eitaa logo
محمد علی رفیعی | فقه و اصول
324 دنبال‌کننده
345 عکس
78 ویدیو
218 فایل
این کانال به منظور ارائه‌ی مطالب مهمّ فقهی، اصولی و طلبگی، و بارگذاری صوت تدریس فقه و اصول است.
مشاهده در ایتا
دانلود
سلام علیکم! مقصود و مرادِ ما از کنارگذاشتن ترجمه‌ها و شروح فارسی، مرحله‌ی و یادگیری است که و و باید به دست بیاید، و از این رو، طلبه نیز باید با متونِ آموزشیِ علمی و متونِ علمیِ تحقیقی کلنجار برود تا خود بفهمد خود بداند. به عبارت دیگر، فهمِ از متون آموزشی و علمی نباید به گونه‌ای تربیت شده و عادت کند که به مجرَّدِ نفهمیدنِ متن و مطلبی راهی جز ترجمه و شرح فارسی یا پرسش از دیگران در مقابل خود نبیند؛ این بزرگترین نقص برای است. باید خود بخواند و خود بفهمد و خود متن را بکاوَد؛ باید خودفهم باشد، وگرنه در مقام ارتباط علمی‌اش با متون آموزشی و در مقام ارتباطش با متون علمی، قطع یا ضعیف و درون‌تُهی می‌شود. اما در مرحله‌ی و -همان طوری که فرمودید- بهره‌مندی از کتاب‌های علمی و تحقیقی -به هر زبانی که باشد- شایسته و بایسته است، و حتی مطالعه‌ی برخی از کتاب‌ها و مقالاتِ فارسی یا حتی انگلیسی (در بسیاری از موارد) ضرورت دارد. ✴️@fegh_osoul_rafiee
مرحوم در (ج٣/ص۳۹۸) می‌آورد: 🔶️ هیچ اشکالی در این است که در رُجْحان دارد؛ چه تحریمیه، چه وجوبیه، چه حکمیه و چه موضوعیه. 🔷️ اما این که چنین احتیاطی با توجه به ادله‌ی شرعیِ احتیاط، نیز داشته باشد بدون اشکال نیست، زیرا احتمال دارد این ادله و اخبار را همه به همان چیزی بدانیم که عقل نیز آن را ادراک می‌کند؛ یعنی رُجحان و حُسنِ تحرّز و دراَمان‌ماندن از وقوع در مفسده‌ای که در شبهه‌ی بدویه محتمل است. 🔸️نه آن که خودِ ترکِ یک عملِ محتمل الحرمة یا انجامِ یک عملِ محتمل الوجوب به خودیِ خود دارای مصلحت باشد و موضوعِ استحباب شرعی قرار بگیرد؛ یعنی این گونه نیست که این اخبار و ادله، مولوی باشند. 🔹️ این احتمال سبب این شده است که اعتقاد به استحبابِ احتیاط در شبهات بدویه دارای اشکال باشد و بحث‌برانگیز شود. ادامه دارد... ✴️@fegh_osoul_rafiee
اگر ضرورت است به جای تمرکز بر و و و در پی معاش و معیشت باشد این، از بدِ حادثه است...
✅ ادامه‌ی شرح و تبیین 👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
📖 هل یُعتبَر فی عدمُ إمكان التفصّي عن الضرر؟ ✅ مرحوم در (ج٢/ص۵۵۴) پیش از آن که درباره‌ی شرط‌بودنِ عجز یا امکانِ تفصّی در -که در مکاسب (ج۳/ص۳۱۲) نیز بیان می‌کند- در توضیح و تبیینِ می‌فرماید: 🔷️🔸️ در لغت به معنای سَتْر و إخفاء، و القاکردنِ کلام به گونه‌ای که ظاهر در معنایی خلافِ آنچه مقصودِ متکلّم باشد است؛ از این رو، برخی از لغت‌شناسان نیز آن را به معنای اظهارِ غیرِ مقصود و ایهام دانسته‌اند. 🔸️ مانند آن که کسی در جواب سوالی درباره‌ی خلیفه‌ی بعد از پیامبر (صلی الله علیه و آله) گفت: "مَن بنتُه فی بیتِه". و مانند عقیل که گفت: "أمَرَني معاوية أن ألعَنَ عليّاً؛ ألا فالْعَنُوه". 🔶️🔹️ ایشان در ادامه می‌آورد: همان طور که در و گفتار تحقّق می‌یابد در و رفتار نیز تحقّق می‌یابد، و هیچ وجهی ندارد که آن را تنها در جاری بدانیم. 🔹️مانند کسی که در جوابِ سائل دستان خالی‌اش را نشان می‌دهد و می‌گوید: "به خدا قسم که دستانم خالی است". و مانند ماموری که نمی‌خواهد به ظلم مردم را شلّاق بزند، و شلّاق را دیوار می‌زند و وانمود می‌کند که مردم را شلّاق می‌زند. و مانند کسی که ظالمی اکراهش می‌کند که شراب بخورد، و او نیز وانمود می‌کند شراب می‌خورد، اما آن را درون چاه می‌ریزد. 📌 یعنی همین که متکلّم کلامش را به گونه‌ای بیان کند که عرفاً دارای ایهام و اظهارِ خلاف باشد. از این رو، اگر در جایی سامع بدفهم و نافهم است و مرادِ روشنِ متکلّم را در نمی‌یابد نیست. همچنین در جایی که سامع به قدری باهوش است که می‌فهمد متکلّم کرده است نیز تحقّق دارد. ادامه دارد... ✴️@fegh_osoul_rafiee
🔰 لَقَدْ مَنَّ اللهُ عَلَى الْمُؤمِنِينَ إذْ بَعَثَ فِيهِمْ رَسُولاً مِنْ أنْفُسِهِمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ ءَايَاتِهِ وَ يُزَكِّيهِمْ وَ يُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ و الْحِكْمَةَ وَ إنْ كَانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِي ضَلَالٍ مُبِينٍ. ✴️@fegh_osoul_rafiee
مرحوم علامه‌ی بزرگوار طباطبایی (رضوان الله علیه) در تفسیر المیزان (ج۱۶/ص۵۷) در مقام حضرت ابوطالب (علیه السلام) می‌نویسد: "أقول: و روَی ما في معناه ابن عمر و ابن المُسيّب و غيرهما، و رواياتُ أئمة أهل البيت عليهم السلام مستفيضة على إيمانه، و المنقول من أشعار مشحونٌ بالإقرار على صدق النبي (صلى الله عليه و آله) و حقّيّة دينه. و هو الذي ءاوى النبي (صلى الله عليه و آله) صغيراً و حماه بعد البعثة و قبل الهجرة فقد كان أثرُ مجاهدته وحده في حفظ نفسه الشريفة في العشر سنين قبل الهجرة يعدِل أثرَ مجاهدة المهاجرين و الأنصار بأجمعهم في العشر سنين بعد الهجرة." ✴️@fegh_osoul_rafiee
🔰 یَا أيُّهَا النَّبِيُّ إنَّا أرْسَلْنَاكَ شَاهِداً وَ مُبَشِّراً وَ نَذِيراً 🔘 وَ دَاعِياً إلَى اللهِ بِإذْنِهِ وَ سِرَاجاً مُنِيراً 🔘 وَ بَشِّرِ الْمُؤمِنِينَ بِأنَّ لَهُمْ مِنَ اللهِ فَضْلاً كَبِيراً. ✴️@fegh_osoul_rafiee