💧قطرهای از دریای نکات فقه الحدیثی روایت مذکور:
1️⃣ حدفاصل میان «شیخ طوسی» قدسسره تا «ابوطاهر بن بلال» همگی از ثقات هستند و از این حیث روایت صحیح است اما حدفاصل میان «ابوطاهر» تا امام صادق علیهالسلام در روایت مذکور نیست، لذا از این حیث حدیث مرسله محسوب میشود لکن از آن جهت که ارسال از جانب شخصیتی مانند «ابوطاهر» است که «حسین بن روح» که خود از نواب اربعه است برای حل معضل اعتقادی به او مراجعه میکند میتوان حدیث را مورد اعتماد دانست.
2️⃣ فراز اول و دوم این حدیث نورانی بر قوس صعود و نزول عالم اشاره دارد که آنچه از جانب پروردگار به عالم نازل میشود به دستان معصومین علیهمالسلام و آنچه از عالم به سوی خداوند بالا میرود نیز به دستان ایشان صورت میگیرد و این دو قوس دایرۀ تدبیر عالم را نشان میدهد که در هر دو مرحلۀ آن، حضرات معصومین علیهمالسلام واسطۀ میان خالق و مخلوق هستند.
3️⃣ در فراز ابتدایی حدیث، یعنی «إذَا أَرَادَ اللَّهُ أَمْراً»، امر نکره آورده میشود که مطلق است و هیچ قیدی در آن وجود ندارد. از این رو به مقدمات حکمت ثابت میشود که مراد از این امر، تمام امور عالم اعم از تکوینی و تشریعی است.
4️⃣ «عَرَضَ» در لغت به معنای در معرض قرار دادن است. فروشنده در هنگام معامله، کالای خود را در معرض خریدار قرار می دهد تا آن جنس را به خوبی مشاهده کند. حال هر امری از امور عالم که از جانب خداوند صادر شود قبل از تحقق در دنیا بر حضرات معصومین علیهمالسلام عرضه میشود تا به خوبی آن را مشاهده نمایند. همانگونه که خریدار بعد از عرضۀ کالا توسط فروشنده یا آن را تأیید کرده و خریداری میکند و یا نمیپسندد و آن را رها میکند، در اینجا نیز حضرات معصومین علیهمالسلام حق تأیید یا رد آن امر را دارند لکن از آن جهت که بعد از اینکه خداوند امری را اراده کند تخلفی در آن نخواهد بود، از این رو حضرات معصومین علیهمالسلام حق تصرف در آن را بیشک خواهند داشت.
اساساً ارادۀ معصومین علیهمالسلام چیزی جز ارادة الله نیست: «وَمَا تَشَاؤُنَ إِلاَّ أَنْ يَشاءَ اللهُ؛ و نمیخواهند مگر آنچه را خدا بخواهد» (انسان/۳۰) و ارادة الله نیز چیزی جز ارادۀ معصومین علیهمالسلام نیست: «نَحْنُ إِذَا شِئْنَا شَاءَ اللهُ؛ آنگاه که ما چیزی را بخواهیم خداوند نیز می خواهد» (بحار الأنوار، ج۲۶، ص۷). و دلیل این مطلب آن است که ارادۀ معصوم علیهالسلام فانی در ارادۀ خداوند متعال است.
نتیجه اینکه وقتی خداوند متعال چیزی را اراده کند، اصل تحقق آن از جانب پروردگار مسلم و قطعی خواهد بود، لکن جزئیات تحقق آن در عالم امکان بعد از عرضه بر معصومین علیهمالسلام مشخص میشود. اینگونه وجه تعبیر به عرضه نیز به خوبی روشن میشود.
گذشته از این معنا، اینکه در دو فراز نخست حدیث میان حضرات معصومین علیهمالسلام به ثم که دال بر ترتیب و تراخی است عطف شده است نیز به این مطلب اشاره دارد که هر یک از معصومین علیهمالسلام در امر الهی که به دنیا نازل است و در عمل بندگان که به سوی خدا صاعد است، دخل و تصرفی خواهند داشت، زیرا اگر این تصرف برای هر یک از معصومین علیهمالسلام به صورت جداگانه متصور نبود، عطف به واو که دال بر مطلق جمع است انسب بود.
5️⃣ در این حدیث شریف در قوس صعود سخن از ملائکه به میان می آید و در قوس نزول حرفی از ملک نیست. این نکته بدان حقیقت اشاره دارد که جایگاه وجودی ملائکه وساطت میان مخلوقات و وسائط فیض عالم یعنی حضرات معصومین علیهمالسلام است نه اینکه ملک وساطت میان خالق و حضرات معصومین علیهمالسلام را بر عهده داشته باشد.
6️⃣ در فراز سوم از حدیث، عبارت «مَا نَزَلَ مِنَ اللَّهِ... وَمَا عُرِجَ إِلَى اللَّهِ» هر دو مفید عموم است و هر آنچه از جانب خداوند سبحان نازل میشود و هر آنچه از مخلوقات به سمت خداوند متعال بالا میرود را در برمیگیرد و تمام امور تکوینی و تشریعی عالم را برای تمام مخلوقات شامل میشود.
7️⃣ فراز پایانی، یعنی «وَمَا اسْتَغْنَوْا عَنِ اللَّهِ عَزَّ وَجَلَّ طَرْفَةَ عَيْنٍ» اتصال علی الدوام وسائط فیض با خالق یکتا را نشان میدهد تا ملاک تفویض مقبول را به دست دهد. تفویضی که در آن واسطۀ میان خالق و مخلوق مستقل در نظر گرفته شود، مردود و مخالف توحید عملی است، لکن آنگاه که وسائط فیض آنی از خداوند متعال منفک و مستقل دانسته نشوند، آن تفویض مقبول خواهد بود. کما اینکه این روایت و روایات فراوان دیگر بر این مدعی دلالت قطعی دارند.
🖊 اقتباس از مبانی فقه المعارفی استاد محقق حاج آقای موسوی دامظلهالوارف
#️⃣ #حدیث_ناب #فقه_الحدیث
📌 فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام
♦️https://www.instagram.com/feghhevelayat/
🔹https://t.me/feghhevelayat
🆔 @feghhevelayat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕊 صلَّیَ اللهُ عَلَیکَ یَا اَبَاعَبدِاللهِ
🔰 امام صادق علیهالسلام
مَنْ أَنْشَدَ فِي الْحُسَيْنِ شِعْراً فَبَكَى وَأَبْكَى عَشْراً كُتِبَتْ لَهُ الْجَنَّةُ
كسى كه در مرثيۀ امام حسين علیهالسلام شعرى خوانده و خود گريه كرده و ده نفر ديگر را بگرياند، بهشت بر ايشان واجب مىگردد.
#️⃣ #حدیث_ناب #سیدالشهداء #شب_جمعه #زیارت
📌 فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام
♦️https://www.instagram.com/feghhevelayat/
🔹https://t.me/feghhevelayat
🆔 @feghhevelayat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 روزی تو خواهی آمد
دور نهای که تا کنم شکوه ز درد دوریت
آه که میکشد مرا هجر تو در حضور تو
🎙گزیدهای از بیانات استاد محقق حاج سید ابراهیم موسوی دامظلهالوارف
#⃣ #جمعه #امام_زمان #کلام_ناب
📌 فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام
♦️https://www.instagram.com/feghhevelayat/
🔹https://t.me/feghhevelayat
🆔 @feghhevelayat
📣 موسوعۀ شریف تسبیح کوثر جامعترین تحقیق پیرامون تسبیح حضرت زهرا سلامالله علیها مبتنی بر فقه الاحکام و فقه المعارف به چاپ دوم رسید
🔰در ذیل عنایات ایزد منان و حجت زمان اروحنالهالفداء چاپ اول موسوعۀ تسبیح کوثر جدیدترین اثر استاد محقق حاج آقای موسوی دامظلهالوارف در مدتی بسیار کوتاه به پایان رسید و چاپ دوم این موسوعۀ شریف به زودی روانهٔ بازار خواهد شد.
📌برای ثبت سفارش و تهیه کتاب میتوانید به آیدی @sefareshat_fv مراجعه و یا با شمارهٔ 09300866998 تماس حاصل فرمایید.
#تسبیح_کوثر #معرفی_کتاب #اطلاعیه #چاپ_دوم
📌 فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام
♦️https://www.instagram.com/feghhevelayat/
🔹https://t.me/feghhevelayat
🆔 @feghhevelayat
🔰وسائط فیض
🔸 در عالم وجود دو فاعل دیده میشود؛ یکی فاعل مَن مِنهُ الوجود که مبدأ اعلی خداوند تعالی باشد و دیگری فاعل مَن بِهِ الوجود که ائمۀ هدی علیهمالسلام خواهد بود و مهم اینکه خدای قادر، همۀ امور را از مجرای فاعل مَن بِهِ الوجود به جریان میاندازد،
💠چنانکه فرمودند: «أَبَى اللَّهُ أَنْ يُجْرِيَ الْأَشْيَاءَ إِلَّا بِالْأَسْبَابِ؛ خداوند إبا دارد که امور عالم مگر به اسباب آن جاری شود» (بصائر الدرجات، ج1، ص6).
✅و دستگاه رفیع ولایت سبب اعظم عالم است و بیتردید فاعل مَن بِهِ الوجود در عَرض مبدأ متعال مطرح نیست، بلکه در طول اوست؛ چه نائب منابِ حق، باید در طول منوبٌ عنه قرار گیرد. پس همۀ امور از خداست ولی به وسیلۀ ائمۀ دین علیهمالسلام تحقق وجودی مییابد.
🚫مهم اینکه ائمۀ اطهار علیهمالسلام واسطۀ فیضاند نه آلت فیض، چه بین آلت و واسطه مباینت در سلسلۀ طولی است.
🔍واسطه نسبت به مافوق معلول و نسبت به مادون علت است. واسطه آن است که خود بنفسه کاره باشد و إعمال فاعلیّت و علیّت نماید، یعنی فیض از فیّاض علی الاطلاق و مفیض مطلق در متن و حقیقت وجود واسطه نازل میشود. آنگاه او به مقدار لازم و طبق مصالح به مادون إفاضه میکند؛
برخلاف آلت که فقط جنبۀ ابزاری دارد و آنچه در فاعل است در آلت دیده نمیشود، چون بین ابزار فعلیت و وجود فاعلیت منافات و مغایرت دیده میشود و به تعبیر خواجه در شرح اشارات اینکه آلت در حقیقت خارج از هویّت ذوالآلة است ولی واسطه شأنی از شئون فاعل است.
باری واسطۀ فیض با تشابه به دانی و تماثل به عالی اثر را از مؤثر اخذ نموده و در متأثر باقی گذارد: «هَذَا عَطَاؤُنَا فَامْنُنْ أَوْ أَمْسِكْ بِغَيْرِ حِسَابٍ؛ اين بخشش ماست، بىشمار ببخش يا نگاهدار» (ص/39).
📗در کتاب شریف بصائرالدرجات صفار قمی از ابوحمزۀ ثمالی نقل است که گفت: نزد حضرت سجاد علیهالسلام بودم و گنجشکان بالای دیوار مقابل حضرت صیحه میزدند. امام فرمود: ای ابا حمزه، آیا میدانی چه میگویند؟ اینان باهم حدیث میکنند که از برای ایشان وقتی مقرر شده تا روزی خود را در آن وقت از خداوند بخواهند.
⚠️ ای ابا حمزه، قبل از طلوع خورشید نخواب که من آن را برای تو دوست ندارم؛ «إِنَّ اللَّهَ يُقَسِّمُ فِي ذَلِكَ الْوَقْتِ أَرْزَاقَ الْعِبَادِ وَعَلَى أَيْدِينَا يُجْرِيهَا؛ همانا خداوند در این وقت روزی بندگان را تقسیم میکند و آن را بر دستان ما جاری میسازد» (بصائر الدرجات: ج 1، ص 343).
🔍این حدیث شریف را «صفّار قمی» از «محمّد بن عبد الجّبّار قمی» مُوثّق به توثیق «شیخ طوسی»، و او از «حسن بن الحسین اللؤلؤیی» مُوثّق به توثیق «نجاشی» و او از «احمد بن الحسن المیثمی» مُوثّق به توثیق «نجاشی» و او از «صالح بن سعید، ابو سعید القَمّاط» مُوثّق به توثیق «نجاشی» و از «ثابت بن دینار ابو حمزة الثّمالی» مُوثّق به توثیق «شیخ طوسی» و «کشی» نقل میکند که با این اوصاف روایت مذکور صحیح السند خواهد بود.
📌الحاصل اینکه عبارت «إِنَّ اللَّهَ يُقَسِّمُ» اشاره به فاعلیت مَن مِنهُ الوجود دارد و جملۀ «وَعَلَى أَيْدِينَا يُجْرِيهَا»، کاشف بر فاعلیت مَن بِهِ الوجود است.
🖊سید ابراهیم موسوی
19 فروردین ماه 1400
#️⃣ #حدیث_ناب #فقه_الحدیث #کلام_ناب #وسائط_فیض #ولایت_تکوینی
📌 فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام
♦️https://www.instagram.com/feghhevelayat/
🔹https://t.me/feghhevelayat
🆔 @feghhevelayat
🌙 ماه إقبال
💬 پیامبر نازنین و مکرم اسلام آقا محمد مصطفی صلیاللهعلیهوآله در جمعۀ آخر ماه شعبان در خطبۀ شعبانیه فرمودند: «أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّهُ قَدْ أَقْبَلَ إِلَيْكُمْ شَهْرُ اللَّهِ بِالْبَرَكَةِ وَالرَّحْمَةِ وَالْمَغْفِرَةِ؛ ای مردم، ماه خدا با برکت، رحمت و مغفرت به سوی شما آمده است» (أمالي شیخ صدوق، ص93).
🗣 ایها الناس به هوش باشید؛ ملکوت این ایام را ببینید؛ خدا به شما اقبال کرده، آن هم نه یک روز، نه دو روز، بلکه ۳۰ روز که افضل ایام، افضل لیالی و افضل ساعات است.
