💢 لوازم عمامه، بسیار بسیار سنگین است.
رهبر انقلاب:
ما غالباً به این دوستانى که عمامه سرشان میگذارند عرض میکنیم که این عمامهی شما وزن کمى دارد، چند سیر، بههرحال سبک است، اما در معنا نخیر، اگر انسان بخواهد این بار را به معناى واقعى کلمه متحمّل بشود، بسیار بسیار سنگین است.
🗓۱۳۶۸/۱۲/۲۲
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
هدایت شده از مجتبی مصباح
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 اگر میخواهید کار فرهنگی موثر انجام بدید، طرح ولایت
🔹 خاطره حجت الاسلام و المسلمین دکتر مجتبی مصباح از مرحوم علامه مصباح یزدی قدس سره
🔺آیین اختتامیه دوره طلاب خواهر که با هدایت و راهبری حوزه علمیه استان فارس در مشهد مقدس برگزار گردید.
✅ @mojtabamesbah_ir
برخی ویژگی های کتاب عرفان تطبیقی
نویسنده مطالعه وآموزش این کتاب را برای آشنایی با عرفان تطبیقی به جهات زیر ضروری می بیند:
۱. این کتاب از یک جامعیت نسبی برخوردار است و شامل مهمترین سنتهای عرفانی جهان است که بیشترین پیروان را دارند. در بسیاری از واحدهای درسی در عرفان تطبیقی معمولا به بیش از دو یا سه سنت پرداخته نمی شود و به همه سنت های عرفانی مهم توجه نمی شود. نویسنده خود شاهد بوده است که بسیاری از دانشجویان مقطع دکتری که در رشته عرفان تطبیقی مشغول نگارش پایان نامه بودند چیزی از عرفان اسلامی نمی دانستند.
۲. جنبش های جدید عرفانی هم در آن به صورت اجمالی مطرح و بررسی شده است.
۳. کوشش شده است قلم کتاب آسان و روان و بدور از اغلاق باشد و خواننده از مطالعه آن چار زحمت نشود.
۴. متون و منابعی که در این درس استفاده می شود معمولا متون خارجی و یا ترجمه آن متون هستند چیزی که فهم آن را نامأنوس و دشوار می کند. تألیفی بودن این کتاب تاحد زیادی از این گونه مشکلات می کاهد.
۵. کتاب فقط گزارش آراء و عقاید نیست، بلکه حاوی تحلیل و نقد و طرح پرسش برای تفکر هم هست. کتاب ضمن اینکه خواننده را با سنت های عرفانی آشنا می کند، به نقاط قابل تأمل در آن ها نیز توجه می دهد و زمینه را برای مواجهه عقلانی با سنت های عرفانی فراهم می سازد، چیزی که در بسیاری از آثار و کلاس های درس در این رشته دیده نمی شود.
http://eitaa.com/dreshkevari
حوزه علمیه تمدن ساز
💢 بیانات مهم #امام_خمینی راجع به ضرورت #تزکیه_و_سلوک در حوزه 👇
#امام_خمینی:
خیلی از چیزهاست که انسان را بیچاره کرده، از تهذیب و تحصیل باز می دارد. یکی از آنها، برای بعضی، همین ریش و عمامه است، وقتی عمامه کمی بزرگ شد و ریش بلند گردید، اگر مهذب نباشد از تحصیل باز می ماند، مقید میگردد، مشکل است بتواند نفس اماره را زیر پا گذارد و پای درس کسی حاضر شود.
شیخ طوسی علیه الرحمه، در سن پنجاه و دو سالگی درس میرفته است، در صورتی که در سن بین بیست و سی بعضی از این کتابها را نوشته است. کتاب تهذیب را گویا در همین سن و سال به رشته تحریر در آورده و در پنجاه و دو سالگی در حوزه درس مرحوم سید مرتضی علیه الرحمه، حاضر میشده که به آن مقام رسیده است.
خدا نکند پیش از کسب ملکات فاضله و تقویت قوای روحانی ریش انسان کمی سفید و عمامه بزرگ گردد، که از استفادههای علمی و معنوی و از تمام برکات باز میماند.
