eitaa logo
حوزه علمیه تمدن ساز
4.6هزار دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
512 ویدیو
88 فایل
فضایی طلبگی برای نگاهی راهبردی‌تر و عمیق‌تر ... ✏نقد تحجر ✏نقد التقاط @amin_dehghani ◾صوت @s_feghheakbar
مشاهده در ایتا
دانلود
استاد #دینانی: انسان‌های یک کتابی خطرناک هستند، چون دچار خریت می‌شوند. انسان یک کتابی یعنی انسانی که چند کتاب بخواند و دیگر کتابی نخواند یا انسانی که کتاب‌های یک اندیشه را بخواند. انسان‌های همه کتابی و بی‌کتابی خطرناک نیستند و می‌توان با آن‌ها سخن گفت. در قرآن آمده است؛ رَبِّ اشْرَحْ لِي صَدْرِي، شرح صدر یعنی باز بودن و یک کتابی نبودن. ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
آیت الله : امروزه تفکیک، دغدغه اصلى نيست زيرا در بعضی مراکز علمی و دانشگاهى، خدا را مورد انکار و نقد قرار مى دهند ولى شايد روزى در بعضی نوشته ها به مساله تفکیک بپردازیم. 🍃 به نقل از استاد رضایی تهرانی ✅ @feghheakbar 🔴 نکته: آیت الله جوادی آملى در فصل پايانى کتاب وزين "منزلت عقل در هندسه معرفت دينى" صفحاتى به معرفی و نقد دقیق تفکیک مى پردازند. و ما همان قسمت از کتاب (یعنی فصل چهارم از بخش دوم) را در اختیار شما قرار می دهیم. 👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
4_614109233029316642.pdf
714.6K
💢 نقد علامه بر مکتب تفکیک (منزلت عقل در هندسه معرفت دینی: بخش دوم: فصل چهارم: مساله تفکیک) ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
🌺 همسرداری حرفه‌ای👌: 👇👇👇 🆔 @zanashooi_amoozesh
💎 فیلسوفی که ماجراجو نباشد، متکلم است استاد #دینانی : فلاسفه ماجراجو هستند. فیلسوفی که ماجراجو نباشد یک متکلم است چراکه خود فلسفه ماجراست. #ابن_سینا و #ملاصدرا هم ماجراجو بودند. ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
💎 با وضعیت آموزش فعلی فلسفه، کسی فیلسوف نخواهد شد. عبدالرسول : 🔸 فلسفه از لحاظ شیوع رو به افول نیست؛ این‌قدر که امروز رساله می‌نویسند و مدرک دکتری حکمت متعالی می‌گیرند و تدریس می‌شود در دانشگاه‌ها، هیچ‌وقت سابقه نداشته. پس از این جهت رو به افول نیست. 🔸 اما اگر منظور از روبه‌افول‌بودن این است که فیلسوفی که فهم عمیق از ملاصدرا داشته باشد و صاحب نظر ـ مثل آقای ـ باشد، از این پس کم‌تر خواهیم داشت، بله چنین است. البته علتش این نیست که امروزه فیلسوفان در انزوا به‌سر می‌برند یا به آن‌ها اعتنا نمی‌شود یا این‌که تکفیرشان می‌کنند؛ همه‌ی این‌ها سابقاً بوده است؛ بلکه علت، سبک و روشی است که در حوزه و مؤسسات اقماری آن بر فلسفه مسلط شده است؛ این روش که درس‌ها در قالب واحد و ترم و مدرک رسمی کارشناسی ارشد و دکتری ارائه می‌شود. اگر کسی به این روش قناعت کند، هیچ‌وقت فیلسوف نخواهد شد. 🔸 من در مقدمه کتاب‌هایم نوشته‌ام که چه‌بسا در آینده کاریکاتوری از فلسفه ملاصدرا ارائه خواهد شد و به این کاریکاتور ایراد بگیرند که بینی‌اش بزرگ است، لب‌هایش اشکال دارد و…؛ اما این حکمت متعالیه نیست؛ این توهمی است از  حکمت متعالیه. 🔸 دانشجویی می‌گفت استادِ روش تحقیق ما گفته است ملاصدرا حشیش کشیده و… ؛ همین استاد در دوره بعد حکمت متعالیه درس داده بود. از چنین تدریسی چه انتظاری دارید؟ حکمت متعالیه واقعاً گسترده است و ممکن نیست در چند واحد بتوان آن را منتقل کرد. غربی‌ها خیلی کتاب دارند. هم‌چنین دانشگاه آن‌ها خیلی از دانشجو کار می‌کشد. وقتی استاد درس می‌دهد شاید دانشجو بیست کتاب اطراف آن بحث را ببیند. 🔸 در کشور ما نوشتن مقاله هم اجرای کاریکاتوری از غرب است. مدرک دکترا این‌قدر زیاد شده است که امروزه باید دنبال کسی گشت که دکترا نداشته باشد. این‌ها کار را خراب کرده است. قبلاً می‌دیدیم یکی رشته‌اش فقه بود و فقط یک منظومه خوانده بود؛ اما وقتی که با دکترای حکمت و فلسفه متعالیه فعلی مقایسه‌اش می‌کنیم می‌بینیم با سوادتر از این‌ها بود؛ چون او واقعاً خوب خوانده بود و انگیزه‌اش هم انگیزه فهمیدن حقیقت بود؛ نه این‌که صرفاً دکترا بگیرد و بگوید دستم بند شود. این مسائل کار را خراب کرد؛ حوزه را ضعیف کرده و بیش از این هم ضعیف خواهد کرد؛ مگر آن‌که سردمداران حوزه توجه جدی به این مسأله بکنند؛ بیایند و به روش‌های قبل برگردند. 🔸 نمی‌گویم عین سابق شود؛ اما باید آن‌چه بود اصلاح می‌شد؛ نه آن‌که نظام آموزشی را کلاً تغییر دهیم؛ آن‌هم نظامی که می‌گویند در دانشگاه جواب نمی‌دهد؛ آن را به حوزه بیاوریم! در دانشگاه آن‌هایی که خوب کار می‌کردند، طلبگی کار می‌کردند؛ اگر سه واحد یک درس را می‌گرفت، کنارش ده واحد آن درس را کار می‌کرد؛ این می‌شد باسواد و نخبه. 🔸 می‌‌گویند فلسفه اسلامی به چه دردی می‌خورد؛ مثلاً فلسفه ملاصدرا در زندگی شخصی من به کار می‌آید؟ مرحوم امام می‌گوید انسان سه ساحت دارد: اندیشه، اخلاق و رفتار. ساحت رفتار برای جسم و بدن است و ساحت اخلاق برای روح؛ ساحت اندیشه از همه مهم‌تر است. سه بهشت و جهنم وجود دارد؛ بهشت و جهنم اندیشه، اخلاق و رفتار. کسی که اندیشه و عقیده‌اش خلل دارد، حتی اگر اخلاقش هم خوب باشد وارد بهشت نمی‌شود. معرفت بسیار اهمیت دارد. مهم‌ترین ساحت انسان عقیده است. اگر علمی آمد و به این ساحت کمک کرد، آیا کم‌فایده است؟ گویا علم فقط باید در رفتار مفید باشد؛ آری منکر نیستم که فلسفه باید ادامه یابد، فلسفه‌های مضاف خود را نشان دهند و… ؛ اما همین فایده بالفعلی هم که اکنون دارد کم و کوچک نیست. 🍃 در گفتگو با مباحثات ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
💢 وصله‌ای ناجور و ناهماهنگ استاد (بعد از بیان دیدگاه ماخر و تلخیص آن در ۶ بند و سپس بیان دیدگاه شبستری و تلخیص آن در ۶ بند) : ... همان‌طور که مشاهده می‌کنید، وی [مجتهد شبستری] این نظریات را از شلایر ماخر گرفته است؛ البته شلایر ماخر نظریه تجربه دینی را با توجه به معضلات و مشکلات عصر و فرهنگ خود مطرح کرده؛ ولی جناب آقای ، نظریه تجربه دینی را بدون توجه به انگیزه‌های روییده در بستر و فضای فرهنگ مسیحیت، آن را از بستر خود جدا کرد و در فضا و فرهنگ اسلامی که فاقد آن انگیزه‌هاست، مطرح ساخته که وصله‌ای ناهماهنگ شده است. اینک به انگیزه‌ها و ادله شلایر ماخر در طرح مبحث تجربه دینی اشاره می‌کنیم: ... 📔 کلام جدید با رویکرد تطبیقی، محمدرضایی، با مقدمه آیت الله العظمی (فصل چهارم، تجربه دینی، صفحات ۱۱۳تا۱۱۶) ♦️ کانال فلسفه اسلامی در تلگرام: ✅ t.me/feghheakbar
شهید علامه #مطهری: روحانيت ما خيال مى‌كند مسئوليتش فقط ابلاغ چند مسأله فرعى است، آنهم مسائلى كه هزارها بار زير و رو شده و فقط به شكل سنتى و تكرار مكرر است و از باب اينكه تعبداً تقليد ميت جايز نيست و مردم تعبداً بايد از سلفى به خلفى مراجعه كنند، و حال آنكه مسئوليت اصلى‌اش ايجاد رشد و لياقت و اعطاى شناخت اسلام و فرهنگ اسلامى و سرمايه‌هاى اسلامى و تاريخ اسلام و معرفى مكتب اسلام به صورت يك مكتب و يك ايدئولوژى و جهان‌بينى اسلام است. 📚 يادداشت های استاد مطهرى، ج‌۴، ص ۴۸۱ ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
🔴 مداحان را باید سر جای خود نشاند انتقاد ابراهیم فیاض از مداح‌محوری: مسجد جای تفکر و علم است. این را پیغمبر(ص) فرموده است... مردم فقیرند، ولی با این وجود برای حسینیه پول میریزند، مساجد ویران و حسینیه‌ها آباد هستند. این ها از عوارض مداح محوری است و مداحان انحرافات دینی بسیاری به خاطر به وجود آورده‌اند و علما را کنار گذاشته‌اند. در تهران هم متاسفانه برخی از مداحان به مراجع روشنفکر و متمدن ما تعرض کرده‌اند که نیازی به اسم بردن نیست و مردم اطلاعات لازم در این زمینه را دارند. این کار را می‌کنند تا مراجع عقب نشینی کنند، با این کار برای مراجع حد تعیین می‌کنند. داشتند سیاست تعیین میکردند، حتی می‌خواستند برای مقامات نظام در سیاست هم تکلیف تعیین کنند. این نشان داد که مداحی اوج میگیرد تا جای علما را بگیرد. منظورم این است که مداح‌ها تا اینجا پیش رفتند. مداحان باید سر جای خود بنشینند، آن ها پامنبری هستند و باید جایگاه خود را بدانند. منبر برای علما است. متاسفانه این حرکت یعنی مداح محوری با هم شروع شد، یعنی عده ای از روحانیون در ایجاد این وضعیت تأثیرگذار بودند. وضعیت به گونه‌ای شد که کم کم مداح جای روحانی روی منبر‌ نشست و تاریخ و قرآن ‌گفت. اسلامی هم که توسط این عده رواج یافت، اسلام و و بود. نتیجه‌اش این شد که مداحان بعد از این موضوع سوار کار شدند و متاسفانه چنین وضعیتی رخ داد. هشدارها و تذکرات زیادی سر کلاس مردم شناسی دین که مرتبط با این بحث‌ها بود دادم که دختر یکی از مسئولان فرهنگی صدای من را ضبط کرد و به پدرش داد. پدرش هم برد و در شورای انقلاب فرهنگی پخش کرد و به گوش معاون فرهنگی دانشگاه تهران رسید و او مرا تهدید کرد که اگر بخواهی ضد مداحان و برخی منبری هایی که زمینه چنین وضعیتی را فراهم کرده‌اند حرف بزنی ما تو را به دادگاه معرفی می‌کنیم. مسبب بخشی از این وضعیت صدا و سیماست. مبنای این گونه مداحی‌ها است. اخباریگری در دوره صفویه به وجود آمد و باعث نابودی صفویه شد، چون فساد زیادی ایجاد کرد. فقط می گفتند ولایت داشته باشید و همین برای شما بس است. اولین هیئت‌هایی که با غلظت به راه افتادند و در مسائل سیاسی هم وارد شدند، ضد دین عمل کردند و سفارت بانی آن بود. کار سفارت انگلیس در این زمینه بسیار قوی بوده است. سفارت انگلیس در این گونه فعالیتها سابقه زیادی دارد، به همین خاطر بود که مشروطه بعداً ضد اسلام و ضد فقها شد و فقیهی مثل را بالای دار بردند. بحث بسیار پیچیده است؛ این دیدگاه(مداح