eitaa logo
کشکول فکر و علم
95 دنبال‌کننده
44 عکس
12 ویدیو
21 فایل
این کانال جهت طرح نکات متفرقه‌ای است که یا منتهی به تقویت قوه فکر در مخاطب و خصوصاً طلاب می‌شود و با بر داشته‌های علمی ایشان می‌افزاید. بخشی از این نکات، پاسخ‌های ما به تمارین کانال دیگرمان یعنی کانال کاربرد علوم حوزوی است. ارتباط با ما: @abdulahad
مشاهده در ایتا
دانلود
تعبیر تجلی در قالب یک تعبیر ناب فلسفه اعلای صدرایی و عرفانی است.
. . 📤مشاهده یکجای جلسات معرفتی📤 🔰سلسه مباحث ✍️سری جلسات مجازی با جلسه ۱ 👇 https://eitaa.com/nedayepakefetrat/683 جلسه ۲ 👇 https://eitaa.com/nedayepakefetrat/686 جلسه ۳ 👇 https://eitaa.com/nedayepakefetrat/687 جلسه ۴ 👇 https://eitaa.com/nedayepakefetrat/689 جلسه ۵ 👇 https://eitaa.com/nedayepakefetrat/690 جلسه ۶ 👇 https://eitaa.com/nedayepakefetrat/691 جلسه ۷ 👇 https://eitaa.com/nedayepakefetrat/692 جلسه ۸ 👇 https://eitaa.com/nedayepakefetrat/693 جلسه ۹ 👇 https://eitaa.com/nedayepakefetrat/696 جلسه ۱۰ 👇 https://eitaa.com/nedayepakefetrat/694 جلسه ۱۱ 👇 https://eitaa.com/nedayepakefetrat/695 جلسه ۱۲ 👇 https://eitaa.com/nedayepakefetrat/698 جلسه ۱۳ 👇 https://eitaa.com/nedayepakefetrat/697 جلسه ۱۴ 👇 https://eitaa.com/nedayepakefetrat/699 جلسه ۱۵ 👇 https://eitaa.com/nedayepakefetrat/700 جلسه ۱۶ 👇 https://eitaa.com/nedayepakefetrat/729 جلسه ۱۷ 👇 https://eitaa.com/nedayepakefetrat/757 جلسه ۱۸ 👇 https://eitaa.com/nedayepakefetrat/885 جلسه ۱۹ 👇 https://eitaa.com/nedayepakefetrat/774 جلسه ۲۰ 👇 https://eitaa.com/nedayepakefetrat/775 جلسه ۲۱ 👇 https://eitaa.com/nedayepakefetrat/781 جلسه ۲۲ 👇 https://eitaa.com/nedayepakefetrat/791 جلسه ۲۳ 👇 https://eitaa.com/nedayepakefetrat/809 💠کانال ندای پاک فطرت 🆔 @nedayepakefetrat
بخشی از مقاله اجتهاد تمدنی؛ منطق فهم دین در مقیاس تمدن‌سازانه متعلق به آقای واسطی
بخشی از مقاله اجتهاد تمدنی؛ منطق فهم دین در مقیاس تمدن‌سازانه متعلق به آقای واسطی
مقاله مستخرج از طرح پژوهشی «اجتهاد تمدنی چیستی، چرایی چگونگی».pdf
373K
خود مقاله را هم ارسال می کنم. قابل استفاده است اگرچه در بخش هایی خصوصا در بخش تطبیق روش اجتهاد بر مثال جای مناقشات دارد.
🔅 امام خامنه‌ای | ۱۳۸۳/۰۹/۳۰ 💠 انسان‌ها بر اثر از خدای متعال -که روح هستی و حقیقت هستی است- از خودشان، دلشان و از حقیقتشان غافل می‌شوند. 🔻نمو | پایگاه علمی، تزکیه‌ای، مهارتی و بصیرتی 🆔 @nomov_ir
راستش یک ابزار کوچیک در مورد استدلال مباشر طراحی کردم برای اینکه یه قضیه منطقی(اعم از حملیه یا شرطیه) رو بهش بدیم و موارد زیر رو یکجا نشون بده: - عکس مستوی - عکس نقیض موافق/مخالف - نقض موضوع/مقدم - نقض محمول/تالی - نقض طرفین آیات و روایات که صدقشون مقبوله رو اگه تبدیل کنیم و تو این ابزار بذاریم، همه گزاره‌های متفرع از آیه که لزوما صادق هستن و چه بسا بهشون توجه نداشتیم رو میتونیم بدست بیاریم. https://sadegh-zr.github.io/immediate-inference/fa/
آیین نامه درس خارج شاگرد محور.pdf
221.6K
✍🏻 آیین نامه اجرایی درس خارج به روش سامرایی (شاگرد محور)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️ ماجرای تعطیلی منبر علامه امینی توسط آیت الله العظمی بروجردی رحمةالله علیهما ▪️آیت‌ الله بروجردی: من حاضرم ده تا امینی را فدا کنم که این فتوای شیخ شلتوت از علماء تراز اول مصر مبنی بر مجاز و مکفی بودن عمل به فقه شیعه جعفری از بین نرود. «اینجا» این مسئله از طرف کسی مطرح میشود که در شبکه های سیدصادق شیرازی به عنوان کارشناس است، یعنی مرجعیت شیعه مثل آیت الله بروجردی در این حد به وحدت شیعه و سنی اهمیت میدادند ولی همین جماعت هفته وحدت را به اسم هفته برائت نامیدند تا اختلاف افکنی کنند. برخی فکر میکنند فقط رهبری تاکید بر وحدت دارند درحالیکه بزرگان شیعه همیشه تاکید داشتند و امثال آیت الله بروجردی با احدی سر حفظ وحدت شوخی نداشتند. ------------------------- شما هم به بپیوندید 🔻 ♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️ ╭┅───────────┅╮ ‌•''•❀🕊 مکتب سلیمانی🕊✾•''• Eitaa.com/soleymaneii Eitaa.com/soleymaneii ╰┅───────────┅╯
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️ تصلب رهبری نسبت به شرع 📝 نظر رهبر معظم انقلاب در اعمال مصلحت 🎙 آیت الله آملی لاریجانی ♨️ مصلحتی که با آن بشود حکم اولی شرع را موقتا تعطیل کرد مصلحت ضروری است؛ نه صرف مصلحت راجحه. @Tanbiholomah
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
معرفی نرم‌افزار پژوهش‌‌یار این ۵۰ ثانیه را لطفا مشاهده بفرمایید 📥دریافت پژوهش‌یار از بازار ⬅️ اینجا از مایکت ⬅️ اینجا ــــــــــــــــــــ کانال پژوهش‌یار؛ @Pajouheshyar با کانال،در ثواب فعالیت‌های آن باشید.
و بهذا الإسناد، عن الحسين بن أبي غندر، عن أبي عبد الله (عليه السلام)، قال: الأشياء مطلقة ما لم يرد عليك أمر و نهي، و كل شي‏ء فيه‏ حلال‏ و حرام‏ فهو لك حلال أبدا، ما لم تعرف الحرام منه فتدعه. الأمالي (للطوسي) ؛ النص ؛ ص669 دوستان در این خبر شریف تأمل کنند که در فهم برخی از احادیث بسیار مهم بحث برائت مثل مرسله صدوق و خبر عبدالله بن سنان اثرگزار است.
https://eitaa.com/rejal_shobeiri دوستان اگر عضو نیستند، پیشنهاد می‌کنم که عضو بشوند. واقعا حرف‌های قابل استفاده دارد.
در کتاب‌های فقهی یک عنوان أظهر دارند، یک عنوان «أشبه» دارند و آنچه که اضافه می‌شود این است که عنوان «أحوط» دارند. «أظهر» به لحاظ روایات است، کسی که روایات مسئله را بررسی می‌کند، اگر به نصّ صریح برخورد نکرد، می‌گوید «أظهر» روایات این است؛ پس «أظهر» به لحاظ روایت است. وقتی گفتند «أشبه»؛ یعنی از نظر قواعد علمی و فقهی این قول مثلاً درست است. اگر گفتند «أحوط» این به لحاظ اقوال است؛ پس «أحوط» به لحاظ اقوال است، «أشبه» به لحاظ قواعد است و «أظهر» به لحاظ روایات نقل از درس خارج آیت الله جوادی آملی
فرق است بین مرضع و مرضعه؛ در مرضع اصلاً مرضعه نمی‌گویند، گاهی برای اینکه بگویند این کودک پستان در دهان اوست و این زن در حال شیردادن آن کودک است، از این حال بخواهند خبر بدهند می‌گویند مرضعه که یومی که ﴿تَذْهَلُ کُلُّ مُرْضِعَةٍ عَمَّا أَرْضَعَتْ﴾[16] یک وقت است مادری است که بچه شیرخوار دارد، در گهواره خوابیده است، این زن در حال حاضر مرضع است؛ اما آن وقتی که پستان در دهان آن بچه هست، این «تاء» برای اشراف و اشتغال است، نه «تاء» تأنیث. وقتی که این پستان را در دهانش گذاشته، در این حال «هذه مرضعة» که این حال شدیدترین حال عاطفه مادری و فرزند است. آیه اول سوره «حج» می‌فرماید که در این حال مادر از بچه‌اش غافل می‌شود، وقتی آثار قیامت پیدا می‌شود، نه اینکه به زن بگویند مرضعه؛ زن مرضع است؛ ولی بخواهند بگویند که الآن پستان در کام کودک است، به او می‌گویند مرضعه. نقل از درس خارج فقه آیت الله جوادی آملی
📹 انتشار های دوره آموزشی روش‌شناسی اجتهاد موسسه امام رضا (علیه السلام)، مردادماه ۱۴۰۲ 🔹تمامی فیلم‌های دوره روش‌شناسی اجتهاد از طریق پیوند زیر قابل دریافت است: صفحه آپارات مؤسسه امام رضا (علیه السلام) @irsichannel 🔸 کانال روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
النَّـوْمُ راحَةٌ لِلْجَـسَدِ وَ النُّـطْقُ راحَةٌ لِلرُّوحِ وَ السُّكُوتُ راحةٌ لِلْعَقْلِ امام صادق علیه السلام:خواب، آرام بخش جسم است، سخن گفتن آسايش روح است و سكوت، سبب راحتى عقل است 📌[من لا يحضره الفقيه: ج 4، ص 402] عقل مرتبه و یا شأنی از روح انسان است. چگونه یک حقیقت می تواند در مرتبه اطلاق مقتضی (=طالب راحت) نطق باشد و در مرتبه تقیید مقتضی سکوت با اینکه مرتبه اطلاق در همه مراتب تقیید حضور دارد؟
گزیده بیانات حاج آقا در باب فکر در آبعلی.pdf
60.5K
این فایل یک گزیده از بیانات برخی از اساتید است که سابقاً متن کامل آنها در همین کانال بارگزاری شده بود.