ویلیام جیمز میگوید: «اگر خوشی به انسان مذهبی رو آورد، خندههای جلف و سبک از او دیده نمیشود و اگر غمی به او روی نماید، ناله و ناسزا از او شنیده نمیشود».
این وقار و سنگینی ناشی از این است که روح آدمی به واسطه مذهب، عمیقتر و نافذتر و دوراندیشتر میشود و عمده چیزی که بر روح مؤمنان سایه میافکند و بلکه باید گفت سنگینی میافکند فکر مبدأ و معاد است.
در اخبار دینی هم درباره رسول اکرم(ص) وارد شده که «ضحکه التبسم» (خنده او تبسم بود) و همچنین درباره مؤمن وارد شده که از قهقهه پرهیز دارد.
به هر حال این سنگینی و وقار مؤمنان به واسطه حمل بار بزرگی است که بر روح خود دارند. دیگران به منزله ماشینی خالی هستند که به سرعت در حرکت است و دیوارها و چوبهایش لقلق میکند، و آنها به منزله ماشینی هستند که ظرفیت خود را پر کرده و در دستاندازها و پست و بلندیها زیاد بالا و پایین نمیپرد و زیاد صدا راه نمیاندازد و ماشین هم برای بارگیری ساخته شده نه برای خالی حرکت کردن. در آدمی هم ظرفیت عقیده و ایمان و مذهب وجود دارد.
📚 استاد شهید #مطهری، یادداشتها، ج۴، ص۱۶۹ (با تلخیص)
@Islamicphilosophy_ir
💢 فتوای شیخ انصاری و میرزای شیرازی بر تحریم قمه زنی را اینجا مطالعه کنید.
پن:
البته الان گرچه مناط حرمت به خاطر اضرار به خود کماکان باقی است، اما مناط حرمت به خاطر اضرار به آبرو و اعتبار دین به صورت جدّی تر مطرح است.
🌸 حیات و طراوت و شادابی حوزههای علمیه در دائر بودن حلقه های درس عرفان و حکمت است، که ...
✅ @feghheakbar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 رفتاری بسیار غلط و پر هزینه در قبال برخی پرسشهای جوانان و جامعه
◻️ وقتی سوال میکند، جواب مناسب میخواهد.
◻️ خداوند تبارک و تعالی به همه توفیق عنایت بفرماید که از این دالان و معبر به سلامتی عبور بکنیم.
شهید استاد #مطهری
💢 برگزاری دوره تربیت مربی "آموزش فلسفه و تفکر عقلانی برای کودکان"
🔹 ویژه طلاب و دانشجویان
📆 زمان: ۹ الی ۱۱ شهریور ماه ۱۴۰۱
☎️شماره تماس جهت ثبت نام: 09176025583 - 07137362195
@Islamicphilosophy_ir
من عامل دیگری هم سراغ دارم و آن، رقیب سازی برای فلسفهی ما در دورهی اخیر است.
به اعتقاد بنده، قرائن و شواهد نشان میدهد فلسفههایی که در ایران رایج شد - و الان هم اوج آن است - عادّی نبود.
خواستند برای فلسفهی اسلامی رقیب درست کنند؛ لذا فلسفههای غربی را آوردند و ترجمه و ترویج کردند.
با غفلت حوزههای علمیهی ما تدریجاً کار به جایی رسید که هر وقت در محیط های دانشگاهی اسم فلسفه برده می شد - الان هم تقریباً همینطور است - ذهن به سمت «کانت» و «هگل» و امثال اینها می رفت و تصوّر می شد اصلاً فلسفه محصول تفکّر اینهاست.
زمانی که تفکّرات مارکسیستی در ایران خیلی رواج داشت، یکی از قلم های عمدهی تبلیغاتىِ کمونیست ها کوبیدن منطق ارسطویی و منطق شکلی بود که در مقابلِ منطق دیالکتیک فحش محسوب میشد؛ می گفتند این ها طرفدار منطق ارسطویی اند! تا این حد فلسفهی اسلامی و مبانی فلسفهی اسلامی و از جمله منطق را ضدّ ارزش کرده بودند.
این کار، حساب شده صورت گرفته است.
البته نمی گوییم هر دانشجو یا استادی وارد فلسفهی جدید شد، لابد با «سی. آی. ای» ارتباط دارد؛ نه،
اما این یک فکرِ اساسی شد. کسانی که پیشروان این کار بودند - امثال فروغی و دیگران - ارتباطات سیاسی و خارجی و تلاش هایشان مشخص است.
امروز هم آدم قرائن و شواهدی را مشاهده می کند که کسانی می خواهند درست نقطهی مقابل ما - که فلسفه را یک امر کاملاً خواصی قرار دادهایم – هجمه های قوىِ فلسفی را بیاورند.
🍃 بیانات در دیدار جمعی از نخبگان حوزوی۱۳۸۲/۱۰/۲۹
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
#فصلنامه_ها
📙 شماره ۹۳ ـ ۹۴ فصلنامه انتقادی نظری کتاب نقد توسط انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شد.
💢 #علم_دینی و #علوم_انسانی_اسلامی از منظر شهید سیدمحمدباقر #صدر (ره)
⚠️📚 برای مشاهده عنوان مقالات و جهت سفارش این فصلنامه به لینک زیر مراجعه نمائید:
poiict.ir/22511
💠 دين ادب
🔹 فرمود: ﴿قُولُوا لِلنَّاسِ حُسْناً﴾؛ با مردم #درست_سخن_بگویید؛ اگر می خواهید چیزی بنویسید، چیزی صادر كنید، چیزی وارد كنید، این طور نباشد که بگویید حالا آنها كافرند یا ملحدند یا مشرك اند، من هر كالایی را صادر كنم، هر طوری حرف بزنم، هر ادبیاتی را به کار ببرم! فرمود این طور نباشد، بالاخره مردم انسان اند، با انسان باید #مؤدبانه_رفتار_كنید؛ فرمود: ﴿قُولُوا لِلنَّاسِ حُسْناً﴾، نه «قولوا للمسلمین» یا «لأهل الكتاب» یا «للموّحدین».
🔹 شما كاری نداشته باش كه او مشرك است یا بتپرست است یا كمونیست؛ او انسان است، با انسان مؤدبّانه رفتار كنید! این #ادب جزء برنامههای رسمی ماست. آن ظرافت كار را ادب می گویند! وقتی مهمان نزد آدم آمد، آدم یك میوه دستش بدهد این بر خلاف ادب است؛ ولی ظرف میوه را نزد او تعارف كند، این را می گویند ادب! ادب #ظرافت_كار است. فرمود ظریفانه با بشر حرف بزنید: ﴿قُولُوا لِلنَّاسِ حُسْناً﴾؛ شما كار نداشته باش او مشرك است یا نه، حساب آن امر با خداست.
🔹 فرمود: ﴿وَ لا تَبْخَسُوا النَّاسَ أَشْیاءَهُمْ﴾؛ با مردم دنیا که دارید تجارت می كنید، بهترین كالا و صحیح ترین كالا و پاك ترین كالا را بدهید؛ در هیچ چیزی «بَخْس» نكنید! نه مفهومی از مفهوم «شیء» جامع تر است _ همین مفهومی كه جامع تر از آن نیست در اینجا جمع بسته شد که شده اشیاء _ نه مفهومی از مفهوم «ناس» جامع تر است؛ فرمود در چیزی كه با مردم در ارتباط هستید كم نگذارید؛ اگر خواستید #سخنرانی كنید، بی مطالعه منبر نروید؛ خواستید #درس بگویید، بی مطالعه تدریس نكنید؛ خواستید #مقاله بنویسید، انبارداری نكنید که از این و آن جمع كنید؛ می خواهید درس خارج بگویید، باید بفهمید كه خارج، جمع سطوح نیست، بلکه نوآوری خود استاد است. چیزی را كم نگذارید؛ بی مطالعه حرف نزنید، بی مطالعه مقاله ننویسید، بی مطالعه با كسی وعده نگذارید كه سخن بگویید، وقت مردم را نگیرید! در مسائل تجاری هم همین طور است؛ اگر خواستید كالایی را مثلا میوه ای را برای یك كشور دیگر صادر كنید، بهترین و پاك ترین و سالم ترین میوه را صادر كنید؛ كم نگذارید، به هر حال آنها #انسان هستند، شما كار نداشته باشید كه مسلمان اند یا بتپرست؛ ﴿لا تَبْخَسُوا النَّاسَ أَشْیاءَهُمْ﴾.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه شوری جلسه 13
تاریخ: 1394/03/05
🆔 @a_javadiamoli_esra
رویداد ملی ایده پردازی و حمایت از ایدههای فرهنگی (( راه نو ))
مزایا ی طرح :
● 6 جایزه میلیونی برای ایده های برتر
● حمایت از 30 ایده برتر تا سقف 290 میلیون تومان
● آموزشهای مرتبط با نوآوری اجتماعی نظیر ایدهپردازی، تیمسازی و مدیریت پروژه
● استفاده از برترین مربیان و راهبران متخصص برای توسعه و تأثیر حداکثری ایدهها
ثبت ایده فقط از طریق سایت
https://b2n.ir/m60287
اطلاعات بیشتر از طریق ایتا/واتس اپ
09359517181
https://eitaa.com/aalaa_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مالسازی عجیب بانکها با پول مردم!
گزارش تکان دهنده برنامه #ثریا از مالسازی بانکها با پول مردم
بانکهای خصوصی و دولتی چگونه با بنگاه داری و مالسازی، تورم ایجاد می کنند؟ آیا دولت سیزدهم، ترمز سوداگری بانکها را خواهد کشید؟
🔆 موسسه فقه اقتصادی طیبات
💢 لوازم عمامه، بسیار بسیار سنگین است.
رهبر انقلاب:
ما غالباً به این دوستانى که عمامه سرشان میگذارند عرض میکنیم که این عمامهی شما وزن کمى دارد، چند سیر، بههرحال سبک است، اما در معنا نخیر، اگر انسان بخواهد این بار را به معناى واقعى کلمه متحمّل بشود، بسیار بسیار سنگین است.
🗓۱۳۶۸/۱۲/۲۲
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
هدایت شده از مجتبی مصباح
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 اگر میخواهید کار فرهنگی موثر انجام بدید، طرح ولایت
🔹 خاطره حجت الاسلام و المسلمین دکتر مجتبی مصباح از مرحوم علامه مصباح یزدی قدس سره
🔺آیین اختتامیه دوره طلاب خواهر که با هدایت و راهبری حوزه علمیه استان فارس در مشهد مقدس برگزار گردید.
✅ @mojtabamesbah_ir
برخی ویژگی های کتاب عرفان تطبیقی
نویسنده مطالعه وآموزش این کتاب را برای آشنایی با عرفان تطبیقی به جهات زیر ضروری می بیند:
۱. این کتاب از یک جامعیت نسبی برخوردار است و شامل مهمترین سنتهای عرفانی جهان است که بیشترین پیروان را دارند. در بسیاری از واحدهای درسی در عرفان تطبیقی معمولا به بیش از دو یا سه سنت پرداخته نمی شود و به همه سنت های عرفانی مهم توجه نمی شود. نویسنده خود شاهد بوده است که بسیاری از دانشجویان مقطع دکتری که در رشته عرفان تطبیقی مشغول نگارش پایان نامه بودند چیزی از عرفان اسلامی نمی دانستند.
۲. جنبش های جدید عرفانی هم در آن به صورت اجمالی مطرح و بررسی شده است.
۳. کوشش شده است قلم کتاب آسان و روان و بدور از اغلاق باشد و خواننده از مطالعه آن چار زحمت نشود.
۴. متون و منابعی که در این درس استفاده می شود معمولا متون خارجی و یا ترجمه آن متون هستند چیزی که فهم آن را نامأنوس و دشوار می کند. تألیفی بودن این کتاب تاحد زیادی از این گونه مشکلات می کاهد.
۵. کتاب فقط گزارش آراء و عقاید نیست، بلکه حاوی تحلیل و نقد و طرح پرسش برای تفکر هم هست. کتاب ضمن اینکه خواننده را با سنت های عرفانی آشنا می کند، به نقاط قابل تأمل در آن ها نیز توجه می دهد و زمینه را برای مواجهه عقلانی با سنت های عرفانی فراهم می سازد، چیزی که در بسیاری از آثار و کلاس های درس در این رشته دیده نمی شود.
http://eitaa.com/dreshkevari
حوزه علمیه تمدن ساز
💢 بیانات مهم #امام_خمینی راجع به ضرورت #تزکیه_و_سلوک در حوزه 👇
#امام_خمینی:
خیلی از چیزهاست که انسان را بیچاره کرده، از تهذیب و تحصیل باز می دارد. یکی از آنها، برای بعضی، همین ریش و عمامه است، وقتی عمامه کمی بزرگ شد و ریش بلند گردید، اگر مهذب نباشد از تحصیل باز می ماند، مقید میگردد، مشکل است بتواند نفس اماره را زیر پا گذارد و پای درس کسی حاضر شود.
شیخ طوسی علیه الرحمه، در سن پنجاه و دو سالگی درس میرفته است، در صورتی که در سن بین بیست و سی بعضی از این کتابها را نوشته است. کتاب تهذیب را گویا در همین سن و سال به رشته تحریر در آورده و در پنجاه و دو سالگی در حوزه درس مرحوم سید مرتضی علیه الرحمه، حاضر میشده که به آن مقام رسیده است.
خدا نکند پیش از کسب ملکات فاضله و تقویت قوای روحانی ریش انسان کمی سفید و عمامه بزرگ گردد، که از استفادههای علمی و معنوی و از تمام برکات باز میماند.
تا ریش سفید نشده کاری کنید، تا مورد توجه مردم قرار نگرفتهاید فکری به حال خود نمایید. خدا نکند انسان پیش از آنکه خود را بسازد جامعه به او روی آورد و در میان مردم نفوذ و شخصیتی پیدا کند که خود را میبازد خود را گم میکند. قبل از آنکه عنان اختیار از کف شما ربوده شود، خود را بسازید و اصلاح کنید. به اخلاق حسنه آراسته شوید، رذایل اخلاقی را از خود دور کنید. در درس و بحث اخلاص داشته باشید، تا شما را به خدا نزدیک سازد. اگر در کارها نیت خالص نباشد، انسان را از درگاه ربوبی دور میکند.
طوری نباشد که پس از هفتاد سال وقتی نامه عمل شما را باز کنند ببینند، العیاذ بالله، هفتاد سال از خداوند عز و جل دور شدهاید. قضیه آن «سنگ» را شنیدهاید که به جهنم سرازیر شد؟ پس از هفتاد سال صدای آن از قعر جهنم به گوش رسید. به حسب نقلی حضرت رسول (صلیالله علیه و آله) فرمود پیرمرد هفتاد سالهای بود که مُرد، و در این مدت هفتاد سال رو به جهنم می رفت.
مواظب باشید مبادا پنجاه سال، بیشتر یا کمتر، در حوزه ها با کَدّ یمین و عرق جَبین، جهنم کسب نمایید! باید به فکر باشید.
در زمینه تهذیب و تزکیه نفس و اصلاح اخلاق برنامه تنظیم کنید، استاد اخلاق برای خود معین نمایید جلسه وعظ و خطابه، پند و نصیحت تشکیل دهید. خودرو نمیتوان مهذب شد.
اگر حوزهها همینطور از داشتن مربی اخلاق و جلسات پند و اندرز خالی باشد، محکوم به فنا خواهد بود.
چطور شد علم فقه و اصول به مدرّس نیاز دارد، درس و بحث می خواهد، برای هر علم و صنعتی در دنیا استاد و مدرس لازم است، کسی خودرو و خودسر در رشتهای متخصص نمیگردد، فقیه و عالم نمیشود، لیکن علوم معنوی و اخلاقی، که هدف بعثت انبیا و از لطیفترین و دقیقترین علوم است، به تعلیم و تعلم نیازی ندارد و خودرو و بدون معلم حاصل میگردد؟ کرارا شنیدهام سید جلیلی معلم اخلاق و معنویات استاد فقه و اصول، مرحوم شیخ انصاری بوده است.
✅ @feghheakbar
🔴 فساد در ایران، چه سیستمی باشد چه نباشد، مبارزه با آن سیستماتیک نیست!
🔹اینکه اسم این فسادها، #فساد_سیستماتیک است یا فسادسیستمی یا فسادسازماندهی شده یا مافیا یا مملکت هزار فامیل یا هرچه؛ مهم نیست. اسمش را هرچه میخواهید بگذارید. اینکه یک عده بگویند کل سیستم فاسد است و در مقابل عدهای بگویند نه نظام سالم است؛ دو قطبی غلطی است. هرچه میخواهید بگوئید!
🔸اما مسئله اصلی این است که مبارزه با فساد، سیستماتیک و همه جانبه و عمیق و موثر و عبرتآموز نیست. سیستم دستگاههای نظارتی و دیدهبان و نهادهایی که وظیفه کشف و برخورد عبرت آموز با فساد را دارند، #بلاتردید_ناکارآمد هستند. سازمان بازرسی، دیوان محاسبات، وزارت اطلاعات و سایرین که مسئولند.
🔹از طرفی گزارشهای این نهادها که گاهی اوقات تخلفات را زودتر هم اعلام میکنند، ضمانت پیگیری و برخورد ازسوی قوه قضا ندارد و پروندههایی هم که تشکیل میشود نتیجه دلچسب و موثری ندارد. نه برای سایرین عبرت آموز است نه برای مردم خوشحالکننده؛ وقتی مشمول زمان میشود و در نهایت تخفیف میخورد!
🔸مبارزه سیستماتیک با فساد یعنی کل سیستم بصورت یکپارچه روی فساد و تخلف حساس است و در کسری از زمان، هرگونه تخلف کشف شده و بدون اینکه مشمول زمان شود ابعاد شبکههای فساد روشن شده و سریعاً وارد فاز قضایی شده و جلوی تخلفات و فسادها گرفته میشود! مبارزه سیستماتیک یعنی بستن گلوگاهها!
🔹یکی از این گلوگاهها، بانکهای خصوصیاند. بانکهایی که اعتبار دروغین میزایند و از قِبل این اعتبارات، وام های کلان به خودشان میدهند و بازار مسکن و طلا و سکه و ارز را بدست میگیرند!
یکی از این گلوگاهها، سیستمها و صنایع ارزآور است. یکی گمرکات و بنادر است که کاملاً رهاست و الی آخر!
🔸خلاصه؛ این دعواها که فساد سیستمی است یا نیست؛ ارزشی ندارد. هرچه هست مبارزه با فساد، سیستمی وسیستماتیک وهمه جانبه و موثر و عبرت آموز نیست. فساد پشت فساد، یعنی سیستم سوراخ دارد آن هم سوراخهای بزرگ! شبکههای فساد در هر نهاد و دستگاهی، ضعیف یا قوی، وجود دارند. این را حل باید کرد.
داود مدرسی یان
✅عدالتخانه#فریاد_مستضعفین
🆔 @edalatkhane
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 جاهل به چهار طرف، کجا را میخواهد اصلاح کند؟!
_ علامه #جوادی_آملی
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
پَستترین علم آن است که انسان سخنرانی کند، حرف بزند، منبر برود، کتاب بنویسد. همین، یا می نویسد یا می گوید، این پستترین علم است. اما بالاترین علم آن است که در #هویت خود انسان ظهور کند. برخی از علمای ما کار یک امامزاده را می کردند، چون هرچه میگفتند را عمل می کردند.
_ آیت الله #جوادی_آملی
✅ @feghheakbar
استاد #رحیم_پور_ازغدی:
عدهای به اسم عدالتخواهی به میدان آمدهاند که اصل نظام، انقلاب و امام را زیر سوال میبرند
دفاعیه برخی مدعیان عدالتخواهی را من مینوشتم. این نظام محصول چند قرن فداکاری است.
هم برای حفظ نظام هم برای اصلاحش باید هزینه بدهیم
انتقاد و پیشنهاد مثل نماز واجب است
@Ostad_Rahimpour_Azghadi
▪️ انا لله و انا الیه راجعون
آیت الله سیدحسن #مصطفوی از اساتید بزرگ فلسفه و حکمت سینوی به ملکوت پیوست.
✅ @Islamicphilosophy_ir
فرمود: شما نور باش؛ مردم همین که شما را دیدند، هدایت میشوند. لازم نیست حرف بزنی! کونوا دعاة الی انفسکم بغیر السنتکم مگر برق حرف میزند؟! چون نور است، همه اهداف را تبیین میکند. فرمود: و جعلنا له نوراً یمشی به فی النّاس. آنوقت این سرمایه گران و گوهر نهادینه شده را انسان رایگان بفروشد؛ یا به القاب بفروشد، یا با بازیگری بفروشد!
_ علامه #جوادی_آملی
_ منبع