eitaa logo
حوزه علمیه تمدن ساز
4.6هزار دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
503 ویدیو
82 فایل
فضایی طلبگی برای نگاهی راهبردی‌تر و عمیق‌تر ... ✏نقد تحجر ✏نقد التقاط @amin_dehghani ◾صوت @s_feghheakbar
مشاهده در ایتا
دانلود
‏‏ای عزیز، این قدر لاف خدا مزن! این قدر دعوی حب خدا مکن. ای عارف، ای صوفی، ای حکیم، ای مجاهد، ای مرتاض، ای فقیه، ای مؤمن، ای مقدّس، ای بیچاره های گرفتار، ای بدبخت‌های دچار و ، ای بیچاره های گرفتار و و . همه بیچاره هستید! همه از خلوص و خداخواهی فرسنگ‌ها دورید. این قدر حسن ظنّ به خودتان نداشته باشید. این قدر عشوه و تدلّل نکنید. از قلوب خود بپرسید ببینید خدا را می‌جوید یا خودخواه است؟ موحد است و یکی طلب، یا مشرک است؟ پس این عُجب‌ها یعنی چه؟ این قدر به عمل بالیدن چه معنی دارد؟ 📗 ، شرح چهل حدیث، ص۷۶ ............................................................... پ‌ن: کتاب شرح چهل حدیث امام خمینی از بهترین کتب اخلاقی و تهذیبی است؛ برای رفع ریا، عجب، کبر، حسادت، جاه و دیگر امراض مهلک (هر فصل آن به یک موضوع اختصاص یافته است)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 بی‌خبر از چهار طرف، کجا را می‌خواهد اصلاح کند؟! علامه : تا کسی مکتب‌های جهان را نشناسد؛ نداند حکمای غرب چه می‌گویند، سیاستمداران غرب چه می‌گویند، شرق چه می‌گویند، شمال چه می‌گویند، جنوب چه می‌گویند، که نمی‌تواند قرآن را فخر آن‌ها قرار بدهد! فرمود: شما موظفید قرآن را جهانی کنید. کسی که از حرم تا جمکران، از جمکران تا حرم فکر می‌کند؛ این ممکن است جهانی حرف بزند، ولی قمی فکر می‌کند! فرمود: شما جهانی حرف بزنید، جهانی فکر کنید. ببینید در سوره توبه فرمود «هُوَ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَی وَ دِینِ الْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ کُلِّهِ وَ لَوْ کَرِهَ الْمُشْرِکُونَ». این کار امام (رضوان الله تعالی) بود. اگر چنانچه کسی بخواهد -ان شاء الله- راه امام را طی کند و این راه را و این نام را زنده نگه دارد، باید جهانی حرف بزند و جهانی فکر کند و شاگرد امام باشد در جمع بین دو فقه اصغر و اکبر. به امید پیروزی جهان اسلام و قرآن کریم و عترت طاهرین در آن روز. _ قم/ بهمن۱۳۹۹ ♦️ حوزه علمیه تمدن‌ساز: ✅ @feghheakbar
💢 حوزه عملیه و سکولاریزم یکی از بزرگواران اخیرا بیان داشتند که: جریان سکولار در حوزه علمیه فعال نبوده و نیست. (اینجا کلیک و مشاهده کنید) ⭕️ اما نکاتی در گره‌گشایی از مساله: 🔸 ۱. اینکه خود نهاد حوزه و حوزویان غالبا و عمدتا ضد نگرش سکولاریسم هستند، پذیرفته و درست است. 🔸 ۲. اما باید دقت کرد که در عین حال می‌توان حوزه را متهم کرد که منشا ایجاد سکولاریسم در دانشگاه و جامعه است. 🔸 ۳. توضیح اینکه: ▫️ عدم حضور و عدم میدان‌داری حوزه علمیه در علم روانشناسی دانشگاه و جامعه، علم جامعه‌شناسی دانشگاه و جامعه، علم مدیریت دانشگاه و جامعه، علم فلسفه‌های مضاف دانشگاه و جامعه، علم اقتصاد دانشگاه و جامعه، علم سیاست دانشگاه و جامعه و ...