eitaa logo
حوزه علمیه تمدن ساز
4.5هزار دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
523 ویدیو
88 فایل
فضایی طلبگی برای نگاهی راهبردی‌تر و عمیق‌تر ... ✏نقد تحجر ✏نقد التقاط @amin_dehghani ◾صوت @s_feghheakbar
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 این دو گروه (عالم متهتک و جاهل متنسک)، کمر رسول الله را شکستند. 🔸 [علامه ] بدگوئی‌ از فلسفه‌ و عرفان‌ را که‌ دو ستون‌ عظیم‌ از ارکان‌ شرع‌ مبین‌ است‌ ناشی‌ از جمود فکری‌ و خمود ذهنی‌ می‌گفتند؛ و می‌فرمودند: از شرّ این‌ جُهّال‌ باید به خداوند پناه‌ برد؛ اینان‌ بودند که‌ کمر رسول‌ الله‌ را شکستند. آنجا که‌ فرموده‌ است‌: قصَمَ ظَهْرِی‌ صِنْفَانِ: عَالِمٌ مُتَهَتِّکٌ وَ جَاهِلٌ مُتَنَسِّکٌ 🔸 و همچنین‌ نسبت‌ به کسانی که‌ دارای‌ قوّۀ عقلیّه‌ بوده‌ و حکمت‌ و فلسفه‌ را خوانده‌ بودند ولی‌ در امور شرعیّه‌ ضعیف‌ بودند، اعتنائی‌ نداشتند و می‌فرمودند: حکمتی‌ که‌ بر جان‌ ننشیند و لزوم‌ پیروی‌ از شریعت‌ را به دنبال‌ خود نیاورد حکمت‌ نیست‌. 📗 مهرتابان، علامه ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
▪️در صورت امکان یک و برای همه مومنان و یکی از اعضای خانواده که تازه فوت شدند، قرائت فرمایید. ▫️ اللهم صلّ علی محمّد و آل محمّد و عجّل فرجهم امام صادق علیه السلام فرمود: هر که هر روز بیست و پنج بار گوید: «اللّهُمَّ اغْفِرْ لِلْمُؤْمِنینَ وَ المُؤْمِناتِ و المُسْلِمینَ وَ المُسْلِماتِ» خداوند به تعداد هر مؤمنی که در گذشته و هر مؤمنی که تا روز رستاخیز به دنیا خواهد آمد بر او حسنه نویسد و گناهی از او پاک گرداند و درجه ای او را بالا برد.
علامه : بزرگان ما هم به مسائل اعتقادیه بذل توجه ندارند؛ و آن را بی اهمیت تلقی می کنند؛ و امروزه بیشتر به مسائل فقهیه و به خصوص به مسائل اصول فقه عنایت دارند؛ و اگر هم ذکری از فلسفه و حکمت به میان آید می گویند: به مقداری که انسان را در اصول فقه اعانت کند، لازم است؛ زیرا بسیاری از مسائل اصول فقه مشحون از مسائل فلسفی است؛ و این رویه خسرانی است بزرگ، که انسان فلسفه را به خاطر اصول فقه بخواند. علوم عقلیه راه گشا و راهنمای ما بدین معارف هستند؛ علوم عقلیه راه صواب را از خطا نشان می دهد. بنابراین با این علوم می توانیم به حقایق آن معارف برسیم؛ و گرنه تا روز قیامت در جهل فرو مانده ایم و چنین می پنداریم که اخبار و روایات را فهمیده ایم. 📗 سرالفتوح، صفحات ۴۰ تا ۵۵ ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
علامه : بسیاری از روایات ما مشحون به دقیق ترین مسائل عقلی است؛ و چگونه با عدم آشنائی به مسائل عقلیه می توان در این بحر بی کران وارد شد؟ و حاقّ معانی وارده در آن ها را در ابواب مختلفۀ و و ، و ، و و ، و حقیقت ، و کیفیت مخلوق به خالق و غیرها را به دست آورد؟ راویان احادیث أئمه طاهرین سلام الله علیهم اجمعین، همه یکسان نبوده، بلکه هر یک در مرتبه ای خاصّ و درجه ای مخصوص بوده اند؛ و روایاتی که از هِشام بن حَکَم و مؤمن الطاق و نظائرها نقل شده است، بسیار دقیق است و به خوبی می رساند که آنان در علوم عقلیّه متضلّع، و به فنون استنباط احکام و قیاسات عقلیّه، و جدل و خطابه و برهان واقف بوده اند؛ و حضرات معصومین با آن ها با لسان دیگری بسیار دقیق و عمیق حقائق را بیان می فرموده اند. فهمیدن این دسته از روایات بدون خواندن فلسفه و آشنائی با علوم عقلیّه محال است. 📕 سرالفتوح، ص ۴۰تا۵۵ ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 اگر حوزه، حوزه نهج‌البلاغه شد این را می‌فهمد. ▫️ حیات عمل _ علامه ....................................................... ✍ پ‌ن حوزه علمیه تمدن ساز: نهج‌البلاغه دارای ابعاد فلسفی دقیق و قویمی است، هر طلبه‌ای باید در مسائل فلسفی، حداقل در سه حیطه زیر مجتهد شود: ۱_ عین الربط بودن خلق نسبت به خالق (در هستی شناسی و خداشناسی) ۲_ تجسم اعمال (در معاد شناسی) ۳_ انسان کامل (در انسان شناسی) سه مساله فلسفی-عرفانی فوق در فهم معارف دینی و نیز پاسخ به شبهات نقشی بسزا دارد. عدم اشراف بر مسائل فوق و در عین حال خود را منسوب به دین و حجت‌دین معرفی کردن، حق الله و ظلم به معارف اسلامی است. ✅ @feghheakbar
علامه : جای بسی تأسف است که معارف دینی ما آن طور که باید در توده عامه مردم بحث و تحلیل نشده است؛ و عامه مردم در معارف به همان مرحله تقلید اکتفا کرده اند؛ و با آن که در مسائل بسیطه فرعیه عملیه چون حیض و نفاس؛ و بیع و شری، و طهارت و نجاست؛ تقلید میت را جائز نمی دانند؛ گرچه آن مجتهد فقیه میّت چون شیخ طوسی و علامه حلی از محققین فقهاء بوده باشند؛ و می گویند حتماً باید به مجتهد زنده رجوع کرد؛ اما در مسائل اصول اعتقاد ، که مبنای حیات اخروی و زندگی ابدی انسان است، به تقلید میّت اکتفا کرده و آنچه را که بعضی از محدثین در کتاب دعا و یا در جوامع خود بیان کرده اند؛ به عنوان اصل مسلم پذیرفته و مبنای اعتقاد خود قرار داده اند. 📗 سرالفتوح، ص۴۰-۵۵ ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
▫️ اکنون عرفان‌های سکولار و نوظهور بسیاری از افراد را شکار می‌کنند نقش حوزه این است که عرفان کارآمد را در یک نظام سلوکی و تربیتی به راه بیاندازد. ▫️ کمیته عرفانی در حوزه‌های علمیه تشکیل شده است و قرار است که از پژوهشگران در حوزه عرفان حمایت همه جانبه شود و خودش برخی از خلاءها و نیازهایی که در مراکز آموزشی و پژوهشی وجود دارد را بررسی کند. _ محمدجواد رودگر ............................................. ✍ پ‌ن: منتظر تبیین چگونگی عملکرد و اهداف و افراد کمیته عرفانی مزبور هستیم. چرا که در عرصه مقابله با عرفان‌های نوظهور، نیازمند جایگزینی عرفان صحیح و در عین حال همه‌جانبه و در قالب‌های گونه‌گون و جذاب هستیم، که یک مدیریت و و دارای می‌طلبد.@feghheakbar
کانال تخصصی نقد عرفان‌های کاذب:👈@antihalghe
انقلاب: می دانید امروز چقدر در دنیا مسأله‌ی دین شناسی و فلسفه دین، مورد بحث است و چه کسانی می نویسند و می گویند و تحقیق می کنند و ما خبر نداریم؟ این عیب بزرگی است.   البته کسانی از آحاد منتسب به حوزه، کارهای با ارزشی کردند و می کنند؛ اما این کار، کار حوزه - در شکل نظام یافته‌ی آن - نیست. کارهای افراد، غیر از کارِ نظام است. نظام حوزه بایستی جواب بدهد. حالا یک نفری پیدا شد و وارد منطقه‌ای گردید و کاری کرد و محصولی هم داد؛ نمی شود این را به حساب حوزه گذاشت. انصافاً حوزه در این زمینه کاری نمی کند.   🍃 بیانات در جمع برخی از نخبگان حوزه علمیه ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
علامه : 🔸 ... اين برهان که متخذ است از مجموع کتب صدرالمتالهين شيرازى؛ افتخار ما و افتخار اسلام و مسلمین و افتخار بشریت تا روز قيامت، ملاحظه مى کنید که چقدر انسان دارای ترقی و کمال بوده است! 🔸 و کسانی که از فلسفه و حکمت وى دور هستند و در تکاپوى فهم آن عمر عزیزشان را سپرى نمی‌کنند چقدر در ظلمت و جهالت غوطه ورند! 📚 الله شناسی، ج۳، ص۱۶۹ ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
💢 فراخوان جذب همکار پژوهشگر 📝 محورها: تاریخ اسلام، تاریخ تمدن اسلامی، غرب شناسی، تفسیر، فلسفه و حکمت، تاریخ معاصر، انقلاب اسلامی، آینده پژوهی، فقه و حدیث 🔸 شرائط؛ 1️⃣ دارای سابقه پژوهشی منتشر شده یا پایان نامه دفاع شده 2️⃣ سابقه تحصیلی یا مطالعاتی در محورهای یاد شده 📆 مهلت ثبت‌نام و ارسال رزومه تا ۱۰ اسفند ماه ۱۴۰۰ 💢 محل برگزاری: قم المقدسه 📱 ارسال رزومه: 09360944047 در پیام رسان واتس اپ یا ایتا. 💻 دبیرخانه: @admin_mttna_ir ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
💢 فراخوان حمایت از طرح‌های پژوهشی در راستای نیازهای جامعه 🔸 معاونت پژوهش حوزه های علمیه از طرح‌های علمی پژوهشی مساله محور حمایت مالی می کند ▫️ در ۲۱ کمیته علمی: اخلاق، ادیان، اقتصاد، فقه و اصول، فلسفه، کلام، عرفان، علوم سیاسی، علوم تربیتی، علوم اجتماعی، روان شناسی، هنر، رسانه، حقوق، تفسیر، حدیث، تاریخ، انقلاب اسلامی، ادبیات، مدیریت ▫️ اجرا و حمایت کننده: معاونت پژوهش حوزه های علمیه 🌐 تارنما: www.pazhuhesh.ir 👈ارسال طرح: hdabirkhane@hemail.ir ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
💢 دريغ کردن از مطالعه و ممارست بر آثار ملاصدرا، موجب حسرت و ندامت است. علامه : 🔸 اسفار اربعه از مفاخر جهان اسلام است؛ 🔸 او که عمرى کوشید تا بين مشاهدات قلبیه ملکوتیه و براهين فلسفیه و روایات شرعیه وفق دهد؛ و بدین مهم نائل امد. 🔸 حقا خود او و کتاب های او از مفاخر است؛ 🔸 و دريغ کردن از مطالعه و ممارست بر اين آثار، موجب حسرت و ندامت. 📗 سرالفتوح، ص ۴۰-۵۵ ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
هانری به من گفت که نقطه‌ی عطف فلسفی زندگی او آن روزی بود که در دانشگاه سوربن سر کلاس ماسینیون نشسته بود. ماسینیون از علاقه‌ی کربن هم به فلسفه و هم به هایدگر و کسانی مانند او آگاه بود و علاقه‌ی معنوی کربن را به فلسفه خوب می شناخت. او در پایان کلاس ، کتاب کهنه‌ای را از جیب بیرون آورد و در حالی که آن را به کربن می داد، گفت: این کتاب گمشده‌ی توست. این کتاب چاپ سنگی بود از حکمة الاشراق شیخ شهاب الدین . در آن زمان کربن زبان عربی را قبلا آموخته بود و آن را به خوبی می دانست. او گفت: من شروع به خواندن این کتاب کردم و کل زندگی ام دگرگون شد و دریافتم که گمشده‌ی حقیقی من نه بلکه این کتاب بود. او منتقد سرسخت اگزیستانسیالیسم بود زمانی کربن گفت: وجود برای اگزیستانسیالیست ها به رهنمون می شود، در حالی که در فلسفه‌ی و فلسفه ایرانی اسلامی راه به می گشاید و همواره رو به سوی دارد. _ گفتگوی رامین جهانبگلو با سید حسین نصر، صفحه۱۵۴ ✅ @Islamicphilosophy_ir
خون دلى که پدر پیرتان از این دسته متحجر خورده است هرگز از فشارها و سختی‌هاى دیگران نخورده است. ... یاد گرفتن زبان خارجى، کفر و فلسفه و عرفان، گناه و شرک بشمار می‌رفت. در مدرسة فیضیه فرزند خردسالم، مرحوم مصطفى از کوزه‏اى آب نوشید، کوزه را آب کشیدند، چرا که من فلسفه می‌گفتم. تردیدى ندارم اگر همین روند ادامه می‌یافت، وضع روحانیت و حوزه‏‌ها، وضع کلیساهاى قرون وسطى می‌شد که خداوند بر مسلمین و روحانیت منت نهاد و کیان و مجد واقعى حوزه‏‌ها را حفظ نمود. _ فرازی از منشور روحانیت، روح الله الموسوی الخمینی، ۳/ اسفند/ ۱۳۶۷ ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
اگر سیر آفاقی که همان تعلیم و تعلم و در محدوده‌ی علم حصولی است، به سیر انفسی که دیدن جمال غیبی خدا با بصیرت دل است منتهی نشود، هرگز سالک از سیر آفاقی خود طرفی نمی‌بندد. _ آیت الله ، تفسیر موضوعی، ج۲(توحید در قرآن)، ص۵ @Islamicphilosophy_ir
آن جامعه‌ای که آگاهی و قدرت بر خود داشته و اعتنائی بآن ندارد، چنین جامعه‌ای سعادت حیات معقول را حتی در خواب و رؤیاهم نخواهد دید! آن زمامداران و گردانندگان اجتماعات که به با اهمیت حیاتی نمی‌نگرند، هیچ کاری درباره جوامع خود انجام نمی‌دهند اگر چه هزاران مظاهر پیشرفت مادی در عرصه طبیعت بوجود بیاورند و مردم آن جوامع پای به ما فوق کهکشان‌ها بگذارند. 📚 علامه ، تفسیر نهج‌البلاغه، ج۹ ⭕️👈 و نیز ببینید
دروس آیت الله تحریری (از اساتید سلوکی و مدرس خارج) ........................................................ آیت الله را باید قدر دانست؛ صرفا مدرس خارج نیستند، آخرت‌گرا و اهل سلوک و مراقبه‌اند / : من لا ینفعك لحظه لا ينفعك لفظه. عالمی که دیدن او انسان را عوض نکند و به حال انسان نافع نباشد، لفظ و سخن او هم اثرگذار نیست. ✅ @feghheakbar
چالش اصلی روحانیت تبيين و تعلیم دين به معناى واسع کلمه بوده است؛ تعلیم فقه الله، فقه الدین. فقه فقط فروع نيست؛ فقه اکبر، توحید و معارف است؛ چيزهايى است که با غور در مسائل عقلی بايد ان ها را به دست اورد و فهمید و با تهذیب نفس صيقل داد. - در دیدار برخی حوزویان- ۱۵ تیر ۸۳ ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar