🔸 در زمینه علوم عقلی و مسائل فلسفی، اکنون در حوزه ها رغبت و رواجی دیده می شود که از برکات انقلاب و رهبری امت که معتقد به این حرکت هستند، چه مسائلی را لازم می دانید که با آن، آثار حکمای متاله، ترویج بیشتری بیابد؟
▫️ پاسخ علامه #حسن_زاده_آملی را (اینجا) مطالعه نمایید.
♦ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
💢 لزوم امتداد سیاسی_اجتماعی فلسفه
#رهبرمعظم انقلاب:
فلسفه، حفاظ جنگ اعتقادی است؛ شما الان ببینید جُرج بوش یک حرفی می زند فوراً ۶۰تا آدم برایش فلسفه و زیرساخت ایدئولوژیک میسازند و پخش میکنند.
ماهم باید فلسفه مان به همین طرف برود که امتداد سیاسی و اجتماعی داشته باشد.
📗 فلسفه سیاسی آیت الله خامنه ای، اثر استاد #مهاجرنیا، ص۷۳
_ کانال استاد مهاجرنیا: @Azadandishi_dini
#فلسفه_های_مضاف
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
💢 قرآن و عرفان و برهان از هم جدایی ندارند.
علامه #حسن_زاده_آملی:
... ما رساله اى در این واقعیت و حقیقت، به نام "قرآن و عرفان و برهان از هم جدایی ندارند" نوشته ایم. که در موضوع مذکور، اهمیت بسیار شایان توجه دارد. و حقا دانش پژوه فرزانه را چراغى فرا راه نيکبختى و رستگاری است. این رساله مکرر به طبع رسیده است و در دانشگاه تهران از کتب برگزیده سال شناخته و معرفی شده است.
📙 کتاب "گفتگو"، ص۱۶۷
✅ @feghheakbar
ما به رنسانس فلسفی یا واژگون کردن اساس فلسفهمان احتیاج نداریم. نقص فلسفهی ما این نیست که ذهنی است -فلسفه طبعاً با ذهن و عقل سروکار دارد-
نقص فلسفهی ما این است که این ذهنیّت امتداد سیاسی و اجتماعی ندارد. فلسفههای غربی برای همهی مسائل زندگی مردم، کم و بیش تکلیفی معیّن می کند: سیستم اجتماعی را معیّن می کند، سیستم سیاسی را معیّن می کند، وضع حکومت را معیّن می کند، کیفیت تعامل مردم با همدیگر را معیّن می کند؛ اما فلسفهی ما بهطور کلّی در زمینهی ذهنیّاتِ مجرّد باقی می ماند و امتداد پیدا نمی کند.
شما بیایید این امتداد را تأمین کنید، و این ممکن است؛ کمااینکه خود توحید یک مبنای فلسفی و یک اندیشه است؛ اما شما ببینید این توحید یک امتداد اجتماعی و سیاسی دارد. «لاالهالا ّاللَّه» فقط در تصوّرات و فروض فلسفی و عقلی منحصر و زندانی نمیماند؛ وارد جامعه می شود و تکلیف حاکم را معیّن می کند، تکلیف محکوم را معیّن می کند، تکلیف مردم را معیّن می کند.
می توان در مبانی موجود فلسفىِ ما نقاط مهمّی را پیدا کرد که اگر گسترش داده شود و تعمیق گردد، جریان های بسیار فیّاضی را در خارج از محیط ذهنیّت بهوجود می آورد و تکلیف جامعه و حکومت و اقتصاد را معیّن می کند.
دنبال این ها بگردید، این نقاط را مشخّص و رویشان کار کنید.
🍃 #رهبرمعظم انقلاب _ ۱۳۸۲/۱۰/۲۹ بیانات در دیدار جمعی از نخبگان حوزوی
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
💢 مسجد ⬅️ کلیسا ⬅️ انبار
💢 حوزه باید توجه ویژه به فلسفه و مباحث عقلی داشته باشد/ قطب فرهنگی اسلام «عقل» است.
علامه #جوادی_آملی در دیدار معاون پژوهش حوزه:
▫️ حوزه باید توجه ویژه به فلسفه و مباحث عقلی داشته باشد و شبهات علمی را پاسخ دهد، چرا که قطب فرهنگی اسلام «عقل» است و این میتواند در برابر کانت و امثال کانت و فلاسفه غربی بایستند.
▫️ در اندلس سابق مساجد بزرگی وجود داشت و فقهای نام آوری همچون ابن حزم اندلسی و ابن رشدبودند اما شبهات و قلم فلاسفه کاری کرد که این #مساجد، تبدیل به #کلیسا شد و این کلیسا هم تبدیل به #انبار شد و #الان_نیز_این_خطر_وجود_دارد و حوزه باید برای دفع شبهات علمی ورود کند.
▫️ حوزه وقتی زنده است که به قرآن بر گردد. ما اگر قرآنی فکر کنیم، در کنار مسجد سازی و شهر سازی، باید به فکر امنیت هم باشیم، حوزه نیز مسئول تأمین امنیت هست و باید در این عرصه هم وارده شده و نظر دهد؛ لذا باید مطالعات، مقالات و پایان نامه هایی را با این موضوع مورد بررسی قرار دهد.
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
19.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 روایت استاد رحیمپور از حزباللهیهای متعصب بیسوادی که ضدانقلاب شدند!
💢 دانشجوی بسیجی به هیچ وجه نباید یک دانشجوی متعصب که همه چیز را فقط سیاه و سفید میبیند و مطالعه و تحلیل ندارد، باشد ... باید قدرت درجه بندی تهدیدها و فرصت ها داشت.
💢 هر ماه باید چندتا کتاب مطالعه کنید.
_ استاد #رحیم_پور_ازغدی
💢 زیبایی کارت قرمز و اعدام در فوتبال و جامعه
💢 کارت زرد و قرمز خشونت نیست
_ آیت الله #حایری_شیرازی
👇👇👇
https://eitaa.com/haerishirazi/3362
👇👇👇
https://eitaa.com/haerishirazi/3372
علامه #حسینى_طهرانى:
جای بسی تأسف است که معارف دینی ما آن طور که باید در توده عامه مردم بحث و تحلیل نشده است؛ و عامه مردم در معارف به همان مرحله تقلید اکتفا کرده اند؛
و با آن که در مسائل بسیطه فرعیه عملیه چون حیض و نفاس؛ و بیع و شری، و طهارت و نجاست؛ تقلید میت را جائز نمی دانند؛ گرچه آن مجتهد فقیه میّت چون شیخ طوسی و علامه حلی از محققین فقهاء بوده باشند؛ و می گویند حتماً باید به مجتهد زنده رجوع کرد؛ اما در مسائل اصول اعتقاد، که مبنای حیات اخروی و زندگی ابدی انسان است، به تقلید میّت اکتفا کرده و آنچه را که بعضی از محدثین در کتاب دعا و یا در جوامع خود بیان کرده اند؛ به عنوان اصل مسلم پذیرفته و مبنای اعتقاد خود قرار داده اند.
📗 سرالفتوح، ص۴۰-۵۵
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
بزرگترین جنایت به مذهب این است که آن را از تفکر و تعقل جدا کنیم و #غیر_برهانی و عاطفی جلوه دهیم، که هرکس برای دلش به آن روی می آورد. چون این مذهب عاطفی و آرام بخش، همان است که افیون ملت ها می شود و دستاویز مادی گری و عامل ضد مذهب!
📔 علی #صفایی حائری، اندیشهمن، ص۳۳