eitaa logo
حوزه علمیه تمدن ساز
4.5هزار دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
549 ویدیو
92 فایل
فضایی طلبگی برای نگاهی راهبردی‌تر و عمیق‌تر ... ✏نقد تحجر ✏نقد التقاط @amin_dehghani ◾صوت @s_feghheakbar
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️ 🌲 توصیه‌ به کسانی که به فضای مجازی اعتیاد دارند با صیغه‌ی نذر یا عهد می‌توان استفاده از فضای مجازی را برای خود وجوباً محدود کرد. مثلا: واجب کنید در ماه پیش رو روزانه فقط ۳۰ دقیقه از فضای مجازی استفاده شود و در صورت استفاده بیشتر، به ازای هر دقیقه ۱۰ هزار تومن صدقه پرداخت گردد. (خواهید دید همان ۳۰ دقیقه به حکیمانه ترین شکل استفاده شده)
🍃 دروس اساتید اخلاق در حوزه علمیه قم ✅ @feghheakbar
علامه : بر فرض شما در و الان سی‌هزار یا چهل‌هزار شیخ انصاری داشته باشید، این مشکل شما را حل نمی‌کند شبهه‌ی راسل و امثال راسل را که مکاسب حل نمی‌کند. ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
🔴 🔴 💢 سرایت شیطانی ترین طول تاریخ بشریت به همه‌ی اقشار استاد : روزی در شهرستان قم با تاکسی به محل درس می‌رفتم که راننده تاکسی سؤالی پرسید. سؤال راننده درباره نماز مسافری بود که سفرش مقدمه شغلش باشد؛ مانند معلمی که سفر می‌کند تا به محل تدریس‌اش برسد. آیا نماز چنین مسافری قصر است یا تمام؟ بنده عرض کردم، فتوای مشهور فقها، این است که نماز چنین مسافری تمام است؛ ولی برخی نیز به نماز قصر فتوا داده‌اند. ایشان پرسید حالا نمی‌توان فتوا داد که این مسافر، نماز نخواند و نمازش ساقط گردد؟! گفتم نماز از هیچ مکلفی در هیچ حالتی ساقط نمی‌شود؛ هرچند ممکن است نمازش، شکسته یا نشسته گردد. راننده تاکسی گفت: مگر نه این است که دین، قرائت‌های مختلف دارد؛ پس اگر یک قرائت این است که نماز مسافر، قصر است و قرائت دیگر، تمام است؛ پس چرا قرائت سومی، مبنی بر نماز نخواندن نباشد؟! این پرسش، به شدت مرا تکان داد که عجبا، مسأله قرائت‌های مختلف از دین که به تعبیر استاد ، شیطانی‌ترین شبهه دینی در طول تاریخ بشریت بوده، چگونه به راننده تاکسی نیز سرایت کرده است. در فرصت کوتاهی توانستم با زبان ساده به او بفهمانم که تعدد فتوا با قرائت‌های مختلف از دین تفاوت دارد و اینکه تعدد فتوا، زاییده اجتهاد است و اجتهاد، خود مبتنی بر روش‌شناسی و معینی است. نباید از تعدد فتوا، نتیجه هر فهم سقیم و نادرستی از دین را داشت. همانگونه که از اختلاف پزشکان، نباید به نظری خارج از روش‌شناسی پزشکی روی آورد. دیدگاه قرائت‌های مختلف از دین، در واقع، به معنای نفی مدرن گونه دین و حقایق و معارف و احکام و ارزش‌های دینی است. @khosropanah_ir ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
💢 با برائت و استصحاب و ...، نمی‌توان پاسخ‌گو بود علامه : فقه و اصول، على رغم آن كه بسيار ارزشمند است و نيازهاى گوناگون فرهنگ اسلامى را تأمين مى كند؛ با آن‌ها نمى توان خدا را اثبات و شبهات الحادى را رد كرد. امروز در عالم مكتب‌های الحادى متعددى وجود دارد، فقط منحصر به مكتب ماركسيسم يا ماترياليسم نيست. بسيارى از مكتب‌ها و فلسفه ها الحاديند منكر دين هستند يا در مسائل اعتقادى شبهاتى دارند. امروز اينگونه مكاتب در دنيا بسيار رواج پيدا كرده است و نمى توان بدانها با «اصالة البرائة»، «استصحاب قهقرايى» و «تمسّك به عام در شبهه مصداقيّه» و امثال آن پاسخ داد. 📖 مباحثی درباره حوزه، ص۹۷تا۱۰۰ ♦ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
انقلاب ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
💢 صوت اسفار و شرح قیصری 📚 کانال آثار استاد حسین عشاقی ( ارائه کتاب ها، مقالات، دروس و يادداشت‌ها) _ متخصص در فلسفه و عرفان اسلامي _ مدرس اسفار و فصوص الحكم 👇👇👇 https://eitaa.com/oshaghierfan ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
انقلاب: امروز اگر نظام و جامعه ى ما از فلسفه محروم بماند، در مقابل اين شبهات گوناگون، اين فلسفه های وارداتى مختلف، "لخت و بى دفاع" خواهد ماند. 🍃 قم- ۲۹ مهر ۸۹ ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
💎 چه اتفاق عظیمی می افتد؟!! انقلاب: وقتی در جامعه ی ما صدها نفر شخصیت دارای دانش دین و مسلطِ بر منطق و استدلال دینی، در فلسفه و کلام و فلسفه ی جدید و محاجه ی با شبهه افکنان وجود داشته باشند، ببینید چه اتفاق عظیمی در جامعه می افتد. وقتی به وسیله ی همین مجموعه، هزاران کتاب، مجله و مقاله های علمی در سطح دنیا با زبان های مختلف منتشر شود، شما ببینید چه خورشید فروزانی از این نقطه ی عالم بر همه ی فضای فکری جهان بشری پرتو خواهد افکند. همه ی این ها شدنی است؛ خیالات نیست. تصور نکنید اینها آرزوهای پوچ و توخالی است؛ نخیر، این ها واقعیت های دست یافتنی است؛ منتها باید دست دراز کرد، خود را به این واقعیت رساند و آن را گرفت؛ این کار همت می خواهد. باید به طور جدی درس بخوانید - همان توصیه یی که من همیشه به جوانهای طلبه می کنم - علومی را که امروز در اختیار حوزه های علمیه است، فرا بگیرید و از بن دندان خودتان را به سطح تحقیق برسانید. انسان با سرهم بندی، محقق نمی شود. با برف انبار کردن، انسان فقیه و فیلسوف نمی شود. باید محکم، خشت خشت این پایه را روی هم بچینید و بروید تا به آن اوج برسید. 📙 شریعه شهود به کوشش استاد ، ص ۹۴ (بیانات رهبری با اساتید و طلاب حوزه آیت الله مجتهدی / ۲۱ خرداد ۸۳ ) ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
هدایت شده از حوزه علمیه تمدن ساز
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
علامه : ما اگر بفهمیم چی بگوییم، دنیا مشتاق است؛ حرف‌های داریم، نمی‌خواهند دیگر! اگر شما یک حرف عالمانه داشته باشید، او مستقیما مشتاق به دنبال اوست. ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
💢 ببین تفاوت ره از کجاست تا به کجا حجت الاسلام مرتضی آقا تهرانی : یکی دیگر از ویژگی های حضرت امام این بود که اگر تشخیص می دادند که با اجرای کاری و برنامه ای به مقصد و قرب الهی می رسند، ملاحظه خشنودی مردم و یا ناخشنودی آنان را نمی کردند و ملامت ملامتگران تردیدی در اراده الهی ایشان ایجاد نمی کرد. در اوایل مبارزات که اعلامیه های متعدد، متعاقبا از ایشان صادر می شد، یکی از علمای تهران توسط بنده پیامی برای حضرت امام به قم فرستاد، به این مضمون: چون حضرت عالی در عداد مراجع و صاحبان رساله هستید، زیبنده شما نیست این اندازه اعلامیه بدهید، قدری آنها را کم کنید. بنده پیام را به امام تقدیم کردم. ایشان فرمودند: «سلام مرا به ایشان برسانید، بگویید من نمی خواهم مرجع شوم، می خواهم به وظیفه عمل کنم».
💎 مزایای استفاده از جلسات صوتی (نرم افزار و سی دی) استاد عبدالرسول : امروز اشخاص می‌توانند با استفاده از امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری عصر حاضر، در هر مکان و زمانی از محضر هر استادی بهره گیرند. با وجود چنین امکاناتی، می‌توان از راه لوح‌های فشرده بهترین درس‌ها را از بهترین استادانی گرفت که چه بسا دیگر درس مورد نظر را تدریس نمی‌کنند. در این صورت اگر شیوه درس دادن استاد مورد پسند نبود، می‌توان بدون رودربایستی و تعهد اخلاقی، سراغ استاد دیگری رفت. حسن همراهی مجازی با استاد، استفاده از وقت هایی است که در حوزه از بین می‌رود. حدود دو سوم از سال -پنج شنبه‌ها، جمعه‌ها، وفیات، اعیاد، روزهای بین ایام تعطیل، ماه رمضان، پانزده روز از محرم، پانزده روز از صفر، عید نوروز، تابستان - تعطیل است و حدود ۱۲۵ روز درس خوانده می‌شود. اگر شخص، جمعه‌ها را به فعالیت غیر درسی اختصاص دهد که ضروری هم است و حدود ۲۰ روز از سال را برای مسافرت، خالی از درس بگذارد، ۲۹۰ روز باقیمانده را می‌تواند از طریق سی‌دی، بدون حضور استاد و هم مباحثه درس بخواند و اگر روزی یک درس بخواند، در یک سال، به اندازه حجم درسی بیشتر از دو سال و نیم تدریس رسمی حوزه را بدون احساس خستگی و فشار خواهد خواند. اگر وقت هایی که در ترافیک فعلی تلف می‌شود، دیر آمدن استاد، گپ زدن قبل و بعد از کلاس و گرفتاری‌های مالی طلبه که ممکن است هجرت از زادگاهش را با مشکل مواجه سازد نیز در نظرگرفته شود، بهتر بودن روش مجازی بر حضور فیزیکی نزد استاد روشن‌تر می‌شود. البته حضور نزد استاد صاحب نفس که اخلاقاً مهذب باشد، مانند مرحوم رحمةالله علیه ، علامه رحمةالله علیه، حضرت آیت الله رحمةالله علیه مؤثر و پربرکت است ولی الان چنین استادانی یا نیستند و یا کمتر در دسترس هستند. ☘ فرازی از استاد عبودیت ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
علامه : بزرگان ما هم به مسائل اعتقادیه بذل توجه ندارند؛ و آن را بی اهمیت تلقی می کنند؛ و امروزه بیشتر به مسائل فقهیه و به خصوص به مسائل اصول فقه عنایت دارند؛ و اگر هم ذکری از فلسفه و حکمت به میان آید می گویند: به مقداری که انسان را در اصول فقه اعانت کند، لازم است؛ زیرا بسیاری از مسائل اصول فقه مشحون از مسائل فلسفی است؛ و این رویه خسرانی است بزرگ، که انسان فلسفه را به خاطر اصول فقه بخواند. علوم عقلیه راه گشا و راهنمای ما بدین معارف هستند؛ علوم عقلیه راه صواب را از خطا نشان می دهد. بنابراین با این علوم می توانیم به حقایق آن معارف برسیم؛ و گرنه تا روز قیامت در جهل فرو مانده ایم و چنین می پنداریم که اخبار و روایات را فهمیده ایم. 📗 سرالفتوح، صفحات ۴۰ تا ۵۵ ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
و علیکم السلام به نظر بنده، حداقل کتاب‌هایی که باید ما طلاب در زمینه‌ی فلسفه دین بخونیم و بدونیم، سه کتاب زیر هستش؛ ۱ _ کلام جدید، حسن یوسفیان ۲ _ کلام جدید با رویکرد تطبیقی، ۳ _ کلام جدید، عبدالحسین بعد از این‌ها می‌تونیم در مورد هریک از مسایل و ، مطالعه تخصصی داشته باشیم؛ مثلا در مورد وحی، پلورالیزم، تجربه دینی و ... البته: قبل از ورود در عرصه فلسفه دین و پابه‌پای اون باید در قوی شد، و گرنه چندان به جایی بند نخواهد شد. وفّقکم الله و ایّانا ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
۹ 💎 «؛ با رویکرد » مولف: محمد تعداد صفحات: ۴۴۰ ناشر: دفتر نشر معارف ✅ t.me/feghheakbar
حوزه علمیه تمدن ساز
#معرفی_کتاب ۹ #فلسفه_دین #پلورالیسم #پلورالیزم 💎 «#کلام_جدید؛ با رویکرد #تطبیقی» مولف: محمد #محمدر
۹ 💎 «؛ با رویکرد » مولف: محمد تعداد صفحات: ۴۴۰ ناشر: دفتر نشر معارف این کتاب در 15 فصل تنظیم شده است و در مقدمه تفاوت و قدیم و مورد بحث قرار گرفته است.  در این کتاب رابطه عقل و دین، علم و کلام، آیا الهیات عقلانی یا اخلاقی است، انواع و اقسام ، تفاوت آن با ، مسائل و پلورالیسم، بحث و رابطه آن با وجود خدا و شبهاتی که امروز مطرح است مورد بحث قرار می گیرد.  با توجه به اینکه در حوزه کلام جدید جای مباحثی کلامی جدید با رویکرد جدید خالی بود و بین نظر فیلسوفان اسلامی و جدید تطبیقی داده نشده ضرورت نوشتن این کتاب احساس شد و مباحثی مانند آزادی و جامعه دینی آیا جامعه آزاد یا غیر آزاد است و مسائل مربوط به پیرامون مهدویت و رابطه و نیز مطرح شده است. آیت الله بر این کتاب مقدمه‌ای نگاشته‌اند. فصل اول: چیستی کلام جدید و فلسفه دین و رابطه آن‌ها با یکدیگر فصل دوم: عقل و ایمان فصل سوم: اخلاق و علم کلام فصل چهارم: تجربه دینی فصل پنجم: زبان دینی فصل ششم: رابطه علم و دین فصل هفتم: هرمنوتیک فصل هشتم: پلورالیسم فصل نهم: براهین اثبات وجود خدا فصل دهم: مساله شر فصل یازدهم: شبهات جدید پیرامون خاتمیت، امامت، حکومت دینی و انتظار فصل دوازدهم: معاد ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
💢 گاهی در خصوصی، با یک چنین اشخاصی مواجه هستیم! پاسخ بنده به ایشون: با سلام ... برخی میگن فلسفه هیچه برخی هم مثل آیت الله جوادی آملی میگن لازمه؛ بنابراین عقل حکم میکنه آثار این دو دسته افراد رو در اون زمینه ( و و ) مطالعه کنیم تا از خارج بشیم و بفهمیم کدوم یک فارس این میدانند و کدوم یک خیر ... از اهل فلسفه حداقل آثار زیر رو توصیه می‌کنم تفسیر موضوعی جوادی آملی و سرح‌العیون آیت الله حسن زاده و ... خب حالا شما از مخالفین ( در این زمینه‌ها) چی تو دستتونه؟! ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
انقلاب: می دانید امروز چقدر در دنیا مسأله‌ی دین شناسی و ، مورد بحث است و چه کسانی می نویسند و می گویند و تحقیق می کنند و ما خبر نداریم؟ این عیب بزرگی است.   البته کسانی از آحاد منتسب به حوزه، کارهای با ارزشی کردند و می کنند؛ اما این کار، کار حوزه - در شکل نظام یافته‌ی آن - نیست. کارهای افراد، غیر از کارِ نظام است. نظام حوزه بایستی جواب بدهد. حالا یک نفری پیدا شد و وارد منطقه‌ای گردید و کاری کرد و محصولی هم داد؛ نمی شود این را به حساب حوزه گذاشت. انصافاً حوزه در این زمینه کاری نمی کند.   🍃 بیانات در جمع برخی از نخبگان حوزه علمیه ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
۱۰ 💎« درآمدی بر نظام حکمت صدرایی_ جلد۱ » نویسنده: عبدالرسول تعداد صفحات: ۴۰۰ ناشر: موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی و نشر سمت ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
حوزه علمیه تمدن ساز
#معرفی_کتاب ۱۰ 💎« درآمدی بر نظام حکمت صدرایی_ جلد۱ » نویسنده: عبدالرسول #عبودیت تعداد صفحات: ۴۰۰ ن
۱۰ 💎« درآمدی بر نظام حکمت صدرایی_ جلد۱ » نویسنده: عبدالرسول تعداد صفحات: ۴۰۰ ناشر: موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی و نشر سمت اين كتاب براي دانشجويان رشته فلسفه به عنوان كتاب مبنایی در حكمت متعاليه تدوين شده است _ فصل اول: صدرالمتألهین؛ احوال، شخصیت و موقعیت، آثار _ فصل دوم: حکمت متعالیه: موقعیت فلسفه پیش از ظهور حکمت متعالیه، حکمت متعالیه، فصل ممیز حکمت متعالیه، روش‌شناسی حکمت متعالیه، وجه تمایز نظامهای مشائی و اشراقی و حکمت متعالیه  بخش اول: هستی شناسی  _ فصل سوم: اصالت وجود و اعتباریت ماهیت: آیا کلی طبیعی موجود است؟، مشکل اتصاف ماهیت به وجود، مجعول بالذات، امکان وجودی یا امکان فقری، تقدم بالحقیقه _ فصل چهارم: تشکیک در وجود: انحاء وجود برای ماهیت، حمل حقیقه و رقیقه، مثل افلاطونی، تطابق عوالم، تطابق ذهن و عین _ فصل پنجم: وجود رابط معلول مرحله اول: وجود رابط، مرحله دوم: وجود رابط معلول، وحدت واقعیت جانشین کثرت واقعیت، تشأن و تجلی جانشین علیّت و جعل، تقدم بالحق جانشین تقدم بالعلیه، تشکیک در ظهور جانشین تشکیک در وجود، وجود منبسط جانشین عقل اول بخش دوم: جهان‌شناسی  _ فصل ششم: حرکت زمان حرکت، مبدأ و منتهای حرکت، فاعل حرکت، موضوع حرکت، مسافت حرکت، وحدت مسافت و حرکت و زمان _ فصل هفتم: حرکت جوهری حرکت جوهری اشتدادی، نحوه ترکیب ماده و صورت، ربط سیال به ثابت، ربط حادث به قدیم، حدوث یا قدم عالم ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
🔴 چهار نفر (طلبه حوزه یا دانشجوی فلسفه) رو فرض کنید؛ اولی روزی ۲ جلسه صوتی دروس فلسفه رو گوش میده دومی روزی ۱ جلسه سومی روزی نیم جلسه چهارمی هیچی خب بعد از ۲_۳ ماه اگر این چهار نفر رو مقایسه کنید شاید تفاوت خیلی محسوسی بینشون نباشه ... ولی بعد از ۳ سال اگه به اونها نگاه کنید، خواهید دید که تفاوتشون بسیار زیاده. اولی تا نزدیک اسفار و اجتهاد در فلسفه رفته دومی به درجه ی خوب و مطلوبی رسیده سومی هم بالاخره حرفی برای گفتن داره و ... اما چهارمی در همون جهل مرکب مونده 🔴 همینی که هست... روزی ۶۰ دقیقه ... این مدت زمان در طول روز هیچ فشاری به آدم نمیاره..... ولی همین اندک، بعد از چند سال تبدیل شده به حجم عظیمی از اطلاعات و مطالعات اساسی و راهبردی ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍃 سخن نغز و پرمغز شیخ الرئیس در مورد امام علی (علیه السلام) ( استاد ابراهیمی )
✳️ 🍃 دو کتاب قورباغه را قورت بده اثر برایان تریسی و اثرمرکب نوشته دارن هاردی (مسئول مجله موفقیت آمریکا) را مطالعه نمایید.
💎 معنای تبحر در فلسفه و بصیر: فلسفه باید در حوزه‌ها رواج پیدا کند. فلسفه فقط این نیست که ما کتاب منظومه یا اسفار را بگیریم و از اول تا آخر بخوانیم؛ نه، تبحر در فلسفه به این معناست که ما بتوانیم از تمام افکار فلسفی موجود دنیا - که به شکل ساعت‌نگاری پیش می‌رود و ساعت‌به‌ساعت فکر فلسفی مطرح می شود - و از موجود خودمان مطلع باشیم و در مقابل فلسفه‌های غلط و انحرافی، خودمان را در حال آماده‌ باش نگه‌داریم و احیاناً اگر نقطه‌ی مثبتی در آن‌ها هست، از آن نقطه‌ی مثبت استفاده بکنیم. فلسفه‌ی ما این‌طوری پیشرفت می کند؛ والّا در حد شناخت افکار و کلامات بزرگان به این اندازه ارزشی ندارد. فلسفه باید ما را به معرفت کامل برساند. باید دید در وادی معرفت در سطح بشری، چه‌کار دارد می شود. بایستی پی درپی کارهای جدید، افکار جدید، روش ها و متدهای جدید در حوزه مطرح بشود. 🍀 بیانات در آغاز درس خارج فقه- ۳۱/مهر/۷۰ ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar