eitaa logo
فکرت
9.8هزار دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
1.4هزار ویدیو
152 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
📝 ♦️چگونه یک ، ادعاهای مغرورانه متکبران را باطل کرد؟ 🔹چند قرن تلاش تمام‌عیار برای تمسخر و محو معنویت و عبادت ـ به یک باره ـ جای خود را به توجه تمام‌عیار به خدا و دعا داد و بشر بیچاره را وادار به تعظیم و تسبیح در برابر خالق هستی کرد. 🔹همان افرادی که مؤمنان دنیا ـ مخصوصا مؤمنان ایرانی معتقد به اسلام ناب محمدی (ص) را به دلایل کاملاً سیاسی ـ تحقیر و آنان را خرافه‌پرست و عقب‌مانده معرفی می‌کردند، در مواجهه با کرونا به دعا و خدا روی آوردند و حتی یک روز را به عنوان روز ملی دعا معرفی کردند تا معلوم شود این جماعت در همه‌ این سال‌ها فقط به دلایل سیاسی و اغراض پلید شیطانی، موضوع دعا و توجه به معنویت را کمرنگ جلوه می‌دادند. 🔹این روزها همه شاهد هستند که منطقی‌ترین رفتارها برای مقابله با از سوی مسلمانان انجام شد که تعطیلی محل‌های تجمع و مراسم‌های مذهبی و رعایت کامل امور بهداشتی، از آن جمله است. 🔹با وجود چنین رفتار عاقلانه و درستی از سوی اکثر قریب به اتفاق مسلمانان، اما همچنان شاهد پمپاژ اخبار منفی از رفتار مسلمانان ـ مخصوصاً در ایران ـ هستیم. 🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید: 🌐 http://fekrat.net/?p=1022 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
🎙 ♦️کارنامه ادبیات علوی 🔹تعداد آثار قابل توجه است که از این میان می‌توان به اثر فاخر «علی از زبان علی» نوشته استاد مرحوم سیدجعفر شهیدی اشاره کرد که اثری بسیار موجه در تاریخ معاصر محسوب می‌شود. 🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید: 🌐 http://fekrat.net/?p=1025 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
🎙 ♦️کارنامه ادبیات علوی 🔹آثار فراوانی پیرامون زندگانی مولا علی(ع) در طول تاریخ تاکنون از سوی نویسندگان مختلف انتشار یافته است که این موضوع را باید از 2 ‌جنبه مورد بررسی قرار داد؛ نخست اینکه حجم بالای این آثار نشان‌دهنده آن است که ارادتمندان و مشتاقان امام علی(ع) هیچ گاه بیکار ننشسته‌اند و سعی کرده‌اند به هر نحوی هم که شده عشق و علاقه خود را به مولای خود نشان دهند که خود این موضوع فی نفسه ارزشمند است. 🔹اما نکته دوم و مورد اهمیت به سطح کیفی این آثار بازمی‌گردد که متاسفانه باید گفت شاید حدود 70 درصد مطالب این آثار تکراری است و نکته جدید و تازه‌ای به مخاطب عرضه نمی‌کند و هر چه زمان گذشته است، این موضوع بیشتر در آثار به چشم می‌خورد و با گذشت زمان کمتر شاهد تولید آثاری بکر بوده‌ایم که از زوایای متفاوت به زندگانی مولا علی(ع) بپردازد. 🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید: 🌐 http://fekrat.net/?p=1025 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
♦️ و کاربرد‌های آن 🎙درسگفتار دکتر 🔻(جلسه سوم) 🔰موضوع: آیا می‌توان از گزاره‌های مشاهداتی را به عنوان توجیه علم پذیرفت یا خیر؟ 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
جلسه سوم.mp3
11.41M
🔊 ♦️ و کاربرد‌های آن 🎙درسگفتار دکتر 🔻(جلسه سوم) 🔰موضوع: آیا می‌توان از گزاره‌های مشاهداتی را به عنوان توجیه علم پذیرفت یا خیر؟ 🔹طرفداران نظریه جریان توجیه علم هستند، بر این باوراند که معرفت علمی، از گزاره‌های مشاهداتی (استقراء) آغاز می‌شود. 🔹منظور از استقراءف استقراء ناقص است؛ چراکه استقراء ریاضی در واقع استقراء نبوده و استقراء تام نیز در علم کاربردی ندارد؛ زیرا ما به دنبال یک گزاره کلی هستیم و در بسیاری از موارد نمی‌توان استقراء تام را به کار برد. 🔹استقراءگرایان معتقد‌اند که اگر تعداد زیاد و در شرایط متنوعی از یک مسئله مشاهده شوند، آن مسئله صحیح خواهد بود. 🔹اولین توجیه علم این است که اصل استقراء در بسیاری از موارد موفقیت‌آمیز بوده است، اما اشکال این استدلال، دوری بودن آن است و دور نیز باطل می‌باشد؛ چراکه از خود «نتیجه» برای اثبات «نتیجه» کمک گرفته می‌شود. 🔻قسمت قبلی: 🆔 https://eitaa.com/fekrat_net/1045 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
🎙 ♦️امتیازهای اقتصادی، هدف (2) 🔻(بخش دوم) 🔸عباس میرزا ملک‌آرا در کتابش می‌گوید: «انگلیسی‌ها به ایران آمدند تا دولت ایران را فتح کرده باشند.» در خیلی از شهرهای ایران و کشت می‌شد. 🔸حضور آن‌ها و مأمورانشان در هر شهری برای برداشت توتون و تنباکو و برای انحصار خرید و فروش تنباکو بود. 🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید: 🌐 http://fekrat.net/?p=1030 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
🎙 ♦️امتیازهای اقتصادی، هدف (2) 🔻(بخش دوم) 🔸نهضت که برخی از نویسندگان آن را به نام هم می‌شناسند، در مقابله با یکی از نهضت‌های استعماری که دولت در کشور ما ایجاد کرد به وجود آمد. 🔸امتیاز انحصار خرید و در ایران و خارج از ایران، اگرچه به ظاهر جنبه اقتصادی داشت، اما بسیار فراتر از عرصه اقتصادی بود و عرصه‌های فرهنگی و سیاسی و نظامی را هم در بر می‌گرفت. 🔸یکی از دلایلش این است که اجرای این امتیاز و کمپانی در ایران نیاز به میدانِ عمل گسترده‌ای داشت و عرصه‌های فرهنگی، سیاسی و اقتصادی را قاعدتاً در بر می‌گرفت و اینکه حضور انگلیسی‌ها محدود به فعالیت در چارچوب این امتیاز نبود. 🔸انگلیسی‌ها هم‌زمان چند امتیاز را در ایران دنبال می‌کردند و برنامه جامعی برای ایران داشتند. 🔸این‌گونه نبوده که بخواهند فقط یک فعالیت اقتصادی کوچک انجام دهند. 🔸سخن از نفوذ گسترده در ایران بود و نفوذی که شاید دهه‌ها قرار است ادامه پیداکند و حتی نفوذی که می‌توانیم از آن به عنوان مستعمره‌شدن ایران نام ببریم، مانند آنچه که در هند و جاهای دیگر اتفاق افتاد. 🔻 حجت الاسلام دکتر مظاهری بخش اول: https://eitaa.com/fekrat_net/1049 🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید: 🌐 http://fekrat.net/?p=1030 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️ و آینده‌نگری تعاملات تمدنی غرب، شرق و اسلام 🔹در اثر وقوع همه‌گیری کرونا، کشورهای غربی و اساساً تمدن غربی دچار بحران و افول فزاینده شده‌اند؛ افولی که می‌تواند منجر به انتقال اهرم‌های قدرت اقتصادی و سیاسی از غرب به شرق شود. 🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید: 🌐 http://fekrat.net/?p=1038 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️ و آینده‌نگری تعاملات تمدنی غرب، شرق و اسلام 🔹آیا اتفاق در حال وقوع، فقط انتقال قدرت از غرب به شرق و ظهور قرائت و گونه‌ای چینی از نظام سرمایه‌داری است؟ 🔹قرائتی که پیرنگ آموزه‌های کنفوسیوسی و فرهنگ شرق را با خود همراه دارد ولی در بنیاد فکری فلسفی‌اش، امتداد تمدن غرب در شرق است. 🔹آیا با وجود نقش محوری اقتصاد سیاسی در معادلات تمدنی دوران معاصر، همۀ تغییرات بر مدار تغییرات اقتصادی و سیاسی رقم خواهند خورد؟ 🔹بحران‌هایی که تمدن غربی با آن‌ها در طول سه سدۀ گذشته یعنی قرن 19، 20 و 21 روبه‌رو بوده است و اکنون خود را در قالب روبناهای فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی آشکار كرده‌اند، در هویت فلسفی، ارزشی و اخلاقی این تمدن، ریشه دارند. 🔹این بن‌مایه‌ها و ریشه‌های بحران‌آفرین، پیوسته قرین سرمایه‌داری بوده‌اند و خواهند بود؛ حتی اگر سرمایه‌داری از غرب به شرق کوچ كرده و خود را در قالب آموزه‌ها و نمادهای خاور دور بازیابی كند؛ چه اینکه باید توجه كرد نظام سرمایه‌داری به‌مثابه صورت زندگی در قالب تمدن مدرن، گرانبار از بنیادهای معرفتی، ارزشی و اخلاقی است و هرگز از آن ریشه‌ها منعزل نخواهد بود. 🔹در این دوران، چنانکه تمدن‌پژوهان غربی نیز به آن اذعان دارند، تمدنی که قوی‌ترین و استوارترین ظرفیت تمدنی را فرا راه انسان معاصر گشوده دارد، تمدن اسلامی است و به همین دلیل، مواجهۀ غرب با اسلام مواجهه‌ای ذاتی و بنیادین است. 🔹تمدن نوین اسلامی، امکانی گشوده به روی آیندۀ تاریخ انسانیت است و این ظرفیت را داراست تا با عبور از تنگنای تمدن مادی معاصر میان آسمان و زمین، افق توسعه و تعالی را ترسیم و تحقق بخشد. ✍️نویسنده: حسین رمضانی 🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید: 🌐 http://fekrat.net/?p=1038 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️بدون ، توسعه به‌معناى واقعى محقق نخواهد شد. 🔸اراده علی بن ابی طالب(ع)، اراده معطوف به عدالت بود، نه اراده معطوف به قدرت. 🔸پیامبر(ص)، على(ع) را که می‌دید، گاه ایشان را در آغوش می‌گرفت و می‌گفت: «پدرم فداى شهید وحید» که به معناى شهید تنهاست و کسی که در غربت به شهادت می‌رسد و در مرکز خودش و جامعه اسلامى، تنها و غریب شهید خواهد شد. 🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید: 🌐 http://fekrat.net/?p=1042 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️بدون ، توسعه به‌معناى واقعى محقق نخواهد شد. 🔸در گفتمان امام علی بن ابی طالب(ع) نزاعى بین عمارت و آبادى با و تامین حقوق انسان‌ها وجود ندارد. چون اساسا توسعه در بستر عدالت و در راستاى آن تعریف می‌شود. 🔸ولی در دکترین سرمایه‏‌دارى ، عدالت واقعا یک کلمه شاعرانه بیشتر نیست. 🔸این را اگر قدما و نظریه‏‌پردازان کلاسیک آنان تصریح نمی‌کردند، امروز دیگر ابایى از گفتن این ندارند که اصلا ما دنبال عدالت نیستیم و دولت را مسئول اجراى عدالت نمی‌دانیم، بلکه دولت تنها مسئول اجراى امنیت اقتصادى است و کارى به عدالت ندارد. 🔸حتى عدالت را، عدالت توزیعى را مورد تمسخر قرار مى‏دهند و از گالاتاکسى یا نظم خودجوش بازار و رقابت آزاد سخن می‌گویند یعنى هرکسى، هرکسى را له کرد، کرد. این تئوریزه‏کردن سرمایه‏‌دارى لجام‏‌گسیخته است. 🔸معنی‌اش این است که اصلا عدالت، یک شعر و شعار و یک خرافه بیشتر نیست. این گفتمان درست در نقطه مقابل گفتمان امام علی‌بن‌ابی‌طالب(ع) قرار می‌گیرد... . 🔸وقتى از حکومت علوى و مدیریت علوى و گفتمان على در باب حکومت بحث می‌شود، بدان معنى نیست که بدون هیچ اجتهادى، الگوبردارى صورت بگیرد و ثابتات و متغیرات گفتمان امیرالمومنین(ع) از یکدیگر تفکیک نشود. 🔸همچنین بدان معنى نیست که انتظار می‌رود همه عینا چون على(ع) و در سطح او حکومت کنند. 🔸خود حضرت امیر(ع) فرمود: شما نمی‌توانید من باشید «ولکن اَعینُونى» کمکم کنید، سعى کنید این الگو پیش چشم‌تان باشد. 🔸گاه توسط برخی گفته می‌شود معاویه 20سال حکومت کرد و پایه‏‌هاى حکومتش هم نه براساس عدالت که براساس فساد و قدرت و زور استوار بود، اما حکومت امام على(ع) که معطوف به عدالت بود از پا درآمد و شکست خورد! على(ع) به چه معنا شکست خورد؟ 🔸آیا از حیث معنوى و انسانى شکست خورد؟ آیا از بعد تاریخى شکست خورد؟ اینکه گاهى گفته شده که على(ع) شکست خورد و حکومت او موفق نشد، حرف درستى نیست. 🔸حضرت امیر(ع) می‌فرماید: «مااَصْبَحَ بالکوفَةِ اَحَدٌ اِلّا ناعماً»: من در حکومت خود، آنجا که اختیار داشتم کارى کردم که دیگر حتى یک انسان گرسنه و بى‏خانمان نیست. خلاصه‌ای از گفتار 18رمضان سال 79 استاد حسن رحیم‌پورازغدی 🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید: 🌐 http://fekrat.net/?p=1042 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
🔸انگلیسی‌ها یک برنامه مفصل و منسجمی برای ایران داشتند. میرزا حسین قلی‌خان نظام‌السلطنه که یکی از رجال توانمند دوره قاجار بوده، در خصوص آنچه که در این امتیاز اتفاق افتاد، می‌گوید: «اگر این عمل دو سال استقرار داشت، بدون زحمت تمام خاک ایران در تصرف مشروع رژی قرار می‌گرفت و مردم فدوی و جان‌نثار او بودند.» یعنی تمام ایران در اختیار آن‌ها قرار می‌گرفت و باید دولت حقوق خود را از تملق رژی مرکزی دارالخلافه دریافت می‌کرد. یعنی می‌توانیم بگوییم اگر این فعالیت ادامه پیدا می‌کرد، دولت ایران دست‌نشانده‌ی استعمارگران می‌شد. حجت الاسلام دکتر مظاهری 🌐http://fekrat.net/?p=1046 🆔 @fekrat_net