eitaa logo
حوزه علمیه تمدن ساز
4.6هزار دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
503 ویدیو
82 فایل
فضایی طلبگی برای نگاهی راهبردی‌تر و عمیق‌تر ... ✏نقد تحجر ✏نقد التقاط @amin_dehghani ◾صوت @s_feghheakbar
مشاهده در ایتا
دانلود
اسلام باید به صورت فنی و علمی و کلاسیک رسما تدریس شود والّا سخنرانی که یک کار آزاد و متفرقه است هرگز کافی نخواهد بود. 📔 استاد ، آینده انقلاب اسلامی ایران، ص۲۳۴ ............................................ ✍ پ‌ن: ▫️۱. راهکار شهید مطهری برای تحول حوزه را اینجا بخوانید. ▫️۲. راهکار دیگر را اینجا بخوانید. ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
💢 امتداد فلسفه در حل مسائل جدید و دنیای معاصر رهبر انقلاب ضمن توصیف شهید - به عنوان فیلسوف متکلمی که دارای فلسفه دینی و دنبال مقابله با جریان های انحرافی است - یکی از عوامل موفقیت ایشان را در این نکته ذکر می کنند که: ایشان در فلسفه خیلی دقیق کار کرده بودند. فلسفه خودمان را ناظر به و و و در ارتباط با این ها مطرح کردند. 📙 شریعه‌ی شهود، ص۱۰۹ ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 بی‌خبر از چهار طرف، کجا را می‌خواهد اصلاح کند؟! علامه : تا کسی مکتب‌های جهان را نشناسد؛ نداند حکمای غرب چه می‌گویند، سیاستمداران غرب چه می‌گویند، شرق چه می‌گویند، شمال چه می‌گویند، جنوب چه می‌گویند، که نمی‌تواند قرآن را فخر آن‌ها قرار بدهد! فرمود: شما موظفید قرآن را جهانی کنید. کسی که از حرم تا جمکران، از جمکران تا حرم فکر می‌کند؛ این ممکن است جهانی حرف بزند، ولی قمی فکر می‌کند! فرمود: شما جهانی حرف بزنید، جهانی فکر کنید. ببینید در سوره توبه فرمود «هُوَ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَی وَ دِینِ الْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ کُلِّهِ وَ لَوْ کَرِهَ الْمُشْرِکُونَ». این کار امام (رضوان الله تعالی) بود. اگر چنانچه کسی بخواهد -ان شاء الله- راه امام را طی کند و این راه را و این نام را زنده نگه دارد، باید جهانی حرف بزند و جهانی فکر کند و شاگرد امام باشد در جمع بین دو فقه اصغر و اکبر. به امید پیروزی جهان اسلام و قرآن کریم و عترت طاهرین در آن روز. _ قم/ بهمن۱۳۹۹ ♦️ حوزه علمیه تمدن‌ساز: ✅ @feghheakbar
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 آیا ، جدا از انسان است؟ علامه شهید ، در پاسخ به کج فهمی فیلسوفان ملحد، به ویژه برتراند از معارف دینی و به ویژه خلط مجازات اخروی با مجازات اجتماعی. 🎤 ۱۱۸ ثانیه ................................ ✍ پ‌ن: برداشت‌ غلط از چیستی و چگونگی معاد موجب الحاد و تزلزل ایمان در میان انسان‌ها شده است. برداشت سست از معاد، تنها به دایره توده مردم محدود نمی‌شود؛ بسیاری از اندیشمندان غرب و شرق به خاطر برداشت ضعیف از معارف الهی-اسلامی، به الحاد یا تشکیک در معارف گرویده‌اند. از ریشه‌های عدم درک صحیح جهانیان از معارف، عدم تبیین دقیق و محققانه معارف دینی توسط مبلغان است. بسیاری از مبلغان به خاطر عدم غواصی در معارف عقلی، در نشر حقایق دچار کاستی و فتورند‌. امروزه جوانان تبیین عوامانه از معاد و نامه اعمال و حشر را برنمی‌تابند و فقط تبیین محققانه و فلسفی معارف است که عطش درک آنان را سیراب می‌کند و اعتماد از دست رفته آنان را بازمی‌گرداند. مباحث ، می‌تواند با تبیینی عمیق از حقایق حشر و قیامت و پاداش اعمال و ... تصویری محققانه و عام و خاص پسند از معاد ارایه دهد. مقاله "وحدت قرآن و برهان در تبیین تجسم اعمال بر اساس هندسه فکری علامه جوادی آملی" می‌تواند بسترساز خوبی در این عرصه باشد. ✅ @Islamicphilosophy_ir
IPD_Volume 17_Issue 30_Pages 149-190.pdf
622K
📃 وحدت قرآن و برهان در تبیین تجسم اعمال بر اساس هندسه فکری علامه جوادی آملی ✍ امین دهقانی (حداقل ۳ صفحه مربوط به نتیجه‌گیری را مطالعه فرمایید) ▫️ مشاهده و دانلود
▫️ با توشه گیری از گذشته آماده یک شویم. / آیت الله ............................ ✍ پ‌ن: با برنامه مبهم و مطالعات کلی، ره به جایی نتوان بُرد ... راهکار این است که فرد فرد حوزویان در کنار سیر متعارف علوم، یک رشته از علوم انسانی را متمرکز شوند و در آن متخصص گردند ... تنها در این صورت است که می‌توانند به ساحت مرزهای آن دانش وارد شده و به تغییر و اصلاح مبانی و پارادایم‌های موجود علوم انسانی دست زنند و در این میادین حرفی برای عرضه داشته و صاحب کرسی نظریه پردازی اسلامی در قبال دیگر نظریات باشند. (اینجا را مطالعه نمایید). ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 انتقاد مهم علامه از دروس و روال عمومی حوزه و طولانی بودن آن و عدم اهتمام به مساله رشته‌های تخصصی.اینجا نیز حتما مطالعه شود. ♦️ کانال حوزه تمدن‌ساز: ✅ @feghheakbar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ جهنم چیست؟ 🔴 جواب کامل و فصیح در یک دقیقه 🔸 استاد ◽️ برای مطالعه مقاله تجسم اعمال اینجا کلیک نمایید. (حداقل ۳صفحه نتیجه‌گیری آن مطالعه شود) ◽️ نقد برداشت غلط راسل و دیگر فیلسوفان ملحد از چیستی مجازات‌های اخروی را اینجا استماع نمایید.@Islamicphilosophy_ir
💢 روایات عقلی و حکمت متعالیه علامه : کافی است که ذخایر علمی اهل بیت علیهم السلام را با کتب فلسفی که با مرور تاریخ نوشته بسنجیم؛ عینا خواهیم دید که روز به روز فلسفه به ذخایر علمی نام برده نزدیک تر می شد تا در قرن ۱۱ هجری [ عصر ] تقریبا به همدیگر منطبق گشته و فاصله ای جز اختلاف تعبیر در میان نمانده است. 📔 شیعه در اسلام، ص۱۳۷ ✅ @feghheakbar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸 سال نو مبارک و سرشار از تعالی و پیشرفت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 بسیار بسیار کم کار کردیم. خیلی عقبیم. علامه : کل فعالیت روحانیت و حوزه را که مقایسه می‌کنیم با نیازهایی که جامعه داشت و بستری که فراهم شده بود و می‌شد کار بکنند، اعتراف می‌کنم که بسیار بسیار کم کار کردیم. خیلی عقبیم. اسفند ۹۲ ................................. 🔸 ضرورت اهتمام به رشته‌های تخصصی در بیان علامه مصباح یزدی 🔸 تخصص‌گرایی در حوزه؛ بایدها و نبایدها ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
💢 چکیده کتاب "قورباغه ات را قورت بده" ۱ . سفره را بچینید دقیقاً تصمیم بگیرید که چه می‌خواهید. روشن بودن در این مورد یک شرط اساسی است. پیش از شروع کار، هدف‌ها و تصمیم‌هایتان را بنویسید. ۲ . برای هر روز از قبل برنامه‌ریزی کنید برنامه‌هایتان را روی کاغذ بیاورید. به ازای هر دقیقه‌ای که صرف برنامه‌ریزی می‌کنید، به هنگام اجرای آن پنج یا شش دقیقه در وقت خود صرفه‌جویی خواهید کرد. ۳ . قانون ۲۰/۸۰ را در همه امور به‌کار بگیرید ۸۰ درصد از دستاوردهایتان نتیجه ۲۰ درصد از فعالیت شماست. همواره تلاش خود را روی این ۲۰ درصد متمرکز کنید. ۴ . پیامد کارها را در نظر داشته باشید مهمترین و ضروریترین کارهای شما آنهایی هستند که می‌توانند بیشترین تأثیر را چه مثبت و چه منفی روی کار و زندگی شما بگذارند. به جای تمرکز روی سایر کارها، تمام توجهتان را معطوف به این نوع کارها کنید. ۵ . روش الف ب پ ت ث را مدام به کار بگیرید قبل از شروع لیستی از کارهایتان تهیه کنید و سپس آنها را از نظر ارزش و ضرورت اولویت‌بندی کنید تا مطمئن شوید که همیشه در حال انجام مهم‌ترین کارهایتان هستید. ۶ . روی اهداف اصلی تمرکز کنید نتایجی را که باید قطعاً از کارتان به‌دست آورید تا بتوانید بگویید که به خوبی از عهده کار بر آمده‌اید مشخص کنید و در تمام مدت قاطعانه به دنبال به دست آوردن آن‌ها باشید. ۷ . به قانون تشخیص ضرورت عمل کنید هیچ‌وقت برای انجام همه کارها وقت کافی وجود ندارد اما همشیه برای انجام مهم‌ترین کارها وقت کافی هست. ۸ . پیش از شروع، مقدمات کار را کاملاً فراهم کنید آمادگی تمام و کمال قبل از شروع کار مانع عملکرد ضعیف میشود. ۹ . همیشه یک شاگرد باقی بمانید هر چه در ارتباط با کارهای ضروری و مهم‌تان دانش بیشتری به‌دست آورید، می‌توانید سریع‌تر شروع کنید و زودتر به اتمام برسانید. ۱۰ . استعدادهای منحصر به فرد خود را تقویت کنید دقیقاً مشخص کنید چه کاری است که در حال حاضر خیلی خوب انجام می‌دهید یا در آینده می‌توانید خیلی خوب انجام دهید. سپس تمام توان خود را در انجام آن به‌کار گیرید. ۱۱ . محدودیت‌های اصلی خود را مشخص کنید محدودیت‌ها و یا عوامل بازدارنده درونی و بیرونی خود را مشخص کنید، عواملی که سرعت شما را در دست‌یابی به مهم‌ترین هدف‌هایتان تعیین می‌کنند. سپس تمرکزتان را به از بین بردن این محدودیت‌ها معطوف کنید. ۱۲ . هر بار یک مرحله جلو بروید اگر کارها را مرحله به مرحله انجام دهید، می‌توانید بزرگ‌ترین و پیچیده‌ترین کارها را به انجام برسانید. ۱۳ . خودتان را تحت فشار بگذارید تصور کنید که یک ماه دیگر باید شهر را ترک کنید. طوری کار کنید که گویا مجبور هستید قبل از ترک شهر تمام کارهای اصلی‌تان را به اتمام برسانید. ۱۴ . قدرت‌های فردی خود را به حداکثر برسانید اوقاتی از روز را که از نظر ذهنی و جسمی کارایی بیشتری دارید مشخص کنید و مهم‌ترین و ضروری‌ترین کارهایتان را در این اوقات انجام دهید. به اندازه کافی استراحت کنید تا بتوانید بیشترین بازدهی را داشته باشید. ۱۵ . خودتان را به فعالیت ترغیب کنید خودتان مشوق خودتان باشید. در هر شرایط یا موقعیتی به دنبال کسب نتایج خوب باشید. به جای تمرکز بر مشکلات به دنبال راه‌حل بگردید. همواره فردی خوش‌بین و سازنده باشید. ۱۶ . روش تنبلی سازنده را تمرین کنید هیچکس نمی‌تواند همه کارها را انجام دهد. بنابراین باید یاد بگیرید که از روی عمد در انجام برخی از کارهایی که از ارزش و اهمیت کمتری برخوردار هستند تنبلی کنید. با این کار خواهید توانست وقت کافی برای معدود کارهایی که واقعاً مهم هستند ایجاد کنید. ۱۷ . اول سخت‌ترین کار را انجام دهید روزتان را با سخت‌ترین کار آغاز کنید، کاری که می‌تواند بزرگ‌ترین تأثیر را بر خودتان و حرفه‌تان بگذارد، و تا وقتی که آن را تمام نکرده‌اید دست از کار نکشید. ۱۸ . کار را به قطعات کوچک‌تر تقسیم کنید کارهای بزرگ و پیچیده را به قطعات کوچک‌تر تقسیم کنید و سپس هر بار یک قسمت از کار را شروع کنید و به اتمام برسانید. ۱۹ . وقت بیشتری ایجاد کنید برنامه روزانه خود را طوری تنظیم کنید که به صورت طولانی‌مدت هر روز وقت کافی برای تمرکز کامل روی کارهای مهم و اصلی داشته باشید. ۲۰ . سرعت انجام کار را افزایش دهید عادت کنید که کارهای اصلی خود را سریع‌تر انجام دهید. به عنوان فردی که کارها را سریع و دقیق انجام می‌دهد مشهور شوید. ۲۱ . هر بار یک کار مهم انجام دهید کارهای ضروریتان را دقیقاً مشخص کنید. سریعاً کار را شروع کنید و بدون توقف تا اتمام ۱۰۰ درصد کار پیش بروید. این رمز واقعی افزایش کارایی و بهره‌وری فردی است. ▫️ اراده کنید که هر روز این اصول را تمرین کنید تا جزئی از عادت‌های شما شوند. با ایجاد این عادت‌های مدیریت فردی و تبدیل آنها به بخشی از ویژگی‌های شخصیت خود آینده‌تان را تضمین کنید.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
علامه : آيا نبايد در يك چنين جهانى- كه قدرت و استقلال مادى و معنوى به دست حريفان سرسخت ما افتاده است- به يارى حقايق اين دين پاك شتافته و در احياى كلمه‌اش بكوشيم؟ يا بايد اين امانت گران‌بهاى آسمانى را به دست افكار مخالف و زبان و قلم بيگانگان سپرده، و خود در خانه را بسته و به عيش تاجرى خود ادامه داده، و به عذر اين‌كه دين صاحب دارد! و خداوند عزّ اسمه حافظ و نگهدار و امام زمان (عج) صاحب و طرفدار آن است، آن را به خدا و امام زمان (عج) سپرده و به ساحت قدس امام عليه السلام عرض كنيم‌ «فَاذْهَبْ أَنْتَ وَ رَبُّكَ فَقاتِلا إِنَّا هاهُنا قاعِدُونَ»! حفاظت خدا و حمايت امام نسبت به دين، چه دخلى به وظيفه عبودى ما دارد؟! 📚شیعه (مجموعه مذاکرات با پروفسور کربن)، ص۱۸۷ ✍ پ‌ن کانال: بنیادین‌ترین راهبرد، تسخیر کرسی های علوم انسانی است (اینجا بخوانید) و راهکارش رشته‌های تخصصی در حوزه است (اینجا کلیک کنید). ♦️ کانال حوزه تمدن‌ساز: ✅ @feghheakbar
استاد شهید : صورت بى‌معنا و ظاهر بى‌باطن و جوى خالى از آب فايده ندارد. تنها با نام‌گذارى قوام الشريعه و حجةالاسلام و ركن الدين و آيةالله و مروّج الاحكام، دين درست نمى‌شود و دل ها سيراب نمى‌شود. مثنوى حكايت آن ديو را مى‌آورد كه انگشتر سليمان را ربوده بود و به جاى سليمان نشست ولى دل ها او را نمى‌پذيرفت. مى‌گويد: ديو گر خود را سليمان نام كرد مُلك برده مملكت را رام كرد صورت كار سليمان ديده بود صورت اندر سرّ ديوى مى‌نمود خلق گفتند اين سليمان بى صفاست‌ از سليمان تا سليمان فرق‌هاست‌ 📚 يادداشت‌هاى استاد مطهرى، ج۱۳، ص۲۴۵ ✅ @feghheakbar
💢 این کتب، تفسیر انفسی قرآن مجیدند. علامه : بعضى از بزرگان در ماه مبارک رمضان شرح فصوص قيصرى تدریس مى‌فرمودند، از ايشان سؤال شد که در ماه رمضان به چه اشتغال دارید؟ فرمود به تفسیر قرآن مشغول هستیم. و به راستی اين طور است که کتب عرفانی تفسیر انفسى قرآن مجيدند ... کتب عرفانی، فتوحات و مصباح‌الانس و فصوص و تمهیدالقواعد ... اين ها تفسیر انفسى قرآن مجيدند. 📔 کتاب "گفت و گو" با علامه حسن زاده آملی، ص۲۱۲ ................................... ✍ پ ن: به بزرگوارانی که فلسفه را تا حدود نهایه یا شرح منظومه یا اصول فلسفه و روش رئالیسم پیش برده اند و همین طور ۶۰_۷۰ جلسه صوتی اول دروس معرفت استاد صمدی را گوش داده اند، توصیه می شود: ۳ جلد اول تفسیر موضوعی آیت الله (قرآن در قرآن / توحید در قرآن / وحی و نبوت در قرآن) را حتما مطالعه نمایند. با مطالعه روزی ۵ صفحه (که هیچ فشاری هم به آدم نمی آید)، یک ساله تمام می شوند. می توان با صیغه نذر یا عهد بر خود واجب کرد ( البته چیز انبوه را واجب نکنید بلکه اندک_اندک). این ۳ جلد به انسان ( به ویژه کسانی که قدری مراتب فلسفی را طی کرده اند) می دهد. و عملا وحدت و جمع قرآن و برهان و عرفان را به انسان نمایش می دهد.@feghheakbar
💢 عرضه زمین به مردم 💢 مهار تورم، رشد تولید و مسئله مسکن زمان لازم برای مطالعه، ۳ دقیقه: در شرایطی که سال جدید سال مهار تورم و رشد تولید نامگذاری شده است بایستی به نقش اساسی مسکن در تحقق این شعار توجه ویژه شود زیرا هم ‌اکنون مسکن بیشترین سهم در تورم کشور را دارد به نحوی که در برخی مناطق شهری، سهم مسکن از سبد هزینه‌های خانوار حتی تا ۷۰ درصد را شامل می‌شود. تولید مسکن از معدود راهکارهایی است که می‌تواند علاوه بر افزایش تولید و به تبعش رشد اقتصادی، همزمان زمینه کاهش تورم را نیز فراهم کند البته به یک شرط مهم که آن هم عرضه گسترده زمین است تا بتوان علاوه بر رساندن سهم هزینه زمین به عدد صفر، زمینه مردمی سازی را نیز میسر نمود. هم اکنون در کلانشهرها بیش از ۵۰ درصد از هزینه تولید مسکن مربوط به هزینه زمین است که عرضه گسترده زمین به مردم، علاوه بر حذف این هزینه کلان، چند فایده مهم دارد: - اولا: در صورت عدم عرضه گسترده زمین، تولید مسکن نمی‌تواند منتج به کاهش تورم شود زیرا طبق پژوهش‌های معتبر، روشهای قبلی یعنی بارگذاری‌های مازاد و اعطای تراکم مازاد ساختمانی در داخل شهرهای بزرگ و کلانشهرها برای مسکن سازی، با توجه به ارزش افزوده‌‌‌ای که به دنبال دارد، زمینه‌‌‌ساز تورم زمین و افزایش بیشتر قیمتها می‌شود. به این معنا که برخلاف تصور اولیه، افزایش عرضه مسکن در دهه‌های گذشته در محدوده پایتخت و سایر کلانشهرها، نه تنها به کنترل قیمت مسکن کمک نکرده است بلکه تاثیر معکوس بر قیمت مسکن داشته است (هم در پایتخت و هم به تبعش در سایر شهرهای کشور) و به افزایش قیمت مسکن و افزایش نرخ تورم دامن زده است. جالب آنکه طبق آمار موجود، طی دهه‌های اخیر بیشترین افزایش تورم مسکن در مناطقی از کلانشهرها اتفاق افتاده است که بیشترین تراکم فروشی و عرضه مسکن در همانها اتفاق افتاده است و این یعنی لزوم تجدید نظر در روشهای اشتباه قبلی‌. - ثانیا: در صورت عرضه گسترده زمین، امکان مردمی سازی و مشارکت مردمی در تولید مسکن میسر می‌شود. این نوع مردمی سازی می‌تواند منتج به مهار نقدینگی و جمع آوری بخش قابل توجهی از نقدینگی جامعه برای ساخت مسکن توسط خود مردم شود که قاعدتا تاثیر به سزایی در کاهش نرخ تورم خواهد شد. اما روشهای فعلی و عرضه‌ قطره چکانی زمین سبب شده است تولید مسکن غالبا با الگوی توسعه عمودی و انبوه سازی میسر باشد و بدیهی است که این مسیر علاوه بر تعارض با سبک زندگی اسلامی ایرانی، در تعارض با مردمی سازی نیز می‌باشد؛ لیکن اگر زمین به صورت گسترده عرضه شود تا امکان ساخت مسکن ویلایی برای مردم میسر شود، خود مردم وارد عرصه ساخت خواهند شد و در چنین صورتی علاوه بر اثر مثبت در کنترل تورم، هم حس تعلق بیشتری به مسکن‌های جدید الاحداث ایجاد خواهد شد (زیرا محور کار خود مردم خواهند بود) و هم شاهد تطبیق بیشتر الگوی ساخت با سبک زندگی اسلامی ایرانی خواهیم بود؛ در چنین صورتی مسکن صرفا کالایی اقتصادی نخواهد بود بلکه به دلیل ارزش افزوده‌ای که در زمینه افزایش حس تعلق و تقویت سبک زندگی اسلامی ایجاد می‌کند، به پدیده‌ای فرهنگی ارتقاء می‌یابد. - ثالثا: در صورت عدم عرضه گسترده زمین توسط دولت، عمودی‌سازی‌ها و انبوه سازی‌های قبلی تداوم خواهد یافت که این روش تاثیر قابل توجهی بر افت تولید مسکن دارد زیرا در این روش، لازمه تولید مسکن در بلوک‌های چند خانواری و پرجمعیت، مشارکت همه آنها در تامین مالی پروژه و پرداخت اقساط است و عدم پرداخت اقساط توسط برخی از آنها می‌تواند منتج به توقف پروژه و تاخیر در تکمیل پروژه شود (شبیه به اتفاقی که در برخی پروژه‌های مسکن مهر شاهد بودیم و برخی بلوکها بعد از سالها هنوز تکمیل نشده‌اند)؛ لذا این روش می‌تواند منتج به کاهش تولید شود که در تعارض با شعار امسال است. عنایت بفرمایید که اینجا فقط بحث خود مسکن نیست زیرا ده‌ها رشته شغلی مختلف، وابسته به رونق تولید مسکن هستند و لذا افت تولید مسکن، بر کاهش تولید در همه این مشاغل تاثیرگذار است. - یادداشت را با بخشی از سخنرانی نوروزی امسال انقلاب در حرم مطهر رضوی به پایان می‌برم که چنین فرمودند: "بزرگترین نقطه ضعف کشور، اقتصاد آن است و بزرگترین مشکل اقتصادی، تصدی‌گری افراطی دولت است. دولت تصدی‌گری و دخالت را باید کم کند و نظارت را باید زیاد کند؛ ... من به تمام علاقه‌مندان به سرنوشت کشور توصیه می‌کنم برای ورود مردم به عرصه اقتصاد چاره‌اندیشی کنند، هر جا مردم وارد صحنه شدند ما پیروز شدیم. باید نقشه ورود مردم در حوزه اقتصادی را به آنها نشان داد". با توجه به این فرمایش ایشان جا دارد مدیران مربوطه بیاندیشند که نسبت عمودی سازی‌ها و انبوه سازی‌ها با مردمی سازی چیست؟ و آیا تداوم سیاستهای اشتباه قبلی در عرصه مسکن و شهرسازی می‌تواند سبب تحقق شعار امسال مبنی بر مهار تورم و رشد تولید شود؟ @baladetayyeb
کانال دریافت گزارشات مردمی در خصوص آسیب های اجتماعی استان قم: @Sajjad_Qom ارسال گزارشات مردمی: @Admin_Sajjad_Qom
🔴 خروجی حوزه علمیه 💢 ضرورت تخصصی کردن علوم اسلامی-انسانی 💢 گفتگوی آیت الله سید رضی شیرازی با آیت الله خویی در مورد خروجی حوزه آیت الله سید رضی شیرازی: ما باید این مسأله راجدی بگیریم و برنامه‌ریزی کنیم. به گونه‌ای که طلاب، پس از گذراندن مرحله عمومی، به مراحل تخصصی، مطابق با استعدادی که دارند، راه یابند. برای این منظور، باید زمینه لازم را ایجاد کنیم، تا بتوانیم در رشته‌های مختلف، افراد قوی و کارآمدی تحویل جامعه دهیم. حدود سي سال پيش به مناسبت فوت مرحوم آقا ميرزا عبدالهادی شيرازی، به عتبات مشرف شدم. خدمت آيت‌الله خويي رسيدم. در اين باره با ايشان، صحبت مفصّلی كردم. از جمله: از ايشان سوال كردم: فايده حوزه چيست؟ ايشان با تعجب پرسيد: «اين چه سوالی است.» اشاره كرد به آقا سيد علاءالدين بحر‌العلوم، كه در آن جلسه حضور داشت و گفت: «فايده‌اش، تربيت دهها نفر مانند ايشان و نوشتن كتابها وتقريرها و ...» گفتم: پاسخ سوال من داده نشده. با اين همه كه فرموديد، ما چند نفر داريم كه بتواند اسلام را در دنيا، به صورت منطقي و درست تبليغ كند؟ فرمود: «زياد هستند.» گفتم: «ممكن است نام ببريد.» فرمود : «آقا سيد محمدباقر ، شيخ محمدرضا .» ايشان، ديگر اسم كسی را نبردند. گفتم: آيا اين افراد را برنامة‌ حوزه تربيت كرده است، يا خودشان انگيزه داشته‌اند؟ فرمود: «خودشان برنامه داشته‌اند.» گفتم: كار خوبی كرده‌اند؟ فرمود: «بله» گفتم: پس چرا شما آن را تعقيب نمي‌كنيد؟ فرمود: «نمی شود» گفتم: شما آقاي را می شناسيد؟ فرمود: «بله، از رفقاست.» گفتم: ايشان در قم همين روش را دارند. ايشان افرادي را كه پاسخگوي نياز زمان باشند، تربيت مي‌كند، به جای متخصص شدن در فقه و اصول گفت: « ايشان تك است و خود را تضحيه كرده است.» گفتم: پس ما از نجف مأيوس باشيم. فرمود: «نه. من به سهم خود، حاضرم هرچه را شما بگوييد، انجام دهم؛ ولي، مانعي وجود دارد و آن، متقدسين هستند. يك وقتي ما خواستيم يكي از همين افرادي را كه اهل تحقيق و نوشتن مقاله دربارة مسائل روز بود، [منظور ايشان آقاي محمدتقي بود] كمك كنيم و مورد توشيق قرار بدهيم، مورد اعتراض برخي از اين متقدّسين واقع شديم، به طوري كه گفتند: سهم امام را در ترويج غيرفقه و اصول به كار مي‌برد!» 🍀 👈 چهار توصیه آیت الله سید رضی شیرازی به حوزه علمیه و طلاب ✍ پ‌ن: دیدگاه علامه راجع به رشته‌های تخصصی را اینجا بشنوید. ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
یک نمونه از امتداد مباحث فلسفه غرب در هنر را در اینجا ببینید.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تصویر برداری تلسکوپ فضایی "جیمز وب" از خوشه کهکشانی پاندورا / خوشه کهکشانی پاندورا ۴ میلیارد سال نوری با زمین فاصله دارد. ................................... علامه : 《هو الاول و الاخر و الظاهر والباطن و هو بکل شیء علیم 》(سوره حدید/ آیه ۳) ظاهر را که الحمدلله داریم می بینیم. باطن را هم باید ببینی. چه موقع باطن دیده می شود؟ وقتی نظر از کثرت به وحدت می رسد، یعنی تمام موجوداتی که در این عالم ملک و ملکوتند، انسان نظر استقلالی به خودِ آنها نکند، بلکه نظر به آن موجودی بکند که تمام این‌ها قائم به او هستند؛ و این به واسطه طهارت اخلاق پیدا می شود، تنها به واسطه ی تفکر و تعقل و مطالعه نیست؛ اینها احتیاج به تهذیب نفس دارد؛ احتیاج به فهم و اخلاق شایسته و عبودیت و نظم دارد. انسان باید منظم باشد. 📔 تفسیر آیه نور، ص ۲۴۲ ✍ پ‌ن: ▫️ ۱. حتما کتاب تفسیر آیه نور علامه حسینی طهرانی را مطالعه نمایید (مشاهده و دانلود رایگان). البته نسخه مکتوب لطف دیگری دارد. ▫️ ۲. پرداختن به تحقیقات هستی شناسانه و سیر در امور انفسی و آفاقی، مورد تاکید قرآن کریم است. ثمره آن تعالی روحی و عقلی است. ▫️ ۳. این قبیل تحقیقات علمی باید با حکمت متعالیه و عرفان نظری اسلامی مورد پژوهش قرار گیرد؛ مثلا تلفیق این اکتشافات با ادله ابطال تناهی ابعاد، شاید بتواند نتایج محیرالعقولی را دست دهد. @Islamicphilosophy_ir