، همگی موجب شده که علوم غربی درس رسمی و فکر رسمی دانشگاهیان (و بالتبع جامعه) باشد. اساسا برای رخداد فاجعه نباید دنبال یک امر وجودی باشیم، بلکه "عدم" هم می‌توان فاجعه بیافریند؛ همانگونه که با نگاه دقیق صدرایی، شرّ یک امر عدمی است اما در عین حال منشاء آفات و بلایا و نواقص و بدبختی‌هاست. در مساله فعلی نیز، عدم‌الحضور و عدم‌الوجود حوزویان در عرصه، منشاء بزرگ حصول علوم سکولار شده است. تهی بودن و تهی گذاشتن دانشگاه ( و بالتبع جامعه) از علوم انسانیِ اسلامی، باعث پر شدن فضا از اندیشه‌های کانت و هگل و فروید و فوکویاما و مارکس و غیره می‌شود. اعضای هیئت تحریریه نشریات پژوهشی را نگاه کنید، هر جا تفکر اسلامی نیست، مقالات غربی و التقاطی و مغایر با اندیشه اسلامی پذیرفته و چاپ می‌شود. ▫️ صرف نهی دیگران و نفی علوم انسانی غربی کافی نیست، باید جایگزین تولید و ارائه کرد و به کرسی نشاند. مرگ بر سکولاریسم کاری از پیش نمی‌برد. بحث ما سر لفظ سکولاریسم نیست. خلاء، ممتنع است و دانشگاه و جامعه در فضای خلاء باقی نمی‌ماند و لاجرم از غرب تغذیه خواهد کرد و فضا، از غیر پر می‌شود. ▫️ البته برخی از محققان متفکر و دقیق حوزوی به کارهای سترگی مشغولند و پژوهشگاه‌ها و موسسات حوزوی گویای این امرند، اما بسیار قلیلند و کار بقیه را به دوش می‌کشند. ▫️ و نیز باید نیرو تربیت کرد (بخوانید) بنابراین: می‌توان مخالف چیزی بود، اما در عین حال، خود از بزرگترین و آن شد. ✍ حوزه علمیه تمدن ساز ✅ @feghheakbar
آیت الله : اگر تصمیم بر آن باشد که فلسفه و کلام را از محیط پیرامونی مان جدا کنیم، متحجر می‌شویم. چراکه امروز در غرب هفته‌ای یک کتاب کلامی با آن مکتب‌های الحادی که در تضاد با آموزه‌های اسلامی است نوشته و کتابت می‌شود. تحجر رهاورد کنار گذاشتن فلسفه اسلامی و حضور فلسفه غربی در دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه است، امروز روزنه‌های علمی متعالی باز شده که اگر فلسفه اسلامی را کنار بگذارید، فلسفه غرب جایگزین آن می‌شود. ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
◾️ السلام علیك یا فاطمه الزهرا
💢 سلسله نشست‌های علمی "کار بر زمین مانده" استاد : درمورد کارهای برزمین مانده باید گفت که از حد احصاء خارج است. البته این مطلب به این معنا نیست که هیچ کاری نشده است بلکه کارهای بسیار ارزشمند و زیادی در طول تاریخ تشیع شده است که همگی جای تحسین زیاد دارد. حتی حوزه علمیه بعد از انقلاب اسلامی رشد بسیاری کرد، مثلا... اما وقتی این مطلب را کنار وظایفی می‌گذاریم که بالخصوص بعد انقلاب اسلامی بردوش حوزه آمده است، می‌فهمیم مسیر نرفته‌ی بسیار زیادی داریم در حوزه چند اشکال سیستمی وجود دارد:‌ اول: کار تکراری بسیار صورت می‌گیرد. مثلا در پاسخ به شبهات الحادی، بیشتر از ما غربی‌ها دست به کار شده‌اند و به آن‌ها پاسخ داده‌اند اما ما بی‌خبریم دوم: وظایف اصلی حوزه به لحاظ سیستم مند انجام نمی‌شود بلکه هستند که بار دیگران را بر دوش می‌کشند. مهم‌ترین بار زمین مانده دو چیز است: «فقه نظام» و دیگر «فلسفه‌های مضاف». ما دو نظام داریم که بایستی تولید شود: «ایدئولوژی اسلامی + نظام عینی و حکمرانی». ایدئولوژی ترکیب دو مطلب است. مثلا در اقتصاد اسلامی مرکب از «اصول اقتصاد اسلامی+ اهداف اقتصاد اسلامی» است مهم‌ترین خلا امروز دو چیز است: ۱. نظام معرفتی و ایدئولوژی اسلام ۲. نظام عینی و حکمرانی طی این مسیر بدون همت، توکل، توسل و اشک نمی‌شود. نکته آخر: مهم‌ترین بار زمین مانده تولید فقه نظام است. فقه نظام منوط به فلسفه‌های مضاف است لذا تولید فلسفه‌های مضاف هم از اهمیت بسیار بالای برخوردار است. و از طرفی هم فلسفه مضاف هم مبتنی بر فلسفه محض است. 👈 صوت جلسه ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
الان گذشته از عامه مردم، طبقه تحصیلکرده، چه دانشگاهی و چه بسیاری از محصلین روحانی، اسلام را درست نفهمیده‌اند ... 📔 ، ولایت فقیه، ص۹ ♦️ کانال حوزه علمیه تمدن‌ساز: ✅ @feghheakbar
💢 نقدهای استاد محمدرضایی بر آقای مجتهد شبستری ۱. استاد (بعد از بیان دیدگاه شلایر ماخر و تلخیص آن در ۶ بند و سپس بیان دیدگاه شبستری و تلخیص آن در ۶ بند): ... همان‌طور که مشاهده می‌کنید، وی [مجتهد شبستری] این نظریات را از شلایر ماخر گرفته است؛ البته شلایر ماخر نظریه تجربه دینی را با توجه به معضلات و مشکلات عصر و فرهنگ خود مطرح کرده؛ ولی جناب آقای ، نظریه تجربه دینی را بدون توجه به انگیزه‌های روییده در بستر و فضای فرهنگ مسیحیت، آن را از بستر خود جدا کرد و در فضا و فرهنگ اسلامی که فاقد آن انگیزه‌هاست، مطرح ساخته که وصله‌ای ناهماهنگ شده است ... 📔 کلام جدید با رویکرد تطبیقی، محمدرضایی، با مقدمه آیت الله (فصل چهارم، تجربه دینی، صفحات ۱۱۳تا۱۱۶) ۲. نقدی دیگر: بر اساس کدام مکتب فلسفی می‌گویید خدا را نمی‌توان اثبات کرد؟/ مبهوت بحث­‌های فلسفی تجربه‌گرایانه، مادی‌گرایانه، علم‌گرایانه و پوزیتیویستی معاصر نشوید. ۳. کتاب نواندیشی و احیاگری دینی، تألیف محمد محمدرضایی که به نقد دیدگاه‌های عبدالکریم و محمد مجتهد شبستری، پرداخته است. ✅ @Islamicphilosophy_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 فقه جواهری | فقه فتوحاتی و فصوصی 💢 فقه اصغر | فقه اکبر پ‌ن: آیت الله نامه به گورباچف را شرح داده‌اند و در جلد سوم سرچشمه اندیشه چاپ شده است. ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
💢 ثبت نام پذیرش تکمیل ظرفیت مراکز تخصصی نیم‌سال دوم/ از طریق سایت سنجش و پذیرش از تاریخ ۲۰ دی ۱۴۰۰ تا ۳۰ دی ۱۴۰۰ ▫️ اطلاعات تکمیلی (شرایط و مراحل پذیرش و لیست مراکز داری مجوز پذیرش) در: paziresh.ismc.ir@feghheakbar
💢 ذخایر داریم، عُرضه استفاده نداریم. : «اسلام را همچو بد معرفى كرده‌اند به ما كه ما هم باورمان آمده است كه اسلام [را] به سياست چه! سياست مال قيصر و محراب مال آخوند!- محراب هم نمى‏‌گذارند براى ما باشد- اسلام دين سياست است؛ حكومت دارد. شما بخشنامه حضرت امير و كتاب حضرت امير به مالك اشتر را بخوانيد ببينيد چيست. دستورهاى پيغمبر و دستورهاى امام- عليه السلام- در جنگ‌ها و در سياسات ببينيد چه دارد. اين ذخاير را ما داريم، عُرضه استفاده‏‌اش را نداريم. ذخيره موجود است، همه چيز داريم، عُرضه استفاده نداريم.» 📚 صحیفه امام، ج۶، ص۴۳ ....................................... ✍ پی‌نوشت کانال حوزه تمدن‌ساز: در عرصه‌های سیاست، اقتصاد، روانشناسی، هستی‌شناسی، انسان‌شناسی، معرفت‌شناسی، جامعه‌شناسی، فلسفه‌های مضاف، مدیریت، عرفان و ... منابع غنی و سترگ اسلامی داریم، اما باید با ذهنی گسترده و اشرافی بالا به استخراج و تبویب این معارف بپردازیم و برتری آن را بر دیدگاه‌های غربی به کرسی بنشانیم. وگرنه با کلی‌گویی ره به جایی نتوان برد و دل مجامع علمی داخلی و خارجی را برای معارف اسلامی نتوان ربود. ✅ @feghheakbar
قوه قضائیه دست ماست، سپاه و نیروی نظامی دست ماست، رسانه ملی دست ماست. یعنی نمی‌توان با نیروی نظامی و با قوه قضائیه، مافیای خودرو را دستگیر و محاکمه کرد و سپس با رسانه‌ای کردن و تبیین و تشریح تک‌تک جرایم آن‌ها و قصاص علنی آن‌ها، هم مردم را امیدوار کرد و هم یکی از جرثومه‌های فساد را از بین برد و خودروسازی را در خدمت مردم بکار گرفت؟! آیا فلان سبزی فروش و فلان معلم و فلان کارگر باید آتش به اختیار عمل کنند؟! مگر تا کجا می‌توانند این طفلکان، کار را پیش ببرند؟! صرفا با یک فرمان راهبردی، قوای گفته‌شده، قابل تجمیع و اثرگذاری‌اند.
💢 تصلّب و انعطاف‏ ناپذيرى در اجرای عدالت شهید علامه : از سخنان على(ع) و از عمل او، مخصوصاً از طرز عملى كه در دوره زعامت و حكومت خود انجام داد، معلوم مى‏ شود كه عدالت به صورت يك فلسفه اجتماعى اسلامى مورد توجه مولاى متقيان بوده و آن را تلقى مى‏ كرده و از هر چيزى بالاتر مى ‏دانسته، سياستش بر مبناى اين اصل تأسيس شده بود، ممكن نبود به خاطر منظورى و هدفى انحراف و انعطافى از آن پيدا كند. همين امرْ يگانه چيزى، بله يگانه چيزى بود كه مشكلاتى زياد برايش ايجاد كرد و ضمناً همين مطلب يك مفتاح و كليدى است براى يك نفر مورخ و محقق كه بخواهد حوادث خلافت على را تحليل كند. على عليه السلام فوق‏ العاده در اين امر تصلّب و تعصب و انعطاف‏ ناپذيرى به خرج مى‏ داد. درباره تصلّب على عليه السلام در امر عدالت- كه از نظر و تعبيرى بايد گفت عدالت و از نظر و تعبيرى بايد گفت حقوق بشر- همين بس كه: فلسفه پذيرفتن خلافت را بعد از عثمان، بهم خوردن عدالت اجتماعى و منقسم شدن مردم به دو طبقه سيرِ سير و گرسنه گرسنه ذكر مى ‏كند و مى‏ فرمايد: در چنين اوضاع و احوالى، اين دانايان و روشن‏ ضميران نمى ‏توانند بنشينند و تماشاچى و حد اكثر متأسف باشند. اگر چنين وظيفه ‏اى را در حال حاضر احساس نمى‏ كردم، كنار مى ‏رفتم و افسار خلافت را در دست نمى‏ گرفتم و مانند روز اول پهلو تهى مى‏ كردم.(بخشی ازخطبه ۳نهج البلاغه). برنامه حکومتی حضرت تنها این نبود كه در دوره خودش نگذارد حيف و ميل بشود و حقوق مردم پايمال شود، بلكه برنامه ‏اش اين بود كه حقوق پايمال ‏شده گذشته را كه اجحاف گرها مال خود و ملك خود مى ‏دانستند برگرداند، روى اين حساب و اين نقشه، خودش مى‏ دانست كه چه جنجالى بپا خواهد شد. 📚 مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (عدالت از نظر على عليه السلام(بيست گفتار))، ج‏۲۵، ص: ۲۳۰-۲۳۱ (با تلخیص و ویرایش جزئی)
شاید برخی‌ از علمای‌ دین، با دعوت‌ و تبلیغ‌ یا با سکوتشان، در نشاندنِ‌ عبادت‌ به‌ جای‌ عدالت، سهیم‌ بوده‌ باشند. این‌ در حالی‌ است‌ که‌ اسلام‌ اعلام‌ داشته‌ است: افضل‌ العبادات‌ کلمه‌ حق‌ عند سلطان‌ جائر! برترین‌ عبادت‌ سخنِ‌ حق‌ گفتن‌ در برابر سلطان‌ ستمکار است. عدل‌ ساعه‌ خیر من‌ عباده‌ سبعین‌ سنه‌! روشن‌ است‌ که‌ نتیجه‌ این‌ روش‌ تربیتی‌ بوده‌ است، چرا که‌ نبودِ‌ عدالت‌ در جوامع‌ از مرحله‌ خطرهای‌ سیاسی‌ و اجتماعی‌ گذشته‌ و به‌ مرحله‌ انحرافات‌ ایدئولوژیک‌ رسیده‌ و موجب‌ ناامیدی‌ بزرگی‌ از دین‌ و مؤ‌سسه‌های‌ دینی‌ و علمای‌ دین، مخصوصاً‌ از آن‌ دسته‌ از علمای‌ دین‌ که‌ در برابر بیدادگری‌ها سکوت‌ می‌کنند و برای‌ احقاق‌ حقوق‌ مردمِ‌ زیرِ‌ ستم‌ مبارزه‌ نمی‌کنند، شده‌ است. هرگاه‌ عدالت، در برخی‌ جوامع، به‌ صورت‌ جزئی‌ و جدا از قاعده‌ و زیربنای‌ اعتقادی‌- اسلامی‌ تحقق‌ یابد، مشکلات‌ بزرگ‌تری‌ به‌ جای‌ می‌گذارد. زیرا این‌ نوع‌ عدالت‌ موجباتِ‌ متعارف‌ و فرهنگیِ‌ خود را همراه‌ می‌آورد و شکل‌ خاصی‌ از مصرف‌ را به‌ جامعه‌ تحمیل‌ می‌کند؛ در نتیجه، شیوه‌ای‌ تازه‌ از زندگی‌ را در پیشاروی‌ انسان‌ می‌نهد که‌ او را به‌ گمراهی‌ می‌کشاند. ▫️ امام موسی ، برای مطالعه متن کامل این سخنرانی اینجا کلیک کنید.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▫️ بارالها به حاکمان، جسارت و غیرت ظلم ستیزی عطاکن ▫️ این سکوت برای چیست؟ ▫️ تخدیر شدگی ................................................ 🔸 جمهوری اسلامی از نداشتن فقه‌ورزِ ظلم‌ستیز به شدت رنج می‌برد ... و همین موجب در دست گرفتن پرچم عدالتخواهی توسط دگراندیشان و نیز اشخاصی که اساسا اعتقادی به جمهوری اسلامی و ولایت فقیه و انقلاب ندارند، شده است. 🔸 صرفا گفتن عدالت خوب است و فقه بدون عدالت پوچ است، و سپس تا چند ماه سر در لاک تدریس فرو کردن، کافی نیست. به مُتفقّهِ پرچم‌دار عدالت و سینه سپر کننده و معتقد به جمهوری اسلامی، به شدت نیازمندیم. 🔸 ژورنالیست و خطیب عدالت‌خواه، کافی نیست.
هر انسان با تقوایی، مدیر شایسته‌ای نیست، گاهی ممکن است انسان از نظر تقوا در مدارج عالی باشد، ولی به لحاظ مدیریتی، شایستگی لازم را نداشته باشد. اگر کسی آدم خوبی بود، باید در همان زمینه که مهارت دارد به او سمت و مسئولیت داد؛ بنابراین به هر انسان صالح و نماز شب خوانی نمی‌توان مسئولیت واگذار کرد. آیت الله
💢 فلسفه، فکر رسمی و درس رسمی حوزه بشود. علامه : 🔶 اگر فلسفه در حوزه رواج پيدا کند؛ تجرد روح ثابت بشود، ملکات راسخه روح ثابت شود، ابديت و ازليت روح ثابت شود، اوصاف نفسانی روح ثابت شود. اين عذاب، عذاب نقد است. اين[ کافر] خدا را قبول ندارند نه در دنیا نه در برزخ نه انجا، الان هم به خدا مى گوید تو نيستى. چنین روحی است. خب اين بايد عذاب ابدی ببیند. 🔶 اگر فلسفه از زندان ازاد بشود و فکر رسمی و درس رسمی حوزه بشود و معلوم بشود روح يعنى چه، تجرد روح يعنى چه، عذاب روح يعنى چه آن وقت اين سؤال ها جواب خودش را نقد مى يابد. 🍃 تفسیر سوره نمل، جلسه۲۶ ........................................... ✍ پی‌نوشت: ▫️ سخن گفتن از معاد و برزخ و جزا، بدون اشراف بر مسائل و ، کلی‌گویی و مبهم‌گویی است. ▫️ سخن گفتن از مقام معصومین و وسائط فیض، بدون اشراف بر مساله ، کلی‌گویی و مبهم‌گویی است. ▫️ سخن گفتن از توحید و خلق و خالق، بدون اشراف بر مسائل و ، کلی‌گویی و مبهم‌گویی است. ▫️ سخن گفتن از کمال و سعادت، بدون اشراف بر مسائل ، کلی‌گویی و مبهم‌گویی است. ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
💢 فضول یا عقول؟ آیة الله : یكى از تهذیب نفس و سیر و سلوك الى الله آن است كه ما همواره به بیرون از خود مى‌نگریم و از خود غافلیم و در حقیقت فضول هستیم نه عقول؛ فرق فضول و عقول این است كه انسان عقول، ابتدا به درون و آنگاه به بیرون، ولى انسان فضول، همواره به بیرون از خود مى‌نگرد و این، مشكل ماست كه (ادامه‌) پ‌ن کانال: بعید به نظر می‌رسد که شخص فضول بتواند در ایجاد صراط موفق عمل کند/ ان شاءالله در آینده بحث فلسفی-قرآنی اتحاد انسان با صراط و نقش انسان در ایجاد آن در کانال قرار داده خواهد شد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 بنیاد و زمینه سکولاریسم در حوزه. _ استاد ......................................... ✍ حوزه علمیه تمدن ساز: ۱. وقتی ملیون‌ها دانشجو را در فقه اکبر و اوسط (فلسفه و فلسفه های مضاف و عقاید و کلام جدید و هستی شناسی و انسان شناسی و معرفت شناسی و اخلاق و روانشناسی و جامعه شناسی) و در فقه اصغر (اقتصاد و حقوق و مدیریت و سیاست) رها کنید، قطعا اندیشه‌های غرب جایگزین خواهد شد و ده‌ها ملیون ایرانی را تغذیه خواهد کرد. ۲. مطالعه کنید: حوزه علمیه و سکولاریسم. ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
💢 حوزه باید این "انّما" را احیاء و پربار کند تا دیگر از طرح شبهه نگرانی نداشته باشد علامه : آزاد اندیشی یک فضای آزاد می خواهد، کسی که در قفس است در همان محدوده قفس می تواند پرواز کند. ما نباید در محدوده و خود را محصور کنیم بلکه باید این محدوده را وسیع کرد؛ اکنون دست ما از کلام، فلسفه، حدیث و تفسیر خالی است و در نتیجه ما آن مایه و ابزار علمی لازم برای آزاد اندیشی را در اختیار نداریم. نتیجه خالی بودن دست ما از مایه علمی لازم این می شود که با شبهه مخالفت می کنیم در حالی که ما «شر بالذات» در عالم نداریم، حتی بیماری سرطان در عین بیماری بودن برکات بسیار علمی دارد! لذا شبهه از مقدس ترین امور است که به علم عمق و گسترش می دهد پیامبر اکرم می فرماید: طلب العلم فریضه این تای فریضه، تای مبالغه است؛ یعنی خیلی خلیی طلب علم واجب است! همین دینی که این همه طلب علم را واجب می داند و آن را سفارش کرده است به ما گفته چه بخوانیم، فرمود «إِنَّمَا الْعِلْمُ ثَلَاثَهٌ آیَهٌ مُحْکَمَهٌ أَوْ فَرِیضَهٌ عَادِلَهٌ أَوْ سُنَّهٌ قَائِمَهٌ» اما ما آیه محکمه و فریضه عادله و سنت قائمه، هر سه را فقه و اصول دانستیم در حالی که آیه محکمه، تفسیر، حکمت و کلام است. سنت قائمه، فقه است و فریضه عادله، اخلاق و حقوق است اگر خود را از حسی و تجربی بالاتر نیاوریم فضای علمی خود را محدود کرده ایم آنگاه به جای استقبال از شبهه صاحب شبهه را تکفیر می کنیم. حوزه باید این «إِنَّمَا» را احیاء و پربار کند تا دیگر از طرح شبهه نگرانی نداشته باشد ♦️حوزه علمیه تمدن‌ساز: ✅ @feghheakbar
ملت را دریابید ...
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 تاثیر بنیادین "تعریف انسان" در فلسفه، بر تمام علوم انسانی و فلسفه های مضاف. 💢 کج اندیشی مخالفان اسلامی سازی علوم انسانی در چیست؟
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
علامه : امیرالمومنین نفرین کرده کسانی را که آرم نبوت را دستاویز اغراض دنیوی کرده‌اند. ✅ @feghheakbar