📍 #اختصاصی
📝 #یادداشت
📰 #پرونده_ویژه
♦️سطوح سه گانه معنویت از منظر #امام_خمینی
🔻(بخش اول)
🔸گاهی که امام خمینی به معنویت دارد دارای سه جنبه است.
🔸به دیگر سخن ایشان معنویت را سه بعدی میداند، نه دو بعدی و نه تک بعدی. این سه عرصه، عرصه عقلانی، اخلاقی و فقهی و به تعبیر دیگر حقیقت، طریقت و شریعت است.
🔸امام خمینی برای ارائه این بحث، از انسان شناسی و تبیین ابعاد وجودی انسان مدد گرفته است.
🔸بنابرآنچه در حدیث ۲۴ کتاب شریف شرح چهل حدیث امام خمینی ذکر شده انسان دارای سه مقام و نشئه و صاحب سه عالم است؛
🔸«اوّل، نشئه آخرت و عالم غیب و مقام روحانیت و عقل.
🔸دوم، نشئه برزخ و عالم متوسط بین العالمین و مقام خیال. سوم، نشئه دنیا و مقام ملک و عالم شهادت»(شرح چهل حدیث، ص ۳۸۶).
🔸به اختصار باید گفت که انسان دارای سه لایه وجودی است؛ لایه بینشی، لایه گرایشی، لایه کنشی یا به تعبیر دیگر لایه عقلی، لایه قلبی، لایه جسمی، به دیگر سخن لایه باورها و عقاید، لایه عواطف و احساسات، لایه رفتارها و باز به تعبیر دیگر عقاید، اخلاق و اعمال. به تعبیر دانشی فلسفه و کلام به لایه اول، اخلاق به لایه دوم و فقه هم به لایه سوم تعلق میگیرد.
🔸این سه نشئه و لایه کاملاً به هم مرتبط و متصل هستند و در یکدیگر تأثیر گذارند و چنانکه روی کاغذ از هم تفکیک میشوند در عالم واقع از یکدیگر جدایی ندارند بلکه یک حقیقتاند که دارای مظاهرند و حتی به کاربردن کلمه ارتباط هم به خاطر این است که کلمه دیگری نداریم که از آن برای بیان این اتصال استفاده کنیم(شرح چهل حدیث، ص ۳۸۷).
🔸هر کدام از این عوالم و نشئات و لایهها و ابعاد تربیت مخصوص به خود را دارد. و هر یک کمال خاصى و تربیت مخصوصى و عملى مناسب با نشئه و مقام خود دارد که انبیاء، علیهم السلام، متکفل دستور آن اعمال هستند(شرح چهل حدیث، ص ۳۸۶).
🔸امام خمینی علوم مربوط به هر یک از این نشئات را برشمرده است که از ذکر آنها صرف نظر میکنیم. اما آنچه بر آن تأکید میکنیم این است که تا اینجا گفتیم انسان حداقل دارای سه نشئه و سه درجه و لایه وجودی است و پیامبران تربیت این ابعاد را بر عهده دارند.
✍️نویسنده: دکتر رضا لکزایی
🔻لینک مطلب:
🌐 http://fekrat.net/?p=1150
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📍 #اختصاصی
📝 #یادداشت
📰 #پرونده_ویژه
♦️سطوح سه گانه معنویت از منظر #امام_خمینی
🔻(بخش دوم)
♦️امام خمینی معتقد است:
🔸بدون اعمال ظاهری و عبادات بدنی نمىتوان داراى ایمان کامل یا اخلاق مهذّب شد؛ یعنی رفتار، در بینش و گرایش انسان تأثیرگذار است.
🔸اگر اخلاق کسی ناقص و غیر مهذب شد، اعمالش تامّ و تمام و ایمانش کامل نمیشود؛ یعنی اخلاق مذموم در باورها و رفتارهای انسان تأثیرگذار است.
🔸بدون ایمان قلبى، اعمال ظاهری تامّ نمیشود؛ یعنی باور در حسن رفتار انسان تأثیرگذار است.
🔸بدون ایمان قلبى، محاسن اخلاقی کامل نمیشود؛ یعنی باور قلبی در حسن اخلاق انسان تأثیرگذار است.
🔸وقتى اعمال، مطابق دستورات انبیا نباشد، تاریکیهایی در روح پدید میآید که مانع درخشش نور ایمان مىشود؛ یعنی اعمال و رفتارهایی که مطابق دستور انبیای الهی نباشد، در لایه باورهای انسان تأثیر میگذارد و انسان را از نور ایمان بیبهره میسازد.
🔸اگر اخلاق رذیله در قلب باشد، مانع ورود نور ایمان در قلب میشود؛ رذایل اخلاق هم در باورهای انسان تأثیر میگذارند و نور ایمان را از دسترس روح خارج میکند.
🔸نتیجهای که امام خمینی از این بحث میگیرد این است که طالب مسافرت آخرت و صراط مستقیم انسانیت لازم است که در هر یک از مراتب ثلاثه با کمال دقت و مواظبت توجه و مراقبت کرده و آنها را اصلاح کند و از هیچ یک از کمالات علمى و عملى صرفنظر نکند. و گمان نکند که تهذیب خلق یا تحکیم عقاید یا موافقت ظاهر شریعت او را کفایت مىکند.
🔸امام خمینی از سه جریان نام میبرد که ساکن یکی از این مناطق شدهاند و دو منطقه دیگر را رها کردهاند.
🔸مثلا شیخ اشراق در اوّل کتاب حکمه الاشراق تقسیمى دارند به این شکل: الف. کامل در علم و عمل؛ ب. کامل در عمل؛ ج. کامل در علم؛ که از این تقسیم اینگونه استفاده میشود که کمال علمى با نقص در عمل و به عکس، امکان تحقق دارد.
🔸بعضى علماى اخلاق و تهذیب باطن منشأ تمام کمالات را تهذیب قلب و اعمال قلبیه میدانند، و اهمیتی برای دیگر حقایق عقلی و احکام ظاهری قایل نیستند بلکه آنها را مانع و خار طریق سلوک محسوب میکنند.
🔸بعضى از علماى ظاهر هم علوم عقلی و باطنی و معارف الهی را کفر میانگارند و با علما و محصلین آن عناد میورزند.
✍️نویسنده: دکتر رضا لکزایی
🔻لینک مطلب:
🌐 http://fekrat.net/?p=1150
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📍#اختصاصی
📝 #مصاحبه
♦️کسانی که #سهام_عدالت دارند، سهامشان را حفظ کنند.
🔹آمدن سهام عدالت هم میتواند کمک کند.
🔹ممکن است درصدی از آن نیز به تولید و اشتغال و رفع بحران کمک کند. اما اصل قضیه این است که جدای از بحث این دولت، چون دولتها با رأی مردم روی کار میآیند، بایستی حفظ شوند.
🔹دولت هم برای حفظ خودش دارد به بازار بورس فشار میآورد. به هرحال اگر این اتفاق رخ ندهد، قیمت سایر کالاها مثل طلا، خودرو و دلار افزایش یافته و با نرخ تورم، همه در هم ضرب میشوند و در نتیجه فشار مضاعفی به مردم وارد میشود.
✍️نویسنده: دکتر سید مهدی زریباف
🔻لینک مصاحبه:
🌐 http://fekrat.net/?p=1174
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📍#اختصاصی
📝 #مصاحبه
♦️کسانی که #سهام_عدالت دارند، سهامشان را حفظ کنند.
🔹در شرایط فعلی و جدای از برنامهریزیها و سیاستگذاریهای درست یا غلط دولت در سالهای اخیر، و جدای از اینکه چقدر به سمت اقتصاد بدون نفت حرکت کردهایم و یا بحث ارز و نرخ آن چطور مدیریت شده، بالاخره دولت در شرایط فعلی کاری میکند تا خودش را حفظ کند؛ یعنی اگر این کار را نکند بحرانش عمیقتر میشود.
🔹ممکن است نرخ تورم خیلی بدتر از این بشود، چون حجم عظیمی از نقدینگی توسط این دولت ایجاد شده، و شاید برای دولت این بهترین انتخاب است که این حجم نقدینگی را به بازار سرمایه منتقل کند.
🔹آمدن سهام عدالت هم میتواند کمک کند. ممکن است درصدی از آن نیز به تولید و اشتغال و رفع بحران کمک کند. اما اصل قضیه این است که جدای از بحث این دولت، چون دولتها با رأی مردم روی کار میآیند، بایستی حفظ شوند.
🔹دولت هم برای حفظ خودش دارد به بازار بورس فشار میآورد. به هرحال اگر این اتفاق رخ ندهد، قیمت سایر کالاها مثل طلا، خودرو و دلار افزایش یافته و با نرخ تورم، همه در هم ضرب میشوند و در نتیجه فشار مضاعفی به مردم وارد میشود.
🔹ورود سهام عدالت به بازار بورس، تا حدودی به قشر مستضعف کمک کرد. از جهت دیگر هم با انتقال به بازار سرمایه، دولت کسری بودجهاش، یا هر تعبیر دیگری که بخواهیم به کار ببریم، را جبران کرد.
✍️نویسنده: دکتر سید مهدی زریباف
🔻لینک مصاحبه:
🌐 http://fekrat.net/?p=1174
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📝 #یادداشت
♦️تراژدی سیاه #لیبرالیسم
🔹ژاکوب فری، شهردار مینیاپولیس که در جریان این اعتراضات، از سوی #دونالد_ترامپ به بیکفایتی متهم شده، گفته اعتراضات #سیاه_پوستان بهخاطر این ویدئوی دهشتناک پنج دقیقهای نیست و نتیجه ۴۰۰ سال ظلم و خشم انباشته شده علیه جامعه سیاهپوست است.
🔻لینک مطلب:
🌐 http://fekrat.net/?p=1177
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📝 #یادداشت
♦️تراژدی سیاه #لیبرالیسم
🔹ژاکوب فری، شهردار مینیاپولیس که در جریان این اعتراضات، از سوی #دونالد_ترامپ به بیکفایتی متهم شده، گفته اعتراضات سیاهپوستان بهخاطر این ویدئوی دهشتناک پنج دقیقهای نیست و نتیجه ۴۰۰ سال ظلم و خشم انباشته شده علیه جامعه سیاهپوست است.
🔹احتمالا بتوان جمله لبران جیمز، ستاره بزرگ سیاهپوست NBA پس از آنکه کسی روی در خانهاش در لسآنجلس کلمه «نگرو» را که برای سیاهپوستان تحقیرآمیز است، نقش کرد، بهترین توصیف برای این طبقه آمریکایی دانست.
🔹او گفته بود: «مهم نیست چقدر پول دارید، مهم نیست چقدر معروف هستید… سیاهپوست بودن در آمریکا سخت است.» نژادپرستی در #آمریکا ریشهای به درازای تاریخ این قاره دارد.همزمان با کشف این قاره، سفیدپوستان اروپاییتبار، سیاهپوستانی را بهعنوان برده به آمریکا بردند.
🔹تاریخ سیاهان در آمریکا با بردهداری گره خورده است.
🔹آنها به مدت صدها سال بدون برخورداری از حقوق شهروندی مجبور بودند در مزارع و خانههای اربابان سفیدپوست خود به انجام کارهای سخت مبادرت ورزند.
🔹شکاف ساختارهای اقتصادی میان شمال و جنوب آمریکا که به درگیری میان آنها کشید، توانست اندکی قوانین ضدسیاهپوست آمریکا را کاهش دهد، اما رنج آنها همچنان باقی بود.
🔹درحالیکه سیاهان در مزارع بسیار بزرگ و یکپارچه به بیگاری کشیده شده بودند، در شمال وضعیت متفاوت جغرافیایی مانع از تکرار تجربه مزرعهداری به سبک جنوب شده بود. در عوض شمالیها به تجارت و صنعتگری مشغول بودند.
🔹بروز جنگ میان این دو گروه در سال ۱۸۶۱ باعث شد آبراهام لینکلن، رئیسجمهور وقت آمریکا برای ایجاد شکاف در جبهه جنوبیها فرمان لغو بردهداری را صادر کند.
🔹لغو بردهداری باعث اعطای آزادی و حق رای به سیاهپوستان شد اما این اتفاق برای عملی شدن حداقل به یک قرن زمان نیاز داشت.
🔹اغلب ایالات آمریکا که بیشتر جنوبی بودند، با اعمال قوانین و سیاستهای داخلی عملا مانع از دسترسی سیاهان به حقوق خود میشدند.
🔹سفیدپوستان از استخدام #سیاه_پوستان در مشاغل خودداری میکردند و همین مساله زمینهای برای بیکاری و فقر در میان آنها شده بود. در سوی دیگر مسیر ابراز نظراتشان در عرصه سیاسی نیز توسط قوانین محدودکننده مسدود شده بود.
🔻لینک مطلب:
🌐 http://fekrat.net/?p=1177
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
May 11
📍#اختصاصی
📰 #پرونده_ویژه
🎙 #مصاحبه
♦️تحریف #اندیشه و گفتمان #امام_خمینی (ره)
🔰بیانات رهبر انقلاب، پروژه تحریف امام را خنثی کرد.
🔹دشمن برای تحریف شخصیت، اندیشه و مواضع حضرت امام و انقلاب اسلامی محرک کافی دارد و آن محرک هم همان دشمنی اوست؛ از دشمن غیر از دشمنی انتظاری نیست.
🔹او از هر روش، ابزار و افکاری که بتواند ضربهای به #انقلاب وارد کند و شخصیت بنیانگذار کبیر آن را مخدوش کند، استفاده میکند. اگر غیر از این بود دیگر به او دشمن نمیگفتند.
🔹کسانی که از سر سادهلوحی یا عدم بصیرت و یا جهل نسبت به مفهوم دشمن و سیاستهای او غیر از این تصور دارند و فکر میکنند با عقبنشینی از مواضع و آرمانهای انقلاب و امام، دشمن کوتاه خواهد آمد و از دشمنی و تحریف و تخطئه و تخریب دست خواهند کشید، باید بهفکر معالجه بیماری جهالت، سادهلوحی و خوشبینی خود نسبت به دشمن باشند؛ نه وادار کردن ملت به تغییر مواضع و عقبنشینی از آرمانهای امام.
🔹این مسأله آنچنان بدیهی است که نیاز به استدلال بیشتر ندارد.
✍️نویسنده: دکتر مظفر نامدار، پژوهشگر تاریخ
🔻متن کامل مصاحبه:
🌐 http://fekrat.net/?p=1168
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📍#اختصاصی
📰 #پرونده_ویژه
🎙 #مصاحبه
♦️تحریف #اندیشه و گفتمان #امام_خمینی (ره)
🔰بیانات رهبر انقلاب، پروژه تحریف امام را خنثی کرد.
🔻(بخش اول)
🔹دشمن برای تحریف شخصیت، اندیشه و مواضع حضرت امام و انقلاب اسلامی محرک کافی دارد و آن محرک هم همان دشمنی اوست؛ از دشمن غیر از دشمنی انتظاری نیست.
🔹او از هر روش، ابزار و افکاری که بتواند ضربهای به انقلاب وارد کند و شخصیت بنیانگذار کبیر آن را مخدوش کند، استفاده میکند. اگر غیر از این بود دیگر به او دشمن نمیگفتند.
🔹کسانی که از سر سادهلوحی یا عدم بصیرت و یا جهل نسبت به مفهوم دشمن و سیاستهای او غیر از این تصور دارند و فکر میکنند با عقبنشینی از مواضع و آرمانهای انقلاب و امام، دشمن کوتاه خواهد آمد و از دشمنی و تحریف و تخطئه و تخریب دست خواهند کشید، باید بهفکر معالجه بیماری جهالت، سادهلوحی و خوشبینی خود نسبت به دشمن باشند؛ نه وادار کردن ملت به تغییر مواضع و عقبنشینی از آرمانهای امام.
🔹این مسأله آنچنان بدیهی است که نیاز به استدلال بیشتر ندارد.
🔹اگر داخلیها در مواضع دشمنی هستند، یعنی سر پذیرش و سازش با مسیر امام و انقلاب که تنها مسیر ملت ایران هست را ندارند، همان حکمی که بر دشمن خارجی جاری است بر دشمنان داخلی هم جاری است؛ چون هر دو، تیغههای یک قیچی هستند که هدفی جز بریدن ریسمان مستحکم استقلال و آزادی و پیشرفت و رشد ایران که آرمانهای خمینی کبیر جز این نبود را ندارند.
🔹اما اگر تحریفگران داخلی خالهخرسههای به ظاهر دلسوز هستند، مقاصد آنها از چند وجه خارج نیست:
🔹توجیه ضعف بصیرت دینی خودشان؛
🔹توجیه بی بند و باریهای خانوادگی خودشان؛
🔹توجیه بعضی از رفتارهایی که به نوعی ممکن است به موقعیت اجتماعی، مالی و سیاسی آنها که از برکت انقلاب اسلامی بدست آوردهاند، آسیب بزند؛ وگرنه در دوران پهلوی آن رژیم سفاک، اینها را به تربچهفروشی هم نمیگماردند و دهها توجیه دیگری که از ظرفیت این گفتوگو خارج است.
🔹وگرنه به تعبیر امام راحل کسی که مزه فقه را چشیده باشد گرفتار چنین خلجاناتی نخواهد شد.
🔹حالا چه شده بعضیها پس از چهل سال بهرهبرداری از انقلاب و امام و فقه و دین و غیره، در آستانه بستن چمدانها برای بازگشت به همانجایی که خانوادههایشان را فرستادند، یادشان آمده که امام چنین نظری داشته است؟!
🔹آیا به نظر نمیرسد که اینها بیماران عقیدتی و سیاسی هستند که هر از چند گاهی برای این که خودشان و حزب و باندشان بخاطر خیانتهایی که به ملت ایران کردند از حافظه تاریخی مردم پاک نشوند چنین اظهار نظرهای عاقلاندر جهل مطلق را دارند؟
✍️نویسنده: دکتر مظفر نامدار، پژوهشگر تاریخ
🔻متن کامل مصاحبه:
🌐 http://fekrat.net/?p=1168
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📍#اختصاصی
📰 #پرونده_ویژه
🎙 #مصاحبه
♦️تحریف #اندیشه و گفتمان #امام_خمینی (ره)
🔰بیانات رهبر انقلاب، پروژه تحریف امام را خنثی کرد.
🔻(بخش دوم)
🔹به نظر من از تحریف دشمنان خارجی چندان نباید ترسید چون اقتضای طبیعت دشمنان خارجی همین ناجوانمردیهاست و چون مردم از ماهیت دشمنان خارجی بهتر از بعضی خواص و نخبه و پخمه آگاه هستند، مردم فریب نمیخورند.
🔹اگر چه بعضی از این خواص به ظاهر روشنفکر نما، فریب میخورند، اما از پروژه تحریف توسط داخلیها باید برحذر بود.
🔹اینها بنام دوست و بنام دین و بنام دفاع از امام و دموکرات نشاندادن امام برای توجیه افکار، اعمال و رفتارهای خود و خانواده خود و حزب و باند خودشان دوغ را شربت و انگبین را زهر کشنده نشان میدهند.
🔹اینها از ابتدای انقلاب پروژه تحریف خزنده را در دستور کار داشتند و متأسفانه با نفوذ در بعضی از مجامع سیاسی و فرهنگی از جمله بعضی نهادهایی که به حریم و حرم امام منسوب است، اما بجای نگهبانی از حریم، وقت و امکانات را صرف پاسبانی از حرم کردند و توانستند افکار مسموم خود را در آثار و رفتار عدهای القا کنند.
🔹امروز اگر دهها متن در تحریف شخصیت، افکار و مواضع امام منتشر شود ناله از مرده برمیخیزد، ولی از این دفتر و دستکها خیر؛ اما کسی به لبهی کلاه همین حرمداران کمترین جسارتی بکند، شبنامهها و روزنامهها و وا اماما و غیره بلند میشود.
🔹اگر نبود ذکرهای مستمر رهبر عظیمالشان انقلاب از امام خمینی در سخنرانیها و بیانیهها و غیره، شاید امروز این پروژه تحریف کار خود را میکرد و به اهداف شوم خود میرسید.
🔹از رئیس سازمان محیط زیست که فهم و سوادش در حد زراعت و باغبانی هست چه انتظاری هست؟
🔹چرا فکر میکنیم هرکس، هر نظری درباره چیزی داد، اهمیت دارد؟ نظرات بعضی از این آدمها در رشتههای تخصصیشان هم ارزش بحث و بررسی ندارد، چه برسد به مباحثی که در شأن و صلاحیت و سطح فهمشان نیست.
🔹یکی از بزرگترین مصادیق تحریف در کشور ما اتفاقاً اظهار نظرات همین آدمهاست.
🔹در این مملکت پفکنمکی، آبنبات چوبی، قاقالیلی و امثال اینها استاندارد دارد، ولی صحبتکردن در مورد دین، شخصیتهای دینی، سیاست، فقه، شریعت و همه آن معارفی که به مدیریت امور مردم و سلامتی روح و روان جامعه و آدمهایش مربوط هست، هیچ استانداردی ندارد.
🔹کسی که زراعت خوانده است از فقه و موسیقی و امثال اینها حرف میزند، دامپزشک نهاد انقلاب فرهنگی ما را رهبری میکند، پزشک اطفال تاریخ علم و #دیپلماسی مینویسد، پزشک فلان وزیر فرهنگ و آموزش عالی میشود و بعد از سیزده سال خرابکاری و بهمزدن آموزش عالی و فرهنگ میگوید چه حاصل؟! یعنی بجای آنکه او جوابگو باشد، دیگران باید به او جواب بدهند.
🔹مهندس مکانیک ماشینهای درونسوز جریانشناسی فرهنگی مینویسد، دندانپزشک از #سوسیالیسم اسلامی و غیره سخن میگوید.
🔹مهندس شیمی مفسر سیاست و انقلاب اسلامی میشود و او بما میگوید سنت و مدرنیته چیست و ما چگونه ما شدیم، و خلاصه تکنسین داروسازی و شیمی از قبض و بسط شریعت سخن میگوید و آسمان دین را به زمین شیمی و فیزیک میدوزد.
🔹در چنین هرج و مرج معرفتی و مسئولیتی، اظهارات یک کارشناس امور زراعی در مورد خمینی کبیر چرا باید ارزش توجه داشته باشد؟!
✍️نویسنده: دکتر مظفر نامدار، پژوهشگر تاریخ
🔻متن کامل مصاحبه:
🌐 http://fekrat.net/?p=1168
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📍 #اختصاصی
📰 #پرونده_ویژه
📝 #یادداشت
♦️معنویت و فطرت در اندیشه #امام_خمینی
🔸امام خمینی، اعمال نفوذ و قدرت را هم فطری تمام انسانها میداند و مینویسد از آنجا که ساختار این جهان و کیفیت دنیا و شرایط حیات بشری اقتضای نفوذ اراده انسان را ندارد، پس باید در دار وجود، جهانی باشد که اراده انسان در آن کاملاً نافذ باشد و شرایط و ساختار آن به گونهای باشد که با نفوذ اراده او و اعمال قدرت انسان تعارض نداشته باشد و «انسان در آن عالم فعال ما یشاء و حاکم ما یرید باشد»( امام خمینی، شرح چهل حدیث، ص ۱۸۷).
🔸بر این اساس، همه انسانها به دنبال قدرت هستند و در صورت حضور در بهشت آن را تجربه میکنند و در صورت عدم حضور در بهشت این خود، عذاب جان آنها خواهد بود.
✍️نویسنده: دکتر رضا لکزایی
🔻لینک مطلب:
🌐 http://fekrat.net/?p=1153
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📍 #اختصاصی
📰 #پرونده_ویژه
📝 #یادداشت
♦️معنویت و فطرت در اندیشه #امام_خمینی
🔻(بخش اول)
🔸پرسش این است که چه رابطهای میان فطرت و معنویت وجود دارد. پیش از پرداختن به پاسخ لازم است که درباره فطرت سخن بگوییم.
🔸فطرت از واژههایی است که قرآن کریم آن را در حوزه انسانشناسی به کار برده است(سوره روم، آیه ۳۰). پس از آن مورد مداقه متفکران و فیلسوفان مسلمان قرار گرفته است.
🔸یکی از اندیشمندان امام خمینی است. امام خمینی گرچه از مباحث استاد خویش آیت الله شاه آبادی در این بحث استفاده نموده اما خود نیز قرائتی ابتکاری و منحصر به فرد از فطرت انسان دارد.
🔸بر اساس این تقریر، فطرت در حوزه معرفت شناسی و به عنوان یک ابزار معرفت تبیین میشود.
🔸امام خمینی احکام فطرت را «بدیهیترین بدیهی» در میان بدیهیات میداند که «هیچ کس» از شهری و روستایی، متمدن و چادر نشین، سنتی و مدرن، از همه نژادها و جنسیتها، در همه مکانها و در همه زمانها در آن اختلافی ندارد.
🔸این خصوصیت بینظیر را در میان تمام احکام عقلی و منطقی فقط احکام فطرت دارد که هم خودش و هم لوازمش بدیهیاند(شرح چهل حدیث، ص ۱۸۲).
🔸اما منظور امام از این سخن چیست؟ مگر میشود که بشر در امری اختلاف نداشته باشد؟ پس این همه اختلاف که بماند، این حجم عظیم نزاع و جنگ و درگیری و خونریزی از کجاست؟
🔸آیا امام راجع به یک مسئله منطقی و معرفتی، کمی آرمانی و احساسی سخن نگفته است؟ اصلاً آیا مگر یگانگی ذاتی انسانهاست یا چنانکه ملاحظه میکنیم دوگانگی و چندگانگی و تباین؟ ما در اینجا مجال پرداختن مبسوط به این بحث را نداریم و از پنجره فطرت به عنوان ابزار معرفت وارد وادی معنویت میشویم.
🔸فطرت به معنای نوعی از آفرینش است و نشان از این دارد که انسان چون لوحی سفید و خالی نیست، بلکه انسان وقتی متولد میشود با فطرت متولد میشود، چنانکه وقتی عدد چهار متولد میشود همراه با زوجیت قدم به گیتی میگذارد.
🔸البته بحث ما نیاز به استدلال و برهان آنچنانی ندارد و به آسانی توسط هر انسانی قابلیت آزمایش و ابطال و تصدیق را دارد.
🔸آنچه ذاتی تمام افراد بشر است، و هیچ چیزی در آن کوچکترین خدشه و تغییر و تحول و دگرگونی و خللی ایجاد نمیکند و همواره، همیشه و همه جا و در همه با صرف نظر از جنسیت، سن، نژاد، مذهب، زمان مکان زندگی، اخلاق، عادت، طبقه اجتماعی، شغل و … ثابت است «فطرت عشق به کمال» است، یعنی تمامی انسانها کمال را دوست دارند و عاشق کمالاند و به هر سو که احساس کنند، احتمال بدهند و یا مطمئن باشند که کمال آن سوست، به سمت آن حرکت میکنند، آیا ما اینگونه هستیم؟
🔸آیا ما کمال را دوست داریم؟ آیا ما عاشق کمال مطلقایم؟ پاسخ قلبیمان به این پرسش چیست؟ آیا قاضی درون ما به نفع این قضاوت امام خمینی رأی نمیدهد؟
✍️نویسنده: دکتر رضا لکزایی
🔻لینک مطلب:
🌐 http://fekrat.net/?p=1153
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📍 #اختصاصی
📰 #پرونده_ویژه
📝 #یادداشت
♦️معنویت و فطرت در اندیشه #امام_خمینی
🔻(بخش دوم)
🔸پرسش بعدی این است که کمال مطلق چیست و کجاست؟
🔸امام برای شناخت معشوق حقیقی، واقعی و راستین انسان، یک ملاک ارائه میکند، ملاک شناسایی کمال مطلق این است که وقتی انسان به آن دست یافت، آرام بگیرد و دیگر در پی چیز دیگری نرود.
🔸مثلاً وقتی کسی در پی ریاست بر دو کشور است، ریاست بر سه کشور را با اشتیاق میپذیرد، حتی در سر آرزو دارد که بر تمامی کشورها حکومت کند و حتی آرزو دارد که بر کرات و سیارات دیگر هم حکمرانی کند.
🔸امام معتقد است که اگر هنوز میل داری که پس از کسب چیز اول به سراغ گزینههای دیگر بروی این سعادت نیست، بلکه نشانه آن است که کمال قبلی ناقص بوده و این یعنی اینکه انسان در پی کمال مطلق است، چون با دست یافتن به چیزی که فکر میکرد کمال است، آرام نگرفت. و این مطلبی است که هر کس به فطرت خود رجوع کند مىیابد که قلبش به هر چه متوجه است، اگر مرتبه بالاترى از آن بیابد فوراً قلب از اوّلى منصرف شود و به دیگرى که کاملتر است متوجه گردد.
🔸امام خمینی مینویسد همه انسانها از مؤمن و ملحد با زبانی فصیح و بلیغ اذعان دارند که قلبشان متوجه و عاشق کمال و جمالی و علم و قدرت و حیاتی هستند که عیب و جهل و عجز و موتی نداشته باشد، در پله بعد امام خمینی نه تنها انسان را عاشق چنین موجودی میداند بلکه تصریح میکند که تمام موجودات عاشق این چنین موجودی هستند.
🔸«اى سرگشتگان وادى حیرت و اى گمشدگان بیابان ضلالت، نه! بلکه اى پروانههاى شمع جمال جمیل مطلق، و اى عاشقان محبوب بىعیب بىزوال، قدرى به کتاب فطرت رجوع کنید و صحیفه کتاب ذات خود را ورق بزنید، ببینید با قلم قدرت فطرت اللّهى در آن مرقوم است: وجَّهْتُ وَجْهِىَ لِلَّذی فَطَرَ السَّمواتِ وَ الأرْضَ. … تا کى به خیالات باطله این عشق خدا داد فطرى و این ودیعه الهیه را صرف این و آن مىکنید؟
🔸اگر محبوب شما این جمالهاى ناقص و این کمالهاى محدود بود، چرا به وصول به آنها آتش اشتیاق شما فرو ننشست و شعله شوق شما افزون گردید؟ هان، از خواب غفلت برخیزید و مژده دهید و سرور کنید که محبوبى دارید که زوال ندارد، معشوقى دارید که نقصى ندارد، مطلوبى دارید بىعیب، منظورى دارید که نور طلعتش اللّه نور السّموات و الأرض است.(شرح چهل حدیث، ص۱۸۴)» بنابراین معشوق حقیقی انسان خداست.
🔸به دیگر سخن فطرت انسان عاشق کمال مطلق است و از نقص متنفر است، انسان از هر چه متنفر است، به این دلیل است که در او نقصان و عیبى یافته است لذا از آن چیز متنفر شده است.
🔸پس، عیب و نقص مورد تنفر فطرت است، چنانچه کمال مطلق مورد تعلق آن است.
🔸پس، آنچه مورد توجه فطرت قرار میگیرد باید «واحد» و «احد» باشد، زیرا که هر کثیر و مرکبى ناقص است، و کثرت بى محدودیت نمیشود، و آنچه ناقص است مورد تنفر فطرت است، نه توجه آن، پس، از این دو فطرت، که فطرت تعلق به کمال و فطرت تنفر از نقص است، توحید و بلکه تمام صفات حسنای الهی ثابت شد.
✍️نویسنده: دکتر رضا لکزایی
🔻لینک مطلب:
🌐 http://fekrat.net/?p=1153
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📍 #اختصاصی
📰 #پرونده_ویژه
📝 #یادداشت
♦️معنویت و فطرت در اندیشه #امام_خمینی
🔻(بخش سوم)
🔸امام خمینی، اعمال نفوذ و قدرت را هم فطری تمام انسانها میداند و مینویسد از آنجا که ساختار این جهان و کیفیت دنیا و شرایط حیات بشری اقتضای نفوذ اراده انسان را ندارد، پس باید در دار وجود، جهانی باشد که اراده انسان در آن کاملاً نافذ باشد و شرایط و ساختار آن به گونهای باشد که با نفوذ اراده او و اعمال قدرت انسان تعارض نداشته باشد و «انسان در آن عالم فعال ما یشاء و حاکم ما یرید باشد»( امام خمینی، شرح چهل حدیث، ص ۱۸۷).
🔸بر این اساس، همه انسانها به دنبال قدرت هستند و در صورت حضور در بهشت آن را تجربه میکنند و در صورت عدم حضور در بهشت این خود، عذاب جان آنها خواهد بود.
🔸برهان فطری دیگر بر معاد این است که تمام نعمتهاى این جهان آمیخته با زحمتها و رنجهاى طاقت فرساست.
🔸همه لذتهاى دنیا آغشته به به دردهایی کمر شکن است و درد و رنج و حزن و اندوه و غصه سرتاسر این عالم را فرا گرفته است.
🔸در تمام دورههاى زندگانى بشر حتی یک نفر پیدا نمیشود که رنج و راحتیاش با هم مساوی باشد تا چه رسد به آنکه راحتى خالص و استراحت مطلق داشته باشد. از طرف دیگر همه انسانها به دنبال راحتی مطلقاند؛ حال آنکه معشوق بشر در این عالم یافت نمیشود، عشق فطرى جبلى فعلى آن هم در تمام سلسله بشر و عایله انسان بى معشوق فعلى موجود ممکن نیست.
🔸پس، ناچار در دار تحقق و عالم وجود، باید عالم باشد که راحتى او مشوب نباشد به رنج و تعب: استراحت مطلق بىآلایش به درد و زحمت داشته باشد، و خوشى خالص بىشوب به حزن و اندوه در آنجا میسر باشد، و آن دار نعیم حق و عالم کرامت ذات مقدس است.
🔸بنابراین معاد هم فطری است. حتی اگر کسی به جهان پس از مرگ اعتقاد نداشته باشد با خود نجوا میکند که کاش چنین جایی بود و کاش ما به آنجا میرفتیم که نشان از این دارد که اعتقاد و فهم معاد امری فطری است و نه جبری و تحمیلی.
🔸امر سوم فطری اعتقاد به نبوت است. تا اینجا از مبدأ و معاد سخن گفتیم، اما چگونه باید با مبدأ مرتبط شد و چگونه باید مسیر پیمود تا به سرمنزل مقصود رسید؟
🔸معلوم است برای پیمودن مسیر به راهنما نیاز است و آن راهنما همان انبیای الهی هستند که خداوند متعال برای راهنمایی انسان ارسال داشته است و به همین دلیل انبیا با سه ابزار کتاب و میزان و آهن کنایه از قانون و قضا و اجرا به سراغ بشر آمدهاند.
🔸به دیگر سخن سیاستمدران راستین انبیا و اوصیای آن بزرگواران هستند و دیگران حق تصدی این منصب را ندارند. و این انبیا هستند که راه نیایش و ارتباط و معنویت را به بشر میآموزند و دنیا و آخرت او را سروسامان میدهند. طی معنویت بدون استفاده از نقشه دقیق انبیای الهی ضلالت است.
✍️نویسنده: دکتر رضا لکزایی
🔻لینک مطلب:
🌐 http://fekrat.net/?p=1153
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📝 #یادداشت
♦️اینجا برای سیاهان، هوا کم است.
🔹در #نیویورک معترضان فریاد میزدند ما نمیتوانیم نفس بکشیم؛ تکرار آخرین جملات جورج فلوید قبل از مرگ.
🔹حالا تمام شهرهای چهره نظامی به خود گرفتهاند و شهرداران نیز مقررات منع آمد و شد گذاشتهاند.
🔹در جورجیا نیز مردم درحالیکه شعار میدادند من نمیتوانم نفس بکشم و جان سیاهپوستان با ارزش است، تظاهرات کردند.
🔹در آریزونا هم گروهی سفیدپوست به همراه رنگینپوستان شعار عدالتخواهانه سردادند.
🔹تظاهراتی که مشابه آن در دیگر ایالتها و شهرهای آمریکا نیز برگزار شد.
🔹تگزاس هم شاهد برگزاری تظاهرات مسالمتآمیز بود که به صورت غیرمنتظره به خشونت کشیده شد.
🔹معترضان در اطراف یک مرکز پلیس در #تگزاس، تجمع کردند.
🔹تظاهرات در سانفرانسیسکو، کالیفرنیا و سنخوزه، مسالمتآمیز بود، اما کانون اصلی اعتراضات شهر مینیاپولیس است.
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/?p=1180
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📝 #یادداشت
♦️اینجا برای سیاهان، هوا کم است.
🔹با گذشت چند روز از قتل #جرج_فلوید، شهروند آفریقاییتبار #آمریکا به دست پلیس مینیاپولیس، ایالتها و مناطق مختلف این کشور صحنه تظاهرات مردمی در اعتراض به رفتار نژادپرستانه پلیس این کشور است؛ حال اعتراضات خیابانی در آمریکا به جلوی #کاخ_سفید محل حضور رییسجمهوری آمریکا هم رسیده است و معترضان به قتل زجرآور جورج فلوید سیاه پوست بیخ گوش رییسجمهوری آمریکا فریاد زدند که سیاهپوستان و دیگر رنگینپوستان هم حق نفس کشیدن دارند .
🔹معترضانی که #ترامپ آنان را در توییتر اراذل و اوباش نامیده بود و گفته بود که ارتش و پلیس حق دارند به آنان تیراندازی کنند با آتش زدن پرچم آمریکا مقابل کاخ سفید خشم خود را به اظهارات نژادپرستانه ترامپ نشان دادند.
🔹حال ترامپ با دیدن خشم معترضان مقابل کاخسفید، منکر حرفایش در توییتر شده و گفته نمیدانم این کلمات از کجا آمده و از کجا نشأت گرفته است.
🔹دونالدترامپ، رییسجمهوری آمریکا پیشاز این ضمن توهین کردن به معترضان آمریکایی و نمکپاشیدن به روی زخم کسانی که علیه خشونت پلیس با رنگینپوستان این کشور تظاهرات کردند، نوشته بود: «این اراذل و اوباش، به یاد و خاطره جورج فلوید بیاحترامی میکنند و من اجازه نمیدهم این اتفاق رخ دهد.»
🔹البته اعتراضات به قتل جورج فلوید اما تنها به ایالت مینهسوتای آمریکا و واشنگتن ختم نشده است.
🔹اغلب شهرهای مهم آمریکا صحنه اعتراضات و بیعدالتی اجتماعی نسبت به رنگینپوستان شده است.
🔹در نیویورک معترضان فریاد میزدند ما نمیتوانیم نفس بکشیم؛ تکرار آخرین جملات جورج فلوید قبل از مرگ. حالا تمام شهرهای چهره نظامی به خود گرفتهاند و شهرداران نیز مقررات منع آمد و شد گذاشتهاند.
🔹در جورجیا نیز مردم درحالیکه شعار میدادند من نمیتوانم نفس بکشم و جان سیاهپوستان با ارزش است، تظاهرات کردند.
🔹در آریزونا هم گروهی سفیدپوست به همراه رنگینپوستان شعار عدالتخواهانه سردادند . تظاهراتی که مشابه آن در دیگر ایالتها و شهرهای آمریکا نیز برگزار شد.
🔹تگزاس هم شاهد برگزاری تظاهرات مسالمتآمیز بود که به صورت غیرمنتظره به خشونت کشیده شد. معترضان در اطراف یک مرکز پلیس در تگزاس، تجمع کردند.
🔹تظاهرات در سانفرانسیسکو، کالیفرنیا و سنخوزه، مسالمتآمیز بود، اما کانون اصلی اعتراضات شهر مینیاپولیس است.
🔹همزمان با حضور صدها تن از معترضان در مرکز دیترویت بهدنبال اعتراضات سراسری به کشته شدن جورج فلوید در مینیاپلیس، یک معترض کشته شد.
🔹به گزارش «ایبیسی نیوز»، ظاهراً پلیس در کشته شدن این معترض دست نداشته است، اما دستکم ۹نفر در اعتراضات دیترویت بازداشت شدهاند.
🔹سخنگوی اداره پلیس دالاس اعلام کرد یک جوان ۱۹ساله براثر اصابت گلوله جان باخت.
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/?p=1180
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📑 #بازنشر
📰 #پرونده_ویژه
🎙 #مصاحبه
♦️برخی بستگان امام رفوزه شدند.
🎤گفتوگوی اختصاصی «#عصر_انديشه» با علامه #مصباح_يزدی درباره تحريف خط امام
🔹هرچه رشد بیشتر میشود، امتحان سختتر میشود.
🔹سخت شدنش هم همین لوازم را دارد. آنوقتها بعضی بستگان پیغمبر، عامل انحراف بودند و رفوزه شدند، حالا هم بعضی بستگان امام و مردمی که خوشنام هستند و سوابق خوبی داشتهاند؛ مردم نیز زودتر تحت تاثیر این افراد واقع میشوند.
🔹معنای امتحان سخت همین است. امتحان برای این است که در هر حالی شما حق و باطل را تشخیص بدهید و ببینید رضایت خدا در چیست؟
🔹این حرفهایی که برای توجیه برخی اشخاص میزنند (مثلاً ما با هم رفیق بودیم، همزندان بودیم، همبند بودیم) مشکلی را حل نمیکند. باید ببینیم آن فرد الان چه کاره است و شما در کجای کار هستید؟ سختی امتحان برای اینهاست.
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📑 #بازنشر
📰 #پرونده_ویژه
🎙 #مصاحبه
♦️برخی بستگان امام رفوزه شدند.
🎤گفتوگوی اختصاصی «#عصر_انديشه» با علامه #مصباح_يزدی درباره تحريف خط امام
🔹با یک نگرش اسلامی، دینی و الهی، مساله فرهنگ مسالهای است که هم اصالتاً اهمیت فوقالعاده دارد و هم بهعنوان یک ابزار برای اهداف دیگر است.
🔹اصولاً انسانیت انسان به فرهنگش است. فرهنگ از دو رکن «باورها» و «ارزشها» تشکیل شده است.
🔹بقیه در مقابل این دو عنصر اصلی، طفیلی است. «انسانیتِ انسان» بستگی به بینش، نگرش و باورهای صحیحی دارد که شخص نسبت به هستی پیدا میکند.
🔹از بُعد عملی، ارزشهایی باید اهمیت داشته باشد که در عمل و رفتار انسان موثر باشد. مجموعه این دو عنصر اصلی و مقدمات و موخراتش و تبعات آنها، فرهنگ را تشکیل میدهد.
🔹بنابراین، اگر ما فرهنگ را از زندگی انسان حذف کنیم، یعنی انسانیت را حذف کردهایم. از جمله مباحث اصلی فرهنگ که هنوز هم در محافل علمی و آکادمیک دنیا تازگی خودش را حفظ کرده و از اهمیت نیفتاده، این است که آیا ما در زمینه باورها و ارزشها، میتوانیم بگوییم حق و باطلی، یا راست و کجی وجود دارد یا خیر؟ آیا اختلاف فرهنگها مثل اختلاف در سلیقههای انتخاب رنگ و غذا و نوع پوشش، سلیقهای است؟ یعنی، نمیشود گفت یکی خوب یا بد است؟
🔹یکی رنگ سبز میپسندد و دیگری آبی. در اینجا خوب یا بد معنا ندارد؛ این یک سلیقه است، آن هم یک سلیقه. یا در غذاها یکی از گوجهفرنگی خوشش میآید، یکی خوشش نمیآید. نمیشود گفت این بد است که خوشش نمیآید و آن خوب است که خوشش میآید. این با مزاجش بهتر سازگار است یا عادت کرده این را میپسندد و تنها اختلاف سلیقه است.
🔹آیا مساله اختلاف فرهنگها هم از این قبیل است؟ اگر اینطور باشد، پس ما نباید دنبال این باشیم که کدام فرهنگ صحیح است و خوب یا کدام فرهنگ بد است. البته هم نسبت به باورها این مساله مطرح است و هم نسبت به ارزشها.
🔹هنوز پرونده این بحث در محافل آکادمیک دنیا بسته نشده است. هر روز گرایشهای جدیدی تا پست مدرنیسم و شاخههایش مطرح میشود و امروز یک نوع کثرتگرایی مورد قبول است که عمدهاش هم به «کثرتهای فرهنگی» برمیگردد.
🔹موضعگیری ما با پاسخی که به این سوال میدهیم، میتواند در همه فعالیتهای فرهنگیمان اثر بگذارد. اگر ما در این زمینه یک «پلورالیست» شدیم، حق نداریم بگوییم فلان فرهنگ بد یا غلط است، چون آن یک سلیقه است و اگر شما نمیپسندی میتوانی چیز دیگری را انتخاب کنی.
🔹ولی برعکس، اگر بگوییم هم باورها و هم ارزشها، درست، نادرست، خوب، بد، زشت و زیبا دارد، آنوقت نوبت میرسد به اینکه بپرسیم کدام یک خوب و صحیح است و کدام یک بد و غلط است؟ طبعاً از کسی مثل من توقع این نیست که این مساله را حل کنم و جواب قاطع بدهم، ولی برای ما این مساله مطرح است که اسلام در اینباره چه میگوید؟
🔹چون بالاخره ما «فرهنگ اسلام» را بهعنوان یک فرهنگ پذیرفتهایم و باورهایمان باورهای اسلامی است، یا لااقل میخواهیم اینطور باشد. ارزشهایمان ارزشهایی است که اسلام تعیین کرده و این معنایش این است که خوب و بد، درست و نادرست داریم.
🔻متن کامل مصاحبه در pdf زیر دانلود کنید:
🔻لینک مطلب:
🌐 http://fekrat.net/?p=1183
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
برخی بستگان امام رفوزه شدند.pdf
333.7K
📑 #بازنشر
📰 #پرونده_ویژه
🎙 #مصاحبه
♦️برخی بستگان امام رفوزه شدند.
🎤گفتوگوی اختصاصی «#عصر_انديشه» با علامه #مصباح_يزدی درباره تحريف خط امام
🔹هرچه رشد بیشتر میشود، امتحان سختتر میشود.
🔹سخت شدنش هم همین لوازم را دارد. آنوقتها بعضی بستگان پیغمبر، عامل انحراف بودند و رفوزه شدند، حالا هم بعضی بستگان امام و مردمی که خوشنام هستند و سوابق خوبی داشتهاند؛ مردم نیز زودتر تحت تاثیر این افراد واقع میشوند.
🔹معنای امتحان سخت همین است. امتحان برای این است که در هر حالی شما حق و باطل را تشخیص بدهید و ببینید رضایت خدا در چیست؟
🔹این حرفهایی که برای توجیه برخی اشخاص میزنند (مثلاً ما با هم رفیق بودیم، همزندان بودیم، همبند بودیم) مشکلی را حل نمیکند. باید ببینیم آن فرد الان چه کاره است و شما در کجای کار هستید؟ سختی امتحان برای اینهاست.
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📍 #اختصاصی
📰 #پرونده_ویژه
📝 #یادداشت
♦️دستیابی به استقلال فرهنگی، راهبرد فرهنگی #امام_خمینی(ره) در عدم وابستگی فکری و ارزشی به کشورهای بیگانه
🔹به عقیدۀ فقهای شیعه، استقلال فرهنگی در جامعه اسلامی و غیر اسلامی بر مسلمین واجب است.
🔹امام خمینی (ره) در رابطه با وجوب استقلال فرهنگی میفرماید: «ما باید با تمام وجود، به استقلال فرهنگی برسیم که استقلال فرهنگی پایه و اساس کشوری آزاد و مستقل است.
🔹استادان عزیز باید خود این اعتقاد را بیابند که تنها فرهنگ ایران اسلامی است که نجاتبخش کشور و ملتمان میباشد.
🔹معلمان عزیز خود بهتر میدانند که فرهنگ استعماری در زمان این پسر و پدر، چه به روز این کشور و ملت آورده است.
🔹به فرهنگ غنی ایران اسلامی تکیه کنید و مطمئن باشید که پیروزی از آن شماست.
✍️نویسنده: ابراهیم کارگران
🔻لینک مطلب:
🌐 http://fekrat.net/?p=1202
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📍 #اختصاصی
📰 #پرونده_ویژه
📝 #یادداشت
♦️دستیابی به استقلال فرهنگی، راهبرد فرهنگی #امام_خمینی(ره) در عدم وابستگی فکری و ارزشی به کشورهای بیگانه
🔹امام خمینی (رحمه الله علیه) در مورد اهمیت فرهنگ و استقلال فرهنگی میفرماید: «اساساً فرهنگ هر جامعه هویت و موجودیت آن جامعه را تشکیل میدهد و با انحراف فرهنگ، هرچند جامعه در بُعدهای اقتصادی، سیاسی، صنعتی و نظامی قدرتمند و قوی باشد، ولی پوچ و پوک و میانتهی است.
🔹استقلال و موجودیت هر جامعه از استقلال فرهنگ آن نشأت میگیرد و سادهاندیشی است که گمان شود با وابستگی فرهنگی، استقلال در ابعاد دیگر یا یکی از آنها امکانپذیر است.» امام خمینی (رحمه الله علیه) در جای دیگر در باب اهمیت استقلال فرهنگی میگوید: «اگر فرهنگ جامعهای وابسته و مرتزق از فرهنگ مخالف باشد، ناچار دیگر ابعاد جامعه به جانب مخالف گرایش پیدا میکند و در آن مستهلک شده و موجودیت خود را در تمام ابعاد از دست میدهد.
🔹به عقیدۀ فقهای شیعه، استقلال فرهنگی در جامعه اسلامی و غیر اسلامی بر مسلمین واجب است.
🔹امام خمینی (ره) در رابطه با وجوب استقلال فرهنگی میفرماید: «ما باید با تمام وجود، به استقلال فرهنگی برسیم که استقلال فرهنگی پایه و اساس کشوری آزاد و مستقل است.
🔹استادان عزیز باید خود این اعتقاد را بیابند که تنها فرهنگ ایران اسلامی است که نجاتبخش کشور و ملتمان میباشد.
🔹معلمان عزیز خود بهتر میدانند که فرهنگ استعماری در زمان این پسر و پدر، چه به روز این کشور و ملت آورده است.
🔹به فرهنگ غنی ایران اسلامی تکیه کنید و مطمئن باشید که پیروزی از آن شماست.
🔹فرزندان عزیزتان را در سر کلاسها به صورتی تربیت نمائید که وقتی فارغالتحصیل میشوند، جوانان برومندی تحویل جامعه گردند که با تمام وجود معتقد باشند که آنچه بدبختی داشتند از ابرقدرتهای شرق و غرب و شرقزدگی و غربزدگی است.»
🔹ایشان در تحریرالوسیله میفرماید: «اگر در روابط بازرگانی و غیر آن، ترس آن رود که اجانب از نظر سیاسی یا جهات دیگر بر اسلام و بلاد مسلمین اسیتلاء یابند واین استیلاء به استعمار خود آنان و یا کشور اسلامی منتهی گردد؛ هرچند بهشکل استعمار معنوی باشد، بر همه مسلمانان واجب است از این روابط و داد وستدها اجتناب کنند زیرا حرام است.»
✍️نویسنده: ابراهیم کارگران
🔻لینک مطلب:
🌐 http://fekrat.net/?p=1202
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📍 #اختصاصی
📰 #پرونده_ویژه
📝 #یادداشت
♦️معنویت و نبوت در اندیشه #امام_خمینی
🔹از نظر امام خمینی اگر انسان مثل سایر حیوانات بود، وجود انبیا لازم نبود؛ انسان به دنیا میآمد و مثل حیوانات زندگى مىکرد و مىخورد و مىخوابید و مىمرد یا کشته میشد.
🔹اینکه ما به انبیا احتیاج داریم براى این که انسان مثل حیوانات نیست که فقط یک حد حیوانى محدود داشته باشد.
🔹انسان یک حد و مراتب ما فوق حیوانى و بلکه ما فوق عقل دارد تا برسد به مقامى که مثلًا از آن به «فنا» تعبیر مىکنند؛ چون تربیت انسان در همه ابعادش، هم تربیت جسمى و هم روحى و هم عقلى و هم ما فوق آن، از عهده بشر برنمیآید، براى اینکه بشر از احتیاجات و کیفیت تربیت انسان نسبت به ماوراى طبیعت اصلاً اطلاع ندارد تا چه رسد به اینکه بخواهد تربیتش را بر عهده بگیرد؛ تمام قواى بشر را روى هم که بگذاریم، همین طبیعت را و خاصیت طبیعت را مىتواند بفهمد؛ در حالی که هنوز بسیاری از مسائل طبیعت هم براى بشر کشف نشده است، اما هر چه هم که کشف شود مربوط به عالم طبیعت و این ورق است.
✍️نویسنده: دکتر رضا لکزایی
🔻لینک مطلب:
🌐 http://fekrat.net/?p=1156
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📍 #اختصاصی
📰 #پرونده_ویژه
📝 #یادداشت
♦️معنویت و نبوت در اندیشه #امام_خمینی
🔻(بخش اول)
🔰پرسش ما در این یادداشت این است که آیا بدون استفاده از معارف انبیا میتوان به معنویت دست یافت؟ امام خمینی به این پرسش بر اساس تقریری انسانشناسانه پاسخ دادهاند.
🔹بر اساس تحلیل امام خمینی ما وقتی انسان را وقتى ملاحظه مىکنیم، در ابتدای پیدایش با سایر گیاهان فرقى ندارد.
🔹هسته خرما یا هسته و بذر هر گیاهی را در خاک قرار میدهند و آبیاری میکنند و آن بذر هم میشکفد و میبالد.
🔹نطفه حیوان هم مثل یک بذر در رحم قرار میگیرد، محل بذر گیاه خاک است و محل بذر حیوان رحم، البته ممکن است زمانی بتوان نطفه را با فراهم نمودن شرایط و ویژگیهایی در بیرون از رحم کاشت.
🔹پس انسان در آغاز مثل سایر گیاهان است و با آنها تفاوتی ندارد؛ گیاه رشد دارد، انسان هم رشد دارد، هر دو از این جهت مثل هماند. بذری که در زمین کاشته شده، تا آخر همان بذر است.
🔹بذرهایی که در رحم کاشته شدهاند، یعنی حیوانات و از جمله انسان، کم کم از مرتبه نباتى بالاتر مىآیند و در همان رحم که هستند یک روح حیوانى پیدا مىکنند و از گیاهان تمایز مییابند از اینجا به بعد همه حیوانات در حیوانیت با هم مشترکاند و حس و حرکت دارند.
🔹وقتی متولد شدند و در این عالم قدم گذاشتند، از محل رویششان جدا مىشوند و باز از گیاه تفوت بیشتری مییابند چون اگر گیاه را از سر جایش جدا کنند، حیاتش خاتمه پیدا میکند.
🔹در این عالم هم همه حیوانات و از جمله انسان در خوردن و خوابیدن و … با هم شریک هستند و از این جهت تمایزی میانشان نیست. اگر هم تمایزی باشد منشأش همان جهت حیوانی است مثلاً یکی این غذا را میخورد و دیگری آن غذا را.
🔹حیوانات در ادراکات با یکدیگر تفاوت دارند؛ مثلًا درک میمون بیشتر از سایر حیوانات است. انسان نیز در بین این حیوانات از نظر ادراکات و غایات ادراکات متفاوت است.
🔹اندازه ادراک حیوانات محدود است؛ اما ادراکات انسان و قابلیتش براى تربیت، نامتناهى است. پس انسان همه عالَم را دارد با اضافه.
🔹انسان با همه حیوانات و گیاهان و معادن مشارکت دارد، اما یک چیز اضافهای دارد، و آن اینکه در انسان یک قوه عاقله و قوه بالاتر هست که در آنها نیست.
✍️نویسنده: دکتر رضا لکزایی
🔻لینک مطلب:
🌐 http://fekrat.net/?p=1156
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📍 #اختصاصی
📰 #پرونده_ویژه
📝 #یادداشت
♦️معنویت و نبوت در اندیشه #امام_خمینی
🔻(بخش دوم)
🔹از نظر امام خمینی اگر انسان مثل سایر حیوانات بود، وجود انبیا لازم نبود؛ انسان به دنیا میآمد و مثل حیوانات زندگى مىکرد و مىخورد و مىخوابید و مىمرد یا کشته میشد.
🔹اینکه ما به انبیا احتیاج داریم براى این که انسان مثل حیوانات نیست که فقط یک حد حیوانى محدود داشته باشد.
🔹انسان یک حد و مراتب ما فوق حیوانى و بلکه ما فوق عقل دارد تا برسد به مقامى که مثلًا از آن به «فنا» تعبیر مىکنند؛ چون تربیت انسان در همه ابعادش، هم تربیت جسمى و هم روحى و هم عقلى و هم ما فوق آن، از عهده بشر برنمیآید، براى اینکه بشر از احتیاجات و کیفیت تربیت انسان نسبت به ماوراى طبیعت اصلاً اطلاع ندارد تا چه رسد به اینکه بخواهد تربیتش را بر عهده بگیرد؛ تمام قواى بشر را روى هم که بگذاریم، همین طبیعت را و خاصیت طبیعت را مىتواند بفهمد؛ در حالی که هنوز بسیاری از مسائل طبیعت هم براى بشر کشف نشده است، اما هر چه هم که کشف شود مربوط به عالم طبیعت و این ورق است.
🔹حالا فرض کنید که بشر توانست که کشف کند مثلًا رابطه زلزله با زمین چه رابطهای است و چه زمانی زلزله مىآید و همه نتایج و آثار و میزان و کیفیت و نوع زلزله که افقی است یا عمودی همه را فهمید تا جایی که فرضاً مجهولى برای بشر باقی نماند، اما باز این همهاش طبیعت است و انسان پایش را از طبیعت بالاتر نگذاشته است!
🔹از اینجا و بعد از این تحلیل تجربی امام خمینی به بررسی دیدگاه فلاسفه تجربهگرا (Empiricism) میپردازد و میفرماید گروهی از فلاسفه و فلاسفه طبیعى هستند که چون ماوراى عالم طبیعت با چشم دیده نمىشده آن را انکار کردهاند.
🔹امام این دیدگاه را فاقد دلیل و غیر علمی میداند و میفرماید آنها برای این انکار دلیلی ندارند؛ آنها گفتهاند زیر چاقوى ما نیامده است پس نیست! در حالی که نباید بگوید «نیست»؛ بلکه باید بگوید «من تا این حد رسیدم و مابقىاش را نمىدانم»؛ اما اینکه «نیست» را مىگوید غلط است. از طرف دیگر بر همه چیز عالم احاطه هم ندارند.
🔹امام خمینی در ادامه وارد اثبات مابعدالطبیعه میشود. وقتی انسان بعد غیبی داشت، لاجرم به تربیت غیبی هم نیاز خواهد داشت.
🔹بنابرسخنان حضرت امام همین خودِ خصوصیاتى که در طبیعت هست بر این امر دلالت دارد که یک ماورایى براى طبیعت هست(صحیفه امام، ج۴، ص ۱۸۵ـ ۱۸۹)؛ مثلاً این از بدیهیات است که ماده و جسم هر چه باشد از خود بیخبر است.
🔹یک مجسمه سنگى یا مجسمه مادى انسان هر طرف آن از طرف دیگرش محجوب است. در صورتى که به عیان مىبینیم که انسان و حیوان از همه اطراف خود آگاه است. مىداند کجاست؛ در محیطش چه مىگذرد؛ در جهان چه غوغایى است.
🔹پس، در حیوان و انسان چیز دیگرى است که فوق ماده است و از عالم ماده جدا است و با مردن ماده نمىمیرد و باقى است. انسان در فطرت خود هر کمالى را به طور مطلق مىخواهد.
🔹انسان مىخواهد قدرت مطلق جهان باشد و به هیچ قدرتى که ناقص است دل نبسته است. اگر عالم را در اختیار داشته باشد و گفته شود جهان دیگرى هم هست، فطرتاً مایل است آن جهان را هم در اختیار داشته باشد.
🔹انسان هر اندازه دانشمند باشد و گفته شود علوم دیگرى هم هست، فطرتاً مایل است آن علوم را هم بیاموزد. پس قدرت مطلق و علم مطلق باید باشد تا آدمى دل به آن ببندد. آن خداوند متعال است که همه به آن متوجهیم، گرچه خود ندانیم.
🔹انسان مىخواهد به «حق مطلق» برسد تا فانى در خدا شود. اصولًا اشتیاق به زندگى ابدى در نهاد هر انسانى نشانه وجود جهان جاوید و مصون از مرگ است(صحیفه امام، ج۲۱، ص ۲۲۳).
✍️نویسنده: دکتر رضا لکزایی
🔻لینک مطلب:
🌐 http://fekrat.net/?p=1156
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📍 #اختصاصی
📰 #پرونده_ویژه
📝 #یادداشت
♦️معنویت و نبوت در اندیشه #امام_خمینی
🔻(بخش سوم)
🔹لذا چون انسان یک ماورایى دارد تربیت آن ورق که ورق معنوى انسان است را باید کسى بر عهده بگیرد که به آن طرف علم حقیقى داشته باشد و از روابطى که بین انسان و ماوراء طبیعت وجود دارد، آگاه باشد.
🔹اما این کار از عهده بشر برنمیآمد، بشر هر چه ذره بین دارد بیندازند! ماوراى طبیعت را که نمیتواند ببیند؛ آن روابط بر بشر مخفى است.
🔹خداى تبارک و تعالى که خالق همه چیز است این روابط را مىداند، از این جهت، به وحى الهى براى یک عدهاى از اشخاصى که کمال پیدا کردهاند و دارای کمالات معنوی هستند، روابطى حاصل مىشود و به او وحى مىشود و آنها براى تربیت این ورقِ دومِ انسان مبعوث مىشوند و برای تربیت انسان در همه ابعاد به سراغ مردم مىآیند.
🔹برای اینکه اهمیت این تربیت را امام خمینی نشان بدهد میفرماید اگر این تربیت معنوی نباشد و انسان با همان خوى حیوانى از این عالَم به عالَم دیگر برود، در آن عالَم سعادت ندارد و به شقاوت مىرسد. انبیا آمدهاند که ما را بر اساس وحی الهی تربیت معنوى کنند. تمام نکته آمدن انبیا این است که بشر را تربیت کنند.
🔹به نظر حضرت امام یک مقدار از امورى که انبیا فرمودهاند «بکنید و نکنید»، براى تنظیم عالم طبیعت و اجتماع و سیاست و اقتصاد است، و بسیارى از امور راجع به ماوراى طبیعت است(صحیفه امام، ج۴، ص ۱۸۵ـ ۱۹۰).
🔹بنابراین باید طبق تعالیم انبیای الهی حرکت کرد. مسئله بعدی که امام خمینی به آن پاسخ میدهند این است که در جهان معاصر دستور انبیا را از کجا به دست بیاوریم.
🔹امام خمینی برای تبیین پاسخ این مسئله، ادیان معروف و پرطرفدار جهان معاصر یعنی مسیحیت، یهودیت و اسلام را مورد تحلیل و بررسی قرار میدهد و میفرماید مذهب مسیح در ابتدا اینگونه نبوده که همهاش روحانیت منهای امور مادى باشد، چنانکه مذهب موسى اینگونه نبوده که عنایتش به طبیعت بیشتر باشد؛ البته حضرت موسى و عیسی – علیهما السلام- از انبیاى معظم و از انبیاى اولى العزم هستند و شریعتشان به اندازهاى که بشر آن روز به آن محتاج بوده کامل بوده، اما کتاب حضرت موسى و کتاب حضرت عیسى از بین رفتهاند؛ و خودِ متن تورات و انجیل کنونی دلالت مىکند که اینها تورات اصلى و انجیل اصلى نیستند، اما کتاب ما، قرآن مجید، بحمد اللَّه، از اول تا حالا محفوظ است، حتى قرآن به خط حضرت امیر یا به خط حضرت سجاد هم الآن موجود است(صحیفه امام، ج۴، ص ۱۹۱).
🔹بنابراین برای تربیت معنوی باید دستورات قرآن را در کنار معارف اهل بیت به کار بست و این برای این است که قرآن چراغ است و چراغ باید بالای سر باشد تا ما پایین پایمان را ببینیم و زمین نخوریم نه آنکه چراغ به بالا نشینی نیازی داشته باشد و درست به همین دلیل قرآن باید بالای سر علوم انسانی روشن باشد.
✍️نویسنده: دکتر رضا لکزایی
🔻لینک مطلب:
🌐 http://fekrat.net/?p=1156
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net