eitaa logo
حوزه علمیه تمدن ساز
4.5هزار دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
527 ویدیو
89 فایل
فضایی طلبگی برای نگاهی راهبردی‌تر و عمیق‌تر ... ✏نقد تحجر ✏نقد التقاط @amin_dehghani ◾صوت @s_feghheakbar
مشاهده در ایتا
دانلود
علامه سید جلال الدین : در سنین جوانی «آن بهار زندگانی» باید یکی از آثار عرفانی از جمله اشعة اللمعات را نزد کسی که خوب بفهمد مقدمتاً خواند، بعد رفت سراغ و نزد معلم این فن. زیرا فراگیری دقیق اصطلاحات و مسائل آن در سنین بالاتر از سی سالگی ممکن نیست. پ ن: حداقل مقدمات ورود به فصوص: ۱. فلسفه مقدماتی یا بدائه الحکمه یا هردو ۲. نهایه یا امورعامه و الهیات اخص شرح منظومه یا هردو. اصول فلسفه و روش رئالیسم هم به شدت توصیه می شود (اول ج ۳و۴و۵ آن و سپس ۱و۲) ۳. مبانی و اصول عرفان نظری استاد یا حکمت عرفانی استاد . نوعا بعد از این تمهید القواعد هم الزامی می شود. نکته: با خواندن مورد سوم، از اشعةاللمعات بی نیازی حاصل می شود و نیازی به آن نخواهد بود. ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
هدایت شده از عبدالحسین خسروپناه
بسم الله الحکیم اقتصاد اسلامی جدی است نه شوخی مخالفت برخی از مدرسان حوزه علمیه سنتی با مکتب اقتصاد اسلامی عکس العمل یک واقعیت مهم در حوزه علمیه قم و مشهد است. این واقعیت عبارت از استقبال گسترده طلاب نسل سوم و چهارم انقلاب اسلامی به فلسفه های مضاف و فقه های تخصصی و فقه های نظام های اسلامی است که در مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام و مرکز جامع علوم اسلامی ولی امر عج و مدرسه عالی فقه و علوم اسلامی و مدرسه امام کاظم علیه السلام و مدرسه مشکات و پژوهشگاه های حوزه و دانشگاه، فرهنگ و اندیشه اسلامی، علوم و فرهنگ اسلامی و... تاسیس و توسعه یافته است. این واقعیت مبارک در دانشگاه های علوم انسانی هم در حال شکل گیری است و به همین دلیل سکولارها را داغ دیده کرده است. آری گرایش به فقه های تخصصی یک واقعیت جدی است اصلا شوخی نیست و شوخی بردار هم نیست. حال عده ای از دانشگاهیان شبه روشنفکری در قم از پیدایش استادان فاضل جوان در گرایش های فقه تخصصی همچون فقه اقتصاد و فقه سیاست و فقه فرهنگ و فقه تربیت و فقه مدیریت و فقه قضا و فقه امنیت و غیره نگران هستند و چماقی به نام ایدئولوژی بر سر این جریان می زنند تا مانع گسترش جریان عقلانیت اسلامی بشوند و جامعه را به سمت ایدئولوژی لیبرالیستی سوق دهند. مخالفان اسلام جامع نگر بدانند این واقعیت به لطف الهی با جدیت تمام در حال پیش روی در حوزه و دانشگاه است. عبدالحسین خسروپناه ۱۰ مهر ۱۳۹۹ حوزه علمیه قم 🆔 @khosropanah_ir
اسفار اربعه از مفاخر جهان اسلام است؛ او که عمرى کوشید تا بين مشاهدات قلبیه ملکوتیه و براهين فلسفیه و روایات شرعیه وفق دهد؛ و بدین مهم نائل امد. حقا خود او و کتاب های او از مفاخر است. و دريغ کردن از مطالعه و ممارست بر اين آثار، موجب حسرت و ندامت. 📗 سرالفتوح، ص ۴۰_۵۵ ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
هدایت شده از در محضر علما
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیت‌الله جوادی آملی: اگر خدایی نکرده این نظام برود، دیگر بر نمی‌گردد و لعنت تمام لعنت کنندگان تا قیامت دامن‌مان را خواهد گرفت. ┈┉┅━❀✨❀━┅┉┈ 🌴کانــال درمحــضرعلمـــــا🌴 @dar_mahzare_olma ⤵️ پیج اینستا گرام⤵️ instagram.com/dar_mahzare_olma ┈┉┅━❀✨❀━┅┉┈
(در صورت داشتن دغدغه نسبت به این موضوع) کتاب بررسی فقهی فلسفه ورزی و فلسفه آموزی، اثر آیت الله @feghheakbar
💢 آموزش فلسفه استاد : (۴۳ جلسه) 👇👇👇 https://t.me/khosropanah_ir/4140
💢 نقد وحی شناسی توسط استاد : (۸ جلسه) 👇👇👇 https://t.me/khosropanah_ir/4059
💢 تاریخ فلسفه اسلامی استاد : (۱۵ جلسه) 👇👇👇 https://t.me/khosropanah_ir/4292
💢 کانال صوت فلسفه اسلامی در تلگرام: 👇👇👇👇👇👇👇 t.me/s_feghheakbar 💢 کانال صوت فلسفه اسلامی در ایتا: 👇👇👇👇👇👇👇 @s_feghheakbar ⭕️ دو کانال با هم تفاوت محتوایی دارند.
💢 مبانی حکمت متعالیه استاد : (۳۳ جلسه) 👇👇👇 https://t.me/s_feghheakbar/113
💢 نهایةالحکمه استاد : 👇👇👇 @nehayeh
💢 نهایه الحکمه استاد هاشمی: 👇👇👇 @hashemi_shahrodi
💢 دعوت حجت الاسلام و المسلمین از حجت‌الاسلام علوی برای مناظره علمی ✅ t.me/Islamicphilosophy_ir
💢 کلام نوین اسلامی استاد : (۶۰ جلسه) 👇👇👇 https://t.me/s_feghheakbar/218
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 خاطره‌ای مهم از نفوذ ایادی دشمن در بیوت مراجع تقلید در بیان انقلاب t.me/Islamicphilosophy_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢 ذهن نقاله‌ای و نفس بی‌قرار ذهن نقاله‌ای به ذهنی می‌گویند که وقتی آیه‌ای، روایتی، نکته‌ی تهذیبی و اخلاقی را می‌شنود، سریعا از آن به یک مصداق بیرونی و یک شخص دیگر منتقل می شود ... صاحب چنین ذهنی به جای آن که سریعا آن دستور سازنده و تهذیبی را بر خود عرضه کند که آیا من به آن متصف هستم یا خیر و آیا من تا چه حدی از آن برخوردارم و چه‌کار کنم تا جان خود را در آن راستا ارتقا دهم؟ سریعا به اشخاص بیرونی منتقل می شود و می گوید: آری، زید متاسفانه دارای این فضیلت نیست ... عمرو متاسفانه همین رذیلت و کاستی را دارد ... متاسفانه بکر چرا به این روایات عمل نمی کند و ... در واقع شخص دارای ذهن نقاله‌ای شخصی است که از داشتن نفس مضطربه (در مقابل نفس مطمئنه) رنج می‌برد و نفسی بی قرار و "اجتثت من فوق الارض ما لها من قرار" دارد. و روشن است که چنین شخصی در تربیت و ترقی و تکامل نفس خود ناکام می‌ماند و به طریق اولی قابلیتی برای الگوی سلوکی دیگران شدن را نخواهد داشت؛ چرا که اساسا، فاقد شیء معطی شیء نمی‌تواند باشد. فاجعه آنجا عمیق‌تر می‌شود که چنین اشخاصی خدای ناکرده در همین مسایل تربیتی به وادی دهن‌کجی و نق‌زدن و کارهای خلاف ادب، بیافتند ... در این صورت، الگویی منکوس و معکوس را به عموم مردم عرضه خواهند کرد. ✅ t.me/Islamicphilosophy_ir
💢 بدایةالحکمه استاد : 👇👇👇 @Bedayatolhekmat_doreh_gameh
💢 خارج نهاية‌الحكمة استاد : 👇👇👇 @nasimehekmat_KharejNehayeh
💢 لیست و کانال صوت‌های فلسفی: 👇👇👇 https://t.me/s_feghheakbar/693
💢 برنامه دروس آیت الله در سال تحصیلی جدید (حضوری و مجازی) ◾به اطلاع می‌رساند دروس حضرت استاد یزدان‌پناه در سال تحصیلی جدید با حفظ دستورالعمل‌های بهداشتی به صورت حضوری برگزار می‌گردد. ◾همچنین دروس استاد به صورت پخش زنده در فضای کانال نسیم حکمت در پیام‌رسان «روبیکا» برقرار است؛ 👇👇👇 Rubika.ir/nasimehekmathttps://eitaa.com/nafahat_erihttps://eitaa.com/nasimehekmat@feghheakbar
عاشق شده ام بر تو تدبیر چه فرمایی از راه صلاح آیم یا از ره رسوایی؟ تا جان و دلم باشد من جان و دلت جویم یا من به کنار افتم یا تو به میان آیی هر جا که تو را بینم دست من و زلف تو دانی که قلم نبود بر عاشق سودایی   زین سان که منم بی تو دور از تو مبادا کس نه دسترسی بر تو نه بی تو شکیبایی _________________________________ خطاب به عشقنا الخمینی (شعر از نظامی)
💥 انتصاب عجیب اعضای جدید شورای سیاست گذاری مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات!! از بین این شش نفر که عضو جدید مرکز پاسخ به شبهات شده اند ، فقط آقایان عبدالله محمدی و محمدباقر پورامینی سابقه مطالعات جدی در مباحث کلامی و فلسفی دارند!! آقایان ایزدهی و میرمعزی و مقیمی که بیشتر تمرکزشان در مباحث فقهی(خصوصا اقای مقیمی) و مسئولیتهای اجرائی می باشد و آقای ملانوری هم سابقه و رزومه اش نشان می دهد که قبلا در معاونت تبلیغ حوزه مشغول بوده و مقالات وی نیز در مساله تبلیغ و سخنرانی و منبر می باشد!! و نکته جالبتر اینکه اکثر این بزرگواران در مراکز دیگر هم اکنون مشغول هستند و به تبع ، وقت کمی برای این مرکز خواهند گذاشت! حال باید پرسید علت این انتصابات چیست؟! آیا ما متخصص کلام و مهدویت و فلسفه اسلامی که سرشان خلوت تر از این آقایان باشد، کم نداریم؟! چرا باید در یک مسئولیتی که به دانش آموختگان کلام و فلسفه و مهدویت و فرق و ادیان مربوط است ، کسانی مسئولیت بگیرند که تخصص و وقت لازمه در حل این مباحث را ندارند؟! _ ارسالی یکی از اعضای محترم کانال (و تیتر و مطلب از ایشان) ♦️ حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
💢 ۳ نکته راهبردی آیت الله سیدحسن سعادت : ۱. فلسفه غرب، حرف مفیدی برای ارائه به انسان ها ندارد، ، در بسیاری موارد بیش از آن که معادلات ذهنی و عقلی ما را حل کند، به مجهولات ما اضافه کرده و در مجهولات ما را رها می کند اما فلسفه اسلامی، اگر موضوعی را خراب می کند، خودش هم آن را می سازد و انسان را در جهل مرکب نمی گذارد و انسان را رو به کمال می برد. توصیه می کنم، جوانان مراقب باشند تا فلسفه غرب آنان را فریب ندهد ۲. از جوانان می خواهم که فلسفه اسلامی را خوب بخوانید؛ البته خواندن شما نباید مانند خواندن حوزه های امروزی باشد؛ متأسفانه حوزه های علمیه امروزی، مانند دانشگاه ها درس می خوانند، در حالی که ما خودمان باید به سراغ استاد خوب فلسفه باشیم و مطالب را بیاموزیم. بنده با ادامه این روند در حوزه های علمیه، می ترسم روزی برسد که طلاب ما و دیگر جوانان، برای فهم و خواندن فلسفه اسلامی، به سراغ مستشرقان غربی و اروپایی بروند. ۳. چندی پیش دیداری خصوصی با رهبر معظم انقلاب داشتم که از ایشان پرسیدم از وضع حوزه های علمیه مطلع هستید؛ ایشان فرمودند «شنیده ام که «شرح منظومه علامه سبزواری» را از دروس حوزه حذف کرده اند که خوب نیست.»؛ به مقام معظم رهبری عرض کردم که اگر لازم می دانید، خودتان دستور دهید تا کتاب «شرح منظومه علامه سبزواری» به دروس رسمی حوزه بازگردد که ایشان در پاسخ فرمودند «بنا ندارم در امور حوزه ها دخالت کنم و دخالت هم نمی کنم» ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar