eitaa logo
حوزه علمیه تمدن ساز
4.6هزار دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
518 ویدیو
88 فایل
فضایی طلبگی برای نگاهی راهبردی‌تر و عمیق‌تر ... ✏نقد تحجر ✏نقد التقاط @amin_dehghani ◾صوت @s_feghheakbar
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 وظیفه حوزه انقلابی در بیان علامه ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
🍃 بیان درباره علیه السلام فلم يكن اقرب اليه قبولا فى ذلك الهباء الا حقيقه محمد (ص) المسماه بالعقل و اَقربُ الناسِ اليه على بن ابى طالب رضى الله عنه امامُ العالَم و سرُّ الانبياء اجمعين‏. 📚 فتوحات مکیه، باب۶، بحث هباء
💢 امام علی (ع) مظهر عدالت _ این خوی علوی باید در مسئولین احیا شود و مطالبه‌گری مردم در احیای آن دخل بسزا دارد.
صلواتی به مقام شامخ امام علی(ع) هدیه نماییم ... به نیت شفای عاجل بیماران مومن.
امروز اگر نظام و جامعه‌ى ما از فلسفه [اسلامی] محروم بماند، در مقابل اين شبهات گوناگون، اين فلسفه‌های وارداتى مختلف، "لخت و بى دفاع" خواهد ماند. 🍃 انقلاب، قم- ۲۹ مهر ۸۹ ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
💢 کتاب "تمام‌نهج‌البلاغه" ▫️ کتاب شریف تمام نهج البلاغه می‌ارزد که انسان بگوید کلمات حضرت امیر است. آنچه الان در نهج البلاغه‌ای که سید رضی نوشته، هست خطابه است نه خطبه. حضرت وقتی می‌خواهد خطبه‌ای بخواند اول سه چهار جمله دارد که آن حرف‌های فلسفی عمیق آنجاست و آنها در نهج البلاغه نیامده ولی در کتاب تمام نهج البلاغه آمده است. ▫️ بر همه ما لازم است که برای احیای علوم اهل بیت این کتاب شریف تمام نهج البلاغه را بحث کنیم و درس بدهیم چون با آن می‌تواند علی بن ابیطالب علیه السلام، معرفی شود. _ آیت الله در پایان درس خارج فقه خود (۶بهمن۱۴۰۰) در روز چهارشنبه که به مباحث اخلاقی اختصاص می‌دهند
◾️ السلام علیك يا زينب الکبری ... صلّ الله علیك، صلّ الله عليك، صلّ الله علیك.
کتاب تمام نهج البلاغه باید عمومی شود تا شخصیت علمی حضرت امیر(ع) به صورت کامل شناخته شود چرا که بسیاری از فرمایشات حضرت در نهج البلاغه سید رضی نیست. به همت خیرین باید این مهم صورت بگیرد و کتاب تمام نهج‌البلاغه به متخصصان و محققان عرضه شود و آنان نیز این کتاب را تدریس کنند. / آیت الله
💢 این دو گروه (عالم متهتک و جاهل متنسک)، کمر رسول الله را شکستند. 🔸 [علامه ] بدگوئی‌ از فلسفه‌ و عرفان‌ را که‌ دو ستون‌ عظیم‌ از ارکان‌ شرع‌ مبین‌ است‌ ناشی‌ از جمود فکری‌ و خمود ذهنی‌ می‌گفتند؛ و می‌فرمودند: از شرّ این‌ جُهّال‌ باید به خداوند پناه‌ برد؛ اینان‌ بودند که‌ کمر رسول‌ الله‌ را شکستند. آنجا که‌ فرموده‌ است‌: قصَمَ ظَهْرِی‌ صِنْفَانِ: عَالِمٌ مُتَهَتِّکٌ وَ جَاهِلٌ مُتَنَسِّکٌ 🔸 و همچنین‌ نسبت‌ به کسانی که‌ دارای‌ قوّۀ عقلیّه‌ بوده‌ و حکمت‌ و فلسفه‌ را خوانده‌ بودند ولی‌ در امور شرعیّه‌ ضعیف‌ بودند، اعتنائی‌ نداشتند و می‌فرمودند: حکمتی‌ که‌ بر جان‌ ننشیند و لزوم‌ پیروی‌ از شریعت‌ را به دنبال‌ خود نیاورد حکمت‌ نیست‌. 📗 مهرتابان، علامه ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
▪️در صورت امکان یک و برای همه مومنان و یکی از اعضای خانواده که تازه فوت شدند، قرائت فرمایید. ▫️ اللهم صلّ علی محمّد و آل محمّد و عجّل فرجهم امام صادق علیه السلام فرمود: هر که هر روز بیست و پنج بار گوید: «اللّهُمَّ اغْفِرْ لِلْمُؤْمِنینَ وَ المُؤْمِناتِ و المُسْلِمینَ وَ المُسْلِماتِ» خداوند به تعداد هر مؤمنی که در گذشته و هر مؤمنی که تا روز رستاخیز به دنیا خواهد آمد بر او حسنه نویسد و گناهی از او پاک گرداند و درجه ای او را بالا برد.
علامه : بزرگان ما هم به مسائل اعتقادیه بذل توجه ندارند؛ و آن را بی اهمیت تلقی می کنند؛ و امروزه بیشتر به مسائل فقهیه و به خصوص به مسائل اصول فقه عنایت دارند؛ و اگر هم ذکری از فلسفه و حکمت به میان آید می گویند: به مقداری که انسان را در اصول فقه اعانت کند، لازم است؛ زیرا بسیاری از مسائل اصول فقه مشحون از مسائل فلسفی است؛ و این رویه خسرانی است بزرگ، که انسان فلسفه را به خاطر اصول فقه بخواند. علوم عقلیه راه گشا و راهنمای ما بدین معارف هستند؛ علوم عقلیه راه صواب را از خطا نشان می دهد. بنابراین با این علوم می توانیم به حقایق آن معارف برسیم؛ و گرنه تا روز قیامت در جهل فرو مانده ایم و چنین می پنداریم که اخبار و روایات را فهمیده ایم. 📗 سرالفتوح، صفحات ۴۰ تا ۵۵ ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
علامه : بسیاری از روایات ما مشحون به دقیق ترین مسائل عقلی است؛ و چگونه با عدم آشنائی به مسائل عقلیه می توان در این بحر بی کران وارد شد؟ و حاقّ معانی وارده در آن ها را در ابواب مختلفۀ و و ، و ، و و ، و حقیقت ، و کیفیت مخلوق به خالق و غیرها را به دست آورد؟ راویان احادیث أئمه طاهرین سلام الله علیهم اجمعین، همه یکسان نبوده، بلکه هر یک در مرتبه ای خاصّ و درجه ای مخصوص بوده اند؛ و روایاتی که از هِشام بن حَکَم و مؤمن الطاق و نظائرها نقل شده است، بسیار دقیق است و به خوبی می رساند که آنان در علوم عقلیّه متضلّع، و به فنون استنباط احکام و قیاسات عقلیّه، و جدل و خطابه و برهان واقف بوده اند؛ و حضرات معصومین با آن ها با لسان دیگری بسیار دقیق و عمیق حقائق را بیان می فرموده اند. فهمیدن این دسته از روایات بدون خواندن فلسفه و آشنائی با علوم عقلیّه محال است. 📕 سرالفتوح، ص ۴۰تا۵۵ ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 اگر حوزه، حوزه نهج‌البلاغه شد این را می‌فهمد. ▫️ حیات عمل _ علامه ....................................................... ✍ پ‌ن حوزه علمیه تمدن ساز: نهج‌البلاغه دارای ابعاد فلسفی دقیق و قویمی است، هر طلبه‌ای باید در مسائل فلسفی، حداقل در سه حیطه زیر مجتهد شود: ۱_ عین الربط بودن خلق نسبت به خالق (در هستی شناسی و خداشناسی) ۲_ تجسم اعمال (در معاد شناسی) ۳_ انسان کامل (در انسان شناسی) سه مساله فلسفی-عرفانی فوق در فهم معارف دینی و نیز پاسخ به شبهات نقشی بسزا دارد. عدم اشراف بر مسائل فوق و در عین حال خود را منسوب به دین و حجت‌دین معرفی کردن، حق الله و ظلم به معارف اسلامی است. ✅ @feghheakbar
علامه : جای بسی تأسف است که معارف دینی ما آن طور که باید در توده عامه مردم بحث و تحلیل نشده است؛ و عامه مردم در معارف به همان مرحله تقلید اکتفا کرده اند؛ و با آن که در مسائل بسیطه فرعیه عملیه چون حیض و نفاس؛ و بیع و شری، و طهارت و نجاست؛ تقلید میت را جائز نمی دانند؛ گرچه آن مجتهد فقیه میّت چون شیخ طوسی و علامه حلی از محققین فقهاء بوده باشند؛ و می گویند حتماً باید به مجتهد زنده رجوع کرد؛ اما در مسائل اصول اعتقاد ، که مبنای حیات اخروی و زندگی ابدی انسان است، به تقلید میّت اکتفا کرده و آنچه را که بعضی از محدثین در کتاب دعا و یا در جوامع خود بیان کرده اند؛ به عنوان اصل مسلم پذیرفته و مبنای اعتقاد خود قرار داده اند. 📗 سرالفتوح، ص۴۰-۵۵ ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
▫️ اکنون عرفان‌های سکولار و نوظهور بسیاری از افراد را شکار می‌کنند نقش حوزه این است که عرفان کارآمد را در یک نظام سلوکی و تربیتی به راه بیاندازد. ▫️ کمیته عرفانی در حوزه‌های علمیه تشکیل شده است و قرار است که از پژوهشگران در حوزه عرفان حمایت همه جانبه شود و خودش برخی از خلاءها و نیازهایی که در مراکز آموزشی و پژوهشی وجود دارد را بررسی کند. _ محمدجواد رودگر ............................................. ✍ پ‌ن: منتظر تبیین چگونگی عملکرد و اهداف و افراد کمیته عرفانی مزبور هستیم. چرا که در عرصه مقابله با عرفان‌های نوظهور، نیازمند جایگزینی عرفان صحیح و در عین حال همه‌جانبه و در قالب‌های گونه‌گون و جذاب هستیم، که یک مدیریت و و دارای می‌طلبد.@feghheakbar
کانال تخصصی نقد عرفان‌های کاذب:👈@antihalghe
انقلاب: می دانید امروز چقدر در دنیا مسأله‌ی دین شناسی و فلسفه دین، مورد بحث است و چه کسانی می نویسند و می گویند و تحقیق می کنند و ما خبر نداریم؟ این عیب بزرگی است.   البته کسانی از آحاد منتسب به حوزه، کارهای با ارزشی کردند و می کنند؛ اما این کار، کار حوزه - در شکل نظام یافته‌ی آن - نیست. کارهای افراد، غیر از کارِ نظام است. نظام حوزه بایستی جواب بدهد. حالا یک نفری پیدا شد و وارد منطقه‌ای گردید و کاری کرد و محصولی هم داد؛ نمی شود این را به حساب حوزه گذاشت. انصافاً حوزه در این زمینه کاری نمی کند.   🍃 بیانات در جمع برخی از نخبگان حوزه علمیه ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
علامه : 🔸 ... اين برهان که متخذ است از مجموع کتب صدرالمتالهين شيرازى؛ افتخار ما و افتخار اسلام و مسلمین و افتخار بشریت تا روز قيامت، ملاحظه مى کنید که چقدر انسان دارای ترقی و کمال بوده است! 🔸 و کسانی که از فلسفه و حکمت وى دور هستند و در تکاپوى فهم آن عمر عزیزشان را سپرى نمی‌کنند چقدر در ظلمت و جهالت غوطه ورند! 📚 الله شناسی، ج۳، ص۱۶۹ ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
💢 فراخوان جذب همکار پژوهشگر 📝 محورها: تاریخ اسلام، تاریخ تمدن اسلامی، غرب شناسی، تفسیر، فلسفه و حکمت، تاریخ معاصر، انقلاب اسلامی، آینده پژوهی، فقه و حدیث 🔸 شرائط؛ 1️⃣ دارای سابقه پژوهشی منتشر شده یا پایان نامه دفاع شده 2️⃣ سابقه تحصیلی یا مطالعاتی در محورهای یاد شده 📆 مهلت ثبت‌نام و ارسال رزومه تا ۱۰ اسفند ماه ۱۴۰۰ 💢 محل برگزاری: قم المقدسه 📱 ارسال رزومه: 09360944047 در پیام رسان واتس اپ یا ایتا. 💻 دبیرخانه: @admin_mttna_ir ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar