eitaa logo
حوزه علمیه تمدن ساز
4.6هزار دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
520 ویدیو
88 فایل
فضایی طلبگی برای نگاهی راهبردی‌تر و عمیق‌تر ... ✏نقد تحجر ✏نقد التقاط @amin_dehghani ◾صوت @s_feghheakbar
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
استاد : مراقب که از لندن تغذیه می شود باشید… کسانی به حضرت اباعبدالله و حضرت محسن ارادت و ایمان داشتند که در خیبر و بدر ۷۲ ساعت زیر بمباران شیمیایی حسین حسین می گفتند نه شما نامردها، نه تو شیعه انگلیسی و مداح مفت خور… با یک پدیده ای مواجه هستیم به نام شیعه لندنی که به اندازه وهابی ها خطرناکند، این‌ها ماهواره دارند. این تشیع با هدف احمق نشان دادن شیعه شکل گرفته است.
💎 مزایای استفاده از جلسات صوتی (نرم افزار و سی دی) استاد عبدالرسول : امروز اشخاص می‌توانند با استفاده از امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری عصر حاضر، در هر مکان و زمانی از محضر هر استادی بهره گیرند. با وجود چنین امکاناتی، می‌توان از راه لوح‌های فشرده بهترین درس‌ها را از بهترین استادانی گرفت که چه بسا دیگر درس مورد نظر را تدریس نمی‌کنند. در این صورت اگر شیوه درس دادن استاد مورد پسند نبود، می‌توان بدون رودربایستی و تعهد اخلاقی، سراغ استاد دیگری رفت. حسن همراهی مجازی با استاد، استفاده از وقت هایی است که در حوزه از بین می‌رود. حدود دو سوم از سال -پنج شنبه‌ها، جمعه‌ها، وفیات، اعیاد، روزهای بین ایام تعطیل، ماه رمضان، پانزده روز از محرم، پانزده روز از صفر، عید نوروز، تابستان - تعطیل است و حدود ۱۲۵ روز درس خوانده می‌شود. اگر شخص، جمعه‌ها را به فعالیت غیر درسی اختصاص دهد که ضروری هم است و حدود ۲۰ روز از سال را برای مسافرت، خالی از درس بگذارد، ۲۹۰ روز باقیمانده را می‌تواند از طریق سی‌دی، بدون حضور استاد و هم مباحثه درس بخواند و اگر روزی یک درس بخواند، در یک سال، به اندازه حجم درسی بیشتر از دو سال و نیم تدریس رسمی حوزه را بدون احساس خستگی و فشار خواهد خواند. اگر وقت هایی که در ترافیک فعلی تلف می‌شود، دیر آمدن استاد، گپ زدن قبل و بعد از کلاس و گرفتاری‌های مالی طلبه که ممکن است هجرت از زادگاهش را با مشکل مواجه سازد نیز در نظرگرفته شود، بهتر بودن روش مجازی بر حضور فیزیکی نزد استاد روشن‌تر می‌شود. البته حضور نزد استاد صاحب نفس که اخلاقاً مهذب باشد، مانند مرحوم رحمةالله علیه ، علامه رحمةالله علیه، حضرت آیت الله رحمةالله علیه مؤثر و پربرکت است ولی الان چنین استادانی یا نیستند و یا کمتر در دسترس هستند. ☘ فرازی از استاد عبودیت ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
انقلاب: امام (رضوان الله علیه) چکیده و زبده‌ى مکتب ملاصدراست؛ نه فقط در زمینه‌ى فلسفى‌اش، در زمینه‌ى عرفانی هم همین جور است. - ديدار اساتید، فضلا، مبلغان / ۸ آذر ۸۷ ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
به نام خدا سلام دوستان کمتر از دو روز تا ورود به سال ۹۹ باقی مونده. این دو روز برای سال ۹۹ برنامه ریزی کنید؛ خودتون رو ملزم کنید یک سیر مطالعاتی متناسب به سطحتون داشته باشید. 🍀 کتاب‌هایی فوق العاده برای همه دانش‌پژوهان: _ تفسیر آیه نور علامه _ تفسیر موضوعی آیت الله ( به ویژه ج۱تا۳) _ سه جلد کتاب مقالات (تزکیه)، آیت الله شجاعی _ آثار استاد (برهان صدیقین و معرفت نفس و ...) 🍀 کتب رسمی برای سطح مبتدی: _ فلسفه مقدماتی استاد _ بدائه الحکمة 🍀 کتب رسمی برای سطح متوسط: _نهایه الحکمة _ امور عامه و الهیات اخص شرح منظومه (صوت سید رضی شیرازی توصیه میشه) _ اصول فلسفه و روش رئالیسم (اول ج۲و۳و۴ و سپس ۱و۲) _ سپس اصول و مبانی عرفان نظری استاد کتاب رو بخرید و خود رو ملزم کنید از اول تا آخر بخونید (با ارده قوی یا با صیغه نذر و عهد). کتاب بخرید ... از خدا بخواهید که دستتون رو از لحاظ مالی پر کنه ... بخرید و به خدا اعتماد داشته باشید ... خداوند رزق وافر میده ... چاره‌ای جز داشتن هزاران کتاب و مطالعه اون‌ ها نداریم ... به دِهِش و دهندگی خدا ایمان داشته باشید ... _ التماس دعا ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
⭕️ مهم و راهبردی👆
استاد : ما عموما دنبال اصلاح گری فوری هستیم و می خواهیم فوری عالم را اصلاح کنیم، اصلاح خوب است اما نه به قید فوری بودن. اصلاح همان طور که عرض کردم بالا بردن عقلانیت است و سخن تازه گفتن.
💢 منطق؛ کی؟ و چه مقدار؟ بله مقدمه فلسفه، منطقه ... ولی فعلا همون منطق پایه۲ (مظفر یا منتظری) کافیه ... چون منطق، داخل فلسفه کاربردی میشه؛ و شخص حین مطالعات فلسفی مدام به منطق رجوع کنه ... و شخص با مطالعات فلسفی متوجه میشه که کجاهای منطق خیلی مهمه و کجاهاش کم کاربرده ... بعد از مقداری تخصص در فلسفه و عبور از سطح متوسط اون، اون موقع منطق اشارات و به ویژه برهان شفا میتونه مدّ نظر قرار بگیره و آدم یک دوره برهان شفا بخونه. التماس دعا ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
19.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 سخنرانی استاد مهدی در دانشگاه کمبریج 💢 بیان توصیه به کسب علم از زبان امیرالمومنین (ع) در جمع بزرگان علم و فلسفه: "علم را بياموزيد ولو از مشركان" کانال استاد گلشنی: 👇 🔴 @prof_golshani
✳️ 🌺 برگرفته از کتاب مبانی موفقیت اثر جک کنفیلد (انتشارات نسل نو اندیش)
💎 سلسله دروس استاد حجة الاسلام علی (استاد سطح عالی فلسفه و عرفان _ اسفار و فصوص_ قم و عضو مجمع عالی حکمت اسلامی) 🍀 جهت تهیه سی دی و جلسات: efteghar.blog.ir 👇👇👇👇👇👇👇👇👇 http://efteghar.blog.ir/category/%D9%85%D8%AD%D8%B5%D9%88%D9%84%D8%A7%D8%AA-%D9%88-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B9%D8%B1%D8%B6%D9%87-%D8%B4%D8%AF%D9%87/ ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
4_6019071420355576448.pdf
441.8K
💎 تحصیل و تحقیق فلسفه و عرفان اسلامی استاد علی ( عضو مجمع عالی حکمت اسلامی ) 🍀 دروس و آثار: efteghar.blog.ir ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
❇️ برای در همسرداری، عضو کانال "همسرداری حرفه‌ای" (کانالی فوق‌العاده) شوید: 👇 🆔 @khanevadeh_313
💢 استاد اصغر : ( صوت جلسات ) شامل: 💯۱. 💯۲. 💯۳. 💯۴. ۴۹ ✖️۵. ⭕️ عضویت: 👇👇👇👇👇 ❇️ https://eitaa.com/asghartaherzade
✳️ 🌺 جک کنفیلد نویسنده کتاب مبانی موفقیت (انتشارات نسل نو اندیش)
❇️ 🌺 دارن هاردی، نویسنده کتاب اثر مرکب
🔴 برخی از اعضای محترم پیام هایی انتقادی به بنده ارسال کردند و راجع به معرفی کتب برایان تریسی و دارن هاردی و ... در کانال معترض بودند؛ ⭕️ چند نکته در این زمینه: ۱. کتب موفقیت نوشته شده توسط غربی ها در سه حیطه و محور است؛ الف: نظم و برنامه ریزی و هدف گذاری ب: تجسم خلاق و قانون جذب ج: تلقین ۲. هدف بنده از معرفی کتب امثال تریسی و هاردی، همان محور الف (مباحث مربوط به شیوه برنامه ریزی و نظم و ...) بوده و کتب معرفی شده ( قورباغه را قورت بده و اثرمرکب و هدف) هم در همین راستا هستند و چندان به دو محور دیگر(ب و ج) نپرداخته اند. ۳. خلاصه: کتب معرفی شده وسیله و راه رسیدن رو یاد میده و به تعبیری طریقیت دارن برای رسیدن به خواسته ها و اهداف ... ولی خود هدف گذاری دست خود انسانه ۴. حتی در مورد "قانون جذب و تجسم خلاق" هم میشه تحقیقات ژرفی انجام داد و دیدگاه اسلام رو در این زمینه استخراج کرد و صحت و سقمش رو از نگاه قرآن و روایت بدست آورد . مثلا روایت "تفالوا بالخیر تجدوه" و همچنین حدیث قدسی " «اَنَا عِنْدَ ظَنِّ عَبْدِي الْمُوْمِنِ. من نزد گمان بنده مومن خود هستم.» " می توانند مویدات قدرتمندی باشند... بنابراین گرچه این مساله اگر با رویکرد اومانیستی پرورانده بشه، انحراف و خطا است اما براساس روایات و همین طور با رویکرد توحیدی هم میشه به بحث درباره اون پرداخت و نقاط ضعف و قوتش رو یافت و به نتایج خیلی خوبی رسید به دوستان توصیه می کنم عبارت و روایت "تفالوا بالخیر تجدوه" رو سرچ کنند و دیدگاه علامه رو درباره ی اون در المیزان مطالعه کنند ۵. همچنین درمورد محور سوم (یعنی تلقین) هم میتونیم در منابع خودمون چیزهای فوق العاده ارزشمندی به دست بیاریم؛ مثلا امام علی علیه السلام می فرماید: اگر صبور نيستي،خويشتن را صبور جلوه ده، زيرا كمتر كسي است كه خود را شبيه گروهي كند و سرانجام يكي از آنان نشود. (بحارالانوار، ج ۶۸، ص ۴۲) همچنین امام خمینی در چهل حدیث به این مضمون می فرماید که توحید افعالی رو با تلقین در خودت تقویت کن. پل ژاگو کتابی به اسم قدرت خودتلقینی نوشته (انتشارات ققنوس) ولی ماها تا کنون ... !!! ۶. علوم انسانی غرب گرچه ابطل اباطیل است اما اولا: کتب معرفی شده ربطی به اونها نداره و حتی کتاب روانشناسی هم به حساب نمی آیند و ثانیا: بحث مستقلات عقلی جداست ۷. دوستانِ معترض، اقلا فهرست کتاب ها رو نگاه بفرمایند، بعد نظریه ی اعتراض آمیز خودشون رو ارائه بدهند _ التماس دعا ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
نقد یکی از دوستان بزرگوار به خاطر معرفی برخی کتب نوشته شده توسط غربی‌ها در کانال. جواب ما (بعد از تشکر وافر): اولا: حکمت را باید گرفت ولو از مشرک ثانیا: بلاخره باید از حیث علوم عقلی اسلامی اون‌قدر قوی باشیم که خوب و بد کتاب‌های غربی رو تمییز بدیم تا به جاده‌های انحرافی نرویم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺 استاد : 🔴حوزه های قم و ... ، مسئول شیوع مکاتب و نحله های باطل و عرفان های انحرافی و شبهات علوم انسانی است! 🔴جای طلبکار و بدهکار عوض نشود! 🔴 آیا هزار طلبه فاضل که قدرت استخراج علوم انسانی اسلامی و عرفان‌های صحیح بر اساس مبانی تشیع (که دین عقلانیت و معنویت است) تربیت کرده‌اید؟ 🍃 فیضیه، ۲۵ مرداد ۹۷ ✅ @feghheakbar
1_244311237.pdf
109.9K
برنامه مطالعات خودشناسی با توجه به فرمایشات علامه ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
💎 به منزله تنگه احد در جنگ احد آیت الله : «کرسی علوم انسانی دانشگاه‌ها برای نظام، به منزله تنگه احد در جنگ احد است». اگر اسلام این کرسی را فتح کرد، عقب ماندگی‌هایش خطری ندارد و همه جبران می‌شود، اما اگر اسلام از فتح این کرسی عاجز ماند، تمام پیروزی‌ها روی هواست. ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
💢 وظیفه حوزه در عصر حاضر وظیفه حوزه در حال حاضر، تربیت و پرورش است؛ که این امر تنها در سایه یک مدیریت علمیِ دقیق امکان پذیر خواهد بود - علامه ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
🔴 سیاسی-استعماری بودن برخی مخالفت ها با فلسفه در علامه : در حوزه هاى علميّه و ، بحث حكمت و فلسفه دارج و رائج بود؛ به خلاف كه بحث در مطالب عقليّه نمی كردند. فلهذا متكلّمين شيعه در طىّ بيش از هزار سال هميشه مظفّر و پيروز بودهاند و علماء و فقهائى را همچون ... روى اين اساس، بحث ى قرآن كريم و تدريس حكمت و فلسفه و علوم عقليّه و حوزه هاى و از لوازم لا تنفكّ اين حوزه هاى فقهيّه به شمار می آمد. بارى اين حوزه ها گرم ابحاث قرآنى و تفسيرى و اخلاقى و عرفانى و حكمى و فلسفى بودند درست تا انقلاب مشروطيّت؛ در اين حال كافر سعى كرد تا اوّلًا نجف را از پايگاه علمى و فقهى بودن بيندازد و حوزه ها را متفرّقاً به جاهاى ديگر نقل دهد. و ثانياً تدريس و تفسير و علوم عقليّه و فلسفيّه را از حوزه هاى شيعه براندازد تا علماى آنان را همچون اشاعره از عامّه و و حشويّون ظاهرگرا و بدون مغز و محتوا بنمايد، تا در برابر آنان كسى نايستد و قيام نكند و قدرت بحث و تفكير و مسائل عقليّه و علميّه در حوزه ها پائين آيد. و با نقشه ها و دسيسه هاى مزوّرانه فائق شد. 📗 روح مجرد ، ص ۱۰۶ ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
: این، حقیقتا فاجعه است ... حوزه علمیه اسلام و اهل بیت در درجه اول حوزه کلام بود و بعد حوزه فقه ... ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
انقلاب: ... اما امروز، این گونه نیست. امروز، حوزه‌ی علمیه از زمان خودش خیلی عقب است. حساب یک ذرّه و دو ذرّه نیست. مثل این است که دو نفر سوار بر اسب، در وادی ای همراه یکدیگر بروند و یکی اسبش از دیگری تندروتر باشد و آن‌که اسبش کندروتر است، بعداً به اتومبیل دست پیدا کند. طبیعی است آن‌که اسبش تندروتر است، به گرد او هم نمیرسد. الان وضعیت این گونه است. در حال حاضر، امواج و فلسفه و و حقوق، دنیا را فرا گرفته است. ما وقتی به خودمان برگردیم، خیلی فاصله داریم.   حتّی در «اخلاق» هم این گونه است. یکی از اَعلام حوزه (عَظم‌اللَّه بقائه) - که الان در این‌جا تشریف دارند - چند سال قبل از این، سفری به انگلستان کرده بودند و در آن‌جا کتابخانه‌ای را دیده بودند. به من فرمودند: «یک طبقه از این کتابخانه، کتب اخلاقی بود که فرنگیها در چند سالِ اخیر نوشته‌اند»! در آن چند سال، حوزه‌ی علمیه‌ی قم، چند کتاب اخلاق بیرون داده بود؟ یک هزارم آن؟ یک ده هزارم آن؟ گمانم هنوز هم کمتر از این مقدار است! این تازه اخلاق است که میدانید غرب با اخلاق، چندان سرآشتی ندارد. البته کتب اخلاقی آنها بیشتر، فلسفه‌ی اخلاق و ردّ اخلاق و بیان اخلاقِ غیرمعنوی و اخلاق مادّی است. ما بعد از «معراج السعادة» و «جامع السعادات»، در حوزه هایمان، چه کتابی نوشتیم؟ البته بعدها در چند سال اخیر، چند کتاب اخلاق نوشته شده است؛ چیزی که بشود به عنوان یک کتاب علمی ارائه کرد.   عین همین قضیه در «حقوق» هم مشاهده میشود. شما ببینید چقدر در باب حقوق مدنی، حقوق جزا و انواع و اقسام مباحث حقوقی، تحقیقات گوناگون شده است. این کار، هم در غرب و هم در دنیای اسلامِ غیرشیعه شده است. ما در این زمینه ها انصافاً باید بگویم خیلی عقبیم. حال، این رشته‌ی تخصّصی ماست و بیشترِ تخصّصِ حوزه‌ها تقریباً فقه است.   چقدر در زمینه‌ی فلسفه و کلام و و و مباحث دین شناسی و سایر زمینه‌ها، مطلب نوشته‌اند و چقدر کار کرده‌اند! ممکن است همه‌ی اینها هم غلط باشد؛ اما بالاخره یک متاع فکر و موج فکری است که بخشی از فضای ذهن جامعه را اشغال خواهد کرد. شما در حال حاضر کجایید؟ چطور میخواهید با اینها مقابله کنید؟ کجاست آن «عبدالجلیل رازی قزوینی» که «النقضِ» مناسب این زمان را هم بنویسد و نه یک کتاب، بلکه ده هزار کتاب در این زمینه ها نوشته شود.   امروز دنیا، دنیای امواج است. با امواج و رایانه، همه‌ی مفاهیم از این طرف به آن طرفِ دنیا منتقل میشود. الان دورترین کتابخانه‌های دنیا میتوانند در ظرف مدّت پنچ دقیقه، مطالب کتابی را که در کتابخانه‌ی کنگره‌ی امریکاست، روی صفحه‌ی کاغذ خود چاپ کنند! این گونه، مطالب منتقل می شود. ما از این دنیا عقبیم؛ دیگر چرا این را منکر شویم!؟ این یک عیب قطعی است که حوزه‌ی امروز ما، آن را دارد.   عیب دوم که احتمال میدهم این عیب هم مخصوصِ ما باشد و در گذشته نبوده است، این است که از موجودی انسانی کنونی حوزه، استفاده‌ی بهینه نمیشود. همین حالا در همین حوزه‌ی علمیه‌ی قم، هزاران استعداد برجسته و طلاّب فاضل و جوانان خوب وجود دارد که اگر اندکی به آنان توجّه شود و در جای خود قرار گیرند و کار بایسته‌ای از آنان خواسته شود و از تضییع وقتشان به زواید، جلوگیری شود، هر کدامشان خواهند توانست بخشی از این خلأ را پر کنند.   البته این عیب، زمانِ ما هم بود. آن زمان که ما ساکن حوزه بودیم، همین عیب وجود داشت؛ اما احتمال میدهم که در گذشته ها این گونه نبوده است. مثلاً «علاّمه‌ی حلّی»، مدرسه‌ی سیار درست کرده بود و با «الجایتوی خدابنده» به اطراف راه میافتاد و طلبه ها را با خودش به مدرسه می‌برد. بعضی از قضایای تاریخی، واقعاً انسان را به شک میاندازند که شاید در آن وقت، واقعاً از موجودىِ انسانىِ خود، استفاده‌ی درست می کردند. ☘ http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=3962  ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
💎 فقه اکبر، توحید و معارف است. انقلاب : چالش اصلی روحانیت تبيين و تعلیم دين به معناى واسع کلمه بوده است؛ تعلیم فقه الله، فقه الدین. فقه فقط فروع نيست؛ فقه اکبر، توحید و معارف است؛ چيزهايى است که با غور در مسائل عقلی بايد ان ها را به دست اورد و فهمید و با تهذیب نفس صيقل داد. - در دیدار برخی حوزویان- ۱۵ تیر ۸۳ ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar