eitaa logo
فاطمیه‌ی حضرت ولی‌عصر صاحب‌الزمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه
6.6هزار دنبال‌کننده
5.3هزار عکس
602 ویدیو
11 فایل
©تنها صفحه‌ی رسمی دفتر آیت الله العظمیٰ وحیدخراسانی ☑️قم صفائیه کوی۲۳ 📞 +982537475 تلگرام T.me/Fatemyeh_ValiAsr سروش Sapp.ir/Fatemyeh_ValiAsr اینستاگرام Instagram.com/Fatemyeh_ValiAsr سایت WahidKhorasani.com
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 آیه‌ای از جزء ۵ ﴿يَأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ أَطِيعُواْ اللَّهَ وَ أَطِيعُواْ الرَّسُولَ وَ أُوْلِى الْأَمْرِ مِنكُمْ.¹﴾ --------------------------------- 👈🏻 در اين آيه‌ی كريمه، اولى‏‌_الامر بر رسول عطف شده است و اكتفا به يک «اطيعوا» در هر دو، نشان مى‏‌دهد كه ‏‌الامر با صلى‏‌الله‏‌عليه‏‌و‏آله‏‌ از يک سنخ و يک حقيقت است و مانند اطاعت رسول -بدون قيد و شرطى در وجوب و بدون حدّى در واجب- لازم است. ❇️ و چنين وجوبى بدون ولىّ امر ممكن نيست؛ چون اطاعت هر كس مقيّد به عدم مخالفت فرمان او با فرمان خداست و به جهت اينكه فرمان معصوم به مقتضاى عصمت، مخالف فرمان خدا نيست، وجوب اطاعتش مقيّد به قيدى نيست. ✊🏻 با اعتراف به اين كه ، است در بپاداشتن دين و حفظ حوزه‌ی ملت، به گونه‏‌اى كه پيروى او بر تمام امّت واجب است و به مقتضاى ﴿انّ اللّهَ يَأْمُرُبِالْعَدْلِ وَالإِحْسانِ²﴾ و ﴿يَأْمُرُهُمْ بِالْمَعْرُوفِ وَ يَنْهاهُمْ عَن الْمُنْكَرِ³﴾، اگر ولىّ امر معصوم نباشد، اطاعت مطلقه‌ی او مستلزم امر خدا به و و نهى خدا از و است. 👊🏻 گذشته از اين، اگر ولىّ امر معصوم نباشد، ممكن است كه فرمان او برخلاف فرمان خدا و رسول باشد، كه در اين صورت امر به اطاعت خدا و پيغمبر و امر به اطاعت ولىّ امر، امر به خواهد بود و محال است. ✅ نتيجه آن كه: امر به اطاعت اولى‏‌الامر بدون قيد و شرط، دليل بر امر آنان از امر خدا و رسول است و اين خود شاهد است... ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📌 ۱. اى آنان كه ايمان آورديد، اطاعت كنيد خدا را و اطاعت كنيد رسول را و صاحبان أمر از خودتان را. (سوره نساء، آيه ۵۹) ۲. همانا خداوند امر مى‏‌كند به عدل و احسان. (سوره نحل، آیه ۹۰) ۳. امر مى‏‌كند ايشان را به معروف و نهى مى‏‌كند ايشان را از منكر. (سوره اعراف، آیه ۱۵۷) 📚 برگرفته از کتاب «مقدمه‌ی اصول دین»، آیت الله العظمی وحید خراسانی ◻️ ☑️ @Fatemyeh_ValiAsr
‌ 📬استفتائات| 🖌 روزه گرفتن برای بچه‌هایی که تازه به سن بلوغ رسیده‌اند و روزه گرفتن برای آن‌ها سخت است، چه حکمی داد؟ 🔰 ☑️ @Fatemyeh_ValiAsr
🔰 آیه‌ای از جزء ۶ ﴿يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَيْكَ مِن رَّبِّكَ وَ إِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ.¹﴾ ------------------------------------- 👓 اگر می‌خواهید بدانید چیست و امام کیست، این آیه را بخوانید و در آن فکر کنید؛ ببینید طرز حرف زدن با چگونه است. 📣 هر جا به پیغمبر می‌رسد، طرز حرف زدن عوض می‌شود؛ چنان با سخن می‌گفت که با احدی از انبیاء به آن لطف تکلم نکرده: 👈🏻 ﴿سُبْحَانَ الَّذِي أَسْرَىٰ بِعَبْدِهِ لَيْلًا مِّنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الْأَقْصَى²﴾؛ طرز تکلم این طور است. 👈🏻 ﴿ثُمَّ دَنَا فَتَدَلَّىٰ فَكَانَ قَابَ قَوْسَيْنِ أَوْ أَدْنَىٰ﴾؛ تا می‌رسد به این بیان: ﴿فَأَوْحَىٰ إِلَىٰ عَبْدِهِ مَا أَوْحَى.³﴾ 👈🏻 ﴿يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ إِنَّا أَرْسَلْنَاكَ شَاهِدًا وَمُبَشِّرًا وَنَذِيرًا وَدَاعِيًا إِلَى اللَّهِ بِإِذْنِهِ وَسِرَاجًا مُّنِيرا.⁴﴾ 💡 تعبیر ذات قدوسِ ربّ الارباب، نسبت به خاتم این است: «تو »؛ چرا که در خزینه‌ی خدا بالاتر از این گوهر، جوهره‌ای وجود نگرفته و نخواهد گرفت؛ این شخصیت، یگانه تحفه‌ی خداست. ♨️ ولی به اینجا که می‌رسد ورق برمی‌گردد، نحوه‌ی لسان عوض می‌شود؛ با شدت خطاب می کند: 👈🏻 ﴿يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَيْكَ مِن رَّبِّكَ وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ﴾؛ اگر انجام ندهی، اصلاً تمام رسالتت شده، از اول هیچ کار نکرده‌ای. ‼️ این تعبیر خیلی عجیب است؛ وقتی این آیه نازل شد، عجیب این است که خود حضرت فرمود: «تَهْدِيدٌ بَعْدَ وَعِيدٍ.۵» ⁉️ امر چقدر مهم است که با چنین شخصیتی، راجع به این موضوع این‌طور مکالمه می‌شود؟ منشأ این عظمت چیست؟ تأکید خدا بر چه حساب است؟ 💯 تمام حساب این است: اگر این قضیه انجام شود، به ثمر نشسته و اگر این قضیه انجام نشود، تمام بعثت انبیا شده. ❇️ مسأله این است؛ علیه‌السلام مسأله‌ای است که به این بسته است؛ اگر از علیه‌السلام جدا شود، است؛ به بسته است؛ و به ولایت بسته است و به ولایت بسته است... ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📌 ۱. اى پيامبر! آنچه از جانب پروردگارت به سوى تو نازل شده، ابلاغ كن و اگر نكنى رسالتش را نرسانده‌اى؛ و خدا تو را از [گزند] مردم نگاه مى‌دارد. (المائده، آیه ۶۷) ۲. منزّه است آن [خدايى‌] كه بنده‌اش را شبانگاهى از مسجد الحرام به سوى مسجد الاقصى سير داد. (الاسراء، آیه ۱) ۳. سپس نزديک آمد و نزديكتر شد، تا [فاصله‌اش‌] به قدر [طول‌] دو [انتهاى‌] كمان يا نزديكتر شد؛ آنگاه به بنده‌اش آنچه را بايد وحى كند، وحى فرمود. (النجم، آیات ۸ و ۹ و ۱۰) ۴. اى پيامبر! ما تو را [به سِمَت‌] گواه و بشارتگر و هشداردهنده فرستاديم و دعوت‌كننده به سوى خدا به فرمان او و چراغى تابناک. (الاحزاب، آیات ۴۵ و ۴۶) ۵. رسول خدا فرمود: تهديديست پس از وعده‌ی عذاب؛ بايد دستور خدا را اجرا كنم‏... (امالی صدوق، ص۳۵۵) 📚 برگرفته از کتاب «نفس نفیس خاتمیت»، آیت الله العظمی وحید خراسانی ◻️ ☑️ @Fatemyeh_ValiAsr
‌ 📬استفتائات| 🖌آیا شخص روزه دار می‌تواند در زمان روزه بودن به دندان‌پزشکی برود؟ 🔰 ☑️ @Fatemyeh_ValiAsr
🔰 آیه‌ای از جزء ۷ ﴿وَكَذَلِكَ نُرِي إِبْرَاهِيمَ مَلَكُوتَ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ.¹﴾ ----------------------------------- 🔆 درک مقام يعنی موجودی ذو جنبتين و ذو وجهتين: وجهة و وجهة ، جنبه‌اى يلي الحقي، جنبه‌اى يلي الخلقي بايد جمع بشود تا بشود . ⛔️ ادارک آن جنبه‌ی يلي الحقي برای ما كه منغمر در عالم خلقيم بلغنا ما بلغنا، به هر پايه كه باشيم، قابل نيل نیست؛ كسانی كه خيال مى‌كنند فهميده‌اند يا دانا هستند، خودِ اين، برهان نفهمی و نادانی آنهاست. 👈🏻 وقتی در قرع و انبيق² علم و حكمت تجزيه و تحليل شود، آن وقت روشن مى‌شود كه مسأله چيست؛ اين حد، ادنى مرتبه‌ی نبوت است. 🌫 پس ما و هر كس از سنخ ماست، من الأولين و الآخرين، از مقام نبوت، شبحی ادراک مى‌كنيم؛ حقيقت آن، قابل نيل ما نيست. ⁉️ منقطع از ملكوت و منغمر در ملک، چگونه مى‌تواند بفهمد متصل به ملكوت يعنی چه؟! 🪄 ﴿وَكَذَٰلِكَ نُرِي إِبْرَاهِيمَ مَلَكُوتَ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ﴾؛ چنين كسی است. 📣 حال ببینید امام معصوم در وصف علیه‌السلام چه می‌گوید. ‼️ فرمود: «كَانَتْ فِي عَلِيٍّ سُنَّةُ أَلْفِ‏ نَبِيٍ³»؛ فهم اين جمله حیرة الكُمّل است. ❇️ امیرمؤمنان است؛ وقتی شناخته مى‌شود كه شناخته و فهميده شود؛ آن هم كافی نيست؛ صرف الوجودِ فهم نبوت و نبی در اين معرفت كافي نيست؛ بايد شناخته بشود. 🔍 خوب تعقل كنيد و در كلمه به كلمه غور كنيد. ❇️ هزار پيغمبری كه يكی از آنها است، يكی از آن هزار است، يكی از آن هزار خليل است، يكی از آن هزار بن عمران است، يكی از آن هزار بن مريم است، هزار پيغمبری كه مشتمل بر است؛ عصاره‌ی اين هزار پیامبر، علی بن ابی‌طالب است. ⁉️ كجا ممكن است تقرير؟! كجا ميسر است تحرير؟! ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📌 ۱. اين‌گونه ملكوت آسمان‌ها و زمين را به ابراهيم نمايانديم. (الانعام، آیه ۷۵) ۲. اَنبیق: ظرفی است برای تقطیر مایعات و گرفتن عصاره و عرق. (فرهنگ فارسی معین) ۳. بصائر الدرجات، ص ۱۳۴. 📚 برگرفته از کتاب «نفس نفیس خاتمیت»، آیت الله العظمی وحید خراسانی ◻️ ☑️ @Fatemyeh_ValiAsr
‌ 📬استفتائات| 🖌 گرفتن برای کسانی که مشغول به کارهای دشوار هستند چه حکمی دارد؟ آیا راهی برای روزه نگرفتن آنان وجود دارد؟ 🔰 ☑️ @Fatemyeh_ValiAsr
🔰 آیه‌ای از جزء ۸ ﴿وَتَمَّتْ كَلِمَتُ رَبِّكَ صِدْقًا وَعَدْلًا لَا مُبَدِّلَ لِكَلِمَاتِهِ وَهُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ.¹﴾ ----------------------------------- 🔍 را با دقت بخوانید؛ می‌فرماید: به جایی رسید که به اذن خدا مردگان را زنده می‌کرد، نابینای مادرزاد را بینا می‌کرد، خَلق پرندگان می‌کرد. ❇️ عیسی به اینجا رسیده که شده: ﴿يَا مَرْيَمُ إِنَّ اللَّهَ يُبَشِّرُكِ بِكَلِمَةٍ مِنْهُ اسْمُهُ الْمَسِيحُ عِيسَى ابْنُ مَرْيَم.²﴾ 🔆 حالا از اینجا به بالا دیگر جای عیسی نیست، از این مقام به بعد می‌شود « »؛ در زیارت آل یاسین آمده: «اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى حُجَّتِكَ فِي أَرْضِكَ وَ خَلِيفَتِكَ فِي بِلَادِكَ... وَ كَلِمَتِكَ‏ التَّامَّةِ فِي أَرْضِكَ³»؛ کلمه‌ی تامه علیهماالسلام است. ⁉️ حال تمامیت کلمه به چیست؟ 💠 ﴿وَتَمَّتْ كَلِمَتُ رَبِّكَ صِدْقًا وَعَدْلًا لَا مُبَدِّلَ لِكَلِمَاتِهِ وَهُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ.﴾ ✌️🏻 تمامیت کلمه به دو چیز است: یکی به که حد نهایی است، دیگر به که حد نهایی است. 💖 وقتی به آخرین نقطه‌ی صدق رسید که انکشاف بر آن قلب قدیس است و وقتی به نقطه‌ی نهایی عدل رسید، آن‌وقت می‌شود و این کلمه‌ی تامه همان است که انبیاء در درک مقامش مبهوت هستند. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📌 ۱. و سخن پروردگارت به راستى و عدل سرانجام گرفته است و هيچ تغيير دهنده‏‌اى براى كلمات او نيست و او شنواى داناست. (انعام، آیه ۱۱۵) ۲. یاد کن هنگامی را که فرشتگان گفتند: ای مریم! خداوند تو را به کلمه‌ای از جانب خود که نامش مسیح عیسی بن مریم است مژده می‌دهد. (سوره آل عمران، آیه ۴۵) ۳. احتجاج، ج۲، ص۳۱۸؛ بحار الأنوار، ج۵۳، ص۱۷۲. 🎙 برگرفته از بیانات آیت الله العظمی وحید خراسانی ◻️ ☑️ @Fatemyeh_ValiAsr
🏴 مراسم سوگواری وفات ام‌المومنين حضرت خدیجه کبری سلام‌الله‌علیها ◼️ سخنران: حجت الاسلام حسینی‌قمی ◼️ مداح: حاج حسن باقری ◼️ پنجشنبه ۹ رمضان‌المبارک ساعت ۲۱:۴۵ 🔺جهت رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی، مراسم به‌صورت مجازی و بدون حضور مستمع برگزار می‌گردد. 📍 در صفحه‌ی فاطمیه‌ حضرت ولی‌عصر علیه‌السلام در اینستاگرام‌ 🔻 instagram.com/Fatemyeh_ValiAsr ☑️ @Fatemyeh_ValiAsr
🔰 آیه‌ای از جزء ۹ ﴿وَنَزَعَ يَدَهُ فَإِذَا هِيَ بَيْضَاءُ لِلنَّاظِرِينَ.¹﴾ ---------------------------------- ✨ بن عمران دستش را از گریبان در می‌آورد، می‌شود؛ «بَيْضاءُ لِلنَّاظِرِينَ»؛ چشم را روشن می‌کند. ✋🏻 اما در مورد علیه‌السلام، وقتی دست رحمتش را بر سر مردم بکشد، علیه‌السلام فرمود: «فَجَمَعَ بِهَا عُقُولَهُمْ وَ أَكْمَلَ‏ بِهَاأَخْلَاقَهُمْ²»؛ از دست سیل و می‌ریزد. 🧠 آنگاه که آن دست، بر سر بندگان خدا گذاشته شود، عقول و اخلاق ایشان کامل خواهد شد. دست او با دست موسی تفاوتش این‌قدر است؛ اصلا قابل قیاس نیست. 🔆 او از تمام و و من الرسل است؛ مستثنی فقط یک نفر است، او هم جدّ امجد او است. 🚫 امام زمان کسی نیست که ما چیزی در مقامات او آموخته باشیم؛ از اصل هیچ آگاه نیستیم. ❇️ هر منصبی که هر صاحب منصبی داشته، هر نشانی که هر صاحب نشانی داشته، همه در دست ولی عصر است. ‼️ در عظمتش همین بس که عیسی از مقامش در عَجب است، موسی از عظمتش مبهوت است... ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📌 ۱. دست خود را (از گریبان) بیرون آورد، سفید (و درخشان) برای بینندگان بود. (الاعراف، آیه ۱۰۸) ۲. کافی، ج۱، ص۲۵؛ کمال الدین، ص۶۷۵. 🎙 برگرفته از بیانات آیت الله العظمی وحید خراسانی ◻️ ☑️ @Fatemyeh_ValiAsr
❇️ در بیان عظمت سلام‌الله‌علیها زبان قاصر است. 💞 این بانو کسی است که صلی‌الله‌علیه‌وآله بسیار به او علاقه داشت و به او محبت می‌کرد. او مونس پیغمبر خدا بود و تمام هستی‌اش را در راه خدا داد... ✅ این بانو زمانی پیامبر را کرد که دیگران خاتم الانبیاء را تکذیب می‏‌نمودند؛ زمانی آورد، که دیگران کافر بودند... ✨ او شخصیتی بود که به منور شد و وجودش ظرف و جایگاه بود. 🔆 این است که صلی‌الله‌علیه‌وآله درباره‌اش فرمود: «یا خدیجة! انّ اللّه‏ عزّ و جلّ لیباهی بکِ کرام ملائکته کلُّ یومٍ مرارا¹»؛ خداوند عزوجل روزی چندین بار به عظمت تو در نزد ملائکه مقربش می‏‌کند. 📌 ۱. بحارالانوار، ج۱۶، ص۷۸. 🎙 برگرفته از بیانات آیت الله العظمی وحید خراسانی ◼️ ☑️ @Fatemyeh_ValiAsr
🔰 آیه‌ای از جزء۱۰ ﴿وَالَّذِينَ يُؤْذُونَ رَسُولَ اللهِ لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ.¹﴾ ------------------------------------- ❇️ در كتب آسمانی هيچ كتابى اعلى از مبين نيست و در بين انبياء و مرسلين، كسى افضل از نيست. 💠 این قرآن در مورد این پیامبر می‌فرماید: ﴿وَ الَّذِينَ يُؤْذُونَ رَسُولَ اللهِ لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ.﴾ 💖 پیامبر است؛ است؛ تمام پيکر هستی که سعه‌ی آن را جز خدا نمی‌داند، دارد و آن روح هم ‌است. 💞 اين روحی که سعه‌اش اين‌جور است و تمام ملک و ملکوت را گرفته، بيانش اين است: «دخترم سلام‌الله‌علیها هر کس او را شناخت، او را شناخته و کسی که او را نشناخته، بداند که او پاره و از من و قطعه‌ای از است.²» ♥️ بیان حضرت از اینجا شروع می‌شود؛ بعد ترقّی نموده و می‌فرماید: «هِيَ قَلْبِي»؛ از مرتبه‌ی «بضعه» به « » می‌رسد؛ باز از «قلب» به مرتبه‌ی « » ترقی می‌کند و می‌فرماید: «وَ رُوحِيَ الَّتِي بَيْنَ جَنْبَيَّ»؛ 💢 بعد که موضوع را محقق نمود، فاء تفریع آورده و می‌فرماید: «فَمَنْ آذَاهَا فَقَدْ آذَانِي.» ‼️ اساطین اهل نظر اینجا مات و مبهوت هستند. 🌐 انیّت هر کسی عبارت از کل حقیقت اوست؛ 👈🏻 است؛ 👈🏻 خاتم است؛ 👈🏻 او آن انیّتی است که و است؛ 👈🏻 او آن انیّتی است که تمامِ انبیاست؛ 👈🏻 او آن انیّتی است که «أَوَّلُ مَا خَلَقَ‏ الله» است؛ ❤️ آن انیّتی که خاتم النبیین است، یک تکه از آن «انیّت» است. 🔆 بنابراین، آن و آن و آن ، همه به حسب انشعاب از این انیّت به سلام‌الله‌علیها منتقل می‌شود؛ این است معنای: «فَاطِمَةُ بَضْعَةٌ مِنِّي.» ✅ در این جمله خواست بفهماند عقلِ مرا از او بجویید؛ 👈🏻 علم مرا از فاطمه‌ی زهرا بخواهید؛ 👈🏻 آن خُلقی را که خدا می‌فرماید: ﴿إِنَّكَ لَعَلَى خُلُقٍ عَظِيمٍ³﴾ در او بیابید؛ 👈🏻 آن علمی را که خدا می‌فرماید: ﴿وَ عَلَّمَكَ مَا لَمْ تَكُنْ تَعْلَمُ وَ كَانَ فَضْلُ اللهِ عَلَيْكَ عَظِيماً⁴﴾ در فاطمه‌ی زهرا بجویید؛ چرا که منحصراً او کسی است که به این مرتبه رسیده است؛ من منشعب شده‌ام و او یک شعبه از انیّت من است. 💔 ، تأثّر او، انقلاب حال او، همه در انیّت من تأثیر می‌گذارد؛ آزار او است؛ این عصاره‌ی سنّت است. 💯 پس به حکم سنّت قطعیه ثابت می‌شود که آزار و اذیت و ناراحتی او عین اذیت و ناراحتی و آزردگی شخص است و به شهادت کل، در محاکمه‌ی و درخواست شاهد، اذیت او محقق شد و آزردگی و آزار او ثابت است قطعاً. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📌 ۱. و كسانى كه پيامبر خدا را آزار مى‌رسانند، عذابى پر درد [در پيش] خواهند داشت. ۲. «مَنْ عَرَفَ هَذِهِ فَقَدْ عَرَفَهَا وَ مَنْ لَمْ يَعْرِفْهَا فَهِيَ فَاطِمَةُ بِنْتُ مُحَمَّدٍ وَ هِيَ بَضْعَةٌ مِنِّي وَ هِيَ قَلْبِي وَ رُوحِيَ الَّتِي بَيْنَ جَنْبَيَّ فَمَنْ آذَاهَا فَقَدْ آذَانِي وَ مَنْ آذَانِي فَقَدْ آذَى الله.» (کشف الغمه، ج۲، ص۹۴ و مصادر دیگر) ۳. سوره قلم‏، آیه ۴. ۵. سوره نساء، آیه ۱۱۳. 📚 برگرفته از کتاب فدک نحله‌ی خاتم، آیت الله العظمی وحید خراسانی ◻️ ☑️ @Fatemyeh_ValiAsr
‌ ‌📬استفتائات| 🖌 آیا شخص روزه‌داری که بیمار است، می‌تواند آمپول یا سرم تزریق کند؟ 🔰 ☑️ @Fatemyeh_ValiAsr
🔰 آیه‌ای از جزء۱۱ ﴿قُلْ إِنَّمَا الْغَيْبُ‏ لِلَّهِ‏ فَانْتَظِرُوا إِنِّي مَعَكُمْ مِنَ الْمُنْتَظِرِينَ‏.¹﴾ ---------------------------------- ❇️ تمام عالم، در انتظار است؛ چون آدم حامل سرّ ﴿إِنِّي أَعْلَمُ ما لا تَعْلَمُونَ²﴾ است و تمام آدم و آدمیت باز در انتظار و چشم به راه است؛ چرا که و ، نبوّت و رسالت است؛ و باز تمام نبوت و تمام رسالت، در انتظار است؛ چون به خاتمیت، و ، به مقام ثمر می‌رسد. ⁉️ آنجا که هر فکری و هر عقلی کُمیتش لنگ است، این است که باز کیست و چیست که خاتمیت در انتظار اوست و خاتم چشم به راه اوست؟ ⁉️ از از تفسیر این آیه سؤال شد³: ﴿الم *ذلِكَ الْكِتابُ لا رَيْبَ فِيهِ هُدىً لِلْمُتَّقِينَ* الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ⁴﴾؛ راوی پرسید: این کیانند؟ 🔰 علیه‌السلام فرمود: «شِيعَةُ عَلِيٍّ»؛ متقین را به عنوان ، که از ماده‌ی است، تفسیر کرد. ⁉️ راوی پرسید: «غیب» در این آیه کیست؟ 🌤 امام صادق علیه‌السلام فرمود: «غیب»، از انظار است. 👈🏻 بعد امام در مقام استدلال به این آیه استشهاد کرد: ﴿فَقُلْ إِنَّمَا الْغَيْبُ‏ لِله فَانْتَظِرُوا إِنِّي مَعَكُمْ مِنَ الْمُنْتَظِرِينَ‏.﴾ ☝️🏻 جمله‌ی اول این است: ﴿فَقُلْ إِنَّمَا الْغَيْبُ‏ لِله﴾؛ این غیب که است، است؛ این آن غیبی است که «للهِ» است. ✌️🏻 جمله‌ی دوم این است: ﴿فَانْتَظِرُوا إِنِّي مَعَكُمْ مِنَ الْمُنْتَظِرِينَ﴾؛ ، شخص اول عالم، عصاره‌ی تمام و ، فرمود: ﴿إِنِّي مَعَكُمْ مِنَ الْمُنْتَظِرِينَ﴾؛ يعنی من که ، مِنَ البدو إلى الختم، در انتظار وجود من بودند، خودِ من، باز در انتظار . امام زمان این است... ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📌 ۱. پس بگو غیب فقط به خدا اختصاص دارد. پس منتظر باشید که من هم با شما از منتظرانم. (یونس، آیه ۲۰) ۲. [پروردگار] فرمود: من [از این جانشین و قرار گرفتنش در زمین اسراری] می‌دانم که شما نمی‌دانید. (بقره، آیه ۳۰) ۳. كمال الدين، ص۱۸؛ تفسير نور الثقلين، ج۱، ص۳۱. ۴. اين است كتابى كه در آن هيچ ترديدى نيست [و] مايه هدايت تقواپيشگان است. (البقره، آیات ۱-۳) 📚 برگرفته از کتاب ربانی آیات الله، آیت الله العظمی وحید خراسانی ◻️ ☑️ @Fatemyeh_ValiAsr
‌ 📬استفتائات| 🖌 شخصی در اثر بیماری کلیوی باید در طول روز آب بخورد وگرنه بیماری‌اش شدیدتر شده و ممکن است کلیه‌ی خود را از دست بدهد. حکم روزه‌ی او‌ چیست؟ 🔰 ☑️ @Fatemyeh_valiasr
‌ ‌ 🔰 آیه‌ای از جزء۱۲ ﴿قَالَ سَآوِي إِلَىٰ جَبَلٍ يَعْصِمُنِي مِنَ الْمَاءِ ۚ قَالَ لَا عَاصِمَ الْيَوْمَ مِنْ أَمْرِ الله إِلَّا مَنْ رَحِمَ ۚ وَحَالَ بَيْنَهُمَا الْمَوْجُ فَكَانَ مِنَ الْمُغْرَقِينَ.¹﴾ گفت: به زودی به کوهی پناه می‌برم تا مرا از آب حفظ کند! (نوح) گفت: «امروز هیچ نگهداری در برابر فرمان خدا نیست، مگر آن کس را که او رحم کند!» در این هنگام، موج در میان آن دو حائل شد و او در زمره‌ی غرق‌شدگان قرار گرفت! -------------------------------- 🚢 حدیثی مشهور از نقل شده که در آن خود را به تشبیه کرده است. ⚓️ این حدیث یکی از دلایل روایی برای اثبات جایگاه ویژه‌ی اهل‌بیت علیهم‌السلام در و جامعه‌ی بشری است و اینکه ، سوار شدن بر این کشتی است. 💠 ابوذر غفاری از پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله، نقل می‌کند که حضرت فرمود: «إِنَّمَا مَثَلُ أَهْلِ بَیتِی فِیکُمْ کَمَثَلِ سَفِینَةِ نُوحٍ، مَنْ دَخَلَهَا نَجَی وَ مَنْ تَخَلَّفَ عَنْهَا غَرِقَ.» 🔰 مقتضاى مطلق بودن كلمه‌ی «مَنْ» اين است كه غير از خودشان بقيه‌ی افراد، هر كه باشد، امر شده كه به ايشان -اهل‌بيت عليهم‏‌السلام- كند و از تخلف نهى شده است؛ پس آنها پيشوايانى هستند كه خداوند را نموده و رهبران هدايت‏گرى هستند كه بر تمامى امت پيروى از آنها واجب است. 🔥 و مقتضاى تشبيه اين دو كشتى به يكديگر اين است كسانى كه در اين امت -غير از اهل‌بيت عليهم‏‌السلام- وليجه و افراد مورد اعتمادى براى خودشان انتخاب كردند و از اهل‌بيت عليهم‏‌السلام جدا شدند، نگهدارنده‏‌اى از براى آنها نيست. 🌊 مانند اينكه پسر نوح گفت: ﴿سآوى الى جبل يعصمنى من الماء﴾؛ به زودى به كوهى پناه مى‏‌برم كه مرا از آب نگاه دارد و ندانست كه ﴿لا عاصم اليوم من امر الله﴾؛ امروز در برابر فرمان الهى حفظ كننده‏‌اى نيست جز با سفينه‏‌اى كه زير نظر خداوند ساخته شده است... ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📌 ۱. سوره هود، آیه ۴۳. ۲. شیخ طوسی، الأمالی، ۱۴۱۴ق، ص۶۳۳؛ حاکم نیشابوری، المستدرک، ج۲، ص۲۷۳ و بسیاری مصادر دیگر. 🎙 برگرفته از بیانات آیت الله العظمی وحید خراسانی ◻️ ☑️ @Fatemyeh_ValiAsr
🔰 آیه‌ای از جزء۱۳ ﴿هَلْ يَسْتَوِي الْأَعْمَىٰ وَالْبَصِيرُ ام هَلْ تَسْتَوِي الظُّلُمَاتُ وَالنُّورُ.¹﴾ مگر ظلمت و تاریکی با روشنایی برابر است؟ مگر آنان که نمی‌دانند با آنان که می‌دانند برابرند؟ ------------------------------------- ❇️ صلی‌الله‌علیه‌وآله فرمود: «علیٌ مع القرآن و القرآن مع علی.²» ⁉️ سوال اینجاست که چه قرآنی با علیه‌السلام است؟ 👈🏻 این همان قرآنی است که خداوند بر نزول آن خودش را حمد نمود و بر آن تبارک فرمود: ﴿تَبَارَكَ الَّذِي نَزَّلَ الْفُرْقَانَ عَلَى عَبْدِهِ.³﴾ 👈🏻 این همان قرآنی است که: ﴿وَلَوْ أَنَّ قُرْآَنًا سُيِّرَتْ بِهِ الْجِبَالُ أَوْ قُطِّعَتْ بِهِ الْأَرْضُ أَوْ كُلِّمَ بِهِ الْمَوْتَى بَلْ لِلَّهِ الْأَمْرُ جَمِيعًا⁴﴾؛ قرآنی که به آن کوه‌ها از جا کنده می‌شود و مرده‌ها به سخن می‌آیند. 👈🏻 این همان قرآنی است که بیانگر هر چیزی است.٥ 💖 چنین اقیانوسی به تصریح رسول الله صلی‌الله‌علیه‌وآله در علیه‌السلام است. ✅ لذا فرمود: «سَلُونِي‏٦»؛ پیش از آنکه مرا از دست دهید از من بپرسید و مرز برای مسئولٌ عنه معیّن نکرد. ⁉️ حالا بشریت قضاوت کند این چنین شخصیتی کجا و آن کسی که می‌گفت: «کُلّ النَّاس أفقَه مِنْ عُمَر۷» کجا؟ این کجا و آن کسی که می‌گفت: «اقیلونی و لست بخیرکم۸» کجا؟ 👊🏻 عقل و فکر این قدر تنزل کند آن کسی که به نصّ قرآن، است را خانه‌نشین کنند و دیگران را سرکار بیاورند... ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ۱. آيا نابينا و بينا يكسانند؟ آيا تاريكی‌ها و روشنايى برابرند؟ (الرعد، آیه ۱۶) ۲. المستدرک حاکم، ج۳، ص۱۲۴. ۳. زوال ناپذیر و پربرکت است کسی که قرآن را بر بنده‌اش نازل کرد تا بیم‌دهنده‌ی جهانیان باشد. (الفرقان، آیه۱) ۴. سوره رعد، آیه ۳۱. ۵. وَنَزَّلْنَا عَلَيْكَ الْكِتَابَ تِبْيَانًا لِكُلِّ شَيْءٍ. ( النحل، آیه ۸۹) ۶. نهج البلاغه، خطبه ۱۸۹؛ بحار الانوار، ج۱۰، ص۱۲۸. ۷. التذكرة الحمدونية، ج۱، ص۱۲۶؛ شرح نهج البلاغة، ابن أبي الحديد، ج۱۲، ص۱۵. ۸. من از شما بهتر نیستم؛ بیایید این گردنبند خلافت را از گردن من باز کنید. (الطبقات الکبری، ج۳، ص۱۸۲؛ تاریخ مدینه‌ی دمشق، ج۳۰، ص ۳۰۱) 🎙 برگرفته از بیانات آیت الله العظمی وحید خراسانی ◻️ ☑️ @Fatemyeh_ValiAsr
✅ بزرگان اهل سنت بارها اعتراف کرده‌اند در شان پیامبر نازل شده و این حکایت از این دارد که آنان با در اموری برابر هستند. ❇️ و به اعتراف عامّه و خاصّه علیهماالسلام يكى از پنج نفر است كه آيه‌ی شريفه‌ی تطهير در شأن آنان نازل شد.¹ ❇️ در آیه‌ی تطهیر سخن از است، آن هم نه طهارت نوح و ابراهیم و موسی، بلکه سخن از طهارت صلی‌الله‌علیه‌وآله است که متناسب با است. ❇️ آن طهارت، طهارتی است که: ﴿وَمَا يَنْطِقُ عَنِ الْهَوَى إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْيٌ يُوحَى.﴾ ‼️ آن وقت ببینید مقام اهل‌بیت او از جمله مقام حسن بن علی علیهماالسلام چه مقامیست؟ غوغایی است اینجا؛ این است حقانیت . 📌 ۱. المستدرک علی الصحیحین، ج۲، ص۴۱۶؛ سنن الترمذی، ج۵، ص۳۰ و ۳۲۸. 🎙 برگرفته از بیانات آیت الله العظمی وحید خراسانی 📆 ۱۲/ اسفند/ ۱۳۸۸ ◻️ علیه‌السلام ☑️ @Fatemyeh_ValiAsr