eitaa logo
مجموعه علمی ابن سکّیت اهوازی (ره)
493 دنبال‌کننده
50 عکس
1 ویدیو
16 فایل
☎️ ارتباط با مدیر کانال https://eitaa.com/mykarin مبادی و مبانی ‌‌‌ 🆔️https://eitaa.com/loghat1 ℹروش شناسی تحلیلی لغویان🆔️ https://eitaa.com/joinchat/795738470Cc8df11aa07
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️ پشتوانه های فقه اللغوی مقدمات اجتهاد(۲) 📂امام خمینی ره انس با محاورات عرفی و فهم موضوعات عرفی را مقدمه اجتهاد دانستند. از جمله ریشه های فقه اللغوی این بیان: 1⃣ امام خمینی در بیان خود به اشتراک لفظی در برداشت از واژگان تأکید دارند که عدم توجه به آن، یکی از آسیب های فهم را رقم می زند. 2⃣ مسئله اشتراک لفظی و ریشه های پیدایش آن، ذیل سرفصل «گونه‌های واژگان» در دانش فقه اللغة مطرح است. 3⃣ یکی از این ریشه ها پیدایش عام و خاص متعدد است. زمانی که کاربرد این معانی کثرت قابل توجهی پیدا می کند، "اشتراک لفظی" پدید می آید. 4⃣ بنابراین "ترادف" از این جهت ارتباط وثیقی با مبحث "مراتب معنا" پیدا می کند. در یادداشت بعدی نکات دیگری در مورد مراتب معنا مطرح خواهد شد. 🆔 مجموعه علمی ابن‌سکّیت اهوازی ره 💬گروه روش شناسی تحلیلی لغویان
📣📣📣 به زودی اطلاعات دوره جدید آموزش دانش فقه اللغة در همین کانال منتشر خواهد شد؛ ان شاءالله منتظر باشید ... 🆔 مجموعه علمی ابن سکیت اهوازی ره
📣 سلسله دوره های آشنایی با دانش فقه اللغة (دوره هشتم) با توجه به جای خالی دانش بنیادی فقه اللغه در بسته تحصیلی و مطالعاتی پژوهشگران، مجموعه علمی ابن سکیت اهوازی (ره) اقدام به برگزاری دوره های و آشنایی با دانش فقه اللغة می نماید. 🖥 برگزاری دوره به صورت 🏅همراه با اعطای گواهی معتبر ————————————————— 🔹اهداف دوره ۱. آشنایی با مبانی و قواعد فهم لغت ۲. توانایی به کتاب های لغت ۳. آشنایی با مبانی و قواعد استظهار روشمند ۴. فهم متعالی قرآن و حدیث 🔹سرفصل‌ها 1️⃣ مبادی و مبانی؛ تعریف، تفاوت با دانش های مشابه و دانش های همگن، روش، ضرورت، منابع و پیشینه 2️⃣ چگونگی شکل گیری و توسعه واژگان؛ نقد و بررسی نظریات مختلف در باب قواعد وضع (روش وضع، واضع و...)، تبیین روش فهم لغت طبق مبنای برتر 3️⃣ مراتب معنا؛ معنای ماده، معنای استعمالی، طیف معنا، مراد جدی متکلم و قواعد فهم آن 4️⃣ حجیت قول لغوی 5️⃣ روش شناسی لغویان (تبیین محورها) ————————————————— 💵 هزینه دوره با 50% تخفیف ویژه : 50 هزار تومان 📝 فرم ثبت نام👇 https://HYjBM5j4.formaloo.com/csqpv : 13 تیر : 14 تیر 🗞 اطلاعات بیشتر: @mykarin 🆔 مجموعه علمی ابن سکیت اهوازی (ره)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♨️ رابطه ابن جنی با ابوعلی فارسی 🔶 ابو الفتح عثمان ابن جنی از جمله مشهورترین و پرکارترین ادبا در زمینه دانش لغت و فقه اللغة است. وی در شهر موصل به دنیا آمده است. از دوران كودكى و نوجوانى او اطلاعى در دست نيست جز اين‌كه در آغاز جوانى، در جامع موصل، به تدريس صرف مشغول بوده و در آنجا با ابوعلی فارسی که پس از مبرد به امامت نحو بصره رسید، آشنا شده است. آشنایی او با ابوعلی داستان جالبی دارد که در ادامه مطرح خواهد شد: 🔻 ابوعلى فارسی در سفری که به موصل داشت با او مواجه شد و او را در مسأله‌اى صرفى آزمایش کرد و وقتی ابن جنى نتوانست به سوال او پاسخ بدهد به او این جمله را گفت: «زببت قبل أَن تحصرم» یعنی قبل از این که تبدیل به انگور (رسیده) شوی کشمش شدی. این جمله در حقیقت یک ضرب المثل است و برای شخصی به کار میرود که قبل از کسب آمادگیهای لازم برای انجام یک کار یا قرار گرفتن در یک موقعیت نسبت به آن اقدام کند. این ماجرا باعث شد که ابن جنی شاگرد ابوعلى شود و تا پایان عمر استادش، یعنی حدودا ۳۶ سال (و به نقل دیگر ۴۰ سال) در سفر و حضر، ملازم او باشد. 🔷 ابن جنی همواره با عظمت از استادش یاد می‌کرد و دانش او را می‌ستود. عبارت زیر از کتاب خصائص، دیدگاه او در مورد ابوعلی را به خوبی روشن می‌کند: «و للّه هو، و عليه رحمته! فما كان أقوى قياسه، وأشد بهذا العلم اللطيف الشريف أنسه، فكأنه إنما كان مخلوقا له، و كيف لا يكون كذلك و قد أقام على هذه الطريقة مع جلة أصحابها و أعيان شيوخها سبعين سنة، زائحة علله، ساقطة عنه كلفه و جعله همه و سدمه. لا يعتافه عنه ولد، و لا يعارضه فيه متجر، و لا يسوم به مطلبا، و لا يخدم به رئيسا إلا بأخرة، و قد حط عنه أثاله، و ألقى عصا ترحاله» 💬 گروه علمی روش‌شناسی لغویان
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 نفس المهموم لنا المغتم لظلمنا تسبیح ... ▪️شرح واژگانی حدیث ▪️ضرورت فقه اللغة در فهم معنا ▪️تفاوت "همّ" با "غمّ" ▪️معناشناسی "جهاد" ▪️و ... 💬 گروه روش شناسی تحلیلی لغویان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📣 سلسله دوره های آشنایی با دانش فقه اللغة (دوره نهم) با توجه به جای خالی دانش بنیادی فقه اللغه در سبد تحصیلی و مطالعاتی پژوهشگران، مجموعه علمی ابن سکیت اهوازی (ره) اقدام به برگزاری دوره های و آشنایی با دانش فقه اللغة می نماید. 🖥 برگزاری دوره به صورت 🏅همراه با اعطای گواهی معتبر ————————————————— 🔹اهداف دوره ۱. آشنایی با مبانی و قواعد فهم لغت ۲. توانایی به کتاب های لغت ۳. آشنایی با مبانی و قواعد استظهار روشمند ۴. فهم متعالی قرآن و حدیث 🔹سرفصل‌ها (روی پیوند بزنید) 1️⃣ مبادی و مبانی؛ تعریف، تفاوت با دانش های مشابه و دانش های همگن، روش، ضرورت، منابع و پیشینه 2️⃣ چگونگی شکل گیری و توسعه واژگان؛ نقد و بررسی نظریات مختلف در باب قواعد وضع (روش وضع، واضع و...)، تبیین روش فهم لغت طبق مبنای برتر 3️⃣ مراتب معنا؛ معنای ماده، معنای استعمالی، طیف معنا، مراد جدی متکلم و قواعد فهم آن 4️⃣ حجیت قول لغوی 5️⃣ روش شناسی لغویان (تبیین محورها) ————————————————— 💵 هزینه دوره با 50% تخفیف ویژه ایام : 50 هزار تومان 📝 فرم ثبت نام👇 https://HYjBM5j4.formaloo.com/onlinecourse_mordad1402 : ۲۰ مرداد ۱۴۰۲ : ۲۱ مرداد 🗞 اطلاعات بیشتر: @mykarin 🆔 مجموعه علمی ابن سکیت اهوازی (ره)
بسم الله خاطره‌ای از مرحوم کوروش صفوی و مطول تفتازانی کوروش صفوی استاد زبان‌شناسی دانشگاه‌های ایران درگذشت. در عنفوان جوانی، باهمه مطالعات و تأملاتی که زیر نظر اساتیدم در منابع ادبی حوزوی داشتم، باز هم شور و شوق دانستن چنان سراپایم را فراگرفته بود که شیفته مطالعات زبان‌شناختی نیز شده بودم. همین شور و شوق بود که در دهه هشتاد روزی مرا در یکی از مراکز دانشگاهی به پای سخنرانی دکتر کوروش صفوی کشاند تا شاید در حاشیه سخنرانی‌ آن استاد بزرگوار، مشورتی از او بگیرم. اگر از محتوای سخنرانی بگذریم، سه نکته از آن سخنرانی در ذهنم به خاطره تبدیل شده: 1) این‌که وقتی از تریبون سخنرانی‌اش پایین آمد، صندلی خاصی را که میزبانان برایش در نظر گرفته بودند و او را به سوی آن دعوت می‌کردند، رها کرد و به احترام تنها مستمعِ معمّمِ سخنرانی خودش، ترجیح داد خودش را به او برساند و فروتنانه در کنار این بنده‌خدا بنشیند. 2) فراموش نمی‌کنم که در خلال سخنرانی‌اش به مناسبت، این نکته را بیان کرد که تمدن تکنولوژی‌بنیادِ غرب وقتی می‌خواهد "کشور پیشرفته" را تعریف کند، می‌گوید هر کشوری که بتواند فرودگاهی بسازد که هواپیمای غول‌پیکر در آن فرود بیاید، از نظر ما کشور پیشرفته است در حالی که برای تعیین و تعریف کشور پیشرفته باید ابتدا مشخص کرد که کدام کشور ادیب هنرمندی به عظمت حافظ دارد؟ (این اعتماد به نفس ملی‌اش که نگاه تمدنی عمیقی به او داده بود، آن هم از کسی که سالها در غرب زیسته و تحصیل کرده بود، برایم خیلی جذاب بود). 3) از او پرسیدم من به عنوان طلبه که علوم ادبی حوزه و منابع آن را کار کرده‌ام، برای مطالعات زبان‌شناختی از کجا شروع کنم؟ چه منبعی را بخوانم؟ آیا در دانشگاه رشته زبان‌شناسی بخوانم؟ با مهر و فروتنی و سادگی به یاد‌ماندنی‌اش گفت: شما در زبان‌شناسی منابع ارزشمندی دارید که در هیچ جای جهان یافت نمی‌شود. مختصر، مطول، المزهرِ سیوطی (المزهر را چندبار تکرار کرد) این منابع را کار کنید، دیدگاه‌هایشان را دسته‌بندی و منقح کنید و در اختیار زبان‌شناسان قرار بدهید. همین کار را اگر خوب انجام بدهید، کافی است. رحمت و رضوان و الاهی بر آن مرد شریف باد. محمد عشایری منفرد حوزه علمیه قم، ۱۴۰۲/۵/۲۲ 💯 کانال استاد محمد عشایری منفرد (حفظه الله) 🆔https://eitaa.com/ashayerimonfared
[ عکس ] فراخوان پذیرش مقاله دوفصلنامۀ (مطالعات ادبی زبان قرآن) بدین‌وسیله به استحضار می‌رساند که دوفصلنامۀ مطالعات ادبی زبان قرآن وابسته به مجتمع آموزش عالی زبان، ادبیات و فرهنگ‌شناسی جامعة المصطفی العالمیة، با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شمارۀ 77326 آماده دریافت مقالات و با هدف «مرجعیت‌بخشی علمی در عرصۀ زبان قرآن» میباشد. این دوفصلنامه یک نشریۀ معتبر و زیر نظر دانشگاه بین‌المللی المصطفی (ص) است از همه نخبگان، فرهیختگان، اساتید حوزوی و دانشگاهی، دانشجویان، طلاب، پژوهشگران و همۀ علاقه‌مندان به زبان و ادبیات عربی دعوت به عمل می‌آید تا یافته‌های علمی خود را در محورهای زیر، برای دوفصلنامه ارسال کنند: مطالعات دانش‌ لغت، صرف، نحو و بلاغت با محوریت قرآن کریم؛ مطالعات دانش زبان‌شناسی و معناشناسی با محوریت قرآن کریم؛ مطالعات شبهات زبانی قرآن مشخصات مجله: نوع اعتبار:علمی-تخصصی (در حال اخذ رتبه علمی پژوهشی) صاحب امتیاز:جامعة المصطفی العالمیة مدیر مسئول:سید حسین ساجد سردبیر:سیدحمید جزایری جانشین سردبیر:علیرضا بابایی اعضای هیات تحریریه:اساتیدمعظم آقایان سیدحمید جزایری، محمد جنتی‌فر، سیدمحمدحسن جواهری، حسین شیرافکن، سیدمحمود طیب‌حسینی، عبدالمطلب فریدی‌فر، علیرضا قائمی‌نیا، علیرضا محمدرضایی، عبداللّه موحدی محب آدرس سایت جهت ارسال مقاله: http://pam.journals.miu.ac.ir ☎️ راههای ارتباطی تماس:جانشین سردبیر علیرضا بابایی09127172316 و ایمیل Pam.journals@miu.ac.ir نوع داوری:دو سر ناشناس میانگین زمان داوری:14روز درصد پذیرش:بخش آماری هزینۀ انتشار: ندارد نوع انتشار:برخط
سفینة البحار، کتابی برای تبیین معنای احادیث ✍ محمد مهدی احسانی فر سفینة البحار، مجموعه‌ای موضوعی از احادیث بحار الانوار و تعداد اندکی از احادیث برگرفته از غیر بحار الانوار است. این مجموعه را مرحوم حاج شیخ عبّاس قمی (م1359ق) تهیه کرده است. ایشان مقدّمه‌ای بر این اثر نگاشته و روش خویش را توضیح می‌دهد. اگر فارغ از اینکه نویسنده، چه در نظر داشته و در مقدّمه، چه نگاشته، به سراغ این کتاب برویم، با چند قوّت و ضعف مواجه می‌شویم: 1⃣ موضوعی‌شدن احادیث بحار الانوار بر اساس مادّه، رویداد مبارکی بود که صاحب مفاتیح الجنان آن را رقم زد؛ چراکه این کار به طور طبیعی باید به کاربردی‌تر شدن بحار الانوار می‌انجامید. 2⃣ گزینش احادیث بحار الانوار ذیل هر ریشه، رویداد مبارک دیگری بود که موجب می‌شد مخاطب بتواند در دریاهای پرنور این کتاب با سرعت شنا کند و به طور خلاصه یک دور بحار الانوار را بخواند. 3⃣ در برابر، گزینش‌های صاحب منتهی الآمال، از حیث موضوعی، نه جامع است وج نه مانع؛ از این رو نمی‌تواند جای تلخیصی موضوعی و روشمند (با روش امروزین) از بحار الانوار را پر کند. 4⃣ نگارنده با مطالعه هر چهار جلد سفینة البحار در تابستان امسال که از مرحوم روح الله یارعلی طلبه متّقی، کوشا و فاضل مدرسه علمیه حقّانی به بنده رسیده، این کتاب را بسیار ارزشمند یافتم و از اینکه پیشتر به مطالعه مروری آن اقدام نکرده و به مراجعه اتّفاقی، اکتفا کرده بودم، پشیمان شدم. به نظر می‌رسد که بهره اصلی این کتاب برای کسانی که به ادبیات عرب به ویژه فقه اللغة و بلاغت اهمّیت می‌دهند و نیز برای کسانی که به صورت تخصّصی به فعالیت علمی در زمینه حدیث مشغولند، نَه موضوعی‌شدن روایات بحار الانوار باشد و نه گزینش‌های مرحوم شیخ عبّاس قمی (رحمة الله علیه) بلکه این اثر ارزشمند دارد: با مطالعه هر مادّه از سفینة البحار، بهره فقه اللغوی فراوانی عاید مخاطب (با ویژگی یادشده در بالا) می‌شود. گویا نویسنده، روایاتی را گزینش کرده که بتواند با آن، معنای یک مادّه را در مشتقّات مستعمَل متعدّد آن و نیز معنای یک ترکیب را در امکنه استعمالی مختلفش تبیین نماید. هرچند شاید چنین نیّتی در قلم نویسنده نبوده ولی کتاب سفینة چنین هدفی را تأمین می‌کند. توضیحات لغوی و معناشناسی راهگشای مرحوم قمی ذیل برخی از مواد، نشان می‌دهد که ایشان با احادیث انس بسیاری داشته و با نگاهی همه‌جانبه‌نگر، لغت و ترکیب را معنا می‌کند؛ به گونه‌ای که این معنا با روایات دیگر، تناسب داشته باشد. 🔰بنابراین مهم‌ترین بهره سفینة البحار برای اهالی بلاغت و فقه اللغة و حدیث، تبیین معنای مواد و ترکیبات حدیثی است که این امر از دو طریق «گزینش و چینش روایات مشیر به معنا و یا مفید در معنا» و «توضیحات مستند و تحلیلی نویسنده» محقّق می‌شود. می‌توان گفت که با یک دور مطالعه‌کردن این کتاب، می‌توان تسلّطی با نسبتی قابل قبول بر معنای احادیث پیدا کرد و این بهره، بسیار ارزشمند است. خداوند کریم آن عالِم توانا و متواضع را رحمت کند. از خداوند رحمن و رحیم برای مرحوم حجت الاسلام روح الله یارعلی رحمت و مغفرت را مسألت می‌کنم. والحمد لله ربّ العالمین 🆔 مجموعه علمی ابن‌سکّیت اهوازی ره 💬 گروه روش شناسی تحلیلی لغویان
📣📣📣 ان‌شاءالله به زودی دوره ای جدید با موضوعی ویژه و متفاوت از طریق همین مجموعه برگزار خواهد شد منتطر باشید ...
بسم الله الرّحمن الرّحیم 🌱 مجموعه علمی ابن‌سکّیت اهوازی ره برگزار می کند🌱 📝دوره علمی "متن خوانی لغت" 🎙توسط استاد احسانی فر 🎯اهداف دوره: ۱. "شیوه بهره گیری از متن منابع لغوی اصیل به صورت تطبیقی" ۲. "آشنایی با ظرفیتهای متنی منابع لغوی" ۳. "آشنایی با محورها و چگونگی معناکردن لغت در منابع اصیل" ⏰ شنبه ها بعد از نماز مغرب و عشا 🖥 به صورت مجازی 🏅 با ارائه گواهی معتبر _________________ پیوند ثبت نام https://HYjBM5j4.formaloo.com/matn-khani _________________ 🗞جهت کسب اطلاعات بیشتر 💬 شناسه @mykarin ☎️۰۹۹۲۷۶۳۸۲۱۳ 🆔مجموعه علمی ابن‌سکّیت اهوازی ره
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙متن خوانی کتاب العین ماده «ض ر ب» 🔻جهت آشنایی عزیزان با روند جلسات علمی «متن خوانی لغت» تنها جلسه اول به عنوان نمونه بارگزاری می شود. باقی جلسات تنها در اختیار شرکت کنندگان قرار خواهد گرفت. 🆔 مجموعه علمی ابن سکیت اهوازی ره 💬 گروه روش شناسی تحلیلی لغویان
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 روش شناسی "خلیل بن احمد فراهیدی ره" 🔸هویت و شخصیت خلیل بن احمد 🔸 پیشینه علمی خلیل بن احمد 🔸ویژگی های علمی خلیل بن احمد 📅 تاریخ: 8 اسفند 1396 🆔 مجموعه علمی ابن سکیت اهوازی ره 💬 گروه روش شناسی تحلیلی لغویان
بسم الله الرّحمن الرّحیم ✍️ استفاده از شعر در فهم قرآن و حدیث یکی از مقدّمات ضروری برای فهم برخی از احادیث، آشنایی با شعر عرب است. در این راستا توجّه به چند نکته مهم است: 1. شعر آینه فرهنگ عرب است. بسیاری از آداب و رسوم، تفکّرات، زاویه دید، مصطلحات، قوّت‌ها و ضعف‌های عرب، در شعر آمده است. 2. شعر می تواند فضای نزول قرآن و فضای صدور برخی از احادیث، به ویژه احادیث نبوی را بازگویی کند. 3. به عنوان نمونه در کتاب الاصنام، اشعاری وجود دارد که به فهم فضای نزول آیاتی از قرآن کریم که درباره بت و بت‌پرستی و اَشکال و گستره آن نازل شده، کمک می کند. 4. جوهری در الصحاح نمونه هایی از اشعار را آورده که به طور روشن برای فهم حدیث نبوی کاربرد دارد. 5. در کتاب تاریخ العرب قبل الاسلام ص 23 درباره شعر عرب، نکات سودمندی آمده است. برای آشنایی ضروری با شعر عرب، باید مطالعاتی 200 ـ 300 ساعته را ساماندهی کرد. این حجم از مطالعه برای کارشناسان قرآن و حدیث که سالهایی را به تحصیل و پژوهش در این حوزه از دانش گذرانده اند، می‌تواند مسیر معنایابی آیات و روایات را هموار کند. پس از آن، مراجعات و مطالعات موردی به منابع مختلف شعر عرب، لازم است. والحمدلله رب العالمین محمّد مهدی احسانی فر 18 مهر 1402 آغاجاری 🆔 مجموعه علمی ابن سکیت اهوازی ره
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙جبران جهاد 🔹لزوم ثبت جهاد در کارنامه مؤمن 🔹چگونگی جبران جهاد جانی در صورت عدم امکان 🔹انواع جهاد 🇸🇩 🆔مجموعه علمی ابن سکیت اهوازی ره
🏴🏴🏴 بسم الله الرحمن الرحیم اَللّهُمَّ اِنّا نَشْکوُ اِلَیْکَ فَقْدَ نَبِیِّنا صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَالِهِ وَغَیْبَهَ وَلِیِّنا وَکَثْرَهَ عَدُوِّنا وَقِلَّهَ عَدَدِنا وَشِدّهَ الْفِتَنِ بِنا وَتَظاهُرَ الزَّمانِ عَلَیْنا فَصَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَالِهِ وَاَعِنّا عَلى ذلِکَ بِفَتْحٍ مِنْکَ تُعَجِّلُهُ وَبِضُرٍّ تَکْشِفُهُ وَنَصْرٍ تُعِزُّهُ وَسُلْطانِ حَقٍّ تُظْهِرُهُ وَرَحْمَهٍ مِنْکَ تَجَلِّلُناها وَعافِیَهٍ مِنْکَ تُلْبِسُناها بِرَحْمَتِکَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ 🇵🇸🇵🇸🇵🇸 🆔مجموعه علمی ابن‌سکّیت اهوازی ره
📣 سلسله دوره های آشنایی با دانش فقه اللغة (دوره دهم) با توجه به جای خالی دانش بنیادی فقه اللغه در سبد تحصیلی و مطالعاتی پژوهشگران، مجموعه علمی ابن سکیت اهوازی (ره) اقدام به برگزاری دوره های و آشنایی با دانش فقه اللغة می نماید. 🖥 برگزاری دوره به صورت 🏅همراه با اعطای گواهی معتبر ————————————————— 🔹اهداف دوره ۱. آشنایی با مبانی و قواعد فهم لغت ۲. توانایی به کتاب های لغت ۳. آشنایی با مبانی و قواعد استظهار روشمند ۴. فهم متعالی قرآن و حدیث 🔹سرفصل‌ها (روی پیوند بزنید) 1️⃣ مبادی و مبانی؛ تعریف، تفاوت با دانش های مشابه و دانش های همگن، روش، ضرورت، منابع و پیشینه 2️⃣ چگونگی شکل گیری و توسعه واژگان؛ نقد و بررسی نظریات مختلف در باب قواعد وضع (روش وضع، واضع و...)، تبیین روش فهم لغت طبق مبنای برتر 3️⃣ مراتب معنا؛ معنای ماده، معنای استعمالی، طیف معنا، مراد جدی متکلم و قواعد فهم آن 4️⃣ حجیت قول لغوی 5️⃣ روش شناسی لغویان (تبیین محورها) ————————————————— 💵 هزینه دوره: 70 هزار تومان 📝 فرم ثبت نام👇 https://hyjbm5j4.formaloo.com/loghat : ۲۰ آبان ۱۴۰۲ : 22 آبان 1402 🗞 اطلاعات بیشتر: @mykarin 🆔 مجموعه علمی ابن سکیت اهوازی ره
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙گونه های اطلاعات لغوی در العین 1 🔰در سلسله جلسات متن خوانی لغت، در ضمن خوانش متن ماده "ض ر ب" از معجم العین، اطلاعات مختلفی به دست آمد که در یک فهرست کلی ارائه شده است. 🔰این اطلاعات تمام اطلاعات موجود در العین نیست بلکه بخشی از اطلاعات آن است که در بررسی این ماده لغوی به دست آمد و در صورت بررسی دیگر مدخل ها، اطلاعات دیگری نیز قابل افزودن است که در قطعه های صوتی دیگر تقدیم خواهد شد. 🆔 مجموعه علمی ابن سکیت اهوازی ره
بسم الله الرحمن الرحیم امروز کلمه‌ای در غـزه شـهید شد. شما دارید به عکس نگاه می‌کنید. او نـظامی نبود. اگر بخواهم کامل صدایش کنم، باید بگویم استاد دکتر رفعت العریر. رفعت در دانشگاه ادبیات درس می‌داد. شعر می‌گفت. داستان می‌نوشت. رفعت کلمات را می‌فهمید. وزن واژه‌ها را حس می‌کرد. در صفحه‌اش به میوه‌ها و گل‌ها دقیق می‌شد. ظرافت‌شان را ادراک می‌کرد. رفعت زبان می‌دانست. به شاگردانش انگلیسی درس می‌داد. داستان نوشتن یادشان می‌داد. رفعت، شصت روز مداوم، پشت یک صفحه ایستاده بود [که نزدیک به ۹۰ هزار نفر عضو داشت] این ایدهٔ او بود: «ما عدد نیستیم.» او شصت روز، لاینقطع، قصهٔ شـهدای غـزه را برای دنیا تعریف می‌کرد. با چشم خیس می‌نوشت و می‌نوشت و می‌نوشت تا دنیا بداند بیست هزار نفر شـهید طی دو ماه، یک گزارش آماری از غـزه نیست، بیست‌هزار زندگی، بیست‌هزار روایت، بیست‌هزار داستان است که در گور دسته‌جمعی زیر خاک رفته. امروز، دکتر رفعت العریر، تبدیل شد به شـهید رفعت العریر. امروز اسـرائیل خانهٔ او را بمــباران کرد و رفعت و هر شش نفر عضو خانواده‌اش با هم شـهید شدند. امروز، تمام شاعران آزادهٔ جهان، تمام نویسندگان روشن‌ضمیر جهان در غـزه شهید شدند. امروز کلمه‌ای در غـزه زیر آوار ماند که مثلش نبود و نیست. واژه‌ای به آسمان رفت که بلند بود، خیلی بلند، آن‌قدر که به سرانگشت آرزو، دستم به بلندای قامت نستوهش نرسد؛ رفیع، درست مثل اسمش. رفعت العریر، اسطورهٔ من بود. تقلا می‌کردم بین او و خودم قرابتی پیدا کنم از جنس ادبیات و کلمات و زبان. آرزوبه‌دل بودم مثل او مؤثر باشم. او نظامی نبود، اما کلمه را مثل سـلاحی بی‌مانند میان انگشتانش می‌چرخاند و سمت ظالمان جهان شـلیک می‌کرد. رفعت، حاشیه‌نگار رنج فلـسطین بود. عکسش را ورق بزنید. به کلماتش برسید. این شعر اوست. رفعت نوشته «اگر من باید بمیرم، پس تو باید زنده بمانی تا داستانم را برای بقیه تعریف کنی. تا خرت‌وپرت‌هایم را بفروشی… و از لباس‌هایم، از بند کفنم، نخ بلند بادبادکی بسازی تا بچه‌ای در غـزه که بهشت در نگاهش خانه کرده در جست‌وجوی پدری که در چشم‌به‌هم‌زدنی شـهید شده، این بادبادک را، بادبادکی را که تو از من ساختی، ببیند و شده برای لحظه‌ای تصور کند فرشته‌ای‌ست که عشق را به او بازگردانده. اگر من باید بمیرم، بگذار این مرگ امیدی بیافریند، بگذار این مرگ افسانه‌ای باشد.» کلمهٔ عزیز من که امروز شـهید شدی تو کلمه‌ای. عدد نیستی. دنیا شاید اعداد را فراموش کند، اما کلمات را هرگز از یاد نخواهد برد؛ به‌خصوص اگر این کلمات، حماسه‌ای باشند، چنان که تو بودی. نوشته‌ی: پرستو علی‌عسگرنژاد @hamshenasi https://eitaa.com/Habibollah_Babai
مجموعه پست های به مناسب پنجم ماه رجب سالروز شهادت از اصحاب امام جواد و امام هادی علیهما السلام 🆔 @Bonyad_Emamat