eitaa logo
حوزه علمیه تمدن ساز
4.5هزار دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
553 ویدیو
92 فایل
فضایی طلبگی برای نگاهی راهبردی‌تر و عمیق‌تر ... ✏نقد تحجر ✏نقد التقاط @amin_dehghani ◾صوت @s_feghheakbar
مشاهده در ایتا
دانلود
شما اگر درس خارج "فقه شبیه‌سازی انسان روی سیاره زحل" را هم برقرار کنید، تا زمانی که گزاره های عقلی دین را، با تشکیل دروس گسترده و رسمی خارج علوم عقلی و فلسفه (ایجا کلیک و مطالعه کنید) برای طلاب (و بالتبع مردم) خود تامین نکنید، در بخش اعظم دین، غایب و راجلید. و جامعه و حتی طلاب جوان در دام حداقل التقاط فرو خواهند غلطید. کما اینکه طلیعه التقاطی شده برخی طلاب جوان (به خاطر عدم تسلط و حتی عدم استماع مبانی عقلی) و افتادن آن‌ها در ورطه پلورالیزم و تعدد قرائات و نسبی گرایی و شک‌گرایی، قابل مشاهده است. و رفتن جامعه هم (به خاطر تامین نشدن مبانی عقلی آن‌ها توسط داعیه داران و حجت‌الاسلام‌ها) به سمت ، نمایان است. یگانه ناجی مصونیت بخشی طلاب و مذهبیون جامعه از تحجر و التقاط، توسعه ابعاد عقلی دین به مرکزیت حوزه است. 👈 بخوانید ✍ حوزه علمیه تمدن ساز ✅ @feghheakbar
💢 آیةمحکمه، اولین سفارش پیامبر (ص) است. آیت الله العظمی : علوم فراوان است، امّا خطوط کلّی و خطوط اصلی علم سه رشته است؛  «آیةٌ محکمة»،  «فریضةٌ عادلة»  و «سنّةٌ قائمة» این‌ها علومی است که ما در حوزه باید فرا بگیریم. بخشی از این علوم الحمدلله در حوزه رایج است به نام فقه و اصول. اما بخش دیگرش که بخش عظیم سفارش حضرت است و با نام «آیة محکمة» در جمله‌ی اول قرار گرفته، یا نیست یا بسیار اندک است. باید رایج باشد، باید رایج باشد، باید رایج باشد، باید رایج باشند، اما نیستند.  این‌طور نیست که آیة محکمة به معنی فقه باشد و فریضة عادلة هم به معنی فقه باشد و سنّة قائمة هم به معنی فقه باشد. حضرت این سه رشته را به عنوان سه رشته‌ی اساسی علم در حوزه‌ها واجب کرده است  بر فرض شما در فقه و اصول الان سی‌هزار یا چهل‌هزار داشته باشید، این مشکل شما را حل نمی‌کند. راسل و امثال راسل را که مکاسب حل نمی‌کند آیة محکمة است، اصول دین و اعتقادات است. خوب، فرض کنیم معنی این‌ها، اعتقادات و جهان‌بینی باشد،‌ بدون بررسی اشکالات شرق و غرب یا با بررسی؟ یک رخش می‌خواهد تا بار رستم را بکشد، یک فلسفه و می‌خواهد. مگر می‌شود آدم خدا را ثابت کند بدون بررسی آن پنجاه اشکال انبار شده؟ حداقل پنجاه اشکال نقد جلوی پای آدم است. آیة محکمة مربوط به جهان‌بینی است که آیا این جهان حادث است یا قدیم؟ خدا دارد یا ندارد؟ این جهان پایان‌پذیر هست یا نه؟ انسان با مرگ می‌پوسد یا از پوست به‌درمی‌آید؟ میلیون‌ها مردم می‌گویند انسان با مردن می‌پوسد. ما می‌گوئیم از پوست به‌درمی‌آید، مهاجرت است. این‌ها صدها اشکال نقد جلوی پای آدم است. این می‌شود آیة محکمة. ما آیة محکمة می‌خواهیم و این آیة محکمة اولین سفارش وجود مبارک پیامبر صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم است. فریضة عادلة می‌خواهیم، می‌خواهیم. اخلاق غیر از روضه‌خوانی است، غیر از موعظه است، غیر از سخن‌خوانی و سخن‌رانی است. آیا اخلاق مبدأ علمی دارد یا نه؟ مبادی علمیش کجاست؟ جاودانه است یا نه؟ نظیر رسوم و آداب و سنن ملّی است که تاریخ مصرفش گذشته باشد و هر ملّتی برای خودش یک اخلاق خاصی داشته باشد؟ یا اخلاق یک امر جاوید است؟ ابدی و ازلی است یا نِسبی؟  مبادا کسی خیال کند فن اخلاق در حد رسائل و مکاسب است. خیلی دشوارتر از این‌هاست؛ بررسی شئون است. باید ثابت شود روح وجود دارد و روح مجرّد است و غرب و شرق ندارد تا شما بتوانید یک مطلبی منزّه از شرق و غرب ثابت کنید. 🍀 در جمع طلاب ♦️ کانال حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
💢 با روش‌های دانشگاهی (ترمی-واحدی) کسی فیلسوف نخواهد شد / در دانشگاه آن‌هایی که خوب کار می‌کردند، طلبگی کار می‌کردند؛ اگر سه واحد یک درس را می‌گرفت، کنارش ده واحد آن درس را کار می‌کرد؛ این می‌شد باسواد و نخبه. _ حجت‌الاسلام عبدالرسول ادامه: 👇👇👇 http://mobahesat.ir/16266/amp ▫️ تذکر: نهی از مدرک‌گرایی، هرگز به معنای نفی مدرک گرفتن نیست؛ چراکه امروزه بدون داشتن مدرک (چه تحصییلی و چه تالیفی)، چه‌بسا مشکلات و معضلاتی به بار آید.
💢 خرید اینترنتی دوره ۶ جلدی سلسله دروس مبانی اندیشه اسلامی (کتب فوق العاده ارزشمند طرح ولایت) ▫️ با تخفیف ویژه ▫️ ارسال پستی به سراسر کشور 🔰 مشاهده جزئیات و ثبت سفارش: https://idpay.ir/islamlmsbook/shop/424606 ⭕️ کسب اطلاعات بیشتر: 👇 @islamlms 🌸 این طرح (۶کتاب راهبردی، دقیق، عمیق، محققانه و در عین حال سلیس) را بایست قدر دانست. و فقط می‌توان گفت: فاغتنم؛ غنیمت شمار. ، ، ، ، ، @islamlms
تو گمان کردی به واسطه این اعمال پوسیده گندیده سر و دست شکسته مخلوط به و و هزار مصیبت دیگر، که هر یک مانع از قبولی اعمال است، استحقاق بر حق تعالی پیدا کردی؟! یا از محبین و محبوبین شدی ای بیچاره بی‌خبر از حال محبّین، ای بدبخت بی اطلاع از دل محبّین و آتش قلب آن‌ها، ای بی نوای غافل از سوز مخلصین و نور اعمال آن‌ها. شرح چهل حدیث ، ص ۷۵
هدایت شده از مستضعفین تی‌وی
⭕️ از ‎ تا ‎، فدای محافظه‌کاری حضرات شدند؟! 👤: (+) 💬 حاج‌آقا لواسانی، امام‌جمعه محترم برکنار شد! در زمانه‌ای که اکثر ائمه‌جمعه با تقویم‌خوانی و بازپخش اخبار هفته، تصویر ذهنی‌‌مان از این جایگاه را خراب کرده‌ بودند، و ایستادگی ایشان جلوی مفاسد و گردن‌کلفت‌های لواسان، شأن نهضتی این جایگاه را برایمان احیا کرد. 💬 و خب طبق عادت، از سوی دستگاه دیوان‌سالاری، به‌جای اینکه چنین کاراکترهایی «الگو»ی سایرین قرار بگیرند، «درس عبرت» دیگران می‌شوند و این پیام القا می‌شود که «گِرد» و حرف‌گوش‌کن باشید، تا «باشید». بگذریم از اینکه اصلاً قرار نبود جایگاهی مثل امامت‌جمعه، بخشی از دیوان‌سالاری باشد... ◀️ برکناری چنین اشخاصی که عملکرد و گفتار انقلابی دارند، چه توجیهی دارد؟ باید پاسخگوی افکار عمومی باشد. 🎬 @Mostazafin_TV
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▫️ نمازجمعه جای لالایی خواندن و تکرار کلیات بی‌اثر نیست. ▫️ این‌جا محل پاسخگو کردن مسئولان و محل شفاف‌سازی بیت‌المال است. محل پاسخگو کردن دانشگاه‌ها و حوزه علمیه است. ▫️ دوران استثنایی تشیع است و شما در دنیا و آخرت مسئولید، که چرا شما از دشمنان جاماندید؟ ▫️ برای دفاع از حیثیت جمهوری اسلامی، چند مسئول فاسد و دزد و حقوق نجومی بگیر را صف اول بیاورید و مثل امیرالمومنین شلاق بزنید تا ببینید نمازجمعه علوی چگونه هم می‌شود و هم . ▫️ نهضت امر به معروف و نهی از منکر را سرکوب نکنید، نه در فیضیه قم، نه در دانشگاه، نه در جامعه و نه در نمازجمعه. _ استاد @mostazafin_tv
▪️ انا لله و انا الیه راجعون 🍃 حکیم و محقق وارسته، استاد حجت‌الاسلام محسن بیدارفر، دارفانی را وداع گفت. این عالم ۷۷ ساله، از شاگردان برجستۀ آیات عبدالکریم روشن، حسن مصطفوی، جوادی آملی و حسن‌زاده آملی بود و سالیانی در قم به تصحیح و تحقیق کتب گوناگون حکمی و عرفانی اشتغال داشت. مرحوم استاد بیدارفر مؤسس انتشارات «بیدار» بود که تصحیح «المباحثات» ، «المراقبات» و «لقاء الله تعالی» میرزا جواد ملکی تبریزی، «علم الیقین في أصول الدین» فیض کاشانی، «ش‍رح‌ ف‍ص‍وص‌ ال‍ح‍ک‍م‌» ابن‌ترکه، «الشموس الطالعة» و «شرح الأسماء الحسنی» درودآبادی و «شرح منازل السائرین» عبدالرزاق کاشانی و ترجمۀ «كسر اصنام الجاهلية» از آثار اوست. 🍃 صلواتی به روح پاکش، هدیه نماییم.
هدایت شده از حوزه علمیه تمدن ساز
شما اگر درس خارج "فقه شبیه‌سازی انسان روی سیاره زحل" را هم برقرار کنید، تا زمانی که گزاره های عقلی دین را، با تشکیل دروس گسترده و رسمی خارج علوم عقلی و فلسفه (ایجا کلیک و مطالعه کنید) برای طلاب (و بالتبع مردم) خود تامین نکنید، در بخش اعظم دین، غایب و راجلید. و جامعه و حتی طلاب جوان در دام حداقل التقاط فرو خواهند غلطید. کما اینکه طلیعه التقاطی شده برخی طلاب جوان (به خاطر عدم تسلط و حتی عدم استماع مبانی عقلی) و افتادن آن‌ها در ورطه پلورالیزم و تعدد قرائات و نسبی گرایی و شک‌گرایی، قابل مشاهده است. و رفتن جامعه هم (به خاطر تامین نشدن مبانی عقلی آن‌ها توسط داعیه داران و حجت‌الاسلام‌ها) به سمت ، نمایان است. یگانه ناجی مصونیت بخشی طلاب و مذهبیون جامعه از تحجر و التقاط، توسعه ابعاد عقلی دین به مرکزیت حوزه است. 👈 بخوانید ✍ حوزه علمیه تمدن ساز ✅ @feghheakbar
💢 ما که در فلسفه استاد غربیم، پس چرا ... انقلاب ✅ @feghheakbar
💢 شهید و تحلیل خوارج مردمی تنگ نظر و كوته دید بودند. در افقی بسیار پست فكر می كردند. اسلام و مسلمانی را در چهاردیواری اندیشه های محدود خود محصور كرده بودند. مانند همه ی كوته نظران دیگر مدعی بودند كه همه بد می فهمند و یا اصلاً نمی فهمند و همگان راه خطا می روند و همه جهنمی هستند. این گونه كوته نظران اول كاری كه می كنند این است كه تنگ نظری خود را به صورت یك عقیده ی دینی درمی آورند، رحمت خدا را محدود می كنند، خداوند را همواره بر كرسی غضب می نشانند و منتظر اینكه از بنده اش لغزشی پیدا شود و به عذاب ابد كشیده شود. یكی از اصول عقاید خوارج این بود كه مرتكب گناه كبیره (مثلاً دروغ یا غیبت یا شرب خمر) كافر است و از اسلام بیرون است و مستحق خلود در آتش است. علیهذا جز عده ی بسیار معدودی از بشر، همه مخلّد در آتش جهنم اند. تنگ نظری مذهبی از خصیصه های خوارج است اما امروز آن را باز در جامعه ی اسلامی می بینیم. این همان است كه گفتیم خوارج شعارشان از بین رفته و مرده است اما روح مذهبشان كم و بیش در میان بعضی افراد و طبقات همچنان زنده و باقی است. بعضی از خشك مغزان را می بینیم كه جز خود و عده ای بسیار معدود مانند خود، همه ی مردم جهان را با دید كفر و الحاد می نگرند و دایره ی اسلام و مسلمانی را بسیار محدود خیال می كنند. در دوره های بعد، جمود و جهالت و تنسُّك و مقدس مآبی و تنگ نظری آنها برای دیگران باقی ماند اما شجاعت و شهامت و فداكاری از میان رفت. خوارج بی شهامت یعنی مقدس مآبان ترسو، شمشیر پولادین را به كناری گذاشتند و از امر به معروف و نهی از منكر صاحبان قدرت كه برایشان خطر ایجاد می كرد صرف نظر كردند و با شمشیر زبان به جان صاحبان فضیلت افتادند. هر صاحب فضیلتی را به نوعی متهم كردند، به طوری كه در تاریخ اسلام كمتر صاحب فضیلتی را می توان یافت كه هدف تیر تهمت این طبقه واقع نشده باشد. یكی را گفتند منكر خدا، دیگری را گفتند منكر معاد، سومی را گفتند منكر معراج جسمانی و چهارمی را گفتند صوفی، پنجمی را چیز دیگر و همین طور، به طوری كه اگر نظر این احمقان را ملاك قرار دهیم هیچ وقت هیچ دانشمند واقعی مسلمان نبوده است. وقتی كه علی تكفیر بشود، تكلیف دیگران روشن است. بوعلی سینا، خواجه نصیرالدین طوسی، صدرالمتألهین شیرازی، فیض كاشانی، سیدجمال الدین اسدآبادی و اخیراً محمد اقبال پاكستانی از كسانی هستند كه از این جام جرعه ای به كامشان ریخته شده است. ✅ @arefane
💢 کانال صوت جلسات تدریس كتاب آموزش فلسفه علامه توسط استاد مجتبی مصباح: 👇👇 ▫️ کانال ایتا: @mojtabamesbah_ir ▫️ کانال تلگرام: https://t.me/mojtabamesbah_ir
تدریس آموزش فلسفه علامه ، دوره جدید (۱۴۰۰) توسط استاد سربخشی، آغاز شده است: 👇 @sarbakhshi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 تو این زمونه تا موفق نشی، کسی به هدف و مسیرت اهمیت نمیده .................................................... بر اساس برهان فطرت عرفانی، که هم در نامه به گورباچف اون رو تقریر می کنه، کلیه انسان ها، بی‌نهایت و کمال‌مطلق طلبند. بله، بسیار ممکنه اتفاق بیفته که در مصداق کمال، به خطا برن و امور کاذب رو کمال بپندارند. اما مساله مفروغ‌عنه اینه که شخص تهی (تهی در باطن و ظاهر)، هرگز مُطاع و الگو قرار نمی‌گیره.
💢 تلبس در هندسه فکری استاد رحیم پور ازغدی در ۴ پست فوق، دیدگاه استاد رحیم پور راجع به تلبس آمده است. ۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰ ✍ پ‌ن کانال: می‌توان مدعا و دیدگاه استاد رحیم پور را این‌گونه تقریر کرد: اولا) به تشریع قطعی این لباس (به این کیفیت فعلی و آن‌هم به صورت تلبس دائم)، ان‌قلت وارد است. ثانیا) مدعای این لباس بسیار بسیار بالا و سنگین است؛ توضیح اینکه: ۱. مدعای تلبس و انتظار مردم از آن، نه فقط عدالت، بلکه تقریبا در حدّ عصمت، رسول‌الله بودن، قدسی‌بودن، امام‌بودن و الگوی همه‌جانبه بودن به نحو اکمل است. ۲. انبیاء دارای مقامات بالای عرفانی، فناء و عصمت در شهود بوده اند. حتی انبیایی که برای مردمان چند هزار سال پیش (که از مردمان فعلی بسیار بسیط‌تر بوده‌اند) مبعوث شده اند دارای درجه بالایی از طهارت، عرفان، اتصال به لوح محفوظ و عرش الهی و بعضا برتر از جبرئیل بوده‌اند. مویَّد به ملائکه در قبل از خلقت و طهارت حین خلقت و سیر تکاملی اشتدادی فوق‌العاده تا ۴۰ سالگی بوده‌اند. حتی قبل از ۴۰ سالگی هم به عنوان نماینده رسمی دین اعلان نمی‌شده اند؛ چراکه باید حجتی بالغه و قاطعه باشند وگرنه حجت بر مردم تمام نمی‌شود. ۳‌. حال سوالی که به وجود می‌آید این است که: آیا الزام تلبس و شرایطی که برای آن قرار داده شده، در تراز این مدعا و انتظار است؟ ۴. آیا فاصله‌ی مدعی با مدعا، ذائقه‌ی مخاطب را دگرگون نمی‌کند؟ ♦️ کانال حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
💢 نظرسنجی از طلاب راجع به تلبس آیا با دیدگاه و ادله‌ی استاد رحیم پور ازغدی راجع به تلبس(که در پست فوق آمده)، موافقید یا مخالف؟ ▫️ لینک شرکت در نظرسنجی: 👇 https://EitaaBot.ir/poll/rwjyvg?eitaafly
آیت الله : ▫️ اگر می‌خواهیم به مقام علامه‌ها برسیم باید شبانه‌روز تلاش کنیم. ▫️ اینکه حداقل در روز هشت ساعت کار علمی داشته باشیم. ▫️ در کتاب‌های قدیمی نوشته‌اند «مرد است و یک کار» یعنی کسی که می‌خواهد سرباز امام زمان (عج) باشد باید هدف را مشخص کرده و شبانه‌روز تلاش کند ... ✅ @feghheakbar