،عبرت های زیادی است.(سوگند به نام خدا برای قتل پیامبر خدا!) «تَقاسَمُوا بِاللّهِ لَنُبَیِّتَنَّهُ» (همچنان که در خانه ی خدا و در ماه خدا،ولیّ خدا را در حال عبادت خدا،به نیّت تقرب به خدا در لیالی قدر وسحر نوزدهم رمضان ضربت زدند و شهید کردند). 6- استفاده از تاریکی شب،برای انجام توطئه ها،تاریخی طولانی دارد. «لَنُبَیِّتَنَّهُ» 7- انبیا و یاورانشان،در معرض سخت ترین توطئه ها بوده اند. «لَنُبَیِّتَنَّهُ وَ أَهْلَهُ» 8- بشر،حدّ و ندارد.(پیامبرکشی،قتل بستگان پیامبر و شبیخون زدن). «لَنُبَیِّتَنَّهُ وَ أَهْلَهُ» 9- قصاص،قانون عقلی و در تمام ادیان آسمانی نیز بوده است. «لَنَقُولَنَّ لِوَلِیِّهِ» 10- مجرم،با ظاهرسازی وتوجیه،بر گناه خود سرپوش می گذارد. «ما شَهِدْنا» 11- به همه ی کسانی که دارند و شعار صداقت می دهند،اطمینان نکنید. لَنَقُولَنَّ ... إِنّا لَصادِقُونَ 12- صداقت را حتّی قاتلان انبیا،یک شرف و ارزش می دانند. «إِنّا لَصادِقُونَ» وَ مَکَرُوا مَکْراً وَ مَکَرْنا مَکْراً وَ هُمْ لا یَشْعُرُونَ«50» و(آن نه گروه مفسد)دست به تدبیر بزرگی زدند و ما نیز به تدبیر بزرگی دست زدیم،ولی آنها نمی فهمیدند. @FATEMI133
✅فَانْظُرْ کَیْفَ کانَ عاقِبَهُ مَکْرِهِمْ أَنّا دَمَّرْناهُمْ وَ قَوْمَهُمْ أَجْمَعِینَ«51» پس بنگر که پایان تدبیر آنان(و شبیخون به صالح و کسانش)به کجا انجامید،ما آنان و قومشان همگی را هلاک کردیم. نکته ها: *هلاکت قوم با چند تعبیر در قرآن آمده است: الف:زلزله. «فَأَخَذَتْهُمُ الرَّجْفَهُ[1] ب:صاعقه. «فَأَخَذَتْهُمُ الصّاعِقَهُ»[2] ج:صیحه. «وَ أَخَذَ الَّذِینَ ظَلَمُوا الصَّیْحَهُ»[3] البتّه هیچ مانعی ندارد که هر سه عذاب،در یک واقع شده باشد. *یکی از نمونه های مکر الهی،همان و دادن به گناهکاران است،تا آنان سرگرم شوند و همین که پیمانه ی آنان پر شد،ناگهان به قهر الهی گرفتار شوند. پیام ها: 1- کیفرهای الهی،با انسان متناسب است. «مَکَرُوا - مَکَرْنا» 2- کسانی که علیه اولیای خدا توطئه می کنند،طرف آنها خداست. «مَکَرُوا مَکْراً وَ مَکَرْنا مَکْراً» 3- در برابر نقشه های کفّار شما نیز باید اهل و نقشه باشید. «مَکَرُوا مَکْراً وَ مَکَرْنا مَکْراً» 4- خداوند تدبیر مردم را می داند،امّا مردم تدبیر او را نمی دانند. «وَ هُمْ لا یَشْعُرُونَ» 5-چوب خدا صدا ندارد. مَکَرْنا ... وَ هُمْ لا یَشْعُرُونَ 6- تاریخ،بر قانون و سنّت معیّنی استوار است و دقّت در آن،برای دوران های دیگر سودمند است. «فَانْظُرْ کَیْفَ کانَ عاقِبَهُ مَکْرِهِمْ» 7- سنّت الهی بر پیروزی حقّ بنا نهاده شده است. «فَانْظُرْ کَیْفَ کانَ عاقِبَهُ مَکْرِهِمْ» 8-زود نکنید؛از توفیقاتی که به خاطر مکر،نصیب بعضی ها می شود، فریب نخورید،بلکه به آنان توجّه کنید. «عاقِبَهُ مَکْرِهِمْ» 9- آماده باش دشمنان برای ارتکاب جنایت،سبب قهر الهی است،گرچه آنان به اهداف پلید خود نرسند.(دشمنان،هم قسم شدند تا پیامبر را بکشند و در کمین هم نشستند،ولی حضرت را نکشتند،لکن خودشان هلاک شدند). «دَمَّرْناهُمْ» 10- پیروی از مفسدان،عقوبت دارد. «دَمَّرْناهُمْ وَ قَوْمَهُمْ» @FATEMI133
✅فَتِلْکَ بُیُوتُهُمْ خاوِیَهً بِما ظَلَمُوا إِنَّ فِی ذلِکَ لَآیَهً لِقَوْمٍ یَعْلَمُونَ«52» پس این خانه های آنهاست که به خاطر ظلمی که کردند ویران و خالی شده است،و قطعاً در این(کیفر،عبرت و)نشانه روشنی است برای اهل علم و آگاهی. وَ أَنْجَیْنَا الَّذِینَ آمَنُوا وَ کانُوا یَتَّقُونَ«53» و مؤمنان و کسانی را که اهل پروا بودند،(از مهلکه)نجات دادیم. پیام ها: 1- آثار باستانی عبرت آموز باید برای آیندگان حفظ شود. «فَتِلْکَ بُیُوتُهُمْ» 2- عقوبت،مخصوص نیست،گاهی ستمگران،در دنیا به عقوبت می رسند. «فَتِلْکَ بُیُوتُهُمْ خاوِیَهً» 3- عبرت ها و نشانه ها،به تنهایی کافی نیست؛انگیزه ی عبرت آموزی در انسان ها لازم است. «لَآیَهً لِقَوْمٍ یَعْلَمُونَ» 4- انسان،در گرو اعمال اوست. «خاوِیَهً بِما ظَلَمُوا - أَنْجَیْنَا الَّذِینَ آمَنُوا» 5-قهر الهی،تر و را با هم نمی سوزاند،لذا افراد متّقی استثنا می شوند و نجات می یابند. «وَ أَنْجَیْنَا الَّذِینَ آمَنُوا وَ کانُوا یَتَّقُونَ» 6- آثار ایمان و ،مخصوص آخرت نیست؛اهل تقوا،در دنیا نیز نتیجه ی کار خود را می بینند. «وَ أَنْجَیْنَا الَّذِینَ آمَنُوا وَ کانُوا یَتَّقُونَ» 7- ایمانی کارساز است که با تقوای دائمی همراه باشد. «آمَنُوا وَ کانُوا یَتَّقُونَ» @FATEMI133
✅وَ لُوطاً إِذْ قالَ لِقَوْمِهِ أَ تَأْتُونَ الْفاحِشَهَ وَ أَنْتُمْ تُبْصِرُونَ«54» و(نیز)لوط را(فرستادیم)که به قومش گفت:آیا این کار بسیار را در حالی که به زشتی آن آگاهید،انجام می دهید؟ أَ إِنَّکُمْ لَتَأْتُونَ الرِّجالَ شَهْوَهً مِنْ دُونِ النِّساءِ بَلْ أَنْتُمْ قَوْمٌ تَجْهَلُونَ«55» آیا شما با بودن زنان،برای غریزه ی شهوت به سراغ مردان می روید؟ بلکه شما مردمی(نادان و)جهالت پیشه اید. نکته ها: *قوم لوط در برابر چشم یکدیگر و در جلسه ی ،لواط می کردند.در آیه ی 29 عنکبوت می خوانیم: «وَ تَأْتُونَ فِی نادِیکُمُ الْمُنْکَرَ» یعنی شما در انجمن و جلسه ی علنی،منکر انجام می دهید.در این آیه نیز می فرماید: «وَ أَنْتُمْ تُبْصِرُونَ» یعنی در برابر یکدیگر و یا با بصیرت و آگاهی گناه می کنید. *لواط از گناهان است،زیرا در آیات بعد آمده است که عذاب الهی را به دنبال دارد. *در آیات دیگر قرآن کریم آمده است: 👈همسر برای آرامش،تربیت نسل و تعاون در زندگی، است،ولی در این جا تنها مسأله ی را بیان کرده است،زیرا قوم لوط هدفی جز شهوت نداشتند. «شَهْوَهً مِنْ دُونِ النِّساءِ» پیام ها: 1- پیامبران و رهبران مصلح جامعه با گناهانِ زمان خود به شدّت مبارزه می کنند. «أَ تَأْتُونَ الْفاحِشَهَ» 2- با سؤال انتقادی، ها را بیدار کنید. «أَ تَأْتُونَ الْفاحِشَهَ» 3- یکی از وظایف انبیا،مبارزه با منکرات است. «أَ تَأْتُونَ الْفاحِشَهَ» 4- حرمت لواط،مخصوص اسلام نیست. «أَ تَأْتُونَ الْفاحِشَهَ» 5-گناه و آگاهانه،زشتی،کیفر و انتقاد بیشتری دارد. «وَ أَنْتُمْ تُبْصِرُونَ» 6- زشتی لواط بر همه روشن است. «وَ أَنْتُمْ تُبْصِرُونَ» 7- در نهی از ،به سراغ منکرات علنی بروید. «وَ أَنْتُمْ تُبْصِرُونَ» 8-دفع شهوت باید از طریق باشد. أَ إِنَّکُمْ لَتَأْتُونَ الرِّجالَ شَهْوَهً ... 9- انحراف از مسیر طبیعی و شرعی در امور جنسی،جهل و حماقت است. «بَلْ أَنْتُمْ قَوْمٌ تَجْهَلُونَ» 10- هم جنس گرایی،برخاسته از بی است.علم و دانشی که انسان را از گناه باز ندارد،جهل است. لَتَأْتُونَ الرِّجالَ ... أَنْتُمْ قَوْمٌ تَجْهَلُونَ @FATEMI133
فَما کانَ جَوابَ قَوْمِهِ إِلاّ أَنْ قالُوا أَخْرِجُوا آلَ لُوطٍ مِنْ قَرْیَتِکُمْ إِنَّهُمْ أُناسٌ یَتَطَهَّرُونَ«56» ولی پاسخ قومش جز این نبود که گفتند:خاندان لوط را از شهرتان بیرون کنید،زیرا آنان مردمی هستند که پاکیزگی می جویند. پیام ها: 1- مجرمان،چون منطق ندارند،در برابر انبیا به زور متوسّل می شوند. «أَخْرِجُوا» 2- در محیط آلوده،پاکدامنی جرم است. أَخْرِجُوا آلَ لُوطٍ ... إِنَّهُمْ أُناسٌ یَتَطَهَّرُونَ 3- نهی از منکر،گاهی تاوان تبعید شدن دارد. «أَخْرِجُوا آلَ لُوطٍ» 4- در برابر گناه،سکوت ممنوع است،لااقل فضا را بر گناهکار تنگ کنیم. «أَخْرِجُوا آلَ لُوطٍ» 5-آزادی برای گناه،تفکّر قوم لوط است. «أَخْرِجُوا آلَ لُوطٍ» 6- سابقه ی تبعید مردان خدا،به زمان ابراهیم و لوط باز می گردد. «أَخْرِجُوا» 7- چون فطرت گناهکار پاک است،لذا خود را مجرم و دیگران را پاک می بیند. «إِنَّهُمْ أُناسٌ یَتَطَهَّرُونَ» 8-محیط،انسان را به گناه مجبور نمی کند زیرا در زمان شیوع فحشا نیز گروهی پاک زندگی می کنند. «أُناسٌ یَتَطَهَّرُونَ»
غدیر.pdf
931.3K
تمدید شد تا شنبه دوم شهریور منبع اصلی مسابقه غدیر👆 ✔️مسابقه قربان تا غدیر باحدود 400 جایزه 🔸نحوه شرکت در مسابقه: عدد بدست آمده از پاسخنامه را به شماره 30005027000006 پیامک شود.یا به ایدی @a_f_4279 ارسال شود. 🔹 مسابقه در کانال @a_fatemi24 بنام در مسیر بندگی (تحت نظر اداره تبلیغات اسلامی گناباد)در شبکه های مختلف اجتماعی خصوصا نرم افزار های ایرانی بصورت روزانه (اول صبح هر روز) درطول دهه ولایت بارگذاری میشود. 🔸منبع مسابقه بصورت روزانه (اول صبح هر روز) درطول دهه ولایت در همین بارگذاری میشود. 🔹طبق نظر اهدا کنندگان جوایزشرکت در مسابقه بدون مطالبه منبع جایز نمیباشد. 🔸اسامی برندگان در آدرس کانال فوق اعلام میشود. 🔹مهلت شرکت در مسابقه تا روز عید غدیر 29 مرداد میباشد. تا شنبه ۲شهریور 🌹🌹🌹🌹🌹 در مسیر بندگی👇👇 ♦️https://www.instagram.com/a.fatemi7 اینستاگرام🔸 ♦️http://eitaa.com/joinchat/2781151234C628d820482 ایتا🔹 ♦️ http://sapp.ir/a_fatemi24 سروش🔸 ♦️https://telegram.me/a_fatemi24 تلگرام🔹 ♦️@fatemi24
باسمه تعالی جلسه قران منزل حاجی ابراهیمی عصر۴شنبه۳۰ مرداد سوره 29.‏ عنكبوت آيه 24 آيه فَمَا كَانَ جَوابَ قَوْمِهِ إِلَّا أَن قَالُواْ اقْتُلُوهُ أَوْ حَرِّقُوهُ فَأَنجَاهُ اللَّهُ مِنَ النَّارِ إِنَّ فِى ذَلِكَ لَآيَاتٍ لِّقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ ترجمه پس پاسخ قوم او (ابراهیم) جز این نبود كه گفتند: او را بكشید یا بسوزانید. ولى خداوند او را از آتش نجات داد. همانا در این (نجات‏بخشى الهى) براى گروهى كه ایمان مى‏آورند، نشانه‏هایى (از قدرت خداوند) است. ✅نکته ها كافران و نمرودیان، براى مبارزه با آئین حقّ ابراهیمى، تصمیم گرفتند او را به قتل برسانند ، لذا با تهیه ‏ى آتش وسیعى و پرتاب نمودن حضرت ابراهیم در آن، قصد خود را عملى كردند؛ امّا خداوند با نمودن آن آتش، حضرت را نجات داد. «فأنجاه اللّه من النار» ✔️پيام ها 1- كافران، ندارند، منطق آنان، اعدام و شكنجه است. «اُقتلوهُ اوحرّقوه» 2- كفّار، ممكن است اختلاف روش داشته باشند، ولى در هدف اختلافى ندارند. «اُقتلوهُ اوحرّقوه» 3- پیامبران تحت الهى قرار دارند. «فأنجاه اللّه من النار» 4- اراده‏ ى ، بر همه ‏ى اراده‏ها، ابزارها و اسباب و قوانین جهان غالب است. «اُقتلوه او حَرّقوه فأنجاه اللَّه من النار» 5 - پیروزى یك مؤمن بر تمام كفّار، خنثى شدن سخت‏ترین توطئه‏ ها و گلستان شدن آتش؛ هر كدام یك و نشانه از آیات الهى است. «انّ فى ذلك لآیاتٍ» 6- عبرت از تاریخ، به فطرتى سالم و روحى پاك نیازمند است. «لآیات لقوم یؤمنون» آرى، ایمان در بصیرت و روشن‏بینى انسان، تأثیر گذار است. @FATEMI133
سوره 29.‏ عنكبوت آيه 26 👇👇👇👇 فَآمَنَ لَهُ لُوطٌ وَقَالَ إِنِّى مُهَاجِرٌ إِلَى‏ رَبِّى إِنَّهُ هُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ ✔️ترجمه پس لوط به او (ابراهیم) ایمان آورد، و گفت: همانا من به سوى پروردگارم روى آورده‏ام كه او عزیز و حكیم است. ✔️نکته ها اكثر مفسّران گفته‏اند: مراد از «مهاجر»، حضرت ابراهیم است، چنانكه در آیه دیگر حضرت فرمودند: «انّى ذاهب الى ربّى سیهدین»(124) و بعضى گفته‏اند: مراد حضرت لوط است. 124) صافّات، 99. ✔️پيام ها 1- انبیا به یكدیگر ایمان دارند. «فآمن له لوط» البتّه این نشان و تنهایى حضرت ابراهیم نیز مى‏باشد. 2- گاهى در یك چند پیامبر بوده؛ ولى امامت و رهبرى بر عهده‏ى یكى از آنان بوده است. «فآمن له لوط» 3- ایمان حضرت لوط، نوعى اعلام و تقویت حضرت ابراهیم بود. «فآمن له» و نفرمود: «آمن به» 4- هجرت ، وسیله‏ ى رشد و تربیت است. «الى ربّى» 5 - مردان خدا، به زمین و زمان و هیچ فرد و گروهى وابستگى ندارند. «اِنّى مهاجر الى ربّى» 6- با یاد الهى، روحیه‏ ى هجرت را در خود تقویت كنیم. «مهاجر الى ربّى انّه هو العزیز الحكیم» (اتّصال به خداى عزیز، غربت‏ها را جبران مى‏كند.) @FATEMI133
سوره 29.‏ عنكبوت آيه 27 👇👇👇👇👇 وَ وَهَبْنَا لَهُ إِسْحَاقَ وَ يَعْقُوبَ وَ جَعَلْنَا فِى ذُرِّيَّتِهِ النُّبُوَّةَ وَ الْكِتَابَ وَ آتَيْنَاهُ أَجْرَهُ فِى الدُّنْيَا وَ إِنَّهُ فِى الْآخِرَةِ لَمِنَ الصَّالِحِينَ ✔️ترجمه و اسحاق و یعقوب را به او (ابراهیم) عطا كردیم، و در میان فرزندانش پیامبرى و كتاب را قرار دادیم، و پاداشِ او را در دنیا عطا كردیم و قطعاً او در آخرت از شایستگان است. ✔️نکته ها كلمه‏ى «أجر»، در مورد پاداش‏هاى دنیوى و اخروى، هر دو به كار مى‏رود، ولى كلمه ‏ى «اُجرت»، تنها در مورد پاداش‏هاى دنیوى است.(125) پاداش آن همه خلوص و تلاش و هجرت حضرت ابراهیم‏ علیه السلام، موهبت‏هاى چهارگانه‏اى است كه این آیه بیان مى‏كند:👇 اوّل: فرزندان پاك. دوم: مقام نبوت در نسل و دودمان. سوم: نام نیكو در دنیا. چهارم: عزّت در آخرت. توضیح: یعقوب، یوسف، هارون، موسى، سلیمان، زكریّا، یحیى و عیسى‏ علیهم السلام، همه از نسل حضرت اسحاق بودند و پیامبر اسلام ‏صلى الله علیه وآله از ذرّیه‏ ى اسماعیل است؛ بنابراین، پیامبران اولواالعزم بعد از حضرت ابراهیم، همه از نسل او بودند. 🔺نجات از آتش نمرودیان، دل‏ها به سوى مكّه و تجدید خاطرات ابراهیم در مراسم حج، از گمنامى(126) به شیخ الانبیا رسیدن و داشتن ذّریه‏ ى طیّبه، همه از مصادیق الطاف الهى در دنیاست كه به ابراهیم ‏علیه السلام عطا شده است. «و آتیناه اجره فى الدنیا» 🔻صالح بودن و در زمره‏ ى صالحان قرار گرفتن، مقامى است كه انبیا آرزوى آن را داشته‏ اند: 🔸یوسف ‏علیه السلام از خدا مى‏خواهد: «و ألحقنى بالصالحین»(127) 🔹سلیمان‏ علیه السلام دعا مى‏كند: «و أدخلنى برحمتك فى عبادك الصالحین»(128) 🔹شعیب‏ علیه السلام به موسى‏ علیه السلام مى‏گوید: «ستجدنى ان شاءاللَّه من الصالحین»(129) 🔸ابراهیم ‏علیه السلام به خداوند عرض كرد: «و ألحقنى بالصّالحین»(130) 🔹و در اینجا خداوند درباره‏ ى حضرت ابراهیم مى‏فرماید: «و اِنّه فى الآخرة لَمِن الصالحین» 125) تفسیر المیزان. 126) فتىً یذكرهم یقال له ابراهیم» انبیاء، 60 . 127) یوسف، 101 . 128) نمل، 19 . 129) قصص، 27 . 130) شعراء، 83 . ✅پيام ها 1- فرزند صالح، موهبتى الهى است. «و وهبنا له» 2- پاداش كار براى خداوند را به مردم اعلام كنیم تا براى دیگران انگیزه شود. «وهبنا له» 3- زیربناى دریافت الطاف الهى، است. «مهاجر الى ربّى - وهبنا... جعلنا...» 4- نوه‏ ى انسان مانند فرزند، از موهبت‏هاى الهى است. «اسحاق و یعقوب» (با توجّه به این كه یعقوب فرزند اسحاق است) «و من وراء اسحاق یعقوب»(131) 5 - پاداش ‏ها و نیكى‏هاى خالصانه‏ ى پدر، در او منعكس مى‏شود. «جعلنا فى ذرّیته» البتّه لیاقت ذریّه هم شرط است. «قال و من ذرّیّتى قال لاینال عهدى الظالمین»(132) 6- پاداش هجرت‏ كنندگان، محدود نیست. «مهاجر الى ربّى - وهبنا... جعلنا... آتینا...» 7- هیچ پیامبرى هم به اندازه‏ ى حضرت ابراهیم، و نسلش زیاد نشد. «و جعلنا فى ذرّیته ...» 8 - رهبران دینى، باید از طرف خداوند منصوب شوند. «جعلنا... النبوّة و الكتاب» 9- دنیا و آخرت قابل است. «آتیناه أجره فى الدّنیا و انّه فى الآخرة لمن الصّالحین» 131) هود، 71 . 132) بقره، 124 . @FATEMI133
سوره 29.‏ عنكبوت آيه 28 👇👇👇 وَلُوطاً إِذْ قَالَ لِقَوْمِهِ إِنَّكُمْ لَتَأْتُونَ الْفَاحِشَةَ مَا سَبَقَكُم بِهَا مِنْ أَحَدٍ مِّنَ الْعَالَمِينَ ترجمه و (یاد كن) لوط را آنگاه كه به قوم خود گفت: همانا شما به كارى زشت مى‏پردازید كه هیچ یك از مردم جهان در آن كار بر شما پیشى نگرفته است. ✔️نکته ها كلمه‏ى «فاحشة» به معناى عمل یا سخنى است كه زشتى آن آشكار و روشن باشد. از آنجا كه عمل زشتِ لواط و همجنس‏گرایى در میان قوم حضرت لوط رواج داشت، قرآن از آن به فاحشه تعبیر كرده است. ✔️پيام ها 1- رهبران دینى، باید به مفاسد، ناهنجارى‏ها و عمومى جامعه توجّه كنند و در رفع آنها بكوشند. (حضرت لوط، در مورد گناه مشهور زمان خود هشدار داد.) «قال ... لتأتون الفاحشة» 2- هر ابتكارى ارزش ندارد. (نوآورىِ گناه، ضد ارزش است.) «ما سبقكم بها» @FATEMI133