📌 در این یک ماه فیوضات از آن سو آمده و ما را در برگرفته و ما محفوف به این فیوضات هستیم. برکت الهی، رحمت الهی، مغفرت الهی بر ما اقبال کرده است. ماه، ماه خداست؛ شما در این ماه به مهمانی خدا دعوت شدید؛
🔸گر شبی در خانۀ جانانه مهمانت کنند
🔸گول نعمت را مخور مشغول صاحب خانه باش
✅در این مهمانی میزبان به شأن خودش از مهمانان پذیرایی میکند که اوج پذیرایی در شب لیلة القدر است.
💬 استاد محقق حاج آقای موسوی دامظلهالوارف
📌 فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام
♦️https://www.instagram.com/feghhevelayat/
🔹https://t.me/feghhevelayat
🆔 @feghhevelayat
🔰اهمیت درک ماه «رمضان» برای سالک إلیالله
❇️در مسیرِ عبودیت و بندگی و سِیرِ قُربی و حُبّیِ یک انسانِ سائر، درکِ ماه مبارک «رمضان» مدخلیّتِ ویژهای دارد. بسیار مهم است که انسان در مسیر خدا، ماه مبارک «رمضان» را درک کند؛ فلذا در ماههای «رجب» و «شعبان» که مقدمهای برای درک ماه «رمضان» قرار داده شدهاند، دعا میکنیم که خداوند ما را به ماه «رمضان» برساند.
💠در دعای رؤیت هلال ماه «رجب»، اینگونه وارد شده است: «اللَّهُمَّ بَارِكْ لَنَا فِي رَجَبٍ وَشَعْبَانَ وَبَلِّغْنَا شَهْرَ رَمَضَانَ؛ خدایا! ماه «رجب» و «شعبان» را برای ما مبارک گردان و ما را به ماه «رمضان» برسان» (إقبال الأعمال: ج2، ص628).
🤲 همینطور در دعای هر روز ماه «رجب»، معروف به دعای «معانی»، آمده است: «بَلِّغْنَا شَهْرَ الصِّيَامِ؛ خدایا مرا به ماه روزه برسان » (مصباح المتهجّد: ج2، ص804).
⬅️ چنانکه امام صادق علیهالسلام برای درک «رمضان»، خدا را ستایش کرده و میفرماید: «الْحَمْدُ لِلهِ الَّذِي بَلَّغَنَا شَهْرَ رَمَضَانَ وَأَعَانَنَا عَلَى صِيَامِهِ وَقِيَامِهِ؛ ستایش خدایی را که ما را به ماه «رمضان» رسانید و برای روزه و عبادت در آن، یاریمان کرد» (البلد الأمين: ص235).
✅ گویا رسیدن به این ماه و درک آن، موضوعیت و مطلوبیّت دارد؛ لذا در لِسان ادله برای ماههای دیگر، چنین دعایی وارد نشده است که مثلاً خدایا مرا به ماه «ذیالحجه» برسان. دلیل آن در «خطبۀ شعبانیه» است که جمعۀ آخرِ ماهِ «شعبان»، حضرت رسول صلیاللهعلیهوآله ایراد فرمودند.
💬 در آن خطبه، حضرت میفرماید: «قَدْ أَقْبَلَ إِلَيْكُمْ شَهْرُ اللَّهِ بِالْبَرَكَةِ وَالرَّحْمَةِ وَالْمَغْفِرَةِ هُوَ شَهْرٌ دُعِيتُمْ فِيهِ إِلَى ضِيَافَةِ اللَّهِ؛ ماه خدا با برکت و رحمت و مغفرت به سوی شما روی آورده است؛ او ماهی است که در آن به مهمانی خدا دعوت شدهاید» (أمالی صدوق: ص93).
📌این تعبیر مهمّ است که ماه خدا به سوی شما روی آورده؛ یعنی ماه «رمضان» است که به سوی شما اقبال کرده، نه اینکه شما وارد این ماه شدید. اقبال از آن سو، به این سوست.
🔸سایۀ معشوق اگر افتاد بر عاشق، چه شد
🔸ما به او محتاج بودیم، او به ما مشتاق بود
📗 فروغ توحید: ج 1، ص 63
📬برای #تهیه_کتاب میتوانید به آیدی @sefareshat_fv مراجعه و یا با شمارۀ 09300866998 تماس حاصل فرمایید.
#️⃣ #فروغ_توحید #معرفی_کتاب #حدیث_ناب #فقه_الحدیث #کلام_ناب #رمضان
📌 فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام
♦️https://www.instagram.com/feghhevelayat/
🔹https://t.me/feghhevelayat
🆔 @feghhevelayat
مناجات.mp3
15.55M
🌙حلول ماه مبارک رمضان مبارک باد
🔰 مناجاتی بسیار زیبا با نوای دلنشین و روحانی مرحوم سید عباس صالحی رحمتاللهعلیه
#️⃣ #مناجات #رمضان
📌 فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام
♦️https://www.instagram.com/feghhevelayat/
🔹https://t.me/feghhevelayat
🆔 @feghhevelayat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 آخرین رمضان
🎙گزیدهای از بیانات استاد محقق حاج آقای موسوی دامظلهالوارف
🗓 رمضان 1398
#️⃣ #حدیث_ناب #فقه_الحدیث #کلام_ناب #رمضان
📌 فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام
♦️https://www.instagram.com/feghhevelayat/
🔹https://t.me/feghhevelayat
🆔 @feghhevelayat
🎙 مصاحبۀ ویژه خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا) با استاد محقق حاج آقای موسوی دامظلهالوارف در خصوص چاپ موسوعۀ شریف تسبیح کوثر
👤 با حضور حجة الاسلام شیخ مهدی بهمنی استاد دانشگاه تربیت مدرس تهران
🔗 لینک بازدید تفصیل مصاحبه 👈 b2n.ir/t82814
📌برای ثبت سفارش و تهیه کتاب میتوانید به آیدی @sefareshat_fv مراجعه و یا با شمارهٔ 09300866998 تماس حاصل فرمایید.
#تسبیح_کوثر #معرفی_کتاب #اطلاعیه #بازتاب_خبری
📌 فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام
♦️https://www.instagram.com/feghhevelayat/
🔹https://t.me/feghhevelayat
🆔 @feghhevelayat
🔰 سرّ صیام
📖 خداوند در قرآن میفرماید: «إِنَّ عِدَّةَ الشُّهُورِ عِنْدَ اللَّهِ اثْنا عَشَرَ شَهْراً في كِتابِ اللَّهِ؛ يقيناً تعداد ماهها نزد خدا در كتاب علم خدا دوازده ماه است» (توبه/۳۶)
💠 ۱۲ ماه داریم و از میان این دوازده ماه فقط اسم یک ماه در قرآن آمده است: «شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذي أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ؛ ماه رمضان كه قرآن در آن نازل شده» (بقره/۱۸۵). تعلیق حکم بر وصف مُشعر علیت است.
🔍خدا ماه رمضان را با نزول قرآن معرفی میکند نه با صیام. نزول قرآن آنقدر اهمیت دارد که شما باید روزه بگیرید و اهل صوم و صیام بشوید.
📙در عیون شیخ صدوق قدسسره است که از امام رضا علیهالسلام سوال میکنند که چرا خدا روزه را در ماه رمضان واجب کرد و در ماههای دیگر قرار نداد؟ حضرت فرمودند: «چون در ماه رمضان قرآن نازل شده است» (عيون أخبار الرضا علیهالسلام، ج۲، ص ۱۱۶).
📌هر برکتی که در این ماه وجود دارد به یمن نزول قرآن مجید است.
💬 استاد محقق حاج آقای موسوی دامظلهالوارف
🗓رمضان المبارک ۱۳۹۸
#️⃣ #حدیث_ناب #فقه_الحدیث #کلام_ناب #رمضان
📌 فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام
♦️https://www.instagram.com/feghhevelayat/
🔹https://t.me/feghhevelayat
🆔 @feghhevelayat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕊 صلَّیَ اللهُ عَلَیکَ یَا اَبَاعَبدِاللهِ
🔰امام صادق علیهالسلام:
إِنَّ اللَّهَ وَكَّلَ بِقَبْرِ الْحُسَيْنِ أَرْبَعَةَ آلَافِ مَلَكٍ شُعْثاً غُبْراً إِلَى أَنْ تَقُومَ السَّاعَةُ يُشَيِّعُونَ مَنْ زَارَهُ يَعُودُونَهُ إِذَا مَرِضَ وَيَشْهَدُونَ جِنَازَتَهُ إِذَا مَاتَ
خداوند متعال چهار هزار فرشته را موكّل قبر مطهّر حضرت سيّد الشهداء قرار داده كه همگى ژوليده و غبارآلود و گرفته هستند و تا قيامت اطراف آن قبر مىباشند، وقتى كسى حضرت را زيارت كند اين فرشتگان مشايعتش كرده و هنگامیکه زائر بيمار شود او را عيادت نموده و زمانى كه از دنيا برود بر سر جنازهاش حاضر مىگردند.
#️⃣ #حدیث_ناب #سیدالشهداء #شب_جمعه #زیارت
📌 فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام
♦️https://www.instagram.com/feghhevelayat/
🔹https://t.me/feghhevelayat
🆔 @feghhevelayat
🔰روزی تو خواهی آمد
👤مِهزم اسدىّ به امام صادق علیهالسلام عرض كرد، فَرج چه زمانی واقع میشود:
يَا مِهْزَمُ كَذَبَ الْمُتَمَنُّونَ وَهَلَكَ الْمُسْتَعْجِلُونَ وَنَجَا الْمُسَلِّمُونَ وَإِلَيْنَا يَصِيرُونَ.
اى مهزم آرزومندان دروغ گفتند و شتاب کنندگان هلاک شدند و تسليمشدگان نجات يافتند و بهسوی ما بازخواهند گشت.
#️⃣ #حدیث_ناب #امام_زمان #حدیث_مهدوی
📌 فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام
♦️https://www.instagram.com/feghhevelayat/
🔹https://t.me/feghhevelayat
🆔 @feghhevelayat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🤐 تمرین سکوت
🎙گزیدهای از بیانات استاد محقق حاج آقای موسوی دامظلهالوارف
🗓 رمضان ۱۳۹۸
#️⃣ #حدیث_ناب #فقه_الحدیث #کلام_ناب #رمضان
📌 فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام
♦️https://www.instagram.com/feghhevelayat/
🔹https://t.me/feghhevelayat
🆔 @feghhevelayat
🔰در زیارت ندبه یا دعای آلیاسین کبیر خطاب به امام زمان عجّلاللهفرجه آمده است: «السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا صَاحِبَ الْمَرْأَى وَالْمَسْمَعِ؛ سلام بر تو ای صاحب دیدن و شنیدن» (المزار الكبير، ص۵۶۸).
📝«صاحب» در لغت عرب به معنای واجد و همراه استعمال میشود که در عبارت فوق معنای واجد متناسب است و «مَرأَی» و «مَسمَع» نیز مصدر میمی از ریشههای «رُؤیة» و «سَمع» است که در نتیجه به معنای دیدن و شنیدن خواهد بود.
✅ پس «صَاحِبَ الْمَرْأَى وَالْمَسْمَعِ» کسی است که واجد و دارای دیدن و شنیدن باشد. اما به تناسب حکم و موضوع مراد از این عبارت برای امام زمان عجلاللهفرجه بینا و شنوا بودن متعارف نیست، بلکه با توجه به اطلاق دو عبارت مَرأَی و مَسمَع مراد مطلق بینایی و شنوایی است.
💠این معنا را از الف و لام در الْمَرْأَى و الْمَسْمَعِ نیز می توان استفاده کرد، چرا که میتوان آن را الف و لام استغراق خصائص افراد دانست که کلّ مجازاً جایگزین آن میشود. مثلا وقتی گفته میشود: «زَیدٌ الرَّجُلُ عِلماً» یعنی زید مردی کامل در علم و دانش است. حال صاحب المَرأَی و المَسمَع نیز بدان معنا خواهد بود که امام زمانعجّلاللهفرجه صاحب تمام شنیدن و تمام دیدن است.
🔍 به عبارت دیگر امام زمان زمان عجّلاللهفرجه صاحب مقام دیدن و شنیدن کلی است. انسانهای غیر معصوم تنها قادر به دیدن و شنیدن امور جزئی هستند و تا چیزی تشخص و تعیّن خارجی نیابد، برای او قابل رؤیت و استماع نیست. لکن قوۀ باصره و سامعۀ امام زمان زمان عجّلاللهفرجه واجد رؤیت و سمع کلی است.
👁 برای نمونه شخص غیر معصوم تنها قادر است یک انسان مشخص و جزئی را در خارج ببیند و صدایش را بشنود اما امام زمان عجّلاللهفرجه آنگاه که اراده کند، قادر به دیدن تمام انسانهای روی زمین یا تمام موجودات ممکن در عالم امکان خواهد بود.
🌀این خصیصه سبب شده است که امام زمان عجّلاللهفرجه تمام مرئیات و مسموعات عالَم را به یک نظر در حیطۀ تسلط خود داشته و بدون اینکه در کنار آن مرئی یا مسموع حاضر شود، عالِم بدان و محیط بر آن باشد.
📜 این موضوع در روایات نیز مورد اشاره قرار گرفته و از حضرات معصومین علیهالسلام به عنوان چشم و گوش خدای متعال تعبیر میشود: «فَهُمْ عَيْنُ اللَّهِ النَّاظِرَةُ، وَأُذُنُهُ السَّامِعَةُ؛ اهل بیت علیهمالسلام چشم بینا و گوش شنوای خدا هستند» (الإمامة والتبصرة من الحيرة، ص۱۳۲).
👤 مرحوم قطب الدین راوندی قدسسره عنوان «صاحب المَرأَی و المَسمَع» را اینگونه شرح میفرماید: «لذلك يسمّى صاحب المرأى والمسمع فله نور يرى به الأشياء من بعيد كما يرى من قريب ويسمع من بعيد كما يسمع من قريب وأنّه يسيح في الدّنيا كلّها على السّحاب مرّةً و على الرّيح أخرى و تطوى له الأرض مرّةً فيدفع البلايا عن العباد و البلاد شرقاً و غرباً؛
📌از آن جهت به امام زمان عجّلاللهفرجه صاحب دیدن و شنیدن گفته میشود که آن حضرت نوری دارد که همه چیز را از دور میبیند همانگونه که از نزدیک میتواند ببیند و همه چیز را از دور میشنود همانگونه که از نزدیک میشنود و اینکه آن حضرت تمام دنیا را یک مرتبه سوار بر ابر و باری دیگر سوار بر باد میگردد و زمین در زیر پای ایشان طی میشود و بلیات را از بندگان و شهرهای غرب و شرق دفع میکنند» (الخرائج والجرائح ؛ ج۲ ؛ ص۹۳۰).
🖊اقتباس از مبانی فقه المعارفی استاد محقق حاج آقای موسوی دامظلهالوارف
#️⃣ #حدیث_ناب #امام_زمان #فقه_الحدیث
📌 فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام
♦️https://www.instagram.com/feghhevelayat/
🔹https://t.me/feghhevelayat
🆔 @feghhevelayat
📌لزوم خلوت با خداوند سبحان در ابتدای ماه «رمضان»
🤲 جا دارد که در شب اول ماه مبارک «رمضان»، با خداوند سبحان خلوتی کرده و با زبان حال، عرضه داشت: ای ربّ مهربان! من در این ماه مهمانت هستم.
❤️ خودت دستور دادی که مهمان را حتی اگر کافر باشد، باید اکرام کرد. حال من گرچه گنهکارم و در تشیّع کامل نیستم، اما لاأقلّ محبّ اولیای تو محسوب میشوم.
✅ در مقام سخن گفتن با خداوند، تملّق و شیرینزبانی، امری نیکو و پسندیده است؛ چه اینکه حضرات معصومین علیهمالسلام اینگونه بودهاند. در دعای بعد از دعای «روز عرفه»، اینگونه وارد شده است:
«يَا مَنْ أَذَاقَ أَحِبَّاءَهُ حَلَاوَةَ الْمُؤَانَسَةِ فَقَامُوا بَيْنَ يَدَيْهِ مُتَمَلِّقِينَ؛ ای کسی که به دوستانش شیرینی قُرب و اُنس را چشانید و ایشان در برابرش به تملّق ایستادند» (إقبال الأعمال: ج۱، ص۳۴۹).
📗 فروغ توحید: ج ۱، ص ۷۱
📬برای تهیۀ این کتاب میتوانید به آیدی @sefareshat_fv مراجعه و یا با شمارۀ 09300866998 تماس حاصل فرمایید.
#️⃣ #فروغ_توحید #معرفی_کتاب #کلام_ناب #رمضان
📌 فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام
♦️https://www.instagram.com/feghhevelayat/
🔹https://t.me/feghhevelayat
🆔 @feghhevelayat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰قنوت مغفول
🎙گزیدهای از بیانات استاد محقق حاج آقای موسوی دامظلهالوارف
🗓 رمضان ۱۳۹۸
#️⃣ #حدیث_ناب #فقه_الحدیث #کلام_ناب #رمضان
📌 فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام
♦️https://www.instagram.com/feghhevelayat/
🔹https://t.me/feghhevelayat
🆔 @feghhevelayat
❓ماه رمضان و کرونا
🔰با توجه به سوالات مکرر مومنین و همچنین سوء استفاده از متن تقطیع شدۀ فتوای برخی از مراجع عظام تقلید، متن کامل فتوای حضرت آیت الله وحید خراسانی و آیت الله سیستانی دامظلهما در دسترس قرار میگیرد
فتوای آیت الله وحید خراسانی دام ظله 👈 https://eitaa.com/fatemyeh_valiasr/4192
فتوای آیت الله سیستانی دام ظله 👈 b2n.ir/s85323
#️⃣ #کرونا #استفتاء #رمضان
📌 فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام
♦️https://www.instagram.com/feghhevelayat/
🔹https://t.me/feghhevelayat
🆔 @feghhevelayat
🔰خاصیت اکسیری ماه صیام بر انفاس روزهداران
از جمله اوقات و اعمالی که نَفَس کشیدن انسان در عِدل تسبیح و تسبیحگویی قرار میگیرد، همانا نَفَس روزهدار در ماه مبارک «رمضان» است. چنانکه رسول خاتم صلیاللهعلیهوآله فرمودهاند: «الصِّيَامُ جُنَّةٌ مِنَ النَّارِ وَنَوْمُ الصَّائِمِ عِبَادَةٌ وَنَفَسُهُ تَسْبِيحٌ ومَنْ أَصْبَحَ صَائِماً سَبَّحَتْ لَهُ أَعْضَاؤُهُ؛
روزه، سپری در برابر آتش است و خواب روزهدار، عبادت و نَفَس کشیدن او، تسبیح است؛ و هر کس در حالی وارد صبح شود که روزه دارد، اعضای او تسبیح میگویند» (الجامع الکبیر: 6/204 و کنز العُمَّال: 15/911).
و نیز امام صادق علیهالسلام میفرماید: «صَمْتُهُ تَسْبِيحٌ؛ سکوت روزهدار، تسبیح است» (من لا يحضره الفقيه: 2/76، ثواب الأعمال: 51). همچنین حضرت ختمیمرتبت صلیاللهعلیهوآله میفرمایند: «أَنْفَاسُكُمْ فِيهِ تَسْبِيحٌ؛ نفَسهای شما در ماه «رمضان»، تسبیح است» (فضائل أمير المؤمنين علیهالسلام: 133، الأمالي (شیخ صدوق قدسسره): 93).
فقه این بیانات عرشی، فوق طاقت بشری است، اما به مقدار میسورش، اهل فقاهت و درایت معذور نخواهند بود؛ چرا که فرمودهاند: «مَا لَا یُدْرَكُ کُلُّهُ لَا یُتْرَكُ کُلُّهُ؛ آنچه تمامش درک نمیشود، نباید تمامش را رها کرد». «الْمَيْسُورُ لَا يَسْقُطُ بِالْمَعْسُورِ؛ آنچه ممکن است، به واسطۀ ناممکن ساقط نمیشود».
به هرحال نَفَس کشیدن برای انسان امری اضطراری و غیراختیاری است که بدون دخالت و اختیار بشر میآید و میرود. مهم این است که در ماه مبارک «رمضان» و در عبادت بینظیر صوم چه قدرتی نهفته است که امر اضطراری به یک امر اختیاری مبدل میشود و امر جبری تکوینی را چنان منقلب میکند که عقل هر حکیم و فقیهی متحیر میماند.
در اینجا مختصری از افادۀ پرفایدۀ استاد فقیهمان حضرت آیتالله مُعظّم «وحید خراسانی» -روحی له الفداء- را نقل میکنیم:
در ماه مبارک «رمضان» خاصیت اکسیری به منصۀ ظهور میرسد. به این معنا که جوهر از جهت ذات با یک برخورد عوض میشود و انفاس به فضل عمیم الهی به ذکر تسبیح مبدل میگردد.
تسبیح نگفته، نَفَس تسبیح میشود. تسبیح دو قِسم است؛ یکی اینکه آدمی خود تسبیح بگوید و دیگر اینکه خدای سبحان نَفَس را تسبیح کند.
اینکه انسان تسبیح نماید، کار خودش میشود و قهراً مناسب با خود اوست، اما اگر خداوند قلب و انقلاب نَفَس را به تسبیح منقلب کرد، آن تسبیح در درک عظمتش عقل مات خواهد ماند.
حالْ اگر کسی توفیق پیدا کند و همین نَفَسی را که تسبیح است به اختیار خودش در ذکر خدا صرف کند، آن وقت آن ذکری میشود که با هیچ ذکری قابل قیاس نیست.
مهم این است یک وقت نَفَس بما هو هو «لا اله الا الله» میشود و گاهی آن نَفَسی که خدا آن را «سبحانالله» درست کرده، «لاالهالاالله» میشود.
تفاوت این دو بسیار دقیق و عجیب است. در وجه اول ماده، نَفَس معمولی ولی صورت تهلیل است. در وجه دوم ماده، تسبیح و صورت تهلیل خواهد بود (اقتباس از کتاب شریف نفس نفیس خاتمیت: 254 و 255).
📗تسبیح کوثر، ج1، ص144 الی 146
🖊جدیدترین اثر استاد محقق حاج آقای موسوی دامظلهالوارف
📬برای تهیۀ این کتاب میتوانید به آیدی @sefareshat_fv مراجعه و یا با شمارۀ 09300866998 تماس حاصل فرمایید.
#️⃣ #تسبیح_کوثر #معرفی_کتاب #رمضان #کلام_ناب #حدیث_ناب
📌 فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام
♦️https://www.instagram.com/feghhevelayat/
🔹https://t.me/feghhevelayat
🆔 @feghhevelayat
💠 فیوضات رمضان
پیغمبر خدا صلیاللهعلیهوآله فرمودند:
«لَوْ يَعْلَمُ الْعِبَادُ مَا فِي رَمَضَانَ لَتَمَنَّتْ أَنْ يَكُونَ رَمَضَانُ سَنَةً؛ اگر مردم میدانستند در ماه رمضان چه فیوضاتی نهفته است، آرزو میکردند کل سال ماه رمضان باشد».
#️⃣ #حدیث_ناب #رمضان
📌 فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام
♦️https://www.instagram.com/feghhevelayat/
🔹https://t.me/feghhevelayat
🆔 @feghhevelayat