محوری) اسلام فقاهتی عقلانی که مبدأ آن مراجع هستند را کنار می‌زند. الان باید منابع دست فقها و علما باشد که این گونه نیست و دست مداحان است. این مشکلات همان طور که صفویه را نابود کرد می تواند برای نظام ما هم خطرناک باشد. می‌خواهند اسلامیتی که مبنای عقلانیت دارد را از بین ببرند و جنگ شیعه و سنی را به وجود آورند. کشتاری که در جهان اسلام وجود دارد ناشی از این تفکر است. (به جای جمهوری مداحان) من عبارت پادشاهی مداحان را می پسندم، اینها پادشاهی می‌کنند که خیلی خطرناک است و اصلاً مبدأ پادشاهی همین مداحی است. مداحان در آن زمان هم بودند. فردی بنام ذبیحی در دوران شاهنشاهی وابسته به دربار بود. مداحی هم وجود داشت، اما این مداح ها اسلام سکولار را دوست داشتند و ترویج می دادند. ما باید عالم‌ محور و فقیه محور باشیم و این کار اصیل و درست است و گرنه نظام بر باد فنا می‌رود. باید به نوعی و علم کلام اسلامی برگردیم که در آن چارچوب‌های عقلانی و پدیداری وجود داشته باشد همان کارهایی که آقای انجام می‌داد و مقام معظم رهبری در سخنرانی سالگرد شهادت آیت الله مفتح در سال ۶۳_۶۴ می فرمایند که همین اسلام کلامی و اجتهادی خیلی مهمتر از اجتهاد علما است. ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
💢 گروهی در حوزه علمیه، اسلام را با نگاه مارتین لوتری معنا می‌کنند 💢 نفوذی‌های استکبار در حوزه دو جریان متحجران (شیرازی‌ها) و سکولارها درست کرده‌اند 👇👇👇👇👇 ✅ @feghheakbar
💢 گروهی در حوزه علمیه، اسلام را با نگاه مارتین لوتری معنا می کنند 💢 نفوذی های استکبار در حوزه دو جریان متحجران (شیرازی‌ها) و سکولارها را درست کرده اند عبدالله حاجی صادقی، نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در اجلاسیه سراسری اساتید حوزه علمیه خراسان: 🔹 آمریکایی ها ۶۰ موسسه را مسئول کردند تا موضوع انقلاب اسلامی و راه مقابله با آن را مطالعه کنند و خروجی های آن نیز قابل توجه است که یکی از این موسسات، موسسه ای است که راهکارهایی برای مقابله با انقلاب اسلامی ارائه می دهد و همین موسسه در یادداشتی می نویسد اشتباه کردیم که در تاثیرگذاری بر انقلاب اسلامی متمرکز بر دانشگاه ها شدیم در حالی که بخش عظیمی از نیروی نظام جمهوری اسلامی در حوزه های علمیه تربیت می شوند و ما باید به فکر اثرگذاری و اصلاح حوزه های علمیه باشیم. 🔹 از سال ۲۰۰۵ رده های نفوذ فکری در حوزه های علمیه را به وسیله استکبار دیدیم که دو شاخه متضاد را در این نهاد انقلابی درست کرده اند، آنان در این مسیر، دو جریان متضاد ضدهم یعنی و که هر دو کوبنده انقلاب اسلامی هستند را به راه انداخته اند. 🔹 یک گروه متحجرین هستند که تلقی آنان از دین داری احکام فردی عبادی است و در قم جریان پرچمدار این حرکت است که یکی از بزرگان در آستانه محرم علیه شهید سخن گفت و در پایان بر این تاکید کرد که خدا شهید مطهری را لعنت کند که ضمن تحریف عاشورا، حماسه حسینی نوشت. 🔹 در زمان علی بن ابی طالب(ع) نیز عده ای تلقیشان از دین داری غلط بود و باید در حوزه های علمیه نسبت به این موضوع حساس باشید الان گاهی می گویند فلان شخص خیلی هیئتی خوبی است، چون در طول ده شب از مسائل سیاسی سخن نگفت و صرفا به مسائل دینی پرداخت، در صورتی که تقرب به امام حسین(ع) را همه ما با ۳۰ بار تبری می خوانیم. 🔹 در جامعه دین دار ما فکری هست که دین داری منهای انقلاب را ترویج کنند، اولین گروهی که برابر امام راحل(ره) ایستادند همین افراد متحجر و کسانی بودند که تلقیشان از دین داری غلط بود و در حوزه علمیه قم ضمن تدریس فلسفه، سخن سیاسی می زنند و مرجعیت را آلوده کردند. 🔹 گروه دوم در حوزه ضد این ها یعنی سکولارها هستند که روشنفکرند و دین را متناسب با روز، اما با نگاه و دید مارتین لوتری معنا می کنند، من معتقدم همه ما طلاب باید تاریخ مارتین لوتر را بخوانیم چراکه او دید بعد از رنسانس مردم دین را در تضاد با علم می بینند و علم واقعیت هایی را به آنان نشان می دهد که دین تحمل نمی کند و ادعا کرد به تدریج دین در سرازیری سقوط است که علم جای آن را می گیرد 🔹 الان در قم کسانی را داریم که کاملا با موضع روشنفکری با جامعه رفتار می کنند، مقام معظم رهبری در این زمینه بیان می کنند که متحجران می خواهند انقلاب نابود شود و کاری که مدرسین و اساتید حوزه باید بدان توجه داشته باشند ویروس هایی است که وارد حوزه می شود و در این زمینه بدترین بیماری، بیماری بی درد است که انسان انگیزه درمان نیابد. ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
💢 مدار تنگ فقه و اصول علامه : در بیان اهل بیت(ع) آمده، حوزه زمانی حوزه می شود که از مدار تنگ فقه و اصول بگذرد؛ اگر همه علوم مورد نظر ائمه(ع) را صرفا در فقه اصول ببنیم کافی نیست؛ زیرا باید اخلاق و کلام و فلسفه و تفسیر داشته باشیم تا به سنت قائمه برسیم. 🍃 بیانات در هجدهمین اجلاسیه اساتید سطح عالی و خارج حوزه علمیه قم ۹۵/۲/۳۰ ♦️ کانال فلسفه اسلامی ✅ @feghheakbar
❇️ #تزکیه_و_سلوک 🍃 تو برو طبیب خود باش و مبتلای خود استاد نجفی (از شاگردان توثیق شده پهلوانی تهرانی): بزرگترین و راهبردی‌ترین اشتباه حوزویون این است که غایتِ هدفشان اصلاح جامعه است [نه خود] ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
💢 پیام آیت الله سیفی مازندرانی پیرامون تحول در حوزه‌های علمیه: 👇👇👇👇👇 eitaa.com/sharehnews
علامه #جوادی_آملی : "اگر" روحانی سالک باشد، جامعه معطر می شود. ✅ @feghheakbar
: بدان تا بدین حال هستی و این رذیله خودنمایی در تو است، تو کافر بالله هستی و در سلک منافقان محسوب می‌شوی گرچه به خیال خود مسلمی و مؤمن به خدایی 📗 کتاب گرانسنگ شرح چهل حدیث، فصل دوم
🍃 مکاشفۀ آیةالله غروی اصفهانی (رضوان الله) ✅ @feghheakbar
💎 ملاصدرا و حکمت متعالیه در بیان انقلاب: 👇👇👇 http://farsi.khamenei.ir/book-content?id=19893 ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
💎 فقه اکبر، توحید و معارف است. #رهبرمعظم انقلاب : چالش اصلی روحانیت تبيين و تعلیم دين به معناى واسع کلمه بوده است؛ تعلیم فقه الله، فقه الدین. فقه فقط فروع نيست؛ فقه اکبر، توحید و معارف است؛ چيزهايى است که با غور در مسائل عقلی بايد ان ها را به دست اورد و فهمید و با تهذیب نفس صيقل داد. - در دیدار برخی حوزویان- ۱۵ تیر ۸۳ ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
1_97794252.pdf
1M
💥 حمله هتاکانه سروش محلاتی (ژورنالیست معمم) به علامه 🔻محلاتی آیت‌الله مصباح را امتداد خوارج معرفی کرده است! @feghheakbar
🔴 "ضمیر مرجع خودش را پیدا کرد" 1⃣ در ماههای اخیر خبری مبنی بر بازداشت یک تبعه ایرانی_ فرانسوی منتشر شد و بعد از کلی هجمه علیه نظام در رسانه های معاند خارجی و بعضا در داخل، رئیس جمهور و وزارت خارجه فرانسه خواستار آزادی وی شدند. 2⃣ این فرد دوتابعیتی با هدف نفوذ در حوزه های علمیه، سفرهای متعددی را به قم داشته و در قالب آشنایی با مراکز اسلامی و انجام تحقیقات و همکاری های علمی با عناصر غیرانقلابی ارتباط داشته و بدنبال نفوذ و جریان سازی و جمع آوری اخبار و اطلاعات بوده است. برخی از سایت‌های ضدانقلاب به صراحت اعلام کرده‌اند که نامبرده در همکاری با مراکز آکادمیکی که با آنها کار می‌کرد، بارها را برای شرکت در سمینارهای مختلف به می‌آورده است! 3⃣ نکته مهم و قابل توجه، پاسخ این فرد دوتابعیتی در تلویزیون فرانسه به سوال مجری فرانسوی است که پیرامون مدافعان دموکراسی و آلترناتیو نظام ایران می گوید: " امروز مدافعان دموکراسی در ایران روحانیونی هستند که در قم ساکن‌اند!! " 4⃣ اخیرا سروش محلاتی در ادامه افاضات جدید خود در مصاحبه ای پیرامون "دموکراسی و تقدس زدایی از حکومت" نظریات آیت الله مصباح یزدی را در امتداد نظرات خوارج دانسته و لازمه دموکراسی دینی را "تقدس زدایی از حکومت" و "غیرآسمانی بودن تصمیمات حکومتی" می داند. فارغ از جوابیه لازم نسبت به شبهات و مفروضات و سخنان سروش توسط جریانهای انقلابی حوزوی، توجه شما را به این نکته جلب می کنم که بالاخره "ضمیر مرجع خودش را پیدا کرد" و مشخص شد که امید دشمنان برای نفوذ در حوزه های علمیه چه کسانی هستند. 🆔 @hawzah_enghelabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💎 برتری و هیمنه قاطع فلسفه الهی بر دیگر علوم علامه #جوادی_آملی ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️ علوم عقلی به جای فقه و اصول تکراری علامه در زندگی نامه شان می‌گویند : من آمدم قم اول شروع کردم و و این ها ، بعد از یه مدت گفتم تو چه کاره ای تو این عالم ؟ اسلام ، شیعه ، مردم به چی احتیاج دارن و چی کم دارن ، فقه و اصول رو که خب همه دارن میگن ! تکراریش رو هم همه دارن میگن ، اجتهاد هم کمتر میکنن چی روی زمین مانده ؟ برگشتم دیدم توی جامعه ما ، ملت ما ، همه اصلا دستشان از قرآن و تفسیر و و این ها همه کوتاه است و ما داریم از اینجا ضربه میخوریم الان ! کسی نمیاد با ما بحث فقهی اصولی مستقیم بکنه الان ! انجا آمدن و عقل و اخلاق و نقل و حکومت دینی و احکام و شریعت،همه رو بردن زیر سوال که آقا این ها همه خرافه است و مزخرف است و قران چیه ! فلان چیه ! آقای طباطبایی میگن : دیدم این جامعه یکی به تفسیر احتیاج داره ، یکی ام باید طلبه هایی تربیت کنیم که این ها بتوانند کنند با مخالف ، گفتم هر چی میخوام پشت سر من بگن ، بگن ! بگن آقا این آخوند بی سواده ، نمیدانم عوام است ، با عوام میپره ، من مگه برای اینها دارم کارمیکنم ؟ طرف ما خداست... @Ostad_Rahimpour_Azghadi ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar