eitaa logo
حوزه علمیه تمدن ساز
4.6هزار دنبال‌کننده
2.4هزار عکس
500 ویدیو
82 فایل
فضایی طلبگی برای نگاهی راهبردی‌تر و عمیق‌تر ... ✏نقد تحجر ✏نقد التقاط @amin_dehghani ◾صوت @s_feghheakbar
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 مساحتی که اگه ایران تو اروپا بود از این قاره اشغال می‌کرد! ایران از مجموع ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، و بزرگتر است!
هویت و آینده تمدن غرب پیام حجت الاسلام به کنفرانس دومین همایش بین‌المللی نهضت جهان چند قطبی روسیه؛ 👇 http://fekrat.net/article/lnk/56440
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺️چهار دقیقه درباره‌ی ما حزب‌الهی‌های مبتلا به نیست‌انگاری کار فرهنگی خودبنیاد، دعوت به خود به خیال دعوت به حق
💢 اجتهاد و مسائل نوپدید شهید : مشکلات جامعه بشری نو می‌شود و مشکلات نو، راه حل نو می‌خواهد. چیزی جز پدیده‌های نوظهور نیست که حل آنها بر عهده حاملان معارف اسلامی است. سر ضرورت وجود مجتهد در هر دوره و ضرورت تقلید و رجوع به مجتهد زنده همین است و الا در یک سلسله مسائل استاندارد شده، میان تقلید از زنده و مرده فرقی نیست. اگر مجتهدی به مسائل و مشکلات روز توجه نکند او را باید در صف مردگان به شمار آورد. 📔 نهضت‌های اسلامی، ص۹۴ ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢 موضوع پایان‌نامه در علوم عقلی دوستان این سوال رو متعدد از بنده پرسیدن که "چه موضوعی رو برای پایان نامه رشته های علوم عقلی پیشنهاد می‌دید؟" بنده بارها کتاب "فلسفه دین و کلام جدید؛ " رو توصیه کرده‌ام. گرچه اسم این کتاب فلسفه دین و کلام جدید هست، اما موضوعات پیشنهادی داخل اون بسیاری از حیطه‌های حکمت متعالیه و فلسفه‌های مضاف و فلسفه محض و کلام رو شامل میشه، و برای ایده یابی های و ، بسیار مفید هست. معرفی کتاب "فلسفه دین و کلام جدید: اولویت‌های پژوهشی" رو اینجا بخونید: 👇👇👇 https://iict.ac.ir/1400/07/fdink/ ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
برای اعمال و برنامه‌های ماه مبارک رمضان میشه از این جدول ماهانه استفاده کرد (ببینید)
💢 لزوم رفتار آموزنده طلاب و روحانیون 💠 و باید به گونه ای رفتار کنند که سیره و سنّت و کردار و گفتار و طرز حرف زدن و راه رفتن آنها باشد! باید هم معلّم بود و هم مزکّی، هم محقق بود و هم متحقّق، هم عالم بود و هم " معلم_اخلاق "! روحانیون باید هم " عالم " باشند و هم " عامل " تا حرفشان در جامعه اثر بگذارد، باید آنها ستون طیّب و طهارت باشند تا جامعه تکان نخورد و در خطرات و فتنه ها به آنها مراجعه کنند. 📋 دیدار با جمعی از اعضای مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم 📆 قم ؛ ۱۴۰۲/۰۹/۲۹ | آیت الله ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 فلسفه الهی، بهترین و رساترین مبلّغ علمی در جهان علامه : فلسفه، رئیس العلوم است؛ او همه علوم را اسلامی کرده، او مسلمان کرده‌. تاثیر آن است که بهترین و رساترین مبلّغ علمی در جهان است. یک وقت است واعظی چند نفر را مسلمان می کند، یک وقتی علمی همه علوم دنیا را مسلمان می کند؛ (فلسفه) یعنی این!! یک وقت کسی در ماه مبارک رمضان، در منبر از مرحوم با عظمت و جلال یاد نکرد؛ خدا او را هم بیامرزد. مرحوم برایم نقل می کرد که پدرم امام، قبل از انقلاب و قبل از رحلت مرحوم آقای بروجردی؛ وقتی پایان درس خارج شان فرا رسید، فرمود: حرمت بزرگان را حفظ کنید، ( و ما ادراک مَن )! برای اینکه این‌ها متولّی علمی بودند که این علم، علوم را اسلامی می کند. شما اگر روی منبر می‌روید، چهار تا مسلمان درست می‌کنید؛ این چهار تا دانش نه، چهار هزار دانش نه، چهل میلیون را اسلامی می‌کند! فلسفه یک همچنین سمتی دارد. ☘ همایش دین و فلسفه _ قم ؛ مدرسه عالی دارالشفاء _ ۱۳۸۹/۰۷/۱۵ ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 درک جدیدی از وسعت هستی يَا أَيُّهَا الْإِنْسَانُ مَا غَرَّكَ بِرَبِّكَ الْكَرِيم✨ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ❇️ علامه : 《هو الاول و الاخر و الظاهر والباطن و هو بکل شیء علیم》(حدید/ آیه ۳) ظاهر را که الحمدلله داریم می بینیم. باطن را هم باید ببینی. چه موقع باطن دیده می شود؟ وقتی نظر از کثرت به وحدت می رسد، یعنی تمام موجوداتی که در این عالم ملک و ملکوتند، انسان نظر استقلالی به خودِ آنها نکند، بلکه نظر به آن موجودی بکند که تمام این‌ها قائم به او هستند؛ و این به واسطه طهارت اخلاق پیدا می شود، تنها به واسطه ی تفکر و تعقل و مطالعه نیست؛ اینها احتیاج به تهذیب نفس دارد؛ احتیاج به فهم و اخلاق شایسته و عبودیت و نظم دارد. انسان باید منظم باشد. 📔تفسیر آیه نور، ص ۲۴۲ ✍ پ‌ن: ▫️ ۱. حتما کتاب تفسیر آیه نور علامه طهرانی را مطالعه کنید (مشاهده و دانلود رایگان). ▫️ ۲. پرداختن به تحقیقات هستی شناختی و سیر در انفس و آفاق، مورد تاکید قرآن است. ▫️ ۳. این تحقیقات باید با حکمت متعالیه و عرفان اسلامی تلفیق شود، و نتایج محیرالعقولی را خواهد داشت. @Islamicphilosophy_ir
💢 غربی‌ها در مواجهه با ملاصدرا از مرحوم دکتر زریاب که هم دانشگاهی مسلطِ خوبی بود، هم طلبه‌ی خوبی بود ـ ایشان دوره‌ی طلبگی خوبی را گذرانده بود و با علوم اسلامی آشنا بود و شاگرد امام بود ـ یکی از دوستان‌مان نقل‌ می‌کرد ـ من خودم از ایشان نشنیدم ـ که یک فرصت مطالعاتی در اواخر عمرش گرفته بود و رفته بود اروپا. بعد که برگشته بود، گفته بود امروز آن چیزی که من در محیط‌های عملیِ دانشگاه‌های اروپا مشاهده کردم، نیاز به  و است. شیخ انصاری کارش در حقوق است، فقه است. ملاصدرا حکمت الهی است. می‌گوید من می‌بینم امروز این‌ها تشنه‌ی ملاصدرا و شیخ انصاری‌اند. این برداشتِ یک استاد غرب‌شناسِ زبان‌دانِ مسلط به چند زبان اروپائی است که سال‌ها هم در آنجاها زندگی کرده و درس خوانده بود و با علوم اسلامی هم آشنا بود. این، برداشت اوست، که برداشت درستی است. _ بیانات رهبر انقلاب در دیدار اساتید و رؤسای دانشگاه‌ها  ۰۹/ ۰۷/ ۱۳۸۶ ملاصدرا و حکمت متعالیه در بیان رهبری:👇 http://farsi.khamenei.ir/book-content?id=19893 ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 تسلط اندیشه و رویکرد غربی بر علوم انسانی عبدالله معتمدی (رئیس دانشگاه علامه طباطبایی): در حال حاضر رویکرد غربی بر علوم انسانی در محیط‌های علمی ما مسلط است و کسی که بتواند آن را نقد کند و اندیشه جدیدی ارائه بدهد ارزشمند است. ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 کمک مالی به مردم غزه ▪️روضه مجسم در غزه برپاست؛ بچه ها دارند از گرسنگی می میرند ... 🔴 امکان پرداخت آنلاین کمک‌های نقدی به مردم مظلوم غزه توسط سایت رسمی دفتر رهبر انقلاب فراهم شده؛ 👇 leader.ir/fa/monies در ابتدا از قسمتی که نوع وجوهات رو نشون میده "کمک ها" رو انتخاب کنید و بعدش "مردم مظلوم غزه" رو انتخاب کنید. ⭕️ در انتشار این پیام دریغ نکنید.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فرمود: شما نور باش؛ مردم همین که شما را دیدند، هدایت می‌شوند. لازم نیست حرف بزنی! کونوا دعاة الی انفسکم بغیر السنتکم. مگر برق حرف می‌زند؟! چون نور است، همه اهداف را تبیین می‌کند. فرمود: و جعلنا له نوراً یمشی به فی النّاس. _ علامه _ منبع
با جامعه عقد اخوت ببندید. با آشنا و بیگانه، با مسلمان و کافر؛ کسانی که داخله اسلامند، در داخل کشور شما هستند، مسلمانند، علوی اند، حسنی اند، حسینی اند؛ بزرگان این‌ها را پدران خودتان بدانید، همسالان تان را برادران تان بدانید، کوچک ها را فرزندان تان بدانید. _ علامه
💢 پاسخ مهدی موسوی به محمد فاضلی: آیا برچسب‌زنی‌های غیراخلاقی محصول ۳۰ سال انس با جامعه‌شناسی است؟! • طبیعی است که آقای دکتر فاضلی آثار متعدد و متکثر استاد در فلسفه علوم اجتماعی، جامعه‌شناسی انقلاب اسلامی و جامعه‌شناسی اسلامی را ازجمله کتاب «نماد و اسطوره»، «جهان‌های اجتماعی»‌، «حدیث پیمانه»، «تطورات روشن‌‌فکری حوزوی»، «سنت، ایدئولوژی، علم»، «حقیقت و دموکراسی»، «مبانی معرفتی و سیمای اجتماعی سکولاریسم و معنویت»، «جامعه‌شناسی معرفت و علم»، «پلورالیسم: زمینه‌های عقیدتی و اجتماعی»، «هفت موج اصلاحات»، «عرفان و سیاست»، «روش‌شناسی انتقادی حکمت صدرایی»، «تحلیل و بررسی سند ۲۰۳۰» و «هستی و هبوط» بخصوص دو کتاب «فلسفه و روش علوم اجتماعی» و «بیست پرش در باره علم دینی» که به مسئله مورد ادعای ایشان پرداخته است، را بر فرض مطالعه، درک نکند و آن‌ها را نپذیرد؛ زیرا اختلاف ایشان یک اختلاف مبنایی و پایه‌ای و فلسفی است. • لازمه نقد علمی این است که ببینیم گوینده در چه فضای فکری و اجتماعی به این بحث پرداخته است و مقصودش چیست، زمانی که از عقبه ادبیات فلسفی هوش مصنوعی سخن می‌گوید، باید پرسش شود که منظور گوینده از این عقبه چیست، مقصود از ادبیات فلسفی چیست، هوش مصنوعی را چه میداند و حوزه‌های علمیه چگونه می‌توانند این عقبه را تولید کنند؟ چرا سایرین نمی‌توانند و ده‌ها پرسشی که از این جملۀ تقطیع‌شده می‌توان به‌دست آورد. • متن کامل در رسانه نخبگانی فکرت: 💻 https://fekrat.net/article/lnk/60627 ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
📝 قم را دریابیم... (ضرورت طراحی و اجرای الگوی حکمرانی فرهنگی در قم) 🔻 حتماً به گستره نه‌تنها ایران که جهان اسلام است. حتماً خدماتی که تا کنون داشته است، فراتر از مرزهای ایران تا عمق آفریقا و آمریکا بوده است. حتماً باید دستاوردها و رشادت‌ها و موفقیت‌ها را پاس داشت. 🔻 اما امروز باید درباره نحوه و حوزه بیشتر گفتگو کنیم. به هزارویک دلیل امروز دستمان به ذهن بخشی از طیف جوانان امروز نمی‌رسد. این عدم دسترسی خودش را در اتفاقات مختلفی نشان می‌دهد که می‌توان فهرست بلندی از آن را برشمرد. دم‌دستی ترین مصاديق آن و و بالاتر است که ریشه در باورها دارد. اینجا هرچند می‌توان از سخن گفت اما چاره بنیادین مسئله است. 🔻 امروز وقتی در قدم می‌زنیم انگار فقط چندمتر با خیابان‌های تهران فاصله داریم. چهره‌ها و پوشش‌ها و گویش‌ها... پرسش‌ها و چالش‌ها و ذهنیت‌ها همه نشان از چالش و دارد. 🔻 در قم است، اما دستش به ذهن جوان و جامعه قم نمی‌رسد. حتی شايد قم مسئله‌اش هم نباشد. اساساً ما در مقیاس ملی نه در مقیاس منطقه‌ای و یک نقطه خاص جغرافیایی چیست؟ مثلاً منِ حوزه اگر تصمیم بگیرم یک شهر را براساسِ مؤلفه‌های دینی کنم، چه می‌کنم؟ آیا اساساً این سؤال، یکی از پرسش‌های ما و مسئله‌های ما هست؟ 🔻 اگر بخواهیم از حرف‌های بزرگ و کلان انتزاعی به یک و معین و میدانی حرکت کنیم، و یک واقعیت عینی را تحت کنترل درآوردیم چه می‌کنیم؟ 🔻 گرچه ریشه‌های عمیق فرهنگی مردم ما غیر قابل انکار است اما همه مردم هم همان‌هایی که در مسجد و هیئت و حرم می‌بینیم نیستند. حتی بسیاری از آن‌هایی که درهمین محیط ها هستند، در معرض و خاموش فکری و ذهنی و مجازی اند. برخی جسمشان در مسجد است و روحشان در فجازی. 🔻 صورت مسئله واضح است، ما با مخاطبی مواجهیم که حرف ما به او نمی‌رسد. او مخاطب و هم نیست. پس باید به زمینه‌های را دریابیم. محیط هایی چون مدرسه و دانشگاه و بازار و و... برخی از این زمینه‌های دسترسی است. مقیاس عملیات نیز برای ما قم است با امکان بزرگی به‌نام حوزه و استعداد: حدود 50 هزار طلبه، معاونت تبلیغ، سازمان تبلیغات، دفتر تبلیغات، ده‌ها گروه فرهنگی و جهادی، و ظرفیت عظیمی چون حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها و مسجد مقدس جمکران و... 🔻 قم می‌تواند تبدیل به یک الگوی تحول فرهنگی مبتنی بر پیوستار نظر تا عمل شود. (این قسمت توضیحی دارد که در یادداشتی مستقل تفصیل خواهد یافت.) ❓سؤال اینجاست آيا می‌توانیم دراین مقیاس یک موفق تعریف کنیم تا قم در یک افق 5 تا 10 ساله در شاخص‌های اصلی فرهنگی یک شهر و ایران شود؟ 📝 رونوشت به: ریاست محترم حوزه‌های علمیه دبیر شورای عالی حوزه جامعه محترم مدرسین ریاست محترم دفتر تبلیغات 🔻🔻🔻🔻 🆔@taalighat
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 نئولیبرالیسم چیست؟ پاسخ را از زبان نوآم چامسکی بشنوید. ◽️ نئولیبرالیسم مایه نابودی و بدبختی عموم مردم، و به ثروت‌هنگفت رسیدنِ اقلیتی معدود. ◽️ باید بانک‌ها و موسسات یغماگر را حذف کرد؛ نقش عجیب بانک‌ها (با خلق پول و سفته‌بازی و ...) در نابود کردن مردم و فربه کردن خود. ◽️ لازم است دولت دربرابر آن‌ها قد علم کند. وقتی بانک‌ها بر اساس مقررات نئولیبرالیسم فعالیت کردند، بحران پشت بحران شکل گرفت و مردم تاوان آن را دادند. بانک‌ها مسئول این بحران هستند. ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 خاطرات صادق آملی لاریجانی از مناظرات با نویسنده کتاب قبض و بسط (سروش) برخی دوستان درخواست تجدید چاپ کتاب نقد قبض و بسط را داشتند، موافقت نکردم. به دلیل اینکه نویسنده آن کتاب، حرف دیگران را صرفاً نقل کرده است. ۱۴۰۲/۱۰/۲۳ ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar