eitaa logo
مجموعه علمی ابن سکّیت اهوازی (ره)
507 دنبال‌کننده
56 عکس
1 ویدیو
16 فایل
☎️ ارتباط با مدیر کانال https://eitaa.com/mykarin مبادی و مبانی ‌‌‌ 🆔️https://eitaa.com/loghat1 ℹروش شناسی تحلیلی لغویان🆔️ https://eitaa.com/joinchat/795738470Cc8df11aa07
مشاهده در ایتا
دانلود
📍سوء منکر یا منکر سوء؟ ✍ سید محمدعلی هاشمی 💠 قرآن کریم در سخن از فریضه الهی "امر به معروف و نهی از منکر" همیشه معروف و منکر را متعلق امر و نهی بیان کرده است؛ مگر در یک جا! 🔹 قرآن بر خلاف رویه همیشگی خود، در ماجرای اصحاب سبت به جای "منکر" کلمه "سوء" را متعلق نهی قرار داده است: "فلما نسوا ما ذکّروا به انجینا الذین ینهون عن السوء و اخذنا الذین ظلموا بعذاب بئیس بما کانوا یفسقون". (اعراف،۱۶۵) 🔹 این تغییر در همنشینی این سؤال را ایجاد می کند که علت این اختلاف تعبیر چیست؟ چرا قرآن بر خلاف تمام آیات مربوط به نهی از منکر، به جای عبارت "منکر" در این آیه از عبارت "سوء" استفاده کرده است؟ 🔹 با بررسی اجمالی آیاتی که کلمه «سوء» در آن ها به کار رفته است به نظر اولی اینگونه میرسد که مراد از سوء «بدی واقعی» است؛ مگر در آیه ای که به رسم غلط عرب جاهلی در مواجهه با ولادت دختر اشاره داشته است و از بشارت مولود دختر به "سوء" تعبیر می‌کند: «يَتَوَٰرَىٰ مِنَ ٱلقَوۡمِ مِن سُوٓءِ مَا بُشِّرَ بِهِ أَيُمسِكُهُۥ عَلَىٰ هُونٍ أَمۡ يَدُسُّهُۥ فِي ٱلتُّرَابِ أَلَا سَآءَ مَا يَحكُمُونَ». (شاید با وجود این استعمال بتوان گفت که مراد از سوء هر گونه امر ناملائم واقعی است) ❓اما این نکته چه سوالی را ایجاد میکند؟ 🔹 چالش این است که برخی معتقدند "معروف" و "منکر" آن چیزی است که"پذیرش" و "انزجار" اجتماعی و عرفی داشته باشد؛ در نتیجه یکی از ارکان وجوب نهی از منکر را "ناهنجار" بودن حرام شرعی میدانند. از این رو در مواردی که واجب شرعی، "ناهنجار" و یا حرام شرعی "هنجار" اجتماعی باشد (یا حداقل ناهنجار اجتماعی نباشد)، امر به معروف و نهی از منکر را واجب نمیدانند. در حالیکه در این آیه عذاب الهی بر کسانی نازل شد که از نهی از "سوء" دست برداشتند و مورد نهی در این آیه نیز (ماهیگیری در روز شنبه) امری است که از جهت "شرعی" ناپسند و زشت بوده و قبح عرفی نداشته (یا حداقل قبح عرفی آن محرز نیست). ❓ حال با توجه به «انجینا الذین ینهون عن السوء» اگر بپذیریم آیه در مقام بیان علت نجات و نیز در مقام بیان قاعده کلی در مورد احکام شریعت و امر و نهی از آن است، چگونه میتوان آیات دیگر را تفسیر کرد؟ آیا باید منکر در آیات دیگر را حمل بر همین سوء شرعی کرد؟ یا باید در برداشتی از که منکر و معروف داریم تجدید نظر کرد؟ آیا برداشتی که از "سوء" شده نادرست است؟ آیا موضوع این آیه متفاوت از موضوع آیات دیگر است؟ راه حل چیست؟ 🆔 مجموعه علمی ابن‌سکّیت اهوازی ره
بسم الله الرحمن الرحیم 🔹موسسه قرآنی حدیثی سید مرتضی (ره)، گروه علمی ابن سکیت اهوازی (ره) برگزار می کند 💎 دورهمی ماهانه علمی در زمینه ادبیات عرب، اصول، فقه، علوم قرآن و حدیث 〰〰〰〰〰〰 محورهای دورهمی علمی👇 🔰جایگاه این دانش ها در فهم قرآن و حدیث و زمینه های ارتقای آن 🔰چالش های دانشی در فهم قرآن و حدیث 🔰 ظرفیت های آموزشی و پژوهشی در دانش های مرتبط با قرآن و حدیث 🔰مشاوره تحصیلی و پژوهشی با محوریت قرآن و حدیث 🔰 ایده پردازی و معرفی زمینه های همکاری 🔰 معرفی منابع و افراد شاخص 🕖 زمان: چهارشنبه ۳ بهمن ۱۴۰۳ ساعت ۱۹ 📌 مکان: زاویه، کوچه سوم، پ ۱۸، طبقه پایین 〰〰〰〰〰〰 علاقه مندان به حضور در جلسه دورهمی علمی لطفا حضور خود را به شماره تلفن یا شناسه زیر اعلام نمایند👇 📞09991359935 🖱 @mykarin 🆔 مجموعه علمی ابن‌سکّیت اهوازی ره
هدایت شده از علوم و معارف حدیث
🔻 صفحات تاریخ دربردارنده سرگذشت بزرگ‌مردی است که تمام هستی‌اش را در راه پیشبرد اسلام نهاد؛ ابوطالب، شخصیتی که گاه جفاکارانه، برخی سخن از کفرش به میان آورده‌اند. حضرت ابوطالب علیه السلام در درازای تاریخ همیشه مظلوم بوده است. دشمنان امیرالمومنین علیه السلام به جهت انتقام از حضرت، پدربزرگوار ایشان را کافر دانستند. مجله دانش ها و آموزه های قرآن و حدیث در چهار شماره پیاپی(۱۸_۱۹_۲۰_۲۱) مقالات خود را به این شخصیت مظلوم اختصاص داده است. این مقالات قبلا در همایش بین المللی «ابوطالب(ع)، حامی پیامبراعظم(ص)» برگزیده شده اند. شماره 18 این فصلنامه، به عنوان اولین شماره اختصاصی منتشر گردید. این مقالات را به صورت رایگان در لینک زیر می توانید دانلود و مطالعه کنید: http://majaleh-a.ir/Issue/4437 این مقالات را به دیگران معرفی کنید. معرفی چهره واقعی پدر امیرالمومنین علیه السلام وظیفه همگان است. @MaarefHadith
مجموعه علمی ابن سکّیت اهوازی (ره)
🔻 صفحات تاریخ دربردارنده سرگذشت بزرگ‌مردی است که تمام هستی‌اش را در راه پیشبرد اسلام نهاد؛ ابوطالب،
🔻معرفی مقاله 📝 «شعب ابی‌طالب» نماد مقاومت هوشمندانه، راهبردهای نبوی برای عبور از موقعیت‌های فراسخت ✍ نویسنده: حجت الاسلام و المسلمین محمد مهدی احسانی فر 🌐http://majaleh-a.ir/Article/43735 🆔 مجموعه علمی ابن‌سکّیت اهوازی ره
🔻معرفی مقاله 📝 استشهاد به قصیده لامیه ابوطالب علیه السلام در ادب عربی ✍ نویسندگان: سید محمدعلی هاشمی، احمد براریان 🌐http://majaleh-a.ir/Article/45247 🆔مجموعه علمی ابن‌سکّیت اهوازی ره
🌐 گزارش اولین جلسه دورهمی علمی ماهانه بسم الله الرحمن الرحیم بحمدالله در روز 3 بهمن 1403، اولین دورهمی علمی ماهانه برگزار گردید. در این دورهمی علمی که با حضور استاد احسانی فر تشکیل شد، مطالب مختلفی به شکل پرسش و پاسخ آزاد مطرح گردید که همه آن‌ها به نوعی مرتبط با شناخت ابعاد و زوایای مختلف فهم دین و برداشت از متن قرآن و حدیث بود. ♻️محور نخست به ضرورت تتبع گسترده در تحقیقات دینی و فقهی اختصاص داشت. از یک سو برخی موضوعات به جهت تحولات جامعه دچار ابهام شده اند و نیاز به بازشناسی مجدد دارند؛ از سوی دیگر در عصر رایانه با گسترش ابزارهای رایانه ای، دسترسی هایی برای ما ایجاد شده است که بتوان گزاره‌هایی را جمع آوری کرد که گذشتگان نتوانسته بودند جمع کنند. بر این اساس عدم استفاده از گزاره‌ها و قراین جدید برای فقهای گذشته نقص به حساب نمی آید؛ زیرا آنها در سقف توان خود تلاش کرده بودند اما امکانات امروزی برای تتبع و جستجو در اختیار آنان نبوده است تا بتوانند کار خود را تکمیل کنند. ♻️ ایشان افزودند برای تکمیل تتبع، علاوه بر خود روایات می توان از قراین دیگری مثل تاریخ، حدیث اهل سنت و گزارش های فرهنگ عمومی جامعه آن روز که در کتب ادبی منعکس شده است، بهره برد؛ به این شرط که به صورت روشمند اعتبارسنجی های لازم در مورد آنها صورت بگیرد. با این کار اشکال حجیت استناد به این شواهد برطرف می شود. ♻️ محور دیگر روش تحصیل درس خارج بود که به برخی مراحل و نیز منابع لازم برای مراجعه اشاره شد. در این بخش بر مراجعه به خود ادله در منابع حدیثی، کار روشمند توسط خود محصل بر روی ادله و عرضه آن بر اساتید تأکید شد. همچنین برخی فقهای برجسته و ویژگی‌های علمی آنها اجمالا مورد بررسی قرار گرفت. همچنین به شکل اجمالی به شاخص های دو مکتب فقهی قرینه محور و مکتب قاعده محور اشاره شد. ♻️ در بخش دیگر به جایگاه کارشناس دین اشاره و تأکید شد تا پیش از آن که یک دور قرآن با تأمل خوانده نشود، و نیز یک دوره احادیث شیعه و سنی مورد بررسی قرار نگیرد، شخص نمی تواند ادعای کارشناسی قرآن و حدیث داشته باشد؛ یا خود را در جایگاه کارشناسی دین قرار دهد. همچنین تأکید شد که فهم دین دارای مراتبی است که این کار کمترین مرتبه برای فهم دین و کارشناسی قرآن و حدیث را تأمین می کند. 🆔 مجموعه علمی ابن‌سکّیت اهوازی ره @feghhalloghat