💢 خواجه چرا میدود تشنه در این کویها؟!
💢 هشدار میدهم؛ اشتغال منحصر به فقه و اصول جوابگوی مشکلات نسل معاصر نیست
شهید علامه #مطهری :
من به عنوان يک فرد مسئول به مسئوليت الهی، به رهبران عظيمالشأن نهضت اسلامی که برای همهشان احترام فراوان قائلم، #هشدار میدهم
و بين خود و خدای متعال #اتمام_حجت ميکنم که نفوذ و نشر انديشههاي بيگانه به نام انديشه اسلامي و با مارک اسلامي اعمّ از آنکه از روي سوء نيت و يا عدم سوء نيت صورت گيرد،
خطري است که کيان اسلام را تهديد ميکند.
راه مبارزه با اين خطر تحريم و منع نيست.
مگر ميشود تشنگاني را که براي جرعهاي آب لهله ميزنند، از نوشيدن آب موجود به عذر این که آلوده است منع کرد؟!
اين ما هستيم که مسئوليم. ما به قدر کافي در زمينههاي مختلف اسلامي کتاب به زبان روز عرضه نکردهايم.
اگر ما به قدر کافي آب زلال و گوارا عرضه کرده بوديم، به سراغ آبهای آلوده نمیرفتند.
گر نه تهي باشدی بيشتر اين جويها
خواجه چرا ميدود تشنه در اين کويها
راه مبارزه، عرضه داشتن صحيح اين مکتب در همه زمينهها با زبان روز است.
حوزههاي علميه ما که امروز اينچنين شور و هيجان فعاليت اجتماعي يافتهاند بايد به مسئوليت عظيم علمي و فکري خود آگاه گردند، بايد کارهاي علمي و فکری خود را ده برابر کنند،
بايد بدانند که اشتغال منحصر به فقه و اصول رسمي جوابگوي مشکلات نسل معاصر نيست.
📚 مجموعه آثار، ج۲۴، ص۸۶
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔍 #تبیین_و_تحلیل | علامه طباطبایی در قله آزاداندیشی و تعبد بود
👈 گفتگو با دکتر دینانی، به مناسبت ۲۴ آبان ۱۳۶۰، سالروز رحلت علامه طباطبایی
🔸 یکی از عجایب علامهی طباطبایی این است که ایشان در سه شهر سنتی سکونت کرده بود؛ در تبریز متولد شده بود، در نجف درس خوانده بود، در قم هم تدریس کرده بود. در سه شهر سنتی زندگی کرده بود، در پاریس درس نخوانده بود، ولی روشنفکری ایشان از هانری کربن بیشتر بود. کربن به گرد او هم نمیرسید. این که میگویم آزادی، بیخودی نمیگویم؛ احساس وظیفه میکرد که این چیزی را که خداوند نصیبش کرده و این آزادی فکر را به دیگران برساند.
🔹 نماز شب ایشان ترک نمیشد، حرم رفتن ایشان در قم ترک نمیشد، آخر جمعِ بین آن تقدس و آن آزادی فکری یک چیزی شبیه به کرامت است. این مرد اینقدر آزاد بود در عین تدین و تقید به آداب اسلامی، حتی ترک مکروهات و انجام مستحبات را رعایت میکرد.
🔍 مطالعه متن کامل و ارسال نظر:
http://farsi.khamenei.ir/others-dialog?id=43968
هدایت شده از #شهید_رئیسی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
واکنش آیت الله تحریری به اظهارات حسن روحانی
@Talabeasr
💢 اینها مطالب اولیه دین رو نمیفهمند؛
نقد سنگین آیت الله #تحریری بر رئیس جمهور
_ از دقیقه ۱ و ۴۵ثانیه به بعدش رو حتما حتما گوش فرمایید
هدایت شده از عبدالحسین خسروپناه
♨️ تاریخ از حمله مغولها به خود چنین حاکمی به ندیده!
#بنزین
@khosropanah_ir
💎 معنای تبحر در فلسفه
#رهبرمعظم و بصیر:
فلسفه باید در حوزهها رواج پیدا کند.
فلسفه فقط این نیست که ما کتاب منظومه یا اسفار را بگیریم و از اول تا آخر بخوانیم؛ نه،
تبحر در فلسفه به این معناست که ما بتوانیم از تمام افکار فلسفی موجود دنیا - که به شکل ساعتنگاری پیش میرود و ساعتبهساعت فکر فلسفی مطرح می شود - و از #مادّهی_فلسفهی موجود خودمان مطلع باشیم و در مقابل فلسفههای غلط و انحرافی، خودمان را در حال آماده باش نگهداریم و احیاناً اگر نقطهی مثبتی در آنها هست، از آن نقطهی مثبت استفاده بکنیم.
فلسفهی ما اینطوری پیشرفت می کند؛ والّا در حد شناخت افکار و کلامات بزرگان به این اندازه ارزشی ندارد.
فلسفه باید ما را به معرفت کامل برساند.
باید دید در وادی معرفت در سطح بشری، چهکار دارد می شود.
بایستی پی درپی کارهای جدید، افکار جدید، روش ها و متدهای جدید در حوزه مطرح بشود.
🍀 بیانات در آغاز درس خارج فقه- ۳۱/مهر/۷۰
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
May 11
💢 مشکل حوزه های فعلی ...
آیت الله #جوادی_آملی:
💠 فرمود: «إِنَّمَا الْعِلْمُ» با «إنّما» حصر، «إِنَّمَا الْعِلْمُ ثَلَاثَةٌ»؛ آنچه مشکل حوزه های فعلی ماست اين است که ما گفتيم آيه محکمه فقه و اصول، فريضه عادله فقه و اصول، سنّت قائمه فقه و اصول! از فلسفه و کلام و حکمت و برهان و اينها خبري نيست، يک؛ از اخلاق و حقوق اثری نيست، دو؛ به فقه و اصول رسيديم، سه. ما هر سه را در فقه و اصول خلاصه کرديم. در حالی که آن که گفت: «طَلَبُ العِلمِ فَرِيضَةٌ» نه «فَريضٌ»، اوّلين «إنما»ی آن، علوم عقلی و استدلالی است.
_ درس اخلاق ۹۵/۱۰/۰۲
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
💢 دائما «آقا شیخ ترمز» نباشید؛ هی انتقاد کردن و ایراد گرفتن اسمش هدایت نیست؛ توصیه استاد #مطهری به روحانیون
🔸 امروز دنیا میدان مسابقه علم و صنعت شده است. حالا که چنین مسابقهای در دنیا هست باید کوشش کرد و جامعه را به حرکت آورد که در این مسابقه عقب نماند. علیهذا نشستن و هی انتقاد کردن و ایراد گرفتن، این کار را نکن، آن کار را نکن، اسمش هدایت نیست.
🔹 یک روز در مدرسه مروی با چند نفر از آقایان طلاب همین مطلب را میگفتم: آقایان! معنی هادی قوم بودن این نیست که ما تنها حالت منع و توقف به خود گرفتهایم؛ به هر کاری که میرسیم میگوییم این را نکن، آن را نکن، و مردم را گرفتار کردهایم، یک جا هم باید مردم را تشویق کرد و به حرکت آورد.
🔸 همین مثال اتومبیل را ذکر کردم و گفتم که ما باید مثل راننده اتومبیل باشیم، یک جا به اتومبیل گاز بدهیم، یک جا فرمان را بپیچیم، یک جا ترمز کنیم، یک جا مثلًا چراغ بدهیم؛ هر موقعیتی اقتضایی دارد. بعد شوخی کردم و گفتم: ما که نباید همیشه «آقا شیخ ترمز» باشیم، همه جا ترمز بکنیم. تنها ترمز کردن کافی نیست، یک جا هم باید «آقا شیخ فرمان» باشیم، یک جا «آقا شیخ موتور» باشیم.
🔹 یکی از طلاب گفت: ما هیچ کدام نیستیم، ما «آقا شیخ دنده عقب» هستیم!
📒 استاد مطهری، ده گفتار، ۲۶۸- ۲۶۹ (با اندک تلخیص)
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
هدایت شده از حوزه علمیه تمدن ساز
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
علامه #جوادی_آملی:
ما اگر بفهمیم چی بگوییم، دنیا مشتاق است؛
حرفهای #عوامانه داریم، نمیخواهند دیگر!
اگر شما یک حرف عالمانه داشته باشید، او مستقیما مشتاق به دنبال اوست.
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
#اطلاعیه_فلسفه
ثبت نام رشته تخصصی فلسفه اسلامی سطح ۳
موسسه آموزش عالی حوزوی اسراء
تحت اشراف حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی ( دامت برکاته )
سال تحصیلی ۹۸_۹۹
اعضای گروه علمی و سیاستگذاری :
حجج اسلام و اساتید معظم:
۱- استاد یدالله #یزدان_پناه
۲- استاد حمید #پارسانیا
۳- استاد علی #امینی_نژاد
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
💢 رابطه نفس و بدن
یکی از گلوگاههای مهم الهیات و الحاد (ایمان و کفر)، مبحث فیزیکالیست است؛ چرا که در فضای فلسفهی الهی، از تلاش های مهم فلاسفه الهی این است که از کانال نفس و ذهن و ادراکات به تجرد و مجرد و فراطبیعت و موجود غیرمادی، پل بزنند ... و این، مبارزهای نفسگیر میطلبد؛ زیرا فلاسفهی ملحدی که نظریههای فیزیکالیستی راجع به ذهن و پدیدههای ادراکی دادهاند، بسیاری از دعاوی الاهیون را به مغز انتساب دادهاند.
و در واقع باید گفت فلاسفهالهی باید در کنار دهها ادلهای که در باب اثبات تجرد نفس اقامه کردهاند، ادلهای دیگر ناظر به دفع مباحث مطروحه فلسفههای الحادیِ فیزیکالیستی به میدان بیاورند.
و البته پر واضح است که خود مادیانگاران هم به سادگی نتوانند برخی از ادله تجرد نفس را ابطال کنند، لذا باید پای از گلیم خود فراتر ننهند.
و به این ترتیب؛ میتوان در عَرض بیان معروف #هانس_کونگ که مساله شر را #پناهگاه_الحاد معرفی کرد، مساله مجرد یا مادی بودن ذهن را #گلوگاه_اله_و_الحاد نامید.
_ امین دهقانی
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
💢 با وضعیت آموزش فعلی فلسفه، کسی فیلسوف نخواهد شد
استاد عبدالرسول #عبودیت :
فلسفه از لحاظ شیوع رو به افول نیست؛ اینقدر که امروز رساله مینویسند و مدرک دکتری حکمت متعالیه میگیرند و تدریس میشود در دانشگاهها، هیچوقت سابقه نداشته. پس از این جهت رو به افول نیست.
اما اگر منظور از روبهافولبودن این است که فیلسوفی که فهم عمیق از #ملاصدرا داشته باشد و صاحب نظر ـمثل آقای طباطبایی ـ باشد، از این پس کمتر خواهیم داشت، بله چنین است. البته علتش این نیست که امروزه فیلسوفان در انزوا یا بیاعتنایی هستند یا تکفیر میشوند؛ بلکه علت، سبک و روشی است که در حوزه و مؤسسات آن، بر فلسفه مسلط شده؛ این روش که درسها در قالب واحد و ترم و مدرک ارشد و دکتری ارائه میشود. اگر کسی به این روش قناعت کند، هیچ وقت فیلسوف نخواهد شد.
من در مقدمه کتابهایم نوشتهام که چهبسا در آینده کاریکاتوری از فلسفه ملاصدرا ارائه خواهد شد وبه این کاریکاتور ایراد بگیرند که بینیاش بزرگ است، لبهایش اشکال دارد و…؛ اما این #حکمت_متعالیه نیست؛ این توهمی است از حکمت متعالیه
دانشجویی میگفت استاد روش تحقیق ما گفته است ملاصدرا حشیش کشیده و…؛ همین استاد در دوره بعد حکمت متعالیه درس داده بود. از چنین تدریسی چه انتظاری دارید؟
حکمت متعالیه واقعاً گسترده است و ممکن نیست در چند واحد بتوان آن را منتقل کرد. غربیها خیلی کتاب دارند.همچنین دانشگاه آنها خیلی ازدانشجو کار میکشد.وقتی استاد درس میدهد شاید دانشجو بیست کتاب اطراف آن بحث را ببیند.
در کشور ما نوشتن مقاله هم اجرای کاریکاتوری ازغرب است. مدرک دکترا آنقدر زیاد شده که امروزه باید دنبال کسی گشت که دکترا نداشته باشد.اینها کار را خراب کرده.
قبلاً میدیدیم یکی رشتهاش فقه بود و فقط یک منظومه خوانده بود؛ اما وقتی با دکترای حکمت و فلسفه متعالیه فعلی مقایسهاش میکنیم میبینیم با سوادتر از اینها بود؛ چون واقعاً خوب خوانده بود و انگیزهاش هم فهمیدن حقیقت بود؛ نه اینکه صرفاً دکترا بگیرد و بگوید دستم بند شود. این مسائل کار را خراب کرد؛ حوزه را ضعیف و بیش از این هم ضعیف خواهد کرد؛ مگر آنکه سردمداران حوزه توجه جدی به این مسأله بکنند و به روشهای قبل برگردند
نمیگویم عین سابق شود؛ اما باید آنچه بود اصلاح میشد؛ نه آنکه نظام آموزشی را کلاً تغییر دهیم؛ آنهم نظامی که میگویند دردانشگاه جواب نمیدهد؛ آن را به حوزه بیاوریم! در دانشگاه آنهایی که خوب کار میکردند، طلبگی کار میکردند؛ اگر سه واحد یک درس را میگرفت، کنارش ده واحد آن درس را کار میکرد؛ این میشد باسواد و نخبه.
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
هدایت شده از معاونت فرهنگى موسسه آموزشى و پژوهشى امام خمينى ره
موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی)ره( برای سال تحصیلی 400-1399 از فارغالتحصیلان دورههای کارشناسی موسسه، برای تحصیل در مقطع ارشد در 10 رشته (انديشه سياسي اجتماعي معاصر / تاريخ/ علوم سیاسی / علوم قرآن / فلسفه / روانشناسی/ فلسفه دین/ عرفان اسلامی/ حقوق/علوم تربیتی/ دانشپژوه میپذیرد.
زمان ثبت نام : از 16 آذر تا 26 آذرماه 1398
برای دریافت اطلاعات بیشتر و دفترچه راهنما ی آزمون به سایت پذیرش موسسه http://paziresh.iki.ac.ir مراجعه فرمائید
@farhangimoasese
1_53537220.mp3
3.56M
💢 بیانات مهم استاد #امینی_نژاد پیرامون #امتداد_اجتماعی_فلسفه
_ نقش فلسفه در #تمدن_اسلامی
_ #غفلت از امتداد اجتماعی فلسفه به لحاظ تاریخی
_ تولید #حکمت_عملی
_ علت غایی و نقش آن در #علوم_انسانی
_ نقش غایت در #رفتار انسان
_ بازگشت علوم به انسان در حیطه #تکنولوژی و #فناوری
خانه طلاب جوان🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/2731802626C6597703c2f
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
🔴 این هم یکی از بدبختیهای ماست ...
#رهبرمعظم انقلاب:
مغزهایی در این حوزهی علمیه هستند که اگر هر کدام از مراکز تحقیقاتی دنیا این آدم ها را در آن رشته خودشان تربیت کرده بودند، امروز نابغه هایی داشتند این هم، یکی از بدبختی های ماست!!
امروز ذهنهایی در حوزه ی علمیه هستند که اگر در فلان موسسه تحقیقاتی دنیا، در فن ریاضیات یا فیزیک یا علوم طبیعی یا نجوم مشغول بودند، امروز در دنیا، مثل خورشیدی می درخشیدند! و هر روز، یکی از کارهایشان در دنیا، به ثبت می رسید!!
اما این طور مغزها در حوزه ی علمیه ی ما، آدم های معمولی و عادی هستند!!
🍃 ۳۰ بهمن ۱۳۷۰
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
#معرفی_کتاب ۶
#معرفت_نفس
#معاد
💎 «معرفت نفس و حشر»؛ ترجمه و تنقیح جلد ۸و۹ اسفار #ملاصدرا
نویسنده: اصغر #طاهرزاده
تعداد صفحات: ۲۹۲
ناشر: لب المیزان
این کتاب ترجمه و تنقیح جلد۸ و ۹ اسفار ملاصدرا می باشد که در موضوعات نفس انسان و حشر او به بیان نکات ارزشمندی پرداخته است.
مقدمهی نویسنده:
۱- با توجه به این که لازم است اسفار اربعه به عنوان مبانی فکری و عقیدتی جامعه ی اسلامی کتاب درسی شود لازم است در بعضی از موارد تنقیح گردد تا طلبه و دانشجو بتوانند با مطالب به صورت شسته و رفته روبه رو شوند و بدین لحاظ امیدواریم ترجمه و تنقیح جلد هشتم و نهم اسفاراربعه کمکی باشد به کسانی که مایل اند مباحث نفس و معاد را بدون حواشی دنبال کنند.
۲- این سخن از مسلّمات است که شناخت حقیقت زندگی در گرو معرفت به حقیقت نفس است و تا کسی حقیقت خود را نشناسد نه به راحتی متوجه خالق خود می شود و نه به نحو ممکن ابدیت نفس خود را به صورتی شایسته خواهد شناخت. از این جهت معرفت نفس کلید معرفت حق و شناخت آخرت است و اصل دین نیز ایمان بالله و یوم الآخر می باشد و حقیقتاً تا نفس را نشناسیم، «مرگ» به عنوان یک مجهول و گاهی یک کابوسِ مبهم برایمان باقی می ماند.
۳- تصور بنده آن است که اهمیت علم شریف «معرفت نفس» به خوبی در سخنان ائمه ی دین (ع) روشن است تا آن جایی که امام الموحدین علی (ع) می فرمایند: «عَجِبْتُ لِمَنْ یَنْشُدُ ضَالَّتَهُ وَ قَدْ أَضَلَّ نَفْسَهُ فَلَا یَطْلُبُهَا» در شگفتم از کسی که گمشده اش را می جوید درحالی که خود را گم کرده ولی در جستجوی آن نیست.
۴- وقتی در راه معرفت نفس به درستی گام زنیم به مصداق «آفتاب آمد دلیل آفتاب» به خوبی به این باور دست می یابیم که «فَإِنَّ الْجَاهِلَ مَعْرِفَةَ نَفْسِهِ جَاهِلٌ بِکُلِّ شَیْءٍ» آن کسی که به نفس خود جاهل است به همه چیز جاهل است و متوجه می شویم تنها از دریچه ی معرفت نفس است که می توانیم جهان را به طور صحیح بنگریم به طوری که عارف و فیلسوف گرانقدر حضرت علامه #طباطبایی «رحمة الله علیه» در رساله الولایه می فرمایند: «و بالجمله، این که معرفت نفس، برترین راه ها و نزدیک ترین راه به کمال است، چیزی است که هیچ تردیدی در آن نمی توان کرد» و هم او می فرمایند: «و راه دوم که سیر انفسی باشد - راه اول سیر آفاقی بود- عبارت است از رجوع و بازگشت به نفس و شناخت و معرفت خداوند از طریق آن. زیرا نفس از نظر وجودی، هیچ گونه استقلالی از خود ندارد و شناخت موجودی که کاملا وابسته و غیر مستقل است از شناخت موجود مستقلی که مقوِّم و نگهدارنده ی اوست، جدا نیست» و سپس در ادامه می فرماید: از طریق سیر آفاقی چون موجب علم حصولی می شود، معرفت حقیقی به دست نمی آید «پس حاصل آمد، که هیچ راهی غیر از راه معرفت نفس موجب پیدایش معرفت حقیقی نمی گردد. امّا راه معرفت نفس راهی نتیجه بخش بوده و موجب حصول معرفت حقیقی می شود. و آن راه این است که انسان، روی دل خویش را به سوی حق بگرداند و از هر مانعی خود را جدا سازد و دل بِبُرد و به خویش رجوع کند و به خود بپردازد تا آن که به مشاهده ی خویشتن خویش نائل آید، آن خویشتنی که حقیقتش عین نیاز به خداوند سبحان است و هرکه شأنش چنین باشد مشاهده ی آن، از مشاهده ی مقوِّم آن، جدا نخواهد بود».
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar