eitaa logo
مجموعه علمی ابن سکّیت اهوازی (ره)
508 دنبال‌کننده
54 عکس
1 ویدیو
16 فایل
☎️ ارتباط با مدیر کانال https://eitaa.com/mykarin مبادی و مبانی ‌‌‌ 🆔️https://eitaa.com/loghat1 ℹروش شناسی تحلیلی لغویان🆔️ https://eitaa.com/joinchat/795738470Cc8df11aa07
مشاهده در ایتا
دانلود
📍سوء منکر یا منکر سوء؟ ✍ سید محمدعلی هاشمی 💠 قرآن کریم در سخن از فریضه الهی "امر به معروف و نهی از منکر" همیشه معروف و منکر را متعلق امر و نهی بیان کرده است؛ مگر در یک جا! 🔹 قرآن بر خلاف رویه همیشگی خود، در ماجرای اصحاب سبت به جای "منکر" کلمه "سوء" را متعلق نهی قرار داده است: "فلما نسوا ما ذکّروا به انجینا الذین ینهون عن السوء و اخذنا الذین ظلموا بعذاب بئیس بما کانوا یفسقون". (اعراف،۱۶۵) 🔹 این تغییر در همنشینی این سؤال را ایجاد می کند که علت این اختلاف تعبیر چیست؟ چرا قرآن بر خلاف تمام آیات مربوط به نهی از منکر، به جای عبارت "منکر" در این آیه از عبارت "سوء" استفاده کرده است؟ 🔹 با بررسی اجمالی آیاتی که کلمه «سوء» در آن ها به کار رفته است به نظر اولی اینگونه میرسد که مراد از سوء «بدی واقعی» است؛ مگر در آیه ای که به رسم غلط عرب جاهلی در مواجهه با ولادت دختر اشاره داشته است و از بشارت مولود دختر به "سوء" تعبیر می‌کند: «يَتَوَٰرَىٰ مِنَ ٱلقَوۡمِ مِن سُوٓءِ مَا بُشِّرَ بِهِ أَيُمسِكُهُۥ عَلَىٰ هُونٍ أَمۡ يَدُسُّهُۥ فِي ٱلتُّرَابِ أَلَا سَآءَ مَا يَحكُمُونَ». (شاید با وجود این استعمال بتوان گفت که مراد از سوء هر گونه امر ناملائم واقعی است) ❓اما این نکته چه سوالی را ایجاد میکند؟ 🔹 چالش این است که برخی معتقدند "معروف" و "منکر" آن چیزی است که"پذیرش" و "انزجار" اجتماعی و عرفی داشته باشد؛ در نتیجه یکی از ارکان وجوب نهی از منکر را "ناهنجار" بودن حرام شرعی میدانند. از این رو در مواردی که واجب شرعی، "ناهنجار" و یا حرام شرعی "هنجار" اجتماعی باشد (یا حداقل ناهنجار اجتماعی نباشد)، امر به معروف و نهی از منکر را واجب نمیدانند. در حالیکه در این آیه عذاب الهی بر کسانی نازل شد که از نهی از "سوء" دست برداشتند و مورد نهی در این آیه نیز (ماهیگیری در روز شنبه) امری است که از جهت "شرعی" ناپسند و زشت بوده و قبح عرفی نداشته (یا حداقل قبح عرفی آن محرز نیست). ❓ حال با توجه به «انجینا الذین ینهون عن السوء» اگر بپذیریم آیه در مقام بیان علت نجات و نیز در مقام بیان قاعده کلی در مورد احکام شریعت و امر و نهی از آن است، چگونه میتوان آیات دیگر را تفسیر کرد؟ آیا باید منکر در آیات دیگر را حمل بر همین سوء شرعی کرد؟ یا باید در برداشتی از که منکر و معروف داریم تجدید نظر کرد؟ آیا برداشتی که از "سوء" شده نادرست است؟ آیا موضوع این آیه متفاوت از موضوع آیات دیگر است؟ راه حل چیست؟ 🆔 مجموعه علمی ابن‌سکّیت اهوازی ره
بسم الله الرحمن الرحیم 🔹موسسه قرآنی حدیثی سید مرتضی (ره)، گروه علمی ابن سکیت اهوازی (ره) برگزار می کند 💎 دورهمی ماهانه علمی در زمینه ادبیات عرب، اصول، فقه، علوم قرآن و حدیث 〰〰〰〰〰〰 محورهای دورهمی علمی👇 🔰جایگاه این دانش ها در فهم قرآن و حدیث و زمینه های ارتقای آن 🔰چالش های دانشی در فهم قرآن و حدیث 🔰 ظرفیت های آموزشی و پژوهشی در دانش های مرتبط با قرآن و حدیث 🔰مشاوره تحصیلی و پژوهشی با محوریت قرآن و حدیث 🔰 ایده پردازی و معرفی زمینه های همکاری 🔰 معرفی منابع و افراد شاخص 🕖 زمان: چهارشنبه ۳ بهمن ۱۴۰۳ ساعت ۱۹ 📌 مکان: زاویه، کوچه سوم، پ ۱۸، طبقه پایین 〰〰〰〰〰〰 علاقه مندان به حضور در جلسه دورهمی علمی لطفا حضور خود را به شماره تلفن یا شناسه زیر اعلام نمایند👇 📞09991359935 🖱 @mykarin 🆔 مجموعه علمی ابن‌سکّیت اهوازی ره