سلام علیکم!
مقصود و مرادِ ما از کنارگذاشتن ترجمهها و شروح فارسی، مرحلهی #تعلّم و یادگیری است که #متنخوانی و #متنفهمی و #خُودفهمی باید به دست بیاید، و از این رو، طلبه نیز باید با متونِ آموزشیِ علمی و متونِ علمیِ تحقیقی کلنجار برود تا خود بفهمد خود بداند.
به عبارت دیگر، فهمِ #طلبه از متون آموزشی و علمی نباید به گونهای تربیت شده و عادت کند که به مجرَّدِ نفهمیدنِ متن و مطلبی راهی جز ترجمه و شرح فارسی یا پرسش از دیگران در مقابل خود نبیند؛ این بزرگترین نقص برای #طلبه است.
#طلبه باید خود بخواند و خود بفهمد و خود متن را بکاوَد؛ باید خودفهم باشد، وگرنه در مقام #تدریس ارتباط علمیاش با متون آموزشی و در مقام #تحقیق ارتباطش با متون علمی، قطع یا ضعیف و درونتُهی میشود.
اما در مرحلهی #پژوهش و #تحقیق -همان طوری که فرمودید- بهرهمندی از کتابهای علمی و تحقیقی -به هر زبانی که باشد- شایسته و بایسته است، و حتی مطالعهی برخی از کتابها و مقالاتِ فارسی یا حتی انگلیسی (در بسیاری از موارد) ضرورت دارد.
✴️@fegh_osoul_rafiee
#رسائل_شیخ_انصاری
#فوائد_الأصول
#محقق_میرزای_نائینی
#تنبيهات_برائت
#رجحان_الاحتياط
#استحباب_الاحتیاط
✅ مرحوم #محقق_میرزای_نائینی در #فوائد_الأصول (ج٣/ص۳۹۸) میآورد:
🔶️ هیچ اشکالی در این است که #احتیاط در #شبهات_بدویه رُجْحان دارد؛ چه تحریمیه، چه وجوبیه، چه حکمیه و چه موضوعیه.
🔷️ اما این که چنین احتیاطی با توجه به ادلهی شرعیِ احتیاط، #استحباب نیز داشته باشد بدون اشکال نیست، زیرا احتمال دارد این ادله و اخبار را همه #ارشادی به همان چیزی بدانیم که عقل نیز آن را ادراک میکند؛ یعنی رُجحان و حُسنِ تحرّز و دراَمانماندن از وقوع در مفسدهای که در شبههی بدویه محتمل است.
🔸️نه آن که خودِ ترکِ یک عملِ محتمل الحرمة یا انجامِ یک عملِ محتمل الوجوب به خودیِ خود دارای مصلحت باشد و موضوعِ استحباب شرعی قرار بگیرد؛ یعنی این گونه نیست که این اخبار و ادله، مولوی باشند.
🔹️ این احتمال سبب این شده است که اعتقاد به استحبابِ احتیاط در شبهات بدویه دارای اشکال باشد و بحثبرانگیز شود.
ادامه دارد...
✴️@fegh_osoul_rafiee
محمد علی رفیعی | فقه و اصول
#رسائل_شیخ_انصاری #فوائد_الأصول #محقق_میرزای_نائینی #تنبيهات_برائت #رجحان_الاحتياط #استحباب_الاحتیاط
دوستان رسائل!
مطالعه بفرمایید...
#محقق_خویی
#مصباح_الفقاهة
#کتاب_البیع
#چکیدهی_مباحث
#شروط_المتعاقدین
#اِکراه
#توریه
📖 هل یُعتبَر فی #الإكراه عدمُ إمكان التفصّي عن الضرر؟
✅ مرحوم #محقق_خویی در #مصباح_الفقاهة (ج٢/ص۵۵۴) پیش از آن که دربارهی شرطبودنِ عجز یا امکانِ تفصّی در #اِکراه -که #شیخ_انصاری در مکاسب (ج۳/ص۳۱۲) نیز بیان میکند- در توضیح و تبیینِ #توریه میفرماید:
🔷️🔸️ #توریه در لغت به معنای سَتْر و إخفاء، و القاکردنِ کلام به گونهای که ظاهر در معنایی خلافِ آنچه مقصودِ متکلّم باشد است؛ از این رو، برخی از لغتشناسان نیز آن را به معنای اظهارِ غیرِ مقصود و ایهام دانستهاند.
🔸️ مانند آن که کسی در جواب سوالی دربارهی خلیفهی بعد از پیامبر (صلی الله علیه و آله) گفت: "مَن بنتُه فی بیتِه".
و مانند عقیل که گفت: "أمَرَني معاوية أن ألعَنَ عليّاً؛ ألا فالْعَنُوه".
🔶️🔹️ ایشان در ادامه میآورد: #توریه همان طور که در #اقوال و گفتار تحقّق مییابد در #افعال و رفتار نیز تحقّق مییابد، و هیچ وجهی ندارد که آن را تنها در #اقوال جاری بدانیم.
🔹️مانند کسی که در جوابِ سائل دستان خالیاش را نشان میدهد و میگوید: "به خدا قسم که دستانم خالی است".
و مانند ماموری که نمیخواهد به ظلم مردم را شلّاق بزند، و شلّاق را دیوار میزند و وانمود میکند که مردم را شلّاق میزند.
و مانند کسی که ظالمی اکراهش میکند که شراب بخورد، و او نیز وانمود میکند شراب میخورد، اما آن را درون چاه میریزد.
📌 #توریه یعنی همین که متکلّم کلامش را به گونهای بیان کند که عرفاً دارای ایهام و اظهارِ خلاف باشد.
از این رو، اگر در جایی سامع بدفهم و نافهم است و مرادِ روشنِ متکلّم را در نمییابد #توریه نیست.
همچنین در جایی که سامع به قدری باهوش است که میفهمد متکلّم #توریه کرده است نیز #توریه تحقّق دارد.
ادامه دارد...
✴️@fegh_osoul_rafiee
محمد علی رفیعی | فقه و اصول
#محقق_خویی #مصباح_الفقاهة #کتاب_البیع #چکیدهی_مباحث #شروط_المتعاقدین #اِکراه #توریه 📖 هل یُعتبَ
دوستان مکاسب!
مطالعه بفرمایید...
🔰 لَقَدْ مَنَّ اللهُ عَلَى الْمُؤمِنِينَ إذْ بَعَثَ فِيهِمْ رَسُولاً مِنْ أنْفُسِهِمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ ءَايَاتِهِ وَ يُزَكِّيهِمْ وَ يُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ و الْحِكْمَةَ وَ إنْ كَانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِي ضَلَالٍ مُبِينٍ.
✴️@fegh_osoul_rafiee
مرحوم علامهی بزرگوار طباطبایی (رضوان الله علیه) در تفسیر المیزان (ج۱۶/ص۵۷) در مقام حضرت ابوطالب (علیه السلام) مینویسد:
"أقول: و روَی ما في معناه ابن عمر و ابن المُسيّب و غيرهما، و رواياتُ أئمة أهل البيت عليهم السلام مستفيضة على إيمانه، و المنقول من أشعار مشحونٌ بالإقرار على صدق النبي (صلى الله عليه و آله) و حقّيّة دينه.
و هو الذي ءاوى النبي (صلى الله عليه و آله) صغيراً و حماه بعد البعثة و قبل الهجرة فقد كان أثرُ مجاهدته وحده في حفظ نفسه الشريفة في العشر سنين قبل الهجرة يعدِل أثرَ مجاهدة المهاجرين و الأنصار بأجمعهم في العشر سنين بعد الهجرة."
✴️@fegh_osoul_rafiee
🔰 یَا أيُّهَا النَّبِيُّ إنَّا أرْسَلْنَاكَ شَاهِداً وَ مُبَشِّراً وَ نَذِيراً 🔘 وَ دَاعِياً إلَى اللهِ بِإذْنِهِ وَ سِرَاجاً مُنِيراً 🔘 وَ بَشِّرِ الْمُؤمِنِينَ بِأنَّ لَهُمْ مِنَ اللهِ فَضْلاً كَبِيراً.
✴️@fegh_osoul_rafiee