3. آلوده به گناه:
از جمله صفاتی که میتوان از قرآن برای جاهلان اخذ کرد، ناتوانی در برابر وسوسههای شیطانی و شهوات است:
«قالَ رَبِّ السِّجْنُ أَحَبُّ إِلَی مِمَّا یدْعُونَنی إِلَیهِ وَ إِلاَّ تَصْرِفْ عَنِّی کَیدَهُنَّ أَصْبُ إِلَیهِنَّ وَ أَکُنْ مِنَ الْجاهِلینَ»
«(یوسف) گفت: پروردگارا! زندان نزد من محبوبتر است از آنچه اینها مرا بسوى آن مىخوانند! و اگر مکر و نیرنگ آنها را از من باز نگردانى، بسوى آنان متمایل خواهم شد و از جاهلان خواهم بود!»
آیه بیانگر اینست که کار زشت و گناه در محضر خداوند از کسانی سر میزند که در جهل به سر میبرند؛ کسانی که از حقوق و حدود الهی غافلند؛
و یا علم به اوامر و نواهی الهی دارند، اما به علم خود عمل نکرده و خودشان را به جهالت زدهاند که اینان نیز از نظر قرآن جزء جاهلانند.
. 4-نقش جهل در بتپرستی:
خداوند در قرآن کریم میفرماید:
«قَالُواْ یامُوسىَ اجْعَل لَّنَا إِلَاهًا کَمَا لَهُمْ ءَالِهَةٌ قَالَ إِنَّکُمْ قَوْمٌ تَجهَلُون»
«به موسى گفتند: تو هم براى ما معبودى قرار ده، همانگونه که آنها معبودان (و خدایانى) دارند! گفت: شما جمعیتى جاهل و نادان هستید!»
این آیه به صراحت بیانگرِ اینست که سرچشمهی بتپرستى، جهل و نادانى بشر است؛ از یک طرف جهل او نسبت به خداوند و عدم شناخت ذات پاک او بر اینکه هیچگونه شبیه و نظیر و مانندی براى او تصور نمىشود؛ از سوى دیگر جهل انسان نسبت به علل اصلى حوادث جهان، که گاهى حوادث را به یک سلسله علل خیالى و خرافى مثل "بت"، نسبت میدهد؛ و از سوى سوم جهل انسان به جهانِ ماوراء طبیعت و کوتاهى فکر او، تا آنجا که خارج از مسائل حسى را باور نمىکند. این"نادانىها" در طول تاریخ، انباشته شده و سرچشمهی بتپرستى شدهاند.
◀️نکته مهم آنست که این نگرانی رسول خدا(صلی الله علیه و آله) نه تنها مربوط به دوران پس از رحلت آن حضرت و پس از آن، بلکه در زمان #کنونی نیز ادامه دارد و اگر #اشتباهات بزرگان دینی و #نخبگان سیاسی همراهی و همگامی مردم را در پی داشته باشد، مسیر انقلاب اسلامی نیز منحرف خواهد شد و این همان فرموده مقام معظم رهبری است که بر بصیرت تاکید می نمایند. چرا که همان بینش و آگاهی که مردم را با رهبری امام خمینی(ره) و اطاعت از ولایت فقیه پیوند داد، و حکومت 2500ساله شاهنشاهی را سرنگون کرد، می تواند توسط دشمنان منحرف شود و عواقب ناگواری را به همراه داشته باشد.
⬅️ذکر این نکته ضروری است که اسلام عزیز برای پیروی از عالمان دین نیز شرایطی مقرر کرده است. امام حسن عسکری(علیه السلام) در این باره می فرماید:
⬅️«فَأَمَّا مَنْ کَانَ مِنَ الْفُقَهَاءِ صَائِناً لِنَفْسِهِ حَافِظاً لِدِینِهِ مُخَالِفاً عَلَى هَوَاهُ مُطِیعاً لِأَمْرِ مَوْلَاهُ فَلِلْعَوَامِّ أَنْ یُقَلِّدُوهُ وَ ذَلِکَ لَا یَکُونُ إِلَّا بَعْضَ فُقَهَاءِ الشِّیعَةِ لَا کُلَّهُمْ فَإِنَّ مَنْ رَکِبَ مِنَ الْقَبَائِحِ وَ الْفَوَاحِشِ مَرَاکِبَ عُلَمَاءِ الْعَامَّةِ فَلَا تَقْبَلُوا مِنْهُمْ عَنَّا شَیْئاً وَ لَا کَرَامَةَ»
⏪آن کس از علما که پاسدار نفس و حافظ دین و مخالف با هواى خود و فرمانبردار امر خدا باشد، بر عوام واجب است که از او تقلید کنند. و این جز در بعضى از فقیهان شیعه، نه همه آنان، نیست، پس هر کس از علما مرتکب کارهاى زشت و قبیح شود، و به راهى برود که دیگر فقیهان فاسد رفتند، از او چیزى را که از ما نقل مىکند نپذیرید، و حرمتى برایش قائل نباشید.
⏪این روایت شریف بیان از آنست که افزون بر افراد #مدعی معنویت و ارتباط با معصومین(علیهم السلام) که بی تردید افراد #شیاد و دروغگویی هستند، تبعیت و پیروی از هر فردی که با نام دین، افرادی را جذب خود نموده و در نقش #عالم دینی به مبانی دین لطمه می زند و موجب ذوق زدگی دشمنان اسلام را فراهم می آورد، نیز جایز نیست.
⏪رسول خدا(صلی الله علیه و آله) می فرماید: «لَیسَ أخافُ عَلى أُمَّتی غَوغاءٌ تَقتُلُهُم وَلا عَدُواً یَجتاحُهُم، وَلکِنّی أخافُ عَلى أُمَّتی أئِمَّة مُضِلّین إن أطاعُوهُم فَتَنُوهُم، وَ إن عَصُوهُم قَتَلوهُم»
من بر امت خویش از گروه هایی که آنان را بکشند یا دشمنانى که پا مالشان کنند بیم ندارم بلکه از پیشوایان گمراه، بر امت خویش بیمناکم که اگر اطاعتشان کنند گمراه می شوند و اگر نافرمانی شان کنند کشته می شوند.
به یقین اگر گمراهی عالمان و دانشمندان جامعه، به گمراهی پیروان آنان نینجامد، به طور قطع ایمان آنان تضعیف کرده و در حرکت آنان در مسیر حق، خلل ایجاد خواهد نمود.
@fatemi5
✅دغدغه و نگرانی پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله
1. مسائل #سیاسی
✔️مهمترین دغدغه رسول خدا (صلی الله علیه و آله) مسئله #جانشینی پس از خود بود. چرا که آن بزرگوار می دانست، پیروی مسلمین از غیر آنکه ایشان از جانب خداوند متعال تعیین نموده است آنها را به بیراهه و #گمراهی می کشاند و اختلاف و چند دستگی بین امت اسلامی را به ارمغان می آورد. به همین دلیل، از روزی که #مأمور شد دعوت خود را آشکار سازد و #ابتدا این دعوت را از اقوام خود آغاز نماید، وصی و جانشین خود را معرفی کرد.
⏪آن بزرگوار در همان مأموریت که بستگان خود را میهمان کرد، فرمود: اى فرزندان عبد المطلب! من به خدا سوگند هیچ جوانى را در عرب نمى شناسم که براى قومش چیزى بهتر از آنچه من آورده ام، #آورده باشد، من #خیر دنیا و آخرت را براى شما آورده ام، و خداوند به من دستور داده است که شما را دعوت به این آئین کنم... سپس دست بر گردن #على(علیه السلام) نهاد و فرمود:« یَا بَنِی عَبْدِ الْمُطَّلِبِ هَذَا أَخِی وَ وَارِثِی وَ وَصِیِّی وَ وَزِیرِی وَ خَلِیفَتِی فِیکُمْ فَاسْمَعُوا لَهُ وَ أَطِیعُوا»ای فرزندان عبدالمطلب این برادر و وصى و جانشین من در شما است، سخن او را بشنوید و فرمانش را اطاعت کنید.
⏪چنانکه به وضوح پیداست شروع مأموریت حضرت با دغدغه گمراهی پیروانش آغاز شد و #پایان مأموریت نیز حکایت از چنین نگرانی دارد چنانکه در آخرین خطبه ای که ایراد کرد، فرمود: «إِنِّی تَارِکٌ فِیکُمُ الثَّقَلَیْنِ مَا إِنْ تَمَسَّکْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا کِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِی أَهْلَ بَیْتِی وَ إِنَّهُمَا لَنْ یَفْتَرِقَا حَتَّى یَرِدَا عَلَیَّ الْحَوْضَ»
همانا من دو چیز گرانبها در میان شما باقى مىگذارم، تا زمانى که به آن دو #پناهنده شوید گمراه نخواهید شد: کتاب خدا و عترتم که خاندان منند. این دو از یک دیگر جدا نمىشوند تا در کنار حوض بر من وارد شوند.
⭕️با همه این سفارش ها، #بارها از پیروی مسلمانان از #رهبران گمراه، ابراز #نگرانی کرده و می فرمود: «إِنَّمَا أَخَافُ عَلَى أُمَّتِی ثَلَاثاً شُحّاً مُطَاعاً وَ هَوًى مُتَّبَعاً وَ إِمَاماً ضَالًّا»بر امتم از سه چیز بیمناکم: بخلى که فرمانش برند، هوسى که پیرویش کنند و پیشوائى که خود گمراه باشد.
⭕️همچنین می فرمود: «إِنَّمَا أَخَافُ عَلَى أُمَّتِی الْأَئِمَّةَ الْمُضِلِّینَ»همانا تنها از پیشوایان گمراهکننده بر امتم هراسانم.
👈بررسی تاریخ اسلام، پس از رحلت نبی مکرم اسلام(صلی الله علیه و آله) تاکنون نشانگر #اهمیت این نکته است که #هر جا بزرگان دینی راه #خلافی را در پیش گرفته اند و #مردم به دلیل عدم بینش سیاسی، و عدم بصیرت لازم از آنان #پیروی کرده اند از مسیر دین دور شده اند.
⏪رهبر کبیر انقلاب می فرمودند: «از اول، مسلمین و اسلام #گرفتار #هواهاى نفسانیهاى بودهاند و این گرفتاریها که ما الآن داریم سرچشمهاش همان هواهاى نفسانى بود که #بعد از رسول اکرم(صلی الله علیه و آله) به واسطه آن #هواها نگذاشتند که #حکومت حق تشکیل بشود.
◀️اگر گذاشته بودند که حکومتى که اسلام مىخواهد، حاکمى را که خداى- تبارک و تعالى- امر به تعیینش فرموده است، رسول اکرم(صلی الله علیه و آله) تعیین فرمود، اگر گذاشته بودند که آن #تشکیلات پیش بیاید، حکومت، حکومت اسلامى باشد، حاکم، حاکم #منتخَبِ منصوب مِن قِبَلِ اللَّه تعالى باشد، آن وقت مردم مىفهمیدند که اسلام چیست و معنى حکومت اسلامى چیست؟
◀️ مع الأسف بعد از رسول اللَّه منحرف کردند مردم را از آن چیزى که پیغمبر امر فرموده بود. و #اکتفا به انحراف در #زمان خود هم نبود بلکه زمینه فراهم کردند از براى اینکه تا آخر نشود یک حکومت اسلامى تشکیل بشود»
https://eitaa.com/fatemi222/502
در زیارت عاشورا ۴ گروه لعن میشوند:
1- فلعن الله امة اسست اساس الظلم و الجور علیکم اهلالبیت.
امت در لغت عربی به معنی سازمانی است که امام و رهبر دارد؛ یعنی یک گروه سازماندهی شده در صدد ایجاد این ظلم بودند که بنی امیه عامل اجرای آن است.
2- و لعن الله امة دفعتکم عن مقامکم و ازالتکم عن مراتبکم الّتی رتبکم الله فیها
3- و لعن الله امة قتلتکم
4- و لعن الله الممهدین لهم بالتمکین من قتالکم
@fatemi5
ترس پیامبر(ص) برای امت اش
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله درحدیثی فرمودند: من برای امت خود از از منافق زبان باز می ترسم.
عقیق:متن حدیث را از کتاب کنزالعمال منتشر می کند .
رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله : إنّي لا أتَخَوَّفُ على اُمَّتي مُؤمِنا و لا مُشرِكا ، أمّا المُؤمنُ فيَحجُرُهُ إيمانُهُ ، و أمّا المُشرِكُ فيَقمَعُهُ كُفرُهُ ، و لكن أتَخَوَّفُ علَيكُم مُنافِقا عالِمَ اللِّسانِ ؛ يَقولُ ما تَعرِفونَ ، و يَعمَلُ ما تُنكِرونَ .
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : من براى امّت خود از مؤمن و مشرك نمى ترسم؛ زيرا مؤمن را ايمانش مانع [از لطمه زدن به جامعه اسلامى ]مى شود و مشرك را نيز همان كفرش سركوب مى كند. اما ترس من براى شما از منافق زبان بازى است كه حرف هايى مى زند كه شما بدان اعتقاد داريد و كارهايى مى كند كه شما به آنها اعتقاد نداريد.
🌹بسم الله الرحمن الرحیم
🌺موضوع: #اثرات_لقمه_حرام
امام حسین(ع) در روز عاشورا وقتی دید که کلام حقش در دل سخت تر از سنگ #کوفیان اثر نمی کند علت را این سخت دلی و عدم قبولی حق را لقمه های حرامی برشمرد که شکمهای کوفیان از آن پر شده بود و فرمود: فَقَدْ مُلِئَتْ بُطُونُكُمْ مِنَ الْحَرَامِ وَ طُبِعَ عَلَى قُلُوبِكُمْ؛ شکمهایتان از حرام پر شده و بر قلبهایتان مُهر خورده است
⬅️برخی از آثار لقمه حرام عبارتند از:
1-مشمول شفاعت نشدن: امام علی(ع):کسی که ذرهای مال حرام بخورد در قیامت ...مشمول #شفاعت آن حضرت نمیگردد.
2- پذيرفته نشدن نماز و دعا :پیامبر(ص): ملكى بر بيت المقدس هر شب فرياد مى كند : هركس حرام بخورد مستحب و واجبى از او پذيرفته نيست !!
3- بي بركت شدن اموال و زندگي: امام كاظم (ع): مال حرام افزون نمي گردد و اگر هم #افزون گردد، بركت نمي يابد.
4- اثر در نسل آدمي: امام صادق (ع) : مال حرام در #فرزندان آشكار مي شود و روي آنها اثر مي گذارد.
5-خروج از دوستی اميرالمؤمنين:امام علی(ع): كسي كه به حرام، مال مؤمني را بخورد، هرگز #دوستدار من نيست.
🇮🇷درمسیربندگی (سروش ایتا تلگرام)
@a_fatemi24
6[1]
2-تفسیر نور الثقلین / 4 / 300
3- همان
4- آدرس همه ی روایات از مجامع معتبر روائی است که در فیش تبلیغ استاد قرائتی امده است
زیاد شنیده ایم که گفته اند هیچ ذکری بالاتر از ذکر صلوات نیست . در کودکی هر وقت به مسجد رفتیم یا در نماز جماعت شرکت کردیم بعد از اتمام نماز این آیه شریفه را تلاوت می کردند : ان الله و ملائکته یصلون علی النبی یا ایها الذین آمنوا صلوا علیه و سلموا تسلیما 1 و بعد سه صلوات می فرستادیم اگر از ما بپرسند برای چه این آیه را تلاوت کرده و این عکس العمل یعنی صلوات را می فرستید شما چه پاسخ مناسبی دارید ؟ اصلا برای این کار که در طول زندگی تان بارها تکرار کرده اید دلیل مناسبی دارید؟
حالا ثواب و فضیلت درست ، اما اینکه بعد هر نماز،ازبین این همه ذکر،او هم سه بار؟....
در روایت داریم که :
في تفسير على بن إبراهيم ثم ذكر ما فضل الله نبيه صلى الله عليه و آله فقال جل ذكره إِنَّ اللَّهَ وَ مَلائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْلِيماً قال صلوات الله عليه تزكية له و ثناء عليه و صلوة الملائكة مدحهم له و صلوة الناس دعائهم له و التصديق و الإقرار بفضله، و قوله تعالى: «و سلموا تسليما» يعنى سلموا له بالولاية و بما جاء به . 2
در تفسیر علی بن ابراهیم از اهل بیت اینگونه منقول است که منظور از صلوات خداوند بر پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله اعلام پاکی و طهارت و علو شأن و مقام ایشان است و منظور از صلوات ملائکة مدح و ستایش ایشان نسبت به پیامبر اکرم است و صلوات مردم به معنای دعا و تصدیق پیامبر و اقرار به بزرگی و برتری آن حضرت است. و جمله ی نتهایی آیه نیز به معنای دستور به ایمان به ولایت و به آنچه پیامبر برای مردم تبیین و توضیح داده است می باشد.
عن ابن أبى حمزة عن أبيه قال: سألت أبا عبد الله عليه السلام عن قول الله عز و جل: «إِنَّ اللَّهَ وَ مَلائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْلِيماً» فقال: الصلوة من الله عز و جل رحمة و من الملائكة تزكية، و من الناس دعاء 3
از امام صادق (ع) نقل است : که در مورد آیه فرمودند : صلوات از جانب خداوند یعنی رحمت و از جانب ملائکه یعنی طهارت و از جانب مردم یعنی دعا.
شاید بهترین معنا برای فهم این روایات این باشد که خداوند در این آیه بواسطه وجود نازنین پیامبر اکرم به مردم فرصتی داده تا ایشان شأنی ملکوتی و معنوی پیدا کنند . یعنی صلوات و درود بر پیامبر همانگونه که خود خدای متعال در آیه شریفه به صراحت فرموده اند : ان الله و ملائکته یصلون النبی ، امری دائمی و مورد تکرار از جانب ذات حق تعالی و ملائکه است بنابراین باید امری فوق العاده نیکو و موثر باشد و خداوند به دلیل ایجاد ارتباط و دادن فرصت به بندگان خود برای بر قراری راتباط و انس با پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله مرحمت نموده و دستور فرموده اند که شما مردم هم بر پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله صلوات بفرستید تا از آثار آن بهرمند گردید.
ذکر اجمالی برخی از برکات صلوات: 4
روشنى دل: امام مجتبى(ع)فرمود: قلب زنگار مىگيرد و با صلوات صيقل پيدا مىكند
زدودن نفاق: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه وآله :الصَّلَاةُ عَلَي وَ عَلَى أَهْلِ بَيتِي تَذْهَبُ بِالنِّفَاقِ
بالا رفتن دعا: قَالَ الصَّادِقُ(ع):إذَا ذَكرَ النَّبِي صلی الله علیه وآله رُفِعَ الدُّعَاءُ و قَالَ أَمِيرُ الْمُومِنِينَ(ع):مَنْ صَلَّى عَلَى النَّبِي صلی الله علیه وآله رُفِعَتْ دَعْوَتُهُ
پاكى عمل:قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه وآله :صَلَاتُكمْ عَلَي إِجَابَةٌ لِدُعَائِكمْ وَ زَكاةٌ لِأَعْمَالِكمْ
استجابت دعا: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه وآله :صَلَاتُكمْ عَلَي إِجَابَةٌ لِدُعَائِكمْ وَ زَكاةٌ لِأَعْمَالِكمْ
محو كننده گناه: قَالَ الرِّضَا(ع)فِي حَدِيثٍ:مَنْ لَمْ يقْدِرْ عَلَى مَا يكفِّرُ بِهِ ذُنُوبَهُ فَلْيكثِرْ مِنَ الصَّلَاةِ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ فَإِنَّهَا تَهْدِمُ الذُّنُوبَ هَدْماً و قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه وآله :مَنْ قَالَ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ أَعْطَاهُ اللَّهُ أَجْرَ اثْنَينِ وَ سَبْعِينَ شَهِيداً وَ خَرَجَ مِنْ ذُنُوبِهِ كيوْمَ وَلَدَتْهُ أُمُّهُ
سلامتى: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه وآله :مَنْ صَلَّى عَلَي مَرَّةً فَتَحَ اللَّهُ عَلَيهِ بَاباً مِنَ الْعَافِيةِ
پاداش شهيد: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه وآله :مَنْ قَالَ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ أَعْطَاهُ اللَّهُ أَجْرَ اثْنَينِ وَ سَبْعِينَ شَهِيداً
سبب حزن شيطان: اگر مىخواهيد هميشه شيطان غمگين باشد بر صلوات مداومت داشته باشيد.
قَالَ رَسُولُ اللَّه صلی الله علیه وآله ِ: فإن أردتم أن تديموا على إبليس سخنة عينه و ألم جراحاته فداوموا على طاعة الله و ذكره، و
الصلاة على محمد و آله
شفاعت: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه وآله :يا عَلِي مَنْ صَلَّى عَلَي كلَّ يوْمٍ أَوْ كلَّ لَيلَةٍ وَجَبَتْ لَهُ شَفَاعَتِي وَ لَوْ كانَ مِنْ أَهْلِ الْكبَائِرِ
تذکر : اگر چه ذکر شریف صلوات از جهت شرعی مستحب است ولی چون برای فرستادن آن بسیار برکت و اجر در نظر گرفته شده و برای ترک آن مشقات و مشکلات بسیار می توان گفت بنوعی مستحب نزدیک به فعل واجب است. چنان که در روایاتی آمده است :
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه وآله : مَا مِنْ قَوْمٍ اجْتَمَعُوا فِي مَجْلِسٍ فَلَمْ يذْكرُوا اسْمَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ لَمْ يصَلُّوا عَلَى نَبِيهِمْ إِلَّا كانَ ذَلِك الْمَجْلِسُ حَسْرَةً وَ وَبَالًا عَلَيهِمْ
َقالَ الصَّادِقُ(ع):مَنْ لَمْ يرْغَبْ فِي هَذَا (صلوات) فَهُوَ جَاهِلٌ مَغْرُورٌ قَدْ بَرِئَ اللَّهُ مِنْهُ وَ رَسُولُهُ وَ أَهْلُ بَيتِهِ
َقالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه وآله :الْبَخِيلُ حَقّاً مَنْ ذُكرْتُ عِنْدَهُ فَلَمْ يصَلِّ عَلَي
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه وآله :مَنْ ذَكرَنِي فَلَمْ يصَلِّ عَلَي فَقَدْ شَقِي
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه وآله :مَنْ ذُكرْتُ عِنْدَهُ فَلَمْ يصَلِّ عَلَي فَلَمْ يغْفِرِ اللَّهُ لَهُ فَأَبْعَدَهُ اللَّهُ
پيامبر اكرم صلی الله علیه وآله فرمودند : در شب معراج ، چون به آسمان رسيدم ، ملكي را ديدم كه هزار دست داشت و در هر دستي هزار انگشت آن ملك به كمك دستها و انگشتانش مشغول حساب كردن و شمارش بود ؛ از جبرئيل كه مرا همراهي مي كرد پرسيدم :اين ملك كيست ؟ و چه چيز را حساب مي كند ؟ جبرئيل گفت : اين ملك ، موكِلّ به دانه هاي باران است او محاسبه مي كند كه چند قطره باران از آسمان به زمين نازل شده است . پس من به آن ملك گفتم :آيا مي داني كه از آغاز آفرينش دنيا تاكنون ، چند قطره باران به زمين نازل شده است ؟ گفت : يا رسول الله صلی الله علیه وآله قسم به آن خدايي كه تو را به حق فرستاده ، علاوه بر اين كه مي دانم تاكنون چند قطره باران نازل شده ، بلكه محل نزول آنها را نيز به تفكيك مي دانم و از تعداد قطره هاي باران نازل شده بر بيابان ، معمور ، بستان ، شوره زار و قبرستان هم اطلاع دقيق دارم . حضرت فرمودند من از اين همه دقت در حفظ شمارش باران در تعجب شدم . آنگاه ملك گفت : يا رسول الله ، با وجود اين همه دقت و دست و انگشتان براي شمارش ، هنوز در محاسبه يك چيز ، ناتوان مانده ام . پرسيدم : كدام چيز ؟گفت : « قومي از امت شما كه وقتي اسم مبارك شما را شنوند صلوات مي فرستند و من قدرت محاسبه ثواب آن صلوات را ندارم! »
حجت الاسلام محقق (داماد آيت الله گلپايگاني) نقل می کند : مرحوم آخوند ملاعلي همداني رحمت الله علیه حكايت نموده اند : روزي پير مردي جهت حساب خمس و زكات ، پيش من آمد . متوجه شدم از آن پيرمرد بوي عطر عجيبي بر مشامم مي رسد كه تا به حال نظير آن را استشمام نكرده ام . از او پرسيدم : اي پيرمرد ، از چه عطري استفاده مي كني ؟ گفت : اين بوي خوش ، قصه اي دارد كه تاكنون آن را براي احدي نقل نكرده ام اما چون شما آقاي ما هستي ، برايتان تعريف مي كنم . قصه اين است كه : شبي در عالم خواب پيامبر خدا صلی الله علیه وآله را زيارت نمودم ، در حالي كه آن حضرت نشسته بودند و حدود بيست نفر اطراف ايشان حضور داشتند و من هم در آن مجلس بودم . حضرت فرمودند : كدام يك از شما بر من زياد صلوات مي فرستيد ؟ مي خواستم بگويم كه من زياد صلوات مي فرستم ، اما ساكت شدم . بار دوم پرسيدند ، باز هم كسي پاسخ نگفت براي بار سوم حضرت فرمودند : كدام يك از شما بر من زياد صلوات مي فرستد ؟ مي خواستم بگويم من ، كه با خود فكر كردم شايد ديگران بيشتر از من صلوات مي فرستند . پس آنگاه پيامبر اكرم صلي الله عليه و اله وسلم بلند شده و خطاب به من فرمودند : شما بر من زياد صلوات مي فرستي ، و لبان مرا بوسيد.
آيه الله العظمي آقاي اراكي فرمودند: من هرگاه مشكلي پيدا مي كنم يك دور تسبيح صلوات مي فرستم و ثواب آن را نثار چهارده معصوم(ع) مي كنم آنگاه مشكل من به آساني حل مي شود،البته اين كار را بيشتر در مورد مشكلات علمي انجام داده ام
- توجه در هنگام ذکر: اهمیت همه ی ذکر ها به میزان توجهی است که موقع انجام آن وجود دارد بنابراین ذکر صلوات را با توجه ختم کنیم .
- مداومت روزانه و سفارش ته دیگران: از اوقاتی که مشغول به کارهای روز مره هستیم برای بهره جوئی بیشتر از فرصت و دور ماندن از لغو و بیهودگی اولا خودمان مشغول به فرستادن این ذکر شریف بشویم و ثانیا به دیگران سفارش کنیم تا ایشان هم از این عمل خیر بهرمند گردند
- ذکر صلوات در جمع با صدای بلند: شعار همیشگی و نامتغیر شیعه در همه جا و هر زمانی است .سعی کنیم شعار خود را با قوت و قدرت سر دهیم.
منبع
1. سوره احزاب / ایه 5