تا ریش سفید نشده کاری کنید، تا مورد توجه مردم قرار نگرفتهاید فکری به حال خود نمایید. خدا نکند انسان پیش از آنکه خود را بسازد جامعه به او روی آورد و در میان مردم نفوذ و شخصیتی پیدا کند که خود را میبازد خود را گم میکند. قبل از آنکه عنان اختیار از کف شما ربوده شود، خود را بسازید و اصلاح کنید. به اخلاق حسنه آراسته شوید، رذایل اخلاقی را از خود دور کنید. در درس و بحث اخلاص داشته باشید، تا شما را به خدا نزدیک سازد. اگر در کارها نیت خالص نباشد، انسان را از درگاه ربوبی دور میکند.
طوری نباشد که پس از هفتاد سال وقتی نامه عمل شما را باز کنند ببینند، العیاذ بالله، هفتاد سال از خداوند عز و جل دور شدهاید. قضیه آن «سنگ» را شنیدهاید که به جهنم سرازیر شد؟ پس از هفتاد سال صدای آن از قعر جهنم به گوش رسید. به حسب نقلی حضرت رسول (صلیالله علیه و آله) فرمود پیرمرد هفتاد سالهای بود که مُرد، و در این مدت هفتاد سال رو به جهنم می رفت.
مواظب باشید مبادا پنجاه سال، بیشتر یا کمتر، در حوزه ها با کَدّ یمین و عرق جَبین، جهنم کسب نمایید! باید به فکر باشید.
در زمینه تهذیب و تزکیه نفس و اصلاح اخلاق برنامه تنظیم کنید، استاد اخلاق برای خود معین نمایید جلسه وعظ و خطابه، پند و نصیحت تشکیل دهید. خودرو نمیتوان مهذب شد.
اگر حوزهها همینطور از داشتن مربی اخلاق و جلسات پند و اندرز خالی باشد، محکوم به فنا خواهد بود.
چطور شد علم فقه و اصول به مدرّس نیاز دارد، درس و بحث می خواهد، برای هر علم و صنعتی در دنیا استاد و مدرس لازم است، کسی خودرو و خودسر در رشتهای متخصص نمیگردد، فقیه و عالم نمیشود، لیکن علوم معنوی و اخلاقی، که هدف بعثت انبیا و از لطیفترین و دقیقترین علوم است، به تعلیم و تعلم نیازی ندارد و خودرو و بدون معلم حاصل میگردد؟ کرارا شنیدهام سید جلیلی معلم اخلاق و معنویات استاد فقه و اصول، مرحوم شیخ انصاری بوده است.
✅ @feghheakbar
🔴 فساد در ایران، چه سیستمی باشد چه نباشد، مبارزه با آن سیستماتیک نیست!
🔹اینکه اسم این فسادها، #فساد_سیستماتیک است یا فسادسیستمی یا فسادسازماندهی شده یا مافیا یا مملکت هزار فامیل یا هرچه؛ مهم نیست. اسمش را هرچه میخواهید بگذارید. اینکه یک عده بگویند کل سیستم فاسد است و در مقابل عدهای بگویند نه نظام سالم است؛ دو قطبی غلطی است. هرچه میخواهید بگوئید!
🔸اما مسئله اصلی این است که مبارزه با فساد، سیستماتیک و همه جانبه و عمیق و موثر و عبرتآموز نیست. سیستم دستگاههای نظارتی و دیدهبان و نهادهایی که وظیفه کشف و برخورد عبرت آموز با فساد را دارند، #بلاتردید_ناکارآمد هستند. سازمان بازرسی، دیوان محاسبات، وزارت اطلاعات و سایرین که مسئولند.
🔹از طرفی گزارشهای این نهادها که گاهی اوقات تخلفات را زودتر هم اعلام میکنند، ضمانت پیگیری و برخورد ازسوی قوه قضا ندارد و پروندههایی هم که تشکیل میشود نتیجه دلچسب و موثری ندارد. نه برای سایرین عبرت آموز است نه برای مردم خوشحالکننده؛ وقتی مشمول زمان میشود و در نهایت تخفیف میخورد!
🔸مبارزه سیستماتیک با فساد یعنی کل سیستم بصورت یکپارچه روی فساد و تخلف حساس است و در کسری از زمان، هرگونه تخلف کشف شده و بدون اینکه مشمول زمان شود ابعاد شبکههای فساد روشن شده و سریعاً وارد فاز قضایی شده و جلوی تخلفات و فسادها گرفته میشود! مبارزه سیستماتیک یعنی بستن گلوگاهها!
🔹یکی از این گلوگاهها، بانکهای خصوصیاند. بانکهایی که اعتبار دروغین میزایند و از قِبل این اعتبارات، وام های کلان به خودشان میدهند و بازار مسکن و طلا و سکه و ارز را بدست میگیرند!
یکی از این گلوگاهها، سیستمها و صنایع ارزآور است. یکی گمرکات و بنادر است که کاملاً رهاست و الی آخر!
🔸خلاصه؛ این دعواها که فساد سیستمی است یا نیست؛ ارزشی ندارد. هرچه هست مبارزه با فساد، سیستمی وسیستماتیک وهمه جانبه و موثر و عبرت آموز نیست. فساد پشت فساد، یعنی سیستم سوراخ دارد آن هم سوراخهای بزرگ! شبکههای فساد در هر نهاد و دستگاهی، ضعیف یا قوی، وجود دارند. این را حل باید کرد.
داود مدرسی یان
✅عدالتخانه#فریاد_مستضعفین
🆔 @edalatkhane
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 جاهل به چهار طرف، کجا را میخواهد اصلاح کند؟!
_ علامه #جوادی_آملی
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
پَستترین علم آن است که انسان سخنرانی کند، حرف بزند، منبر برود، کتاب بنویسد. همین، یا می نویسد یا می گوید، این پستترین علم است. اما بالاترین علم آن است که در #هویت خود انسان ظهور کند. برخی از علمای ما کار یک امامزاده را می کردند، چون هرچه میگفتند را عمل می کردند.
_ آیت الله #جوادی_آملی
✅ @feghheakbar
استاد #رحیم_پور_ازغدی:
عدهای به اسم عدالتخواهی به میدان آمدهاند که اصل نظام، انقلاب و امام را زیر سوال میبرند
دفاعیه برخی مدعیان عدالتخواهی را من مینوشتم. این نظام محصول چند قرن فداکاری است.
هم برای حفظ نظام هم برای اصلاحش باید هزینه بدهیم
انتقاد و پیشنهاد مثل نماز واجب است
@Ostad_Rahimpour_Azghadi
▪️ انا لله و انا الیه راجعون
آیت الله سیدحسن #مصطفوی از اساتید بزرگ فلسفه و حکمت سینوی به ملکوت پیوست.
✅ @Islamicphilosophy_ir
فرمود: شما نور باش؛ مردم همین که شما را دیدند، هدایت میشوند. لازم نیست حرف بزنی! کونوا دعاة الی انفسکم بغیر السنتکم مگر برق حرف میزند؟! چون نور است، همه اهداف را تبیین میکند. فرمود: و جعلنا له نوراً یمشی به فی النّاس. آنوقت این سرمایه گران و گوهر نهادینه شده را انسان رایگان بفروشد؛ یا به القاب بفروشد، یا با بازیگری بفروشد!
_ علامه #جوادی_آملی
_ منبع
بینی و بینالله ... در بعضی مجالس عزاداری یا از رادیو گاهی میشنوم، یک اشعاری از کسانی، خدا میداند من پیش خودم خجالت میکشم که چه قدر دستگاه امام حسین باید غریب باشد که برای او این طور شعر خوانده بشود، شعری که نه قافیه دارد نه مضمون صحیحی دارد نه درست به لحن خوبی ادا میشود، نه حزنآوری!
خب این همه اشعار خوب فاخر هست بزرگان گفتند امثال کسانی مثل مرحوم آقا شیخ محمدحسین اصفهانی غروی اشعاری دارد که بینظیر است، هم در مدح هم در عزاداری و سوگواری، آن وقت یک الفاظی وهنآمیز خیلی سبک، واقعا خدا میداند بارها شده که پیش خودم خجالت میکشم برای امام حسین.
علامه #مصباح_یزدی _ ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
وجود مبارک حضرت که ظهور کند، ۳۱۳ شاگرد دارد که هر کدامشان در حد امام راحلند یا بالاتر! امام راحل رضوان الله تعالی علیه به تنهائی آمد، یک اقلیم وسیعی را هدایت کرد؛ این روحیه آزادی و استقلال که در شرق و غرب عالم طنین انداخت، به برکت این روح الله است. وجود مبارک ولی عصر ۳۱۳ شاگرد و اصحاب خاص دارد که هر کدامشان مثل امام یا بالاتر از امامند. آنوقت اداره چنین کشور و جهانی آسان است.
_ علامه #جوادی_آملی
_ منبع
💢 این حرف نزد آدمهای بسیط، صورت خوبی دارد
شهید علامه #مطهری:
به مردی از اهل علم گفته بودند که به فلسفه اشتغال داشته باش، گفته بود به جای این کار حدیث مطالعه میکنم. این جمله در نزد بسطاء [افراد ساده]صورت خوبی دارد ولی مثل این است که به یک نفر بگویند بیا این کلید را بگیر، بگوید به جای این کار در را باز میکنم و به در فشار میآورم.
به کسانی میگوییم از کتب اخلاقی و تربیتی جدید مطالعه کنید میگویند به جای این کار حدیث مطالعه میکنیم.
اینها نمیدانند که علم کلید وحی است. تا از راه علم به رموز فلسفی و روانشناسی و اجتماعی پی نبریم لطافت قرآن و حدیث را نمیتوانیم بفهمیم.
علم از یک نظر به منزله عینک است برای مطالعه؛ نباید در جواب کسی که میگوید چشمت ضعیف است بگوییم من عوض [استفاده از عینک] مطالعه میکنم.
در حکمت ۳۳۸ نهج البلاغه است که «العلم علمان: مطبوع و مسموع، و لاینفع المسموع اذا لمیکن المطبوع». کسانی که میگویند ما با حدیث از علم مستغنی هستیم مثل این است که میگویند ما با مسموع از مطبوع مستغنی هستیم.
🏴 حضرت رقيّه سلاماللهعليها از أولاد حضرت سيّدالشّهداء عليه السّلام بوده و نفس پاک و طاهر او حكايت از نفس نفيس حضرت أبى عبد الله الحسين عليه السّلام دارد.
📚«نور مجرّد» ج ۱ ص ۳۳۲ از حضرت علّامه #حسینی_طهرانی قدّس سرّه
🆔 @nooremojarrad_com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 ظرف ذهن
▫️ قولوا قولا سدیدا
▫️ تحقیق، لازمه قول سدید
🎙 علامه #جوادی_آملی
💢 مافیا و دستهای پشتپرده ترجمه برخی کتب در ایران!
✍️ دکتر مهدی #گلشنی در یادداشتی در سایت شخصی خود به اشتباهات و دستهای پشت پرده در ترجمه کتب اشاره نمود:
برای مثال، «آنتونی فلو»، فیلسوف معروف غربی، یکی از ملحدان درجهیک در جهان شناخته میشد و مناظرات زیادی هم در این باب داشت که خیلی هم بازتاب خبری داشت. این شخص یکمرتبه به خدا بازگشت و الحاد را کنار گذاشت. خبر به این مهمی در ایران ترجمه و منعکس نشد! شاید بنده اولین کسی بودم که خبرش را در سمیناری در قم دادم. بعداً دیدم که فقط یکی از روزنامهها، در دو سطر به آن اشاره کرده بود.
سالها بود که کتابهای ژان پل سارتر، نویسندهی معروف فرانسوی، به فارسی ترجمه میشد. چقدر هم غربزدگان ایرانی مرید او بودند. سارتر در آخر عمرش به خدا بازگشت و این را در مصاحبهای با یک خبرنگار کمونیست متذکر شد. چنین موضوعی به هیچ وجه در جامعهی ما منعکس نشد و کسی آن مصاحبه را ترجمه نکرد. در صورتی که این موضوع در یک مجلهی آمریکایی معروف منتشر شد. بقیهی اخبار آن هم در غرب آمد، اما در ایران نه.
برعکس، وقتی مثلاً یک کتاب الحادی از ریچارد داکینز منتشر میشود، بلافاصله ترجمه و چاپ میشود. با مجوز همین وزارت ارشادی که میگویند سختگیری میکند، چاپ میشود! اما در نقطهی مقابل، دهها کتاب بر ضد این کتاب و با استدلالهای علمی نوشته میشود، حتی یکی از آنها هم ترجمه نمیشود.
بعضی از فلاسفهی غربی حرفهایشان نزدیک به بعضی از مواضع فیلسوفان ماست، اما این کتابها اصلاً ترجمه نمیشود. مثلاً یک روز من داشتم در کتابفروشی آکسفورد در قسمتهای مختلفش چرخ میزدم. یکمرتبه سه کتاب دیدم که بر ضد نسبیگرایی منتشر شده است. میدانید که نسبیگرایی مکتبی است که منکر اصالت همه چیز میشود. اما من در آنِ واحد، سه کتاب روی آن میز دیدم. متأسفانه حتی یکی از آنها هم به فارسی ترجمه نشده است. برعکس، تا دلتان بخواهد راجع به نسبیگرایی و پوچگرایی و غیره در ایران کتاب ترجمه شده و مقاله نوشته شده است.
▫️ مشروح این مطلب را در آدرس ذیل نمایید
📃 منبع 👇👇
🌐 http://mgolshani.ir/331/
✅ t.me/Islamicphilosophy_ir
💢 پدیده مرجع سازی، تهدیدی برای حوزه
استاد #خسروپناه:
🔸 حضرت آیت الله حائری با استعفای خود و کنار رفتن از مرجعیت و توصیه به اطاعت از رهبر معظم انقلاب کار بسیار بزرگی انجام دادند که باید در تاریخ مرجعیت ثبت شود.
🔸 منصب مرجعیت یک اعتبار اجتماعی است و گذشتن از این اعتبار یک خودسازی بسیار بالایی می خواهد که انسان اگر در مرتبه والای توحید نباشد و کنترل کامل برنفس خود نداشته باشد، نمی تواند از تعلقات و اعتبارات دنیوی دست بکشد.
🔸 یکی از خطراتی که حوزه علمیه را تهدید می کند پدیده مرجع سازی است که متاسفانه در ایران نیز این پدیده را مشاهده می کنیم که برخی افراد سریع تشخیص اعلمیت کرده و رساله می نویسند و ذهن مردم را هم آشفته می کنند.
🔸 مفتوح بودن باب اجتهاد را از افتخارات شیعه می دانیم، اما اینکه هرکسی رساله ای بنویسد و وحدت مرجعیت که همیشه در دنیای تشیع امتیازی بوده را خدشه دار کند، قابل پذیرش نیست، متاسفانه وضعیت کشور عراق اینچنین است.
🔸 وقتی مرجع سازی غیرفضل و دانش وارد جامعه شود زمینه انحراف در آن وجود دارد و استکبار و استعمار به راحتی می تواند بر این مراجع بی سواد و غیرفنی سوار شود. حضرت آیت الله حائری جلوی مرجع سازی آینده را گرفت.
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 بانکداری یا دیوانگی؟
علامه #جوادی_آملی:
بانک های #ربوی و #ربا_خواران را قرآن (مخبّط) می داند، معلوم می شود عقل نیست دیگر! خون مکیدن و جامعه را برهنه کردن، گرچه باعث انباشت ثروت سرمایه داران است؛ اما جامعه را بیکار کردن، جلوی تولید را گرفتن، جلوی اشتغال را گرفتن، یک درهم بیست برابر گرفتن؛ این را می فرماید: کار آدم مخبّط است، کار آدم عاقل نیست!
در سوره مبارکه بقره، آیه ۲۷۵ این است: (الّذین یاکلون الرّبا)؛ اینها که درس #اقتصاد را می خوانند، درس #بانکداری می خوانند، و کارشناسی ارشد هم دارند، دکترای این رشته را هم دارند و خودشان را دانشمند می دانند؛ کسی که بتواند و بداند چه جور بیست درصد، سی درصد بگیرد و جامعه را لخت کند، این را درایت و عقل می دانند دیگر! فرمود: (الذین یاکلون الربا لا یقومون الّا کما یقوم الّذی یتخبّطه الشّیطان من المسّ). مخبّطانه قیام و قعود دارند، در قیامت هم همین مخبّط بودنشان ظهور می کند.
چرا؟ (ذلک بانّهم قالوا انّما البیع مثل الرّبا). بعضی کالا می فروشند، ما اسکناس می فروشیم؛ بعضی خانه اجاره می دهند، ما پول اجاره می دهیم؛ پول باید پول بیاورد! این دانش اینهاست دیگر! فرمود: اینها مخبّط هستند، نمی دانند با این پول چه کار می کنند! اینها جزء خردمندان جامعه بودند دیگر! مگر بانکدارها جزء تحصیل کرده های عالیرتبه این نظام نیستند؟ مگر قرآن به همین ها به صورت آدرس صحیح نمی دهد که اینها مخبّط اند؟ همین ها را می گوید، دیگر از گذشته و آینده نداریم؛ به همین ها می گوید: (لا یقومون الّا کما یقوم الذی یتخبطه الشیطان)!
حالا حمایت از کالای داخلی است....
@Islamicphilosophy_ir
💢 وقتی استادی پژوهشگر نباشد، طلبهاش هم دنبال پژوهش نمیرود!
تا ما نیرو و برنامه برای تربیت فضلای حوزه، جهت توانمندی در پژوهش نداشته باشیم، نیازهای جامعه هم برطرف نمیشود.
وقتی استادی پژوهشگر نباشد، طلبهاش هم دنبال پژوهش نمیرود؛ چون در این کار تربیتی، طلبه متأثر از روحیات و تواناییهای استاد است. اگر استادی در دانشگاه مقاله علمی-پژوهشی منتشر نکند، نه تنها پیشرفت نمیکند، حتی بعدها از دانشگاه اخراج هم میشود. بنابراین باید کار پژوهشی بکند.
چرا در حوزه استادان را رتبهبندی نمیکنیم؟ نمیگویم به پیروی از دانشگاه، استادان را با عنوانهای مربی، استادیار و استاد تمام رتبهبندی کنیم؛ بلکه حوزه باید برای خودش عنوان درست کند و ارتقای اساتید براساس کارهای پژوهشی اساتید باشد.
کار پژوهشیشان هم باید در راستای نیازهای پژوهشی جامعه باشد، نه مسائلی که گرهای از جامعه باز نمیکند.
📄 گفتگوی استاد #خسروپناه با رهنامه، ش۶، ص ۲۸_۲۷
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
💢 خطر انقراض علمای مردمی و در دسترس
با درگذشت آیتالله ناصری، مربی اخلاق، اصفهان یک پناهگاه معنوی دیگرش را از دست داد.
آقای ناصری مصداق همان "پناهگاههای معنوی مردم" بود که چندی پیش به بهانهی درگذشت آقای فاطمینیا دربارهشان نوشتم. یک روحانی مردمدار که درِ خانهاش رو به همهی مردم گشوده بود و گوشش شنوای حرفهایشان. عالمی که دسترسی به او از یک مدیر مدرسه هم آسانتر بود، چه رسد به مسئولان و مقامات (خود من چند سال پیش شمارهی تلفن او را به دوستی که میخواست با عالمی مشورت کند، دادم. چند عالم در این سطح را سراغ دارید که تلفنشان در دسترس باشد و خودشان هم پاسخگو باشند، بدون دربان و مسئول دفتر و دستک؟)
فقدان این سنخ از عالمان، به اضمحلال گونهی "علمای بلاد" در چند سال آینده خواهد انجامید؛ گونهای مهم و مؤثر که بدیلی در گونههای نوظهور روحانیت شیعه ندارد و فقدانش زمینهساز تغییراتی مهم در نظام روحانیت و نقشآفرینی اجتماعیاش خواهد بود
✍محسن حسام مظاهری(جامعه شناس)
کسی که بین حرم و جمکران فکر می کند؛ او قمی فکر میکند و جهانی حرف میزند! (بر ما یعنی بر ما) واجب است #جهانی فکر بکنیم؛ حرف #کانت را خوب بفهمیم، حرف #دکارت را خوب بفهمیم، حرف هر فیلسوفی را خوب بفهمیم، خوب نقد بکنیم. وظیفه ما این است که #حرف_جهانی بزنیم، یک؛ جهانی را قانع کنیم، دو؛ امّا کار ما این باشد که بین حرم و جمکران فکر کنیم، این جهانی حرف زدن و قمی فکر کردن است!!
▫️ پیام علامه #جوادی_آملی به بیست و دومین همایش کتاب سال حوزه / بهمن ۱۳۹۹
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar