محمد علی رفیعی | فقه و اصول
#کتاب_البیع_شیخ_انصاری #حاشیة_المكاسب #آخوند_خراسانى #أحكام_المقبوض_بالعقد_الفاسد 📚 ۶۸- قوله (ج۳،
🔷️ با توجه به پایانیافتن بحث #معاطات و شروع بحث #أحكام_المقبوض_بالعقد_الفاسد در درس مکاسب حقیر، در کنار بيان حواشی مربوط به بحث #حقيقة_البیع و بحث #معاطات که به تدریج تقدیم و تكميل میشود، انشالله حواشی مربوط به بحث #أحكام_المقبوض_بالعقد_الفاسد نیز تقدیم دوستان عزیز میشود.
🔹️ حاشیهی ۶۸ ابتدای بحث #أحكام_المقبوض_بالعقد_الفاسد است.
مرحوم علامهی طهرانی (رضوان الله علیه) میفرمودند:
"در ایام تابستان در آبانبار مدرسهی حجّتیّه که هم تاریک بود و هم رطوبت داشت یک کُرسی گذاشته بودم و روی آن مینشستم و مطالعه میکردم و آنجا را مکتبهی خود کرده بودم. روزی چند نوبت از یکی از آقایان درس مکاسب میگرفتم؛ میآمدم آنجا درس را مطالعه میکردم و دوباره میرفتم و درس بعدی را میگرفتم! حتی پنجشنبه و جمعهها را هم میخواندیم؛ تعطیلی برایمان معنا نداشت. و لذا تمام بیع مکاسب را در یک تابستان خواندم."
(نور مجرّد؛ ج۱/ص۷۱)
✴️@fegh_osoul_rafiee
#رسائل_شیخ_انصاری
#فوائد_الأصول
#محقق_ميرزاى_نائينى
#فيما_يعتبر_في_العمل_بالبرءة
✅ ۸- مرحوم #محقق_میرزای_نائينى در #فوائد_الأصول (ج۴/ص۲۸۵) در بحث #صحّت و #فساد عمل در حال جهل یا علم میفرماید:
🔷️🔸️ بنا بر نظریهی #تخطئه (در برابر نظریهی #تصویب) معیار #صحّت و #فساد -چه در معاملات و چه در عبادات- موافقت یا مخالفت عمل با حکم واقعی است؛ از این رو، موافقت یا مخالفت با طُرُق و اَمارات شرعی، به خودیِ خود نه حکم واقعی را عوض کرده و نه حکمی را بر اساس آن در لوح محفوظ ایجاد میکند.
🔶️🔹️تنها فایدهی طُرُق و اَمارات و حجج شرعی نکتهی #استناد و #عدم_استناد است؛ بیان این مطلب:
🔹️ مکلّفِ غیرِ عالِم اگر عملش را به حجّت شرعی #استناد بدهد و بنا بر آن عمل کند اگر عملش مطابق با حکم واقعی باشد که هیچ، اما اگر عملش مُخالف با حکم واقعی باشد معذور خواهد بود و قطعاً مُستحِقّ عقاب نیست.
🔹️ اما چنین مکلّفی اگر عملِ خود را بدونِ #استناد و بدونِ تکیه به حجّت شرعی (یعنی با بیتوجّهی به طُرُق و اَمارات شرعی) انجام دهد هیچ عُذری از او پذیرفته نبوده، بیشکّ مُستحِقّ عقاب است مطلقاً.
✴️@fegh_osoul_rafiee
5.87M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ نعمت طلبگی در کلام حضرت آیت الله جوادی آملی (حفظه الله)...
✴️@fegh_osoul_rafiee
#الحلقة_الثانیة
#شهید_صدر
#خلاصهی_مباحث
#الدلیل_العقلی
#إمكان_التکلیف_المشروط
📚 ۵- قاعدة إمكان التكليف المشروط (ج۱/ص۳۱۹/چاپ جامعه):
✅ مرحلهی جعل و اعتبار حکم مرحلهای است که شارع خصوصیات، قیود و به طور کلی موضوعِ حکم را فرض میگیرد و حکم را به دنبال آن جعل و اعتبارِ فرضى میکند؛ این، جعلِ حکم است؛ یعنی عملیّات تشریع و جعل با همین #فرض از سویی و با #جعل از سویی دگر به طور کامل به پایان میرسد.
🔷️🔸️ اما حکم با تمام خصوصیات و قیودِ موضوعش نیاز به تحقّق دیگری نیز دارد، و آن جز با وجود خارجی و پیدایش فعلیِ آن خصوصیات و قیود در عالَم خارج -و نه با تحقّق فرضی و تقدیریِ آن در عالَم تشریع و جعل- متحقّق نمیشود.
🔸️ از این رو، میتوان گفت هر حُکمی در حقیقتِ خودش اینگونه به صورت یک #قضیهی_شرطیه جعل و اعتبار میشود: "اگر مکلّف مستطیعی در عالَم خارج یافت شد وجوبِ حجّ به گردنش میآید".
🔶️🔹️ بنا بر این، میتوان به حکم در دو عالَم نگریست:
🔹️حکم در عالَم #جعل: فرضی است.
🔹️حکم در عالَم #مجعول: فعلی است.
🔶️ پس با این توضیح روشن شد که اعتبار و #تکلیف_مشروط (چه حکم وضعی و چه حکم تکلیفی) قابل تصویر و پذیرش است، و هیچ مُحالی از آن لازم نمیآید.
✴️@fegh_osoul_rafiee
محمد علی رفیعی | فقه و اصول
#الحلقة_الثانیة #شهید_صدر #خلاصهی_مباحث #الدلیل_العقلی #إمكان_التکلیف_المشروط 📚 ۵- قاعدة إمكان الت
✅ دوستان بحث حلقهی ثالثه!
حتما این توضیح را به دقّت بخوانید.
یاعلی
#رسائل_شیخ_انصاری
#فوائد_الأصول
#محقق_ميرزاى_نائينى
✅ ۹- مرحوم #محقق_میرزای_نائينى در #فوائد_الأصول (ج۴/ص۳۸۴) در توضیح #احکام_تکلیفی و #احکام_وضعی میفرماید:
🔷️ مراد از #احکام_تکلیفی آن دسته از مجعولات شرعی است که مستقیماً و بیواسطه متعلّق به فعل عبد است که همان پنج مورد است؛ وجوب، حرمت، استحباب، کراهت و اباحه.
🔶️ #احکام_وضعی نیز مجعولات شرعیای هستند که بیانگر بعث و زجر نبوده و مستقیماً به فعل مکلّف تعلّق نمیگیرد، اگر چه با واسطه بیارتباط با فعل مکلّف نیست؛ فرقی نمیکند تاسیسی باشد یا امضائی، و یا انتزاعی.
🔷️🔸️ البته اقوال در مورد تعداد #احکام_وضعی بسیار است که مرحوم #محقق_میرزای_نائينى در نهایت میفرماید: نه میتوان گفت #احکام_وضعی سه یا پنج یا نُه تاست، و نه آنقدر عامّ است که تمام ماهیّتهای اختراعیِ شرع -مانند صلات و حجّ- و یا #ولایت و #قضاوت را نیز در بر گیرد؛ از این رو، مجعولات شرعی کلّی سه قسماند:
🔸️ ۱- احکام تکلیفی
🔸️ ۲- احکام وضعی
🔸️ ۳- ماهیّتهای اختراعی
✴️@fegh_osoul_rafiee
بسم الله الرّحمن الرّحیم
درود خداوند تعالی بر شهید اندیشه و فکر حضرت آیت الله علامهی بزرگوار شیخ مرتضی مطهّری (رضوان الله علیه).
روز دوازدهم اردیبهشت فرصت مغتنمی است برای پاسداشت مقام گرامی اساتید و معلِّمان؛ بندهی حقیر نیز به نوبهی خودم در برابر همهی بزرگوارانی که در ایام زندگانیام در ساحت قرآن کریم و ساحت علم و دانش از آنها بهره بردم تعظیم کرده و از خداوند تعالی برای همهی آنان سلامتی، طول عمر و عاقبت خیر و نیک میطلبم.
محمدعلی رفیعی
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