💢 من طلبه پایه ۶ هستم آیا شما مطالعه دروس معرفت نفس را پیشنهاد میکنید؟
🔰 پاسخ استاد #خسروپناه
بعد از آموزش فلسفه استاد مصباح کتاب "معرفت نفس" استاد حسنزاده مطالعه شود.
🌐 @khosropanah_ir
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
حوزه علمیه تمدن ساز
💢 من طلبه پایه ۶ هستم آیا شما مطالعه دروس معرفت نفس را پیشنهاد میکنید؟ 🔰 پاسخ استاد #خسروپناه ب
_ دوستانی که بدائهالحکمه یا آموزش فلسفه آیت الله #مصباح_یزدی یا فلسفه مقدماتی استاد #عبودیت رو خوندند، مطالعه دروس معرفت نفس علامه #حسن_زاده_آملی رو شروع نمایند.
_ صوت این دروس: 👈 @s_feghheakbar
_ ما در اوایل طلبگی کل این صوتها (حدود ۶۵۰ جلسه) رو در مدت تقریبا ۶ماهه گوش دادیم ... در حالت نشسته و ایستاده و پیاده و سواره ... این جلسات، پایهی علمی و عقلی شخص رو برای علوم عقلی به صورت قوی پیریزی میکنه و آدم رو برای یک حرکت صعودی و جهشی، توانمند میکنه. فاغتنم
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
_ ما جریان عظیم ترجمان لازم داریم نه ترجمه.
_ با تبلیغ به تنهایی مشکل ما حل نمیشود؛ تبلیغ تاثیر موضعی دارد.
علامه #جوادی_آملی
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
1_190082900.mp3
3.69M
استاد #یزدان_پناه:
_ قدر دروس معارف و سنت معقول حوزه را بدانید
_ دروس معقول، بنیادها را در جان جای گیر می کند
_ کسانی که سنت معقول را قوی خواندند نوع نگاهشان به عالم تغییر کرده است
_ فهم عمیق قرآن با سنت معقول محقق می شود
_ امکان استفاده از جلسات صوتی و ...
🌿 عرفان در وادی عمل، جلسه ۳۲۲
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
#سوالات_اعضا
موارد زیر ارزشمنده:
۱. شرح فارسی استاد شیروانی بر بدایه و نهایه
۲. شش کتاب فلسفی طرح ولایت
۳. الله شناسی و تفسیر آیه نور علامه #حسینی_طهرانی
۴. آثار فلسفی استاد اصغر #طاهرزاده ( مانند معرفت نفس و برهان صدیقین و ...)
۵. تفسیر موضوعی آیت الله #جوادی_آملی (به ویژه ج۱و۲و۳ و سایر موضوعات مورد علاقه و تحقیق) همین طور نیز تفسیر موضوعی آیت الله #مصباح_یزدی
۶. متن کتاب دروس معرفت نفس علامه #حسن_زاده_آملی
۷. شرح رحیق مختوم بر اسفار و نائیجی بر مصباح الانس
۸. سه جلد کتاب #کلام_جدید که قبلا معرفی شد.
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
🍃هوالحکیم🍃
مرکز تخصصی نور حکمت رضوی
🔸پنجمین دوره پذیرش مرکز تخصصی نور حکمت رضوی در رشته فلسفه و کلام اسلامی در مقطع سطح ۲ و ۳ پیوسته آغاز شد.
_ مشهد مقدس
_ با مدیریت استاد #واسطی
🔵 مهلت ثبت نام: ۷ شوال/ ۱۰ خرداد
اطلاعات بیشتر👇
https://eitaa.com/joinchat/3713794091Ca2a932963a
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
💢 پویش مردمی استغاثه به امام مهدی (عج)
_ همزمان با شب نیمه شعبان، قرائت دعای فرج، ساعت ٢٠:۵۰
_ سر دادن گلبانگ يامهدى از بام منازل، ساعت ٢١
💎 صلوات شیخ اکبر محیی الدین #ابن_عربی بر حضرت صاحب الزمان عج
ابن عربی در رساله ی مناقب خود که دارای ۱۴ فراز است، به ترتیب به صلوات بر چهارده معصوم با تعابیری بسیار بلند و عمیق می پردازد؛
بخش چهاردهم آن به صلوات بر #امام_زمان (عج) اختصاص دارد؛
صَلَواتُ اللهِ و ملائِکتِه و حَمَلةِ عَرشِهِ و جَمیعِ خَلقِه مِنْ أرضِهِ و سَمائِهِ عَلی
سِرِ الأسرارِ العَلیَّة
و خَفیَّ الأرواحِ القُدسِیَّةِ ،
مِعراجِ العُقُولِ ،
مَوصِلِ الأصولِ ،
قُطبِ رِحَی الوُجودِ ،
مَرکَزِ دایِرَةِ الشُّهودِ ،
کَمالِ النَّشأةِ و مَنشَأِ الکَمالِ ،
جَمالِ الجَمیع و مَجمَع الجَمال،
الوُجودِ المَعلومِ و العِلمِ الوجودِ،
المائِلِ نَحوَهُ الثّابِتِ فی الوُلُودِ ،
المُحاذی لِلمرآتِ المُصطَفَویّةِ ،
المُتَحَقِّقِ بِالأسرارِ المُرتَضَویّةِ ،
المُتَرَشِّحِ بالأنوارِ الإلهیّةِ ،
المُربّی بالأستارِ الرُّبوبیَّةِ ،
فَیّاضِ الحَقائِقِ بِوُجُودِه ِ،
قَسّامِ الدّقایقِ بِشُهودِهِ ،
الإسمِ الأعظَم الإلهی ،
الحاوی للنَّشآتِ الغَیرِ المُتناهی ،
غَوّاص الیَمِّ الرَّحمانیَّةِ ،
مُسلِکِ الآلاءِ الرَّحیمیَّةِ ،
طُورِ تَجلّی اللّاهوتیَّةِ ،
نارِ شَجَرَةِ النّاسوتیَّةِ ،
نامُوسِ اللهِ الأکبَرِ،
غایةِ البَشَرِ،
أبی الوَقتِ ،
مَولَی الزَّمانِ ،
الّذی هُوَ لِلحَقِّ أمانٌ ،
ناظِمِ مَناظِمِ السِّرِ و العَلَنِ ،
أبی القاسِمِ م ح م د بن الحَسَن ،
علیه الصَّلوة و السّلام.
اللهم إنّی اُشهِدُکَ أنَّ هؤُلاءِ أهلَ بیتِ الرِّسالةِ ، و مُختَلفِ المَلائِکَةِ و مَهبِطَ الوَحیِ و خُزّانَ العِلمِ و مُنتَهَی الحِکمَةِ و مَعادِنَ الرَّحمَةِ و اُصولَ الکَرَمِ و قادَةَ الاُمَمِ و عَناصِرَ الأبرارِ و دَعائِمَ الأخیارِ و أبوابَ الإیمانِ و أصفیاءَالرَّحمن، و سُلالةَ خِیَرَةِ النَّبیّینَ و خُلاصَةَ عِترَةَ صِفوَةِ المُرسَلینَ ، صلوات اللهِ و سلامُهُ علیه و علیهم أجمعین.
📔 مناقب ابن عربی، بخش چهاردهم و پایانی
⭕️ این رساله سترگ توسط محقق خلخالی به صورت فلسفی-عرفانی شرح
و توسط نشر آیت اشراق چاپ شده.
معانی این بیانات برای کسانی که در #حکمت_متعالیه و به ویژه #عرفان_نظری کار نکرده باشند، مبهم خواهد بود.
حوزه علمیه تمدن ساز
مجموعه آثار استاد محمد حسین زاده متن ۱۶ عنوان كتاب از آثار حجتالاسلام استاد محمد حسینزاده به زبان
💎 نقش #مبانی_عقلی در پاسخ به شبهات
💢 تهیه مجموعه آثار استاد #حسین_زاده:
👇👇👇
yun.ir/l6tt89
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
#معرفی_کتاب ۱۲
#انسان_شناسی
#معرفت_نفس
💎 «تفسیر انسان به انسان»؛ نظریه جدید پیرامون #معرفت_شناسی انسان
مولف: آیت الله #جوادی_آملی
تعداد صفحات: ۴۳۲
ناشر: اسراء
✅ t.me/feghheakbar
حوزه علمیه تمدن ساز
#معرفی_کتاب ۱۲ #انسان_شناسی #معرفت_نفس 💎 «تفسیر انسان به انسان»؛ نظریه جدید پیرامون #معرفت_شناسی ان
#معرفی_کتاب ١٢
#انسان_شناسی
#معرفت_نفس
💎 «تفسیر انسان به انسان»؛ نظریه جدید پیرامون #معرفت_شناسی انسان
مولف: آیت الله #جوادی_آملی
تعداد صفحات: ۴۳۲
ناشر: اسراء
این کتاب یکی از آثار ارزشمند حضرت آیت الله #جوادی_آملی است. این کتاب به عنوان یک نظریه شناخته شده از ابداعات و آورده های بکر و بی نظیر استاد فرزانه است که با اشراف کامل به حقایق قرآنی و معارف عرفانی و دقائق برهانی، بساط این نظریه بدیع را گسترده و تا ژرفای آن پیش رفته و موشکافانه مسائل آن را تحلیل کرده است.
تفسیر انسان به انسان در پرتو آیات نورانی قرآن و رهنمود عترت طاهرین (ع)، شعاع پر فروغی از شمس منیر «معرفه النفس» است که بهترین راه خداشناسی را برای سالکان این طریق می نمایاند.
ساختار بندی کتاب:
این کتاب شامل یک مقدمه و سه بخش به شرح زیر است:
۱- بخش اول: کلیات انسان شناسی
فصل اول: امکان و اهمیت انسان شناسی
فصل دوم: بررسی راه های شناخت
فصل سوم: بررسی روشهای شناخت
۲- بخش دوم: شناخت قرآنی انسان
فصل اول: ماهیت انسان
فصل دوم: هویت قرآنی انسان
فصل سوم: اوصاف انسان در قرآن
۳- بخش سوم: تفسیر انسان به انسان
فصل اول: تفسیر انسان متشابه به انسان محکم
فصل دوم: تفسیر متشابهات انسان به محکمات او
فصل سوم: ثمرات تفسیر انسان به انسان
✅ t.me/feghheakbar
حوزه علمیه تمدن ساز
💢 همینطور #نماز و #مشاوره در پنجشنبه ظهرها در مدرسه امام خمینی ( باجک، فلکه جهاد) ♦️ کانال حوزه و
آیت الله #تحریری:
"عظمت فروشی"، یکی از رذائل بسیار ظریف و دقیق است؛
چه بسا شخص در مقابل دیگران دست روی سینه بگذارد و مقداری هم خم شود، اما در عین حال در حال عظمت فروشی باشد !
🍃 جلسه اخلاق
💢 شهید #مطهری و تحلیل #دیانت_خوارجی
خوارج مردمی تنگ نظر و كوته دید بودند. در افقی بسیار پست فكر می كردند. اسلام و مسلمانی را در چهاردیواری اندیشه های محدود خود محصور كرده بودند. مانند همه ی كوته نظران دیگر مدعی بودند كه همه بد می فهمند و یا اصلاً نمی فهمند و همگان راه خطا می روند و همه جهنمی هستند. این گونه كوته نظران اول كاری كه می كنند این است كه تنگ نظری خود را به صورت یك عقیده ی دینی درمی آورند، رحمت خدا را محدود می كنند، خداوند را همواره بر كرسی غضب می نشانند و منتظر اینكه از بنده اش لغزشی پیدا شود و به عذاب ابد كشیده شود. یكی از اصول عقاید خوارج این بود كه مرتكب گناه كبیره (مثلاً دروغ یا غیبت یا شرب خمر) كافر است و از اسلام بیرون است و مستحق خلود در آتش است. علیهذا جز عده ی بسیار معدودی از بشر، همه مخلّد در آتش جهنم اند.
تنگ نظری مذهبی از خصیصه های خوارج است اما امروز آن را باز در جامعه ی اسلامی می بینیم. این همان است كه گفتیم خوارج شعارشان از بین رفته و مرده است اما روح مذهبشان كم و بیش در میان بعضی افراد و طبقات همچنان زنده و باقی است. بعضی از خشك مغزان را می بینیم كه جز خود و عده ای بسیار معدود مانند خود، همه ی مردم جهان را با دید كفر و الحاد می نگرند و دایره ی اسلام و مسلمانی را بسیار محدود خیال می كنند.
در دوره های بعد، جمود و جهالت و تنسُّك و مقدس مآبی و تنگ نظری آنها برای دیگران باقی ماند اما شجاعت و شهامت و فداكاری از میان رفت. خوارج بی شهامت یعنی مقدس مآبان ترسو، شمشیر پولادین را به كناری گذاشتند و از امر به معروف و نهی از منكر صاحبان قدرت كه برایشان خطر ایجاد می كرد صرف نظر كردند و با شمشیر زبان به جان صاحبان فضیلت افتادند. هر صاحب فضیلتی را به نوعی متهم كردند، به طوری كه در تاریخ اسلام كمتر صاحب فضیلتی را می توان یافت كه هدف تیر تهمت این طبقه واقع نشده باشد. یكی را گفتند منكر خدا، دیگری را گفتند منكر معاد، سومی را گفتند منكر معراج جسمانی و چهارمی را گفتند صوفی، پنجمی را چیز دیگر و همین طور، به طوری كه اگر نظر این احمقان را ملاك قرار دهیم هیچ وقت هیچ دانشمند واقعی مسلمان نبوده است. وقتی كه علی تكفیر بشود، تكلیف دیگران روشن است. بوعلی سینا، خواجه نصیرالدین طوسی، صدرالمتألهین شیرازی، فیض كاشانی، سیدجمال الدین اسدآبادی و اخیراً محمد اقبال پاكستانی از كسانی هستند كه از این جام جرعه ای به كامشان ریخته شده است.
❇️ @raa_sad
هدایت شده از فلسفه و عرفان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مقایسه حوزه علمیه قبل از انقلاب و چهل ساله بعد از انقلاب در بی بی سی.
حتما بشنوید و نشر دهید
کانال فلسفه و عرفان👇
https://eitaa.com/joinchat/1963720741C05b59f4cf3
💢 پاسخ استاد محمد #محمدرضایی به مجتهد #شبستری
بر اساس کدام مکتب فلسفی میگویید خدا را نمیتوان اثبات کرد؟/ مبهوت بحثهای فلسفی ماتریالیستی نشوید
👇👇👇
https://www.farsnews.ir/news/13951109001263/%D8%A8%D8%B1-%D8%A7%D8%B3%D8%A7%D8%B3-%DA%A9%D8%AF%D8%A7%D9%85-%D9%85%DA%A9%D8%AA%D8%A8-%D9%81%D9%84%D8%B3%D9%81%DB%8C-%D9%85%DB%8C%E2%80%8C%DA%AF%D9%88%DB%8C%DB%8C%D8%AF-%D8%AE%D8%AF%D8%A7-%D8%B1%D8%A7-%D9%86%D9%85%DB%8C%E2%80%8C%D8%AA%D9%88%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D8%AB%D8%A8%D8%A7%D8%AA-%DA%A9%D8%B1%D8%AF-%D9%85%D8%A8%D9%87%D9%88%D8%AA
✅ t.me/feghheakbar
#معرفی_کتاب ۱۳
💎 «خداباوری و دانشمندان معاصر غربی»
نویسنده: پروفسور مهدی #گلشنی
تعداد صفحات: ۱۲۸
ناشر: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
حوزه علمیه تمدن ساز
#معرفی_کتاب ۱۳ 💎 «خداباوری و دانشمندان معاصر غربی» نویسنده: پروفسور مهدی #گلشنی تعداد صفحات: ۱۲۸ ن
#معرفی_کتاب ۱۳
💎 «خداباوری و دانشمندان معاصر غربی»
نویسنده: پروفسور مهدی #گلشنی
تعداد صفحات: ۱۲۸
ناشر: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
استاد در پيشگفتار آورده:
«متأسفانه در دو دهة اخير شبهات چند نفر از عالمان غربی در مورد اعتقاد به خالق جهان بهشدت در ميهن اسلامی ما مطرح شده است
و اين در حالی است كه حتی پاسخهایی كه در خود غرب به اين شبهات داده شده نيز ترجمه نشده است.
همچنين به خاطر رواج فلسفه #پوزيتويسم در محيطهای علمی ما اين شبهات بر ذهن جوانان اثرگذار بوده است.
غرض از نگارش اين رساله تبيين اين مطلب است كه
اولا
شبهات اين ملحدان فاقد بنيه علمی و فلسفی است.
ثانيا
تأكيد روی اين مطلب است كه در خود #غرب بعضی فيلسوفان و عالمان خداباور برجسته، آگاهانه و مدبرانه به مقابله با اين شبهات و بدآموزیها پرداخته و سستی بنيان آنها را نشان دادهاند.»
كتاب حاضر حاوی سه فصل به شرح زير است:
1ـ در فصل اول، به نظرات مختلف دربارة رابطه #علم_و_دين در جهان غرب و نگرش عالمان معاصر غربی به خداباوری پرداخته شده است.
2ـ در فصل دوم، #شبهات ملحدان و عالمان دينستيز مطرح و پاسخهای داده شده به آنها در مغرب زمين تشريح شده است.
3ـ در فصل سوم، اسلوب جديد برهان نظم بر وجود خداوند كه در چند دهه اخير مطرح شده، بيان گرديده است.
شايان ذكر است كه نويسنده كتاب نه تنها در رشته تخصصی خود ـ #فيزيک ـ از سرآمدان است كه در فلسفه و معارف اسلامی و قرآنشناسی نيز از تبحّر مسلمی برخوردار است. وی ضمنا استاد ممتاز دانشگاه شريف بوده و برنده جايزه چهرههای ماندگار است.
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ t.me/feghheakbar
💢 خواستند از راه یونان برگردند اما این قدر دنده عقب آمدند که به هند رسیدند و سر از تناسخ هندیان در آوردند.
متن کتاب " تنبیهات حول المبدا والمعاد " آیت الله میرزا حسنعلی مروارید از اعاظم #مکتب_تفکیک ، در رابطه با نوشتار " معاد در معبد بودا " که از دستگاه مقولات و مفاهیم هندیان و مکانیسم تناسخ در کتاب خویش سود جسته است ۰ با چنین متونی دیگر ادعای #تفکیک معارف اهل بیت " ع " از معارف بیگانگان در این مکتب ، ادعایی بیش نیست ۰
https://t.me/joinchat/AAAAAE55qxLdsENuB0xMeQ
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
هدایت شده از مرکز پژوهشی دائره المعارف علوم عقلی اسلامی
✳️ فروش ویژه ✳️
📚 فرهنگ اعلام علوم عقلی اسلامی (۵ جلدی)
با تخفیف ویژه
۳۸۰۰۰ تومان
🔰 @daeratolmaaref
💢 آنچه اهمّ امور است
علامه #حسینی_طهرانی:
امروزه در حوزههاى علميّه دروس اخلاقى عملى، و سلوك و سير إلى الله، و عرفان شهودى و وجدانى بطور كلّى متروك شده است.
در حوزه مقدّسه علميّه قم هم كه تا اندازهاى دروس حكمت متعاليه نضج يافته است و دروس عرفان در سطح بسيار ضعيفى رواج يافته است، عرفان نظرى است نه عرفان عملى. و آن تنها، مُغنى و مستكفى نيست.
دروس حكمت هم به تنهائى انسان را به مقصد نمیرساند. آنچه أهمّ از امور است، تدريس و تربيت طلّاب به دروس تزكيه و تهذيب اخلاق عملى و عرفان شهودى است كه ما را آشنا به حقيقت اسلام و نبوّت و معاد و ولايت و قرآن ميكند، و بالاخره انسانيّت ما را به ما مىنماياند.
📚 روح مجرد، صفحه ۶۸۰
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
😴 آنهایی که شبها خوابند، در روز قیامت فقیر محشور میشوند
🌙 یعنی هیچ ندارند، توشهای کسب نکردهاند، فقیر و محتاجاند. باید با «نماز شب» زاد و توشه کسب کنید...
☑️ @ostad_vakili
#امام_خمینی:
چیزى را که چندین هزار سال است حکما و فلاسفه در آن بحث کردند و موشکافى نمودند، تو مىخواهى با مطالعه یک کتاب یا شعر مثنوى مثلا با عقل ناقص خود ادراک آن کنى! البته نخواهى از آن چیزى ادراک کرد- رحم الله امرأ عرف قدره و لم یتعدّ طوره.
📚شرح چهل حدیث، ص۳۸۹
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar