eitaa logo
منبرک فاطمی
6.5هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
971 ویدیو
1.4هزار فایل
✔️ مباحث قرآنی، اخلاقی،داستان ✔️اهلبیت ومناسبتهامذهبی ✔️احکام کاربردی،پاسخگو ✔️مرثیه و مداحی ✔️عفاف وحجاب ✔️جهادتبیین ✔️فرزندآوری ✔️مهدویت ✔️شهدا ✔️نماز ✔️ هدیه به مادرم @a_f_133 🔺فهرست + تبلیغات شما و... https://eitaa.com/fatemi222/6618
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم ✅شب ششم: ✍️از موانع تحول روحی: راحت طلبی هست . ✍️ از لوازم تمدن سازی مدیریت رنج و استقامت در مسبربلاها ⬅️ راحت طلبی در انسان اشاره نموده و اولین علاقه و است. 👈 چرا برخی » راحت طلبی « گرایشی که ما در خودمان تجربه میکنیم از جوانان، نمیتوانند در مقابل شهوت خود خویشتندار باشند؛ ⬅️راحت طلبی مقدمۀ شهوترانی معرفی میگردد. 📌نقش مدرسه در مبارزه با راحت طلبی اشاره میشود. وضرورت آشنا کردن جوانان با واقعیتهای زندگی و اینکه دنیا رنج هست و راحتی تمام در این دنیا امکان ندارد، مطرح میشود. 🔷چگونگی در زندگی استقامت و ورزش و جهاد راه حلی برای مدیریت کردن راحت طلبی طرح میگردد. ➕ معرفی راحت طلبان در قرآن خواهیم پرداخت، و نفرت خدا از اهل قعود که مهم ترین شاخص آنها این است که حاضر به جهاد نیستند اشاره مینمایم. 👈توضیح مطالب در همین کانال سنجاق شده ✔️ضمناتوضیح بیشتر و احکام و اشعار متناسب تا شب ارسال میشود https://eitaa.com/fatemi5/1393
شب پنجم محرم ۹۹ دلویی (همت بلند).mp3
24.9M
باسمه تعالی سخنرانی شب پنجم در دلویی موانع تحول روحی: دون همتی ✍️ اهداف کسانی که بی دینی میکنند و دینداری میکنند در یک سطحی با یکدیگر مشترک هست. اگر کسانی که اهالی معنویت و دینداری نیستند، دنبال لذت، قدرت و منفعت هستند. اهالی دین نیز دنبال لذت، قدرت و منفعت هستند. ✍️فرق اساسی این است که اهالی دین دنبال لذت بیشتر، منافع و قدرت بیشتر هستند. یعنی همان قرب الی الله برخلاف کسانی که اهل دینداری نیستند، آنها در مصداق به خطا رفتند. وگرنه هر عاقلی میگوید من به دنبال لذت، قدرت، منفعت بیشتر هستم. مثلا دنیا را مصداق خواسته خود گرفته اند. علامه مصباح یزدی در کتاب اخلاق در قرآن، به این موضوع اشاره میکنند. ✍️اهالی معنویت نیز دنبال منفعت بیشتر، آبادانی دنیا هستند. معنای در دیدن، یعنی لذت و منفعت و قدرت بیشتر هست. به یکی از مانع دیگر تحول روحی یعنی دون همتی اشاره شد. ✍️امام صادق ع یکی از موانع تحول را همتی معرفی میکنند و امیرالمؤمنین قیمت هر کس را همت او بیان میدارند و کسی که همتش دنیا باشد ارزشش را مشخص میکند. دنیا داشتن با دنیادوستی و اهتمام به دنیا دو هست. ✍️ما ماموریم دنیا را آباد کنیم اما آیا می توانیم دلبسته دنیا نشویم علی رغم داشتن دنیا؟ اگر مدیران جامعه دون همت باشند، نمیتوانند پیشرفتی را برای جامعه به ارمغان بیاورند. بزرگی و کوچکی آدمها باهمت آنها مشخص میشود. حبیب بن مظاهر نمونه انسانی با همت بلند بود @a_fatemi24
بسم الله الرحمن الرحیم 1️⃣✅شب ششم: # موانع تحول روحی: ⏪راحت طلبی اولین علاقه و گرایش • یکی دیگر از موانع تحول روحی، طلبی هست. ➕❌اولین علاقه و اولین گرایشی که است. حتی لذّت جویی که یکی از » راحت طلبی « ما در خودمان تجربه میکنیم ⬅️فراگیرترین ما در طول زندگیمان هست ❌ گرچه خود راحتی لذّت دارد، ➕❌اما به هرحال انسان به راحتی علاقه مند است. یک نوزاد وقتی به دنیا میآید تا اش میشود، احساس میکند شده، شروع میکند گریه کردن. 📌تا دل درد میگیرد، ناراحتی را احساس میکند و عکس العمل نشان میدهد. • ما با راحت زاده میشویم. ➕ بعضی از اوقات به خاطر همین طلبیِ تورم یافته، دیگر بد و خوبی هم در ما میگیرد. ➕شاید اوایلش انسان زیاد حبّ بقاء نداشته باشد؛ نمیفهمد من را ممکن است حس و تجربه نکند، ولی » دوست دارم من زنده بمانم « ، بمیرم یعنی چی نباشد. ☑️➕راحت طلبی یکی از گرایشهای ماست. » « عجالتا مایل است ناراحت نباشد ➕❌یامبر ص راحت طلبی را در کنار الدنیا گذاشته اند؛ و ریشه گناهان را به این شش چیز برگردنداند. فرمود 💠پيامبر اکرم-صلی الله عليه و اله أَوَّلُ مَا عُصِيَ اَللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى بِسِتِّ خِصَالٍ حُبُّ اَلدُّنْيَا وَ حُبُّ اَلرِّئَاسَةِ وَ حُبُّ اَلطَّعَامِ وَ حُبُّ اَلنِّسَاءِ وَ حُبُّ اَلنَّوْمِ وَ حُبُّ اَلرَّاحَةِ. رسول خدا(ص)فرمود: اولين بار كه در پيشگاه خداي تبارك و تعالي گناه انجام گرفت بخواطر شش چيز بود دوستي دنيا و دوستي رياست و دوستي خوراك و دوستي زنان و دوستي خواب و دوستي آسايش. https://eitaa.com/fatemi5/1393
2️⃣ جوان خوب راحت طلب • ➕❌خیلی وقتها جوانها خودشان را اهل الدنیا نمیدانند، میگویند آیا ما حبّ مال داریم؟ حبّ جاه داریم؟ ما چه قسمتی از حبّ الدنیا را داریم؟ ❌و خیلیها هم جوانها را باصفا میدانند. بله واقعا جوانها، فی نفسه، باصفاتر از مسنها هستند، ولی یکی از مهمترین بد که میتواند در رواج داشته باشد، حتی در جوانهای به ظاهر خوب که اهل بیبند و باری نیستند، همین طلبی است. ➕❌ میبینی وقتی خودش را لذّت پرست ، بچۀ خوبی میداند. وقتی خودش را شهوتران نمیداند و میبیند که دنبال نمیرود، خودش را خیلی خوبی میداند؛ اما وقتی دقت میکنی، میبینی راحت طلبی در او میزند. •🔷 وقتی یک دستور سخت از پدر و مادر، یا از هر کسی، موجب شود کمی به او برسد، برمیگردد سریع پرخاش میکند. ➕❌خب راحت طلبی همین است دیگر. کسی دیگر نباید او را کند. راحتی را از و می گیری سریع می کند؛ مانند که تا دلش میگیرد بلافاصله میکند، این نوزادی است که بزرگتر شده، ولی از نظر رفتار، همان را دا رد. ➕✅مقابله با راحت طلبی برای مقابله با پرستی در جوانان •🔷 وقتی ما جلوی این طلبی را نگرفتیم، جلوی پرستی را هم نمیگیریم. ➕❌بسیاری از خانواده های ، گله مند هستند از اینکه بچۀ ما تا چهارده سالگی کم و زیاد بچۀ خوبی بود و حتی میخواند. نه تنها خیلی از رفتارهای ناخوب را نداشت، ➕❌بلکه رفتارهای خوب هم داشت؛ اما کم کم سر و گوشش دارد میجنبد، کم کم دنبال . رفقای ناباب است، از لذّت حرام چشم نمیپوشد و دارد بداخلاقی میکند بررسی که » میکنی میبینید در این خانواده از تا چهارده سال، پدر و مادر داشته اند که این بچه را از راحت طلبی کنند؛ اما چون بچه اش را دوست دارد، میگوید بگذار باشد. » بچه ام راحت « ➕✅چرا برخی جوانان نمی توانند مقابل شهوت بایستند؟ • از مدرسه آمده، میگوید بگذار را دربیاورم، بگذار غذایش را برایش آماده کنم. ✍️راحت طلبی بچه را باهاش مخالفت نکرده. حالا چهارده سالش شده است و دیگر با آشنا شده. بچه ای که در دوران ادب بین هفت تا چهارده سال ادب نشده و طلبی بیشتر برایش جا افتاده، الان یک دفعه ای میخواهی بهش بگویی با شهواتت مخالفت بکن، قبول نمیکند. بهش میگویی بیا نماز بخوان، قبول نمیکند. ➕چرا؟ آیا چون ایمان ندارد؟ نه به خدا، دارد. آیا محبّت به اهلبیت )ع( و اولیاء خدا ؟ چرا، دارد، میبینی که محرمها کم نمیگذارد برای امام حسین ع ، اما نمازی میکند؛ اما دست درازی میکند به سوی گناه. • ⬅️چه طوری باید این را کنترل کرد؟ برای خود جوان هم شده است که با گناه و با مبارزه کند. یکی از دلایل اساسی اش این است که از هفت تا چهارده سال، کسی او را ادب نکرده. گفتند حالا بچۀ خوبی است، بگذار طبق میل خودش رفتار بکند، حالا کار خاصی که انجام نمیدهد، جنایت خاصی که انجام نمیدهد ➕لذاپدر و مادر » قبل از اینکه در چهارده سالگی برای بچه ها جشن تکلیف گرفته بشود برای بچه ها؛ باید در هفت سالگی #ادب « است، ✖️مسئولیتهایی را به بچه بدهند. از آن راحتیِ قبل ا ز سالگی بچه را با منطق و خارج کنند. • ♦️ دیگر زندگی به این راحتی نیست. او باید اهل با راحتی بشود، بدون تعارف؛ و اّلا بچۀ خوب، در خانوادۀ خوب، با علائق خوب، با ایمان خوب و معمولی در همین که هست، این بچه بعد از چهارده سالگی، نمیتواند جلوی خودش را بگیرد. ♦️ با راحت طلبی باید کرد. ✅عدم جامعه نسبت به راحت طلبی • راحت طلبی یک عام البلواست در جامعۀ ما. از آن جا که ما یک جامعۀ داریم، ♦️در فرهنگ ما لذّت طلبی که نزدیکتر است به عرصۀ گناه و عبور از خط قرمز، بیشتر میشود. ولی متأسفانه در فرهنگ و حتی فرهنگ دینی ما، راحت طلبی آنقدر مذمّت نمیشود. این یک نقص بزرگ است. https://eitaa.com/fatemi5/1393
3️⃣❌من الان روایتی را برای شما بگویم، آیا تعجّب نمیکنید؟ رسول گرامی اسلام اگر به یکی دلیلی از یک کسی میآمد، بلافاصله، میفرمود اش چیست؟ تا میگفتند شغل و حرفه ای ندارد، بلافاصله میفرمودند: از چشمم افتاد.) 💎انَ رَسُولُ اللهِ(ص) إِذا نَظَرَ إلَي الرَّجُلِ فَأَعْجَبَهُ٬ قالَ: هَلْ لَهُ حِرْفَهٌ؟ فَإِنْ قالُوا: لا قالَ: سَقَطَ مِنْ عَيْنِي. قِيلَ: وَ كَيْفَ ذاكَ يا رَسُولَ اللهِ؟ قالَ: لِأَنَّ الْمُؤْمِنَ إذا لَمْ يَكُنْ لَهُ حِرْفَةٌ يَعِيشُ بِدِينِهِ. 💎پيامبر خدا(ص) هرگاه به كسي نگاه مي‌كرد و از او خوشش مي‌آمد٬ مي‌فرمود: شغلي هم دارد؟ اگر مي‌‌گفتند: نه، مي‌فرمود: از چشمم افتاد. مي‌گفتند: چرا اي رسول خدا(ص)؟ مي‌فرمود: اگر مؤمن حرفه‌اي نداشته باشد٬ دين خود را وسيله امرار معاشش مي‌كند. ♦️مگر میشود؟ بیکار، بیعار؟ تنبل؟ ببینید بنده عرض نمیکنم! خیلی خوشگذران نیست، شاید عضو بسیج هم باشد، اما تنبلی اش را دارد. نمیخورد. به خودش نمیدهد. جوان و نوجوانی که نه اهل است، نه اهل معصیت است، نه حبّ مال، نه حبّ جاه، هیچکدام از این آلودگیها او را نگرفته، تقریبا بدانید او در معرض آلودگی حبّ راحت هست. •♦️ اصلا این جزء سبد خرید روزانۀ ما نیست. جزء توجهات روزمرّه و نفس ما نیست که ببینیم ما چقدر راحت طلب هستیم. ⬅️➕کسی که بلافاصله میشود و در رفتارهای معمولی به اطرافیان پر میکند، راحت طلبی در او شده و به صورت یک ری دارد در او نشان داده میشود. 🔻• ➕چقدر جالب است، در میفرماید: وقتی یک کردی، خواستی جبران کنی، با یکی از کارهای جبران کن، بعد یک مثال میزنند میفرمایند که مثلا یک کسی ات کرد، هیچی نگو، بگذار آن گناهت بشود. 💎و عَنِ اَلنَّبِيِّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ أَنَّهُ قَالَ: اِسْتَغْفِرُوا بَعْدَ اَلذَّنْبِ أَسْرَعَ مِنْ طَرْفَةِ عَيْنٍ فَإِنْ لَمْ تَفْعَلُوا فَبِالْإِنْفَاقِ فَإِنْ لَمْ تَفْعَلُوا فَبِكَظْمِ اَلْغَيْظِ فَإِنْ لَمْ تَفْعَلُوا فَبِالْعَفْوِ عَنِ اَلنَّاسِ.... یعنی خودداری از بروز ناراحتی، -گناه است؛ و اصلا اگر شما دقت کنید، میبینید در مسیر معنوی زندگی برای انسان ناراحتی پیش میآورد و پروردگار عالم انسان را ناراحت میکند. 💧حتی اگر کسی به آدم ظلم نکند، با اینکار را میکند. https://eitaa.com/fatemi5/1393
4️⃣✅نقش مدرسه در مبارزه با راحت طلبی • راحت طلبی، یک خصلت است، یک خصلتی است که از دوران نوجوانی باید باهاش مقابله کرد. ➕پدر و مادر و آموزش و پرورش، سال وقت دارند این راحت طلبی را از جان این بچه جدا کنند. بچه هایتان را بروید توی ثبت نام بکنید که محترم و معلمین محترم، قبل از آموزش هر کلمه ای به بچه، بتوانند این طلبی را در او کنند؛ و اّلا اگر در این مدرسه قرآن هم بود، بچۀتان را نگذارید در آن مدرسه. 💠شما به یک راحت طلب قرآن یاد بدهی، بعد او چه خواهد شد! دین را هم در راحت طلبی خودش خواهد گرفت. • ⭕️ ➕اگر بچۀتان را میخواهید بگذارید در یک مدرسۀ و دیدید این بلد نیست بچۀ شما را از طلبی جدا کند، ولی میخواهد اهلبیت عصمت و طهارت )ع( را به شان یاد بدهد، آنجا، چون این پس فردا اهلبیت عصمت و طهارت )ع( را هم در توجیه و کردن راحت طلبی قرار خواهد داد. ⭕️ « :➕آنوقت میشود جزءکسانی که حضرت )ره( در موردشان میفرمودولایتیهای راحت طلب که جریان هستند که کلمات حضرت امام را دربارۀ چنین افرادی »! برای شما قرائت خواهم کرد. https://eitaa.com/fatemi5/1393
5️⃣✅مهمترین شاخص موفقیت آموزش و پرورش چیست؟ • مهمترین شاخص موفقیت آموزش و پرورش سالم، نه اسلامی، سالم!چیست؟ ➕➕ این که وقتی را گرفت از مدرسه آمده بیرون، کلمۀ میخواهد برایش باشد. از خودش بکشد که بگوید دلم میخواهد؛ و اّلا آموزش و پرورش نبوده. ✳️کدام شاخص را شما به عنوان برتر از این بیان کنید؟ ❇️راحت طلبی گاهی از اوقات جنبۀ امّ الفساد پیدا میکند. https://eitaa.com/fatemi5/1393
6️⃣✅ملاک خواستگاری، راحت طلبی ؛ شدن به انگیزه حقوق بخور نمیر، مصداق راحت طلبی • ❌در فرهنگ جامعه هم همینطور است. پسر میرود برای خواستگاری. خب حرفهاش چیست؟ در جایی استخدام شدند. خوب است دیگر، پولش میرسد. خانوادۀ دخترخانم دیگر به اینکه آقا 🚼 چیست. ↪️در حالی که این جوان خیلی از پولش است، مگر این دختر را داری میدهی به پول او؟ داری میدهی به ایشان. بگو خب استخدام شدی، هم هستی یا نه؟ ⭕️یا خودت را آویزان کردی به یک حقوق بخور و نمیر؟ اگر ثابت کرد سختکوش است، تربیت شده برای سختکوشی، دخترت را بهش بده؛ و اّلا استخدام رسمی بودن نیست. آیا همین که استخدام است و میرسد خوب است؟ حالا هر شل و ول و تنبلی داشته باشد، اشکال ندارد؟! • ⭕️آیا استخدام بودن به این معنی که از یک جایی یک حقوق مستمر بیاید، این در ما ارزش شده است؟ نه بودن؟! این فرهنگ معلوم است اشکال دارد. ⭕️وقتی فرهنگ اینجوری شد، آن وقت در این شما میخواهی بگویی آقا بلند شو برای ؟ بابا! حرف زور میزنی. این برای خودش بلند نمیشود، برای خدا بلند شود؟ ⭕️➕➕ امام هادی )ع( میفرماید مَنْ کَسِلَ عَنْ أَمْرِ دُنْیَاهُ فَهُوَ عَنْ أَمْرِ آخِرَتِهِ أَکْسَلُ ؛ کسی که حال ندارد برای خودش بدود، برای آخرت خودش بیشتر حال . ⭕️ راحت طلبی را باید به عنوان یک گرایش و قوی علیه اش قیام کرد. ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 📚 @fatemi222
✅7️⃣دنیا محل رنج • 💎 وضع طبیعی ما در دنیا به گونه ای هست که اساسا کسب در دنیا محال هست. راحتی را در دنیا نگذاشتم، بندگان من در دنیا اصلا راحتی اینجا نیست میفرماید دنبال راحتی هستند، نمیشود. اینجا نیست؛ 💎در روایتی دیگری از امام صادق )ع( پرسیدند ➕♻️وضَعتُ الراحَةَ فی الَْجنَّةِ وهم یَطلُبُونَها • « ما چه کار کنیم به راحتی برسیم؟ أین طریقِ الراحَة « : 💎فرمود: فی خِلافِ الهَوى در مخالفت کردن با هوای نفس؛ با دلم میخواهد مخالفت کن » « بعد گفت » فَمَتى یَجدُ عَبدٌ الراحَةَ ؟ « :بندۀ خدایی که مخالفت با هوای نفس کند، کِی به راحتی میرسد؟ ✅امام صادق )ع( فرمودندعِندَ أوّلِ یَومٍ یَصِيِّر فی الَْجنَّةِ ( روز اولی که وارد بهشت شوی. حلاست؟! برو! • ➕دنیا برای رنج است عزیز من. پیامبر گرامی اسلام در سخن شریفی فرمودند: چرا از خدا محال تقاضا میکنید؟ گفتند آقا! ما که محال از خدا تقاضا نمیکنیم، فرمود بله محال تقاضا میکنید. 💎شما راحتی مگر نمیخواهید؟ گفتند خب بله فرمود راحتی محال است در دنیا.) 💎➕➕قالَ رسول اللَّه ص لِْاصْحَابِهِ لا تَتَمَنَّوُا المُْسْتَحِیلَ قَالُوا وَ مَنْ یَتَمَنَّى المُْسْتَحِیلَ فَقَال انْتُمْ أَ لَسْتُمْ تَمنَّوْنَ الرَّاحَةَ فِی الدنْیَا قَالُوا بَلَى فَقَال الرَّاحَةُ لِلْمُؤْمِنِ فِی الدنْیَا مُسْتَحِیلَة. https://eitaa.com/fatemi5/1393
✅8️⃣آشنا کردن با واقعیت های زندگی •💠 ما باید فرزندان خودمان را با های زندگی آشنا کنیم؛ اگر بچه ها را با واقعیت های زندگی نکنیم در آن موقعیت و های زندگی که قرار می گیرند# کم می آورند. 💠➕➕با یک وارد زندگی می شود بعد می بیند چیز زندگی او با زوهایش تناسب ندارد و سرخورده می شود. ➕نامه ◀️در حالی که امیرالمومین در اولین و نامۀ که در صدر اسلام خطاب به نوشته اند یعنی نامۀ سی و یکم « : نهج البلاغه، را به جوانش می گوید. از خودشان میفرمایند " 💠منَ الْوَالِدِ الْفَانِ، المُْقِر ر لِلزَّمَانِ، المُْسْتَسْلِمِ لِلدنْیا از پدر ، زمین خورده در مقابل » و قهر ؛ طبیعت بر من غلبه کرده و من زمان شدم. ⬅️ ➕هفت تا خصلت که همه اش به قول امروزیها است، بعد خصلت از جوان میشمارند. الی الی المولود « . یعنی به این تازه به دنیا آمده، به این جوان، به این رسیده ،»... به جوانی که به نخواهد رسید. » المولود المُْؤَملِ مَا لا یدْرَکُ •💠 جوانهای مذهبی که امیرالمؤمنین میشوید، آیا تا حالا کسی به شما گفته و مکرّر گفته و مصرانه گفته که تو در این دنیا نیست به برسی. 💠➕کلاس میگذارند، میگیرند از مردم، میگویند ما بهت میگوییم چه جوری به میرسی. میگوید، فقط را افزایش میدهد. .◀️الی المولود المُْؤَ ملِ مَا لا یدْرَکُ 💠عنِ الإمامِ زينِ العابدينَ عليه السلام ـ لِرَجُلٍ مِن جُلَسائهِ ـ : اِتَّقِ اللّه َ و أجمِلْ في الطَّلَبِ ، و لا تَطلُبْ ما لَم يُخلَقْ ··· فقالَ الرَّجلُ : و كيف يُطلَبُ ما لم يُخلَقْ ؟ ! فقال : مَن طَلَبَ الغِنى و الأموالَ و السَّعَةَ في الدنيا فإنّما يَطلُبُ ذلكَ لِلرّاحَةِ ، و الراحَةُ لَم تُخلَقْ في الدنيا و لا لِأهلِ الدنيا ، إنّما خُلِقَتِ الراحةُ في الجَنَّةِ و لِأهلِ الجَنَّةِ ➕➕خلق نشده 💠➕➕امام زین العابدین )ع( در کلام شریفی میفرماید" چیزی که خلق نشده نخواه! طرف برگشت گفت چه جوری بخواهم چیزی که خلق نشده؟ کیف یُطلَبُ ما لم یُخلَقْ 💠حضرت فرمود: مگر چیزهایی که میخواهی به خاطر نیست؟ راحتی در دنیا خلق نشده؛ الراحَةُ لََم تُُخلَقْ فی الدنیا « گفت: خب چرا، فرمود خودت را راحت کن. ما میخواهیم جلوگیری کنیم از یک عظیم. 💠:➕ خداوند متعال در قرآن کریم میفرماید لَقَدْ خَلَقْنَا الانْسانَ فی کَبَدٍ ماانسان را در رنج آفریدیم. این از اولین آیاتی است که باید یاد بگیرد. در دوازده سال آموزش و پرورش، یک همچین آیه ای آموزش نمیشود. 💠 بعد باید دیده بشود آن اتاق فکری که تصمیم میگیرد کدام آیه آموزش داده بشود، آن کجاست👇 ➕ لَقَدْ خَلَقْنَا « الانْسانَ فی کَبَدٍ همان ما انسان را در رنج آفریدیم. مای خدا، انسان را در آفریدیم. https://eitaa.com/fatemi5/1393
✅9️⃣فرهنگ غرب مبتنی بر دروغ بزرگ • 💢➕فرهنگ غربی است که فعلا دارد و مردم جهان کم و بیش دیده از آن فرهنگ هستند. آن فرهنگ، مبتنی است بر بزرگ هست که ای انسان تو به می رسی.. محورش 💢 أ رَأَیْتَ مَنِ اتَّذَ إِلهَهُ هَواهُ « . فرقان 43 آیا دیدی کسی که خدای خودش را هوای نفس قرار داد؟ 💢در آن فرهنگ، راحت طلبی تبلیغ میشود. نابود باد هر نوع تبلیغی که به نفع طلبی باشد. به هر دلیل و زبان و . •➕ امام صادق )ع( بنا بر نقل مصباح الشریعه میفرماید تَفْسِيِّ الْعُبُودِیَّةِ « تفسیر عبودیت چیست؟ بَذْل الْکُل همه چی را بدهی وَ سَبَبُ ذَلِکَ چی میشود که تو میتوانی » بخشيدن همه چيز يا گذشتن از همه چيز ـ در راه خدا ـ مي باشد ➕وَ سَبَبُ ذَلِکَ مَنْعُ النَّفْسِ عَمَّا تهوی . 💢نفس خودت را باز بداری از آن چیزی که میخواهد » نفس خود را از هوي و هوس باز دارد عاشقان كشته سوداي تو اند داغ بر دل به تمناي تواند رسته از خود ز پرستندگيت خواجگي يافته از بندگيت ➕ وَ حَمَلُها عَلي ما تَكْرَهُ، وادارش بکنی به چیزی که ندارد. وادارش کن به چیزی که دوست ندارد. » ➕کلیدش چیست » وَ مِفْتَاحُ ذَلِکَ « .تَرْکُ الرَّاحَة « ؟ این میشود عاملش راحت را باید » بگذاری کنار. بنده او شو كه به يك التفات سلطنت هر دو جهانت دهد • 💢➕بسیاری از شهدا، زیاد اخلاق نداشتند، اما از کره میگرفتند. ⬅️ ➕یکبار میرفت جبهه برمیگشت، مامانش میانداخت، میگفت: بخواب. میگفت من روی میخوابم میگیرد، روی زمین میخوابید. میگفت دلم میگیرد. https://eitaa.com/fatemi5/1393
🔟✅راه حل برای نماز خواندن و محجبه شدن •✳️ از اول شروع کن، راه خودت را معطل نکن. هِی میخواهی بروی روی کار کنی، روی خواندنش کار کنی. ➕این آدم راحت طلبی او را کشته. گوش نمیدهد به این حرفها. بچه ها در نماز صبح مسجد الحرام😳 ✳️ ایمان به خدا هم دارد، اما نکرده، تمرین نکرده، فرهنگ برایش نشده. امیرالمؤمنین )ع( میفرماید" بِالتَّعَبِ الشَّدِیدِ تُدْرَکُ الدَّرَجَاتُ الرَّفِیعَةُ وَ « با سختیهای شدید درجات درک میشود. 💠✅➕مدیریت رنج و راحتی • 🔰 رنج و راحتی را در دنیا باید مدیریت کرد. رنج را نمیتوانی بکنی، باید کنی. راحتی هم قطره چکانی بهت میدهند (» وَ مَنْ نُعَمرهُ نُنَکسْهُ فِی الَْلْخلقِ « . ❇️هرکسی را ما پیر میکنیم، بدنش را میکنیم، شکننده میشود. خداوند متعال در اینباره ها با ما سخن میگوید. ✳️• رنج را مدیریت باید کرد. چه گونه میشود رنج را کرد؟ رنج را مدیریت کن دوتا « ؛ اتفاق برایش بیفتد: ➕یکی اینکه رنج نابه جا نکشی وَمَنْ أَعْرَضَ عَن ذِکْرِی فَإ نَّ لَهُ مَعِیشَة ضَنکا طه 124 👈 هر کسی از من دوری کند، من زندگیاش را خواهم کرد. چرا بیجا میکشی؟ یک دفعه ای میروی یک صاحب نفس پیدا میکنی میگویی این مریضی چرا آمده سراغ من؟ گره افتاده ورشکسته قطع رحم بت خواهرت 😌 ➕وَضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا قَرْيَةً كَانَتْ آمِنَةً مُّطْمَئِنَّةً يَأْتِيهَا رِزْقُهَا رَغَدًا مِّن كُلِّ مَكَانٍ فَكَفَرَتْ بِأَنْعُمِ اللَّهِ فَأَذَاقَهَا اللَّهُ لِبَاسَ الْجُوعِ وَالْخَوْفِ بِمَا كَانُوا يَصْنَعُونَ نحل 112 ➕میگوید فلان لقمۀ را خوردی، بهت ، این مریضی حالا تا یک هفت هشت سال دیگر هست. ده برابر پول خرج باید بکنی. چرا اضافی بکشی؟ ➕یوسف 7 سال بواسطه یه جمله وَ قالَ لِلَّذي ظَنَّ أَنَّهُ ناجٍ مِنْهُمَا اذْكُرْني‏ عِنْدَ رَبِّكَ فَأَنْساهُ الشَّيْطانُ ذِكْرَ رَبِّهِ فَلَبِثَ فِي السِّجْنِ بِضْعَ سِنينَ (يوسف/42) ➕یونس یه لحظه شکم ماهی سر در آورد جمله دقیقه👆 https://eitaa.com/fatemi5/1393
1️⃣1️⃣✅➕زندگی یعنی مدیریت رنج •⬅️تفسیر زندگی انسان این است: مدیریت کردن رنج. برای کاهش دادن نابه جا، 💎این یک کار. رنج یک دیگر هم دارد. 👈از رنجهایت استفاده کن. رنج میبری بشو؛ 🔰مثلا طرف میرود حرام امام رضا )ع( گریه میکند، دارد، ته غصّه هایش را که نگاه میکنی است. بابا! غصّه از سر حسادت اصلا خوب نیست بخوری. ✔️این غصّه که تو را نمیکند عزیز من. اصلا چرا این غصّه را بخوری؟ یا ته رنجش را که نگاه میکنی، میبینی است. آخر چرا؟ یک رنجی که پیدا کنی. https://eitaa.com/fatemi5/1393
2️⃣1️⃣✅➕چگونه رنج را مدیریت کنیم؟ • مدیریت کردن رنج، برای این امر است، 1️⃣یکی از بین بردن رنج نابه جا و 2️⃣ یکی مفید قرار دادن رنج. ➖مثلا چندتا رنج خوب بدهم؛ 🚼 یکی از برنامه های معقول برای مدیریت رنج، است. در ورزش خودت به یک خستگی میروی تا یک راحتی جایش بیاید. بعد این هم تنومندترت میکند. چقدر خوب است، بارک الله. • ⬅️ رنج دیگری که من پیشنهاد میدهم، رنج تحصیلاست. رنج را هم تحمل بکن. ببین چقدر باز میشود، چقدر تعالی پیدا میکنی، چقدر کاهش پیدا میکند. ♦️ یکی از راههای مقابله با ، است. خودت را افزایش بدهی، کاهش پیدا میکند. آدم که شهوتران نمیشود. https://eitaa.com/fatemi5/1393
3️⃣1️⃣✅جهاد نامی برای مدیریت رنج ✔️یک پیشنهاد دیگر، یک کمی دینی تر» جهاد « • نامی است برای مدیریت کردن رنج؛ ؛ ❇️میروی به استقبال رنج، جهادگرانه، آنوقت بسیاری از رنجهای نابه جا را کاهش میدهی. ⭕️بعد با لاخره رنج که هست عزیز من، حالا بنا بوده در دستت بشکند، در راه دفاع از خدا دستت شکسته. بارک الله! بارک الله! رنجت را مفید قرار بده. ⭕️هر کسی باید یک وقتی دیگر. یا در تصادف یا بیماری یا در راه خدا به میرسد. ✅➕راحت طلبان و عافیت طلبان در قرآن • در قرآن کریم راحت طلبان و طلبان را به نام اهل معرفی کرده است. اهل نشستن. با قرآن آشنا بیشتر بشویم. چه کسانی هستند؟ ↪️➕قاعدین همانها هستند که انبیاء شکستند. موسی که پیامبر بود چقدر کشید از دست قومش. بعد از نجات دادن از دست وقتیکه حضرت موسی به قومش فرمود علیه ظلم قیام کنید میدانید چه گفتند؟ ❇️برو خودت و بجنگند و ما اینجا نشستیم قالُوا یا مُوسى إِنَّا لَنْ نَدْخُلَها أَبَد ا ما دامُوا فیها فَاذْهَبْ أَنْتَ وَ رَبكَ فَقاتِلا إِنَّا هاهُنا قاعِدُونَ ؛ گفتند: ای موسی! تا آنان در آنجایند، ما هرگز وارد آنجا نخواهیم شد، پس تو و پروردگارت بروید ]با آنان[ بجنگید که ما ]تا پایان کار[ در همینجا نشسته ایم مائدة، . 24 ) https://eitaa.com/fatemi5/1393
4️⃣1️⃣✅مهم ترین ویژگی اهل قعود در قرآن 🌐اهل قعود اولین ویژگی و مهمترین ویژگی شان این است که اهل با دشمن نیستند. من میخواهم را به شما معرفی کنم که امیرالمؤمنین به او لقب امت را داد. 💢داشت پای منبر امیرالمؤمنین سخنرانی حضرت را بدبخت.. حضرت به او فرمود حسن چه میکنی؟ گفت آقا دارم سخنرانی شما را برای آیندگان کنم حضرت هم نه گذاشت و نه برداشت فرمود: 😳هر امتی دارد و این آقا سامری پیغمبر هست. بعد فرمود این سامری امت پیغمبر « نشانه دارد. شعارش این است که میگوید لا قتال جنگ نه جنگ نه َ وَ عَنْ يَحْيَى اَلْوَاسِطِيِّ قَالَ: لَمَّا اِفْتَتَحَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ اِجْتَمَعَ اَلنَّاسُ عَلَيْهِ وَ فِيهِمُ اَلْحَسَنُ اَلْبَصْرِيُّ وَ مَعَهُ اَلْأَلْوَاحُ فَكَانَ كُلَّمَا لَفَظَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ بِكَلِمَةٍ كَتَبَهَا فَقَالَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ بِأَعْلَى صَوْتِهِ مَا تَصْنَعُ؟ فَقَالَ نَكْتُبُ آثَارَكُمْ لِنُحَدِّثَ بِهَا بَعْدَكُمْ فَقَالَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ - أَمَا إِنَّ لِكُلِّ قَوْمٍ سَامِرِيٌّ وَ هَذَا سَامِرِيُّ هَذِهِ اَلْأُمَّةِ أَمَا إِنَّهُ لاَ يَقُولُ لاٰ مِسٰاسَ وَ لَكِنْ يَقُولُ لاَ قِتَالَ . •💠 جریان سامری امت پیغمبر امروز هم ادامه دارد، جریانی که میخواهد جهاد و مبارزه را از حذف کند و میگوید دوران این مسائل گذشته است. 💎همه مشکلات را با میشود حل کرد. آیا میشود بدون با دشمن، مشکلات ما حل شود؟ بعضیها میگویند برویم با آمر یکا کنیم مشکلات حل میشود. مگر ما با آمر یکا نکردیم؟ چقدر دادیم؛ چقدر امتیاز نگرفتیم؟ آمار رسمی و بدبختیهای مذاکره با آمریکا هست؛ بروید مراجعه کنید؟ https://eitaa.com/fatemi5/1393
5️⃣1️⃣ گفتمان مقاومت ➕زمانی میگفتند که ما سوریه را میتوانیم با گفتگو حل کنیم. آیا سوریه را نجات داد یا گفتمان مقابل دشمن؟! ➕اهل قعود، خود را تئوریزه میکنند. با ادبیات و ملی. درحالیکه هیچ ملتی نتوانست منافع خودش را حفظ کند جز با . ✅خط کشی خدابین طلبان و غیر راحت طلبان • ↪️خدا رسما میکند بین قاعدین و قیام کنندگان را. 👈قاعدین یعنی راحت طلبان و قیام کنندگان یعنی اهل جهاد. می فرماید. لَا يَسْتَوِي الْقَاعِدُونَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ غَيْرُ أُولِي الضَّرَرِ وَالْمُجَاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنْفُسِهِمْ ۚ فَضَّلَ اللَّهُ الْمُجَاهِدِينَ بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنْفُسِهِمْ عَلَى الْقَاعِدِينَ دَرَجَةً ۚ وَكُلًّا وَعَدَ اللَّهُ الْحُسْنَىٰ ۚ وَفَضَّلَ اللَّهُ الْمُجَاهِدِينَ عَلَى الْقَاعِدِينَ أَجْرًا عَظِيمًا ✳️آن گروه از مؤمنانی که بدون بیماری و نقص مالی و عذر دیگر، از رفتن به خودداری کردند و[ در خانه نشستند، با که در راه خدا با اموال و به جهاد برخاستند، یکسان نیستند. ❇️خدا کسانی را که با اموال و جانهایشان جهاد میکنند به و مرتبهای بزرگ بر نشینان برتری بخشیده است؛ و هر یك ]از این دو گروه[ را ]به خاطر ایمان و عمل [ وعده پاداش نیك داده و جهادکنندگان را بر خانه نشینانِ ]بی عُذر[ به نساء، (» پاداشی بزرگ برتری داده است 95 .) ➕• مسئولی که اهل نباشد. دنبال در مقابل دشمن باشد. اهل قیام نباشد تا اقتصادی کشور را حل کند. او با قیام کننده همراهی کند؛ و خدا میداند اهل قعود، چقدر را انداختند https://eitaa.com/fatemi5/1393
✅نفرت خدا از آدمهای راحتطلب جهاد نرو • ➕اینقدر خدا از راحت طلبِ جهاد نرو، میآید که میفرماید پیغمبر من! ✅در آیۀ هشتاد و سه، اگر اینها که ازت گرفتند جهاد نیایند بنشینند، با پیرزنها نیامدند جهاد، اگر دفعۀ بعد برگشتی آمدند ازتون اجازه بگیرند برای جهاد، بگو شما هرگز با من جهاد نخواهید آمد، بروید بنشینید با همان کسانی که نشسته بودید. اصلا دیگر لیاقت بهشون نمیدهد برای برخاستن. 💢فإِن رَّجَعَکَ اللّهُ إِلَى طَآئِفَةٍ مِّنْهُمْ فَاسْتَأْذَنُوکَ لِلْخُرُوجِ فَقُل لَّن تَخْرُجُواْ مَعِیَ أَبَدًا وَلَن تُقَاتِلُواْ مَعِیَ عَدُوًّا إِنَّکُمْ رَضِیتُم بِالْقُعُودِ أَوَّلَ مَرَّةٍ فَاقْعُدُواْ مَعَ الْخَالِفِینَ ✔️ : در یک سورۀ دیگری، از سوره های نازنین قرآن، میفرماید وَيَقُولُ الَّذِينَ آمَنُوا لَوْلَا نُزِّلَتْ سُورَةٌ ۖ چرا سوره ای نازل نمیشود؟ مؤمنین میگویند چرا سوره ای نازل نمیشود برای جهاد؟ یک سوره نازل بشود که در آن خدا فرمان جهاد بدهد، چشم. وقتی که یک سورهای نازل بشود که دستور جنگ تویش داده فَإِذَا أُنْزِلَتْ سُورَةٌ مُحْكَمَةٌ وَذُكِرَ فِيهَا الْقِتَالُ ۙ رَأَيْتَ الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ يَنْظُرُونَ إِلَيْكَ نَظَرَ الْمَغْشِيِّ عَلَيْهِ مِنَ الْمَوْتِ ۖ ↪️ میبینی کسانی که قلبشان مریض است، عین مرده ها بهت نگاه میکنند. انگار دارد میمیرد از ترس. ترسیم خدا را ببینید. بعد میفرماید که فَأَوْلَىٰ لَهُمْ همان مرگ هم برایشان بهتر است. چرا آیۀ قرآن برای جهاد نازل میشود مثل مرده ها نگاه میکنی؟ میترسی چرا؟ https://eitaa.com/fatemi5/1393
امام: 💎 از صدر اسلام تاکنون طریقه، دو خط بوده 1. اسلام راحت طلبی 2 . اسلام جهاد •⭕️ امام ره میفرمایند :از صدر اسلام تاکنون دو طریقه، دو خط بوده است. یک « :خط، خط اشخاص راحت طلب که تمام همّتشان به این است که یک طعمهای پیدا بکنند و بخورند و بخوابند و عبادت خدا هم آنهایی که مسلمان بودند می کردند. ] یعنی راحت طلب، مسلمان و غيِّر سلمان ندارد. [ اما مقدم بر هر چیزی در نظر آنها، طلبی بود. در صدر اسلام از این اشخاص بودند میآورد توضیح میدهد حضرت امام تا میرسد به نهضت ما. 💎فرمود در نهضت ما هم اینجور آدمها بودند. بعد مثال ادمش را میزند، حرفهای آن آدم را بدون اینکه نامش را ببرد، ذکر میکنند. •💎 یک دسته اینطور هستند، ]یعنی راحت طلب هستند.[ « بعد میفرماید که حضرت اميِّر )ع( از اینها تعبيِّر میکند که اینها همّشان علفشان است. مثل"حیواناتی که همّ شان این است که شکمشان سيِّر بشود، شهوتشان را بر همه چیز مقدم میدارند. نماز هم میخوانند، روزه هم میگيِّند. عبادت شرعی را هم به جا میآورند. 👈لکن اینطور است وضع تفکر که: انسان نباید خودش را در یک خطری، در معرض یک قرار بدهد و این کاری که این ملت شریف اسلام کردند، این کار یک کار جنون آمیز بوده است https://eitaa.com/fatemi5/1393
✅اسلام آمریکایی؛ اسلام راحت طلبی • بعدها اسلام راحت طلبی را حضرت امام ره معرفی میکنند به اسلام آمریکایی. ➕بگذارید یک آماری از صحیفۀ حضرت امام دربارۀ کلمۀ اسلام و اسلام ناب برای شما بگویم. از کلمۀ اسلام آمریکایی حضرت امام 18 بار استفاده کردند. ⬅️17 بارش در دو سالاخر عمر شریفشان بوده. 15 بار از این هفده بار، بعد از قطعنامه بوده. ♦️حضرت امام احساس میکردند جریانی توی خود همین های انقلابی، دنبال اسلام هستند؛ و بعد اینها را معرفی کردند، شما جلد آخر صحیفۀ امام را واجب است بروی بخوانی. • » 💢اسلام ناب « از 34 مرتبه استفاده کردند که هر سی و چهار مرتبهاش در دو سال اخر عمر شریفشان بوده. از این 34 مرتبه، 32 مرتبه اش بعد از پذیرش قطعنامه بوده. 👈قطعنامه پذیرفته شد، ولی نگرانی حضرت امام باقی بود که مبادا مملکت به سمت راحت طلبی مملکت برود. بروید پیدا کنید. دوتا جریان هست، در جامعۀ ما هم دوتا جریان هست. جریان راحتطلب، جریان جهادگر. البته در هر جریانی ممکن است 🔰بالاخره اشتباههایی رخ بدهد، یک کسی اشتباهی رفته باشد آنطرف، یک کسی اشتباهی آمده باشد اینطرف. این مسائل را باید کنترل کرد. https://eitaa.com/fatemi5/1393
✅قاسم نوجوانی که اهل راحت طلبی نیست • برویم کربلا، میخواهم نوجوانی را به شما معرفی کنم یکذره راحت طلبی نیست. دست پرورده ابیعبدالله هست. فرزند امام حسن ع هست. مهمترین شاخص آدمهای راحت طلب چی بود؟ جاندوستی، حاضر نیست از جانش بگذرد. حالا ببین چقدر قاسم بن احسن از راحتی بریده، شده جهاد و مبارزه. اصرار قاسم برای به میدان رفتن ❇️اصرار عجیبی هست. امام حسین فرمود آخ قاسمم تو را که میبینم یاد برادر حسن میافتم دلم آرام میشود کجا میخواهی بروی یابن أَخِي أَنْتَ مِنْ أَخِي عَلامَة وَ أُرِیدُ أَنْ تُبْقِي لِِل لْا تسلِّی بک قاسم روی دست و پای عمو افتاده می گوید عمو » اجازه بده » فَلَمْ یَزَل الْقَاسِمِ یَقْبَلُ یَدَیْهِ وَ رِجْلَیْهِ حتي أُذِنَ لَهُ « ، • فرمود قاسم مرگ در نظر تو چگونه هست؟ بلافاصله قاسم گفت عمو جان شیرینتر از عسل. عمو در چشمان قاسم برق شهادت را دید. قاسم جان چقدر از راحت طلبی فاصله گرفتی خدا میداند. ✔️بیخود نیست چه دلی از عمو بردی؛ که وقتی میخواست اباعبدالله وداع کند آنقدر گریه کرد که حضرت از حال رفتند. 31 • چه کردند با بدن این نوجوان خدا میداند و حسین ع وقتی آمد بالای سر قاسم، دید دارد قاسم پا روی زمین میکشد. بمیرم برای دل اباعبدالله که اینجا فرمود عزیزم برای عمو سخت تو یک چیزی بخواهی و عمو نتواند خواسته تو را ب رآورده کند. اینجا حسین جان تو آمدی بالای سر قاسم، نگذاشتی دشمن جسارت بیشتری کند اما بمیرم برای خودت، در آن لحظه که در گودی قتلگاه افتادی وقتی چشمت را باز کردی دیدی شمر روی سینه ات نشسته. الا لعنه الله علی القوم الطالمین https://eitaa.com/fatemi5/1393
هر کسی می خواد از دنیا برود، بچه هاشو می سپاره دست کسی که در امان باشند، گزندی بهشون نرسه. ولی برعکس امام حسن (علیه السّلام) بچه هاشو سپرد دست ابی عبدالله، گفت: حسین جان ! سهم من از کربلا یادت نره، قاسم نماینده ی من در کربلاست. اینها باید به پای تو کشته شوند … .
شاید قاسم شب عاشورا با برادر اینگونه گفته باشد: عبدالله بیا صحنه ای را یادآوری کنم، اون لحظه ای که طشت جلوی بابام بود، خون از دهان مبارک، اشک از چشمان بابام می ریخت، من کنار بابام بودم، سراسیمه عموم ابی عبدالله کنار بابام نشست، بابام تا چشمش به عمو افتاد، هر دو تا با هم گریه کردند، جمله ی بابام را یادم نمی ره، عمو گریه کرد، فرمود: غارت زده به اونی نمی گند که مالش را بردند، غارت زده به اونی می گند که برادری به خوبی تو را از دست می ده، بعد بابام گفت: حسین جان ! این طور گریه نکن، من غریب نیستم، الان تو و برادرم و خواهرم کنارم هستید، غریب تویی، تویی که بین دو نهر آب ناله می زنی، کسی به فریادت نمی رسه، عموم گریه کرد، بعد چشمای بی رمقش را بابام گردوند، تا رسید به من، دست من را گذاشت تو دست عمو حسین (علیه السّلام)، فرمود: این دو تا بچه تحویل خودت، سفارش ما را بابامون به عمو کرد … . اما من موندم فردا عموم می خواد سفارش زن و بچه اش رو به کی کنه؟
تا لاله گون شود کفنم بیشتر زدند از قصد روی زخم تنم بیشتر زدند قبل از شروع ذکر رجز مشکلی نبود گفتم که زاده ی حسنم بیشتر زدند این ضربه ها تلافی بدر و حنین بود گفتم علی و بر دهنم بیشتر زدند می خواستند از نظر عمق زخم ها پهلو به فاطمه بزنم بیشتر زدند