🌐 نظامشناسی فقهی 🌐
✅ استاد سیدمنذر حکیم در مدرسه تابستانه منهاج:
🔰 مهمتر از «نظامسازی فقهی»، «نظامشناسی فقهی» است.
🔰 «نظام» مجموعهای از قوانین هماهنگ و مرتبط با یکدیگر است که هدف مشخصی را دنبال میکند. «فقه» نیز به تعبیر شهید صدر هر قانونی که از طرف خدا بوده و سبب نظم بخشی به زندگی میگردد.
🔰 اگر نظامسازی نداشته باشیم در بسیاری از مسائل مستحدثه بر سر دو راهی قرار میگیریم و چه بسا یک عمر تلاش به سبب عدم نظامسازی درست و برنامهریزی صحیح از بین برود.
🔰 برخی اعتقادی به نظامسازی فقه نداشته و فقه رایج را برای مسائل مستحدثه کافی میدانند، ولی عدهای مانند شهید صدر تأکید میکنند فقه ظرفیت نظامسازی را دارد و با جامعنگری در همه ابعاد و مبانی میتوان ارتباط میان اجزاء را ایجاد و نظام را تعریف کرد.
🔰 نظامسازی مانند پازل از قطعات مختلفی تشکیل و با نظم خاصی در کنار هم قرار میگیرند و با یکدیگر ارتباط دارند. در دین به این بخشها نظامات دینی گفته میشود.
🔰 وضعیت موجود جامعه نشانگر خلأ نظامسازی به عنوان بستر صحیح برای پیاده کردن برنامهها و قوانین الهی است.
🔰 مبانی اسلامی نشان میدهد فقه، نظامساز بوده و باید باشد. اگر اینگونه نباشد نقض غرض است؛ چرا که اسلام، دین کامل است و باید پاسخگوی همه عرصههای فردی و اجتماعی باشد.
🔰 براساس دلایل فلسفی، عرفی و شرعی و با تکیه بر آیات و روایات میتوان به ضرورت نگاه منظومهای و جامعگری به دین پی برد.
🔰در بحث نظامسازی مهمترین موضوع روششناسی است که متأسفانه در حوزهها کمتر به آن پرداخته میشود. ما هنوز برای مسائل روششناسی آنگونه که باید عمل نکردیم.
🔻 سه مرحله برای استخراج نظامات اسلامی؛
🔹 روش شناسی
🔹 نظریه شناسی
🔹 نظام شناسی
🔸 این سه مرحله لازم، ملزوم و مبتنی بر یکدیگر هستند.
🆔 @meftaah_com
♻️ مقایسه مكاتب اجتهادى #نجف، #قم، #سامراء، #كربلا ... درمصاحبه با آیت الله #شبزندهدار
در این گفتگو ایشان به بررسى مكاتب فوق پرداخته و از مسائلى نظير رشد علمى، تفاوتها و بزرگان هر مكتب سخن به ميان آورده و در پايان روش فقاهتى #صاحب_جواهر را به طور خاص مورد بحث قرار می دهند.
👇👇👇👇👇👇
http://lib.eshia.ir/10257/67/7
#روش_شناسی_اجتهاد
•┈••✾••┈•
🌐کانال فقه نظام ساز:
@feghheumanism
🌐 #فقهنظام رویکردها و نظریات
🎁 بسته #آموزشمجازی تابستانه مدرسه آفاق
...[۲۵ ساعت برنامهآموزشی]........
.... #فیلم . #صوت . #اینفوگرافی
🔰ثبتنام از طریق:
yon.ir/24JQ1
⭐️⭐️⭐️
#مدرسهدرسگفتارآفاق
🆔 @afaghehekmat
🌐 afaghehekmat.ir
🏢 «دولتسازی اسلامی» کارِ نسل جدید است
🎙 گفتگوی Khamenei.ir با حجتالاسلام و المسلمین سید محمدمهدی میرباقری
👇👇👇👇👇
http://farsi.khamenei.ir/others-dialog?id=42414
📖 معرفی کتاب #مکاتب_فقهی
نویسنده: استاد #محمدحسن_ربانی
📃عناوین اصلی این کتاب عبارتند از:
مکتب #فقیهان_صدر_غیبت،
مکتب #شیخ_مفید،
مکتب #شیخ_طوسی،
مکتب #فقیهان_حله،
مکتب #فقیهان_جبل_عامل،
مکتب #محقق_اردبیلی،
مکتب #وحید_بهبهانی،
مکتب #فیض_کاشانی،
مکتب #صاحب_جواهر،
مکتب #شیخ_انصاری،
مکتب #آیت_الله_بروجردی،
مکتب #امام_خمینی
مکتب #آیت_الله_خویی
🏢ناشر: دانشگاه علوم اسلامی رضوی
#روش_شناسی_اجتهاد
•┈••✾••┈•
🌐کانال فقه نظام ساز:
@feghheumanism
🔻استاد محمدجواد #ارسطا در گفتگو با مباحثات:
📜 #شورای_نگهبان میتواند وارد عرصه #نظامسازی شود
✔️اگر شورای نگهبان وظیفه خود را به درستی انجام میداد نیازی به تأسیس #مجمع_تشخیص مصلحت نظام نبود.👇
http://mobahesat.ir/19802/amp
👇👇👇👇👇👇👇
📜 شورای نگهبان میتواند وارد عرصه #نظامسازی شود.
🔻استاد محمدجواد #ارسطا در گفتگو با مباحثات:
🔹شورای نگهبان میبایست در همان ابتدا برخورد جامعی با اصول قانون اساسی در مورد وظایفی که بر عهدهاش قرار گرفته بود میداشت. یعنی در بررسی مصوبات مجلس براساس موازین اسلامی و یا احکام اسلامی، میبایست به احکام اولیه اکتفا نمیکرد، بلکه احکام ثانویه و احیانا احکام ولایی و حکومتی را هم مورد توجه قرار میداد. لکن چون این کار را نکرد، نهایتا نظام با راهکاری که امام خمینی ارائه داد، ناچار شد سراغ تاسیس نهاد «مجمع تشخیص مصلحت نظام» برود. در واقع اگر شورای نگهبان وظیفه خود را به درستی انجام میداد، دیگر نیاز به تأسیس نهاد «مجمع تشخیص مصلحت نظام» نبود.
🔹مجمع تشخیص مصلحت نظام از نظر فقهی دارای یک مبنای مستحکم فقه شیعی است، یکی از این حیث که مصلحت اهم را مورد لحاظ قرار میدهد، و دوم اینکه خود مصلحت را با صرف نظر از قید اهم بودن در موضوعاتی که متغیر هستند و حکم ثابتی ندارند، مورد توجه قرار میدهد. اکنون باید به این سؤال بپردازیم که آیا مجمع تشخیص مصلحت نظام با این شیوهای که در پیش گرفته است و در طول چند دهه پس از تاسیس آن، به سمت عملگرایی یا مصلحتسنجی و به تعبیری عرفیگرایی نرفته است؟ به نظر میرسد که در پارهای از موارد اینگونه بوده است.
🔹شاید حرکت به سمت عرفیگرایی ناشی از این باشد که مبانی فقهی کار مجمع تشخیص مصلحت نظام برای برخی از اعضای این مجمع چندان به خوبی و دقت تبیین نشده است. لذا، شاهد این هستیم که در پارهای از موارد گرایش به عملگرایی در این مجمع وجود دارد. این گرایش حتی اگر اندک هم باشد، در طول زمان میتواند خطرناک باشد، چون توسعه پیدا میکند و ممکن است که اصلا در آینده شیوه غالب بشود. برای جلوگیری از بروز این خطر در آینده، لازم است که به مبانی فقهی کار مجمع توجه شود و این توجه باید به صورت دقیق در میان خود اعضای محترم مجمع شکل بگیرد.
🔹اینکه شورای نگهبان در صدد نظامسازی باشد، قابل پذیرش است که البته چنانکه اشاره شد شورای نگهبان برای انجام این کار مهم، الزاما نیازمند همکاری جدّی حوزه و دانشگاه است، یعنی حوزه و دانشگاه باید موضوعاتِ مباحث علمی خود را از شورای نگهبان بگیرند و ارتباط منطقی میان این نهادها برقرار گردد؛ اما متاسفانه در واقعیت چنین اتفاقی رخ نداده است. لکن نباید همه مسئولیت را متوجه شورای نگهبان دانست، بلکه فقط بخشی از مسئولیت بر عهده این شورا است و قسمتی هم متوجه حوزه و دانشگاه است.
🔸متن کامل این گفتگو را در لینک زیر مشاهده کنید:
http://mobahesat.ir/19802/amp
@saraeer
💢کشف #اهداف_دین مقدمه لازم برای فقه #نظام_ساز
✔️حجتالاسلام سعید ضیائی فر، دانشیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی:
🔹باید ابتدا اهداف دین را کشف کنیم تا بر اساس آنها نظام اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و سایر نظامهای اسلام را تدوین کنیم و تا این اهداف مشخص نشود، نمیتوانیم نظام سازی داشته باشیم والگوی اسلامی برای زندگی در عرصههای مختلف را داشته باشیم.
ادامه مطلب👈 http://yon.ir/lrCHJ
🆔 @ijtihad
🔹 #فقه_نظام_ساز در گفتگو با حجت الاسلام و المسلمین دکتر #احمد_رهدار
این گفت و گو در دو بخش تنظیم و منتشر گردیده است.👇👇
https://fotooh.ir/category/special-case/
@fotooh
♻ پذیرش فقه تخصصی نظامساز:
مؤسسه آموزش عالی امام رضا علیه السلام تحت اشراف #آیت_الله_رشاد
در رشته های تخصصی
👈 #فقه_السیاسه
👈 #فقه_القضاء
👈 #فقه_الاقتصاد
👈 #فقه_مالکیه_الفکریه
دانش پژوه می پذیرد.
🗓 مهلت ثبتنام: 15 شهریورماه 98
📖 ثبت نام و اطلاعات بیشتر:
🌐 http://emamreza-ac.com
🌐کانال فقه نظام ساز:
@feghheumanism
✳️حجت الاسلام حیدر همتی مدیر موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع)، در گفتوگو با خبرگزاری رسا، از نحوه پذیرش طلبه در سال تحصیلی 98_99 در این موسسه خبرداد.
📖مشروح گفتگو:
http://rasanews.ir/fa/news/616269/
💢اهمیت و جایگاه #فقه_نظام در #گام_دوم انقلاب اسلامی
📌حجتالاسلام حیدر همتی، مدیر مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) در گفتوگویی، مطرح کرد:
🔹بیشک هر نظام هستیشناختی و معرفتشناختی سبک زندگی و نظام مختص به خود را دارد که اگر نتواند مبانی هستیشناختی و معرفتی خود را به ساختار و نظام تبدیل کند، عملاً دچار یک سلسله مفاهیم و عقاید خنثی خواهد شد.
🔹لازمه ساخت تمدن نوین اسلامی در گام دوم انقلاب اسلامی ایجاد هماهنگی میان «آنگونه که میاندیشم» و «آنگونه که عمل میکنم» هست که در این میان ایجاد نظامات اجتماعی و هماهنگی میان این نظامها ضروری است.
🔹امروز حوزه رقابت دین، در برابر مکاتب علوم انسانی است که منشأ باید و نبایدها در حوزهای مختلف زندگی به شمار میآیند. قطعاً عدم کارآمدی دین در حوزه مدیریت اجتماعی و طراحی و تحقق نظام عادلانه، حقانیت آن را با چالش مواجه خواهد کرد.
📖 متن کامل در:
🌐 http://yon.ir/Y1u4k
🆔 @meftaah_com
❓❓سوال❓❓
1⃣ آیا فقه یعنی همان شاخه اعتباری علوم، توانمندی اداره جامعه را دارد؟
2⃣ آیا منحصرا با ابزار فقه می توان جامعه را اداره کرد؟
(سوال اول و دوم متفاوتند. اولی ناظر به توانمندی درونی یا به عبارتی ادعای این علم است، دومی ناظر به واقعیت)
3⃣ بر اساس این فرض که پاسخ به پرسش قبلی مثبت نباشد، آیا از علوم توصیفی برای اداره جامعه باید استفاده کرد؟ کدام شاخه از علوم توصیفی؟ آیا علوم استقرایی هم به کار میآیند؟
4⃣ به نظر میرسد که اگر پاسخ به پرسش قبل را مثبت بدانیم، ناگزیر از پذیرفتن قرائت های دیگری( اخلاقی، علمی، ایدئولوژیک و اساطیری ) از پدیده ها و پدیدارها، در کنار قرائت دینی هستیم. اگر این صورتهای متفاوت شناخت در تزاحم با هم قرار بگیرند، تکلیف چیست؟ بر چه مبنایی یکی را بر دیگری تفوق میدهیم؟
👇👇👇👇👇👇👇
💎پاسخ💎
بسمه تعالی
با تقدیم سلام و احترام و تشکر از پیگیری
مباحث،در پاسخ سؤالات،عارضم:
💎پاسخ پرسش1⃣ :
خروجی علم فقه،احکام اولیه،ثانویه و حکومتیست.البته مختصرا؛
عناوین ثانویه به تبع عناوین اولیه،عندالاضطرارند(ضررهای معتنی به ،جان و مال و عرض،که این سه دنیویند وضررهای أخروی).
طیفی از فقها احکام حکومتی را مستقل میدانند و طیفی آن را جزء احکام اولیه و طیف دیگر جزء احکام ثانویه میدانند.
💡اجمالا حقیر،حکم حکومتی را از عناوین
ثانویه،در موضع دفع ضرر جامعه مسلمین میدانم.
با این مبنا ملاحظه میشود که فقه،سرِ
دخالت حداکثری ندارد و البته با سکولاریزم هم سرناسازگاری دارد.
👇پس حقیر،فقه های مضاف مانند #فقه_نظام، فقه اقتصاد، فقه اداری، فقه
هنر، فقه رسانه و...را برنتافته و باغور در اینها چیزی جز بررسی #مستحدثات_فقهی در نیافتم.
این همان سبیلیست که فقهای عظام
من الکلینی الی الخمینی همواره بر آن
بوده اند گر چه که ابواب خلاقیت ،مسدود نیست.
💡حال اگر مراد حضر تعالی از توان اداره نظام، #نظام_سازی در این عرصه هاست،
این معنا در قلمرو فقه نیست و فقها اگر
هم بخواهند،مقدمات تصوریه و تصدیقیه آنرا ندارند و کسب این مقدمات نیز فضل فقیه است نه وظیفه اش.
پژوهش فقیه،حکمی است نه موضوعی
بلکه دانشوران علوم توصیفی،گزاره های
لازم برای مدیریت جامعه را در هر بخش،
تولید یا ترجمه میکنند و فقیه آنها را تحدید
شرعی میکند.
✅مثلا کار فقیه استقصای نحوه قراردادهای جدید درحوزه نفت و بورس و...نیست لکن بررسی مشروعیت آنهاست که این هم
مقوله ایست به غایت ،پیچیده.
دخالت دیگر فقه بحث ولایت فقیه است
که به زعم حقیر،تبعالأستاد جوادی آملی
از ضروریات دینیست و البته دخالت ایشان نیز فقهاً و قانوناً،حداکثری نیست
این موضع ،توضیحی مستوفی میطلبد که در صورت لزوم،دردخدمتم.
💎پاسخ پرسشهای2⃣و3⃣ :
پس منحصرا با فقه نمیتوان اداره کرد،چرا که اداره جامعه نیازمند علوم توصیفی بسیاریست من جمله درحوزه
بهداشت و اقتصاد وصنعت و...
💎پاسخ پرسش4⃣ :
وفق بیان متینتان،گزاره های توصیفی در موضع تعارض و تزاحم با گزاره های اعتباری قرار نمیگیرند و با توجه به اینکه
تأمین گزاره های اعتباری صرفا وظیفه فقه است،پس فقه،بلامنازعست.
اما اگر دین را متون دینی بدانیم که نمیدانیم،آن بخش از متون دینی که از جنس است و نیست است،عندالتعارض با است و نیست های علمی،راجح است و علت آن تفصیلا در نوشتار پارادایم علم و دین گذشت.
کانال رسمی میثم فتحی در ایتا:
@fathi_boorhan
هدایت شده از
🔹مدیر موسسه آموزش عالی امام رضا(ع) تهران تشریح کرد:
✅ فرایند تحصیل در رشته های تخصصی فقه نظام ساز
https://eitaa.com/hawzahtehran
حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین همتی گفت: بی شک یکی از پایه های اصلی بیانیه گام دوم انقلاب، بحث نظام سازی است و این نظام سازی از طریق همین فقه های تخصصی اتفاق خواهد افتاد، زیرا این مدل ضمن این که اسلامیت برنامه ها را تضمین می کند، نوعی تسرّی نظریه ولایت فقیه در ساختار سیاسی و اجتماعی است.
👇👇
http://www.hawzahnews.com/news/860173
May 11
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ #مهندسی_استنباط
✍تقریرات درس استاد #حیدری_فسایی
🔸تعداد جلسات :9
🔹سال تدریس: 95
#روش_شناسی_اجتهاد
📖منبع: کانال محاضرات
💢پاسخ به #سروش پیرامون شبهه ناکارآمدی #مدیریت_فقهی
✔️حجتالاسلام والمسلمین محمدجواد #ارسطا:
🔹شبهه ناکارآمدی مدیریت فقهی زمانی وارد است که نگاه ما به فقه فردی باشد اما فقه اجتماعی در مواجهه با چنین مشکلاتی پاسخگو است.
🔹در تبیین شیوه رایج در دستگاه فقاهتی موجود در فقه شیعه اعم از اینکه اصولی یا اخباری باشیم یک نگاه حاکم دیده میشود و آن اینکه فقهای ما به دنبال استخراج حقوق و تکالیف شخص حقیقی هستند.
ادامه مطلب👈 http://yon.ir/uFuxW
🆔 @ijtihad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💬 آیت الله بهجت (رحمه الله)
🏴 آنهایی که بُکای(گریهی) مردم را ـنعوذ باللهـ امر غلطی میدانند، چه میگویند؟! این «بُکاء مِن خَشیَة الله» عمل انبیاء است. چه میگویند؟! مسئلۀ بکاء بر سیدالشهداء المظلومین علیهالسلام، این هم مثل بکاء از خشیة الله است. این هم همان اجر را دارد. قطرهاش چقدر [فضیلت و اجر دارد].
▪️بعضی میگویند: گریه چه فایدهای دارد؟ فایدهاش این است که اتصال روحی انسان با خود سیدالشهدا علیهالسلام و با حضرت رسول صلیاللهعلیهوآله و با خدا در ترقی است؛ با همین بکاءها.
@HozeTwit
#پاورپوینت
#روش_شناسی_علوم_انسانی
استاد #خسرو_پناه
🔸پاورپوینتی از سخنرانی استاد خسروپناه با موضوع روش شناسی علوم انسانی 3 شهریور 1398
💾 دریافت پاورپوینت👇
🌐 yon.ir/ZQ5SL
👉 @taalinews