eitaa logo
حوزه علمیه تمدن ساز
4.4هزار دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
572 ویدیو
93 فایل
فضایی طلبگی برای نگاهی راهبردی‌تر و عمیق‌تر ... ✏نقد تحجر ✏نقد التقاط @amin_dehghani ◾صوت @s_feghheakbar
مشاهده در ایتا
دانلود
برای کسانی که از علوم عقلیّه و اسلام بهرۀ کافی ندارند، انغمار و خوض در این مسائل (مباحث معاد) بطریق استدلال و برهان خطر دارد؛ چون مانند متکلّمین نتائج ادلّۀ آنها عقیم؛ و به عوض پاسداری از عقائد شیعه و اسلام و حفظ و حراست آنها از گزند آفات ملحدین و مغرضین و معاندین، آن اصول متقنه و حقّه و واقعیّه را بطور سخیف و بی بنیان و بدون بنیادی معرّفی می کنند؛ و در نتیجه با طرح این مسائل غامضه و عدم کفایت فکری آنان، موجب بی اعتقادی مردم و اهل دقّت می شوند. 📚 علامه ، معادشناسی، ج۶، ص۱۷۴ @nooremojarrad_com ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
علامه : در بیان اهل‌بیت(ع) آمده، حوزه زمانی حوزه می‌شود که از مدار تنگ فقه و اصول بگذرد؛ اگر همه علوم مورد نظر ائمه(ع) را صرفا در فقه و اصول ببنیم کافی نیست؛ زیرا باید اخلاق و کلام و فلسفه و تفسیر داشته باشیم تا به سنت قائمه برسیم. 🍃 بیانات در هجدهمین اجلاسیه اساتید سطح عالی و خارج حوزه علمیه قم ۹۵/۲/۳۰ ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
امتيازات حوزه و دانشگاه بايد تبادل شود؛ اخلاص، صفا، ايثار، معنويت، زهد، احترام به سنت‌هاى اصيل و ارزشمند، از يك سو و توجه به واقعيات، ديد باز و گسترده، وسعت بينش، نوگرايى مفيد، نگرش سازنده و پويا و استفاده از روش‌هاى جديد و كارساز از سوى ديگر، مى‌تواند و بايد كه مكمل هم شوند / رهبر انقلاب ----------------------------- ✍ کانال حوزه علمیه تمدن ساز: این تبادل امتیازات، متفرع بر این است که هر یک از این دو صنف، غرور کاذب و پوشالی خود را کنار بگذارند و از جهل ترکیبی نسبت به نقائص خود، خارج شوند. ✅ @feghheakbar
💢 علت دین گریزی بسیاری از افراد تحصیل کرده شهید علامه : 🔸 علّت انکار و اعراض بسیاری از افراد تحصیل کرده [از دین] این است که مفاهیم مذهبی و دینی به طرز صحیحی به آنها تعلیم نشده است. 🔸 در واقع آن چیزی که آنها انکار می‌کنند مفهوم واقعی خدا و دین نیست، چیز دیگری است. 🔸 افرادی مانند من که با پرسش‌های مردم درباره مسائل مذهبی مواجه هستیم کاملا این حقیقت را درک می‌کنیم که بسیاری از افراد تحت تأثیر تلقینات یا ، افکار غلطی در زمینه مسائل مذهبی در ذهنشان رسوخ کرده است و همان افکار غلط اثر سوء بخشیده و آنها را درباره حقیقت دین و مذهب دچار تردید و احیاناً انکار کرده است. 🔸 از این رو کوشش فراوانی لازم است صورت بگیرد که اصول و مبانی مذهبی به صورت صحیح و واقعی خود به افراد تعلیم و القا شود. 🔸 این بنده شخصاً سال‌هاست که این مطلب را احساس کرده‌ام و وظیفه خود دانسته‌ام که فعّالیت‌های مذهبی خود را تا حدودی که توانایی دارم در راه تعلیم صحیح و معقول مفاهیم دینی و مذهبی متمرکز کنم. 🔸 تجربه نشان داده است که این‌گونه فعّالیت‌ها بسیار ثمربخش است. 📗 استاد مطهری، امدادهای غیبی در زندگی بشر، ص ۴۸-۴۷ | @motahari_ir
بعد از تشکیل نظام اسلامی باید دولت اسلامی به معنای واقعی کلمه، سپس جامعه‌ی اسلامی، و بعد از آن تمدن حقیقی اسلامی به وجود آید که حوزه‌ها در این روند مسئولیت‌های سنگینی دارند که باید با فکر و تعمق، این وظایف را درک و برای اداء آنها برنامه‌ریزی و تلاش کرد. رهبر انقلاب _ ۱۳۹۸/۲/۱۸ ✅ @feghheakbar
نقد احمدحسین شریفی بر کوتاه‌نوشت علی‌اصغر مصلح را اینجا مطالعه کنید.
💢 اهمیت یادگیری زبان های خارجی گفتاری از علامه به نقل از دختر ایشان: «برای دستیابی به نظرات و عقاید دیگران و نقد و بررسی آن ها و جوابگویی به شبهاتی که از جانب آن ها مطرح می شود، باید به زبان های خارجی تسلط داشت. اگر به زبان آن ها مسلط نباشیم، این هدف محقق نخواهد شد.» 📙 ویژه نامه حکیم ذوفنون،ص۹۷ ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
◽️ کسب عنوان پژوهشگاه برتر کشور در حوزه علوم انسانی 💢 پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به عنوان پژوهشگاه برتر در حوزه علوم انسانی انتخاب شد؛ 🔸 بنا بر گزارش موسسه استنادی علوم(ISC)، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بر اساس معیارسنجی دقیق و منسجم صورت گرفته در زمینه های گوناگون مانند پژوهش، فناوری و نوآوری، بین المللی سازی،‌ خدمات اجتماعی، زیر ساخت و تسهیلات و اثرگذاری اقتصادی رتبه هفدهم کل موسسات و مراکز پژوهشی کشور و رتبه نخست موسسات مرتبط در حوزه علوم انسانی را به خود اختصاص داد. ▫️ ادامه را بخوانید: iict.ac.ir/pbartar ♦️ کانال پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در ایتا: @iictchannel
حوزه علمیه تمدن ساز
پروفسور سجاد حیدر رضوی Sajjad H. Rizvi از فیلسوفانی پاکستانی است که در زمینه بازسازی تحلیلی از فلسفه اسلامی پژوهش و تحقیق می‌کند. وی استاد دانشگاه Exeter در انگلستان است و عمده فعالیت‌های او متمرکز بر فلسفه اسلامی، خصوصا ملاصدراست. مدخل ملاصدرا نیز در دانشنامه آنلاین استنفورد به قلم او نوشته شده است. کتاب اخیر او با نام Mulla Sadra and Metaphysics: Modulation of Being که انتشارات راتلج چاپ کرده است، به دیدگاه‌های متافیزیکی ملاصدرا درباره وجود پرداخته و تلاش کرده با خوانشی تحلیلی، نظریات ملاصدرا را بازسازی کند. این کتاب ریویوهای مثبت و مختلفی دریافت کرده است؛ جناب Alparslan Acikgenc درباره این کتاب نوشته است: «رضوی در این کتاب با دقت شدید فلسفی و منطقی، با نظرگاه فلسفه اسلامی کلاسیک و نگرش معاصر فلسفی در جهان بر قلب نظام صدرایی تمرکز کرده است.» وی همچنین معتقد است که باید اعتراف کنیم با کار رضوی آشکار شده است که فلسفه ملاصدرا دارای و است. - Alparslan Acikgenc, Journal of Shi'a Islamic Studies, Summer 2010. Vol III. No 3 دکتر Jan-Peter Hartung در مطلبی که برای این کتاب نوشته است، عنوان کرده که پژوهش‌های پیشین درباره ملاصدرا نسبت به این کتاب، شبیه پژوهش‌هایی مقدماتی هستند که برای دانشجویان لیسانس مناسب است؛ اما سجاد رضوی در این کتاب اثری ستودنی ارائه داد که مناسب کار آکادمیک پیشرفته است. - Jan-Peter Hartung, School of Oriental and African Studies, University of London, The Journal of JRAS, Series 3 - Volume 20/3 - 2010 دکتر Mohammed Rustom نیز در ریویو خود درباره کتاب پروفسور رضوی، آن را کتاب موفقی دانسته که توانسته را بازنمایی کند. وی در نگاشته خود توضیح داده که فلسفه صدرا در تلاش است که مسائل مهم و متعدد فلسفی را حل کند و برای فهم فلسفه ملاصدرا و نوآوری و اهمیتش، لازم است شناخت کافی به ابعاد پژوهشی و گستره نگرش او داشته باشیم. کتاب رضوی توانسته است این ابعاد را نشان بدهد. - Mohammed Rustom, Carleton University; Journal of Islamic Studies, vol 22, no 3, September 2011 @dreshkevari
حوزه علمیه تمدن ساز
پروفسور سجاد حیدر رضوی Sajjad H. Rizvi از فیلسوفانی پاکستانی است که در زمینه بازسازی تحلیلی از فلسفه
💢 باید آثار عقلانی اسلام را به دنیا معرفی کنیم استاد : شاید غربی ‌ها بهتر از ما را بشناسند. اما جهان را نمی‌شناسد. باید آثار عقلانی اسلام را به دنیا معرفی کنیم؛ چرا که عقلانیت اسلام بود که اسلام را رشد داد و آن را به اقصی‌نقاط جهان و غربی‌ترین کشور عالم برد. اکنون ما باید بیشتر در عقلی تأکید کنیم و با آن هر آدم منصفی را به تواضع واداریم. اسلام، دین خشونت نبوده بلکه اسلام عقلانیت است و این عقلانیت در تمام جغرافیای آن وجود دارد که ابن‌سینا و ملاصدرا از جمله بزرگان آن هستند. ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar