📝 #یادداشت
♦️محافظهکاری علیه عقلانیت انقلابی
🔸#شهید_مطهری در نقد این نظر که معمولا آن را از قول فرنگیها نقل میکنند که «انسان هر عقیدهای را اتخاذ کند آن عقیده محترم است» به ماجرای حضرتابراهیم(ع) و بتهایی که بهجای خدا پرستیده میشدند، میپردازد: «این بتها مورداحترام میلیونها انسان هستند پس من هم به آنها احترام میگذارم.
🔸از نظر اسلام این کار اغراء به جهل است نه خدمت به آزادی.» اینگونه است که از نظر شهید مطهری اسلام یک فرهنگ فعال در تفکر و اندیشه، آن هم در مهمترین مباحث دارد.
🔸در این راه مهمترین ویژگیهای آزادی در تفکر را صراحت و عدمنفاق و پرهیز از فریبکاری میداند که شاید مهمترین موضوع در رسانههای امروز به شمار آید.«و لطیف است که قرآن روی فریبخوردگی تکیه میکند؛ فریبخوردن، غافل ماندن. دائما میخواهد مردم غافل نمانند، فریب نخورند، چشمشان را باز کنند.
🔸قرآن مطمئن است اگر مردم چشم باز کنند، نظر او تامین میشود و درست هم هست.» مشخص است برداشتهای متفکرانه از قرآن در میان رهبران انقلاب اسلامی مانند آیتالله خامنهای و شهید مطهری بسیار نزدیک است.
🔸این نزدیکی در تفکر و تعقل منشایی دارد و آن هم اصول و مبانیای است که قرآن دراختیار این اندیشمندان قرآنی میگذارد. اما آیا این منحصر به تشخیص و ایمان قلبی است؟
🔸«اگر تشخیص و ایمان قلبی و باور کافی بود، عمروعاص باید اول شیعه عالم باشد... عمروعاصی که درباره امامعلی(ع) شعر میگوید و در دم احتضار در آن حساسترین ساعتها و لحظههایی که برای ذهن یک انسان مطرح است، اظهار ندامت میکند... میگوید دینم را به دنیای معاویه فروختم، با علی که میدانستم حق است جنگیدم.» مشخص است در بیان رهبری ایمان و باور قلبی به حق کافی نیست و باید آن را ابراز و از آن دفاع کرد، باز این پرسش مطرح میشود که آیا چنین دینی در زمینه تفکر هم همین نظر را دارد؟ درمورد انتقاد چطور؟
✍️نویسنده: حسین شهنی، روزنامه نگار
🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید:
🌐 http://fekrat.net/?p=1067
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
♦️ #فلسفه_علم و کاربردهای آن
🎙درسگفتار دکتر #سید_مهدی_ناظمی
🔻(جلسه چهارم، در سه بخش)
🔰موضوع: اتکای مشاهدات بر نظریهها
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
بخش اول.mp3
9.86M
🔊 #فایل_صوتی
♦️ #فلسفه_علم و کاربردهای آن
🎙درسگفتار دکتر #سید_مهدی_ناظمی
🔻(جلسه چهارم، در سه بخش)
✅(بخش اول)
🔰موضوع: اتکای مشاهدات بر نظریهها
🔹علم، از تجربه مستقیم جهان خارج آغاز میشود؛ تجربهای ناب و محض که ما در برابر آن منفعل هستیم و نمیتوان در مقابل آن سازندگی داشت؛ بنابراین، کاملا حقیقی بوده و باید سائر موارد غیر تجربی را با ملاک علم مورد بررسی قرار داد.
🔹پس ما با استفاده از جمع مشاهدات خاص، گزارههای کلی را بدست میآوریم.
🔹استقراء یکی از قدیمیترین راهها برای درک جهان است، اما این، بدین معنا نیست که نمیتوان استقراء انجام داد، بلکه این مباحث، در نقد «استقراءگرایی» میباشد؛ چراکه اولا استقراء، ما را به نتیجه قاطعی نمیرساند و ثانیا دارای ابهاماتی است؛ همچنین مشاهدات ما دارای واسطههایی مانند مفروضات و نظریهها هستند که آنها را از فرهنگ علمی یا عرفی دریافت کردهایم.
🔻قسمت قبلی:
🆔 https://eitaa.com/fekrat_net/1058
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
بخش دوم.mp3
5.52M
🔊 #فایل_صوتی
♦️ #فلسفه_علم و کاربردهای آن
🎙درسگفتار دکتر #سید_مهدی_ناظمی
🔻(جلسه چهارم، در سه بخش)
✅(بخش دوم)
🔰موضوع: اتکای مشاهدات بر نظریهها
🔹علم، از تجربه مستقیم جهان خارج آغاز میشود؛ تجربهای ناب و محض که ما در برابر آن منفعل هستیم و نمیتوان در مقابل آن سازندگی داشت؛ بنابراین، کاملا حقیقی بوده و باید سائر موارد غیر تجربی را با ملاک علم مورد بررسی قرار داد.
🔹پس ما با استفاده از جمع مشاهدات خاص، گزارههای کلی را بدست میآوریم.
🔹استقراء یکی از قدیمیترین راهها برای درک جهان است، اما این، بدین معنا نیست که نمیتوان استقراء انجام داد، بلکه این مباحث، در نقد «استقراءگرایی» میباشد؛ چراکه اولا استقراء، ما را به نتیجه قاطعی نمیرساند و ثانیا دارای ابهاماتی است؛ همچنین مشاهدات ما دارای واسطههایی مانند مفروضات و نظریهها هستند که آنها را از فرهنگ علمی یا عرفی دریافت کردهایم.
🔻قسمت قبلی:
🆔 https://eitaa.com/fekrat_net/1058
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
بخش سوم.mp3
3.15M
🔊 #فایل_صوتی
♦️ #فلسفه_علم و کاربردهای آن
🎙درسگفتار دکتر #سید_مهدی_ناظمی
🔻(جلسه چهارم، در سه بخش)
✅(بخش سوم)
🔰موضوع: اتکای مشاهدات بر نظریهها
🔹علم، از تجربه مستقیم جهان خارج آغاز میشود؛ تجربهای ناب و محض که ما در برابر آن منفعل هستیم و نمیتوان در مقابل آن سازندگی داشت؛ بنابراین، کاملا حقیقی بوده و باید سائر موارد غیر تجربی را با ملاک علم مورد بررسی قرار داد.
🔹پس ما با استفاده از جمع مشاهدات خاص، گزارههای کلی را بدست میآوریم.
🔹استقراء یکی از قدیمیترین راهها برای درک جهان است، اما این، بدین معنا نیست که نمیتوان استقراء انجام داد، بلکه این مباحث، در نقد «استقراءگرایی» میباشد؛ چراکه اولا استقراء، ما را به نتیجه قاطعی نمیرساند و ثانیا دارای ابهاماتی است؛ همچنین مشاهدات ما دارای واسطههایی مانند مفروضات و نظریهها هستند که آنها را از فرهنگ علمی یا عرفی دریافت کردهایم.
🔻قسمت قبلی:
🆔 https://eitaa.com/fekrat_net/1058
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📝 #یادداشت
♦️#تاریخ_فلسفه راسل و ترجمه از سر تفنن
🔶دو ویژگی تاریخ #فلسفه_غرب_راسل:
1️⃣ نثرِ شیوا، روشن و روشنگر، جذّاب و درخشان. همین ویژگی سبب شده است خواندن آن ملال آور نباشد، خوانندگان با شوق بیشتری آن را بخوانند.
2️⃣ راسل تنها به نقلِ آراء واَنظار اکتفا نکرده است بلکه با فیلسوفان مختلف وارد بحث وگفتگو شده است. ویژگی دوم را بعضی جزو محاسنِ تاریخ فلسفه راسل دانستهاند.
🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید:
🌐 http://fekrat.net/?p=1072
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📝 #یادداشت
♦️#تاریخ_فلسفه راسل و ترجمه از سر تفنن
🔹سرل فیلسوف ذهن و زبان معاصر گفته است در سن ۱۸ سالگی با خواندن کتابِ تاریخِ #فلسفه_غرب_راسل به فلسفه علاقمند، سرانجام خواندن فلسفه را برگزیده است.
🔹 #رونالد_ریگن رییس جمهور اسبق #آمریکا گفته بود پس از خستگی از کار روزانه تاریخ فلسفه غرب راسل میخواند.
🔹در باب اهمیت و ارزشِ تاریخ فلسفه غرب راسل موافقان و مخالفان سخن بسیار گفتهاند.
🔹راسل توانسته است با نثری پخته، روشن، جذاب و دلکش مخاطبِ خود را با #تاریخِ_فلسفه آشنا کند.
🔹نکته مهم امّا این است که او چگونه و چه مقدار توانسته است ما را با فلسفه غرب آشنا کند؟
🔹تاریخ فلسفه راسل توسط مترجم نامور نجف دریابندری که چند روزی است رُخ در نقابِ خاک کشیده است، به زبان فارسی درآمده است.
🔹گفتهاند و نوشتهاند که دریابندری زبان انگلیسی را به صورت خودآموز، فرا گرفته است، به نظر نگارنده این مسئله چندان اهمیتی ندارد، کارنامه فرد و آثار او مهم است.
🔹در روزگار ما تاریخ فلسفه را به صورت گروهی مینویسند و چه خوب کاری میکنند.
🔹این کار محاسن بسیاری دارد یکی از آنها این است که دقت و وثاقت کار را افزایش میدهد.
🔹من امّا از خواندنِ تاریخ فلسفهای که یک نفر از آغاز تا انجام آن را نگاشته باشد بیشتر لذت میبرم و از جهاتی آن را مخصوصا برای کسی که آموختن فلسفه را تازه اغاز کرده مفیدتر میدانم.
✍️نویسنده: محمدعلی عبداللهی
🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید:
🌐 http://fekrat.net/?p=1072
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
♦️ #فلسفه_علم و کاربردهای آن
🎙درسگفتار دکتر #سید_مهدی_ناظمی
🔻(جلسه پنجم)
🔰موضوع: ابطالگرایی
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
جلسه پنجم.mp3
14.07M
🔊 #فایل_صوتی
♦️ #فلسفه_علم و کاربردهای آن
🎙درسگفتار دکتر #سید_مهدی_ناظمی
🔻(جلسه پنجم)
🔰موضوع: ابطالگرایی
🔹مهمترین شخصی که به عنوان یک ابطالگرا در دنیا مطرح است، «کال پوپر» میباشد.
🔹بدلیل ترجمه آثار وی در ایران، بسیاری از اساتید و دانشجویان گمان میکردند که ابطالگرایی، تنها معیار مهم در فلسفه علم جهان است.
🔹ابطالگرایی، اولین گرایش واقعی در فلسفه علم در قرن 20 است.
🔹آنان تجربهگرا بوده و مدافعان شدید علماند، اما در صدد اصلاح دامنه علم نیز میباشند تا بسیاری از اشکالات وارده بر #پوزیتیویسم وارد نشود.
🔶ابطالگرایی دو چیز را میپذیرد:
1️⃣ طبق همان منطق صوری، امکان اثبات وجود نداشته و نمیتوان از گزارههای کلی به گزارههای جزئی رسید؛
2️⃣ مشاهدات جزئی ما، توسط نظریههایی هدایت میشوند، اما این نظریهها که در نگاه اول، حدس نام دارند، باید برای آن مویّدی پیدا شود.
🔻قسمت قبلی:
🆔 https://eitaa.com/fekrat_net/1076
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📍 #اختصاصی
🎙 #گفتگو
♦️اقتصاد شناختی و گرایشهای درونی آن
👤با دکتر سیدعلی سبحانی
🔹 #اقتصاد_شناختی منبعث از علوم شناختی میشود که علوم شناختی هم با عصبشناسی آغاز میشود، و زبانشناسی و فلسفه ذهن.
🔹این سه مورد، فلسفهشان را از #فلسفه ذهن و مبانی تجربهشان را از علوم اعصاب میگیرند و در کارهایشان نیز از زبانشناسی استفاده میکنند.
🔹زبانشناسی یک جزء بسیار پررنگ اقتصاد شناختی و علوم شناختی است. اما اصلاً در ایران هیچ چیزی در این مورد نداریم.
🔻متن کامل مصاحبه:
🌐 http://fekrat.net/?p=1091
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
دکتر سبحانی (بخش اول).mp3
5.06M
📍 #اختصاصی
🎙 #فایل_صوتی
♦️اقتصاد شناختی و گرایشهای درونی آن
👤با دکتر سیدعلی سبحانی
🔻(بخش اول)
🔸بحث «اقتصاد شناختی» یکی از شاخههای کار علمی بینرشتهای در رشته #اقتصاد و روانشناسی است.
🔸یعنی اقتصاد شناختی، بحثی است که از مباحث کاگنیشن روانشناسی و روانشناسی اجتماعی که به «شناخت اجتماعی» و «روانشناسی شناختی» ترجمه شده است.
🔸اگر بخواهیم یک دستهبندی خیلی کلی و بالاجمال داشته باشیم، بحثهایی که در اقتصاد میآید و میخواهند فرایندهای ذهنی و الگوهای ذهنی را کشف کند تا یک کنش و رفتار اقتصادی را شناسایی کند، این به بحثهای اقتصاد شناختی مرتبط میشود.
🔸البته عرض کردم که رفتارگرایی و شناختگرایی خیلی جاها خلط شدهاند؛ اما ریشهاش به مباحثی نظیر انقلاب شناختی که ۱۹۵۰م شروع شده در روانشناسی بر میگردد.
🔸اینها بحث اصلیشان الگوهای ذهنی و چارچوبهای ذهنی است که میخواهند در اقتصاد اثرگذار باشند.
🔻متن کامل مصاحبه:
🌐 http://fekrat.net/?p=1091
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
دکتر سبحانی (بخش دوم).mp3
10.44M
📍 #اختصاصی
🔊 #فایل_صوتی
♦️اقتصاد شناختی و گرایشهای درونی آن
👤با دکتر سیدعلی سبحانی
🔻(بخش دوم)
🔹بحثهای معرفتشناسی جزو زیر مجموعههای #اقتصاد شناختی هستند که در خصوص آن بحث میکنند.
🔹یعنی میگویند: بحثهایی که شما دربازه کاگنیشن در عصبشناسی مطرح میکنید را میتوانیم وارد #فلسفه کنیم و از آن نتیجه بگیریم که یک الگوهای ذهنی داریم که اینها به واسطه مواد قابل تغییر هستند.
🔹مثلاً بگوییم: در جامعه، مصرف انرژی بالاست. برای اینکه مصرف انرژی را کاهش دهیم، فرضاً سدیم خون این افراد باید بالاتر برود تا در سلولهای عصبیشان اتفاقاتی رخ دهد.
🔹اگر این را بگوییم، برداشت فلسفی میشود که نوعی جبرگرایی میشود.
🔹اگر بگوییم تصمیمات ذهنی و این مسائلی که داشتیم به نوعی به متافیزیک ربط میدادیم، خودِ متافیزیک نیز با فیزیک این مواد کار میکند. بنابراین وارد فلسفه ذهن میشود.
🔹بحثی که در اقتصاد خیلی جدی گرفته میشود، بحث عقلانیت است که در این زمینه در اقتصاد مقالات زیادی داریم.
🔹عقلانیت کلاسیک اقتصادی که میشود به آن گفت: عقلانیت تمام و کمال و عقلانیت معروف ابزاری. سپس «عقلانیت محدود» میشود که این را «هربرت سایمون» که جایزه نوبل در اقتصاد دریافت کرده، مطرح میکند.
🔹کانمَن هم بحث عقلانیت محدود را کار کرده و بحثهای جدید دیگری که حتی قائل به عقلانیت محدود نیستند و معتقدند که چیزی «شبیه به عقل» داریم؛ نه اینکه بگوییم: عقلانیتی وجود دارد و ممکن است خوب کار کند و بعضی مواقع به یک قیودی میخورد و این کامل نیست.
🔻متن کامل مصاحبه:
🌐 http://fekrat.net/?p=1091
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net