eitaa logo
کشکول فکر و علم
95 دنبال‌کننده
44 عکس
12 ویدیو
21 فایل
این کانال جهت طرح نکات متفرقه‌ای است که یا منتهی به تقویت قوه فکر در مخاطب و خصوصاً طلاب می‌شود و با بر داشته‌های علمی ایشان می‌افزاید. بخشی از این نکات، پاسخ‌های ما به تمارین کانال دیگرمان یعنی کانال کاربرد علوم حوزوی است. ارتباط با ما: @abdulahad
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️ تصلب رهبری نسبت به شرع 📝 نظر رهبر معظم انقلاب در اعمال مصلحت 🎙 آیت الله آملی لاریجانی ♨️ مصلحتی که با آن بشود حکم اولی شرع را موقتا تعطیل کرد مصلحت ضروری است؛ نه صرف مصلحت راجحه. @Tanbiholomah
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
معرفی نرم‌افزار پژوهش‌‌یار این ۵۰ ثانیه را لطفا مشاهده بفرمایید 📥دریافت پژوهش‌یار از بازار ⬅️ اینجا از مایکت ⬅️ اینجا ــــــــــــــــــــ کانال پژوهش‌یار؛ @Pajouheshyar با کانال،در ثواب فعالیت‌های آن باشید.
و بهذا الإسناد، عن الحسين بن أبي غندر، عن أبي عبد الله (عليه السلام)، قال: الأشياء مطلقة ما لم يرد عليك أمر و نهي، و كل شي‏ء فيه‏ حلال‏ و حرام‏ فهو لك حلال أبدا، ما لم تعرف الحرام منه فتدعه. الأمالي (للطوسي) ؛ النص ؛ ص669 دوستان در این خبر شریف تأمل کنند که در فهم برخی از احادیث بسیار مهم بحث برائت مثل مرسله صدوق و خبر عبدالله بن سنان اثرگزار است.
https://eitaa.com/rejal_shobeiri دوستان اگر عضو نیستند، پیشنهاد می‌کنم که عضو بشوند. واقعا حرف‌های قابل استفاده دارد.
در کتاب‌های فقهی یک عنوان أظهر دارند، یک عنوان «أشبه» دارند و آنچه که اضافه می‌شود این است که عنوان «أحوط» دارند. «أظهر» به لحاظ روایات است، کسی که روایات مسئله را بررسی می‌کند، اگر به نصّ صریح برخورد نکرد، می‌گوید «أظهر» روایات این است؛ پس «أظهر» به لحاظ روایت است. وقتی گفتند «أشبه»؛ یعنی از نظر قواعد علمی و فقهی این قول مثلاً درست است. اگر گفتند «أحوط» این به لحاظ اقوال است؛ پس «أحوط» به لحاظ اقوال است، «أشبه» به لحاظ قواعد است و «أظهر» به لحاظ روایات نقل از درس خارج آیت الله جوادی آملی
فرق است بین مرضع و مرضعه؛ در مرضع اصلاً مرضعه نمی‌گویند، گاهی برای اینکه بگویند این کودک پستان در دهان اوست و این زن در حال شیردادن آن کودک است، از این حال بخواهند خبر بدهند می‌گویند مرضعه که یومی که ﴿تَذْهَلُ کُلُّ مُرْضِعَةٍ عَمَّا أَرْضَعَتْ﴾[16] یک وقت است مادری است که بچه شیرخوار دارد، در گهواره خوابیده است، این زن در حال حاضر مرضع است؛ اما آن وقتی که پستان در دهان آن بچه هست، این «تاء» برای اشراف و اشتغال است، نه «تاء» تأنیث. وقتی که این پستان را در دهانش گذاشته، در این حال «هذه مرضعة» که این حال شدیدترین حال عاطفه مادری و فرزند است. آیه اول سوره «حج» می‌فرماید که در این حال مادر از بچه‌اش غافل می‌شود، وقتی آثار قیامت پیدا می‌شود، نه اینکه به زن بگویند مرضعه؛ زن مرضع است؛ ولی بخواهند بگویند که الآن پستان در کام کودک است، به او می‌گویند مرضعه. نقل از درس خارج فقه آیت الله جوادی آملی
📹 انتشار های دوره آموزشی روش‌شناسی اجتهاد موسسه امام رضا (علیه السلام)، مردادماه ۱۴۰۲ 🔹تمامی فیلم‌های دوره روش‌شناسی اجتهاد از طریق پیوند زیر قابل دریافت است: صفحه آپارات مؤسسه امام رضا (علیه السلام) @irsichannel 🔸 کانال روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
النَّـوْمُ راحَةٌ لِلْجَـسَدِ وَ النُّـطْقُ راحَةٌ لِلرُّوحِ وَ السُّكُوتُ راحةٌ لِلْعَقْلِ امام صادق علیه السلام:خواب، آرام بخش جسم است، سخن گفتن آسايش روح است و سكوت، سبب راحتى عقل است 📌[من لا يحضره الفقيه: ج 4، ص 402] عقل مرتبه و یا شأنی از روح انسان است. چگونه یک حقیقت می تواند در مرتبه اطلاق مقتضی (=طالب راحت) نطق باشد و در مرتبه تقیید مقتضی سکوت با اینکه مرتبه اطلاق در همه مراتب تقیید حضور دارد؟
گزیده بیانات حاج آقا در باب فکر در آبعلی.pdf
60.5K
این فایل یک گزیده از بیانات برخی از اساتید است که سابقاً متن کامل آنها در همین کانال بارگزاری شده بود.
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
محتوای این فایل یک ایده خام است در باب ضرورت ابتنای استنباط بر تأسیس یکسری نظامات مستقل. محتوا در صورت تأیید توسط اهل نظر می‌تواند در تحول بسیاری از گزاره‌ها مؤثر افتد.
🔴 تمرین هفتصد و یکم ✳️ و : 📚متن: ❇️ لو لم ينه الله سبحانه عن محارمه لوجب أن يجتنبها العاقل‏ 👈 غرر الحكم و درر الكلم، ص: 568 🔰 با اغماض از ثبوت صدور، خبر شریف در حل چه مسائلی امکان استناد دارد؟ 🌾 کفایت محبوبیت ذاتیه در عبادیت 🌾 حسن و قبح عقلی اشیا 🌾 استقلال عقل در کشف احکام 🔰 جهت طرح موارد محتمل دیگر تأمل نمایید. ♻️ جهت انجام این تمرین گوش دادن به این فایل 👆 پیشنهاد می‌شود. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔰 مراد از « مشایخ ثلاثة » چه کسانی هستند؟ 💠 استاد آیت الله محمدحسن ربانی 1️⃣ اگر در کتب روایی و فقهی گفته شود که این حدیث را « مشایخ ثلاثة » روایت کرده‌اند، مراد صاحبان کتب اربعه است: 🔸 شیخ کلینی 🔹 شیخ صدوق 🔸 شیخ طوسی 2️⃣ اگر در کتب فقهی گفته شود که این فتوا را « مشایخ ثلاثة » داده‌اند، مراد این اشخاص است: 🔸 شیخ مفید 🔹 سید مرتضی 🔸 شیخ طوسی 3️⃣ اگر بگویند « مشایخ ثلاثة » فلان راوی را توثیق کرده‌اند، مراد این سه تن است: 🔸 شیخ طوسی 🔹 مرحوم نجاشی 🔸 مرحوم کشی 4️⃣ در کتب رجال و فقه هم گاهی گفته می‌شود « مشایخ ثلاثة » از فلان راوی روایت کرده‌اند و نقل مشایخ ثلاثة از او موجب وثاقت راوی می‌شود. در این صورت مراد این سه تن است: 🔸 محمد بن ابی عمیر 🔹 احمد بن محمد بن ابی نصر بزنطی 🔸 صفوان بن یحیی 📚 ربانی، محمدحسن، کافی شناسی: ص۵و۶. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• https://eitaa.com/rejal_shobeiri https://t.me/rejal_shobeiri
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥تفاوت سه اصطلاح ، و 🎤 خارج اصول 1395/11/19 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• https://eitaa.com/rejal_shobeiri https://t.me/rejal_shobeiri
💠 شرعی | تنبلی در تحصیل علم 🔹آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای به استفتائی پیرامون «تنبلی در تحصیل علم» پاسخ گفتند که تقدیم حضور علاقمندان می‌گردد. ◻️سؤال: سستی و تنبلی در تحصیل علم و تلف کردن وقت چه حکمی دارد؟ آیا حرام است؟ ◻️جواب: تضییع وقت به بطالت و بیکاری دارای اشکال است و دانشجو تا وقتی که از مزایای مخصوص دانشجویی استفاده می‌کند باید از برنامه‌های درسی مخصوص دانشجویان متابعت کند و الا استفاده از آن مزایا از قبیل شهریه و کمک هزینه و غیره برای او جایز نیست. ___________________ :::::🇮🇷 کانال رسمی 🇮🇷::::: مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه @ismcir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
طرح یک ایده پژوهشی در زمینه تاریخ علمی مسلمین پیرامون یک واقعیت تلخ که نتیجه آن می‌تواند در اعتبار برخی از احادیث و فتاوی مؤثر باشد.
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
طرح یک ایده پژوهشی در باب متون اخبار، ادعیه و زیارات
بِإِسْنَادِهِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَحْمَدَ بْنِ يَحْيَى عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى الْيَقْطِينِيِّ عَنِ النَّضْرِ بْنِ سُوَيْدٍ عَنْ عَمْرِو بْنِ شِمْرٍ عَنْ جَابِرٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: أَتَاهُ رَجُلٌ فَقَالَ لَهُ وَقَعَتْ فَأْرَةٌ فِي خَابِيَةٍ فِيهَا سَمْنٌ أَوْ زَيْتٌ فَمَا تَرَى فِي أَكْلِهِ قَالَ فَقَالَ لَهُ أَبُو جَعْفَرٍ ع لَا تَأْكُلْهُ فَقَالَ لَهُ الرَّجُلُ الْفَأْرَةُ أَهْوَنُ عَلَيَّ مِنْ أَنْ أَتْرُكَ طَعَامِي مِنْ أَجْلِهَا قَالَ فَقَالَ لَهُ أَبُو جَعْفَرٍ ع- إِنَّكَ لَمْ تَسْتَخِفَّ بِالْفَأْرَةِ وَ إِنَّمَا اسْتَخْفَفْتَ بِدِينِكَ إِنَّ اللَّهَ حَرَّمَ الْمَيْتَةَ مِنْ كُلِّ شَيْ‏ءٍ. این خبر شاهد است بر اینکه جابر بن یزید و شاگرد معروفش عمرو بن شمر علی‌رغم اتهام غلو، نسبت به احکام فرعیه شرع بی‌مبالات نبوده‌اند و می‌تواند در تبرئه ایشان از غلو، مؤید قابل توجهی باشد.
📣«پنج مأموریت دانشجویی برای مطالعه و ارائه‌ی آثار شهید مطهری» 🔲پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR ، مجموعه‌ای از طرح‌ها و پیشنهادهای حضرت آیت‌الله خامنه‌ای برای مطالعه و کار بر روی آثار علامه مطهری را به مخاطبان ارجمند ارائه می‌کند. بدیهی است که هر یک از این طرح‌ها و پیشنهادها، مخاطبانی مخصوص به خود دارند و لذا، برخی برای طلاب و دانشجویان مناسب است، برخی برای محققان و برخی هم برای آحاد علاقه‌مندان به اندیشه اسلامی سودمند خواهند بود. 👇👇👇👇👇👇👇 🌐https://khl.ink/f/29543 🔻نمو | پایگاه علمی، تزکیه‌ای، مهارتی و بصیرتی 🆔 @nomov_ir
💡علم باید همراه با تفکر و اندیشه باشد 📌... مطلب دومی که برای تکامل در علوم لازم هست این است که همراه با باشد. در این روایت مبارکه در کافی شریف همان باب صفة العلماء که روایت بسیار خوبی است «أَ لَا أُخْبِرُكُمْ بِالْفَقِيهِ حَقِّ الْفَقِيهِ مَنْ لَمْ يُقَنِّطِ النَّاسَ مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ وَ لَمْ يُؤْمِنْهُمْ مِنْ عَذَابِ اللَّهِ وَ لَمْ يُرَخِّصْ لَهُمْ فِي مَعَاصِي اللَّهِ وَ لَمْ يَتْرُكِ الْقُرْآنَ رَغْبَةً عَنْهُ إِلَى غَيْرِهِ...» که همه این‌ها خیلی مهم است و بحث دارد، محلی که حالا من می‌خواستم عرض کنم این قسمت است «أَلَا لَا خَيْرَ فِي عِلْمٍ لَيْسَ فِيهِ تَفَهُّمٌ أَلَا لَا خَيْرَ فِي قِرَاءَةٍ لَيْسَ فِيهَا تَدَبُّرٌ...» کما این که بعد می‌فرماید: «أَلَا لَا خَيْرَ فِي عِبَادَةٍ لَيْسَ فِيهَا تَفَكُّرٌ.» 📌علم باید همراه با تدبر ، تفکر ، اندیشه و امعان نظر باشد. همین که انسان حضور پیدا کند و مثلاً چیزی را بنویسد و این به جایی نمی‌رسد. آنچه که از سنت‌های کارآمد حوزه‌های مبارکه علمیه در سلف ما وجود داشته و به آن سفارش شده این است که قبل از بحث انسان آن بحث را پیش مطالعه‌ای بکند خودش تفکر کند که به حسب داشته‌های خودش در این مسأله چه باید گفت. آن را ضبط کند بعد بیاید در درس و بحث و مباحثه ببیند آیا همان که تفکر خودش به او رسیده است، مناقشه‌ای به او وارد شد، اشکالی به او وارد شد، کجای آن ضعف داشت، کم‌کم با این کار ضعف‌ها کم می‌شود و این شخص مبدل می‌شود به یک شخصی که مجتهدی است که قابل اعتماد می‌شود. 📌این کار به واسطه این امر. بنابراین تفکر کردن و حتی بعضی از بزرگان و اساتید ما می‌فرمودند که: مرحوم آیت‌الله مؤمن رضوان الله علیه می‌فرمود من قبل از بحث خودم بحث را می‌نوشتم. بعد مثلاً می‌رفتم درس حضرت امام، درس مرحوم آیت‌الله داماد و اساتیدی که ایشان خدمت‌شان مشرف می‌شدند. قبلش حتما می‌نوشتم. یک مدتی هم ما همین کار را می‌کردیم با دوستان که مباحثه داشتیم، مباحثه قبل از بحث داشتیم خودمان بحث را مطالعه می‌کردیم می‌نوشتیم حالا می‌رفتیم بحث. 📌این خیلی مفید است و انسان استفاده بهینه می‌تواند بکند و خدمات متقابل دارد. ما تازه مؤسسه بقیة الله عجل الله تعالی فرجه الشریف که تأسیس شده بود خب آن جا عزیزانی که آن جا بودند با اساتیدشان کتاب‌ها را قبل از ورود استاد بحث می‌کردند مثلاً می‌خواندند، مقالات آقا ضیاء را می‌خواندند در اصول و این کتاب‌هایی که احتیاج دارد با استاد خوانده بشود. بعضی از اساتید فرمودند که من دیدم که این افرادی که می‌آیند بحث غیر از سابق شدند، یک سؤالاتی طرح می‌کنند، یک حرف‌هایی طرح می‌کنند که اگر من این‌ها را مطالعه نکرده باشم خب می‌مانم، نمی‌توانم جواب بدهم. فلذا فرمود من اگر احتمال بدهم کسی که در بحث می‌آید نهایة الداریة را مطالعه می‌کند، حتماً مطالعه می‌کنم نهایة الدرایة را. 📌این موجب خدمات متقابل می‌شود یعنی این آمادگی باعث می‌شود که آن استادی که می‌خواهد درس را القاء کند مطالعه درست‌تر بکند، به کلمات بیشتر مراجعه بکند، تفکر بالاتری بکند. آن که تفکرش بالاتر شد درس را قوی‌تر ارائه کرد قهراً بهره‌برداری از او بیشتر خواهد شد . قهراً این خدمات متقابل خواهد بود 🎙بیانات (حفظه الله) در روز اول درس خارجِ فقه 🔗https://eitaa.com/feghahat_ir 🔻نمو | پایگاه علمی، تزکیه‌ای، مهارتی و بصیرتی 🆔 @nomov_ir
وسائل الشيعة، ج‏27، ص: 18 33093- 4- و عن علي بن محمد (و غيره) عن سهل بن زياد و عن محمد بن يحيى عن أحمد بن محمد بن عيسى جميعا عن ابن محبوب عن هشام بن سالم عن أبي حمزة عن أبي إسحاق السبيعي عمن حدثه ممن يوثق به قال: قال أمير المؤمنين ع إن الناس آلوا بعد رسول الله ص إلى ثلاثة آلوا إلى عالم على هدى من الله قد أغناه الله بما علم عن غيره و جاهل مدع للعلم لا علم له معجب بما عنده قد فتنته الدنيا و فتن غيره و متعلم من عالم على سبيل هدى من الله و نجاة ثم هلك من ادعى و خاب من افترى. روایت جالبی است و سندش هم خیلی داغون نیست و میشه روی روایت حساب باز کرد. باتوجه به اینکه به احتمال زیاد مراد از علما، ائمه هستند -چنانچه دلالت برخی از روایات ولایت فقیه را با همین نکته رد کرده اند- صحه گذاشتن این خبر بر رجوع به متعلمین که لزوما می شوند فقها می‌تواند حجتی بر بحث ولایت فقیه باشد. در بحث می‌تواند موضوع پژوهش باشد.
بحث از اینکه وکالت از جانب ائمه توثیق عام به حساب می آید یا خیر؟ بحث ثمره‌دار و مورد نزاع در رجال است. یقینا برای پاسخ به این سؤال توجه به نقش تشکیلاتی وکلا و اقتضائات تشکیلات مهم است فاغتنم جدا. تمرین 706 کانال کاربرد علوم حوزوی هم با این توجه طراحی شد. برای مطالعه خوب است به الغيبة (للطوسي)/ كتاب الغيبة للحجة، النص، ص: 345 و منابعی از این دست رجوع شود و خود اخبار هم اینجا حرف هایی دارند که مورد غفلت رجالیون در بحثشان بوده و باید ضمیمه پژوهششان گردد.