eitaa logo
حوزه علمیه تمدن ساز
4.5هزار دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
563 ویدیو
93 فایل
فضایی طلبگی برای نگاهی راهبردی‌تر و عمیق‌تر ... ✏نقد تحجر ✏نقد التقاط @amin_dehghani ◾صوت @s_feghheakbar
مشاهده در ایتا
دانلود
امروز روزی نیست که حوزه‌های علمیه مثل سابق عمل کنند. سابق وضع دیگر داشت، حالا وضع دیگر. حوزه‌های علمیه بیدار باشند. را، تقوا را، تقوا را نصب عین خود قرار بدهید. فضلا، طلاب علوم دینیه! تقوا، تقوا، تنزیه نفس، مجاهده با نفس‌. یک مجاهد با نفس میتواند بر یک امت حکومت کند. مجاهده کنید، تهذیب کنید. 📚 صحیفه ، ج۶، ص۲۷۴ ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
✳️ 🍃 کو عمل کننده آقا؟! یک بار طلبه ای خدمت آقا رسید و تقاضای دستور العمل نمود. آقا فرمود: دستورالعمل! کو عمل کننده؟ کو عمل کننده آقا! وی گفت: آقا، نصیحت بفرمایید. دعا کنید عمل کنیم. ایشان فرمود: دعا که می کنیم، دعا که چیزی نیست. که انجام ندهیم، ولی همین کافی نیست، بعضی مطالب دوائی است نه فقط دعایی.  باز وی گفت: حالا دستورالعملی بدهید؟ آقا فرمودند: یک چیزی به شما می گویم هر جا بروید این است و جز این نیست. بروید گناه نکنی 📔 فریادگر توحید، ص۱۳۰
#سیرمطالعاتی 💎 زمان پرداختن به فلسفه غرب استاد عبدالرسول #عبودیت (شاگرد علامه #مصباح_یزدی و عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی و استاد مدعو دانشگاه تهران) : 🔸 تا انسان در فلسفه اسلامی اهل نظر نشده است، نباید سراغ #فلسفه_غرب برود که او را به #شکاکیت می‌کشاند. وقتی اهل نظر شد، مطالب خوبشان را می‌گیرد و اشتباهاتشان را فرو می‌گذارد. 🔸 تا وقتی انسان صاحب‌نظر نشده است، ذهن او منفعل است، شکاکیت را قبول کرده، باور نمی‌کند که ممکن است فیلسوفان اسلامی هم #حقیقت را گفته باشند. 🔸 بسیاری از کسانی که ابتدا با فلسفه غرب شروع می‌کنند، در روح خود قبول می‌کنند که فلسفه اسلامی یاوه‌هایی است که فیلسوفان جزم ‌گرا بافته‌اند و دیگر حاضر نیستند به آن دل بدهند و با آن کنار آیند 👈 با اینکه صاحبنظران درجه یک فلسفه #غرب چنین رویکردی به فلسفه اسلامی ندارند. 🔸 کار کردن در فلسفه غرب، برای کسی که هنوز قدرت تجزیه و تحلیل پیدا نکرده است، حتی همراه با نقد استاد، درست نیست. 🍃 فرازی از سیرمطالعاتی استاد عبودیت ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
💎 مزایای استفاده از جلسات صوتی (نرم افزار و سی دی) استاد عبدالرسول : امروز اشخاص می‌توانند با استفاده از امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری عصر حاضر، در هر مکان و زمانی از محضر هر استادی بهره گیرند. با وجود چنین امکاناتی، می‌توان از راه لوح‌های فشرده بهترین درس‌ها را از بهترین استادانی گرفت که چه بسا دیگر درس مورد نظر را تدریس نمی‌کنند. در این صورت اگر شیوه درس دادن استاد مورد پسند نبود، می‌توان بدون رودربایستی و تعهد اخلاقی، سراغ استاد دیگری رفت. حسن همراهی مجازی با استاد، استفاده از وقت هایی است که در حوزه از بین می‌رود. حدود دو سوم از سال -پنج شنبه‌ها، جمعه‌ها، وفیات، اعیاد، روزهای بین ایام تعطیل، ماه رمضان، پانزده روز از محرم، پانزده روز از صفر، عید نوروز، تابستان - تعطیل است و حدود ۱۲۵ روز درس خوانده می‌شود. اگر شخص، جمعه‌ها را به فعالیت غیر درسی اختصاص دهد که ضروری هم است و حدود ۲۰ روز از سال را برای مسافرت، خالی از درس بگذارد، ۲۹۰ روز باقیمانده را می‌تواند از طریق سی‌دی، بدون حضور استاد و هم مباحثه درس بخواند و اگر روزی یک درس بخواند، در یک سال، به اندازه حجم درسی بیشتر از دو سال و نیم تدریس رسمی حوزه را بدون احساس خستگی و فشار خواهد خواند. اگر وقت هایی که در ترافیک فعلی تلف می‌شود، دیر آمدن استاد، گپ زدن قبل و بعد از کلاس و گرفتاری‌های مالی طلبه که ممکن است هجرت از زادگاهش را با مشکل مواجه سازد نیز در نظرگرفته شود، بهتر بودن روش مجازی بر حضور فیزیکی نزد استاد روشن‌تر می‌شود. البته حضور نزد استاد صاحب نفس که اخلاقاً مهذب باشد، مانند مرحوم رحمةالله علیه ، علامه رحمةالله علیه، حضرت آیت الله رحمةالله علیه مؤثر و پربرکت است ولی الان چنین استادانی یا نیستند و یا کمتر در دسترس هستند. ☘ فرازی از استاد عبودیت ( عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره و از اساتید فلسفه دانشگاه تهران) ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
#سیرمطالعاتی 🔴 چهار نفر (طلبه حوزه یا دانشجوی فلسفه) رو فرض کنید؛ اولی روزی ۲ جلسه صوتی دروس فلسفه رو گوش میده دومی روزی ۱ جلسه سومی روزی نیم جلسه چهارمی هیچی خب بعد از ۲_۳ ماه اگر این چهار نفر رو مقایسه کنید شاید تفاوت خیلی محسوسی بینشون نباشه ... ولی بعد از ۳ سال اگه به اونها نگاه کنید، خواهید دید که تفاوتشون بسیار زیاده. اولی تا مرز اسفار و اجتهاد در فلسفه رفته دومی به درجه ی خوب و مطلوبی رسیده سومی هم بالاخره حرفی برای گفتن داره و ... اما چهارمی در همون جهل مرکب مونده 🔴 همینی که هست... روزی ۴۰_۵۰ دقیقه ... این مدت زمان در طول روز هیچ فشاری به آدم نمیاره..... ولی همین اندک، بعد از چند سال تبدیل شده به حجم عظیمی از اطلاعات و مطالعات اساسی و راهبردی ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
🌺 اللهم صلّ علی فاطمة و ابيها و بعلها و امّها و بنیها و سرالمستودع فیها بعدد ما احاط به علمك
💎 🔴 اگر روزی ۶۰ الی ۹۰ دقیقه برای علوم عقلی وقت گذاشته شود ... 🔸 با استماع روزی ۱ جلسه صوتی بدایه الحکمه می توان حدودا ۱۰۰ روزه آن را به پایان رساند 🔸 با مطالعه روزی ۱۰ صفحه ( که کمتر از یک ساعت طول می کشد) از کتاب فلسفه مقدماتی استاد ( که بر اساس آثار فلسفی شهید تدوین نموده) می توان آن را در  ۴۵ روز به پایان رساند 🔸 با استماع روزی ۱ جلسه صوتی از شرح منظومه آیت الله رضی شیرازی می توان امورعامه و الهیات اخص شرح منظومه ( یعنی جلد ۲ و ۳ از آن چاپ پنج جلدی های با تعلیقه علامه ) را در کمتر از ۱۰ ماه به پایان رساند 🔸 با استماع روزی ۱ جلسه صوتی نهایه الحکمه استاد علی می توان ۳۱۰ جلسه ی آن را حدودا ۱۰ ماهه به پایان رساند 🔸 با مطالعه روزی ۶ صفحه ( که کمتر از چهل و پنج دقیقه طول می کشد) از کتاب اصول فلسفه و روش ریالیسم ( جلد  ششم از مجموعه آثار شهید که هر ۵ جلد آن در یک جلد چاپ شده)  می توان آن را حدودا ۶ ماهه به پایان رساند توجه: استاد در سیر مطالعاتی خود مطالعه جلد ۳و۴و۵ اصول فلسفه را مقدم بر جلد ۱و۲ این کتاب نموده 🔸 با مطالعه روزی ۱۰ صفحه (که کمتر از یک ساعت طول می کشد ) از کتاب مبانی و اصول عرفان نظری استاد می توان آن را حدودا ۲ ماهه به پایان رساند 🔸 با استماع روزی ۱ جلسه صوتی تمهیدالقواعد استاد یا یا ... می توان این کتاب را در کمتر از ۲۰۰ روز به پایان رساند. ⭕️ جمع بندی: کل آثار مکتوب و صوتی فوق را به صورت پشت سر هم می توان در کمتر از ۳.۵ سال به اتمام رساند. حال اگر به این آثار به صورت موازی پرداخته شود، سرعت سیر و پیشرفت بسیار چشم گیرتر خواهد شد و در مدتی کوتاه تر می توان به سرمنزل مقصود رسید... نکته: در کنار تمهیدالقواعد به جلد یک اسفار هم پرداخته شود و بعد کم کم به شرح فصوص قیصری و ... ⭕️ نکته راهبردی: می توان برخی از کارهای علمی را با صیغه ی نذر یا عهد بر خود واجب کرد مثلا انسان مطالعه روزانه ۶ صفحه جلد ۳ اصول فلسفه را ( بنابر مرحله ی پیشرفتی که در سیر مطالعاتی فلسفه طی کرده) بر خود واجب کند. و برای ترک آن جریمه تعیین کند. مثلا بگوید در صورت ترک در یک روز باید بیست هزار تومان صدقه پرداخت نمایم. و این را با نذر یا عهد بر خود تحمیل نماید. حضرت علامه تقریبا چنین رویکردی را برای ایجاد انسجام و نظم و پرهیز از لجام گسیختگی در کارها توصیه می فرمایند. ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
مرکز تخصصی علم کلام؛ 👇 https://eitaa.com/kalamcenter ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
حوزه علمیه تمدن ساز
💎 پاسخ فیلسوفانه شهید مطهری به جوان دانشجو شهید علامه : یک وقتی درجایی سخنرانی می کردم؛ دانشجویی آمد و گفت: آقا! خدا در کجا وجود دارد؟ خدا کجاست؟ گفتم: آخر اینکه می گویی «کجاست» منظورت این است که در کجای عالم است؟ گفت: بله. گفتم: نگو خدا در کجای عالم وجود دارد، بگو عالم در کجای خدا وجود دارد؟ گفت: بسیار خوب، حالا اینطور می گوییم: عالم در کجای خدا وجود دارد؟ گفتم: عالم در مرتبه فعل خداست. این حرف غلط است که خدا در کجای عالم است. خدایی که در کجای عالم باشد که اصلا خدا نیست، چون «کجا» هم فعل اوست، وقت و زمان هم فعل اوست، همه چیز فعل اوست. «او در کجای عالم است» معنی ندارد؛ «عالم در کجای اوست» معنی دارد. تازه در اینجا هم کلمه «کجا» را از باب اینکه لفظ دیگر نداریم می گوییم. عالم در کجای خداست؟ در مرتبه فعل اوست؛ یعنی عالم عین فعل اوست، عین خلق و مخلوقیت اوست. عالم فعل اوست؛ تجلی اوست؛ جلوه اوست. این است معنی این مصراع بسیار پر ارزش و پرقیمت (حاجی سبزوارى در منظومه) که: «و اثر الجعل وجود ارتبط» یعنی اثر جعل، وجودی است که آن وجود مرتبط است؛ وجودی است که عین ربط است و وجودی است که خود وجود عین جعل و مجعولیت است نه چیز دیگر. 📚 مجموعه آثار، ج۱۰ (شرح منظومه)، ص ۱۷۵ و ۱۷۶ https://www.instagram.com/p/Bulka12n4Oo/?utm_source=ig_share_sheet&igshid=ithg1lhwb3bq
🍃 تنها یک آخوند "باسواد" (فلسفه اسلامی و عرفان نظری خوان)، می تواند اینگونه پاسخ دهد؛ 👆👆👆👆👆
🌺 شرح صوتی کتاب دروس معرفت نفس که توسط استاد آملی تدریس شده را باید قدر دانست ... حدود ۶۰۰_۷۰۰ جلسه است ... اقلا ۲۰_۳۰ جلسه ابتدای اون رو که شرح مقدمه اون هست رو گوش بفرمایید ... بسیار غنیمت ... الان بنده با اساتید و دانشجویان ارشد و دکترای فلسفه که مواجه میشم، بی سوادی عمیقی در اونها مشاهده میکنم ... مبانی خودمون رو در عرفان نظری و حکمت متعالیه باید قوی کنیم ... از این کتاب ۵۷۰ صفحه اقلا شرح یک صفحه (همین مقدمه اش) را گوش بفرمایید ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
✳️ #موفقیت 🌺 برگرفته از کتاب مبانی موفقیت اثر جک کنفیلد (انتشارات نسل نو اندیش)
🌺 با حضور قلب و توجه، بخوانیم ...
✳ #تزکیه_و_سلوک 💎 امام صادق علیه السلام: برای ما مایه زینت باشید نه مایه ننگ و ذلت و آبروریزی 🔴 این ذلت است ... این تو را کوچک می کند علامه #جوادی_آملی : مومن آبرویش مال خودش نیست. مال خداست. می شود اولیا دم از قاتل فرزند خود بگذرند اما مساله ی آبرو مال خود ما نیست مال خداست و امانت خداست. مومن در مساله آبرو، امین الله است. آدم نباید حرفی بزند تا دیگران بخندند. این ذلت است. امام علی علیه السلام به فرزندش می فرماید : مبادا در جمع کاری کنی یا حرفی بزنی که دیگران بخندند. این کار تو را کوچک می کند. ☘ فرازی از بیانات ایشان در جلسه اخلاق ۱۹ بهمن ۹۶ ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
علامه #جوادی_آملی: شما دقیق ترین مسائل فلسفی یا فقهی یا کلامی یا اصولی را به بازار عرضه کنید، خریدار ندارد؛ اما وقتی #مؤدب بودید در برخوردتان رفتارتان نوشتارتان، مردم متاثر می شوند. ♦ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
هدایت شده از بیسیمچی مدیا 🎬
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
وقتی یک بسیجی واقعی از مذاکره می‌گوید... شهید همت: با کفر سرمیز مذاکره نشستن خصلت قاسطین و ناکثین و مارقین است؛ نه خصلت مؤمنین و متقین ۱۷اسفند، سالروز شهادت محمدابراهیم همت @BisimchiMedia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 انتقاد شدید آیت الله توکل، نماینده مجلس خبرگان رهبری و استاد اخلاق حوزه علمیه قم نسبت به اوضاع فرهنگی مشکوک در شهر مقدس قم پ ن۱: متاسفانه اخیرا با پدیده بدحجابی در حد محسوس در شهر مقدس قم مواجه هستیم که نیازمند برخورد قانونی دستگاه های متولی و امر به معروف و نهی از منکر نرم توسط مومنین است پ ن۲: البته باید گفت: در کنار سایر ارگان ها، خود حوزه علمیه هم قطعا مسئول است @talabegitaejtehad
ظاهر حزب اللهی ها تفاوت چندانی باهم ندارد ... اما ۲ مؤلفه است که تفاوت ماهوی و جوهری آن ها را روشن می کند و آن ها را از تا ، درجه بندی می کند؛ ۱. غیرت سلوکی و عرفانی ۲. غیرت سیاسی و ظلم ستیزی ✅ @feghheakbar
آیت الله #جوادی_آملی: اون دینی که به ما گفته طلب العلم فریضه ... اون دینی که به ما گفته اطلب العلم ولو بالصین گفته چی بخون یا نگفته؟ گفتن چی بخون انما یعنی انما برا حصره دیگه ... انّما العلم ثلاثه آیه محکمه فریضه عادله سنّته قائمه ما متاسفانه تو حوزه گفتیم: آیه محکمه؛ فقه و اصول فریضه عادله؛ فقه و اصول سنه قائمه؛ فقه و اصول اما علامه ( #طباطبایی ) فرمود: آیه محکمه؛ تفسیر و فلسفه فریضه عادله؛ فقه و اصول سنه قائمه؛ اخلاق و حقوق ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
علامه #جوادی_آملی : بر فرض شما در #فقه و #اصول الآن سی‌هزار یا چهل‌هزار شیخ انصاری داشته باشید، این مشکل شما را حل نمی‌کند شبهه‌ی راسل و امثال راسل را که مکاسب حل نمی‌کند. ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
هدایت شده از حوزه علمیه تمدن ساز
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💎 چه علومی یاد بگیریم؟ _ انّما العلم ثلاثة آیةمحكمة، فريضةعادلة، سنةقائمة ( علامه ) ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
#سیرمطالعاتی 💎 بیاناتی از علامه #جوادی_آملی راجع به کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم علامه #طباطبایی 🔸 آن کس می تواند به روز حرف بزند و با سخن روز هماهنگ باشد و به مقتضای زمان سخن بگوید که شاگرد اصول فلسفه باشد. 🔸 متاسفانه! مرحوم علامه در اصول فلسفه، نه در قم، نه در جاهای دیگر، شناخته شده و این کتاب تدریس و پژوهش نشده است؛ از همین رو شاگردانی چون شهید #مطهری کمتر تربیت می شود ... 🔸 اصول فلسفه که تقریبا ۶۰ سال از نوشتن آن گذشته، هنوز در پرده حجاب است و باید رسمی تدریس و تحقیق شود. 🔸 کتابی که علنی با مسایل روز درگیر شد، اصول فلسفه بود. پ ن: با مطالعه روزی ۶ صفحه از این کتاب (که حدود ۴۰ دقیقه طول می کشد)، ۵ ماهه می توان این کتاب ( هر ۵ جلدش) را به پایان رساند ... البته شاید ابتدا جلد ۳و۴و۵ اش و سپس ۱و۲ اش خوانده شود بهتر باشد؛ چون ج۱و۲ بحث #معرفت_شناسی است و قدری سنگین ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar