🔴 این هم یکی از بدبختیهای ماست ...
#رهبرمعظم انقلاب:
مغزهایی در این حوزهی علمیه هستند که اگر هر کدام از مراکز تحقیقاتی دنیا این آدم ها را در آن رشته خودشان تربیت کرده بودند، امروز نابغه هایی داشتند این هم، یکی از بدبختی های ماست!!
امروز ذهنهایی در حوزه ی علمیه هستند که اگر در فلان موسسه تحقیقاتی دنیا، در فن ریاضیات یا فیزیک یا علوم طبیعی یا نجوم مشغول بودند، امروز در دنیا، مثل خورشیدی می درخشیدند! و هر روز، یکی از کارهایشان در دنیا، به ثبت می رسید!!
اما این طور مغزها در حوزه ی علمیه ی ما، آدم های معمولی و عادی هستند!!
🍃 ۳۰ بهمن ۱۳۷۰
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
#معرفی_کتاب ۶
#معرفت_نفس
#معاد
💎 «معرفت نفس و حشر»؛ ترجمه و تنقیح جلد ۸و۹ اسفار #ملاصدرا
نویسنده: اصغر #طاهرزاده
تعداد صفحات: ۲۹۲
ناشر: لب المیزان
این کتاب ترجمه و تنقیح جلد۸ و ۹ اسفار ملاصدرا می باشد که در موضوعات نفس انسان و حشر او به بیان نکات ارزشمندی پرداخته است.
مقدمهی نویسنده:
۱- با توجه به این که لازم است اسفار اربعه به عنوان مبانی فکری و عقیدتی جامعه ی اسلامی کتاب درسی شود لازم است در بعضی از موارد تنقیح گردد تا طلبه و دانشجو بتوانند با مطالب به صورت شسته و رفته روبه رو شوند و بدین لحاظ امیدواریم ترجمه و تنقیح جلد هشتم و نهم اسفاراربعه کمکی باشد به کسانی که مایل اند مباحث نفس و معاد را بدون حواشی دنبال کنند.
۲- این سخن از مسلّمات است که شناخت حقیقت زندگی در گرو معرفت به حقیقت نفس است و تا کسی حقیقت خود را نشناسد نه به راحتی متوجه خالق خود می شود و نه به نحو ممکن ابدیت نفس خود را به صورتی شایسته خواهد شناخت. از این جهت معرفت نفس کلید معرفت حق و شناخت آخرت است و اصل دین نیز ایمان بالله و یوم الآخر می باشد و حقیقتاً تا نفس را نشناسیم، «مرگ» به عنوان یک مجهول و گاهی یک کابوسِ مبهم برایمان باقی می ماند.
۳- تصور بنده آن است که اهمیت علم شریف «معرفت نفس» به خوبی در سخنان ائمه ی دین (ع) روشن است تا آن جایی که امام الموحدین علی (ع) می فرمایند: «عَجِبْتُ لِمَنْ یَنْشُدُ ضَالَّتَهُ وَ قَدْ أَضَلَّ نَفْسَهُ فَلَا یَطْلُبُهَا» در شگفتم از کسی که گمشده اش را می جوید درحالی که خود را گم کرده ولی در جستجوی آن نیست.
۴- وقتی در راه معرفت نفس به درستی گام زنیم به مصداق «آفتاب آمد دلیل آفتاب» به خوبی به این باور دست می یابیم که «فَإِنَّ الْجَاهِلَ مَعْرِفَةَ نَفْسِهِ جَاهِلٌ بِکُلِّ شَیْءٍ» آن کسی که به نفس خود جاهل است به همه چیز جاهل است و متوجه می شویم تنها از دریچه ی معرفت نفس است که می توانیم جهان را به طور صحیح بنگریم به طوری که عارف و فیلسوف گرانقدر حضرت علامه #طباطبایی «رحمة الله علیه» در رساله الولایه می فرمایند: «و بالجمله، این که معرفت نفس، برترین راه ها و نزدیک ترین راه به کمال است، چیزی است که هیچ تردیدی در آن نمی توان کرد» و هم او می فرمایند: «و راه دوم که سیر انفسی باشد - راه اول سیر آفاقی بود- عبارت است از رجوع و بازگشت به نفس و شناخت و معرفت خداوند از طریق آن. زیرا نفس از نظر وجودی، هیچ گونه استقلالی از خود ندارد و شناخت موجودی که کاملا وابسته و غیر مستقل است از شناخت موجود مستقلی که مقوِّم و نگهدارنده ی اوست، جدا نیست» و سپس در ادامه می فرماید: از طریق سیر آفاقی چون موجب علم حصولی می شود، معرفت حقیقی به دست نمی آید «پس حاصل آمد، که هیچ راهی غیر از راه معرفت نفس موجب پیدایش معرفت حقیقی نمی گردد. امّا راه معرفت نفس راهی نتیجه بخش بوده و موجب حصول معرفت حقیقی می شود. و آن راه این است که انسان، روی دل خویش را به سوی حق بگرداند و از هر مانعی خود را جدا سازد و دل بِبُرد و به خویش رجوع کند و به خود بپردازد تا آن که به مشاهده ی خویشتن خویش نائل آید، آن خویشتنی که حقیقتش عین نیاز به خداوند سبحان است و هرکه شأنش چنین باشد مشاهده ی آن، از مشاهده ی مقوِّم آن، جدا نخواهد بود».
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
1_148095564.pdf
273.4K
💢 جلوگیری از تفکر فلسفی چه پیامدهای منفی به دنبال دارد؟
افق حوزه- شماره جدید
آیت الله العظمی #سبحانی:
https://eitaa.com/e_sobhani
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
💢 منع از فلسفه، حوزه های علمیه را تبدیل به پایگاهی برای مکتب اخباریگری و سلفیگری خواهد کرد
💢 آثار منفی تعطیل کردن تفکر فلسفی
حضرت آیتالله #سبحانی در فصل پنجم رساله «الدراسات الفلسفیه بین الرفض والقبول» به این بحث پرداخته اند
آنچه از راه نقل درباره معارف دینی در دسترس میباشد اخبار واحد است که فاقد ارزش علمی و عملی است و آنچه که در بخش عقاید و معرفت دینی نیاز است، یقین می باشد نه احتمال و گمان.
برای مشخص شدن آثار منفی جلوگیری از یادگیری فلسفه، برخی از عقاید منکران آن را ذکر میکنیم. احمد ابن تیمیه، یکی از مخالفان سرسخت مباحث فلسفی است که برای جلوگیری از نقش عقل و فکر، روش نادری را در باب معارف دینی به وجود آورده و در این زمینه به خبر واحد عمل میکند.
یادگیری فلسفه و پرداختن به آن برای هر کسی مقدور نیست، بلکه نیازمند استعداد، ذهن روشن، فکر درست و صلاحیت خاصی است.
منع همه دانش پژوهان و طلاب علوم دینی از آموزش و اشتغال به فلسفه آثار بدی دارد و نتیجه ¬ای جز این ندارد که حوزه های علمیه را تبدیل به پایگاهی برای مکتب اخباریگری یا سلفیگری خواهد کرد. بنابراین باز کردن راه تعلیم و تعلم فلسفه برای کسانی که شرایط مطلوب آن را دارند لازم است.
برخی از معترضان به فلسفه هستند که از روش آن¬ها با عنوان تفکیک یاد میشود و کتابی با همین عنوان نیز نوشته شده است، اما ما پیشنهاد میکنیم که عنوان دیگری برای آنها به کار گرفته شود؛ چراکه اصطلاح #تفکیک میتواند به دستاویزی برای دشمنان اسلام تبدیل شود تا آن را به عنوان سندی برای جدایی دین و شریعت اسلامی از تعقل و تفکر و عدم برخورداری اسلام از دلیل و برهان معرفی کنند.
_ ادامه در افق حوزه
آیت الله العظمی #سبحانی:
https://eitaa.com/e_sobhani
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
#معرفی_کتاب ۷
#فلسفه_دین
#هرمنوتیک
💎« نقد و بررسی مبانی هرمنوتیکی #شلایرماخر »
نویسنده: سیدمحمود مرتضوی #شاهرودی
تعداد صفحات: ۴۶۴
انتشارات: موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی
امروزه بررسی و نقد تئوری ای موجود در تاریخ هرمنوتیک، دل مشغولی بسیاری از اندیشمندان حوزه و دانشگاه است.
در این میان، نظری های تحول آفرین، از جمله نظریه هرمنوتیکی شلایرماخر، اهمیت بیشتری دارند.
این کتاب در موضوع مبانی هرمنوتیکی نظریه قرائت های مختلف از دین با نگاه انتقادی، با ذکر چکیده در یک مقدمه و چهار فصل و یک نتیجه تدوین و تنظیم شده است.
پس از بیان مقدمه در فصل اول؛ طرح تحقیق آمده، در آن سوال های اصلی، فرضیه ها و پیشینه موضوع بیان شده؛ و نیز واژه های کلیدی چون: دین، هرمنوتیک، تعدد قرائت ها، تفسیر، نقد، #معرفت_شناسی و...توضیح داده شده است.
فصل دوم؛ اصول و قواعد هرمنوتیکی شلایر ماخر
این فصل به تبیین و نقد آراء و دیدگاههای شلایر #ماخر، #هایدگر، #گادامر و... در باب هرمنوتیک و تأویل اختصاص دارد.
شلایرماخر با دوری دانستن پدیده ی فهم تاحدودی دسترسی به مقصد مولف را ممکن می داند. #دیلتای در امر تفسیر دستیابی به نیت مولف را مهم می شمارد، اما هایدگر و گادامر با دخالت دادن پیش فرض های مفسر در عمل تفسیر و حلقوی دانستن تفسیر، دست یابی به نیت مولف را مهم ندانسته بلکه غیر مستقیم، امکان فهم های گوناگون را از یک متن و یا هر اثر دیگر را که همه پذیرفتنی است، پیشنهاد می کنند.
در نقد این دیدگاه ها دخالت تام و تمام پیش فرضها پذیرفته نشده و نکات دیگری از اندیشه های آنان نیز مورد نقد قرار گرفته است.
فصل سوم؛ اصول و قواعد فهم اثر از دیدگاه قرآن کریم و سنت شیعی
فصل چهارم؛ نقد و تحلیل آموزه های هرمنوتیکی شلایرماخر
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
1_152343284.mp3
7.95M
💢 انتقاد شدید استاد #ربانی گلپایگانی در درس خارج کلام امروز خود به پرداختن به بحثهای زائد و بی فایده اصولی به جای پرداختن به مسائل و شبهات روز جامعه!
💢 بیان اهمیت شدید پرداختن به فلسفه و علم معرفت شناسی و هرمنوتیک و ...
💢 عدم کارایی روش ترمی_واحدی
_ ۲۵ آذر ۹۸
@kharejkalam
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
🔴 آیت الله العظمی #بهجت و فلسفه
👇👇👇👇👇
http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13920230000579
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
30.9M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 هانری #کربن وقتی آزادی فکری علامه #طباطبایی را دید، فهمید او کجا و #هایدگر کجا؟!
_ استاد #دینانی درباره شخصیت علمی علامه طباطبایی
#امیل_بریه
#اتین_ژیلسن
♦️ کانال فلسفه اسلامی در تلگرام:
✅ t.me/feghheakbar
از حیث قدرنشناسی، باید گفت:
مَثَل حکمت متعالیه در بین ما (حوزویان و دانشگاهیان)، مَثَل موسی کلیمالله است در بین بنیاسرائیل.
- امین دهقانی
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
#رهبرمعظم انقلاب:
"فقه" ستون فقرات،
"علم کلام" جزو پایهها
و "فلسفه" از لوازم حتمی
حوزههای علمیه محسوب میشوند
و این سه را بایستی مدرسین خوب و کارامد به طلاب علاقهمند و جوینده بیاموزند و حوزهها نیز در این زمینه گرم، پوینده، فعال و با نشاط حرکت کنند،
اما در کنار این فنون اصلی، آشنایی با تفسیر، علم اصول، علم حدیث و رجال و علوم گوناگون دیگر نیز ضروری است. آشنایی با فنون تبلیغ دین امروز یک ضرورت است و کارگردانان و طراحان اصلی حوزه علمیه باید با توجه به نتایج علوم ارتباطات، کارهای خود را برنامهریزی کنند و این مباحث را در حوزهها آموزش دهند.
کسانی که در زمینه تبلیغ دین تلاش میکنند، باید با جریانهای فکری دنیا آشنا باشند، مخاطبان خود را بشناسند و آنها را انتخاب کنند تا بتوانند متناسب با استفهام و استفسار آنها و آنچه در ذهن دارند، سخن بگویند. همچنین طلاب باید با یک یا چند زبان زنده دنیا آشنایی داشته باشند، زیرا دانستن زبان خارجی برای طلاب علوم دینی یک ابزار حتمی کار محسوب میشود.
روحانیون در همه حال باید به این نکته مهم توجه کنند که تلاش آنها باید برای جلب رضای خدا و تحکیم دین خدا و اعلای کلمهالله باشد و این همان چیزی است که میتواند آنها را موفق و سخنشان را دلنشین و مؤثر کند.
👇
http://farsi.khamenei.ir/news-content?id=873
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
💢 کانال رسانه حکمت اسلامی:
🆔 @mediahekmat
💢 کانال استاد #خسروپناه:
🆔 @khosropanah_ir
💢 کانال استاد #ربانی گلپایگانی:
🆔 @kharejkalam
آیت الله سیفی مازندرانی:
حوزه باید پاسخگوی شبهات کلامی و فقهی و سیاسی باشد، مصداق اتم وظیفهی روحانیت تبیین و توسعه مبانی نظام و پاسخگوئی به شبهات است.
┅═✧❁🌷فِقه فَعّال🌷❁✧═┅
🔴 هر گونه شبهه فقهی، کلامی، سیاسی توسط آیت الله سیفی مازندرانی (حفظه الله) پاسخ داده خواهد شد.
💢 عضویت در کانال فقه فعال: 👇👇👇
http://eitaa.com/joinchat/352321569Cf34ac82714
#رهبرمعظم انقلاب:
... ما نباید بگذاریم فلسفه به یک سلسله ذهنیات مجرد از معنویت و خدا و عرفان تبدیل شود. راهش هم تقویت فلسفهی #ملاصدرا است.
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
💎 نتیجه ی مخالفت با علامه #طباطبایی از زبان #رهبرمعظم انقلاب
#رهبرمعظم انقلاب:
🔶 در گذشته در حوزهی قم با فلسفه و وجود مرحوم آقای «#طباطبایی» مخالفت می شد. می دانید درس اسفار ایشان به دستور تعطیل گردید و ایشان مجبور شد شفا تدریس کند. در دورهی اخیر، قم مرکز حوزهی فلسفی ما بوده است؛ آقای طباطبایی هم انسان کاملاً متشرّع، مواظب، دائمالذّکر، متعبّد، اهل تفسیر و اهل حدیث بوده؛ از آن قلندرمآبهای آنطوری نبوده است - البته جلسات خصوصی را کاری نداریم - مراتب علمی و #فقه و اصولش هم طوری نبوده که کسی بتواند آنها را انکار کند؛
🔶 درعینحال کسی مثل آقای طباطبایی که جرأت کرد و فلسفه را ادامه داد
و عقب نزد،
اینطور مورد تهاجم قرار گرفت.
🔶 نتیجه چیست؟
نتیجه این است که امروز سطح تفکّرات و معرفت فلسفی ما در جامعه و بین علمای دین محدود است.
با بودنِ استادی مثل آقای طباطبایی، جا داشت امروز تعداد زیادی استاد درجهی یک از تلامذهی ایشان در قم و دیگر شهرستانها داشته باشیم.
آقای طباطبایی فرد فعّالی بود؛ بنابراین جریان فلسفیای که به وسیلهی ایشان پایهگذاری شد، باید به شکل وسیعی گسترش پیدا میکرد، که نکرده است.
البته ما همان وقت مقلّد آقای «بروجردی» بودیم و الان هم با چشم تجلیل و تعظیم به ایشان نگاه میکنیم؛
اما بالاخره هرچه بود، نتیجهاش این شد.
🔶 این نباید تکرار شود.
🍀 ديدار اساتید علوم عقلی حوزه علمیه قم- ۸۲/۱۰/۲۹
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
🔴 فقها شیخ انصاری را سرمشق خود قرار دهند ...
💎 از #شیخ_انصاری (ره) هر وقت مساله عقلی مشکلی سؤال میکردند،
جواب میفرمودند:
من وزیر داخله اسلامم و #حاجی_سبزواری وزیر خارجه است. به ایشان مراجعه نمائید.
مرحوم آیة اللـه حاج میرزا محمّد ثقفی (صاحب تفسیر روان جاوید و نوۀ مرحوم میرزا أبوالقاسم کلانتر مقرر شیخ انصاری ):
چندی بود میخواستم نکته را تذّکر دهم میترسیدم جسارت شود تا این زمان که عنان اختیار از دست رفت و ناچار شدم از حدّ خود تجاوز نمایم و آن آنستکه علماء اعلام و فقهاء اسلام کثر اللـه أمثالهم تکلیف عوام را معلوم فرمودهاند چنانکه مرحوم سیّد در عروة الوثقی میفرماید مورد تقلید، احکام فرعیّه عملیّه است
و در اصول دین و فقه و علم نحو و صرف و لغت و موضوعات مستنبطه عرفیّه یا لغویّه و موضوعات صرفه تقلید راه ندارد.
و از این جا معلوم میشود وظیفه آن ها همان بیان أحکام شرعیّه فرعیّه است و این منصبی است که امام علیهالسّلام به آنها مرحمت فرمودهاست؛ لذا مناسب است خودشان هم از مقامشان تجاوز ننمایند؛ چون میدانند هرعلمی اهل و متخصّص و خُبره دارد و جاهل در مسئله باید به اهل ذکر آن رجوع نماید؛
خوب است در مسائل عقلیّه و ادبیّه و تاریخیّه آنچه را فن ایشان نیست وارد نشوند و اگر کسی از این قبیل مسائل سؤال نمود ارشاد به أهلش نمایند
چنانچه شنیدهام بنای مرحوم شیخ انصاری قدّس سرّه که حقّاً باید أعمالش مانند اقوالش سرمشق علمائ متأخّرین باشد بر این بوده که هر وقت مسألة عقلیّه مشکلی از ایشان سؤال مینمودند جواب میفرمودند:
«من وزیر داخلة اسلامم و حاجی سبزواری وزیر خارجه است. به ایشان مراجعه نمائید.»
و اوقاتی که بنده در قم بودم از مرحوم شیخ استاد ما علیه الرحمه سؤال نموده بودند از ممالک اروپا که کیفیّت وحی بر پیغمبر چگونه است رجوع فرمودند به اساتید معقول جوابش را بنویسند و اگر مسائل ادبی یا تاریخی سؤال میشد مذاکره شده بود که به اهل فنّش مراجعه شود،
البته شأن فقیه نیست که همه چیز را بداند ولی باید بداند که سؤال از هر مسأله باید از اهل ذکرش بشود، اگر خود را اهل ذکر آن مسأله نمیداند ارشاد به أهلش فرماید.
بنده تعجّب میکنم از بعضی آقایان که هر چه هر که از آنها سؤال میکند جواب میدهند!
مگر مجبورید ندانسته جواب بگوئید؟!
شما میدانید طبیب نیستید، چرا معالجه میفرمائید؟! بلکه آن بیچاره دوای شما را خورد و مُرد با آنکه میگوئید طبیب ضامن است اگر چه حاذق باشد. مگر نمیدانید اهل شعر نیستید، چرا شعر میگوئید تا به ضرورت دچار شوید و معنی میکنید تا در نزد ادبا و اهل معنی موهون شوید؟! با آنکه میدانید به مقدّمات اجتهاد کسی ادیب نمیشود.
و از همه بدتر ورود در مسائل عقلیّه است، چون سرزمینی است که ایمان فلک رفته بباد؛ اگر خواسته باشید بر طبق اخبار جواب بفرمائید، ظواهر ادله در این باب شاید اختلافش بیش از اخبار فروع باشد و تا شخص احاطه به آن ها نداشته باشد و علاج تعارضش را نکرده باشد و وجه جمع میان آنها را نیافته باشد و با عقل صریح مطابقه ننموده باشد نمیتواند جواب بگوید؛ علاوه بر آنکه حجّیّت آنها معلوم نیست. و اگر خواسته باشید بر طبق قواعد عقلیه جواب بگوئید، وا حسرتا؛ علاوه بر استعداد و عقل کامل یک عمر زحمت و مجاهدت میخواهد تا اگر خداوند از این علم نصیبی برای او مقدر فرموده باشد به او واصل شود. لذا کمتر فقیهی است که در این رشته وارد شده باشد و سلامت خارج شده باشد.
📚 تفسیر روان جاوید، ج۱، ص ۱۱۱-۱۱۳
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar