3. عزّت نفس
حرمت نفس يكي از بهترين نشانههاي سعادت و خوشبختي است. هر چه فرد از حرمت نفس خويش فاصله ميگيرد و به گونهاي خود پنداره منفي پيدا ميكند از سعادت فاصله ميگيرد.
🔻از مهمترين عواملي كه بر رفتار اجتماعي ما تاثير ميگذارد، احساس كفايت و عزت نفس است.
هر يك از ما تصوري از خود دارد كه به آن خود پنداره ميگويند. آن تركيبي از شناختها و احساساتي است كه فرد نسبت به خود دارد. البته «عزت نفس» با مفهوم «خود» مساوي نيست.
مفهوم «خود» مجموعهاي از عقايد فرد در باره خود است كه بيشتر بر مبناي توصيف است تا اينكه بر مبناي قضاوت باشد؛ چرا كه ممكن است بعضي از بخش هاي مقوم خود، خوب يا بد تلقي نشود. وقتي ويژگي هايي كه فرد دارد با ارزش مثبت و منفي مورد قضاوت قرار نگيرد، اين خود را از عزّت نفس جدا ميسازد. پس نگاه به خود، در صورتي كه با قضاوت همراه باشد، عزّت نفس مطرح ميشود. اگر اين قضاوت مثبت باشد، به عزّت نفس فرد ميافزايد.
چنان كه منفي باشد، عزّت نفس او را كاهش ميدهد. به عنوان مثال، پسر بچهاي كه زياد دعوا ميكند، چنان كه اين حالت را به عنوان توانايي خود ارزيابي كند و براي آن ارزش مثبت قائل باشد، عزت نفس او افزايش مييابد. ولي چنان كه از اين حالت خود ناخرسند باشد و آن را حالت بدي ارزيابي كند، عزّت نفس او كاهش خواهد يافت.34 خود پنداشت از نظر مفهوم، گستردهتر از عزّت نفس است و به شناختهايي كه فرد از خودش دارد، اشاره ميكند.
👈عزّت نفس با مشاركت فرد در تعاملات خانواده ارتباط دارد. هر يك از افراد خانواده، وقتي دچار استرس ميشوند، توانايي آنها در برقراري ارتباط آشكار با يكديگر، دادن پسخوراند و دريافت آن و حل مشكلات به عزّت نفس جمعي خانواده بستگي دارد. افراد خانواده در مواقع بحراني يا استرسزا ممكن است ارتباط با يكديگر را متوقف سازند تا بدين طريق عزّت نفس خويش را حفظ كنند.36
عزّت و نفوذ ناپذيري اثر ارزشمند قناعت است. فردي كه به آنچه دارد، قانع نيست، همواره در صدد است كه كمبودهاي مادّي خود را بر طرف سازد و چون تأمين اين نيازها در موارد زيادي مستلزم در خواست از ديگران است و از سوي ديگر، اين كمبودها بي انتها ميباشد، نيل به آنچه كه فرد در اختيار ندارد، مستلزم ابراز نياز مداوم به ديگران است. اين همان چيزي است كه عزّت و نفوذ ناپذيري فرد را به شدّت به خطر مياندازد.
از اين رو، در روايات بسياري قناعت موجب عزّت دانسته شده است. «عن اميرالمؤمنين(ع): من تجلبب الصبر والقناعة عزّ و نبل؛ هر كس لباس صبر و قناعت بر تن كند، عزيز و با فضيلت ميشود».38 در روايت ديگري حضرت ميفرمايند: «القناعة تؤدي الي العزّ؛ قناعت به عزّت منتهي ميشود».
بعضي از روايات حتي از اين مرحله نيز فراتر رفته و قناعت را پايدارترين نوع عزت برشمردهاند: «القناعة ابقي عزّ؛ پايدارترين عزت قناعت است».
از اينرو، وقتي به امام باقر(ع) گفته شد: «عظيمترين انسانها كيست؟ حضرت فرمودند:مَنْ لميبال الدنيا في يد من كانت؛كسي كه توجه نداشته باشد به اين كه دنيا در دست كيست».
روشن است كه عزّت مهمترين سرمايه زندگي مشترك است. با وجود آن، ميتوان بسياري از كمبودهاي زندگي را ناديده گرفت و زمينه آرامش و سازگاري خانوادگي را فراهم ساخت.
بينيازي و عزّت انسان در احساس اوست. چه بسيار افرادي كه با همه سرمايهاي كه دارند، روحيه گدايي بر آنها حاكم است. فيض كاشاني از وجود پيامبر(ص) اكرم(ص) نقل ميكند كه حضرت فرمود: «بينيازي به فراواني ثروت نيست، بلكه به روحيه بينيازي است».
رهايي از اسارت نفس به قناعت وابسته است. كسي كه قناعت پيشه نسازد، به اسارت نفس گرفتار ميشود و عزّت خود را از دست ميدهد. علي(ع) ميفرمايد: «الحريص عبد المطامع؛ حريص بنده هواهاي نفساني است»
4. اصلاح نفس
علاوه بر آثاري كه به آن اشاره شد، اين صفت از مهمترين عوامل خود سازي قلمداد ميشود. صفت ناپسند حرص، كه سرچشمه بسياري از رذايل اخلاقي است، با قناعت درمان ميشود.
ريشه كن كردن حرص نقطه آغازي براي آراسته شدن به مكارم اخلاق خواهد بود. بر اين اساس، امير المؤمنين(ع) قناعت را عامل مقابله با حرص شمرده و فرمودهاند: «انتقم من حرصك بالقنوع كما تنقم من عدوّك بالقصاص؛ از حرص خود با قناعت انتقام بگير همان گونه كه از دشمن خود با قصاص انتقام ميگيري».
در جايي ديگر، از قناعت به عنوان بيشترين ياري دهنده فرد در جهت اصلاح نفس ياد كردهاند: «اعون شييء علي صلاح النفس القناعة؛ كمك كارترين عامل بر اصلاح نفس قناعت است».
مسلّم است فردي كه توفيق خودسازي پيدا كرده و از نفس صالحي برخوردار گشته است، از توانايي ايجاد آرامش در جامعه و به حدّاقل رساندن تنشها و ناسازگاريها برخوردار خواهد بود.
پیامبر اکرم (صلیاللهعلیهوالهوسلم) فرمودند:
«مَن زَهِدَ فی الدنیا هانت علیه المصائب؛ کسی که در دنیا زاهد باشد گرفتاریها برایش آسان شود.»
دل کندن از این دلبستگیهای دنیا و دل بستن به جهان آخرت موجب رستگاری انسان میشود بنا به فرموده حضرت علی (علیهالسلام): خوشا آنانی که دل از این جهان کندند و به آن جهان بستند
خصوصیات افراد قانع
در احادیث و روایات از افراد قانع به عنوان سپاسگزارترین مردم یاد شده است و نشانههای دیگری نیز عنوان شده است از جمله: آزادگی، مردانگی و همت بلند.
افرادی که قناع هستند دارای همت بلند هستند.
حضرت علی (علیهالسلام) فرمودند: قانعترین مردم باش تا شکرگزارترین آنان باشی.
حضرت علی (علیهالسلام) فرمودهاند: زندگی با قناعت نشانه همت بلند است.
علائم قانع نبودن
ذلت و خواری، نگرانی و تشویش خاطر، چشم طمع داشتن به مال دیگران، عدم امنیت در معیشت، احساس حقارت.
کسی که به آنچه خداوند به او داده راضی نباشد خواه ناخواه دست نیاز به سوی دیگران دراز میکند که باعث باعث ذلت و خواری او میشود.
انسان حریص و طمعکار همیشه نگران است و خاطر ناراحت دارد. نگران سرنوشت مال و ثروتش است نگران وضعیت و مقام و منصب خود است لذا همیشه پریشان خاطر است.
فردی که حرص و طمع دارد همیشه احساس ناامنی در معیشت و زندگی میکند. فکر میکند باید هر چه بیشتر بدست آورم برای روز مبادا. در حالیکه غافل از این است که خداوند روزی همه را تضمین کرده است. مورد بعدی این است که احساس حقارت میکند.
اگر سادهزیست باشد و به دور از تجملات و چزهای پرخرج و به درد نخور و دکوری باشد فکر میکند تحقیر شده و چیزی از شخصیت و کلاسش کم شده است.
ولی در اصل دین مبین اسلام چنین روشی پسندیده نیست. انسان حریص مریض است و باید آن را درمان کرد یا خودش برای درمان بیماریش که بسیار خطرناک نیز هست تلاش کند.
چگونه در خانواده قناعت را نهادینه کنیم؟
اگر اعضای خانواده به ویژه زن و شوهر به مقدار درآمدی که با تلاش به دست آوردهاند، راضی و قانع باشند و به طمع مالاندوزی خود و دیگران را به زحمت نیاندازند، به اندوه و رنج کمتری دچار خواهند شد.
امام صادق علیه السلام فرمودند: هر کس که به روزی قسمت شدهی خود قانع باشد، خود را از اندوه و درد و رنج و خستگی مفرط رهایی بخشیده است.
اعضای خانواده برای ایجاد حالت قناعت در خود، باید به خانوادههایی که در سطح مواهب مادی پایینتری هستند توجه کنند و خود را با خانوادههای با سطح بالاتر مادی، مقایسه نکنند زیرا چیزی جز حسرت خانمانسوز نصیبشان نمیشود.
امام صادق علیه السلام فرمودند: بالاترین بینیازی، قناعت است.همچنین به مردی موعظه فرمود: به آنچه که خدا روزیت کرده قانع باش و به چیزهایی که نزد دیگران است چشم ندوز و آروزی چیزی که به آن دسترسی نداری، از دل بیرون کن چون هر کس که قناعت ورزید سیر و بینیاز شد و هر کس که قناعت نورزید و طمع کرد سیر نمیشود (همیشه خود را نیازمند میپندارد)… .
امام باقر علیه السلام فرمودند: از چشم دوختن به زندگی افراد با امکانات مادی بیشتر، به شدت بپرهیز. چه بسیار خداوند به پیامبرش فرمود: مبادا تو از کثرت اموال و اولاد آنها در شگفت آیى. و فرمود: و هرگز به متاع ناچیزى که به قومى از آنان (قومى کافر و جاهل) در جلوه حیات دنیاى فانى براى امتحان دادهایم چشم آرزو مگشا، و رزق خداى تو بسیار بهتر و پایندهتر است. پس اگر از زندگی پر زرق و برق آنها کدورتی برایت حاصل شد زندگی رسول خدا صل الله علیه و آله را به یاد آور که همیشه نانش فقط از جو و شیرینیاش فقط خرما بود و تشک او از شاخههای درخت خرمای خشک شده بود آن هم اگر یافت میشد
✅موضوعات فیش منبرک
خطرات دنیاگرایی
https://eitaa.com/fatemi5/2014
عربی_خواندن_نماز
https://eitaa.com/fatemi5/2011
نقش مسجددر معنویت انسان
https://eitaa.com/fatemi5/2007
دستگیری حضرت زهرا(س)
https://eitaa.com/fatemi5/1972
مکافات؛آثار و تبعات گناهان
https://eitaa.com/fatemi5/1961
عوامل تقویت و گسترش این فرهنگ شهادت
https://eitaa.com/fatemi5/2043
روحیه شهادت طلبی
https://eitaa.com/fatemi5/2030
دشمن شناسی
https://eitaa.com/fatemi5/1563
تهذیب نفس
https://eitaa.com/fatemi5/2021
قناعت
https://eitaa.com/fatemi5/2119
دوشنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۱/۱۰/۱۹
موضوع: #عوامل_طول_عمر1
سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم
امام صادق(علیه السلام ) برای افزایش طول عمر می فرمایند: صَدَقه وَ بِرُّ الْوَالِدَیْنِ وَ صِلَةُ الرَّحِمِ یَزِیدَانِ فِی الْأَجل :نیکی به پدر و مادر و صله رحم موجب ازدیاد عمرند.(بحار، ج71، ص 83)
در روایات راههایی برای افزایش عمر بیان شده است که برخی ذکر میشود:
1-نیکی به والدین و صلهرحم: صلهرحم تا جایی نقش دارد که پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم ) میفرماید حتی زمانی که قومی به جای نیکی، به فجور و گناه ورزی روی میآورند به سبب آنکه صلهرحم را به جا میآوردند، دارای عمر طولانی خواهند شد. پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) در این باره میفرماید: مردمی که گناهکارند و نه نیکوکار، به صلهرحم، اموالشان زیاد و عمرشان طولانی میشود. حال اگر نیک و نیکوکار باشند، چه خواهد شد!؟ (کافی، ج 2، ص 155)
2- خوش اخلاقی: امام صادق(علیه السلام ) میفرماید: نیکوکاری و خوش اخلاقی، خانهها را آباد و عمرها را طولانی میکنند. (کافی، ج 2، ص 100) واین طبیعی است، چون با اخلاق خوش استرس کم شده و بیماریها کم میشود.
3- زیارت امام حسین(علیه السلام): در این باره امام صادق(علیه السلام) فرموده است: زیارت امام حسین(علیه السلام) را رها نکن و دوستان خود را هم به آن سفارش کن که در این صورت، خداوند عمرت را طولانی و روزیات را زیاد میکند و زندگیات را همراه با سعادت میکند (کامل الزیارات، ص 286)
4- نیکی به خانواده: امام صادق(علیه السلام) میفرماید: هر کس به شایستگی در حق خانوادهاش نیکی کند، خداوند بر عمرش میافزاید. (کافی، ج 8، ص 219، ح 269)
خدواند عمر با برکت به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
یکشنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۱/۱۰/۱۸
موضوع: #عوامل_آرامش
سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند در قرآن راهکار آرامش را یاد خدا میداند و میفرماید: أَلا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ: همانا با یاد الاهی قلب ها آرام می شود (آیه 28 رعد)
برخی عوامل رسیدن به آرامش عبارتند از:
1-یادخدا: طبق آیه تلاوت شده یادخداباعث آرامش است،یعنی این که انسان همیشه توجه و یقین داشته باشد که هیچ موجودی در عالم نمی تواند مستقل و جدای از «الله» منشأ اثر باشد وتمام قدرت و ملک و هستی از او است وعزت و ذلت بندگان نیز به دست او است؛ او بر همه چیز توانا است؛ اگر انسان واقعا با تمام وجودش باور داشته باشد که هیچ دگرگونی و قدرتی در عالم نیست مگر این که وابسته به خداوند بزرگ است و آن گاه با زبان بگوید: «لاحول و لاقوة الا بالله العلی العظیم»، دیگر دغدغه و اضطرابی ندارد.
2- توکل به خدا: توکل یعنی این که انسان وظیفه خود را در حد توانایی انجام داده و نتیجه کارها را به خداوند واگذار نماید. قرآن مجید می فرماید: "کسی که بر خدا توکل کند خداوند او را کفایت می کند"(آیه 3 طلاق) چون رزق از ناحیه خداوند تعالی ضمانت شده وخداوند قادر است که از عهده ضمانت خود برآید.
3- رضایت به خواست الهی: اگر انسان باور داشته باشد که خداوند متعال همیشه خیر خواه بندگان خود است و به خواست الاهی گردن نهد هیچ دغدغه ای نخواهد داشت. پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) دراین زمینه فرمود: هرکس اطمینان کند که آنچه خداوند برای او مقدر کرده، از او فوت نمی شود، قلبش راحت و آرام می گردد. (غررالحكم، ح 8763)
خداوند آرامش حقیقی به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
سه شنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
موضوع: #مقایسه_زن_و_مرد_در_کمالات
سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
در اسلام در جنبه های مختلف زن و مرد حقوق یکسانی دارند که برخی ذکر میشود:
1. طلب علم: اسلام نه تنها فراگیری دانش را برای زنان جائز شمرده، بلکه بر آن ها لازم دانسته است. رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله می فرماید: «طلب العلم فریضة علی کل مسلم ومسلمة »( بحارالانوار، ج 1، ص 177)
2. الگو بودن: خداوند همسر فرعون را الگوی همه انسانها اعم از زن و مرد میداند. (ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا لِّلَّذِینَ آمَنُوا اِمْرَأَةَ فِرْعَوْنَ» (تحریم 11)
3. حق مالکیت: در اسلام زنان عین مردان حق مالکیت دارند و. خداوند متعال به صراحت می فرماید لِلرِّجَالِ نَصِیبٌ مِمَّا اکْتَسَبُوا وَلِلنسَاءِ نَصِیبٌ مِمَّا اکْتَسَبْنَ(آیه 32 نساء); «مردان نصیبی از آن چه به دست می آورند دارند و زنان نیز نصیبی از آنچه به دست می آورند دارند [و نباید حقوق هیچ یک پایمال شود]
البته در بحث نصف بودن دیه و ارث، بجایش نفقه و مهریه می گیرند و همچنین وظیفه خرجی دادن همسر و فرزند را ندارند.
خداوند به زنان ما حجاب فاطمی عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
سه شنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
موضوع: #ارزش_زن_در_روایات
سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
امام صادق علیه السلام در مورد زنان فرمود: أَکثَرُ الخَیرِ فِى النِّساءِ؛بیشترین خیر و برکت در زنان است.( من لایحضره الفقیه، ج3، ص385، ح4352)
در روایات زنان دارای مقام و ارزش زیادی هستند که برخی ذکر میشود:
1. مهربانتر بودن خدا با زنان:پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: خداى بزرگ، به زنان مهربان تر از مردان است و هیچ مردى، زنى از محارم خود را خوشحال نمى کند، مگر آن که خداوند متعال او را در قیامت شاد مى کند.(کافى، ج6، ص6، ح7)
2. گل بودن زنان: امام على علیه السلام فرمود:...المَرأَةَ رَیحانَةٌ وَلَیسَت بِقَهرَمانَةٍ:کارى که در توان زن نیست به او مسپار زیرا او چون گُلى است (ظریف و آسیب پذیر) نه قهرمان و کار فرما.(نهج البلاغه، نامه 31)
3. نتیجه محبت به اهل بیت علیهم السلام ،محبت به زنان است: امام صادق علیه السلام فرمود: هر کس علاقه اش به ما بیشتر باشد، علاقه اش به زن بیشتر است.(مستطرفات السرائر : ۱۴۳/۸)
4. بهترین مردم: پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: خَیرُکُم خَیرُکُم لِنِسائِکُم وَ بَناتِکُم:بهترین شما کسانی هستند که بهترین سرپرست و نگهبان برای زنان و دختران خود باشند. (مستدرک، ج ١٤، ص ٢٥٥)
5. خدمت به زنان، کفاره گناهان کبیره: پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: خدمت به اهل و عیال، کفارة گناهان کبیره و غضب پروردگار را خاموش میکند. مهریة حوریان بهشتی است و بر حسنات و درجات انسان میافزاید. (جامعالسعادات، ج ٢، ص ١٤١)
6. ایمان بیشتر در محبت بیشتر به زنان: هر چه ایمان انسان کامل تر باشد به همسرش بیشتر اظهار محبت می نماید. (النوادر للراوندی : ١١٤/١٠٩)
خداوند به زنان ما حجاب فاطمی عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
دوشنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۱/۱۰/۱۹
موضوع: #موانع_آرامش
سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم
امام علی(علیه السلام) گناه را از عوامل سلب آرامش می داند و می فرمایند: کَم مِن شَهوَةِ ساعَةٍ اَورَثَت حُزناً طَویلاً؛. چه بسیار خواهش های نفسانی لحظه ای، که اندوه طولانی و درازی را در پی دارد.( کافی، ج 2 ، ص 451 )
بعضی از عوامل از بین رفتن آرامش که در روایات بدان ها اشاره شده است عبارت اند از:
1-دلبستگی به دنیا: پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: "رغبت و علاقه به دنیا موجب غم و حزن انسان است و زهد و بی رغبتی به دنیا موجب راحتی قلب و بدن است(بحار، ج 73، ص 91)
امام خمینی (ره) نیز با توجه به روایات به فرزندشان حاج سید احمد فرمودند: «... من آنچه ملاحظه کردم و مطالعه در حال قشرهای مختلف نمودم، به این نتیجه رسیده ام که قشرهای قدرتمند و ثروتمند، رنج های درونی و روانی و روحیشان از سایر اقشار بیشتر و آمال و آرزوهای زیادی که به آن نرسیده اند بسیار رنج آورتر و جگر خراش تر است... آنچه مایه نجات انسان ها و آرامش قلوب است، وارستگی و گسستگی از دنیا و تعلقات آن است که با ذکر و یاد دایمی خدای تعالی حاصل می شود(نامه 26/4/1363)
2- طمع و چشم داشت به مال مردم: پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: "کسی که به مال دیگران طمع و چشم داشت، داشته باشد حزن و اندوهش طولانی خواهد شد(بحار، ج 77، ص 172)
3- حسادت: امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) فرمود: "غیر از حسود ظالمی را ندیدم که شبیه ترین کس به مظلوم باشد؛ زیرا دارای قلبی غصه دار و حزنی پیوسته است"( بحار، ج 73، ص 256)
4- چشم و هم چشمی: وقتی می بینند کسی چیزی دارد، آنها هم سعی می کنند آن چیز را تهیه کنند و داشته باشند و نداشتن آن چیز موجب نگرانی و ناراحتی آنان می گردد و احساس کمبود می کنند. پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: در امور دنیا به کسانی که وضع زندگیشان پایین تر از تو می باشد بنگر، نه به کسانی که وضع مالی آن ها از تو بهتر و برتر است(جامع السعادات، ج6، ص105)
خداوند آرامش حقیقی به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
هرکس عاشقتر شود جام بلایش می دهند
اذن دیدار شهید سر جدایش می دهند
گربخواهد وصل یاران دیده گریان میشود
جرعه ای می از شراب کربلایش می دهند
گر بسوزدروز وشب از هجر روی مه رخی
خون دل بردیده و سوز صدایش می دهند
هر که باصبر وصبوری در پی عشقی دوید
وعده ی دیدار یار آشنایش می دهند
عرشیان برروی دوش خویش بردند ماه را
پس طواف عرش اورااز وفایش می دهند
جان فداشد آنکه عمری در پی جانان دوید
شهدشیرین برلب ازاین ماجرایش می دهند
نام زیبایش مهاجر در غزل باید نوشت
روزمحشرمژده زین بیع وشرایش می دهند
شعر از حسن مهاجر نیشابوری سومین سالگرد سردار دلها جان فدا حاج قاسم سلیمانی
نیشابوری:
چرخ و فلک می چرخد از حسن نگاهت
نور هدایت می جهد از دیده هایت
لبخند شادی بر لب ذات نبی بود
وقتی که می خندد خدا با خنده هایت
کار خدایی می کنی در روز محشر
وقتی شفاعت می کنی با بچه هایت
چشم علی روشن بود وقتی که هستی
هر چندکه پنهان از علی شد گریه هایت
کوثر شود آب حیات مانند زمزم
وقتی نهان شد سر حق در سینه هایت
دیگر چه حاجت تا حرم بهرت بسازند
وقتی پر از نور خداست آئینه هایت
آهو شوم یا چون کبوتر پر بگیرم
عرش خداوند می شود گلدسته هایت
دل خوش منم گرم طواف عشق باشم
وقتی ملائک می شوند پروانه هایت
چون کوکب دری بود نوری که داری
نور علی نور هست همه صحن و سرایت
روز قیامت از مهاجر کن شفاعت
هر چند که او باشد غلام رو سیاهت
شعر از حسن مهاجر نیشابوری
بمناسبت ولادت حضرت فاطمه زهرا
سیمای حضرت زهرادرقران.pptx
5.15M
پاورپوینت 730💠
#مناسبتی
موضوع : سیمای حضرت حضرت زهرا سلام الله
*کیفیت عالی ،22 اسلاید
🇮🇷🇮🇷✾ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
شخصیت زن در اسلام.ppt
2.03M
پاورپوینت 731💠
#مناسبتی
موضوع : شخصیت زن در اسلام
*کیفیت عالی ،24 اسلاید
🇮🇷🇮🇷✾ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
✨﷽✨
🔴تلنگر مذهبی
✍خداوند در #قرآن نفرمود:
کسی که در دنیا کار خوب بکند یا کسی که در دنیا ایمان بیاورد اهل نجات است!
در هیچ جای قران نداریم که فرموده باشد:
«من فعل الحسنه»
بلکه فرمود :
«من جاء بالحسنه»
این یعنی انسان باید یک قدرتی داشته باشد که بتواند این اعمال حسنه را با خود «به سرای باقی» ببرد. یعنی اعمالش در دستش نقد باشد.
این طور نباشد که در دستش کار خیر بگذارد بعد گناه کند، غیبت کند و... که با این کارها افعال خیرش بریزد. این «شیوه اخیر» مصداق همان
«من فعل الحسنه»
است که مورد نظر قرآن نیست.
بلکه انسان باید آنطور باشد که بتواند همه افعال نیک و خوب خودش را به همراه خود ببرد.
لذا در صحنه قیامت
نمیگویند تو در دنیا چه کردی
بلکه میگویند چه با خودت آوردی؟!!
از همین رو خداوند فرمود «من جاء بالحسنه فله عشر امثالها»
اینکه گفته شد:
به او ده برابر میدهند، اینطور نیست که هر کسی کار خوبی بکند به او ده برابر بدهند!!
بلکه کسی از این نعمت بهرمنده خواهد بود که بتواند آن را حفظ کند و بتواند آن حسنه را نگه دارد.
📚در تفسیر سوره #زمر
🍀 #اطّلاع_نگاشت | راهکارهای تقویت اراده
🔻 حضرت امیرالمؤمنین علی علیهالسّلام میفرماید: «ضَادُّوا التَّوَانِیَ بِالْعَزْمِ»؛ «با عزم و اراده به جنگ سستی بروید».
🔹 راهکارهای تقویّت اراده:
1️⃣ فراموش کردن شکستهای قبل
2️⃣ تمرکز بر موضوعی خاص
3️⃣ مطالعه زندگینامه افراد موفّق
4️⃣ یادداشت کارهای روزانه
5️⃣ شروع از کارهای کوچک
6️⃣ به کارگیری اصل تدریج
📚 غررالحکم،
@fatemi222
🌸🍃﷽🍃🌸
✋به چه روشی فرزندانمان را به خواندن نماز تشویق کنیم ؟
✅ میتوانیم از روش خوشایندسازی استفاده کنیم:👇
1⃣👈 یکی از اصولی که سبب تکرار رفتار میشود، همراه کردن رفتار با چیزهایی است که کودک و نوجوان به آنها علاقهمند است.
🔸مثال وقتی کودک با شما به نماز جماعت میایستد، اگر نماز کمی با سرعت خوانده شود و پس از نماز هم کودک مورد محبت شما قرار بگیرد، برای بار دوم هم مایل خواهد بود که نماز را به جماعت بخواند.
🔻لذا توصیه می شود در مدارس نماز با سرعت خوانده شود
◀️ انَس بن مالك در اين باره مي گويد: « ما صلّيت وراء امام قطُّ اخفّ صلاتا و لا اتمّ من النّبي (ص)(1)؛ هيچ گاه پشت سر هيچ امامي نماز نگذاردم كه نمازش از پيامبر كوتاه تر و كامل تر باشد.
◀️اين حديث مربوط به نماز جماعت پيامبر اكرم (ص) مي باشد و بيان مي كند كه پيامبر اكرم (ص) در نماز جماعت در عين حاليكه نماز را به صورت تمام و كامل مي خواندند رعايت حال ضعيفان و كودكان را مي كردند و نماز جماعت را طول نمي دادند.
◀️مي شود نماز را كامل خواند يعني تمامي اذكار و اجزاء و اركان و ركوع و سجود نماز را با طمأنينه و به صورت كامل انجام داد و از آنها چيزي كم نكرد ولي در عين حال همين ها را مختصر و كوتاه خواند مثلا سوره هاي كوتاه در نماز خواند و اذكار ركوع و سجود را يكبار گفت و يا حتي بعضي ذكرهاي مستحبي را در نماز ترك كرد.
2️⃣👈در دوره کودکی و نوجوان «اساس کار و تربیت دینی بر تقویت پیوند عاطفی او با دین استوار است.»
🍀 از این رو، باید از سختگیری نابجا پرهیز نمود.🍀
3⃣👈ادامه دارد
@fatemi222
🌺تأثیر حبّ اهل بیت (ع) بر حسن عاقبت.
♦️ آقا رسول الله (ص) فرمودند: مَاٰ أحَبَّنَا أهْلَ الْبَيتِ (ع) أحَدٌ فَزَلَّتْ بِهِ قَدَمٌ إلاّ ثَبَّتَ اللهُ قَدَمٌ اُخْرَىٰ حَتَّىٰ يُنْجِيَهُ اللهُ يَومَ الْقِيَامَةِ.
♦️ هيچ كس نيست كه ما اهل بيت (ع) را دوست داشته باشد و از ما متابعت کند، مگر اين كه هرگاه مرتکب لغزش شود، خداوند گام ديگر او را، اصلاح نماید و این خطای بنده و الهام خداوند، آنقدر ادامه یابد، تا سرانجام منجر به حسن عاقبت او شده و در روز قيامت جزء نجاتیافتگان باشد.
📚الاحکام، ج ۲، ص ۵۵۵.
میزان الحکمة، ج ۱، ص ۱۳۶.
مودة اهل البیت ع، ص ۱۲۰.
احقاق الحق، ج ۲۴، ص ۴۳۱.
@fatemi222
👌اخلاق در لغت به معنی صفت نفسانی یا هیأت راسخهای است که انسان در اثر آن حالتِ نفسانی، بدون فکر، اعمال، رفتار و گفتارهایی را انجام میدهد. این معنای لغوی، اخلاق را به فاضله و رذیله تقسیم میکند.
گزاره های اخلاقی از حُسن و قبح، باید و نباید و صفات خوب و بد اعمال و رفتار آدمی، سخن میگویند.
بنابراین اخلاق عبارت است از صورت درونی و باطنی انسان. اگر اخلاق آدمی، خداپسند، خوب و دارای صفات حسنه باشد، چهره و باطن انسان زیبا و خدایی خواهد شد و اگر دارای صفات رذیله، باشد، باطن فرد، زشت و حیوانی خواهد شد.
همچنین به اخلاقیات خوبی که موجب سعادت انسان می شود فضایل اخلاقی گفته می شود.
خداوند در درون انسان چهار قوه، نهاده است:
۱) قوه عاقله ۲) قوه شهوت ۳) قوه غضب ۴) وهم و خیال
انسان با حیوان در سه قوهی اخیر مشترک است. اگر انسان بتواند با راهنمایی عقل و دین، سه قوهی اخیر را مهار، کنترل و تعدیل نماید، به سعادت و تکامل میرسد و دارای فضایل و کمالات اخلاقی و انسانی میشود.
در صورت عدم کنترل و تعدیل، روبه افراط و تفریط کشیده میشود و باعث هلاکت خواهد شد.
اساس صفات و فضایل اخلاقی عبارتند از: حکمت، عفّت، شجاعت و عدالت.
در صورت عدم کنترل غرایز و قوای فوق، صفات رذیله زیر شکل میگیرد: جهل، بیبندوباری یا سرکوبی شهوت، ترس، ظلم کردن و ظلم پذیر شدن.
هر کدام از این صفات، منشأ بسیاری از صفات رذیله دیگر میشود.
در یک تقسیم دیگر اخلاق به دو شاخه تقسیم میشود: ۱) اخلاق فردی ۲) اخلاق اجتماعی.
اخلاق فردی، صفاتی است که در رابطه انسان با خود و خداوند مطرح میشود: اخلاق فردی حسنه و اخلاق فردی رذیله.اخلاق فردی حسنه: توجه به خداوند، صبر، رضا، توکل، شکر، خوف، رجا، قناعت، خضوع، خشوع، اخلاص و …
🔹اخلاق فردی رذیله: بیتابی، غفلت، ناسپاسی، ناامیدی، غرور، عجب و ریا … .
🔹اخلاق اجتماعی: صفاتی که در رابطهی فرد با اجتماع حاصل میشود.
🔹صفات پسندیده ی آن: سخاوت، وفای به عهد، تواضع، عدالت، محبت، صداقت، راستی، گذشت و ایثار، خیرخواهی و… .
🔹صفات ناپسند آن: حسادت، بخل، ظلم، کینه، خیانت، غضب و…
🔰راههای کسب فضایل فردی
۱. انسان باید به طور جدی تصمیم بگیرد که خود را اصلاح کند.
۲. رسیدن به این باور که میتوان در برابر وسوسههای نفسانی و شیطانی مقاومت کرد.
۳. مبارزه و ریاضت (مشارطه، مراجثه، محاسبه، معاقبه)
۴. با تکرار و تدین، به تدریج میتوان روح را تربیت کرد و فضایل را کسب نمود.
🔹راههای نهادینه کردن اخلاق و فضائل اخلاقی در فرد و جامعه:
۱. معرفت و آگاهی بخشی به فرد و جامعه نسبت به فضایل و رذایل و بیان آثار و نتایج آنها با توجه به آیات و روایات و سیرهی معصومین.
۲. استفاده مصوب و بهینه از رسانههای دیداری، شنیداری و نوشتاری (رادیو، تلویزیون، سمینار، تاتر، مجلات و روزنامه ها، کتب)
۳. معرفی الگوهای برتر اخلاقی و ایجاد الگوهای رفتاری در بین اقشار مختلف جامعه.
۴. عدم برخورد سلیقهای و شخصی و برخورد کریمانه و بزرگوارانهی مبلغان اخلاق در جامعه.
۵. مبارزه مستقیم و غیر مستقیم با مظاهر فساد، ظلم و بیعدالتی در جامعه.
#سبک_زندگی
✍ چطوری میشه یدونه گناه بتونه همه کارهای خوب رو از بین ببره!
یک بمب که منفجر میشه، یک ساختمون رو نابود میکنه و همه زحمات آدمها توی چند ثانیه از بین میره
یک قاشق سم، همه مراقبتهای بهداشتی از اول عمر رو بر باد میده
یک لحظه خوابیدن توی رانندگی، میتونه راننده و ماشین رو نابود کنه
بعضی گناهها هم اینطوریه
مثل آتش میفته وسط جنگل و میسوزونه
قرآن مىفرماید: «حَبِطَت اعمالهم»
یعنی میسوزونه میبره!
البته از اونطرف کارهای خوبی هم داریم که میزنه بدیها رو درجا نابود میکنه
🔅 «مَن یؤمن باللّه و یَعمل صالحاً یُکفّر عنه سیّئاته»«و أقمِ الصلوة ... انّ الحَسنات یُذهِبنَ السَّیئات»
انتخاب هر رفتاری با ما هست که بزنیم خوبی هامونو نابود کنیم، یا یه کار بکنیم بدیها از بین برن
#تلنگر⚠️
ای انسان؛ یادت باشد؛
اگر وارد دوزخ شدی،از
" تلخـــی عذاب"
به خداشکایت نکن
این همان
" شــیرینی گناهی"
است که دردنیا ازآن
لذت میبردی..!!
@fatemi222
✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨
🥀 يُخَادِعُونَ اللَّهَ وَالَّذِينَ آمَنُوا وَمَا يَخْدَعُونَ إِلَّا أَنْفُسَهُمْ وَمَا يَشْعُرُونَ 🥀
📌منافقین پیش خودشون فکر میکنن باخدا و مؤمنین نیرنگ میکنند،
👈 درحالی که خودشون رو فریب میدن!!!
♨️نمی فهمند. اینا فکر میکنند کلاه سرت گذاشتن!!!
💟 در قرآن داریم وَمَکَروا، کلک می زنند!!
👈ولی!!.. وَاللَّهُ خُیرُ الماکرین، خدا بهترین تدبیر رو میکنه
💥وجای دیگه داریم که، یعنی کلک های بدی که می زنی، تدبیرهای بد به خودت برمیگرده هااا👌
⭕️ یک مثال بزنم برای مَکَرو و مَکرالله ؛
و برای يُخَادِعُونَ اللَّهَ، باخدا خُدعه میکنند
♨️مثل های منو رو بیشتر از حرفام گوش بدین...
➖چون حرف ها ممکن هست تو کتاب های دیگه باشه، اما مَثَل ها جای دیگه نیست
بنابراین رو مَثَلها عنايت کنید😊👌
💯پزشکی میاد بالا سر بیمار، شربتی میده میگه از این شربت دو ساعت به دوساعت یبار بخور، من فردا میام می بینمت!!
میگه باشه،.
فردا پزشک میاد مریض نخورده شربت رو
میبینه !!!حالا دکتر میاد شیشه شربت پُر، این مریض یکم از شربت رو خالی میکنه تو دستشویی بره!!!
➖دکتر میاد میگه شربت رو خوردی؟ میگه آقای دکتر مگه نمیبنی سَر شیشه خالیه!!!
👈بعد هم میگه کلاه سَر دکتر گذاشتم!!
💯قرآن میگه کلاه سر خودت گذاشتی👌
✨ولَا يَحِيقُ الْمَكْرُ السَّيِّئُ إلَّا بِأَهْلِهِ ۚ✨
این کلک ها به خودت برمیگرده
✨ : مَن حَفَرَ بِئرا لِأخيهِ وَقَعَ فيه✨
کسی چاه برای کسی بِکَنه خودش می افته توش
✅ نمونه های زیادی رو قرآن نقل کرده که طرح هايي ریختن! اما طرح ها علیه خودشون شد!
#سوره_بقره_آیه۹
@fatemi222
🍃🌷🍃🌷🍃🌷🍃
مقصود از انتظار فرج چیست❓
✳️ فرج، یعنی نصرت ، پیروزی و گشایش.
مقصود از فرج ، نصرت و پیروزی حکومت عدل علوی بر حکومت های کفر و شرک و بی داد است؛ بنابراین، انتظارفرج، یعنی انتظار تحقق یافتن این آرمان بزرگ و جهانی.
✅ منتظر حقیقی، کسی است که به حقیقت خواهان تشکیل چنین حکومتی باشد.
💢 این خواسته ، آن گاه جدی و راست است که شخص منتظر، عامل به عدل و گریزان از ستم و تباهی باشد و گرنه انتظار فرج، درحد یک ادعا و شعار بی محتوا باقی خواهد بود؛ از این رو، در روایات آمده است که انتظار فرج، خود، فرج است؛ زیرا کسی که حقیقتا منتظر فرج و ظهور حجت خدا و تأسیس حکومت عدل گستر او است؛ زندگی خود را بر پایه عدل و داد استوار می سازد. او، انسانی است که حضور و غیبت امام ، در نحوه ی رفتار و سیر و سلوکش تفاوتی ایجاد نمی کند و پیش از تشکیل حکومت عدل او ، چنین حکومتی را در زندگی خود پایدار ساخته است.
♻️ انتظار فرج، یعنی :
ــ معرفت امام معصوم و عادل و پیشوای فضیلت؛
ــ عشق به عدالت و ارزش های انسانی؛
ــ امید به آینده ای روشن و نوید بخش؛
ــ تلاش برای برقراری حکومتی عدل پیشه و عدل
گستر؛
ــ داشتن روحیه تعهد و مسئولیت پذیری.
💯 این نوع انتظار فرج است که بهترین اعمال و بهترین عبادت است و چنین منتظری ، مقامی عالی دارد و هرگاه در زمان غیبت از دنیا برود، به منزله کسی است که پس از ظهور حضرت حجت علیه السلام زنده و تحت فرمان او در راه خدا جهاد می کند. 1
منبع📗
1. بحارالانوار، ج۵۲، ص۱۲۵.
@fatemi222
🍃🌷🍃🌷🍃🌷🍃