💎 جلوی ویروس شبهه را تنها با فلسفه می شود گرفت
( حوزه های علمیه اگر محققانه و عالمانه حرکت نکنند، نه تنها ملت انبیا را حفظ نخواهند کرد بلکه نحله خواهند آورد )
علامه #جوادی_آملی:
با انقلاب اسلامی ایران به رهبری #امام_خمینی رحمة اللّه علیه، ضرورت آشنایی با بسیاری از علوم اسلامی که فلسفه نیز از آنهاست، آشکار شد.
به عنوان نمونه میتوان چنین اشاره نمود که دفتر تبلیغات اسلامی کتابی را ترجمه کرده بود و نسخهای از آن را برای ما فرستاد، تا پاسخ داده شود.
گفتند:
از این اثر ۵۰ نسخه برای خواص فرستاده شده تا پاسخ دهند. اگر این کتاب منتشر بشود و پاسخی به آن داده نشود، شما شرعاً مسئولید.
من آن کتاب را خواندم و دیدم که از صدر تا ساقه پر از شبهه نسبت به دین است. بعضی از کارهای حوزویام را تعطیل کردم و دوستان خصوصی را برای تبیین براهین اثبات خدا و ردّ این کتاب دعوت کردم.
طولی نکشید که معلوم شد که بازار، نه تنها از این کتاب پر شده، که چند کتابِ شبهه دیگر نیز تدوین شده و به بازار آمده است. دفتر محترم تبلیغات احتمال نمیداد که شبهات موجود در کتاب مزبور به این زودی فراگیر شود. در حالی که دشمن در کمین بوده و هست.
#فلسفه_دین #جان_هیک و دهها کتاب دیگر که پر از شبهه درباره دین است، به بازار عرضه شد.
این ها منتظر بودند جنگ تمام شود و امام ارتحال کند تا تهاجم فرهنگی و مذهبی خود را شروع کنند.
مستحضرید که نمیشود دین را با صِرفِ دستورالعمل و اخلاق نگه داشت؛ زیرا شبهه یک ویروس است. با اخلاق نمیشود جلوی ویروس را گرفت.
جلوی ویروس شبهه را تنها با فلسفه میشود گرفت. فلسفه، هم قدرت جذب دارد، هم قدرت دفع. خطر این شبههها و ویروسها پیدایش نحله است.
بیان مطلب این است که شما ملل و نحل ابن حزم را که میبینید، دو جلد است. ملل و نحل شهرستانی هم دو جلد است. یک بخش ملل و یک بخش نحل. ملل را انبیا آوردهاند و نحل را شبههافکنان، در برابر انبیا آوردهاند. پارهای از نحلهها، علمی است و صبغه نظر دارد. خیلی از این ها سابقه مذهبی دارد.
حوزههای علمیه، اگر خدای ناکرده محققانه و عالمانه حرکت نکنند، نه تنها ملت انبیا را حفظ نخواهند کرد، که نحله خواهند آورد. تنها مرکزی که از جعل نحله جلوگیری میکند و به دفاع از ملت برمیخیزد، حوزه علمیهای است که مسلح به سلاح برهان عقلی و دلیل نقلی معتبر باشد.
🍃 بایستههای نشریات حوزوی از دیدگاه حضرت آیت الله جوادی آملی
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
#رهبرمعظم انقلاب:
... اما امروز، این گونه نیست. امروز، حوزهی علمیه از زمان خودش خیلی عقب است. حساب یک ذرّه و دو ذرّه نیست. مثل این است که دو نفر سوار بر اسب، در وادی ای همراه یکدیگر بروند و یکی اسبش از دیگری تندروتر باشد و آنکه اسبش کندروتر است، بعداً به اتومبیل دست پیدا کند. طبیعی است آنکه اسبش تندروتر است، به گرد او هم نمیرسد. الان وضعیت این گونه است. در حال حاضر، امواج #فقه و فلسفه و #کلام و حقوق، دنیا را فرا گرفته است. ما وقتی به خودمان برگردیم، خیلی فاصله داریم.
حتّی در «اخلاق» هم این گونه است. یکی از اَعلام حوزه (عَظماللَّه بقائه) - که الان در اینجا تشریف دارند - چند سال قبل از این، سفری به انگلستان کرده بودند و در آنجا کتابخانهای را دیده بودند. به من فرمودند: «یک طبقه از این کتابخانه، کتب اخلاقی بود که فرنگیها در چند سالِ اخیر نوشتهاند»! در آن چند سال، حوزهی علمیهی قم، چند کتاب اخلاق بیرون داده بود؟ یک هزارم آن؟ یک ده هزارم آن؟ گمانم هنوز هم کمتر از این مقدار است! این تازه اخلاق است که میدانید غرب با اخلاق، چندان سرآشتی ندارد. البته کتب اخلاقی آنها بیشتر، فلسفهی اخلاق و ردّ اخلاق و بیان اخلاقِ غیرمعنوی و اخلاق مادّی است. ما بعد از «معراج السعادة» و «جامع السعادات»، در حوزه هایمان، چه کتابی نوشتیم؟ البته بعدها در چند سال اخیر، چند کتاب اخلاق نوشته شده است؛ چیزی که بشود به عنوان یک کتاب علمی ارائه کرد.
عین همین قضیه در «حقوق» هم مشاهده میشود. شما ببینید چقدر در باب حقوق مدنی، حقوق جزا و انواع و اقسام مباحث حقوقی، تحقیقات گوناگون شده است. این کار، هم در غرب و هم در دنیای اسلامِ غیرشیعه شده است. ما در این زمینه ها انصافاً باید بگویم خیلی عقبیم. حال، این رشتهی تخصّصی ماست و بیشترِ تخصّصِ حوزهها تقریباً فقه است.
چقدر در زمینهی فلسفه و کلام و #کلام_جدید و #فلسفه_دین و مباحث دین شناسی و سایر زمینهها، مطلب نوشتهاند و چقدر کار کردهاند! ممکن است همهی اینها هم غلط باشد؛ اما بالاخره یک متاع فکر و موج فکری است که بخشی از فضای ذهن جامعه را اشغال خواهد کرد. شما در حال حاضر کجایید؟ چطور میخواهید با اینها مقابله کنید؟
کجاست آن «عبدالجلیل رازی قزوینی» که «النقضِ» مناسب این زمان را هم بنویسد و نه یک کتاب، بلکه ده هزار کتاب در این زمینه ها نوشته شود.
امروز دنیا، دنیای امواج است. با امواج و رایانه، همهی مفاهیم از این طرف به آن طرفِ دنیا منتقل میشود. الان دورترین کتابخانههای دنیا میتوانند در ظرف مدّت پنچ دقیقه، مطالب کتابی را که در کتابخانهی کنگرهی امریکاست، روی صفحهی کاغذ خود چاپ کنند! این گونه، مطالب منتقل می شود.
ما از این دنیا عقبیم؛ دیگر چرا این را منکر شویم!؟ این یک عیب قطعی است که حوزهی امروز ما، آن را دارد.
عیب دوم که احتمال میدهم این عیب هم مخصوصِ ما باشد و در گذشته نبوده است، این است که از موجودی انسانی کنونی حوزه، استفادهی بهینه نمیشود. همین حالا در همین حوزهی علمیهی قم، هزاران استعداد برجسته و طلاّب فاضل و جوانان خوب وجود دارد که اگر اندکی به آنان توجّه شود و در جای خود قرار گیرند و کار بایستهای از آنان خواسته شود و از تضییع وقتشان به زواید، جلوگیری شود، هر کدامشان خواهند توانست بخشی از این خلأ را پر کنند.
البته این عیب، زمانِ ما هم بود. آن زمان که ما ساکن حوزه بودیم، همین عیب وجود داشت؛ اما احتمال میدهم که در گذشته ها این گونه نبوده است. مثلاً «علاّمهی حلّی»، مدرسهی سیار درست کرده بود و با «الجایتوی خدابنده» به اطراف راه میافتاد و طلبه ها را با خودش به مدرسه میبرد. بعضی از قضایای تاریخی، واقعاً انسان را به شک میاندازند که شاید در آن وقت، واقعاً از موجودىِ انسانىِ خود، استفادهی درست می کردند.
☘ http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=3962
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
💎 #اساتید_سیر_و_سلوک
🔴 لیست شاگردان آیت الله سعادت پرور (پهلوانی تهرانی)؛ 👇👇👇
http://jalasateostad.mihanblog.com/post/115
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
حوزه علمیه تمدن ساز
#ردمخالفان
🔴 آیا کسی به یک دینار می خرد؟!
💎 بیان آیت الله #حایری_شیرازی درباره مخالفان عرفان و فلسفه
یکی از مسائل اساسی در اسلام، عرفان اسلام است. وقتی کسی بگوید: «عرفان یک مسأله انحرافی است»، خوب، چه طور می شود؟ ....
چرا بعضی ها این حرف ها را می زنند؟
به نظر من همه اش به خاطر این است که فردی بر چیزی محیط نیست و آن وقت منکرش می شود: «الناس اعداء ما جهلوا» آقا، مگر من قسم خورده ام که هر چیزی من فهمیدم اسلام است و هر چیزی من نفهمیدم اسلام نیست؟ اگر چیزهایی با عقل جور در نیامد، باید بگویم این ها خارج اسلام است؟ آیا چنین برخوردی درست است؟
مگر من آن قدر بر مسائل اسلام محیط هستم که هر چه من نتوانستم محیط بر آن بشوم، بگویم دیگر این از اسلام نیست و بدعت است، کفر است؟ این جاست که این هم می شود زنجیر و بر دست و پای
اولاً صاحبان این افکار
و بعد هم کسانی که به دام آن بیفتند.
این هم چیزی است که انسان را از حرکت باز می دارد.
بعضی ها این حرف ها را روی تقوا، ورع و احتیاط زده اند. خوب، باشد، امّا خلاصه و نتیجه اش این می شود که به اسلام شما بدبین می شوند و اسلام ناقص و زشت جلوه می کند.
چنانچه ما به عالم اعلام کردیم که اسلام عرفان ندارد، بعد از ما نمی پرسند که پس اسلام چه دارد؟
اسلامی که عقل ندارد،
فلسفه ندارد،
عرفان ندارد،
سیر و سلوک ندارد،
عشق ندارد، شوق ندارد،
پس چه چیزی دارد؟
ته قضیه چه می ماند؟
اگر اسلام این ها را ندارد- چنان که می گویی ندارد- این اسلام را در بازار بگذار،
آیا کسی به یک دینار می خرد؟!
☘ سایت آیت الله حایری شیرازی
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
حوزه علمیه تمدن ساز
#سلوک_عملی
🔴 روز بزرگداشت شیخ اشراق گرامی باد
💎 راز تأثير سخن پيامبران
(سالک تا انسان داغدیده ای را نبیند، از عمر و زندگی خود بهره ای نبرده است)
علامه #جوادی_آملی :
انبيا (عليهم السلام) كه از جان، سخن مي گفتند، و گفتارشان همانند سخنِ انسانِ داغديده اثر مي گذاشت.
ممكن است كسي درس بگويد و سخنراني و تبليغ كند، ولي سخنش اثری در ديگران نداشته باشد.
امام صادق (عليه السلام) فرمودند: عالم اگر به علم خويش عمل نكند موعظت او لغزان است، و در دل قرار نمی گيرد، همان طور كه باران روی سنگ صاف نمی ايستد بلكه فوراً آن را رها مي كند: «إنّ العالم إذا لم يعمل بعلمه زلّت موعظته عن القلوب كما يزلّ المطر عن الصفا»
اما گوينده اي كه خود اهل عمل است، با نصيحت خود شنونده ی آماده را تسخير مي كند، چون سخن، از جانِ گداخته اش بر می خیزد.
انسان تا خود داغ نديده باشد، سخنش در ديگران اثر نمی گذارد.
و از اين رو گفته اند: كوشش كنيد، انسان داغديده اي پيدا كنيد تا سخنش در شما اثر كند.
انبيا داغديده اند؛ ...
غرض آن كه سالك تا انسان داغديده اي را نبيند، از عمر و زندگي خود بهره اي نبرده است.
#شیخ_اشراق مي گويد: من قسمت مهم عمرم را در سفر گذراندم، ولي متأسفانه كسي را نيافتم كه اهل شهود بوده، غيب را چون شهادت بنگرد يا به آن مؤمن باشد.
آنچه در مراكز علمي و در بين مردم رواج دارد علم حصولي است كه از راه استدلال حاصل مي شود ولي علم شهودي كه از راه تزكيه حاصل مي شود و در پرتو آن معارف الهي مشاهده مي گردد ناياب است[مطارحات، ص ۵۰۵].
📔 تفسیرموضوعی، جلد ۶ (سیره پیامبران در قرآن) ، ص ۱۵
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
هدایت شده از شاگردان استاد حسن رحیمپور
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مشکل کمبود دکتر و آیت الله مان حل شده، اما کمبود متفکر داریم.
@hasan_rahimpour
حوزه علمیه تمدن ساز
#امام_خمینی : ما با بررسی کامل ديديم هر کس درباره او( #ملاصدرا ) چيزى گفته از قصور خود و نرسیدن به م
#امام_خمینی:
✳️ محمد بن ابراهیم شیرازی از بزرگترین فلاسفه الهی
✳️ و موسس قواید الهیه
✳️ و مجدد حکمت مابعدالطبیعه،
✳️ او اول کسی است که مبدا و معاد را بر یک اصل بزرگ خلل ناپذیر بنا نهاد
✳️ و اثبات معاد جسمانی با برهان عقلی کرد
✳️ و خلل های شیخ الرئیس را در علم الهی روشن کرد
✳️ و شریعت مطهره و حکمت الهیه را با هم ائتلاف داد،
🔴 ما با بررسی کامل دیدیم هر کس درباره او چیزی گفته از قصور خود و نرسیدن به مطالب بلند پایه اوست.
📕 کشف الاسرار، ص ۳۶
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
🔹 برخورد امام علی علیه السلام با اخلالگر بازار
امام على عليه السلام ـ هنگامى كه آن حضرت ، خيانت ابن هَرمَه ، مأمور بازار اهواز را دريافت ، به رفاعه چنين نوشت ـ : هنگامى كه نامه ام را خواندى ، ابن هرمه را از بازار ، بركنار كن و او را به خاطر [ حقوق ]مردم از كار ، باز دار و سپس زندانى نما و خبر آن را اعلان عمومى كن و به كارگزارانت بنويس و نظرم را به آنان ابلاغ نما . درباره ابن هرمه ، غفلت يا كوتاهى نكنى كه نزد خداوند ، هلاك شوى و من هم به بدترين شيوه بركنارت خواهم كرد كه از اين كار ، تو را به خدا پناه مى دهم . هنگامى كه جمعه شد ، او را از زندان بيرون آر و 35 تازيانه بر او بزن و در بازارها بچرخان . اگر كسى از او شكايت كرد و شاهد آورد ، او را به همراه شاهدش سوگند ده و از درآمد ابن هرمه ، طلبى را كه شاهد آورده ، به او بپرداز . فرمان ده تا او را با خوارى و زشتى و فرياد كشيدن بر سرش ، به زندان ببرند ، با طنابى پاهايش را ببند و وقت نماز او را بيرون آور . اگر كسى برايش غذا ، آشاميدنى ، لباس و زير اندازى آورد ، مانع مشو . مگذار كسى بر او وارد شود تا به او چاره اى تلقين كند يا به آزادى اميدوارش سازد . اگر برايت روشن شد كه كسى مطلبى را به او القا كرده كه به مسلمانى زيان مى رساند ، او را با تازيانه تأديب نما و زندانى كن تا توبه نمايد . و دستور بده كه شب ها زندانيان را براى هواخورى به حياط زندان بياورند ، جز ابن هرمه را ، مگر اين كه ترس از تلف شدنش داشته باشى ، كه او را نيز شب ها همراه با زندانيان به حياط زندان بياور . اگر در او طاقت و توان ديدى ، پس از سى روز ، 35 تازيانه ديگر ، افزون بر 35 تازيانه قبلى ، بر او بزن . براى من گزارش كارَت در بازار را بنويس و اين كه چه كسى را پس از آن خائن برگزيدى . حقوق ابن هرمه خائن را هم قطع كن
📗 دعائم الإسلام ج 2 ص 532
منبع: حدیث گراف
🆔 @hadisgraph
@hasan_rahimpour
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
آیت الله #حایری_شیرازی:
«کرسی علوم انسانی دانشگاهها برای نظام، به منزله تنگه احد در جنگ احد است».
اگر اسلام این کرسی را فتح کرد، عقب ماندگیهایش خطری ندارد و همه جبران میشود،
اما اگر اسلام ...
حوزه علمیه تمدن ساز
⭕️ پست زیر را مطالعه فرمایید؛ 👇👇👇 ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
🌸نقد کلامی از آیت الله صافی گلپایگانی حفظه الله
🌺میزان حجیت فعل اصحاب ائمه در کسب معارف؟
از یکی از بزرگان نقل شده:
صحابه عالیقدر و محمد بن مسلمها و ابان بن تغلبها و صدها صحابه بزرگ و شیخ مفیدها و طوسیها و علامه حلیها با این مبانی عرفانی آشنا نبوده و متهم به داشتن آنها نشدهاند.
آنان نه فصوص و شروح آن و نه اسفار خوانده بودند و نه با ابن فارض و ابن عربی اهل مفاوضه و محاوره بودهاند. آنها در همان مکتب اهل بیت علیهمالسلام کسب علم و معرفت نموده بودند ...
در این کلام چند تأمل اساسی وجود دارد؛ از جمله:
نکته اوّل:
این کلام دقیقاً بازنویسی کلام جماعتی از أخباریان است که میگفتند:
صحابه عالیقدر و محمد بن مسلم ها و ابان بن تغلب ها و صدها صحابه بزرگ و شیخ کلینیها و شیخ صدوقها با این مبانی اصولی آشنا نبودند؛ آنان نه قوانین خوانده بودند و نه رسائل و نه کفایه چه رسد به فوائد الاصول و بحوث فی علم الاصول و نه با افکار ابن حاجب و قاضی عضد در اصول آشنا بودند و نه با افکار شیخ انصاری و شهید صدر. آنها در همان مکتب اهل بیت علیهم السلام کسب علم و معرفت کرده بودند.
آیا واقعاً سزاوار است با چنین استدلالی علم اصول را از ریشه رها کنیم و آنها را مخالف مکتب اهل بیت علیهم السلام قلمداد کنیم؟!
نکته دوّم:
معلوم است که بزرگان اصحاب نه عرفان نظری میدانستند و نه از علم اصول یا فقه استدلالی بهرهای داشتند.
حال سخن اینست که این بزرگان آیا به عمق معارف اهل بیت علیهم السلام رسیده بودند؟!
اگر این بزرگان بدون خواندن این علوم به عمق معارف راه یافته بودند شاید میشد نتیجه بگیریم که نیازی به این علوم نیست.
ولی میدانیم دقیقاً بر عکس این تصور تا زمانی که این تدقیقات در علم اصول نبود بسیاری از زوایای فقه اهل بیت علیهم السلام مورد غفلت بود؛ چنانکه تا علمای شیعه از دقائق عرفانی مطلع نبودند، فهم حجم انبوهی از معارف اهل بیت علهیم السلام غیر ممکن مینمود و فقط به برکت عرفان نظری بود که توفیق فهم این روایات فراهم شد.
آری شیخ مفید و شیخ طوسی و امثال ایشان به واسطه محرومیت از همین معارف بود که آیات و روایات باب توحید را تأویل میبردند و ولایت تکوینی و علم غیب اهل بیت علیهم السلام را انکار میکردند و روایات عالم ذر و مراتب نفس را رد مینمودند ...
تعجب است از بزرگوارانی که دوست دارند علم در همان حد هزار سال پیش باقی بماند و طریقه و سطح فهم گذشتگان غیر معصوم را معیار ارزیابی آیندگان قرار دهند.
نگارنده در مقالهای به تأثیرات شگرف عرفان نظری در فهم آیات و روایات و تطور فهم معارف شیعی به تفصیل پرداخته است.
🍃 استاد حجة الاسلام وکیلی @sokhanerfan
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
حوزه علمیه تمدن ساز
#ردمخالفان
حجةالاسلام علی بهجت (فرزند آیت الله العظمی #بهجت و متخصص در فلسفه و #عرفان_نظری):
🔶 حضرت آیتالله بهجت بسیار با عظمت از مقاومت علامه #طباطبایی تعریف می کرد.
پدرم با لحن بسیار محکمی می فرمود
در این جهاد، خدا می داند ایشان (علامه طباطبایی ) چه سختی هایی را تحمل می کرد.
چه مراتبی را در این فشارها تحمل کرد و استقامت کرد. خدا می داند.
در اوج فشارها، با عظمت مثل کوه استوار ماند
و این نهضت علمی را در حوزه ( #حوزه_علميه ) نگه داشت.
🔶 الان اگر فلسفه را از حوزه بردارید، یک حوزه ی مطرود و بی سوادی می ماند که در خیلی جاهای دیگر هم هست و هیچ خاصیتی ندارد.
🍀 مصاحبه با خبرگزاری فارس
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
26.76M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🍀 #اخباری مسلک عقلگریز نمیتواند انقلابی باشد و انقلاب اسلامی را به ثمر رساند
🔰گفتوگوی ایکنا با استاد #خسروپناه با موضوع “کارکردها و نقش فلسفه در جامعه امروز”
@khosropanah_ir
✅ @feghheakbar
حوزه علمیه تمدن ساز
🔴 #تشیع_انگلیسی ⭕️ طبق نظریه هالورسون جریان شیرازی مأموریت دارند که نام های طاغوت رو از #آریل_شارو
#فلسفه_های_مضاف
#سیاست
🔴 #تشیع_انگلیسی
محسن #مهاجرنیا (نویسنده کتاب فلسفه سیاسی آیت الله خامنه ای) :
جریان اخباری مسلک، تسلف گرای خرافی که امروزه به اسم دفاع از تشیع راه افتاده است مسیری است که به «سلفی گری نووهابیت داعشی » می رسد.
انسان متحیر میماند که بنمایههای فکری، مبنای تحلیل و مذاق «تشیع انگلیسی» به دین و تشیع چیست که از طرفی ادعای مرجعیت دارند و از طرف دیگر هرچه چهره تشیع و نمای بیرونی مکتب اهلبیت طاهرین را تخریب میکند را دامن میزنند.
این قضیه ماجرای تلخی است که افرادی منتسب به روحانیت و سادات، بیایند با جمهوری اسلامی و نیابت امام زمان(عج) در عصر غیبت مخالفت کنند، چیزی که دقیقا نباید اتفاق بیأفتد، حتی اگر این جریان هیچ بنمایه معرفتی هم نداشته باشد جز اینکه الان به جان جمهوری اسلامی افتاده است، همین موضوع نشاندهنده دستهای پشت صحنه است.
👈ادامه دارد . . .
🆔 @Azadandishi_dini
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar