🔰هویت عرفان شیعی فقاهتی
🔶 استاد #عبدالحميد_واسطي در كرسي ترويجي مطرح كرد.
⚜️ مشروح خبر:
🌐 iict.ac.ir/shiafeqahati
🆔 @iictchannel
🔰گزارش نشست «نکوداشت علمی استاد #مهدی_گلشنی»
🎙سخنرانی اساتید:
آیت الله #علی_اکبر_رشاد
دکتر #غلامرضا_اعوانی
دکتر #مهدی_گلشنی
دکتر #رضا_امراللهی
⚜️ مشروح سخنرانی ها:
🌐 iict.ac.ir/nekodasht-g
🆔 @iictchannel
الگوریتم اجتهاد-استاد جلالی.pdf
981.8K
✅ فایل کامل #الگوریتم_اجتهاد استاد مصطفی #جلالی
#اختصاصی_روشنا
🔹این اثر در دومین جشنواره علامه حلی (سال 1388) رتبه نخست را کسب کرد و برای نخستین بار در فضای مجازی، در کانال روش شناسی اجتهاد انتشار می یابد
🔸 کانال روش شناسی اجتهاد (روشنا)👇
🆔http://eitaa.com/joinchat/2917400596Cb97bc66604
1_200624339.pdf
1.44M
♻️#روش_شناسی_استنباط (نسخه کامل)،
✍استاد سید محمدرضا واعظی
#الگوریتم_اجتهاد
📖منبع:کانال یادداشت های طلبگی
@yaddashhayetalabegi
@ravesh_ejtehad
#فقه_کرونا
🕌 حکم بستن مساجد و اماکن مقدسه
✍️استاد رفیع پور تهرانی:
♻️بنظر می رسد بستن مساجد و مشاهد مشرفه دارای احکام ذیل باشد:
۱) گاهی حرام است: مانند زمانیکه جنبه اهانت و استخفاف داشته باشد یا به قصد ممانعت از عبادت و زیارت مردم باشد چراکه "صد از سبیل الله" است بلکه هرگونه تعطیلی مساجد به جهت ممانعت از ذکر الهی یا تخریب و تعطیلی آنها به دلیل آیه شریفه "و من اظلم ممن منع مساجد الله ان یذکر اسمه و سعی فی خرابها" [بقره۱۱۴]حرام است. و یلحق بها المشاهد المشرفة في وجه قوي.
۲) گاهی مستحب است: مانند مواردی که به جهت تعمیر غیر ضروری یا نظافت "موقتا" بسته می شود(اگر تزاحمی نباشد) فتامل!
۳) گاهی هم واجب است: مانند مواردی که به جهت امنیتی یا رعایت جهات بهداشتی ضروری_مانند مواردی که خطرجانی برای عبادت کنندگان و زائران وجود دارد_ یا تعمیر ضروری "موقتا" بسته می شود.
🔺دو نکته:
۱_ تشخیص موضوع_که تهدید امنیتی یا ضرورت بهداشتی یا پایداری ساختمان هست یا نیست_ با متخصصان و تشخیص حکم با فقهاست.
۲_برای مکروه و مباح فرض روشنی عجالتا به ذهنم نرسید و اگر برسد اضافه می کنم. از نظرات فضلا بهره می برم.🙏💐
۹۸/۱۲/۱۰
@muslims_1
هدایت شده از عبدالحسین خسروپناه
📌 ویروس کرونا یک موضوع تخصصی و پزشکی است و نظر متخصصان درباره آن حجت عقلی و شرعی دارد و توصیههای پرهیزانه پزشکان عفونی هیچ منافاتی با ارتباط روحی و معنوی مردم در منزل با اهل بیت ندارد.
#کرونا
#زیارت
🆔 @khosropanah_ir
#فقه_کرونا
🔰 بیانیه آیت الله #رشاد به دنبال فراگیر شدن ویروس #کرونا در کشور:
📌 تجویزهای غیرموثق و غیرعلمی در صورت ایجاد خسارت و ایجاب ضرر موجب ضَمان است. و اگر باعث تحمیل هزینه بر افراد شود، تجویز کننده مدیون است.
📌 مردم فهیم و مؤمن میهن عزیز، رعایت دقت را در جهت رعایت بهداشت و سلامت خود و دیگران اعمال فرمایند. به حکم فرمان قرآنی: « لاتُلقُوا اَنفُسَکُم اِلی التَهلُکه»، و به مقتضای قاعدهی «وجوب دفع ضرر محتمل»، بطور جدی نسبت به رعایت توصیههای مبادی امور اهتمام کنند.
⚜️ مشروح بیانیه را اینجا مطالعه کنید:
🌐 rashad.ir/2020/03/02
🆔 @Rashad_ir
هدایت شده از اجتهاد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 عمل به دستورات مجموعههای مسئول و متخصص فریضه {واجب} است
✔️ رهبر انقلاب پس از غرس دو نهال میوه🔻
🔹 هر کاری که از شیوع بیماری جلوگیری کند حسنه است و هر کاری که به شیوع کمک کند گناه است.
مشروح سخنان ایشان👈 https://b2n.ir/888581
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢گستره علم اصول و اجتهاد فقهی؛ (تحلیل و نقد نگاه #مجتهد_شبستری)
✍استاد #عرب_صالحی
📖متن کامل مقاله:
👇👇👇👇👇👇
1_202519336.pdf
301.4K
✍نوشتاری از استاد #واسطی
♻️ سه گلوگاه برای گسترش قلمرو اجتهاد
۱- بازنگری در قید «فعل مکلف» در تعریف فقه، و گسترش آن به «فعل فرآیندها»
۲- بازنگری در قلمرو «حکم شرعی» و گسترش آن به «احکام وضعی و احکام ارشادی»
۳- بازنگری در مفهوم «حجیت» در تعریف اجتهاد و گسترش آن از معذریت و منجزیت به کاشفیت.
🌐کانال فقه نظام ساز
🆔 @feghheumanism
1_209595091.mp3
4.14M
#شایعات_کرونایی
📛 روحانیت و مواجهه با #قرنطینه در گذشته
🎙آیت الله علیدوست
✅ کانال دروس استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
KSIU_Volume 23_Issue 81_Pages 671-686.pdf
317.5K
🌐 شاخصههای تمدنساز در اصول اعتقادی از منظر #آیتالله_خامنهای
✔️ تمدنسازی دینی مبتنی بر معرفت دینی و انسان مؤمنِ کنشگرِ تمدنساز
✍ نویسندگان:
استاد #حیدر_همتی
استاد #محسن_قمی
🆔 @feghheumanism
#استاد_خسروپناه
فرق تعلق وصف اسلامیت به علوم طبیعی و علوم انسانی
@afaghehekmat
♨️ برای فقه نظام باید کتاب متقنی همانند جواهر الکلام تهیه شود
🔅 آیتالله علی اکبر سیفی مازندرانی در گفتوگو با مفتاح مطرح کرد؛
🔸 فقها باید کلیه آیات و روایات مربوط به نظامات اجتماعی را استخراج کرده و سامان دهند، سپس از کارشناسان مسائل اجتماعی که مدیران و دانشگاهیان با تجربه هستند برای تهیه الگوی عملی کمک بگیرند. این کار باید صورت گیرد که متأسفانه انجام نگرفته است.
🔹 حوزه در زمینه فقه نظام به متونی نیاز دارد که این متون در حد جواهرالکلام، مستمسک عروه، کتب فقهی امام راحل و آقای خویی باشد ولکن در خصوص فقه نظام باشد.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=15541
🆔 @meftaah_com
هدایت شده از دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
VID-20200326-WA0023(2).mp3
7.89M
📛 نقدِ آفات و خرافاتِ دکتر عبدالکریم سروش
❇️ آیت الله ابوالقاسم علیدوست
🔹 فایل صوتی سخنان حضرت آیت الله علیدوست مسئول محترم انجمن فقه و حقوق اسلامی در پاسخ به دکتر سروش درباره خرافه در جامعه دینی و ...
#نقد_سروش
✅ کانال دروس استاد علیدوست
🆔 @alidost_fiqh
♨️دکتر سروش و یک سنت روایی
🔅پاسخ دکترحسن انصاری به بخشی از سخنان اخیر دکتر سروش
🔹کليپی از دانشمند محترم جناب آقای دکتر سروش به تازگی شنيدم که در آنجا نقل يکی از اهالی منبر و وعظ در خصوص اينکه بنابر روايات اکثريت کسانی که 313 تن (به عدد اصحاب بدر؛ بنابر روايات) اصحاب را در هنگام ظهور امام غائب (عج) تشکيل می دهند ايرانی اند را ساخته و پرداخته ذهن آن واعظ و اهل منبر دانسته اند. از قدرت حافظه آقای سروش بعيد بود چنين اظهاری کنند؛ مگر اينکه تاکنون چندان فرصت نیافته اند با کتاب شريف بحار الأنوار مرحوم علامه مجلسی آشنایی قابل اعتنایی حاصل کنند.
🔸چندين روايت در اين زمينه در منابع روايی نقل شده و فارغ از صحت و يا اصالت آنها به هر حال اين مطلب به رواياتی کهنسال می رسد و حاصل ذهن واعظی معاصر نيست. در کتاب هایی مانند دلائل الامامة (ص 554 به بعد) در سنت اماميه و همچنین منابعی در فتن و ملاحم از نويسندگان سنی مذهب سده های نخستين که ابن طاووس در التشريف بالمنن نقل کرده نه تنها اين مطلب آمده حتی تصريح شده به تعداد اشخاص از هر شهر (که بسياری از آنها شهرهایی در گستره ايران تاريخی اند) و بلکه حتی به نام آنها و نسبشان و پيوندهای خانوادگی آنان اشاره شده
(نک: التشريف بالمنن في التعريف بالفتن؛ ص288 به بعد: الباب 79 فيما ذكره أبو صالح السليلي في كتاب الفتن من عدد رجال المهدي عليه السلام بذكر بلادهم. فقال: حدّثنا الحسن بن علي المالكي، قال: حدّثنا أبو النضر عن ابن حميد الرافعي، قال: حدّثنا محمد بن الهيثم البصري، قال: حدّثنا سليمان بن عثمان النخعي، قال: حدّثنا سعيد بن طارق عن سلمة بن أنس عن الأصبغ بن نباتة، قال: خطب أمير المؤمنين علي عليه السلام خطبة، فذكر المهدي و خروج من يخرج معه و أسماءهم، فقال ...).
🔸خطبه های منسوبی به حضرت امير (ع) در اين زمينه در منابع امامی و نصيری و در نسخه های خطی کهنسال نقل شده که جای ترديدی در وجود چنين رواياتی باقی نمی گذارد. ممکن است کسی در اصالت اين روايات و سند آنها ترديد کند اما اينکه اصل وجود چنين مطلبی را تنها ساخته و پرداخته ای جديد بدانيم به واقع جای شگفتی دارد؛
ولله الحمد أولا و آخرا.