💢 چرایی و ضرورت تحصیل حکمت اسلامی
💢 آداب تحصیل حکمت اسلامی
💢 #سیرمطالعاتی فلسفه و عرفان اسلامی
🍃 استاد #امینی_نژاد
👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
http://efteghar.blog.ir/1392/10/02/%D9%86%D9%85%D9%88%D8%AF%D8%A7%D8%B1-%D8%AF%D8%B1%D8%AE%D8%AA%DB%8C-%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%D8%AA%D8%AD%D8%B5%DB%8C%D9%84-%D9%88-%D8%AA%D8%AD%D9%82%DB%8C%D9%82-%D8%AF%D8%B1-%D9%81%D9%84%D8%B3%D9%81%D9%87-%D9%88-%D8%B9%D8%B1%D9%81%D8%A7%D9%86
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
💢 پاسخ دکتر محمدتقی فرجی (رئیس بنیاد حکمت و اندیشه) به سروش محلاتی (سکولار و لیبرال حوزوی و قایل به پذیرش ولایت آمریکا)
👇👇👇
https://www.mashreghnews.ir/news/666804/%D9%BE%D8%A7%D8%B3%D8%AE%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D8%B3%D8%AE%D9%86%D8%A7%D9%86-%D8%B3%D8%B1%D9%88%D8%B4-%D9%85%D8%AD%D9%84%D8%A7%D8%AA%D9%89-%D8%AF%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D8%AD%D9%83%D9%88%D9%85%D8%AA-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%D9%89-%D9%88-%D9%88%D9%84%D8%A7%D9%8A%D8%AA-%D9%81%D9%82%D9%8A%D9%87
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
استاد #یزدان_پناه (در مصاحبه با نشریه خط):
حضرت استاد حسن زاده میفرمودند همانگونه که ما برای اجتهاد در احکام شرعی، نیاز به خواندن فقه و اصول با همین روال معمول حوزوی داریم، برای اجتهاد در باب معارف هم به کتابهای بوعلی، فارابی، شیخ اشراق و بهتر از همه #ملاصدرا و #ابن_عربی احتیاج داریم که واقعاً هم مسایل را حل میکنند. بدون اغراق، گاهی در جلساتی از بحث فصوص، باید سیصد روایت در کنار هم چیده میشد تا میتوانستیم یک نتیجهگیری کنیم ...
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
💎 روش فلسفه آموزی در بیان استاد #یزدان_پناه
💢 من به #متنخوانی اعتقاد جدی دارم. بعضیها متنخوانی را تقلید صرف از گذشتگان ميدانند؛ ولي من معتقدم متنخوانی، #ماده_تفکر هست، #ماده_تعمق هم هست، همراهی با بزرگترین فیلسوفان هم هست؛ درست مثل اینکه به جایی برسيم که انگار ملاصدرا مستقیماً استاد ما بودهاست. گاهی در سطح ما قرار میگیرند و به ما كمك ميكنند..
💢 بعضیها متنها را ميخوانند و برای بقیه تعریف ميکنند؛ ولي من به این اعتقاد ندارم و میگویم که این جوابگو نیست. البته باید کمی سرعت بخشید؛ آموزش به شکل منسجم و مجموعهای و دست به دست هم بايد باشد. معمولاً اگر استادی را همراهی کنیم، بیست سال طول میکشد تا یک دوره فلسفه را بخوانيم؛ ولي اگر یکی را همراه یک استاد و دیگری را با استاد دیگر و مقداري را خود فرد بخواند، میتواند به سرعت آن را جمع کرد؛ ولی باید همه متنها خوانده شود؛ بدایه، نهايه، اشارات، اسفار، تمهيد، مصباح و فصوص باید خوانده شود..
💢 در کنار آن، خوب بفهمد. من به #فهم بسیار معتقدم، اما به #حفظ اصلاً معتقد نیستم. بعضیها فقط حفظ میکنند. شخصی، تمام آنچه که استاد میگفت را توضیح میداد؛ ولي از همان متن یک سؤال كه از او کردم، نتوانست جواب دهد. از اول که میخوانید، #دغدغه_فهمیدن داشتهباشید.
💢 متن اوّل را سخت نگيريد؛ مثلاً اگر بدايه ميخوانيد، فقط يك دور نگاه كنيد تا مطالبي را به دست آوريد و اگر سؤالي هم برايتان پيش آمد بنويسد. ممكن است در بدايه مثلاً دويست سؤال و در نهايه صد سوال و در کتاب بعدی ده سوال و بعد هم وقتي به آخرين كتاب ميرسيد، ديگر هيچ سؤالي برايتان باقي نماندهباشد. هر چه جلو ميرويد، سؤالات خود را بنويسيد؛ اما سعي كنيد وقتي به نهايه رسيديد، فقط به دنبال دانستن گزارهها نباشيد. در نهايه، چنين كاري نكنيد. اگر استاد قََدَري در بدايه داشتهباشيد، همانجا فلسفه را در كامتان شيرين ميكند. اگر در بدايه نشد، در نهايه ديگر نبايد كم لطفي كند..
💢 از يكي از دوستان پرسيدم نهايه كه خوانديد چطور بود؟ گفت خيلي عالي بود. در دلم گفتم خیلی خوب نخواندی! چون وقتي به نهايه ميرسيد، بايد با مشكلات فراواني رو به رو شويد و كمي خون دل بخوريد تا آن را حل كنيد ...
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
💢 نقد دهها باره علامه #جوادی_آملی بر مغفول ماندن #آیةمحکمه در حوزهها
🔸 مشکل حوزه های علمیه ما همین است که هم آیه محکمه و هم فریضه عادله و هم سنت قائمه را فقه و اصول دانستند در حالی که آیه محکمه مربوط به خداشناسی امامت شناسی، معاد شناسی، انسان شناسی و امثالهم است و فریضه عادله و هم سنت قائمه مربوط به فقه، اخلاق و حقوق می شود، یعنی دین به ما گفته است که چه بخوانید.
🔸 نهال فروشی جزو بدترین کارهاست، یعنی اگر طلبه ای مستعد است باید مسیر خواجه نصیر را طی کند و افرادی را برای پاسخ به نیازهای جامعه و نظام تربیت کند، نه اینکه خودش در مسیری غیر از علم آموزی قرار بگیرد.
🍃 در جمع حوزویون مشهد/ مرداد۹۸
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
⚫️ صلوات محیی الدین #ابن_عربی بر امام جواد علیه السلام
صَلَواتُ اللهِ و ملائِکتِه و حَمَلةِ عَرشِهِ و جَمیعِ خَلقه مِنْ أرضِهِ و سَمائِهِ عَلی
بابِ اللهِ المَفتوحِ
و کتابِهِ المَشروحِ ،
ماهیَّةِ الماهِیّاتِ ،
مُطلَقِ المُقَیَّداتِ ،
سِرِّ السِّریّات المَوجودِ فی ظِلِّ اللهِ المَمدود ،
المُنطَبِعِ فی مِرآتِ العِرفانِ ،
المُنقَطِعِ مِن نَیلِهِ حَبلِ الوُجدانِ ،
غَوّاصِ بَحرِ القِدَم ،
مَهبِط الفَضلِ و الکَرَمِ ،
حامِلِ سِرِّ الرَّسولِ ،
مُهَندِس الأرواحِ و العُقولِ ،
أدیبِ مَعلَمَةِ الأسماء و الشُّئون ،
قَهرَمانِ الکافِ و النّونِ ،
غایةِ الظُهورِ و الإیجاد ،
مُحَمَّدِ بنِ علیٍّ الجواد ، علیهِ الصَّلوةُ و السَّلام.
📔 رساله مناقب (صلوات بر چهارده معصوم) ابن عربی ، فراز یازدهم
هدایت شده از حوزه علمیه تمدن ساز
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 فوق العاده مهم
⭕️ #تشیع_انگلیسی
مطالب بسیار مهم آیت الله اراکی درباره شیرازی ها و ضرر و ضربه ای که به شیعه و اسلام وارد می کنند
🔸کامل گوش کنید
🔸نشر حداکثری
♦️کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
استاد #یزدان_پناه:
طلبه برای بسیاری از كارها باید به معقول تن دهد. کسی که امروز در وادی معارف دینی میآید، در کنار بحث احکام، به رشته معقول نيز احتياج دارد.
همانگونه که ما برای دانستن احکام شريعت، باید یکسری علوم مختلف، مانند فقه و اصول و حدیث را بخوانیم، برای کارهای معارف و عقائد دینی به طور اعمّ که شامل بحث توحید و معاد و امامت و نبوت و ملائکه و ... که در کتب دینی بسیار زیاد هم هست، به این سنّت فلسفی نیاز داريم.
آنقدر مسائل ریز معارفی وجود دارد که اگر بگویم بیش از ده هزار گزاره میشود، اغراق نیست كه آن دو، عملاً به اينها نپرداختهاند؛ اما در این سنت فلسفی كه بُعد #عرفان_نظری هم از قرن هفتم در آن جا باز کرد و بعد در سنت صدرایی كه عرفان نظری با #حکمت_متعالیه آمیخته شد، به اينها پرداخته شده است. آنها در عین اینکه سر سفرهی فارابی و بوعلی و شیخ اشراق نشستند، بسیاری از اسرار متون دینی را هم با روش فلسفی فهميدند.
🍃 در مصاحبه با نشریه خط
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
استاد #یزدان_پناه:
متن اوّل را سخت نگيريد؛ مثلاً اگر بدايه ميخوانيد، فقط يك دور نگاه كنيد تا مطالبي را به دست آوريد و اگر سؤالي هم برايتان پيش آمد بنويسد. ممكن است در بدايه مثلاً دويست سؤال و در نهايه صد سوال و در کتاب بعدی ده سوال و بعد هم وقتي به آخرين كتاب ميرسيد، ديگر هيچ سؤالي برايتان باقي نماندهباشد. هر چه جلو ميرويد، سؤالات خود را بنويسيد؛ اما سعي كنيد وقتي به نهايه رسيديد، فقط به دنبال دانستن گزارهها نباشيد. در نهايه، چنين كاري نكنيد. اگر استاد قََدَري در بدايه داشتهباشيد، همانجا فلسفه را در كامتان شيرين ميكند. اگر در بدايه نشد، در نهايه ديگر نبايد كم لطفي كند.
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
💢 انقلاب اسلامی به خاطر وجود واعظانی چون شهید #مطهری و شهید مفتح بود نه ...
از قضا روحانیت ما پیش ازاین هم یک اشتباه مهلک دیگر مرتکب شده است که برای من بسیار جای سؤال بوده است و آن اینکه کار منبر وعظ را به مداحانی سپرده است که بعضا جز یک صوت خوش و گاهی ناخوش چیز دیگری در منقار ندارند و تصور آنها از حضرت امام حسین بلا تشبیه یک ...بامعرفت است و به همین دلیل وقتی به این جمله می رسند که حسین مکه، حسین منی، حسین صفا آنقدر روی کلمه صفا می ایستند و تاکید می کنند که گویا منظور از صفا نه سعی بین صفا و مروه بلکه مقصود آدم با صفا و با معرفت است که دربین کلاه مخملی های قدیم ارزش والایی داشت.
اینان همین تصویر را هم به مستمع ناآگاه خود منتقل کرده و امور مذهبی را تا سطح نازلی تنزل می دهند درحالی که اگر انقلاب ۵۷ اسلامی شد به این دلیل بود که واعظانی چون شهید مطهری و شهید مفتح ذهنیت مردم را به سوی تعالی مذهبی سوق داده بودند.
🍃 فرازی از نامه یک مدرس دانشگاه به آیت الله #مکارم_شیرازی
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
💎 غربیها در مواجهه با ملاصدرا
از مرحوم دکتر زریاب که هم دانشگاهی مسلطِ خوبی بود، هم طلبهی خوبی بود ـ ایشان دورهی طلبگی خوبی را گذرانده بود و با علوم اسلامی آشنا بود و شاگرد امام بود ـ یکی از دوستانمان نقل میکرد ـ من خودم از ایشان نشنیدم ـ که یک فرصت مطالعاتی در اواخر عمرش گرفته بود و رفته بود اروپا.
بعد که برگشته بود، گفته بود امروز آن چیزی که من در محیطهای عملیِ دانشگاههای اروپا مشاهده کردم، نیاز به #ملاصدرا و #شیخ_انصاری است.
شیخ انصاری کارش در حقوق است، فقه است. ملاصدرا حکمت الهی است.
میگوید من میبینم امروز اینها تشنهی ملاصدرا و شیخ انصاریاند. این برداشتِ یک استاد غربشناسِ زباندانِ مسلط به چند زبان اروپائی است که سالها هم در آنجاها زندگی کرده و درس خوانده بود و با علوم اسلامی هم آشنا بود. این، برداشت اوست، که برداشت درستی است.
🍃 بیانات #رهبرمعظم انقلاب اسلامی در دیدار اساتید و رؤسای دانشگاهها ۰۹/ ۰۷/ ۱۳۸۶
ملاصدرا و حکمت متعالیه در بیان رهبری:👇👇👇
http://farsi.khamenei.ir/book-content?id=19893
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
هدایت شده از
🔻واکنش صریح شیخ حسین #انصاریان به وقایع ورزشگاه #کربلا
🔹شیخ حسین انصاراین از واعظ شهیر کشور با صدور بیانیهای نسبت به حضور رقاصهها در ورزشگاه #کربلا واکنش نشان داد و نوشت:
در باورمان نمیگنجید در ورزشگاهی در حریم مقدس و پاک کربلا، زنان رقاصه و نوازنده که یادآور فساد بنیامیه و وارث یزید و یزیدیانند حضور یابند
🔹امید است با موضعگیری صریح مراجع و علمای اعلام و اعتراض فراگیر و جدّی شیعیان مخلص و غیور، و اعلام انزجار از اینگونه رفتارهای بیشرمانه و موزیانه و این ظلم فاحش دردآور، این حرکت فجیع در نطفه خفه و از تکرار آن در این سرزمین مقدس جلوگیری شود.
#حجره
#حوزه_تراز_انقلاب_اسلامى
🆔 @hawzah_enghelabi
💎 معنای تبحر در فلسفه
#رهبرمعظم و بصیر:
فلسفه باید در حوزهها رواج پیدا کند.
فلسفه فقط این نیست که ما کتاب منظومه یا اسفار را بگیریم و از اول تا آخر بخوانیم؛ نه،
تبحر در فلسفه به این معناست که ما بتوانیم از تمام افکار فلسفی موجود دنیا - که به شکل ساعتنگاری پیش میرود و ساعتبهساعت فکر فلسفی مطرح می شود - و از #مادّهی_فلسفهی موجود خودمان مطلع باشیم و در مقابل فلسفههای غلط و انحرافی، خودمان را در حال آماده باش نگهداریم و احیاناً اگر نقطهی مثبتی در آنها هست، از آن نقطهی مثبت استفاده بکنیم.
فلسفهی ما اینطوری پیشرفت می کند؛ والّا در حد شناخت افکار و کلامات بزرگان به این اندازه ارزشی ندارد.
فلسفه باید ما را به معرفت کامل برساند.
باید دید در وادی معرفت در سطح بشری، چهکار دارد می شود.
بایستی پی درپی کارهای جدید، افکار جدید، روش ها و متدهای جدید در حوزه مطرح بشود.
🍀 بیانات در آغاز درس خارج فقه- ۳۱/مهر/۷۰
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
💢 وقتی علوم عقلی در حوزه رایج نباشد ...
آیت الله #جوادی_آملی:
💠 در مسايل علمی که مربوط به حوزه های علميه است امروز شبهه ما شبهه عبائيه نيست که مرحوم آقای نائينی و اينها ذکر کردند که در اصول هست بلکه امروز شبهه ما شبهه #کانت و امثال کانت است که شکّاکيت را در دانشگاه ها نشاندند؛ نه امروز شمر آن شمر ۱۴۰۰ ساله است، بلکه شمر نتانياهو است و نه شبهه امروز ما شبهه عبائيه مرحوم نائينی است؛ شبهه، شبهه #کانت است، شبهه #هگل است.
💠 وقتی علوم عقلي در حوزه رايج نباشد، ما به دنبال همان شبهه عبائيه می گرديم که اگر آدم عبايی داشت، نمی داند اين جرقه ای که شد، يا خاک يا گِلي شد، اين به کدام قسمت عبا خورد و اينها! شبهه ما شبهه کعبی نيست شبهه کانت است.
💠 اينها بچه های مسلمان هستند، تا دبيرستان اند اهل نماز جماعت هستند، دعای توسل هستند، دعاي کميل هستند، همينکه رفتند دانشگاه کم کم اين سجادهها کنار می رود، برای اينکه شبهه کانت جلو می آيد. ما همانطوری که بايد بدانيم الآن شمر ما نتانياهو است، بايد بدانيم شبهه ما هم شبهه عبائيه مرحوم آقای نائينی نيست؛ شبهه، شبهه کانت است
💠 و اين علوم عقلی چه به عنوان فلسفه، چه به عنوان کلام، چه به عنوان اخلاق، اينها بايد کاملاً مطرح بشود که آدم بتواند با دست پُر جواب اين دانشگاهی ها را بدهد.
🌀 خارج فقه ۹۵/۰۸/۱۲
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
آیت الله #جوادی_آملی:
💢 مشکل حوزه های فعلی ...
💢 از فلسفه و کلام و حکمت و برهان و اينها خبری نيست ...
💠 فرمود: «إِنَّمَا الْعِلْمُ» با «إنّما» حصر، «إِنَّمَا الْعِلْمُ ثَلَاثَةٌ»؛ آنچه مشکل حوزه های فعلی ماست اين است که ما گفتيم آيه محکمه فقه و اصول، فريضه عادله فقه و اصول، سنّت قائمه فقه و اصول! از فلسفه و کلام و حکمت و برهان و اينها خبري نيست، يک؛ از اخلاق و حقوق اثری نيست، دو؛ به فقه و اصول رسيديم، سه. ما هر سه را در فقه و اصول خلاصه کرديم. در حالی که آن که گفت: «طَلَبُ العِلمِ فَرِيضَةٌ» نه «فَريضٌ»، اوّلين «إنما»ی آن، علوم عقلی و استدلالی است.
🍃 درس_اخلاق ۹۵/۱۰/۰۲
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
عزیزان طلاب می توانند در معیت شرح لمعه، شروع به خواندن بدائه الحکمه نمایند،
و تا رسیدن به کتب سنگین بالاتر همانند شرح اشارات و اسفار و شفا در معقول بتوانند به پایان علوم ظاهری هم برسند و به مرحله اجتهاد یا قریب به اجتهاد برسند که ....
📗 حامل اسرار، استاد #صمدی آملی، ص۳۰ (برای اطلاع از #سیرمطالعاتی فلسفه و عرفان استاد صمدی، به این کتاب رجوع شود)
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
#رهبرمعظم انقلاب:
مکتب فلسفی صدرالمتألّهین همچون همهی فلسفهها در محدودهی ملیت و جغرافیا نمیگنجد و متعلق به همهی انسانها و جامعهها است.
همواره همهی بشریت به یک چهارچوب و استخوانبندی متقن عقلانی برای فهم و تفسیر هستی نیازمندند. هیچ فرهنگ و تمدنی بدون چنین پایهی مستحکم و قابل قبولی نمیتواند بشریت را به فلاح و استقامت و طمأنینهی روحی برساند و زندگی او را از هدفی متعالی برخوردار سازد.
و چنین است که بهگمان ما فلسفهی اسلامی بهویژه در اسلوب و محتوای حکمت صدرایی، جای خالی خویش را در اندیشهی انسان این روزگار میجوید و سرانجام آن را خواهد یافت و در آن پابرجا خواهد گشت.
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
💎 رئسای علوم
علامه #جوادی_آملی:
در علوم عقلی، فلسفه رییس است
اما در امور عملی و علوم عملی، فقه رییس علوم عملیه است، اخلاق و حقوق وجود دارد اما ریاست با فقه است،
این بیان نورانی امیر بیان در نهجالبلاغه فرمود که هر کس بدون فقه تجارت کند، در ربا میافتد، تمثیل است، یعنی در موارد دیگر هم همینطور است، یعنی کسی که در سیاست، فرهنگ، جشنوارههای فرهنگی و مانند آن بدون فقه شود، به گناه میافتد، گودال جلوی تاجران ربا است، گودال سیاستمداران سر از غرب یا شرق درآوردن است، گودال زیرپای فرهنگیان سر از ایرانگرایی درآوردن است، ریاست همه علوم عملیه را حلال و حرام خداوند مشخص میکند، چه واجب و چه حرام است، رییس علوم عملیه فقه است، سهم سید در این بخش وافی و کافی بود و عمری را در این بخش گذرانده بود، او هم حوزه نجف و هم علما را با تعلیم و تدریس انذار کرد، مقلدان را با علام فتوا انذار کرد، جلوی لطمه خوردن و به گودال افتادان حوزه را با فقه مدلل گرفت و هم جلوی به گودال افتادن مردم را با فتواهای خود گرفت.
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
💢 فکر قارونی؛ اسلامی حرف زدن و قارونی فکر کردن
💢 همین است که به جایی نمیرسیم
آیت الله #جوادی_آملی:
ما هر کار خیری که انجام دادیم خودمان را میبینیم و آن مبدأ خلاّق و فیاض را نمیبینیم! ... اگر کسی خدای ناکرده این چنین فکر کند بگوید من خودم زحمت کشیدم به اینجا رسیدم این اسلامی حرف میزند ولی قارونی فکر میکند چون قارون هم همین را میگفت، میگفت من خودم درس اقتصاد میدانستم لذا ثروت پیدا کردم.
ما حق نداریم که اسلامی حرف بزنیم بگوییم مسلمانیم ولی قارونی فکر کنیم بگوییم من خودم ده سال زحمت کشیدم و به اینجا رسیدم!
بسیاری از افراد اسلامی حرف میزنند ولی قارونی فکر میکنند آنها با وجود این همه نعمت خداوند میگویند که ما خودمان زحمت کشیدیم و درس خواندیم و عالم شدیم مگر قارون غیر از این را میگفت او هم میگفت خودم زحمت کشیدم و کار کردم و ثروت به دست آوردم.
این خطر قارونی دامنگیر بسیاری از ماهاست.
اگر کسی بگوید در راه علم ۴۰ سال دود چراغ خوردم حرف قارونی زده است.
بسیاری افراد از مشرک بودن خود بی خبرند؛ وظیفه انسان آن است که از این شرک رقیقی که گرفتار اوست خلاص شود تا از برکات اعتقاد به توحید طرفی ببندیم. ما باید بسیار مراقب اندیشه خود باشیم؛ نگوییم خود زحمت کشیده ایم و عالم شده ایم ...
مگر قارون غیر از این میگفت؟! میگفت من خودم درس خواندم عالم شدم! "إِنَّما أُوتیتُهُ عَلی عِلْمٍ عِنْدی" مگر غیر از این بود؟! چرا به جایی نرسید؟ چرا زمین او را فرو برد؟ ما ـ خدای ناکرده ـ اسلامی حرف نزنیم و قارونی فکر کنیم؛ چه در حوزه چه در دانشگاه.
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
🔴 وقتی مایه علمی نباشد صاحب شبهه را تکفیر می کنیم
🔴 اکنون دست ما از کلام، فلسفه، حدیث و تفسیر خالی است
آیت الله #جوادی_آملی :
آزاد اندیشی یک فضای آزاد می خواهد، کسی که در قفس است در همان محدوده قفس می تواند پرواز کند. ما نباید در محدوده #فقه و #اصول خود را محصور کنیم بلکه باید این محدوده را وسیع کرد؛ اکنون دست ما از کلام، فلسفه، حدیث و تفسیر خالی است و در نتیجه ما آن مایه و ابزار علمی لازم برای آزاد اندیشی را در اختیار نداریم.
نتیجه خالی بودن دست ما از مایه علمی لازم این می شود که با شبهه مخالفت می کنیم در حالی که ما «شر بالذات» در عالم نداریم، حتی بیماری سرطان در عین بیماری بودن برکات بسیار علمی دارد! لذا شبهه از مقدس ترین امور است که به علم عمق و گسترش می دهد
پیامبر اکرم می فرماید: طلب العلم فریضه این تای فریضه، تای مبالغه است؛ یعنی خیلی خلیی طلب علم واجب است! همین دینی که این همه طلب علم را واجب می داند و آن را سفارش کرده است به ما گفته چه بخوانیم، فرمود «إِنَّمَا الْعِلْمُ ثَلَاثَهٌ آیَهٌ مُحْکَمَهٌ أَوْ فَرِیضَهٌ عَادِلَهٌ أَوْ سُنَّهٌ قَائِمَهٌ» اما ما آیه محکمه و فریضه عادله و سنت قائمه، هر سه را فقه و اصول دانستیم
در حالی که آیه محکمه، تفسیر، حکمت و کلام است. سنت قائمه، فقه است و فریضه عادله، اخلاق و حقوق است
اگر #معرفت_شناسی خود را از حسی و تجربی بالاتر نیاوریم فضای علمی خود را محدود کرده ایم آنگاه به جای استقبال از شبهه صاحب شبهه را تکفیر می کنیم. حوزه باید این «إِنَّمَا» را احیاء و پربار کند تا دیگر از طرح شبهه نگرانی نداشته باشد
♦️حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar