eitaa logo
منبرک فاطمی
6.7هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
990 ویدیو
1.4هزار فایل
✔️ مباحث قرآنی، اخلاقی،داستان ✔️اهلبیت ومناسبتهامذهبی ✔️احکام کاربردی،پاسخگو ✔️مرثیه و مداحی ✔️عفاف وحجاب ✔️جهادتبیین ✔️فرزندآوری ✔️مهدویت ✔️شهدا ✔️نماز ✔️ هدیه به مادرم @a_f_133 🔺فهرست و... https://eitaa.com/fatemi222/6618
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹وَاتْلُ عَلَيْهِمْ نَبَأَ إِبْرَاهِيمَ إِذْ قَالَ لِأَبِيهِ وَقَوْمِهِ مَا تَعْبُدُونَ قَالُواْ نَعْبُدُ أَصْنَاماً فَنَظَلُّ لَهَا عَاكِفِينَ قَالَ هَلْ يَسْمَعُونَكُمْ إِذْ تَدْعُونَ أَوْ يَنفَعُونَكُمْ أَوْ يَضُرُّونَ قَالُواْ بَلْ وَجَدْنَآ آبَآئَنَا كَذَلِكَ يَفْعَلُونَ قَالَ أَفَرَءَيْتُم مَّا كُنتُمْ تَعْبُدُونَ أَنتُمْ وَ آبَآؤُكُمُ الْأَقْدَمُونَ ترجمه 🔸(اى پیامبر!) سرگذشت ابراهیم را بر مردم بخوان. آن گاه كه به پدرش (عمویش آذر) و قومش گفت: شما چه مىپرستید؟ گفتند: بتهایى را مىپرستیم كه همواره ملازم آنهاییم. ابراهیم گفت: آیا هر گاه آنها را مىخوانید (یا دعا مىكنید) سخن شما را مىشنوند؟ یا به شما سود و زیانى مىرسانند؟ بتپرستان گفتند: (نه) بلكه پدرانمان را یافتیم كه اینگونه (پرستش) مىكردند. ابراهیم گفت: آیا در آنچه مىپرستید اندیشه و نگاه (عمیق) كردهاید؟ شما و پدران پیشین شما (دقّت كردهاید)؟ نکته ها بعد از حضرت موسى كه بیش از 130 مرتبه در قرآن آمده، نام حضرت ابراهیم، بیش از دیگر پیامبران در قرآن آمده است. بر اساس روایات مراد از كلمه ى «أَب» در این آیه، آذر عموى ابراهیم است. زیرا امكان ندارد كه پدرِ پیامبرى همچون ابراهیم كافر باشد. از نظر لغت نیز به مربّى و جدّ و پدر زن نیز «أَب» گفته مىشود. در آیه 133 سوره بقره مىخوانیم كه فرزندان یعقوب به پدرشان گفتند: «نَعبُد الهك و اله آبائك ابراهیم و اسماعیل و اسحاق» با اینكه یعقوب فرزند اسحاق است، در این آیه هم به جدّ (ابراهیم) و هم به عمو (اسماعیل)، أَب گفته است. تقلید از اهل علم و دانشمندان، گاهى وسیله ى تكامل و رشد و ترقّى است؛ «فسئلوا اهل الذكر»(16) و «فبِهُداهم اقتده...»(17) ولى از عوام وسیله ى تحجّر و جمود است. «انّا وَجَدنا آباءنا» زیرا پایبندى بىچون و چرا به سنّتها و آداب ملّى و قومى، سبب تخدیر جامعه و سدّ راه فكر و نوآورى و مانع شناخت حقیقت است. چون حضرت ابراهیم مورد ستایش همهى گروههاى یهودى و مسیحى است، بیان تاریخ او براى اهلكتاب زمان پیامبر و همچنین مسلمانان، درسآموز خواهد بود. كلمه ى «رأیتم» از ریشه ى «رأى» و «رؤیت» است. بنابراین «رأیتم» هم شامل دیدن با چشم مىشود و هم نگریستن با عقل. 16) نحل، 43 ؛ انبیاء، 7. 17) انعام، 90. پيام ها 1- پیامبر اسلام مأمور حفظ تاریخ انبیاى قبل از خود است. «واتلُ علیهم» 2- سرگذشت حضرت ابراهیم علیه السلام مهم و مفید است. («نبأ»، به خبر مهم گویند) 3- سنّتها و حاكم برتاریخ، ثابت است. بنابراین تاریخ دیروز مىتواند براى امروز درس باشد. «واتلُ علیهم نبأ ابراهیم» 4- 👈در نهى از ، از خودىها شروع كنیم. «لابیه» 5 - در نهى از منكر، سن شرط نیست. «قال لابیه» 6- در نهى از منكر، شرط نیست. «قال لابیه و قومه» (با توجّه به اینكه آن زمان حضرت ابراهیم در شرایطى بود كه عمویش او را طرد كرد.) 7- در نهى از منكر، از نترسید. «قال لابیه و قومه» 8 - در دفاع از حقّ، مراعات را نكنید. «قال لابیه» 9- خداوند با بیان این كه نزدیكترین بستگان ابراهیم بت پرست بودند و از او اطاعت نكردند، پیامبر اكرمصلى الله علیه وآله را دلدارى مىدهد. «لابیه و قومه - نعبد اصناما» 10- در شیوه ى تبلیغ، وجدانها را با سؤال بیدار كنید. «ما تعبدون» (با آنكه ابراهیم علیه السلام مىدید كه آنها چه چیزهایى را مىپرستند، ولى براى اینكه آنان را به تفكّر وادار كند ووجدانشان را بیدار نماید، از آنان پرسش نمود.) 11- انسان، موجودى است ، اگر حقّ را پرستش نكند به باطل رو خواهد كرد. «ما تَعبدون - نَعبُد اصناما» 12- قرآن كریم در نقل تاریخ، نقاط حساس و سازنده را مطرح مىكند. «ما تعبدون» (قرآن در مطالبى كه از تاریخ نقل مىكند، به تعداد و نام و زمان و مكان اشاره ندارد، بلكه پیام و محتواى عبرت انگیز را بیان مىكند.) 13- در نهى از منكر، از منكرات مهم شروع كنید. «ما تعبدون» (آرى مهمترین منكر، شرك به خداوند است.) 14- هر عبادتى ارزش ندارد، نوع معبود و مقدار شعور مهم است. «نعبد اصناماً» 15- پرستش، یك خواست لحظهاى نیست، بلكه در عمق جان انسان ریشه دارد. «عاكفین» 16- بدتر از انحراف، به انحراف است. «فنظلّ لها عاكفین» («نظلّ» یعنى همیشه بت مىپرستیم و «عاكفین» یعنى بر پرستش آن ملازم هستیم.) 17- استدلال و ، اوّلین گام تبلیغ است. «هل یَسمعونكم - او یَنفعونكم» 18-👈 انگیزه ى پرستش، یا خیررسانى است، یا دفع شرّ و بتها هیچ یك را ندارند. «ینفعونكم او یضرّون» 19- با افراد عادّى، استدلال روشن و قابل فهم داشته باشید. «هل یَسمعونكم اذ تدعون او یَنفعونكم او یَضرّون» 20- در عقاید، ممنوع است. «وَجَدنا آبائنا» 21- گاهى آداب ورسوم نیاكان، مانعى بر راه عقل ومنطق است. «وَجدنا آبائن 22- سابقه، دلیل حقّانیّت نیست. «وَجدنا آبائنا»
23- بتپرستان نیز بىاثر بودن بتها را باور دارند، فقط گرفتار نیاكان خود هستند. «بل وَجَدنا آبائنا» 24- تعصّب و قوم گرایى است. «وَجدنا آبائنا» 25- جهل و سادهاندیشى، بستر و زمینهى انحراف است. «أفرأیتم ماكنتم تعبدون» (شرك مبناى علمى و برهانى ندارد) 26- تدبّر و تعقّل براى انسان، یك ضرورت است. «أفرأیتم ما كنتم تعبدون» 27- مناظره، بحث واحتجاج، میان افكار گوناگون لازم است. «أفرأیتم ماكنتم...» http://eitaa.com/joinchat/2781151234C628d820482 ایتا 🌍 http://sapp.ir/abassalitatme سروش 🌍https://telegram.me/a_fatemi24 تلگرام https://www.instagram.com/p/BzhWkEll33P/?igshid=1x8oqghuoeo50 🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
🔹فَإِنَّهُم عَدُوٌّ لِّى إِلَّا رَبَّ الْعَالَمِينَ أَلَّذِى خَلَقَنِى فَهُوَ يَهْدِينِ وَالَّذِى هُوَ يُطْعِمُنِى وَيَسْقِينِ وَإِذَا مَرِضْتُ فَهُوَ يَشْفِينِ وَالَّذِى يُمِيتُنِى ثُمَّ يُحْيِينِ وَ الَّذِى أَطْمَعُ أَن يَغْفِرَ لِى خَطِيئَتِى يَوْمَ الدِّينِ ترجمه 🔸البتّه این بتها دشمن من هستند (و من دشمن آنها)، مگر پروردگار جهانیان (كه محبوب من است). همان پروردگارى كه مرا آفرید و همو راهنماییم مىكند. او كه مرا (هنگام گرسنگى) طعام مىدهد و (هنگام تشنگى) سیرابم مىنماید. و هر گاه بیمار شوم، همو مرا شفا مىبخشد. او كسى است كه مرا مىمیراند، سپس زندهام مىكند. او كسى است كه امید دارم روز جزا خطاهاى مرا ببخشد. ✔️نکته ها جز خدایى كه ربّ العالمین است، همه ى معبودها دشمن ما مىشوند، زیرا بتها در قیامت به سخن در آمده، علیه بتپرستان شكایت خواهند كرد. چنانكه قرآن مىفرماید: «كلاّ سیَكفرون بعبادَتهم و یكونون علیهم ضِدّا»(18) روز قیامت بتها از بتپرستان تنفّر مىجویند و با آنان ضدّیت دارند و بدین وسیله عداوت آنها روشن مىشود.(19) خطاى انبیا، ترك اولى است، و گرنه خداوند حضرت ابراهیم را با صفاتى مثل برگزیده ستایش نموده است. «اِنّا اَخلصناهم بخالصَة ذِكرَى الدّار»(20) 18) مریم، 82. 19) تفسیر كبیرفخررازى. 20) ص، 46. ✔️پيام ها 1- معبودهاى خیالى و دروغین، دشمنان اندیشه، سعادت وتكامل بشریّت هستند. «عدوّ لى...» 2- ابتدا باید به جهان و جهان آفرین توجّه كرد و سپس توجّه به خویشتن. «ربّ العالمین - خلقنى» 3- در شیوه ى تبلیغ، گاهى لازم است خود را به جاى دیگران قرار دهیم. «عدوّ لى» و نفرمود: «عدوّ لكم» 4- آفرینش انسان از بزرگترین الطاف الهى است.«الّذى خلقنى» 5 - كسى حقّ هدایت دارد كه آفریده باشد. «خلقنى فهو یهدین» زیرا تدبیر و هدایت از آفرینش جدا نیست. 6- آفریدن و هدایت كردن، نشانهى آن است كه او ما را دوست دارد، نه بتها. «عدوّ لى الاّ ربّ العالمین الّذى خلقنى فهو یهدین» 7- هدایت، از شئون ربوبیّت است. «ربّ العالمین - فهو یَهدین» 8 - نعمت هدایت (بعد از خلقت)، بزرگترین نعمتهاست. «خلقنى فهو یَهدین» 9- آفریدن یك بار است، ولى هدایت در هر لحظه و همیشه است. («خلقنى» به صورت ماضى و «یهدین» به صورت مضارع و استمرار آمده است) 10- سیر شدن و سیراب شدن انسان، كار خداست. آب و نان وسیله است. «یُطعِمنى و یَسقین» 11- توجّه به نعمتهاى معنوى، بر توجّه به نعمتهاى مادّى مقدّم است. ابتدا فرمود: «فهو یَهدین ...»، آنگاه فرمود: «یُطعِمنى و یَسقین ...» 12- در پیدایش بیمارى، خود ما مقصّریم. «مَرِضتُ» و نفرمود: «أمرَضَنى» 13- شفا از خداست. دارو وسیله است وتأثیر آن نیز به اراده اوست. «فهو یَشفین» 14- شفاى روح و شفاى جسم در كنار هم لازم است. «فهو یهدین - فهو یَشفین» 15- در سخن و خطابه، آهنگین بودن كلمات یك ارزش است. «یَهدین - یَسقین - یَشفین - یُحیین» 16- در جهان بینى الهى، مرگ پایان كار نیست، یكى از مراحل زندگى است. «یُمیتنى ثم یُحیین» 17- همه كارهى هستى خداست. (توحید افعالى) «یَهدین - یَسقین - یَشفین - یُحیین» 18- مرگ نیز نعمت است. «والّذى یُمیتنى...» مرگ در ردیف نعمتها آمده است. 19- هر كجا زمینه شرك وجود دارد، شركزدایى لازم است. (در نعمت هدایت، اطعام و شفا، سه بار كلمهى «هو» به كار رفته است، ولى در خلقت و مرگ و حیات، این كلمه به كار نرفته، شاید به این خاطر كه خلقت و مرگ را همه به خدا نسبت مىدهند و جاى شرك نیست، ولى ارشاد و اطعام و شفا به مردم، دارو، پزشك و غذا نسبت داده مىشود. لذا قرآن براى زندهنگاه داشتن روحیّه توحید، كلمهى «هو» را بكار برد، یعنى همهى كارها بدست اوست). 20- یكى از فلسفههاى عبادت، تشكّر از خداوند است. (ابراهیم به عمو و قوم خود فرمود: «ما تعبدون» چه چیزى را مىپرستید؟ گفتند: بت. حضرت ابراهیم در این آیات، فلسفهى عبادت خدا را بیان مىكند). «خلقنى - یهدین - یُطعمنى - یَسقین - یَشفین - یُمیتنى و یُحیین» 21- هیچ كس از الطاف الهى بى نیاز نیست. «اطمع اَنیَغفر...» در جایى كه حضرت ابراهیم خلیلاللّه خود را نیازمند مغفرت الهى بداند، تكلیف ما روشن است. 22- عفو الهى، فضل اوست نه استحقاق ما. «اَطمع» آرى، به اعمال خود تكیه نكنیم، زیرا ابراهیم نیز به عفو الهى چشم دوخته، نه پاداش كار خود. 23- امید و رجا، یك ارزش است. «اَطمع» 24- ربوبیّت خداوند سبب دلبستگى به عفو و مغفرت اوست. «ربّ العالمین... اَطمع اَن یَغفر لى» 25- طلب مغفرت، شیوهى انبیاست. «یَغفرلى» 26- اگر لطف خاصّ او نباشد، انسان در هر مرحلهاى باشد جایزالخطا است. «خطیئتى» 27- جلوهى مبدء و معاد در كلام انبیا آشكار است. «خَلقنى... یوم الدین» 28- نیازهاى مادّى و معنوى انسان از آغاز تا پایان زندگى، به دست خداوند است. «خلقنى... یوم الدّین»
تفسیر سوره قصص ایه 78 الی 84 منزل اقای ارمانفر👇👇👇
✔️قَالَ إِنَّمَآ أُوتِيتُهُ عَلَى عِلْمٍ عِندِى أَوَلَمْ يَعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ قَدْ أَهْلَكَ مِن قَبْلِهِ مِنَ الْقُرُونِ مَنْ هُوَ أَشَدُّ مِنْهُ قُوَّةً وَ أَكْثَرُ جَمْعاً وَلَا يُسْئَلُ عَن ذُنُوبِهِمُ الْمُجْرِمُونَ ترجمه (قارون در جواب) گفت: همانا این (ثروت فراوان) به واسطه دانشى كه نزد من است، به من داده شده، آیا او نمىدانست كه خداوند، قبل از او از میان نسلها، كسانى را كه از او نیرومندتر و مالاندوزتر بودند، كرده است؟ و (در آن هنگام حتّى) از گناهان مجرمان (هم) سؤالى نمىشود؟! نکته ها 👈سؤال: با اینكه در آیات بسیارى از قرآن مىخوانیم كه سؤالِ قیامت از همه كس؛ « 🔹فلنسئلنّ الّذین أُرسل الیهم و لنسئلنّ المرسلین»( اعراف، 6.)، از همه چیز؛ 🔸«ولتسئلنّ عما كنتم تعلمون»(نحل، 93.)، از همه حال؛ 🔹«اِنْ تُبدوا ما فى أنفسكم أو تُخفوه یُحاسبكم به اللّه»(بقره، 284) 🔸و از همه جا؛ «اِنْ تَك مثقال حبّة مِن خَردَلٍ فَتكن فى صَخرةٍ أو فى السموات أو فى الارض یأتِ بها اللّه»( لقمان، 16.) خواهد بود، پس چرا در این آیه آمده است: «لا یسئل عن ذنوبهم المجرمون»؟! 👈پاسخ: آیاتى كه دلالت بر سؤال دارد، مربوط به قیامت است؛ ولى آیه اخیر، اشاره به زمان نزول الهى در دنیاست كه در آن هنگام دیگر مهلتى براى سؤال و جواب وجود ندارد. ✔️پيام ها 1- غرور علمى، گاهى آنچنان انسان را مىسازد كه دیگر نقش هیچ كس یا هیچ چیز را ندارد. «انّما أوتیته على عِلمٍ عندى» 2- به خود نازیدن، اخلاق است. «على عِلمٍ عندى» 3- ثروت و قدرت را الهى بدانیم، نه محصول علم و تلاش خود. (مردم مىگفتند: این خداوند است كه به تو ثروت داده است، قارون مىگفت: خودم بر اساس علم، آن را پیدا نمودهام.) «احسن اللّه - على عِلمٍ عندى» 4- آشنایى با تاریخ، بهترین درس است. «أولم یعلم... من قبله» 5 - قلع و قمع گردنكشان، از خداوندى است. (قدرت و ثروت، مانع نزول قهر الهى نیست.) «أهلك من قبله» 6- قدرت وثروت، نیست. «أهلك... أشدّ منه قوّة و أكثر جمعا» 7- دست بالاى بسیار است. «من هو أشدّ منه» 8 - هشدار! اگر الهى فرا رسد، دیگر براى سؤال و جواب و چون و چرا نخواهد بود. «لایُسئل عن ذنوبهم المجرمون» http://eitaa.com/joinchat/2781151234C628d820482 ایتا 🌍 http://sapp.ir/abassalitatme سروش 🌍https://telegram.me/a_fatemi24 تلگرام https://www.instagram.com/p/BzhWkEll33P/?igshid=1x8oqghuoeo50 🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
❇️فَخَرَجَ عَلَى قَوْمِهِ فِى زِينَتِهِ قَالَ الَّذِينَ يُرِيدُونَ الْحَيَاةَ الدُّنْيَا يَا لَيْتَ لَنَا مِثْلَ مَآ أُوتِىَ قَارُونُ إِنَّهُ لَذُو حَظٍّ عَظِيمٍ ترجمه (روزى قارون) با تمام تجمّل خود در میان قومش شد، (با دیدن این صحنه) آنان كه خواهان زندگانى دنیا بودند (آهى كشیده و) گفتند: اى كاش مثل آنچه به قارون داده شده، براى ما نیز بود. براستى كه او بهرهى بزرگى (از نعمتها) دارد. 👈پيام ها 1- قدرت و در دست انسانهاى غافل، سبب ، وتجمّلگرایى است. «فخرج على قومه فى زینته» 2- به كشیدن ثروت، صفتى است. «فخرج على قومه فى زینته» 3- قارون صفتان، خود را از دیگران مىدانند. «على قومه» 4- اشرافىگرىِ ، مىتواند فرهنگ مردم را تغییر دهد. «على قومه فى زینته... یا لیت لنا...» 5 - ظواهرِ زیباى دنیا، دامى براى و انحراف كوتهفكران است. «قال الّذین یریدون الحیاة الدّنیا» 6- آرزوى قارون شدن، آرزوى دنیاپرستان كم است. «یریدون الحیاة الدّنیا یالیتلنا...» http://eitaa.com/joinchat/2781151234C628d820482 ایتا 🌍 http://sapp.ir/abassalitatme سروش 🌍https://telegram.me/a_fatemi24 تلگرام https://www.instagram.com/p/BzhWkEll33P/?igshid=1x8oqghuoeo50 🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
❇️وَقَالَ الَّذِينَ أُوتُواْ الْعِلْمَ وَيْلَكُمْ ثَوَابُ اللَّهِ خَيْرٌ لِّمَنْ آمَنَ وَعَمِلَ صَالِحاً وَلَا يُلَقَّاهَآ إِلَّا الصَّابِرُونَ ترجمه و (امّا) كسانى كه علم و آگاهى (واقعى) به آنان داده شده بود، گفتند: واى بر شما! پاداش الهى براى كسانى كه ایمان آورند و كار شایسته انجام دهند (از این مال و ثروت)، بهتر است، و (البتّه) جز صابران، آن (پاداش) را دریافت نخواهند كرد. ❇️نکته ها قارون، خود را عالم وكسب ثروت را به واسطهى علم خود مىدانست؛ «اوتیته على علم عندى» امّا خداوند در این آیه مىفرماید: علم حقیقى با مالاندوزى سازگار نیست. 🔹پيام ها 1- دلباختگان دنیا سزاوار و نكوهشاند. «ویلكم» 2- خداوند از بنىاسرائیل بهخاطر برخورد با دلباختگان دنیا مىكند. «قال الّذین اوتوا العلم ویلكم...» 3- علم# واقعى، انسان را به سوى و تقوى و صالح سوق مىدهد. «قال الّذین اوتوا العلم ویلكم ثواب اللّه خیر» 4- آگاه كسى است كه زرق و برق دنیا او را نسازد و دنیاگرایان را كند. «قال الّذین اوتوا العلم ویلكم ثواب اللّه خیر» 5 - علما باید مردم را از به دنیا برحذر دارند. «قال الّذین اوتوا العلم ویلكم ثواب اللّه خیر» 6- اگر چیزى را از كسى مىكنیم، در صورت لزوم و توان، از آن را به او عرضه نماییم. «ثواب اللّه خیر» 7- ایمان و عمل صالح، زمانى آفرین است كه انسان بر آن باشد. «آمن و عمل صالحاً و لا یلقّاها الاّ الصّابرون» http://eitaa.com/joinchat/2781151234C628d820482 ایتا 🌍 http://sapp.ir/abassalitatme سروش 🌍https://telegram.me/a_fatemi24 تلگرام https://www.instagram.com/p/BzhWkEll33P/?igshid=1x8oqghuoeo50 🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
❇️فَخَسَفْنَا بِهِ وَبِدَارِهِ الْأَرْضَ فَمَا كَانَ لَهُ مِن فِئَةٍ يَنصُرُونَهُ مِن دُونِ اللَّهِ وَمَا كَانَ مِنَ الْمُنْتَصِرِينَ ترجمه ❇️پس ما، او و خانهاش را به زمین فرو بردیم و هیچ گروهى نبود كه او رادر برابر خداوند یارى كند و خودش نیز نمىتوانست از خویش دفاع نماید. 👈نکته ها انسان مىتواند در دو حركت كند: قوس صعودى كه به رسد و قوس نزولى كه به فرو رود. ✔️پيام ها 1- نتیجه ، است. «فبغى علیهم... فخسفنا به» 2- ، گاهى مأمور خداوند است. «فخسفنا به و بداره الارض» 3- سرانجام ، ، و هلاكت است. «فخسفنا به و بداره الارض» 4- ثروت، وسیلهى نیست. «ما كان من المنتصرین» http://eitaa.com/joinchat/2781151234C628d820482 ایتا 🌍 http://sapp.ir/abassalitatme سروش 🌍https://telegram.me/a_fatemi24 تلگرام https://www.instagram.com/p/BzhWkEll33P/?igshid=1x8oqghuoeo50 🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
❇️وَأَصْبَحَ الَّذِينَ تَمَنَّوْاْ مَكَانَهُ بِالْأَمْسِ يَقُولُونَ وَ يْكَأَنَّ اللَّهَ يَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَن يَشَآءُ مِنْ عِبَادِهِ وَ يَقْدِرُ لَوْلَا أَن مَّنَّ اللَّهُ عَلَيْنَا لَخَسَفَ بِنَا وَيْكَأَنَّهُ لَايُفْلِحُ الْكَافِرُونَ ترجمه و همان كسانى كه موقعیّت دیروز او (قارون) را آرزو مىكردند (با دیدن صحنه هلاكت او) مىگفتند: واى! (بر ما) گویا خداوند، (رزق و) روزى را بر هركس از بندگانش كه بخواهد، گشاده و یا تنگ مىگرداند، (و) اگر خداوند بر ما منت ننهاده بود، هر آینه ما را نیز (با او) به قعر زمین برده بود، واى! گویى كافران، رستگار نمىشوند. ✔️پيام ها 1- در برخورد با مسائل، زود نكنیم. (آنان كه دیروز مىخوردند اى كاش مثل قارون بودند، امروز مىگویند: چه خوب شد كه ما او نبودیم) «تمنّوا مكانه بالامس یقولون - و یكأنّه...» 2- هرگز نخواهیم كه مانند ثروتمندانِ و غافل باشیم. «تمنّوا مكانه... و یكأنّ» 3- به جاى تمنّاى ثروت دیگران، به دادههاى الهى باشیم. «تمنّوا مكانه... یبسط الرّزق... و یقدر» 4- همه ، به نیست. «تمنّوا مكانه» 5 - گاه، مستجاب دعا و برآورده نگردیدن آرزو، بزرگترین و منت الهى بر انسان است. «تمنّوا مكانه... منّ اللّه علینا» 6- حوادث، سبب بیدارى و تغییر پندارها و خواستههاى است. «لولا أن منّ اللّه علینا» 7- ثروتى كه انسان، آن را از جانب و براى او ، او را به مىرساند. «لایفلح الكافرون» 🌍http://eitaa.com/joinchat/2781151234C628d820482 ایتا 🌍 http://sapp.ir/abassalitatme سروش 🌍https://telegram.me/a_fatemi24 تلگرام 🌍https://www.instagram.com/a.fatemi7 اینستاگرام 🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
❇️تِلْكَ الدَّارُ الْآخِرَةُ نَجْعَلُهَا لِلَّذِينَ لَا يُرِيدُونَ عُلُوّاً فِى الْأَرْضِ وَ لَافَسَاداً وَالْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِينَ ترجمه (ما، نجات و سعادت در) آن سراى آخرت را (تنها) براى كسانى قرار مىدهیم كه خواستار برترى و فساد در زمین نباشند و سرانجام، (رستگارى) از آن پرهیزكاران است. ✔️نکته ها این آیه به منزله داستان قارون است كه هر گونه ثروتاندوزى و ، مایهى هلاكت در دنیا و شقاوت در آخرت مىشود. 👈بر اساس روایات، حضرت علىعلیه السلام، این آیه را براى تاجران بازار تلاوت مىفرمود. امام خمینىقدس سره بنیانگذار جمهورى اسلامى نیز در پایان درس اخلاقشان براى طلاّب و فضلاى حوزهى علمیّهى به آن عنایت داشتند. در حدیث مىخوانیم كه اگر كسى به واسطه بهتر بودن بند بر دیگرى خود را برتر ببیند، جزو كسانى است كه ارادهى علوّ در زمین دارند. چه بسیارند كسانى كه در تهیه مسكن، مركب، لباس، كلام، ازدواج و نامگذارى فرزند، كارى مىكنند كه در جامعه داشته باشند و مردم متوجّه آنان شوند كه به فرموده روایت، این افراد برترى در زمین دارند و از بهشت محرومند. پيام ها 1- سراى آخرت بس است. (كلمهى «تلك» براى بیان عظمت است) 2- هرگونه ، ممنوع است. «لا یریدون علوّاً» 3- منشأ ، برترىجویى است. «لایریدون علوّاً... و لا فسادا» 4- پرهیزكار كسى است كه ارادهى وبرترى بر دیگران ندارد. «لایریدون علوّاً... والعاقبة للمتّقین» 🌍http://eitaa.com/joinchat/2781151234C628d820482 ایتا 🌍 http://sapp.ir/abassalitatme سروش 🌍https://telegram.me/a_fatemi24 تلگرام 🌍https://www.instagram.com/a.fatemi7 اینستاگرام 🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
❇️مَن جَآءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ خَيْرٌ مِّنْهَا وَمَن جَآءَ بِالسَّيِّئَةِ فَلَا يُجْزَى الَّذِينَ عَمِلُواْ السَّيِّئَاتِ إِلَّا مَا كَانُواْ يَعْمَلُونَ ترجمه هركس نیكى آورد، براى او (پاداشى) بهتر از آن خواهد بود، و هر كس بدى آورد، پس كسانى كه كارهاى ناروا انجام دهند، جز (به اندازه) آنچه كردهاند، مجازات نمىشوند. ✅پيام ها 1- كار ، مطلوب و پسندیده است، از هر و به هر مقدار كه باشد. «مَن جاء بالحسنة» 2- مهمتر از انجام كار نیك، به رساندن آن به صحنهى است. «جاء بالحسنة» (چه بسیارند كسانى كه كارهاى خوبى انجام مىدهند، ولى به واسطه گناه، منّت گذاشتن، عُجب و یا تحقیر دیگران، آن را از بین مىبرند و نمىتوانند كار خوب خود را به قیامت برسانند.) 3- انسانها در راه زندگى خود آزادند. «مَن جاء بالحسنة - مَن جاء بالسیئة» 4- حتّى در گفتار، سخن خویش را از كنیم. (ابتدا كلمه «الحسنة» آمده، سپس «السیئة») 5 - در نظام سراسر لطف الهى، پاداش نیكىها بیشتر از خود هر چند به مرحله عمل و در حالت اندیشه و طرح باقى بماند، ولى كیفر كار بد به اندازه كار بد و به شرطى است كه از درجهى فكر و اندیشه بگذرد و لباس عمل بپوشد. «عملوا السیئات» 6- كار نیك دیگران را فراموش ، حتّى اگر یك عمل ساده باشد، «الحسنة» ولى بدكاران را وقتى جزا دهیم كه بركار بد خود اصرار داشته باشند. «ما كانوا یعملون» 7- خداوند پاداش نیكىها را با خود مىدهد، ولى در كیفر با خویش رفتار مىكند. «فله خیرٌ منها - لایجزى... الاّ ما كانوا یعملون» 🌍http://eitaa.com/joinchat/2781151234C628d820482 ایتا 🌍 http://sapp.ir/abassalitatme سروش 🌍https://telegram.me/a_fatemi24 تلگرام 🌍https://www.instagram.com/a.fatemi7 اینستاگرام 🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
منزل اقای قبادی جلسه آقایان👇👇👇
سوره 26. شُعراء آيه 84, 85 👈وَاجْعَلْ لِّى لِسَانَ صِدْقٍ فِى الْأَخِرِينَ وَاجْعَلْنِى مِن وَرَثَةِ جَنَّةِ النَّعِيمِ ترجمه و در میان آیندگان نام نیكى براى من قرار بده. و مرا از وارثان بهشت پر نعمت قرار ده. ✔️نکته ها در آیهى 108 سورهى صافّات كه ماجراى اسماعیل مطرح شده است مىفرماید: «و تَرَكنا علیه فى الآخرین» یعنى قربانى در مراسم حج را یك سنّت واجب قرار دادیم و به خاطر تسلیم بودن ، نام نیك براى او به جاى گذاشتیم و این گونه دعایش را كه مىگفت: «واجعل لى لسان صدق فى الآخرین»، مستجاب كردیم. در آیهى 50 سورهى مریم نیز به دنبال حضرت ابراهیم و اسحاق و یعقوب مىفرماید: «و جَعلنا لهم لسان صِدق عَلیّاً» ما نام بلند و نیكو براى آنان قرار دادیم حضرت السلام فرمود: نام نیك، از دارایى و سرمایه بهتر است.(23) در روایات از لسانِ صدق و نیك، به وجود مبارك حضرت محمّدصلى الله علیه وآله وعلىعلیه السلام تعبیر شده است.(24) بعضى سخن پیامبر اكرمصلى الله علیه وآله را كه فرمود: «أنَا دَعوة أبى ابراهیم» یعنى من اثر دعاى پدرم ابراهیم هستم. دلیل این نكته دانستهاند. بنابراین مراد از لسانِ صدق در آیندگان، انبیایى از نسل او هستند كه مكتب توحیدى را زنده نگاه داشتهاند و این آرزو با مقام پیامبرى همچون ابراهیمعلیه السلام، تناسب بیشترى دارد. در روایات مىخوانیم: هر گاه انسان از دنیا رفت، اعمالش بسته مىشود مگر كسى كه صدقهى جاریهاى به جاى گذاشته باشد. مانند: وقف یا كتاب مفیدى كه از او به جاى مانده باشد و یا صالحى كه براى او دعا كند.(25) در روایات آمده است: هر انسانى در بهشت و دوزخ جایگاهى دارد و هنگامى كه وارد دوزخ شود، خانهى بهشتى او را به دیگران مىدهند و آنان وارث مىشوند.(26) 23) تفسیر نورالثقلین. 24) تفسیر كنزالدقائق. 25) وسائل، ج6، ص293. 26) تفسیر نورالثقلین، ج2، ص31. ✔️پيام ها 1- بقاى نام مكتب و نیك را از او بخواهیم. «واجعَل لى» 2- ستایشى ارزش دارد كه باشد، نه از روى تملّق. «لسان صدق»🔹 3- آیندگان را به حساب آوردید و آیندگان را در نظر بگیرید. «لسان صِدقٍ فى الآخرین»🔸 4- اتفاق نظر یهود و نصارا و مسلمانان بر ابراهیم، نمونهى استجابت دعاى اوست. «لسان صِدقٍ فى الآخرین» 5 - انسانهاى بزرگ، هم دنیوى مىخواهند و هم اُخروى. «لسان صِدق فى الآخرین»🔹 6- انسان، بعد از مرگ نیز از دعاى خیر دیگران و سنّتهاى حسنهاى كه بنا نهاده بهرهمند مىشود. «لسان صِدق فى الآخرین» 7- به طرحهاى مدّت قناعت نكنیم. «لسان صدق فى الآخرین»🔸 8 - نعمتهاى بهشتى، در برابر اعمال ما موهبتى بىرنج است. «ورثة جنّةالنّعیم» زیرا ارث، به مالى گویند كه بدون رنج و تلاش به دست آید. 🌍http://eitaa.com/joinchat/2781151234C628d820482 ایتا 🌍 http://sapp.ir/abassalitatme سروش 🌍https://telegram.me/a_fatemi24 تلگرام 🌍https://www.instagram.com/a.fatemi7 اینستاگرام 🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
سوره 26. شُعراء آيه 86-89 وَاغْفِرْ لِأَبِى إِنَّهُ كَانَ مِنَ الضَّآلِّينَ وَلَا تُخْزِنِى يَوْمَ يُبْعَثُونَ يَوْمَ لَا يَنفَعُ مَالٌ وَلَا بَنُونَ إِلَّا مَنْ أَتَى اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلِيمٍ ✔️ترجمه (ابراهیم در ادامهى دعاهایش گفت:) پدرم را ببخش كه بى شك او از گمراهان است. و روزى كه همه مبعوث مىشوند، مرا خوار مگردان. روزى كه مال و فرزندان براى انسان نفعى ندارند. مگر كسى كه با روح و قلب پاك به سوى خدا آید. ✔️نکته ها مشهور آن است كه مراد از پدر، عموى ابراهیم است و به گفتهى قرآن، مؤمن نباید در حقّ كافر دعا كند. بنابراین اگر حضرت ابراهیم براى عموى كافرش دعا كرد، به خاطر این بود كه به او وعدهى دعا داده بود، زیرا هنوز به آوردن او داشت. «سَأستغفر لك ربّى»(27) لكن همین كه یقین كرد او ایمان نمىآورد، از عموى خود تبرّى جست. «و ما كان استغفار ابراهیم لابیه الاّ عن مَوعدة وَعدَها ایّاه فلمّا تبیّن له أنّه عَدوٌّ للَّه تبرّأ منه»(28) 👈روحِ ، روحى است كه از وابستگى به دنیا وآلودگى به شرك، كفر، نفاق، تكبّر و همهى امراض قلبى پاك باشد وچون خداوند دربارهى منافقان مىفرماید: «فى قلوبهم مَرض» پس قلبِ سلیم، قلب مؤمن است. درحدیث مىخوانیم: قلب سلیم، قلبى است كه در آن شرك نباشد.(29) پیامبراكرمصلى الله علیه وآله در نمازش این دعا را مىخواند: «الّلهم لاتخزنى یوم القیامة» پروردگارا! مرا در قیامت خوار و رسوا مكن.(30) سؤال: در روایات مىخوانیم: انفاق مال و صدقهى جاریه و اولاد صالحى كه براى والدین دعا كنند، براى قیامت انسان مفید هستند، پس رابطهى آیهى «لایَنفع مال و لابَنون» با این روایات چیست؟ پاسخ: مراد این آیه، مال و فرزندى است كه در خط الهى قرار نگیرند. بنابراین دنیا مانند كلیدى است كه با حركتى درب را قفل و با حركت دیگرى درب را باز مىكند. مال در دست افراد صالح، سبب قرب ودر دست ناهلان سبب گناه مىشود. مال را كز بهر دین باشى حَمول نعم مالٌ صالحٌ گفت آن رسول چیست دنیا از خدا غافل شدن نى قُماش ونقره وفرزند و زن آب در كشتى هلاك كشتى است آب در بیرون كشتى، پشتى است(31) 27) مریم، 47. 28) توبه، 114. 29) تفسیر نورالثقلین. 30) تفسیر فرقان. 31) بیان السعاده. ✔️پيام ها 1- محبّت و دعا دربارهى بستگان، همراه با نهى از منكر و انتقاد از اشتباهات آنان باشد. «قال لابیه و قومه ما تعبدون ... واغفر لابى» 2- بند و بستهاى دنیوى در بى اثر است و جز قلب پاك، هیچ چیز كارایى ندارد. «خَطیئتى یوم الدّین ... قلب سلیم» 3- بیم و امید باید در كنار هم باشند. «اَطمع أن یَغفر لى - لاتُخزِنى یوم یبعثون» 4- انسان در هر مرحلهاى كه باشد نباید از قیامت باشد. «لاتُخزِنى...» 5 - در قیامت، دیگران نیز از ما آگاه مىشوند. «لا تُخزِنى» زیرا رسوایى در جایى است كه دیگران از خصوصیّات رفتار و افكار ما آگاه شوند.🔹 6- خوارى ورسوایى، از حالات در قیامت است. «لا تُخزِنى» حضرت ابراهیم از میان همهى مشكلات روز قیامت، رسوا نشدن را مطرح مىكند.🔸 7- در قیامت، تحقیر و خوارى و خزیان، از عذاب دوزخ است. «لا تُخزِنى» در جاى دیگر مىخوانیم: «انّك مَن تُدخل النّار فقد اَخزیتَه»(32) 8 - آنچه در دنیا ارزش است، در آخرت بىارزش مىشود. «لاینفع مال ولابنون» «مال» جلوهى مسائل مادّى و «بَنُون» (فرزندان) جلوهى مسائل عاطفى است، یعنى در قیامت مال و فرزند و مقام و شهرت و مدرك و... نجاتبخش نیست. 32) آلعمران، 192. 🌍http://eitaa.com/joinchat/2781151234C628d820482 ایتا 🌍 http://sapp.ir/abassalitatme سروش 🌍https://telegram.me/a_fatemi24 تلگرام 🌍https://www.instagram.com/a.fatemi7 اینستاگرام 🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
سوره 26. شُعراء آيه 90-95 👇👇 وَ أُزْلِفَتِ الْجَنَّةُ لِلْمُتَّقِينَ وَ بُرِّزَتِ الْجَحِيمُ لِلْغَاوِينَ وَ قِيلَ لَهُمْ أَيْنَ مَا كُنتُمْ تَعْبُدُونَ مِن دُونِ اللَّهِ هَلْ يَنصُرُونَكُمْ أَوْ يَنتَصِرُونَ فَكُبْكِبُواْ فِيهَا هُمْ وَالْغَاوُونَ وَجُنُودُ إِبْلِيسَ أَجْمَعُونَ ✔️ترجمه و (آن روز) بهشت براى پرهیزكاران نزدیك گردد. وآتش برافروخته براى نمودار شود. وبه آنان گفته شود: كجاست آنچه مىپرستیدید؟ به جاى خداوند، آیا مىكنند یا از خود دفاع توانند كرد؟ پس همهى معبودان و عابدان گمراه به دوزخ سرنگون شوند. و لشكریان ابلیس نیز همگى (به دوزخ افكنده شوند). ✔️نکته ها «اُزلفت» به معناى نزدیك شدن و «بُرّزت» از «بروز»، به معناى ظاهر شدن است. «غاوین» از «غواء» شرّ و جهلى را گویند كه از فساد عقیده است. «كُبّ» به معناى از صورت به زمین خوردن و «كُبكُب» یعنى پى در از صورت به زمین خوردن، گویا دوزخیان پى در پى سقوط مىكنند و به دوزخ مىافتند، نظیر سنگى كه از چند بیفتد، كه در هر پلّهاى یك بار به زمین مىخورد. 👈امام باقر وامام صادقعلیهما السلام فرمودند: كسانى كه از سخن مىگویند، ولى در عمل عادل نیستند، مصداق این آیه هستند: «كُبكِبوا فیها هم والغاوُون»(33) صاحب تفسیر اطیبالبیان، مراد از نزدیك شدن بهشت و نمودار شدن دوزخ را، باز شدن دربِ بهشت به مؤمن و دربِ دوزخ به قبر كافر مىداند. 33) تفسیر نورالثقلین. ✔️پيام ها 1- مؤمنِ پرهیزكار، از بالاتر است. لذا بهشت را براى او حاضر مىكنند. «اُزلِفَت الجنّة للمتّقین» آرى، كسى كه در دنیا از گناه فاصله گرفت، در قیامت بهشت با آن عظمت را به مىآورند.🔹 2- وعدهى خداوند بر وعید او مقدّم است. «اُزلفت الجنّة - بُرّزت الجحیم» 3- دیدن دوزخ ووسیلههاى عذاب، خود نوعى براى دوزخیان است. «بُرّزت الجحیم»🔸 4- ، یكى از عذابهاى قیامت است. «قیل لهم این ما كنتم ...» 5 - اعتقادات انسان، در سرنوشت او نقش مهمّى دارند. «قیل لهم این ما كنتم» 6- در قیامت، از عقاید و سؤال مىشود. «قیل لهم این ما كنتم تعبدون» 7- روحیّهى پرستش، در همهى انسانها هست، گرچه در بعضى از آنان به انحراف كشیده مىشود. «این ما كنتم تعبدون» 8 - هم معبودهاى خیالى به دوزخ مىروند وهم عابدهاى گمراه. «هم والغاوُون» 🌍http://eitaa.com/joinchat/2781151234C628d820482 ایتا 🌍 http://sapp.ir/abassalitatme سروش 🌍https://telegram.me/a_fatemi24 تلگرام 🌍https://www.instagram.com/a.fatemi7 اینستاگرام 🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
سوره 26. شُعراء آيه 96-99 👇👇 قَالُواْ وَهُمْ فِيهَا يَخْتَصِمُونَ تَاللَّهِ إِن كُنَّا لَفِى ضَلالٍ مُّبِينٍ إِذْ نُسَوِّيكُم بِرَبِّ الْعَالَمِينَ وَمَآ أَضَلَّنَآ إِلَّا الْمُجْرِمُونَ ✔️ترجمه و آنان در دوزخ در حالى كه با هم مىكنند، (به معبودهاى خود) مىگویند: به خدا سوگند كه همانا ما در آشكارى بودیم. چون شما (بتها و معبودها) را با پروردگار برابر مىدانستیم. و جز تبهكاران، مارا گمراه نكردند. ✔️نکته ها بر خلاف فضاى بهشت كه تمام آن وسلامت است، فضاى دوزخ همیشه پراز ملامت، ولعنت است: 👈 رهروان به رهبران فاسد، گناهكاران نسبت به شیطان، معبودها از مشركان و مجرمین از یكدیگر كه دربارهى این موارد، آیات فراوانى در قرآن به چشم مىخورد. ✔️پيام ها 1- در میان دوزخیان، و جرّ و بحث و مخاصمه وجود دارد. (مشركان با معبودهایشان همواره درگیرند). «یختصمون» 2- در قیامت، نامقدّس وغیرالهى، به تبدیل مىشود. «یختصمون» در سوره زخرف آیه 67 مىخوانیم: «اَلاَخلاّء یومئذٍ بعضهم لبعضٍعدوّ الاّ المتّقین»🔹 3- در قیامت، وجدانها مىشوند. «اِن كنّا لفى ضَلال»🔸 4- هركس وهر چیز را در كنار خدا قرار دهیم، ورزیدهایم. «اذ نُسَوّیكم» (به نام خدا و به نام خلق، مصداق «نُسوّیكم بربّ العالمین» است. 5 - در قیامت، هر كسى را به گردن دیگرى مىاندازد. «وما اضلّنا الاّ المجرمون»🔹 6- در قیامت مشركان از رهبران خود شكایت دارند. «وما اضلّنا الاّ المجرمون» 🌍http://eitaa.com/joinchat/2781151234C628d820482 ایتا 🌍 http://sapp.ir/abassalitatme سروش 🌍https://telegram.me/a_fatemi24 تلگرام 🌍https://www.instagram.com/a.fatemi7 اینستاگرام 🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
سوره 26. شُعراء آيه 100-104 👇👇 فَمَا لَنَا مِن شَافِعِينَ وَلَا صَدِيقٍ حَمِيمٍ فَلَوْ أَنَّ لَنَا كَرَّةً فَنَكُونَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ إِنَّ فِى ذَلِكَ لَآيَةً وَمَا كَانَ أَكْثَرُهُم مُّؤْمِنِينَ وَإِنَّ رَبَّكَ لَهُوَ الْعَزِيزُ الرَّحِيمُ ترجمه در نتیجه (امروز) براى ما نه شفیعانى وجود دارد و نه حتّى یك صمیمى. پس اگر براى ما (به دنیا) بود، از مؤمنان مىشدیم. حقّاً كه در این (سرگذشت) درس و نشانهاى است، ولى بیشترشان ایمانآورنده نبودند. البتّه، پروردگار تو همان تواناى مهربان است. ✔️نکته ها در تفسیر مجمعالبیان، روایاتى نقل شده كه امامان معصومعلیهم السلام سوگند یاد كردهاند كه شیعیان را شفاعت كنند. امام صادقعلیه السلام فرمود: مؤمن در آن روز براى اهلبیت خود مىكند.(34) امام صادقعلیه السلام فرمود: به خدا قسم، روز قیامت ما شیعیان خود را چنان شفاعت كنیم كه منحرفان بلند شود: «فما لنا من شافعین و لاصَدیق حَمیم»(35) پیامبرصلى الله علیه وآله فرمود: در قیامت قرآن، ، پیامبر واهلبیتعلیهم السلام شفاعت مىكنند.(36) 34) تفسیر مجمعالبیان. 35) تفسیر المیزان. 36) كنزالعمّال. ✔️پيام ها 1- در قیامت شفاعت قطعى است، امّا گروهى از جمله مشركان از آن بهرهمند نمىشوند. «اذ نُسوّیكم بربّ العالمین... فما لنا من شافعین»🔹 2- با گنهكاران در دنیا، در قیامت حاصلى ندارد. «و لا صدیق حمیم» 3- انسان حتّى در قیامت به خوب نیازمند است. «و لاصدیق حمیم» 4- شرط دریافت شفاعت،ایمان است. «فما لنا من شافعین - فلو اَنّ لنا كَرّة فنكون منالمؤمنین»🔸 5 - روز قیامت، روز است. «فلو اَنّ لنا كَرّة»🔹 6- اگر مردم نخواهند و كنند، نشانهى بزرگ الهى نیز براى هدایت آنان كارساز نیست. «لآیة و ما كان اكثرهم مؤمنین»🔸 7- مهربانى در عین ، یك صفت الهى است. «العزیز الرّحیم» 8 - اى پیامبر! نگران اكثریّت مباش، زیرا تو تحت حمایت مخصوص ما هستى. «و ما كان اكثرهم مؤمنین و اِنّ ربّك لهو العزیز الرّحیم»🔹 9- كه خداوند به منحرفان مىدهد به خاطر عجز و ناتوانى نیست، بلكه به خاطر و لطف است تا شاید برگردند. «العزیز الرّحیم» 🌍http://eitaa.com/joinchat/2781151234C628d820482 ایتا 🌍 http://sapp.ir/abassalitatme سروش 🌍https://telegram.me/a_fatemi24 تلگرام 🌍https://www.instagram.com/a.fatemi7 اینستاگرام 🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
سوره 26. شُعراء آيه 105-111 👇👇 كَذَّبَتْ قَوْمُ نُوحٍ الْمُرْسَلِينَ إِذْ قَالَ لَهُمْ أَخُوهُمْ نُوحٌ أَلَا تَتَّقُونَ إِنِّى لَكُمْ رَسُولٌ أَمِينٌ فَاتَّقُواْ اللَّهَ وَأَطِيعُونِ وَ مَآ أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ مِنْ أَجْرٍإِنْ أَجْرِىَ إِلَّا عَلَى رَبِّ الْعَالَمِينَ فَاتَّقُواْ اللَّهَ وَأَطِيعُونِ قَالُواْ أَنُؤْمِنُ لَكَ وَاتَّبَعَكَ الْأَرْذَلُونَ ✔️ترجمه زمانى كه برادرشان نوح به آنان گفت: آیا (از خدا) پروا نمىكنید؟ همانا من براى شما پیامبرى هستم. پس، از خداوند كنید واطاعتم نمایید. و من براى این رسالت هیچ از شما درخواست نمىكنم، پاداش من جز بر پروردگار جهانیان نیست. پس نسبت به خداوند تقوا پیشه كنید و (دستوراتم را) فرمان ببرید. آنان (به جاى ایمان آوردن) گفتند: آیا ما به تو ایمان بیاوریم در حالى كه فرومایگان از تو پیروى كردهاند؟ ✔️نکته ها نام حضرت نوح 43 در قرآن آمده است و خداوند حضرت ابراهیم را شیعهى او دانسته «و اِنّ مِن شِیعَته لابراهیم»(37) و سورهاى به نام نوح در قرآن آمده است. سلام خداوند به نوح، سلام است: «سلامٌ على نوح فى العالَمین»(38) در حالى كه خداوند بر حضرت موسى و هارون و ابراهیمعلیهم السلام نیز سلام نموده است، ولى جملهى «فى العالَمین» را ندارد. آشنایى با تاریخ انبیا، انسان را آنان مىكند و روح واستقامت را در آدمى زنده مىسازد. 37) صافّات، 83. 38) صافّات، 79. ✔️پيام ها 1- همهى انبیا داراى هدفى هستند، لذا تكذیب یك پیامبر بهمنزله تكذیب همهى پیامبران است. «كَذّبت قومُ نوحٍ المرسلین» (قوم نوح تنها حضرت نوح را تكذیب كردند، ولى قرآن مىفرماید: «المرسلین» یعنى تمام انبیا) 2- و امّتها را با نام رهبران و شخصیّتهاى آنان مىشناسند. «قوم نوح» 3- قبل از نوح، پیامبران متعدّدى بودهاند. «المرسلین» 4- در تبلیغ دین، از استفاده كنید. «اَخوهم» 5 - اخلاق و رفتار انبیا با مردم زمان خود، بوده است. «اَخوهم»🔹 6- اطّلاع از فرهنگ، زبان، آداب، و نقاط ضعف و قوّت مردم، براى مبلّغ ضرورى است. «اَخوهم» كسى كه برادر مردم است، از افكار، آداب ونقاط ضعف وقوّت آنان آگاه است.🔸 7- یكى از وظایف برادرى دینى، برادران دیگر است. «اَخوهم ... اَلا تَتّقون» 8 - با سؤال، وجدانها را بیدار كنید. «اَلا تَتّقون» 9- دعوت انبیا و اطاعت از آنان، تقوا لازم دارد. «اَلا تَتّقون» 10- نبوّت، به نفع بشریّت وبراى انسانهاست. «اِنّى لكم رسولٌ أمین» 11- امین بودن وحسن و ، شرط كلام است. «لكم رسولأمین»🔹 12- شرط اصلى در فرستاده و حامل پیام، بودن است. «رسول أمین» 13- كمالات خود، در لازم است. «انّى لكم رسول أمین» 14- دیندارى، از اطاعت از الهى جدا نیست. «فاتّقوا اللّه و اَطیعون» آرى تبلور تقوا در پیروى از انبیاست. 15- دعوت به خود، براى احیاى فرمان خدا مانعى ندارد. «اَطیعون» در كنار «فاتّقوا اللّه» آمده است. 16- مبلّغ دینى نباید از مردم توقّع داشته باشد و از آنان چیزى درخواست كند. (اخلاص، شرط نفوذ كلام است). «ما أسئلكم علیه من أجر» 17- كسى كه بر خدا كند، مىتواند از مردم بىنیاز باشد. «ما أسئلكم... اِن أجرى الاّ على ربّ العالمین» 18- خداوند پاداش دینى را برخود لازمكرده است. «اِنأجرىالاّعلىربّ...» 19- رهبر دینى نباید در موضع تهمت دنیاپرستى باشد. «و ما أسئلكم علیه من أجر» 20- راههاى بهانه را ببندید و كارهاى معنوى را به نیّت اجر و مزد مادّى انجام ندهید. «ما أسئلكم علیه من أجر» در سورهى قلم آیه 46 نیز مىخوانیم: «أم تَسئلهم أجراً فهم من مَغرَم مُثقَلون» 21- ایمان به خدا و تقواى الهى، زمینهى ایمان به رسول و اطاعت از اوست. «فاتّقوا اللّه و اَطیعون» 22- در مسیر تربیت و تكامل، لازم است. (در این چند آیه، چند بار فرمان تقوا صادر شده است) «فاتّقوا اللّه...»🔸 23- مىتواند ایمان آوردن باشد. زیرا مؤمنین در نظر مستكبران، اراذل و فرومایگان هستند. «و اتّبعك الاَرذَلون»🔹 24- بیشتر یاران انبیا، فقرا و بودند. «و اتّبعك الارذَلون» 25- حرف حقّ و مكتب حقّ را نباید به خاطر طرفداران گمنام آن كرد. «و اتّبعك الارذَلون» 26- تعالیم انبیا، تبعیضهاى غلط اجتماعى را از بین مىبرد. «و اتّبعك الارذَلون» 🌍http://eitaa.com/joinchat/2781151234C628d820482 ایتا 🌍 http://sapp.ir/abassalitatme سروش 🌍https://telegram.me/a_fatemi24 تلگرام 🌍https://www.instagram.com/a.fatemi7 اینستاگرام 🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
سوره 26. شُعراء آيه 112, 113 👇👇 قَالَ وَمَا عِلْمِى بِمَا كَانُواْ يَعْمَلُونَ إِنْ حِسَابُهُمْ إِلَّا عَلَى رَبِّى لَوْتَشْعُرُونَ ✔️ترجمه (نوح) گفت: من به عملكرد گذشته (كسانى كه شما اراذل مىخوانید) آگاهى ندارم. (یا مرا با اعمال گذشتهى آنان كارى نیست). حساب آنان جز بر پروردگارم نیست، اگر شما درك كنید. ✔️نکته ها در اسلام، ما مأمور به و اگر كسى به اسلام گروید حقّ نداریم بگوییم تو در قلبت ایمان ندارى. «و لاتَقولوا لمَن ألقى الیكم السّلام لَستَ مؤمنا»(39) قرآن، در آیهاى دیگر به پیامبر دستور مىدهد: كسانى را كه شب و روز براى قرب به خدا او را مىخوانند از خود دور مكن. حساب آنان با خداست. نه تو مسئول حساب آنان هستى و نه آنان مسئول حساب تو، و اگر آنان را طرد كنى از ستمگرانى.(40) 39) نساء، 94. 40) انعام، 52. ✔️پيام ها 1- پیامبران، بدون الهى از اعمال گذشتهى افراد آگاه نیستند. «وماعلمى» 2- گفتنِ «نمىدانم»، نیست. «وماعلمى» 3- بندهشناس خداوند است و اوست، ما را چه كار كه ردّ یا قبول كنیم. «و ما عِلمى...» 4- تجسّس و از زندگى خصوصى افراد، ممنوع است. «وما عِلمى...» 5 - براى قضاوت دربارهى دیگران، ایمان صادقانه و عمل صالحِ امروزِ آنان را بنگرید و افراد را به رُخ آنان نكشید. «بما كانوا یعملون»🔹 6- سوابق بد، مانع تغییر و تحوّل و توبهى مردم نیست. «كانوا یعملون» 7- وظیفهى انبیا، مردم ودعوت به توحید است. آنان متولّى و كتاب افراد نیستند. «اِن حسابهم الاّ على اللّه» 🌍http://eitaa.com/joinchat/2781151234C628d820482 ایتا 🌍 http://sapp.ir/abassalitatme سروش 🌍https://telegram.me/a_fatemi24 تلگرام 🌍https://www.instagram.com/a.fatemi7 اینستاگرام 🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
سوره 26. شُعراء آيه 114-118 👇👇 وَمَآ أَنَاْ بِطَارِدِ الْمُؤْمِنِينَ إِنْ أَنَاْ إِلَّا نَذِيرٌ مُّبِينٌ قَالُواْ لَئِن لَّمْ تَنتَهِ يَا نُوحُ لَتَكُونَنَّ مِنَ الْمَرْجُومِينَ قَالَ رَبِّ إِنَّ قَوْمِى كَذَّبُونِ فَافْتَحْ بَيْنِى وَبَيْنَهُمْ فَتْحاً وَ نَجِّنِى وَمَن مَّعِىَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ ✔️ترجمه (امروز كه آنان ایمان آوردهاند،) من طرد كنندهى مؤمنان نیستم. من جز هشدار دهندهاى روشنگر نیستم. مردم به نوح گفتند: اى نوح! اگر (از دعوت خود) دست برندارى قطعاً از شدگان خواهى شد. نوح گفت: پروردگارا! همانا قوم من مرا تكذیب كردند. پس میان من و آنان (داورى كن و) راه روشنى بگشا و مرا و هر كس از مؤمنان را كه با من است، (از شرّ این كفّار) نجات بده. ✔️نکته ها مستكبران حتّى از انبیا نیز توقّع طرد گمنامِ با ایمان را داشتند و همه انبیا دست رد به این پیشنهاد مىزدند. خداوند در آیه 28 سوره كهف به پیامبر اكرمصلى الله علیه وآله دستور مىدهد: 👈«وَ اصبر نفسك مع الّذین یَدعون ربّهم بالغَداة والعَشىّ یُریدون وَجهَه ولاتَعدُ عیناك عنهم تُرید زینَة الحَیاة الدّنیا و لاتُطِع مَن أغفَلنا قَلبه عن ذكرنا واتّبَعَ هَواه و كان أمرُه فُرُطا» خود را با مؤمنانى كه هر صبح وشام خالصانه خدا را مىخوانند قراربده و به خاطر رسیدن به زینتهاى دنیا از آنان چشمپوشى نكن و از غافلان و هواپرستان و متجاوزان پیروى نكن. جملهى «مِنَ المرجومین» به جاى «لَنَرجُمنّك»، نشان مىدهد كه قبل از حضرت نوح نیز افرادى را سنگسار نموده بودند. ✔️پيام ها 1- با پیشنهادات و نابجاى متكبّران، قاطعانه برخورد كنید. (طرد فقراى با ایمان جایز نیست، حتّى اگر به قیمت ایمانآوردن گروهى دیگر باشد) «وما اَنَا بطارد...» 2- ملاك ارزش، است، نه اجتماعى و اقتصادى. «وما اَنا بطارد...»🔹 3- باید در حدّ اعلى باشد، ولى تنها در موقع ضرورت لازم است. «و ما اَنَا بطارد...» 4- بیم وهشدار و انذار انبیا، بیش از بشارت آنان است. در قرآن جملهى «اِن اَنا الاّ نذیر» آمده، ولى جملهى «ان انا الا بشیر» نیامده است. 5 - ترساندن از خطرها، بهترین شیوهى ارشادى است. «اِن اَنا الاّ نذیر» 6- یكى از مهمترین حربههاى مخالفان انبیا است. «من المرجومین»🔹 7- سنگسار كردن، یكى از قدیمىترین انواع شكنجههاست. «من المرجومین» 8 - در برابر دشمن به خدا شویم. «قال ربّ»🔸 9- نالهى حضرت نوح به خاطر مكتب بود، نه تهدید و سنگسار. «رِبّ انّ قومى كذّبون» و نفرمود: «یرجمون» 10- خشونت نااهلان، از عواطف پدرى و برادرى شما نكاهد. «اِنّ قومى» 11- گره گشا . «فافتح»🔹 12- اوّل براى حلّ مشكلات مردم و جامعه دعا كنید، بعد براى نجات خود. «فافتَح - نَجّنى» 13- با وجود تهدید وخفقان، گروهى از مردم به انبیا ایمان مىآوردند. «ومَن معى من المؤمنین» 14- آنچه مهم است، همراهىِ عملى ومكتبى است، نه فیزیكى وظاهرى. «ومَن مَعىَ من المؤمنین» 15- مؤمنین مشمول دعاى انبیا هستند. «نجّنى و مَن معِىَ من المؤمنین» 16- ایمان به تنهایى كافى نیست، پیروى و همراهى لازم است. «و مَن مَعىَ» چنانكه در موارد دیگر نیز قرآن مىفرماید: «والّذین آمنوا معه»(41) 41) هود، 58، 66 و 94. 🌍http://eitaa.com/joinchat/2781151234C628d820482 ایتا 🌍 http://sapp.ir/abassalitatme سروش 🌍https://telegram.me/a_fatemi24 تلگرام 🌍https://www.instagram.com/a.fatemi7 اینستاگرام 🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
سوره 26. شُعراء آيه 119-122 👇👇 فَأَنجَيْنَاهُ وَمَن مَّعَهُ فِى الْفُلْكِ الْمَشْحُونِ ثُمَّ أَغْرَقْنَا بَعْدُ الْبَاقِينَ إِنَّ فِى ذَلِكَ لَآيَةً وَمَا كَانَ أَكْثَرُهُم مُّؤْمِنِينَ وَإِنَّ رَبَّكَ لَهُوَ الْعَزِيزُ الرَّحِيمُ ✔️ترجمه پس ما نوح و هر كس از مؤمنان را كه در آن كشتىِ گرانبار، با او بود نجات دادیم. سپس باقیماندگان را غرق كردیم. البتّه در این (ماجرا) نشانهى بزرگى است، ولى اكثر مردم ایمان آورنده نیستند. و قطعاً پروردگارت همان صاحب عزّت و مهربان است. ✔️نکته ها مراد از گرانبار بودن كشتى «الفُلك المَشحون»، این است كه آنچه مورد نیاز بود، حضرت نوح در قرار داده بود. امام باقرعلیه السلام فرمود: «الفلكالمشحون» كشتى مجهّزِ آماده حركت است. وحضرت على علیه السلام فرمود: در آن كشتى، نود جایگاه براى چهارپایان ساخته بود.(42) 42) تفسیر نورالثقلین. ✔️پيام ها 1- دعاى انبیا و مظلومین است. «فانجَیناه»🔹 2- مؤمنین در پرتو انبیا بیمه هستند. «فانجَیناه و مَن معه» 3- از انبیا سبب هلاكت است. «ثمّ اَغرقنا بعدُ الباقین»🔸 4- داستان نجات نوح و یارانش و غرق كفّارو مخالفان، از سنّت خداوند در یارى حقّ و باطل است. «اِنّ فى ذلك لآیة» 5 - اگر به كفّار مهلتى مىدهد، به خاطر است نه ناتوانى. «العزیز الرّحیم» 🌍http://eitaa.com/joinchat/2781151234C628d820482 ایتا 🌍 http://sapp.ir/abassalitatme سروش 🌍https://telegram.me/a_fatemi24 تلگرام 🌍https://www.instagram.com/a.fatemi7 اینستاگرام 🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
سوره 26. شُعراء آيه 123-127 👇👇👇 كَذَّبَتْ عَادٌ الْمُرْسَلِينَ إِذْ قَالَ لَهُمْ أَخُوهُمْ هُودٌ أَلَا تَتَّقُونَ إِنِّى لَكُمْ رَسُولٌ أَمِينٌ فَاتَّقُواْ اللَّهَ وَأَطِيعُونِ وَمآ أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ مِنْ أَجْرٍ إِنْ أَجْرِىَ إِلَّا عَلَى رَبِّ الْعَالَمِينَ ✔️ترجمه قوم عاد (نیز همچون قوم نوح) انبیا را تكذیب كردند. آن گاه كه برادرشان هود به آنان گفت: آیا (از شرك و انحراف) پروا نمىكنید؟ همانا من براى شما پیامبرى امین هستم. پس از خدا پرواكنید ومرا پیروى نمایید. و من براى رسالتم هیچ مزدى از شما نمىخواهم، (زیرا كه) مزد من فقط بر عهدهى پروردگار جهانیان است. ✔️نکته ها «عاد»، نام جدّ بزرگ قوم حضرت هود است و آن قوم به نام جدّشان مشهور شدهاند. قوم عاد طایفهاى از عرب بودند كه در سرزمین خوش آب و هواى «» در منطقهاى به نام «احقاف» در نزدیكى دریا زندگى مىكردند. كشورشان آباد بود، مردم شهر نشین بودند و پیامبرشان حضرت هود بود. نامشان در قرآن كریم 24 بار تكرار شده است. همچنین در قرآن، سورهاى به نام احقاف وسورهاى به نام هود داریم. پيام ها 1- چون هدف و محتواى دعوت تمام انبیا یكى است، تكذیب یك پیامبر، به منزلهى تكذیب همهى پیامبران است. «كذّبت عادٌالمرسلین» 2- دعوت پیامبران، برادرانه بود. «اَخوهم» (حتّى كلمهى «اَبوهم» نیاورده تا عمق صفا و تواضع و صداقت را بیان كند). 3- تقوا، سرلوحهى دعوت انبیا است. «اَلا تَتّقون» 4- دعوت به تقوا، لازمه ى وبرادرى است. «اَخوهم هود اَلا تَتّقون» 5 - رسالت انبیا براى مردم است، نه سلطه بر آنها. «لكم» 6- پیامبران، از خود حرفى نداشتند، هر چه مىگفتند پیام الهى بود. «رسول أمین» 7- لحن همه ى انبیا و شیوهى تبلیغ و محتواى مطالب و خط فكرى آنان است. (تكرار آیات شاهد این سخن است). 8 - تقواى الهى، زمینهساز اطاعت از رهبرى است. «فاتّقوا اللّه و اَطیعون» پیروى از رهبران الهى، تبلور تقواى الهى است. 9- اخلاص و بى توقّعى، رمز موفقیّت است. «و ما أسئلكم» 10- اخلاص و توكّل، لازمهى تبلیغ است. «اِن أجرى ...» 11- كسى كه هستى را اداره مىكند، زندگى مرا نیز اداره خواهد كرد. «اِن أجرى الا على ربّ العالمین» 12- نظام هستى از عوامل مختلفى تشكیل شده كه همهى آنها تحت یك تدبیر و در حال رشد هستند. «ربّ العالمین»
سوره 26. شُعراء آيه 128-131 👇👇 أَتَبْنُونَ بِكُلِّ رِيْعٍ آيَةً تَعْبَثُونَ وَتَتَّخِذُونَ مَصَانِعَ لَعَلَّكُمْ تَخْلُدُونَ وَإِذَا بَطَشْتُم بَطَشْتُمْ جَبَّارِينَ فَاتَّقُواْ اللَّهَ وَأَطِيعُونِ ✔️ترجمه (هود به مردم گفت:) آیا بر هر تپهاى بنا وقصرى بلند از روى هوا و هوس مىسازید؟ و كاخهاى استوار مىگیرید، به امید آنكه جاودانه بمانید؟ وهرگاه كسى را كیفر مىدهید، همچون زورگویان كیفر مىدهید؟ پس، از خداوند پروا كنید و مرا فرمان برید. ✔️نکته ها «ریع» به معناى دامنهى كوه و تپه است. «مَصانع» دژ و قصر محكم و بلند را گویند. و كلمهى «بَطش» به معناى گرفتن با قهر و غلبه و قدرت است. در این آیات، قرآن از اصل ساختمان سازى در دامنه ى كوه و ساختن دژ و داشتن قدرت انتقاد نمىكند. آنچه مورد انتقاد است، هدفهاى نامقدّس، «تَعبَثون» و خیالهاى واهى، «لعلّكم تخلدون» و تجاوز از اعتدال است. «جبّارین» در روایات مىخوانیم: یكى از یاران رسول اكرم صلى الله علیه وآله بر بام خانه اش اى ساخته بود. حضرت از دیدن آن ناراحت شد. صاحب خانه چون چنین دید، قبّه را خراب كرد. رسول خدا بار دیگر كه قبّه را ندید، پرسید: قبّه چه شد؟ گفتند: همین كه صاحبش دید شما ناراضى هستید آن را خراب كرد. پیامبر فرمود: «اِنّ كلّ بناء وبال على صاحبه الاّ ما لابدّ منه» هر ساختمانى كه مورد نیاز نباشد، در قیامت وبال صاحبش خواهد بود.(43) 43) تفسیر المیزان و مجمعالبیان. ✔️پيام ها 1- سابقهى بناهاى به زمان هود مىرسد. «أتبنون بكلّ ریع آیة» 2- حرص، انسان را رها نمىكند. «بكلّ ریع» 3- آنچه در چشم دنیاپرستان جلوه دارد، در نظر اولیاى خدا است و مردم را به خاطر آن سرزنش مىكنند. «أتبنون... تعبثون» 4- تمدن و رفاه كاذب، عامل و مانع حقّ پذیرى است. «أتبنون» 5 - شروع كار انبیا با انتقاد از وضع نابسامان موجود و بیدار كردن وجدانها از طریق سؤال است. «أتبنون بكلّ ریع ...» 6- كارهاى ستمگران، یا براى كردن خود است «آیة» یا براى بقاى خود «تخلدون» یا استثمار و استعمار مردم است. «جبّارین» 7- در هر كارى باید والا داشت. «أتبنون... تعبثون» 8 - ثروت، سرمایه وساختمانهاى بلند در دست نااهلان، براى ارضاى هوا و هوس است. «تعبثون» 9- انتقاد قرآن از روحیّهى كاخنشینى و عیّاشى است، نه اصل ساختمان. «تعبثون» (تولید، ابتكار، هنر و بكارگیرى امكانات و نیروى انسانى و... باید در مسیر نیاز واقعى باشد، نه بیهوده) 10- قصرها وكاخها، زندگى را نمىكنند. «تتّخذونمصانعلعلّكمتخلدون» 11- آفات ساختمان، چیز است:🔸 الف: حرص و اسراف. «بكلّ ریع» ب: تفاخر و خودنمایى. «آیة» ج: بُلهوسى. «تَعبَثون» د: دنیا گرایى و غفلت. «لعلّكم تخلدون» 12- قوانین كیفرى باید عادلانه باشد. (قرآن از كیفرهاى ظالمانه انتقاد مىكند) «بَطَشتم جبّارین» 13- دیندارى، محور و رهبر و الگو لازم دارد. «فاتّقوا اللّه و اَطعیون» 14- دیندارى، هم پرواى قلبى است و هم اطاعت عملى. «فاتّقوا اللّه و اَطعیون» 15- بىتقوایى عامل همه ى مفاسد است. حضرت هود پس از انتقاد از فكر و عمل كافران فرمود: «فاتّقوا اللّه...»🔹 🌍http://eitaa.com/joinchat/2781151234C628d820482 ایتا 🌍 http://sapp.ir/abassalitatme سروش 🌍https://telegram.me/a_fatemi24 تلگرام 🌍https://www.instagram.com/a.fatemi7 اینستاگرام 🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
سوره 26. شُعراء آيه 132-135 👇👇👇 وَاتَّقُواْ الَّذِى أَمَدَّكُم بِمَا تَعْلَمُونَ أَمَدَّكُم بِأَنْعَامٍ وَبَنِينَ وَجَنَّاتٍ وَعُيُونٍ إِنِّى أَخَافُ عَلَيْكُمْ عَذَابَ يَوْمٍ عَظِيم ✔️ترجمه بترسید از آن خدایى كه آنچه را كه مىدانید، به شما عطا كرده است. و به شما چارپایان و فرزندان ارزانى داشته است، و باغها و چشمهساران. من از عذاب روزى بزرگ بر شما بیمناكم. ✔️نکته ها «فاتّقوا اللّه» هم به نبوّت: «واَطیعون» و هم به معاد: «اِنّى أخاف علیكم عذاب یوم عظیم» مراد از روز بزرگ در این جا، همان قیامت است، گرچه در داستان حضرت شعیب به دنیا نیز روز عظیم گفته شده است. «فاَخذَهم عذاب یوم الظّلة اِنّه كان عذاب یوم عظیم» عذاب روز ابرِ آتشبار آنان را گرفت كه آن عذاب روز بزرگى بود.(44) 44) شعراء، 189. ✔️پيام ها 1- تقوا بهترین راه از خداوند است. «واتّقوا الّذى اَمدّكم» 2- هر كس خود مىداند چقدر مورد لطف خداوند قرار گرفته است. «اَمدّكم بماتعلمون» 3- كاخها و ساختمانهاى قوم عاد، با وباغها و چشمهها همراه بود. «بكلّ ریع آیة... انعام... جنّات و عیون» 4- اگر آمادگى و قابلیّت نباشد، موعظهى انبیا نیز اثرى ندارد. «سواء علینا»🔹 🌍http://eitaa.com/joinchat/2781151234C628d820482 ایتا 🌍 http://sapp.ir/abassalitatme سروش 🌍https://telegram.me/a_fatemi24 تلگرام 🌍https://www.instagram.com/a.fatemi7 اینستاگرام 🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