eitaa logo
حوزه علمیه تمدن ساز
4.7هزار دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
507 ویدیو
88 فایل
فضایی طلبگی برای نگاهی راهبردی‌تر و عمیق‌تر ... ✏نقد تحجر ✏نقد التقاط @amin_dehghani ◾صوت @s_feghheakbar
مشاهده در ایتا
دانلود
💎 چه اتفاق عظیمی می‌افتد؟! انقلاب: وقتی در جامعه‌ی ما صدها نفر شخصیت دارای دانش دین و مسلطِ بر منطق و استدلال دینی، در فلسفه و کلام و فلسفه‌ی جدید و محاجه‌ی با شبهه افکنان وجود داشته باشند، ببینید چه اتفاق عظیمی در جامعه می‌افتد. وقتی به وسیله‌ی همین مجموعه، هزاران کتاب، مجله و مقاله‌های علمی در سطح دنیا با زبان های مختلف منتشر شود، شما ببینید چه خورشید فروزانی از این نقطه ی عالم بر همه‌ی فضای فکری جهان بشری پرتو خواهد افکند. همه‌ی این ها شدنی است؛ خیالات نیست. تصور نکنید این‌ها آرزوهای پوچ و توخالی است؛ نخیر، این ها واقعیت های دست یافتنی است؛ منتها باید دست دراز کرد، خود را به این واقعیت رساند و آن را گرفت؛ این کار همت می‌خواهد. باید به طور جدی درس بخوانید - همان توصیه‌یی که من همیشه به جوان‌های طلبه می کنم - علومی را که امروز در اختیار حوزه‌های علمیه است، فرا بگیرید و از بن دندان خودتان را به سطح تحقیق برسانید. انسان با سرهم بندی، محقق نمی‌شود. با برف انبار کردن، انسان فقیه و فیلسوف نمی شود. باید محکم، خشت خشت این پایه را روی هم بچینید و بروید تا به آن اوج برسید. 📙 شریعه شهود به کوشش استاد ، ص ۹۴ (بیانات رهبری با اساتید و طلاب حوزه آیت الله مجتهدی / ۲۱ خرداد ۸۳ ) ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
💢 اگر حوزه‌ها همین‌طور از داشتن مربی اخلاق و جلسات پند و اندرز خالی باشد، محکوم به فنا خواهد بود. : خیلی از چیزهاست که انسان را بیچاره کرده، از تهذیب و تحصیل باز می ‏دارد. یکی از آنها، برای بعضی، همین ریش و عمامه است، وقتی عمامه کمی بزرگ شد و ریش بلند گردید، اگر مهذب نباشد از تحصیل باز می ‏ماند، مقید می‌‏گردد، مشکل است بتواند نفس اماره را زیر پا گذارد و پای درس کسی حاضر شود. شیخ طوسی علیه الرحمه، در سن پنجاه و دو سالگی درس می‏رفته است، در صورتی که در سن بین بیست و سی بعضی از این کتاب‌ها را نوشته است. کتاب تهذیب را گویا در همین سن و سال به رشته تحریر در آورده و در پنجاه و دو سالگی در حوزه درس مرحوم سید مرتضی علیه الرحمه، حاضر می‌‏شده که به آن مقام رسیده است. خدا نکند پیش از کسب ملکات فاضله و تقویت قوای روحانی ریش انسان کمی سفید و عمامه بزرگ گردد، که از استفاده‌‏های علمی و معنوی و از تمام برکات باز می‏‌ماند. تا ریش سفید نشده کاری کنید، تا مورد توجه مردم قرار نگرفته‌‏اید فکری به حال خود نمایید. خدا نکند انسان پیش از آنکه خود را بسازد جامعه به او روی آورد و در میان مردم نفوذ و شخصیتی پیدا کند که خود را می‌بازد خود را گم می‌کند. قبل از آنکه عنان اختیار از کف شما ربوده شود، خود را بسازید و اصلاح کنید. به اخلاق حسنه آراسته شوید، رذایل اخلاقی را از خود دور کنید. در درس و بحث اخلاص داشته باشید، تا شما را به خدا نزدیک سازد. اگر در کارها نیت خالص نباشد، انسان را از درگاه ربوبی دور می‌‏کند. طوری نباشد که پس از هفتاد سال وقتی نامه عمل شما را باز کنند ببینند، العیاذ بالله، هفتاد سال از خداوند عز و جل دور شده‏اید. قضیه آن «سنگ» را شنیده‌‏اید که به جهنم سرازیر شد؟ پس از هفتاد سال صدای آن از قعر جهنم به گوش رسید. به حسب نقلی حضرت رسول (صلی‌الله علیه و آله) فرمود پیرمرد هفتاد ساله‏ای بود که مُرد، و در این مدت هفتاد سال رو به جهنم می‏ رفت. مواظب باشید مبادا پنجاه سال، بیشتر یا کمتر، در حوزه ‏ها با کَدّ یمین و عرق جَبین، جهنم کسب نمایید! باید به فکر باشید. در زمینه تهذیب و تزکیه نفس و اصلاح اخلاق برنامه تنظیم کنید، استاد اخلاق برای خود معین نمایید جلسه وعظ و خطابه، پند و نصیحت تشکیل دهید. خودرو نمی‏‌توان مهذب شد. اگر حوزه‌‏ها همین‌طور از داشتن مربی اخلاق و جلسات پند و اندرز خالی باشد، محکوم به فنا خواهد بود. چطور شد علم فقه و اصول به مدرّس نیاز دارد، درس و بحث می‏ خواهد، برای هر علم و صنعتی در دنیا استاد و مدرس لازم است، کسی خودرو و خودسر در رشته‌‏ای متخصص نمی‏‌گردد، فقیه و عالم نمی‌‏شود، لیکن علوم معنوی و اخلاقی، که هدف بعثت انبیا و از لطیف‌ترین و دقیق‌ترین علوم است، به تعلیم و تعلم نیازی ندارد و خودرو و بدون معلم حاصل می‌‏گردد؟ کرارا شنیده‌‏ام سید جلیلی معلم اخلاق و معنویات استاد فقه و اصول، مرحوم شیخ انصاری بوده است. ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
بر اساس شناختی که از علامه مصباح یزدی(ره) مطابق مدیریت ایشان بر موسسه امام و بر اساس بیاناتشان از جمله در کتاب "مباحثی درباره حوزه"، بدست می‌آید، به نظر می‌رسد که اگر این عالمِ آگاه، ۲۰ سال مدیریت کل حوزه‌های علمیه کشور (۲۰۰هزار حوزوی) را بر عهده می‌داشت، تاکنون حداقل ۲هزار مجتهد یا قریب به مجتهد در فلسفه، ۲هزار متخصص در اقتصاد اسلامی، ۲هزار متخصص در مدیریت اسلامی، ۲هزار متخصص در جامعه شناسی اسلامی، ۲هزار متخصص در فلسفه دین اسلامی، ۲هزار متخصص در روانشناسی اسلامی، ۲هزار متخصص در عرفان نظری اسلامی، ۲هزار متخصص در سیاست اسلامی را تربیت می‌کرد. و آن‌ها را روانه پشتیبانی از نظام اسلامی و روانه کرسی های تدریس در دانشگاه ها و مجامع علمی می‌نمود. و این کار هیچ منافاتی با این ندارد که این متخصصان، در کنار تخصص خود به دروس خارج فقه هم توجه و التفات جدی داشته باشند، بلکه التفات آن‌ها هدفمند و روشمند می‌شد. تربیت ۵_۱۰ درصدی نیروها در طول مدت ۱۰-۱۵ سال، کار غیر ممکنی نیست. بلاخره در یک مجموعه‌ی آموزشی، حدود ۱۰درصد نیروی علاقمند که شوق و شعف و غیرت مطالعاتی شبانه‌روزی داشته باشند، پیدا می‌شود که بتوان آن‌ها را حداقل در یک رشته از علوم انسانی اسلامی، متخصص، اهل‌تحقیق و صاحب‌نظر کرد. سَلَامٌ عَلَيْهِ يَوْمَ وُلِدَ وَيَوْمَ يَمُوتُ وَيَوْمَ يُبْعَثُ حَيًّا امین دهقانی ✅ @feghheakbar
علامه (ره): امروز مسائل پیچیده تر شده، مسائل جدیدی در جامعه به وجود آمده که نیازمند تغییر در روش ها و نحوه برخوردها است. سیستم سنتی حوزه توانایی پاسخگویی در قبال این گونه مسائل را ندارد و لازم است تحولی عظیم در شیوه آموزش ها را در پیش بگیریم امروز یک کودک می تواند با ابزار تکنولوژی به هر نوع فکر و مسلکی دسترسی پیدا کند، آیا با این سیستم فقه محور حوزه ها می توان مقابل این هجمه های گوناگون ایستاد و به همه این شبهات پاسخ داد؟! _ خبرگزاری تسنیم/اسفند ۹۵ ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 حرف‌های عوامانه داریم، نمی‌خواهند دیگر علامه : ما اگر بفهمیم چی بگوییم، دنیا مشتاق است؛ حرف‌های داریم، نمی‌خواهند دیگر! اگر شما یک حرف عالمانه داشته باشید، او مستقیما مشتاق به دنبال اوست. ____________________ پی‌نوشت: ⭕️ برای این‌که حرف های عوامانه نداشته باشیم، چه کنیم؟ پاسخ روشن است: مسجد اعظم و شبستان‌های آن و کل حوزه‌های علمیه باید بیش از ۵۰درصد کرسی های درس خارج خود را به علوم عقلی (با رویکرد تطبیقیِ مواجهه با علوم و شبهات روز) اختصاص دهند، علومی چون: براهین اثبات واجب، حکمت متعالیه، فلسفه دین، فلسفه های مضاف، انسان کامل، علم‌ودین، علم النفس، نقد پلورالیزم و تعددقرائات و فیزیکالیست و ... . و اساسا روش امام صادق (ع) همین بوده است و روش فعلی (غلبه و انحصار دروس خارج رسمی و مرکزی به فقه و اصول) انحطاط از روش قرآن و اهل بیت (ع) به شمار می‌آید. ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
‍ ⭕️📝 مصلحت حفظ رئیس جمهوری بی‌سواد و بی‌تدبیر و مزوّر و ضد میهن؟ ✍ سعید زیباکلام 1⃣ هر چه می‌گذرد برایم حفظ چنین شخصیت مکّآر و ضد وطنِ ضد حاکمیت ملّی در مقام رئیس جمهور از سوی اکثر مقامات نظام از هر دو جناح اصلاح‌طلب و اصول‌گرا پیچیده‌تر و فهم‌ناپذیرتر می‌شود! 2⃣ باستثنای ممالک دیکتاتوری، در هیچ کشوری چنین رجلی را حتی برای یک هفته هم تحمل نمی‌کنند و با ابزارهای قانونی وی را عزل و سپس محاکمه می‌کنند. 3⃣ چقدر خوب می‌شد مقامات عالیه نظام این‌بار بزرگواری می‌کردند و برای مردمِ به خاک سیاه نشسته توضیح می‌دادند مصلحت و حکمت حفظ این شخصیت اسوه‌ی ناکارآمدی و اسوه‌ی لگدمالیِ معیشت مردم و تخریب اقتصاد/صنایع مملکت و پرچمدار دیپلماسی ذلیلانه چیست؟ 4⃣ آیا مسئولان نظام بروشنی می‌بینند که هنجارها و موازین درون نظام را چقدر منحط و فرومایه و رذالت‌آمیز و بی‌اعتبار کرده‌اند؟ 5⃣ آیا براستی چنین شخصیتی فهم و تعلّق و عشقی برای آرمانهای بلند انقلاب و وطن دارد؟ 6⃣ چقدر خوب می‌شد دبیر عظمای شورای ملکوتی و نقدناپذیر نگهبان این‌بار کمی بزرگواری میکرده و سکوت پیوسته‌ و نکبت‌خیز خود را می‌شکست و به ده‌ها میلیون کارگر و معلم و کشاورز و کارمند و پرستار و بازنشسته و کلاهبرداری‌شده‌ی بازار بورس و سایر طبقات مستضعف جامعه مصلحت تأیید چنین اعجوبه‌ی وطن‌ناشناسی و شقاوت و تکبّر را توضیح می‌داد. 7⃣ می‌دانم مصلحت نمی‌دانید که با مردم صحبت کنید. اما این حقیر و در این برهه‌ی خاص، بویژه مهم و گرهگشا می‌دانم که با مردم سخن بگویید. وظیفه‌ی شما و صلاح این مملکت است که معضلات را با مردم درمیان بگذارید. این مردم همانی هستند که پای این انقلاب و آرمانهای آن آمدند و آن جانفشانی‌ها و فداکاری‌ها را کردند. 8⃣ آیا براستی ملّت ایران انقلاب کردند تا اخلاقیات سیاسی در حکمرانی ما بدین میزان بی‌ارزش و لگدمال شود؟ اینست حاصل آنهمه مبارزات و مجاهدات ملّت ایران؟ ◾️ "فان تولّوا فقل حسبی الله، لااله الاالله، علیه توکّلت و هو رب‌العرش‌العظیم"(پس اگر پشت کردند تو بگو الله مرا کفایت فرماید، که نیست خدایی جز او، بر او توکل میکنم و اوست پروردگار عرش عظیم). ◽️۱۳ آذر ۱۳۹۹ 🆔 t.me/Saeidzibakalam
🔰 با آیت الله آملی لاریجانی! 🔘رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه مشکلات و کاستیها در همه دورانها حتی در زمان حکومت پیامبر(ص) و امیرالمومنین(ع) وجود داشته است، اظهار کرد: در همه اعصار، نفاق، فساد و سوءمدیریتهایی کم و بیش وجود داشته اما مهم این است که کلیت انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی، یک حقیقت زنده و رو به پیشرفت است.(خبرگزاری فارس) ▫️آیت الله آملی راست میگویند؛ فساد دوره امیرالمومنین(ع) مثل: ۱-تخلف مالی ابن هرمه کارگزار حضرت در بازار اهواز! ۲-گزارش تخلف کارگزارش در اصطخر(منذربن ابی جارود) که زیّ اشرافی در پیش گرفته و خویشان را مقدم می دارد! ۳-تجمل گرایی قاضی القضات او(شریح) در حد خرید یک خانه ۸۰ دیناری!!! ۴-ربودن اموال بیت المال توسط پسرعمویش که کارگزارش هم بود و فرار به حجاز! ۵-سرسفره رنگین نشستن کارگزارش در بصره در مهمانی ای که نیازمندان رانده و توانگران فراخوان شده بودند! 🔅پیشرو بودن علی(ع) و زنده ماندن حقیقتش به این بود که: ۱.دستور داد ابن هرمه را جلوی مردم دستگیر و جارچی هم اعلام کند. جمعه او را ۳۵ضربه شلاق بزنند و در بازار هم بچرخانند و...(مستدرک الوسائل ج۱۷ص۴۰۳و۴۰۴) ۲.به منذر نامه نوشت که:"اگر آنچه از تو برایم گزارش شده درست باشد شتر خانواده ات و بند کفشت از تو بهترند!"(نامه۷۱) او را احضار و با وجودی که اختلاس(۴۰۰۰درهم) را منکر بود زندانی اش کرد. اشکهای خواهرش و وساطت صعصعه را درباره او گوش نکرد.(شرح نهج البلاغه علامه شوشتری ج۸ص۱۰۸) ۳.به قاضی القضات برای همان خانه ۸۰دیناری قباله ای در مرام خود زند: *خریدار: بنده ای خوار! * فروشنده: مرده ای کوچ کرده به سرای دیگر. * عین مورد معامله: خانه ای از سرای فریب، از کوی نابود شوندگان و سرزمین تباه شوندگان! *کروکی: حد نخست؛ منتهی به آفات و بلاها / حد دوم؛ به مصیبت ها/ حد سوم: به هواها و هوس های تباه کننده/حد چهارم: به شیطان گمراه کننده ختم میشود! *درب آن به حد چهارم باز میشود! "این شخص فریفته به آرزو، این خانه را ازکسی که اجل اورا از جای کَنده، به قیمت خروج ازعزت قناعت، و ورود در خواری و پستی خرید!"(بقیه قباله را در نامه ۳ نهج البلاغه بخوانید!) قاضی القضات سابق ما بهتر می داند این تازیانه ی وعظ چقدر دردش از حبس و شلاق بیشتر است! ۴. به آن پسر عموی مختلس فراری در ایام فتنه ی بسربن ارطاتها ونماندن برای علی جز کوفه، نوشت:"از خدابترس و اموال این مردم را به سویشان بازگردان، که اگرچنین نکنی و خداوند مرا بر تو چیره سازد با تو کاری خواهم کرد که نزد خداوند عذر خواه من گردد و با شمشیرم که هرکس را با آن زدم در آتش شد، گردنت را بزنم! به خدا اگر کاری که توکردی حسن و حسین کرده بودند از من نرمی نمی دیدند وبه مرادی نمی رسیدند، تا آنکه حق را از آنان بازگیرم..."(بقیه در نامه۴۱) ۵.به فرماندارش برای آن یک سفره نوشت:"به لقمه ای که دردهان می نهی بنگر، آن را که حلال و حرامش برایت معلوم نیست بیرون انداز... با ورع و کوشش و پاکدامنی و درستکاری مرا یاری رسانید...آیا به این خشنود باشم که امیرمومنانم خوانند، ولی در سختی های روزگار شریک مردم(یا الگویشان) نباشم؟"(مواعظ جان بخش اودر اینباره را در نامه۴۵ بخوانید). ⬅️خوب است نتیجه بگیریم: اگر عقوبت های امیرالمومنین برای فاسدان و متجملان در ما افزون شد، حقیقت زنده ایم و پیشرفت داریم. اگر خانه ۸۰دیناری، کاخ ها وعمارتهای مجلل شد و جای ابن هرمه ها، بی کس و کار تر ها چرخانده شدند و برادرها و پسرعموهای در دسترس، توبیخ ومجازات موثر نشدند؛ آنوقت نگران حقیقت زنده ای که امام و شهدا دستمان سپرده اند بشویم! 📝 محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
💢 مافیای ترجمه کتب الحادی و شک‌گرایانه در ایران ✍️دکتر مهدی در یادداشتی در سایت شخصی خود به اشتباهات و دست‌های پشت پرده در ترجمه کتب اشاره نمود: برای مثال، «آنتونی فلو»، فیلسوف معروف غربی، یکی از ملحدان درجه‌یک در جهان شناخته می‌شد و مناظرات زیادی هم در این باب داشت که خیلی هم بازتاب خبری داشت. این شخص یک‌مرتبه به خدا بازگشت و الحاد را کنار گذاشت. خبر به این مهمی در ایران ترجمه و منعکس نشد! شاید بنده اولین کسی بودم که خبرش را در سمیناری در قم دادم. بعداً دیدم که فقط یکی از روزنامه‌ها، در دو سطر به آن اشاره کرده بود. سال‌ها بود که کتاب‌های ژان پل سارتر، نویسنده‌ی معروف فرانسوی، به فارسی ترجمه می‌شد. چقدر هم غرب‌زدگان ایرانی مرید او بودند. سارتر در آخر عمرش به خدا بازگشت و این را در مصاحبه‌ای با یک خبرنگار کمونیست متذکر شد. چنین موضوعی به هیچ وجه در جامعه‌ی ما منعکس نشد و کسی آن مصاحبه را ترجمه نکرد. در صورتی که این موضوع در یک مجله‌ی آمریکایی معروف منتشر شد. بقیه‌ی اخبار آن هم در غرب آمد، اما در ایران نه. برعکس، وقتی مثلاً یک کتاب الحادی از ریچارد داکینز منتشر می‌شود، بلافاصله ترجمه و چاپ می‌شود. با مجوز همین وزارت ارشادی که می‌گویند سخت‌گیری می‌کند، چاپ می‌شود! اما در نقطه‌ی مقابل، ده‌ها کتاب بر ضد این کتاب و با استدلال‌های علمی نوشته می‌شود، حتی یکی‌ از آن‌ها هم ترجمه نمی‌شود. بعضی از فلاسفه‌ی غربی حرف‌هایشان نزدیک به بعضی از مواضع فیلسوفان ماست، اما این کتاب‌ها اصلاً ترجمه نمی‌شود. مثلاً یک روز من داشتم در کتاب‌فروشی آکسفورد در قسمت‌های مختلفش چرخ می‌زدم. یک‌مرتبه سه کتاب دیدم که بر ضد نسبی‌گرایی منتشر شده است. می‌دانید که نسبی‌گرایی مکتبی است که منکر اصالت همه چیز می‌شود. اما من در آنِ واحد، سه کتاب روی آن میز دیدم. متأسفانه حتی یکی از آن‌ها هم به فارسی ترجمه نشده است. برعکس، تا دلتان بخواهد راجع به نسبی‌گرایی و پوچ‌گرایی و غیره در ایران کتاب ترجمه شده و مقاله نوشته شده است. مشروح این مطلب را در آدرس ذیل نمایید 📃 منبع 👇👇 🌐 http://mgolshani.ir/331/ @Islamicphilosophy_ir
جای بسی تأسف است که معارف دینی ما آن‌طور که باید در توده عامه مردم بحث و تحلیل نشده است؛ و عامه مردم در معارف به همان مرحله تقلید اکتفا کرده اند؛ و با آنکه در مسائل بسیطه فرعیه عملیه چون حیض و نفاس؛ و بیع و شری، و طهارت و نجاست؛ تقلید میت را جائز نمی‌دانند؛ گرچه آن مجتهد فقیه میّت چون شیخ طوسی و علامه حلی از محققین فقهاء بوده باشند؛ و می‌گویند حتماً باید به مجتهد زنده رجوع کرد؛ اما در مسائل اصول اعتقاد، که مبنای حیات اخروی و زندگی ابدی انسان است، به تقلید میّت اکتفا کرده و آنچه را که بعضی از محدثین در کتاب دعا و یا در جوامع خود بیان کرده اند؛ به عنوان اصل مسلم پذیرفته و مبنای اعتقاد خود قرار داده‌اند. 📗 علامه ، ر.ک: سرالفتوح، ص۴۰-۵۵ ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
🔴 بررسی وضعیت اسلام و تبلیغ آن در ژاپن از نگاه متفکر مسلمان ژاپنی، خانم آتسکو هوشینو 💢 ۱. شناخت مردم ژاپن ازدین اسلام و فرهنگ اسلامی بسیار کم است و این به دلیل ضعف فعالیت های تبلیغی ما مسلمان هاست. 💢 ۲. من بودایی بودم ولی چند سال پیش از طریق ترجمه دعای «یستشیر»امام علی (ع) که مضامین بسیار عالی دارد با اسلام آشنا شدم. 👈 💢 ۳. وضعیت ترجمه کتاب های دینی اسلامی به زبان ژاپنی خوب نیست. مردم ژاپن اهل مطالعه هستند و این یعنی اگر کتب اسلامی به زبان ژاپنی ترجمه بشوند از آن‌ها استقبال می شود‌. 👉 💢 ۴. وقتی با بودایی ها صحبت میکنم به آنها میگویم مطالب خوبی که شما در آیین بودا دارید، کاملترش در اسلام هست. 💢 ۵. وقتی نخست وزیر ژاپن به ایران آمد و به علت اُبُهَّت آیت الله خامنه ای جرأت نکرد نامه ترامپ را به ایشان بدهد، مردم ژاپن در فضای مجازی گفتند کاش رهبری مثل ایشان در ژاپن داشتیم. ✅ @Islamicphilosophy_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 رسالت اصلی حوزه‌ها علامه : 💢 این ها در اثر این است که ما نتوانستیم علوم عقلی را در حوزه ها نشر بدهیم 💢 حوزه ها خوابند ... 💢 رسالت اصلی حوزه ها اصول دین است و برهان اقامه کردن و ... _ تفسیر سوره طور / اسفند۹۵ ✅ @feghheakbar
حضرت استاد می‌فرمودند همان‌گونه که ما برای اجتهاد در احکام شرعی، نیاز به خواندن فقه و اصول با همین روال معمول حوزوی داریم، برای اجتهاد در باب معارف هم به کتاب‌های بوعلی، فارابی، شیخ اشراق و بهتر از همه ملاصدرا و ابن عربی احتیاج داریم که واقعاً هم مسایل را حل می‌کنند. بدون اغراق، گاهی در جلساتی از بحث فصوص، باید سیصد روایت در کنار هم چیده می‌شد تا می‌توانستیم یک نتیجه‌گیری کنیم. _ استاد سید یدالله ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
💢 مسئولان حوزه تعلل را کنار بگذارند. بند سوم بیانات خانم آتسکو هوشینو، آنچنان مهم است که جا دارد متصدیان حوزه برای بررسی و راه‌حل آن جلسه اضطراری بگذارند و ... چندین سال پیش بود در جایی بدین مضمون خواندم: یکی از علمای شیعه به یکی از محققین زیر دست خود می‌گوید برو به فلان کشور شرق آسیا و اسلام و تشیع را تبلیغ کن، آن محقق می گوید میترسم آنجا مرگم فرا رسد و در بلاد کفر دفن شوم ... و نمی‌رود ... اما بعد از چندی برخی از مبلغان اهل سنت به آن کشور می‌روند و اکنون جمعیت بسیار زیادی از آن کشور، مسلمانِ سنی هستند. @feghheakbar
در همان اوان (اوائل دهه بیست) یکی از اتباع کسروی (علی اکبر حکمی زاده) کتابی به نام (اسرار هزارساله) نوشت و در آن از زیارت قبور و مشاهد ائمه و از این رقم انتقاد کرده بود. من با یک عده از طلاب به خدمت یکی از مراجع وقت رفتیم که ما چه باید بکنیم؟ شرح اجمال مضمون کتاب را به ایشان گفتم. متأسفانه با کمال خونسردی ایشان گفتند: کاری نداشته باشید، الباطل یموت بترک ذکره! اما امام (ره) در همان وقت به خاطر رد کردن این کتاب، (مدت ها) درس اسفار را تعطیل کرده و جواب او را می نویسند، که فعلاً به صورت (کشف الاسرار) درآمده است. 🗞 آیت الله سیدعزالدین زنجانی (ره)، نشریه پگاه حوزه، شماره ۳۰۴ ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
انسان به حکم این که آزاد است، هر لحظه می تواند آغاز داشته باشد. استاد @Islamicphilosophy_ir
💢 طلاب را هدر ندهید؛ با آن‌ها تمدن‌اسلامی بسازید. 💢 سخنی با مدیران و مسئولان حوزه _______________________ فرازهایی از خطبه آیت الله اعرافی در نمازجمعه این هفته (۲۹ اسفند۹۹): رسیدگی به فقرا وظیفه همه است. کنترل قیمت و مواظبت از بازار بسیار مهم است و دیدن مردم در صف مرغ انسان را آتش میزند و این صحنه های آزار دهنده باید برداشته شود و این ها قابل تحمل برای وجدان دلسوز نیست. / انتخابات لیلةالقدر سرنوشت کشور است انتخاب رئیس جمهور روی فرهنگ، اقتصاد، جامعه و سیاست تاثیر می‌گذارد. اگر فردی شجاع، دارای فکر و برنامه، حکیم و مقاوم انتخاب شود بسیاری از مشکلات قابل رفع و کاهش است. /در رابطه با برجام، حرف‌های بی‌حساب را نشنوید و باور نکنید؛ زیرا تجربه نشان داده اگر ما کوتاه بیایم آنها کوتاه نخواهند آمد. همچنین سیاست مداران اشتباه تحلیل نکنند و به خورد مردم ندهند. hawzahnews.com/xb5L5 _______________________ 🔴 بیانات فوق از آیت الله اعرافی بنده را به یاد بیانات آقای محسن رضایی (مدیر، اقتصاددان و انقلابی دلسوز، در توییتش) انداخت که گفت: "در طول این سال‌ها گذاری‌های عجیب مبتنی بر در بورس، طلا و مسکن، فقرا را فقیرتر و رانت خواران را ثروتمندتر کرده است." اکنون سوال ما از آیت الله اعرافی و سایر مسئولان حوزه این است که: شما چه برنامه‌ای دارید برای تربیت چند هزار نفر از طلاب در رشته‌های اقتصاد اسلامی، مدیریت اسلامی، سیاست اسلامی، فلسفه اسلامی، فلسفه دین اسلامی، عرفان اسلامی، جامعه شناسی اسلامی و ... و گسیل دادن آن‌ها در ارکان مدیریتی و کرسی‌های علمی و دانشگاهی کشور؟ تربیت حتی ۲۰درصد طلاب در این رشته ها مساوی است با حدود ۴۰هزار نفر نیروی کارآمد. به قول رحیم پور ازغدی "برخی از علما اعتراض می‌کنند که چرا عرفان‌های کاذب و نحله‌های انحرافی در کشور گسترش یافته، اما ما به این علما و مسئولان حوزه می‌گوییم جای طلبکار و بدهکار عوض نشود؛ شما چرا هزار طلبه متخصص در عرفان اسلامی و عرفان های کاذب تحویل جامعه نداده‌اید؟!" ما الان متعدد طلاب مستعد و توانمند می‌بینیم که به خاطر کج‌سلیقگی و مَه‌آلود بودن ذهن برنامه‌ریزان حوزه، فوران استعداد آن‌ها یا در حال نفله شدن است (و صرفا به کارهای تبلیغی مشغولند) و یا با آزمون و خطا (بعد از چند سال تاخیر و تعلل) راه درست خود را پیدا می‌کنند. از طرفی نه اثر راهبردی بر جامعه می‌گذارند و از طرفی هم به نوعی "خسرالدنیا" شده‌اند. در حالی که فقط با تربیت و گسیل دادن اینان در علوم انسانی است که می‌توان دانشگاه (و به تبع، جامعه و دولت و سپس تمدن) را اسلامی کرد. و از طرفی هم خود آن‌ها را به فعلیت رساند و از نیروی آن‌ها استفاده درست و راهبردی کرد. دانشگاه هرگز خود به خود اسلامی نخواهد شد؛ چرا که نه اسفار می‌دانند و نه جواهر دیده‌‌اند و نه ...؛ و آن‌ها اساسا در حکم "مجهول مطلق لا یُخبَرُ عنه" هستند. اساتید غربگرا (اهل کانت و مارکس و فروید و آدام اسمیت و ...) دانشجویان غربگرا تربیت خواهند کرد. و هلمّ جراً ... و این سلسله و زنجیره‌ی نکبت‌بار جز با ورود نظام‌مند و جریان‌ساز حوزه و حوزویان، قطع و پاره نخواهد شد. از طرفی هم صرفا چند مرکز جنبی حوزوی در برابر نیاز نظام اسلامی اصلا کفایت نمی‌کند و به خاطر اقلیت شدید آن‌ها، چندان اثری بر آن‌ها مترتب نیست. به نظر می‌رسد که سیره و روش تربیتی علامه در کادر سازی و تربیت نیرو، بهترین روش باشد، که می توان با اعمال تغییراتی، آن را در کل حوزه جاری و ساری کرد. کما اینکه رهبری فرمودند: این مؤسسه خوب، جامع و کامل می تواند الگویی برای حوزه باشد. _ امین دهقانی /۳۰اسفند۹۹ ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
⭕️ به منزله تنگه احد در جنگ احد آیت الله : «کرسی علوم انسانی دانشگاه‌ها برای نظام، به منزله تنگه احد در جنگ احد است». اگر اسلام این کرسی را فتح کرد، عقب ماندگی‌هایش خطری ندارد و همه جبران می‌شود، اما اگر اسلام از فتح این کرسی عاجز ماند، تمام پیروزی‌ها روی هواست. ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
💢 وضعیت دانشگاه‌های ما بسیار وخیم، نامطلوب و غربزده است بخشی از سخنان دکتر مهدی در مراسم رونمایی از کتاب رابطه علم و دین از منظر چهار حکیم مسلمان معاصر: 🔸 متأسفانه فضای فرهنگی دانشگاه‌های ما بسیار وخیم، نامطلوب و غربزده است، تعداد قابل توجهی از استادان دانشگاه هم رویکرد سکولار دارند و در چنین فضای نامناسب باید چنین آثاری توسعه یابد. بخشی از فضای آشوبناک دانشگاه‌ها متأثر از عدم تعامل مناسب حوزه و دانشگاه است، اما بخش زیادی از این قصور هم بر گردن وزارت علوم و آموزش و پرورش است، وزارت علوم رویکرد غرب‌گرایانه در علوم دارد و از مقالات با این رویکرد استقبال می‌کند. 🔸 بنده گزارشی از ۱۲ دانشگاه را به شورای عالی انقلاب فرهنگی دادم، ولی پاسخ مناسبی دریافت نکردم و صرفاً آماری به بنده دادند که این تعداد نمازخوان در دانشگاه‌ها داریم در صورتی که ما باید بحث رابطه و تولید را رواج دهیم. کتاب مذکور در راستای توسعه تعامل علمی میان حوزه و دانشگاه ارائه شده تا دانشگاه بیشتر با خدمات حوزه و عالمان حوزوی در این زمینه آشنا شوند. 🔸 در کنفرانس‌های متعدد در کشورهای دیگر حضور یافته‌ام. در یکی از این کنفرانس‌ها در اسکاتلند سخنرانی کرده و از رابطه علم و دین دفاع کردم و بعد از سخنرانی یکی از ریاضیدانان کنفرانس نزد بنده آمد و گفت که رویکرد شما را تأیید می‌کنم. بنابراین اشتراکات زیاد است و باید با گفت‌وگو بیشتر این فضا را توسعه دهیم. ✍گزارش کامل: https://iqna.ir/00GaUF @feghheakbar
علامه : تقریبا یک سیزدهم قرآن درباره تعبدیات و دوازده سیزدهم آن درباره عقلیات است. ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
علامه : 🔸 آنقدر روایات عمیق علمی (مربوط به فلسفه و کلام و عرفان) هست، که دارند خاک می خورند ... 🔸 این گوی و این میدان ... ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
اسلام، جمهوری اسلامی و جامعه اسلامی به چنین اشخاصی نیاز دارد؛ همین که اسم کتابی (۴۳۰صفحه‌ای) را بشنود، طومار آن را سریعا برچیند و در پایان دو نکته هم به توصیه کننده گوشزد کند. و اساسا تحول حوزه دو روی یک سکه است: ۱. تحول روشی و برنامه‌ای و درسی، توسط مسئولان و برنامه‌ریزان. ۲. تحول شخصی و مطالعاتی؛ افزایش ساعات و گستره مطالعاتی توسط طلاب. ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar