eitaa logo
فکرت
9.9هزار دنبال‌کننده
3.8هزار عکس
1هزار ویدیو
151 فایل
💢 #فکرت محفلی برای اندیشیدن 🔻نگاهی عمیق به: 🔸 فرهنگ و هنر 🔹 سیاست و جامعه 🔸 دین و فلسفه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
📍 📰 📝 ♦️معنویت و فطرت در اندیشه 🔻(بخش دوم) 🔸پرسش بعدی این است که کمال مطلق چیست و کجاست؟ 🔸امام برای شناخت معشوق حقیقی، واقعی و راستین انسان، یک ملاک ارائه می‏کند، ملاک شناسایی کمال مطلق این است که وقتی انسان به آن دست یافت، آرام بگیرد و دیگر در پی چیز دیگری نرود. 🔸مثلاً وقتی کسی در پی ریاست بر دو کشور است، ریاست بر سه کشور را با اشتیاق می‏پذیرد، حتی در سر آرزو دارد که بر تمامی کشورها حکومت کند و حتی آرزو دارد که بر کرات و سیارات دیگر هم حکمرانی کند. 🔸امام معتقد است که اگر هنوز میل داری که پس از کسب چیز اول به سراغ گزینه‏های دیگر بروی این سعادت نیست، بلکه نشانه آن است که کمال قبلی ناقص بوده و این یعنی اینکه انسان در پی کمال مطلق است، چون با دست یافتن به چیزی که فکر می‏کرد کمال است، آرام نگرفت. و این مطلبی است که هر کس به فطرت خود رجوع کند مى‏یابد که قلبش به هر چه متوجه است، اگر مرتبه بالاترى از آن بیابد فوراً قلب از اوّلى منصرف شود و به دیگرى که کاملتر است متوجه گردد. 🔸امام خمینی می‏نویسد همه انسان‏ها از مؤمن و ملحد با زبانی فصیح و بلیغ اذعان دارند که قلبشان متوجه و عاشق کمال و جمالی و علم و قدرت و حیاتی هستند که عیب و جهل و عجز و موتی نداشته باشد، در پله بعد امام خمینی نه تنها انسان را عاشق چنین موجودی می‏داند بلکه تصریح می‏کند که تمام موجودات عاشق این چنین موجودی هستند. 🔸«اى سرگشتگان وادى حیرت و اى گمشدگان بیابان ضلالت، نه! بلکه اى پروانه‏هاى شمع جمال جمیل مطلق، و اى عاشقان محبوب بى‏عیب بى‏زوال، قدرى به کتاب فطرت رجوع کنید و صحیفه کتاب ذات خود را ورق بزنید، ببینید با قلم قدرت فطرت اللّهى در آن مرقوم است: وجَّهْتُ وَجْهِىَ لِلَّذی فَطَرَ السَّمواتِ وَ الأرْضَ. … تا کى به خیالات باطله این عشق خدا داد فطرى و این ودیعه الهیه را صرف این و آن مى‏کنید؟ 🔸اگر محبوب شما این جمالهاى ناقص و این کمالهاى محدود بود، چرا به وصول به آنها آتش اشتیاق شما فرو ننشست و شعله شوق شما افزون گردید؟ هان، از خواب غفلت برخیزید و مژده دهید و سرور کنید که محبوبى دارید که زوال ندارد، معشوقى دارید که نقصى ندارد، مطلوبى دارید بى‏عیب، منظورى دارید که نور طلعتش اللّه نور السّموات و الأرض است.(شرح چهل حدیث، ص۱۸۴)» بنابراین معشوق حقیقی انسان خداست. 🔸به دیگر سخن فطرت انسان عاشق کمال مطلق است و از نقص متنفر است، انسان از هر چه متنفر است، به این دلیل است که در او نقصان و عیبى یافته است لذا از آن چیز متنفر شده است. 🔸پس، عیب و نقص مورد تنفر فطرت است، چنانچه کمال مطلق مورد تعلق آن است. 🔸پس، آنچه مورد توجه فطرت قرار می‏گیرد باید «واحد» و «احد» باشد، زیرا که هر کثیر و مرکبى ناقص است، و کثرت بى محدودیت نمی‏شود، و آنچه ناقص است مورد تنفر فطرت است، نه توجه آن، پس، از این دو فطرت، که فطرت تعلق به کمال و فطرت تنفر از نقص است، توحید و بلکه تمام صفات حسنای الهی ثابت شد. ✍️نویسنده: دکتر رضا لک‌زایی 🔻لینک مطلب: 🌐 http://fekrat.net/?p=1153 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 📰 📝 ♦️معنویت و فطرت در اندیشه 🔻(بخش سوم) 🔸امام خمینی، اعمال نفوذ و قدرت را هم فطری تمام انسان‏ها می‏داند و می‏نویسد از آنجا که ساختار این جهان و کیفیت دنیا و شرایط حیات بشری اقتضای نفوذ اراده انسان را ندارد، پس باید در دار وجود، جهانی باشد که اراده انسان در آن کاملاً نافذ باشد و شرایط و ساختار آن به گونه‏ای باشد که با نفوذ اراده او و اعمال قدرت انسان تعارض نداشته باشد و «انسان در آن عالم فعال ما یشاء و حاکم ما یرید باشد»( امام خمینی، شرح چهل حدیث، ص ۱۸۷). 🔸بر این اساس، همه انسان‏ها به دنبال قدرت هستند و در صورت حضور در بهشت آن را تجربه می‏کنند و در صورت عدم حضور در بهشت این خود، عذاب جان آنها خواهد بود. 🔸برهان فطری دیگر بر معاد این است که تمام نعمت‏هاى این جهان آمیخته با زحمت‏ها و رنج‏هاى طاقت فرساست. 🔸همه لذت‏هاى دنیا آغشته به به دردهایی کمر شکن است و درد و رنج و حزن و اندوه و غصه سرتاسر این عالم را فرا گرفته است. 🔸در تمام دوره‏هاى زندگانى بشر حتی یک نفر پیدا نمی‏شود که رنج و راحتی‏اش با هم مساوی باشد تا چه رسد به آنکه راحتى خالص و استراحت مطلق داشته باشد. از طرف دیگر همه انسان‏ها به دنبال راحتی مطلق‏اند؛ حال آنکه معشوق بشر در این عالم یافت نمی‏شود، عشق فطرى جبلى فعلى آن هم در تمام سلسله بشر و عایله انسان بى معشوق فعلى موجود ممکن نیست. 🔸پس، ناچار در دار تحقق و عالم وجود، باید عالم باشد که راحتى او مشوب نباشد به رنج و تعب: استراحت مطلق بى‏آلایش به درد و زحمت داشته باشد، و خوشى خالص بى‏شوب به حزن و اندوه در آنجا میسر باشد، و آن دار نعیم حق و عالم کرامت ذات مقدس است. 🔸بنابراین معاد هم فطری است. حتی اگر کسی به جهان پس از مرگ اعتقاد نداشته باشد با خود نجوا می‏کند که کاش چنین جایی بود و کاش ما به آنجا می‏رفتیم که نشان از این دارد که اعتقاد و فهم معاد امری فطری است و نه جبری و تحمیلی. 🔸امر سوم فطری اعتقاد به نبوت است. تا اینجا از مبدأ و معاد سخن گفتیم، اما چگونه باید با مبدأ مرتبط شد و چگونه باید مسیر پیمود تا به سرمنزل مقصود رسید؟ 🔸معلوم است برای پیمودن مسیر به راهنما نیاز است و آن راهنما همان انبیای الهی هستند که خداوند متعال برای راهنمایی انسان ارسال داشته است و به همین دلیل انبیا با سه ابزار کتاب و میزان و آهن کنایه از قانون و قضا و اجرا به سراغ بشر آمده‏اند. 🔸به دیگر سخن سیاستمدران راستین انبیا و اوصیای آن بزرگواران هستند و دیگران حق تصدی این منصب را ندارند. و این انبیا هستند که راه نیایش و ارتباط و معنویت را به بشر می‏آموزند و دنیا و آخرت او را سروسامان می‏دهند. طی معنویت بدون استفاده از نقشه دقیق انبیای الهی ضلالت است. ✍️نویسنده: دکتر رضا لک‌زایی 🔻لینک مطلب: 🌐 http://fekrat.net/?p=1153 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️اینجا برای سیاهان، هوا کم است. 🔹در معترضان فریاد می‌زدند ما نمی‌توانیم نفس بکشیم؛ تکرار آخرین جملات جورج فلوید قبل از مرگ. 🔹حالا تمام شهرهای چهره نظامی به خود گرفته‌اند و شهرداران نیز مقررات منع آمد و شد گذاشته‌اند. 🔹در جورجیا نیز مردم درحالی‌که شعار می‌دادند من نمی‌توانم نفس بکشم و جان سیاه‌پوستان با ارزش است، تظاهرات کردند. 🔹در آریزونا هم گروهی سفید‌پوست به همراه رنگین‌پوستان شعار عدالت‌خواهانه سردادند. 🔹تظاهراتی که مشابه آن در دیگر ایالت‌ها و شهرهای آمریکا نیز برگزار شد. 🔹تگزاس هم شاهد برگزاری تظاهرات مسالمت‌آمیز بود که به صورت غیرمنتظره به خشونت کشیده شد. 🔹معترضان در اطراف یک مرکز پلیس در ، تجمع کردند. 🔹تظاهرات در سانفرانسیسکو، کالیفرنیا و سن‌خوزه، مسالمت‌آمیز بود، اما کانون اصلی اعتراضات شهر مینیاپولیس است. 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/?p=1180 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️اینجا برای سیاهان، هوا کم است. 🔹با گذشت چند روز از قتل ، شهروند آفریقایی‌تبار به دست پلیس مینیاپولیس، ایالت‌ها و مناطق مختلف این کشور صحنه تظاهرات مردمی در اعتراض به رفتار نژادپرستانه پلیس این کشور است؛ حال اعتراضات خیابانی در آمریکا به جلوی محل حضور رییس‌جمهوری آمریکا هم رسیده است و معترضان به قتل زجرآور جورج فلوید سیاه پوست بیخ گوش رییس‌جمهوری آمریکا فریاد زدند که سیاه‌پوستان و دیگر رنگین‌پوستان هم حق نفس کشیدن دارند . 🔹معترضانی که آنان را در توییتر اراذل و اوباش نامیده بود و گفته بود که ارتش و پلیس حق دارند به آنان تیراندازی کنند با آتش زدن پرچم آمریکا مقابل کاخ سفید خشم خود را به اظهارات نژادپرستانه ترامپ نشان دادند. 🔹حال ترامپ با دیدن خشم معترضان مقابل کاخ‌سفید، منکر حرفایش در توییتر شده و گفته نمی‌دانم این کلمات از کجا آمده و از کجا نشأت گرفته است. 🔹دونالدترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا پیش‌از این ضمن توهین کردن به معترضان آمریکایی و نمک‌پاشیدن به روی زخم کسانی که علیه خشونت پلیس با رنگین‌پوستان این کشور تظاهرات کردند، نوشته بود: «این اراذل و اوباش، به یاد و خاطره جورج فلوید بی‌احترامی می‌کنند و من اجازه نمی‌دهم این اتفاق رخ دهد.» 🔹البته اعتراضات به قتل جورج فلوید اما تنها به ایالت مینه‌سوتای آمریکا و واشنگتن ختم نشده است. 🔹اغلب شهرهای مهم آمریکا صحنه اعتراضات و بی‌عدالتی اجتماعی نسبت به رنگین‌پوستان شده است. 🔹در نیویورک معترضان فریاد می‌زدند ما نمی‌توانیم نفس بکشیم؛ تکرار آخرین جملات جورج فلوید قبل از مرگ. حالا تمام شهرهای چهره نظامی به خود گرفته‌اند و شهرداران نیز مقررات منع آمد و شد گذاشته‌اند. 🔹در جورجیا نیز مردم درحالی‌که شعار می‌دادند من نمی‌توانم نفس بکشم و جان سیاه‌پوستان با ارزش است، تظاهرات کردند. 🔹در آریزونا هم گروهی سفید‌پوست به همراه رنگین‌پوستان شعار عدالت‌خواهانه سردادند . تظاهراتی که مشابه آن در دیگر ایالت‌ها و شهرهای آمریکا نیز برگزار شد. 🔹تگزاس هم شاهد برگزاری تظاهرات مسالمت‌آمیز بود که به صورت غیرمنتظره به خشونت کشیده شد. معترضان در اطراف یک مرکز پلیس در تگزاس، تجمع کردند. 🔹تظاهرات در سانفرانسیسکو، کالیفرنیا و سن‌خوزه، مسالمت‌آمیز بود، اما کانون اصلی اعتراضات شهر مینیاپولیس است. 🔹همزمان با حضور صدها تن از معترضان در مرکز دیترویت به‌دنبال اعتراضات سراسری به کشته شدن جورج فلوید در مینیاپلیس، یک معترض کشته شد. 🔹به گزارش ‌«ای‌بی‌سی نیوز»، ظاهراً پلیس در کشته شدن این معترض دست نداشته است، اما دست‌کم ۹‌نفر در اعتراضات دیترویت بازداشت شده‌اند. 🔹سخنگوی اداره پلیس دالاس اعلام کرد یک جوان ۱۹‌ساله براثر اصابت گلوله جان باخت. 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/?p=1180 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📑 📰 🎙 ♦️برخی بستگان امام رفوزه شدند. 🎤گفت‌وگوی اختصاصی «» با علامه درباره تحريف خط امام 🔹هرچه رشد بیشتر می‌شود، امتحان سخت‌تر می‌شود. 🔹سخت شدنش هم همین لوازم را دارد. آن‌وقت‌ها بعضی بستگان پیغمبر، عامل انحراف بودند و رفوزه شدند، حالا هم بعضی بستگان امام و مردمی که خوشنام هستند و سوابق خوبی داشته‌اند؛ مردم نیز زودتر تحت تاثیر این افراد واقع می‌شوند. 🔹معنای امتحان سخت همین است. امتحان برای این است که در هر حالی شما حق و باطل را تشخیص بدهید و ببینید رضایت خدا در چیست؟ 🔹این حرف‌هایی که برای توجیه برخی اشخاص می‌زنند (مثلاً ما با هم رفیق بودیم، هم‌زندان بودیم، هم‌بند بودیم) مشکلی را حل نمی‌کند. باید ببینیم آن فرد الان چه کاره است و شما در کجای کار هستید؟ سختی امتحان برای این‌هاست. 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📑 📰 🎙 ♦️برخی بستگان امام رفوزه شدند. 🎤گفت‌وگوی اختصاصی «» با علامه درباره تحريف خط امام 🔹با یک نگرش اسلامی، دینی و الهی، مساله فرهنگ مساله‌ای است که هم اصالتاً اهمیت فوق‌العاده دارد و هم به‌عنوان یک ابزار برای اهداف دیگر است. 🔹اصولاً انسانیت انسان به فرهنگش است. فرهنگ از دو رکن «باورها» و «ارزش‌ها» تشکیل شده است. 🔹بقیه در مقابل این دو عنصر اصلی، طفیلی است. «انسانیتِ انسان» بستگی به بینش، نگرش و باورهای صحیحی دارد که شخص نسبت به هستی پیدا می‌کند. ‍ 🔹از بُعد عملی، ارزش‌هایی باید اهمیت داشته باشد که در عمل و رفتار انسان موثر باشد. مجموعه این دو عنصر اصلی و مقدمات و موخراتش و تبعات آن‌ها، فرهنگ را تشکیل می‌دهد. 🔹بنابراین، اگر ما فرهنگ را از زندگی انسان حذف کنیم، یعنی انسانیت را حذف کرده‌ایم. از جمله مباحث اصلی فرهنگ که هنوز هم در محافل علمی و آکادمیک دنیا تازگی خودش را حفظ کرده و از اهمیت نیفتاده، این است که آیا ما در زمینه باورها و ارزش‌ها، می‌توانیم بگوییم حق و باطلی، یا راست و کجی وجود دارد یا خیر؟ آیا اختلاف فرهنگ‌ها مثل اختلاف در سلیقه‌های انتخاب رنگ و غذا و نوع پوشش، سلیقه‌ای است؟ یعنی، نمی‌شود گفت یکی خوب یا بد است؟ 🔹یکی رنگ سبز می‌پسندد و دیگری آبی. در اینجا خوب یا بد معنا ندارد؛ این یک سلیقه است، آن هم یک سلیقه. یا در غذاها یکی از گوجه‌فرنگی خوشش می‌آید، یکی خوشش نمی‌آید. نمی‌شود گفت این بد است که خوشش نمی‌آید و آن خوب است که خوشش می‌آید. این با مزاجش بهتر سازگار است یا عادت کرده این را می‌پسندد و تنها اختلاف سلیقه‌ است. 🔹آیا مساله اختلاف فرهنگ‌ها هم از این قبیل است؟ اگر اینطور باشد، پس ما نباید دنبال این باشیم که کدام فرهنگ صحیح است و خوب یا کدام فرهنگ بد است. البته هم نسبت به باورها این مساله مطرح است و هم نسبت به ارزش‌ها. 🔹هنوز پرونده این بحث در محافل آکادمیک دنیا بسته نشده است. هر روز گرایش‌های جدیدی تا پست مدرنیسم و شاخه‌هایش مطرح می‌شود و امروز یک نوع کثرت‌گرایی مورد قبول است که عمده‌اش هم به «کثرت‌های فرهنگی» برمی‌گردد. 🔹موضع‌گیری ما با پاسخی که به این سوال می‌دهیم، می‌تواند در همه فعالیت‌های فرهنگی‌مان اثر بگذارد. اگر ما در این زمینه یک «پلورالیست» شدیم، حق نداریم بگوییم فلان فرهنگ بد یا غلط است، چون آن یک سلیقه است و اگر شما نمی‌پسندی می‌توانی چیز دیگری را انتخاب کنی. 🔹ولی برعکس، اگر بگوییم هم باورها و هم ارزش‌ها، درست، نادرست، خوب، بد، زشت و زیبا دارد، آن‌وقت نوبت می‌رسد به اینکه بپرسیم کدام یک خوب و صحیح است و کدام یک بد و غلط است؟ طبعاً از کسی مثل من توقع این نیست که این مساله را حل کنم و جواب قاطع بدهم، ولی برای ما این مساله مطرح است که اسلام در این‌باره چه می‌گوید؟ 🔹چون بالاخره ما «فرهنگ اسلام» را به‌عنوان یک فرهنگ پذیرفته‌ایم و باورهای‌مان باورهای اسلامی است، یا لااقل می‌خواهیم اینطور باشد. ارزش‌های‌مان ارزش‌هایی است که اسلام تعیین کرده و این معنایش این است که خوب و بد، درست و نادرست داریم. 🔻متن کامل مصاحبه در pdf زیر دانلود کنید: 🔻لینک مطلب: 🌐 http://fekrat.net/?p=1183 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
برخی بستگان امام رفوزه شدند.pdf
333.7K
📑 📰 🎙 ♦️برخی بستگان امام رفوزه شدند. 🎤گفت‌وگوی اختصاصی «» با علامه درباره تحريف خط امام 🔹هرچه رشد بیشتر می‌شود، امتحان سخت‌تر می‌شود. 🔹سخت شدنش هم همین لوازم را دارد. آن‌وقت‌ها بعضی بستگان پیغمبر، عامل انحراف بودند و رفوزه شدند، حالا هم بعضی بستگان امام و مردمی که خوشنام هستند و سوابق خوبی داشته‌اند؛ مردم نیز زودتر تحت تاثیر این افراد واقع می‌شوند. 🔹معنای امتحان سخت همین است. امتحان برای این است که در هر حالی شما حق و باطل را تشخیص بدهید و ببینید رضایت خدا در چیست؟ 🔹این حرف‌هایی که برای توجیه برخی اشخاص می‌زنند (مثلاً ما با هم رفیق بودیم، هم‌زندان بودیم، هم‌بند بودیم) مشکلی را حل نمی‌کند. باید ببینیم آن فرد الان چه کاره است و شما در کجای کار هستید؟ سختی امتحان برای این‌هاست. 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 📰 📝 ♦️دستیابی به استقلال فرهنگی، راهبرد فرهنگی (ره) در عدم وابستگی فکری و ارزشی به کشورهای بیگانه 🔹به عقیدۀ فقهای شیعه، استقلال فرهنگی در جامعه اسلامی و غیر اسلامی بر مسلمین واجب است. 🔹امام خمینی (ره) در رابطه با وجوب استقلال فرهنگی می‌فرماید: «ما باید با تمام وجود، به استقلال فرهنگی برسیم که استقلال فرهنگی پایه و اساس کشوری آزاد و مستقل است. 🔹استادان عزیز باید خود این اعتقاد را بیابند که تنها فرهنگ ایران اسلامی است که نجات‌بخش کشور و ملت‌مان می‌باشد. 🔹معلمان عزیز خود بهتر می‌دانند که فرهنگ استعماری در زمان این پسر و پدر، چه به روز این کشور و ملت آورده است. 🔹به فرهنگ غنی ایران اسلامی تکیه کنید و مطمئن باشید که پیروزی از آن شماست. ✍️نویسنده: ابراهیم کارگران 🔻لینک مطلب: 🌐 http://fekrat.net/?p=1202 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 📰 📝 ♦️دستیابی به استقلال فرهنگی، راهبرد فرهنگی (ره) در عدم وابستگی فکری و ارزشی به کشورهای بیگانه 🔹امام خمینی (رحمه الله علیه) در مورد اهمیت فرهنگ و استقلال فرهنگی می‌فرماید: «اساساً فرهنگ هر جامعه هویت و موجودیت آن جامعه را تشکیل می‌دهد و با انحراف فرهنگ، هرچند جامعه در بُعدهای اقتصادی، سیاسی، صنعتی و نظامی قدرتمند و قوی باشد، ولی پوچ و پوک و میان‌تهی است. 🔹استقلال و موجودیت هر جامعه از استقلال فرهنگ آن نشأت می‌گیرد و ساده‌اندیشی است که گمان شود با وابستگی فرهنگی، استقلال در ابعاد دیگر یا یکی از آن‌ها امکان‌پذیر است.» امام خمینی (رحمه الله علیه) در جای دیگر در باب اهمیت استقلال فرهنگی می‌گوید: «اگر فرهنگ جامعه‌ای وابسته و مرتزق از فرهنگ مخالف باشد، ناچار دیگر ابعاد جامعه به جانب مخالف گرایش پیدا می‌کند و در آن مستهلک شده و موجودیت خود را در تمام ابعاد از دست می‌دهد. 🔹به عقیدۀ فقهای شیعه، استقلال فرهنگی در جامعه اسلامی و غیر اسلامی بر مسلمین واجب است. 🔹امام خمینی (ره) در رابطه با وجوب استقلال فرهنگی می‌فرماید: «ما باید با تمام وجود، به استقلال فرهنگی برسیم که استقلال فرهنگی پایه و اساس کشوری آزاد و مستقل است. 🔹استادان عزیز باید خود این اعتقاد را بیابند که تنها فرهنگ ایران اسلامی است که نجات‌بخش کشور و ملت‌مان می‌باشد. 🔹معلمان عزیز خود بهتر می‌دانند که فرهنگ استعماری در زمان این پسر و پدر، چه به روز این کشور و ملت آورده است. 🔹به فرهنگ غنی ایران اسلامی تکیه کنید و مطمئن باشید که پیروزی از آن شماست. 🔹فرزندان عزیزتان را در سر کلاس‌ها به صورتی تربیت نمائید که وقتی فارغ‌التحصیل می‌شوند، جوانان برومندی تحویل جامعه گردند که با تمام وجود معتقد باشند که آنچه بدبختی داشتند از ابرقدرت‌های شرق و غرب و شرق‌زدگی و غرب‌زدگی است.» 🔹ایشان در تحریرالوسیله می‌فرماید: «اگر در روابط بازرگانی و غیر آن، ترس آن رود که اجانب از نظر سیاسی یا جهات دیگر بر اسلام و بلاد مسلمین اسیتلاء یابند واین استیلاء به استعمار خود آنان و یا کشور اسلامی منتهی گردد؛ هرچند به‌شکل استعمار معنوی باشد، بر همه مسلمانان واجب است از این روابط و داد وستدها اجتناب کنند زیرا حرام است.» ✍️نویسنده: ابراهیم کارگران 🔻لینک مطلب: 🌐 http://fekrat.net/?p=1202 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 📰 📝 ♦️معنویت و نبوت در اندیشه 🔹از نظر امام خمینی اگر انسان مثل سایر حیوانات بود، وجود انبیا لازم نبود؛ انسان به دنیا می‏آمد و مثل حیوانات زندگى مى‏کرد و مى‏خورد و مى‏خوابید و مى‏مرد یا کشته می‏شد. 🔹اینکه ما به انبیا احتیاج داریم براى این که انسان مثل حیوانات نیست که فقط یک حد حیوانى محدود داشته باشد. 🔹انسان یک حد و مراتب ما فوق حیوانى و بلکه ما فوق عقل دارد تا برسد به مقامى که مثلًا از آن به «فنا» تعبیر مى‏کنند؛ چون تربیت انسان در همه ابعادش، هم تربیت جسمى و هم روحى و هم عقلى و هم ما فوق آن، از عهده بشر برنمی‏آید، براى اینکه بشر از احتیاجات و کیفیت تربیت انسان نسبت به ماوراى طبیعت اصلاً اطلاع ندارد تا چه رسد به اینکه بخواهد تربیتش را بر عهده بگیرد؛ تمام قواى بشر را روى هم که بگذاریم، همین طبیعت را و خاصیت طبیعت را مى‏تواند بفهمد؛ در حالی که هنوز بسیاری از مسائل طبیعت هم براى بشر کشف نشده است، اما هر چه هم که کشف شود مربوط به عالم طبیعت و این ورق است. ✍️نویسنده: دکتر رضا لک‌زایی 🔻لینک مطلب: 🌐 http://fekrat.net/?p=1156 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 📰 📝 ♦️معنویت و نبوت در اندیشه 🔻(بخش اول) 🔰پرسش ما در این یادداشت این است که آیا بدون استفاده از معارف انبیا می‏توان به معنویت دست یافت؟ امام خمینی به این پرسش بر اساس تقریری انسان‏شناسانه پاسخ داده‏اند. 🔹بر اساس تحلیل امام خمینی ما وقتی انسان را وقتى ملاحظه مى‏کنیم، در ابتدای پیدایش با سایر گیاهان فرقى ندارد. 🔹هسته خرما یا هسته و بذر هر گیاهی را در خاک قرار می‏دهند و آبیاری می‏کنند و آن بذر هم می‏شکفد و می‏بالد. 🔹نطفه حیوان هم مثل یک بذر در رحم قرار می‏گیرد، محل بذر گیاه خاک است و محل بذر حیوان رحم، البته ممکن است زمانی بتوان نطفه را با فراهم نمودن شرایط و ویژگی‏هایی در بیرون از رحم کاشت. 🔹پس انسان در آغاز مثل سایر گیاهان است و با آنها تفاوتی ندارد؛ گیاه رشد دارد، انسان هم رشد دارد، هر دو از این جهت مثل هم‏اند. بذری که در زمین کاشته شده، تا آخر همان بذر است. 🔹بذرهایی که در رحم کاشته شده‏اند، یعنی حیوانات و از جمله انسان، کم کم از مرتبه نباتى بالاتر مى‏آیند و در همان رحم که هستند یک روح حیوانى پیدا مى‏کنند و از گیاهان تمایز می‏یابند از اینجا به بعد همه حیوانات در حیوانیت با هم مشترک‏اند و حس و حرکت دارند. 🔹وقتی متولد شدند و در این عالم قدم گذاشتند، از محل رویششان جدا مى‏شوند و باز از گیاه تفوت بیشتری می‏یابند چون اگر گیاه را از سر جایش جدا کنند، حیاتش خاتمه پیدا می‏کند. 🔹در این عالم هم همه حیوانات و از جمله انسان در خوردن و خوابیدن و … با هم شریک هستند و از این جهت تمایزی میانشان نیست. اگر هم تمایزی باشد منشأش همان جهت حیوانی است مثلاً یکی این غذا را می‏خورد و دیگری آن غذا را. 🔹حیوانات در ادراکات با یکدیگر تفاوت دارند؛ مثلًا درک میمون بیشتر از سایر حیوانات است. انسان نیز در بین این حیوانات از نظر ادراکات و غایات ادراکات متفاوت است. 🔹اندازه ادراک حیوانات محدود است؛ اما ادراکات انسان و قابلیتش براى تربیت، نامتناهى است. پس انسان همه عالَم را دارد با اضافه. 🔹انسان با همه حیوانات و گیاهان و معادن مشارکت دارد، اما یک چیز اضافه‏ای دارد، و آن اینکه در انسان یک قوه عاقله و قوه بالاتر هست که در آنها نیست. ✍️نویسنده: دکتر رضا لک‌زایی 🔻لینک مطلب: 🌐 http://fekrat.net/?p=1156 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 📰 📝 ♦️معنویت و نبوت در اندیشه 🔻(بخش دوم) 🔹از نظر امام خمینی اگر انسان مثل سایر حیوانات بود، وجود انبیا لازم نبود؛ انسان به دنیا می‏آمد و مثل حیوانات زندگى مى‏کرد و مى‏خورد و مى‏خوابید و مى‏مرد یا کشته می‏شد. 🔹اینکه ما به انبیا احتیاج داریم براى این که انسان مثل حیوانات نیست که فقط یک حد حیوانى محدود داشته باشد. 🔹انسان یک حد و مراتب ما فوق حیوانى و بلکه ما فوق عقل دارد تا برسد به مقامى که مثلًا از آن به «فنا» تعبیر مى‏کنند؛ چون تربیت انسان در همه ابعادش، هم تربیت جسمى و هم روحى و هم عقلى و هم ما فوق آن، از عهده بشر برنمی‏آید، براى اینکه بشر از احتیاجات و کیفیت تربیت انسان نسبت به ماوراى طبیعت اصلاً اطلاع ندارد تا چه رسد به اینکه بخواهد تربیتش را بر عهده بگیرد؛ تمام قواى بشر را روى هم که بگذاریم، همین طبیعت را و خاصیت طبیعت را مى‏تواند بفهمد؛ در حالی که هنوز بسیاری از مسائل طبیعت هم براى بشر کشف نشده است، اما هر چه هم که کشف شود مربوط به عالم طبیعت و این ورق است. 🔹حالا فرض کنید که بشر توانست که کشف کند مثلًا رابطه زلزله با زمین چه رابطه‏ای است و چه زمانی زلزله مى‏آید و همه نتایج و آثار و میزان و کیفیت و نوع زلزله که افقی است یا عمودی همه را فهمید تا جایی که فرضاً مجهولى برای بشر باقی نماند، اما باز این همه‏اش طبیعت است و انسان پایش را از طبیعت بالاتر نگذاشته است! 🔹از اینجا و بعد از این تحلیل تجربی امام خمینی به بررسی دیدگاه فلاسفه تجربه‏گرا (Empiricism) می‏پردازد و می‏فرماید گروهی از فلاسفه و فلاسفه طبیعى هستند که چون ماوراى عالم طبیعت با چشم دیده نمى‏شده آن را انکار کرده‏اند. 🔹امام این دیدگاه را فاقد دلیل و غیر علمی می‏داند و می‏فرماید آنها برای این انکار دلیلی ندارند؛ آنها گفته‏اند زیر چاقوى ما نیامده است پس نیست! در حالی که نباید بگوید «نیست»؛ بلکه باید بگوید «من تا این حد رسیدم و مابقى‏اش را نمى‏دانم»؛ اما اینکه «نیست» را مى‏گوید غلط است. از طرف دیگر بر همه چیز عالم احاطه هم ندارند. 🔹امام خمینی در ادامه وارد اثبات مابعدالطبیعه می‏شود. وقتی انسان بعد غیبی داشت، لاجرم به تربیت غیبی هم نیاز خواهد داشت. 🔹بنابرسخنان حضرت امام همین خودِ خصوصیاتى که در طبیعت هست بر این امر دلالت دارد که یک ماورایى براى طبیعت هست(صحیفه امام، ج‏۴، ص ۱۸۵ـ ۱۸۹)؛ مثلاً این از بدیهیات است که ماده و جسم هر چه باشد از خود بیخبر است. 🔹یک مجسمه سنگى یا مجسمه مادى انسان هر طرف آن از طرف دیگرش محجوب است. در صورتى که به عیان مى‏بینیم که انسان و حیوان از همه اطراف خود آگاه است. مى‏داند کجاست؛ در محیطش چه مى‏گذرد؛ در جهان چه غوغایى است. 🔹پس، در حیوان و انسان چیز دیگرى است که فوق ماده است و از عالم ماده جدا است و با مردن ماده نمى‏میرد و باقى است. انسان در فطرت خود هر کمالى را به طور مطلق مى‏خواهد. 🔹انسان مى‏خواهد قدرت مطلق جهان باشد و به هیچ قدرتى که ناقص است دل نبسته است. اگر عالم را در اختیار داشته باشد و گفته شود جهان دیگرى هم هست، فطرتاً مایل است آن جهان را هم در اختیار داشته باشد. 🔹انسان هر اندازه دانشمند باشد و گفته شود علوم دیگرى هم هست، فطرتاً مایل است آن علوم را هم بیاموزد. پس قدرت مطلق و علم مطلق باید باشد تا آدمى دل به آن ببندد. آن خداوند متعال است که همه به آن متوجهیم، گرچه خود ندانیم. 🔹انسان مى‏خواهد به «حق مطلق» برسد تا فانى در خدا شود. اصولًا اشتیاق به زندگى ابدى در نهاد هر انسانى نشانه وجود جهان جاوید و مصون از مرگ است(صحیفه امام، ج‏۲۱، ص ۲۲۳). ✍️نویسنده: دکتر رضا لک‌زایی 🔻لینک مطلب: 🌐 http://fekrat.net/?p=1156 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 📰 📝 ♦️معنویت و نبوت در اندیشه 🔻(بخش سوم) 🔹لذا چون انسان یک ماورایى دارد تربیت آن ورق که ورق معنوى انسان است را باید کسى بر عهده بگیرد که به آن طرف علم حقیقى داشته باشد و از روابطى که بین انسان و ماوراء طبیعت وجود دارد، آگاه باشد. 🔹اما این کار از عهده بشر برنمی‏آمد، بشر هر چه ذره بین دارد بیندازند! ماوراى طبیعت را که نمی‏تواند ببیند؛ آن روابط بر بشر مخفى است. 🔹خداى تبارک و تعالى که خالق همه چیز است این روابط را مى‏داند، از این جهت، به وحى الهى براى یک عده‏اى از اشخاصى که کمال پیدا کرده‏اند و دارای کمالات معنوی هستند، روابطى حاصل مى‏شود و به او وحى مى‏شود و آنها براى تربیت این ورقِ دومِ انسان مبعوث مى‏شوند و برای تربیت انسان در همه ابعاد به سراغ مردم مى‏آیند. 🔹برای اینکه اهمیت این تربیت را امام خمینی نشان بدهد می‏فرماید اگر این تربیت معنوی نباشد و انسان با همان خوى حیوانى از این عالَم به عالَم دیگر برود، در آن عالَم سعادت ندارد و به شقاوت مى‏رسد. انبیا آمده‏اند که ما را بر اساس وحی الهی تربیت معنوى کنند. تمام نکته آمدن انبیا این است که بشر را تربیت کنند. 🔹به نظر حضرت امام یک مقدار از امورى که انبیا فرموده‏اند «بکنید و نکنید»، براى تنظیم عالم طبیعت و اجتماع و سیاست و اقتصاد است، و بسیارى از امور راجع به ماوراى طبیعت است(صحیفه امام، ج‏۴، ص ۱۸۵ـ ۱۹۰). 🔹بنابراین باید طبق تعالیم انبیای الهی حرکت کرد. مسئله بعدی که امام خمینی به آن پاسخ می‏دهند این است که در جهان معاصر دستور انبیا را از کجا به دست بیاوریم. 🔹امام خمینی برای تبیین پاسخ این مسئله، ادیان معروف و پرطرفدار جهان معاصر یعنی مسیحیت، یهودیت و اسلام را مورد تحلیل و بررسی قرار می‏دهد و می‏فرماید مذهب مسیح در ابتدا اینگونه نبوده که همه‏اش روحانیت منهای امور مادى باشد، چنانکه مذهب موسى اینگونه نبوده که عنایتش به طبیعت بیشتر باشد؛ البته حضرت موسى و عیسی – علیهما السلام- از انبیاى معظم و از انبیاى اولى العزم هستند و شریعت‌شان به اندازه‏اى که بشر آن روز به آن محتاج بوده کامل بوده، اما کتاب حضرت موسى و کتاب حضرت عیسى از بین رفته‏اند؛ و خودِ متن تورات و انجیل کنونی دلالت مى‏کند که اینها تورات اصلى و انجیل اصلى نیستند، اما کتاب ما، قرآن مجید، بحمد اللَّه، از اول تا حالا محفوظ است، حتى قرآن به خط حضرت امیر یا به خط حضرت سجاد هم الآن موجود است(صحیفه امام، ج‏۴، ص ۱۹۱). 🔹بنابراین برای تربیت معنوی باید دستورات قرآن را در کنار معارف اهل بیت به کار بست و این برای این است که قرآن چراغ است و چراغ باید بالای سر باشد تا ما پایین پایمان را ببینیم و زمین نخوریم نه آنکه چراغ به بالا نشینی نیازی داشته باشد و درست به همین دلیل قرآن باید بالای سر علوم انسانی روشن باشد. ✍️نویسنده: دکتر رضا لک‌زایی 🔻لینک مطلب: 🌐 http://fekrat.net/?p=1156 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️فریادهای سرکوب شده 🔹شهردار واشنگتن در توییتی غیر معمول از رییس جمهور در انتقاد کرد و گفت: «درحالیکه وی پشت حصار مخفی شده است و می‌ترسد من در کنار مردمی ایستاده‌ام که پس از مرگ جرج فلوید و صدها سال نهادینه، به طریقی مسالمت‌آمیز، اکنون دارند حق خود در اصلاحیه اول قانون اساسی را اعمال می‌کنند. 🔹هیچ سگ درنده یا تسلیحات شوم و خطرناکی وجود ندارد بلکه فقط یک مرد ترسو و تنها وجود دارد.» 🔹پیش از این در توییتی با تهدید معرتضانی که جلوی کاخ سفید جمع شده بودند گفته بود که کسی نزدیک حصارها شود با شرورترین سگ‌ها و شوم‌ترین سلاح‌هایی که تا‌کنون دیده‌ام از آن‌ها استقبال می‌شود. 🔻لینک مطلب: 🌐 http://fekrat.net/?p=1205 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️فریادهای سرکوب شده 🔹درپنجمین روز قتل فجیع جورج فلوید به دست پلیس در مینیا پولیس ۳۰شهر مهم غرق در آشوب و اعتراض‌های گسترده خیابانی شده و معترضان با نادیده گرفتن مقررات منع آمد و شد و با وجود فشارها همچنان اجرای عدالت را خواستارند. 🔶هدف قرار دادن خبرنگاران با گلوله پلاستیکی 🔹«متیومبن» خبرنگار شبکه در مینیاپولیس اینگونه حوادث شهرش را روایت می‌کند: « معترضان به مقررات منع آمدوشد که از سوی مقامات ایالت مینه‌سوتا از ساعت‌۲۰ اعمال شده است توجهی ندارند. 🔹نیروهای پلیس به طور گسترده وارد عمل شده‌اند. نیروهای گارد ملی هم برای تقویت نیروها اعزام شده‌اند. 🔹دستورالعمل‌های سخت‌گیرانه‌ای از سوی شهردار و فرماندار اعلام شده است. از مردم مینیاپولیس خواسته شده است از ساعت‌۲۰ به خانه‌های خود بازگردند. 🔹نیروهای پلیس برای متفرق کردن معترضان از گاز اشک‌آور استفاده کردند. با این حال باید یادآور شد پلیس میان معترضان و ساکنان مینیاپولیس که قصد دارند به خانه‌هایشان بروند تمایز قائل شوند. 🔹اما این رفتار با خبرنگاران نمی‌شود و ما به وضوح هدف گلوله‌های پلاستیکی قرار گرفتیم. ما تنها نبودیم و تیم سی‌ان‌ان هم که در نزدیکی ما بود هدف قرار گرفت.» 🔶فلونیز فلوید: کاری که با برادرم کردند انسان با حیوان نمی‌کند. 🔹فلونیز فلوید، برادر جرج فلوید درگفت‌وگو با شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان گفت: نه، اصلاً، من برادرم را دوست دارم، همه برادرم را دوست دارند، هر کسی که برادرم را می‌شناخت دوستش می‌داشت. 🔹آن‌ها می‌توانستند اقدامات دیگری بکنند، اما در عوض زانوی خود را روی گردن برادرم گذاشتند و روی وی نشستند. اصلاً هم برایشان مهم نبود. وی فریاد می‌زد. 🔹«مادر، مادر نمی‌توانم نفس بکشم، نمی‌توانم نفس بکشم». آن‌ها باز هم اهمیتی ندادند. من نمی‌فهمم. ماموران نباید این کار را با او می‌کردند. او آدم خوبی بود و به کسی بدی نکرد. 🔹وی به کسی صدمه نزد. آن‌ها اصلاً اهمیتی ندادند. رفتاری که آن‌ها با او (جرج فلوید) کردند انسان با حیوان نمی‌کند. آن‌ها جان برادرم را گرفتند. آن‌ها به من و خانواده‌ام لطمه زدند. 🔹من نمی‌توانم برادرم را به زندگی بازگردانم. آن‌ها خودشان خانه دارند، در آن استراحت می‌کنند، همسر دارند، بچه دارند. 🔹اگر این اتفاق برای آن‌ها رخ می‌داد آن‌ها هم مثل من می‌شدند. من نمی‌دانم که آن‌ها دارند چه کار می‌کنند. 🔻لینک مطلب: 🌐 http://fekrat.net/?p=1205 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📑 📰 ♦️ویژگی‌های عرفان (قدس سره) از منظر 🔸خصوصیت بارز امام (ره) این بود که از مرگ نمی‌ترسید؛ چون مرگ ارادی را تجربه کرده بود. 🔸وقتی مرگ ارادی را تجربه کرده بود، وقتی که ترس از مرگ نباشد، انسان چیزی کم نمی‌آورد و بقیه مسائل برای او حل است. 🔸از این رو در مورد تبعیدشان بعد از واقعه ۱۵ خرداد می‌فرمودند: اینها می‌ترسیدند، من نمی‌ترسیدم. 🔸همچنین در واقعه ۲۵ شوال که عوامل رژیم پهلوی بعضی از طلاب را مجروح کردند و بعضی را به شهادت رساندند و بسیاری از آقایان ترسیدند و گفتند: «وقت تقیه است» و ساکت شدند، اعلامیه امام در فردای آن روز که در آن خطاب به رژیم فرمودند: «شما روی مغول را سفید کردید!» کسی که از مرگ نترسد، چنین آثاری دارد و کسی از مرگ طبیعی نمی‌ترسد که بالاترش را تجربه کرده باشد و آن مرگ ارادی است. 🔸انسان وقتی امیالش را اماته کند، متحرک بالهواء نباشد، متحرک بالهوس نباشد، متحرک بالمیل نباشد، بلکه متحرک بالولایه باشد، از مرگ هراسی ندارد. 🔸وقتی که از مرگ هراسی نداشت، چنین می‌شود. در انجام وظیفه، آنچه جلوی دیگران را می‌گرفت و می‌گیرد، همان ترس از مرگ است. 🔻لینک مطلب: 🌐 http://fekrat.net/?p=1186 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📑 📰 ♦️ویژگی‌های عرفان (قدس سره) از منظر 📅 به مناسبت سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) 🔸امام خصوصیاتی داشتند که در دیگر عارفان کمتر بود. 🔸البته دیگر عارفان نیز خصوصیاتی داشتند که در امام فرصت ظهور و بروز پیدا نکرد. 🔸هر یک از عرفا مظهر اسمی از اسماءالله هستند. 🔸کاری که دیگران کرده‌اند، این است که کتابهای مبسوطی در این زمینه نوشته‌اند، امام فرصت این کار را پیدا نکردند، اما نوشته‌های دیگران را از علم به عین و از گوش به آغوش آوردند؛ چیزی که نهایت سعی و تلاش دیگران بود. 🔸خصوصیت ممتاز امام این بود که اولاً ایشان در سیره و سنت‌شان بین «اخلاق» و «عرفان» کاملاً فرق گذاشتند. 🔸فرق اخلاق و عرفان این نیست که یکی پویاست و دیگری غیر پویا. اخلاق در مرحله خیلی نازل است و عرفان در اوج قرار دارد و بین اخلاق و عرفان، «فلسفه» فاصله است. اصلاً نباید گفت بین اخلاق و عرفان چه تفاوتی هست تا بگوییم یکی پویاست و دیگری غیر پویا. اصلاً اینها قابل قیاس نیستند، دو کلی اند. 🔸عارف کسی است که بتواند با موت ارادی بر بدن مسلط بشود. وقتی که این چنین شد، مرگ طبیعی را تجربه کرده است. 🔸وقتی که مرگ طبیعی برایش تجربه شد، آن وقت آن سخن بلند مرحوم بوعلی در نمط نهم «اشارات» خوب روشن می‌شود که: «عارف هشّ است و بشّ است و شجاع است، کیف و هو بمعزل عن تقیه الموت؟» 🔸استاد ما مرحوم آقای شعرانی می‌فرمودند: «عبارتهای مرحوم ابن سینا شبیه نصوص است، روایت است؛ مخصوصاً آن نمط نهم و دهم اشارات.» بعد معلوم شد این سخن مرحوم خواجه نصیر است در اول «منطقیات اشارات» که: «ابن سینا عباراتی دارد، جواهری دارد، فصوصی دارد و نصوصی که عبارات ایشان مثل نگین است، مثل گوهری است که شبیه روایات است.» این سخن خواجه نصیر در وصف عبارات مرحوم بوعلی است. 🔸او در «مقامات‌العارفین» اشارات در مورد عارف می‌گوید: «هشٌ بشٌ بسّام و هو شجاع و کیف لا؟ و هو بمعزل عن تقیه الموت.» عارف از موت تقیه ای ندارد. 🔻متن کامل در pdf زیر: 🔻لینک مطلب: 🌐 http://fekrat.net/?p=1186 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
ویژگی های عرفان امام خمینی (قدس سره) از منظر آیت الله جوادی آملی.pdf
152K
📑 📰 ♦️ویژگی‌های عرفان (قدس سره) از منظر 🔸خصوصیت بارز امام (ره) این بود که از مرگ نمی‌ترسید؛ چون مرگ ارادی را تجربه کرده بود. 🔸وقتی مرگ ارادی را تجربه کرده بود، وقتی که ترس از مرگ نباشد، انسان چیزی کم نمی‌آورد و بقیه مسائل برای او حل است. 🔸از این رو در مورد تبعیدشان بعد از واقعه ۱۵ خرداد می‌فرمودند: اینها می‌ترسیدند، من نمی‌ترسیدم. 🔸همچنین در واقعه ۲۵ شوال که عوامل رژیم پهلوی بعضی از طلاب را مجروح کردند و بعضی را به شهادت رساندند و بسیاری از آقایان ترسیدند و گفتند: «وقت تقیه است» و ساکت شدند، اعلامیه امام در فردای آن روز که در آن خطاب به رژیم فرمودند: «شما روی مغول را سفید کردید!» کسی که از مرگ نترسد، چنین آثاری دارد و کسی از مرگ طبیعی نمی‌ترسد که بالاترش را تجربه کرده باشد و آن مرگ ارادی است. 🔸انسان وقتی امیالش را اماته کند، متحرک بالهواء نباشد، متحرک بالهوس نباشد، متحرک بالمیل نباشد، بلکه متحرک بالولایه باشد، از مرگ هراسی ندارد. 🔸وقتی که از مرگ هراسی نداشت، چنین می‌شود. در انجام وظیفه، آنچه جلوی دیگران را می‌گرفت و می‌گیرد، همان ترس از مرگ است. 🔻لینک مطلب: 🌐 http://fekrat.net/?p=1186 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📑 📰 📝 ♦️ جامع علم و عمل بود. 🔹امام خمینی فقیه و اصولی و مفسر و فیلسوف و عارف و کلامی بود اما آن همه، در وجود او در قوطی‌های جداگانه و بی‌ارتباط با هم بسته‌بندی نشده بود بلکه عرفان و فلسفه و تفسیر در وجود ایشان اساس بود و علوم فرعی همه به این‌ها بازمی‌گشت. 🔹یکی از همکاران اندیشمند من برای اینکه بر توجه و تعلق محی‌الدین ابن‌عربی به فقه تأکید کند می‌گفت: «من مدت‌ها گمان می‌کردم محیی‌الدین عارفِ فقیه است اما بالأخره فهمیدم که او فقیهِ عارف است». 🔹این عبارت چون به قصد نشان دادن اهمیت فقه در نظر ابن‌عربی گفته شده درست است اما شاید درست این باشد که بگوییم فقه را از عرفان محی‌الدین جدا نمی‌توان کرد. 🔹اگر مراد از فقیه عارف کسی باشد که عرفان را با فقه میزان کرده است، مشکل بتوان محی‌الدین و امام خمینی را مصداق فقیه عارف دانست. (زمانی کتابی از ابوالقاسم شعرانی می‌خواندم، فکرکردم که او فقیه عارف است، یعنی اولاً فقیه است و ثانیاً عارف.) 🔹این‌ها عارف فقیهند، یعنی عرفان و فقه را با هم جمع کرده‌اند و در این جمع، اصول را با میزان فروع نمی‌سنجند و تفسیر نمی‌کنند. ✍️نویسنده: رضا داوری اردکانی 🔻لینک مطلب: 🌐 http://fekrat.net/?p=1190 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📑 📰 📝 ♦️ جامع علم و عمل بود. 🔹بسیاری از سیاست‌مداران اهل علم و ادب و فرهنگ بوده‌اند یا هستند اما آن‌ها در وهله نخست سیاست‌مدارند و اگر در علم و ادب مقامی دارند، این مقام تحت‌الشعاع وجهه سیاسی آنان قرار دارد. 🔹حتی از زمانی که در عالم اسلام خلافت به سلطنت مبدل شد، کسانی که به نام خلافت سلطنت می‌کردند معمولاً سروکار چندانی با علم و فرهنگ نداشتند اما مردی که رسم دویست‌ساله سیاست رایج و غالب در غرب و در سراسر جهان- یعنی اصل استقلال سیاست از دین- را به مبارزه طلبید، سیاست‌مداری نظیر سیاست‌مداران دیگر نبود. 🔹او سیاست را پیشه خود نمی‌دانست اما از ابتدای جوانی راهی اختیار کرده بود که امکان داشت در پایان به رهبری انقلاب اسلامی و طرح سیاستی غیر از سیاست رایج مؤدی شود. مردی که از او سخن می‌گوییم امام خمینی(قدس‌سره)، رهبر و بنیانگذار عظیم‌الشأن جمهوری اسلامی است. گرچه این دو صفت اختصاص به سیاست‌مداران ندارد اما معمولاً صفت ایشان است. 🔹آیا ما هم امام خمینی را با سیاست می‌شناسیم و می‌شناسانیم؟ همه جهان آن بزرگ را رهبر انقلاب اسلامی می‌شناسند، یعنی اگر انقلاب پیش نیامده بود و مردمان جلوه شخصیت امام خمینی را در آیینه سیاست ندیده بودند قدر او مجهول می‌ماند. اگر امام در سیاست شناخته شد، این سیاست را چیزی زائد بر وجود او نباید دانست. 🔹یعنی امام خمینی فقیه و عارفی نبود که شصت سال به تحصیل و تعلیم و مجاهده نفس بگذراند و ناگهان به سیاست روی آورد و از عالم درس و بحث و تأمل و تفکر و تهذیب نفس به میدان سیاست و کسب قدرت وارد شود. 🔹سیاستی که امام خمینی به آن پرداخت مقتضای سیر طبیعیِ زندگی علمی و اخلاقی‌اش بود. این معنی را باید قدری توضیح داد. 🔹می‌دانیم که سیاست‌مدار بودن ربطی به تحصیلات علمی و علم اشخاص ندارد و به این جهت ممکن است یک پزشک یا مهندس، سیاست‌مدار قابل و لایقی باشد ولی یک استادِ علم سیاست بهره‌ای از تدبیر کار کشور و حکومت نداشته باشد. 🔹اگر این قضیه در سیاستِ جاری و رایج درست باشد، در مقام تأسیس، مطلب به گونه دیگری است؛ کسی که بنای سیاست و مدینه می‌گذارد باید از جهت روحی و فکری مهیای این مهم شده باشد اما مگر با خواندن ادبیات و فقه و اصول و حدیث و تفسیر و عرفان و کلام و فلسفه می‌توان طرحی نو در عالم درانداخت؟ این علوم را به دو نحو می‌توان آموخت. ✍️نویسنده: رضا داوری اردکانی 🔻لینک مطلب: 🌐 http://fekrat.net/?p=1190 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 📰 📝 ♦️رابطه معنویت و سیاست در مکتب امام 🔹معنویت و سیاست اگر در هم مندمج نشود، تبعات بدی خواهد داشت. 🔹اگر کسی برای رضایت خدا سیاست ورزی کند، خداوند شک و تردید او را تبدیل به یقین می‌کند، خوف و حزن از دل او بیرون میرود و هرگز خسته و ناامید نمی‌شود. 🔹تفکیک معنویت از سیاست همان است که امروز روح حاکم بر غرب است. 🔹غرب اساسا بویی از معنویت نبرده و استاد سیاست ورزی ضد معنویت است. 🔹جالب اینکه عده ای جماعت روشنفکر نیز کورکورانه پشت سر غرب می روند و از آن تبعیت می‌کنند. ✍️نویسنده: محسن مومنی 🔻لینک مطلب: 🌐 http://fekrat.net/?p=1171 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 📰 📝 ♦️رابطه معنویت و سیاست در مکتب امام 🔻(بخش اول) 🔹بی شک معنویت، جزء لاینفک مکتب امام است، از سویی دیگر سیاست نیز از مولفه‌های اصلی مکتب امام به شمار می‌رود که هر دوی اینها در کنار یکدیگر مکتب امام را شکل می‌دهند، معنویت و سیاست در مکتب امام در هم چنان تنیده شده که جداشدن هر یک از آنها از دیگری، ماهیت مکتب امام را با مشکل اساسی روبرو می‌کند. 🔹خوانش امام از معنویت به همان مقدار آغشته به سیاست است که سیاست در منظومه فکری ایشان آغشته به معنویت است، به گونه‌ای که اساسا خوانش هر یک بدون دیگری معنا ندارد. 🔹هنر اصلی مکتب امام در مواجه با مکاتب موجود در دنیا بوده است، در مکاتب سکولاریستی، نه تنها بین معنویت و سیاست تجانس و ارتباطی نیست بلکه در بسیاری از موارد، تضاد برقرار است و این تضاد میان معنویت و سیاست، تضادی ذاتی و ماهوی است نه تضادی صرفا در اَشکال و صور امور معنوی و سیاسی. 🔹برای درک هرچه بیشتر و بهتر رابطه معنویت و سیاست در مکتب امام، ابتدا باید نگاه حضرت امام از سویی و از سوی دیگر نگاه غرب به دو مقوله معنویت و سیاست را شناخت. 🔶مکتب امام و معنویت آسمانی 🔹یکی از مهمترین بخش‌های مکتب امام، خوانش نوین امام از سیاست و معنویت است، خوانشی نوین در عصری که ایسم‌های غربی، مکتب غرب را چنان شکل داده و در دنیا فراگیر کرده بودند که مبارزه با آن را امری غیر ممکن می‌نمایاند. 🔹برای درک هرچه بیشتر و بهتر نگاه امام و آشنایی با ابعاد آن، باید به سراغ ریشه های فکری این مرد بزرگ و آسمانی رفت. 🔹ریشه‌های فکری امام را می‌توان در سه حوزه فقه، فلسفه و عرفان (که امام در هر یک، صاحب نظر و سرآمد زمان خویش بودند) از آبشخور شریعت دانست. 🔹با مرور افکار و اندیشه های امام خواهیم دید که این شریعت اسلام است که در بن مایه‌های اندیشه امام رسوخ کرده و به تمام داشته های ایشان جهت می‌دهد. 🔹فقه جواهری در کنار فلسفه صدرایی و عرفان ابن عربی شاکله شخصیت امام را چنان شکل داده که معنویت و سیاست را نیز در امام باید در همین دستگاه فکری معنا کرد. 🔹در مکتب امام، سیاست از معنویت نه تنها جدا نیست بلکه جزئی از آن است و ریشه این قرائت را باید در دستگاه فکری امام که در ذیل شریعت اسلامی معنا می‌شود جستجو کرد. 🔹در اندیشه امام همه رفتارها و موضع گیری ها، چه در زمان تبعید و چه در زمان پیروزی انقلاب، همه و همه حول محور خدا و معنویت دور میزند. 🔹حضرت امام اراده خدا را فوق همه اراده ها میداند و به اراده تکوینی خداوند اعتماد و به اراده تشریعی خداوند اعتقاد دارد. 🔹به یک معنا حضرت امام نظام عالم را تکوینا و تشریعا تحت اراده مطلق خدا میدانند. 🔹بنابراین حاصل چنین نگاهی در عرصه معنویت، اخلاق، سیاست و حکمرانی کاملا مشخص و آشکار است. 🔹در چنین دستگاه فکری خداوند همیشه ناظر و حاضر است و با اراده اوست که عالم در گردش است و انسان نیز بخشی از این عالم است، به موازات این اندیشه، دستگاه فکری شیطانی غرب، انسان را همه کاره عالم می‌داند و برای خداوند ارزشی قائل نیست. 🔹امانیزم یا همان انسان خدا انگاری، تمامتار و پود غرب را فراگرفته است، در چنین مکتب انسان گرایانه‌ای، نه تنها جایی برای خدا نیست بلکه خدا موجود مزاحمی است که باید از مدار عالم حذف شود و جای آن را انسان بگیرد. ✍️نویسنده: محسن مومنی 🔻لینک مطلب: 🌐 http://fekrat.net/?p=1171 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 📰 📝 ♦️رابطه معنویت و سیاست در مکتب امام 🔻(بخش دوم) 🔹در معنویت، اولویت با معنویتی است که در راستای عمل به تکلیف و وظیفه شرعی باشد، اگر وظیفه دفاع از حق در میانه کارزار باشد، معنویت و اخلاق نیز در همان راستا معنا می‌شود. 🔹معنویت رزمندگان اسلام در میدان نبرد، همان چیزی بود که امام راحل که خود در اوج قله فقاهت و عرفان است به آن غبطه خورده و از همین رو خواندن وصیت‌نامه شهدا را به همگان و حتی اهل سلوک بارها و بارها توصیه می‌کردند. 🔹عرفان مد نظر امام، عرفانِ ستیز است نه عرفان گریز، عرفانی که در وسط میدان مبارزه با نفس اماره و دشمن بیرونی معنا پیدا می‌کند، معنویتی که فرد را وا میدارد تا در دل شب با خدای خود راز و نیاز کند و در طول روز با دشمن، مردانه بجنگد. 🔹و چه زیبا وصیت کرد شهیدی از شاگردان مکتب خمینی، شهید گلستانه: آنجا که حسین نیست هر کجا خواهی باش، چه نشسته در شراب، چه ایستاده به نماز، هر دو یکی است. 🔹معنویت مکتب خمینی، معنویتی آغشته به شریعت است که سیاست را در تار و پود خود نیز به همراه دارد. 🔹معنویتی که از سخت ترین مراقبه ها و معاتبه ها تشکیل یافته و در عین حال فرمان گریز از سیاست و بیحالی و بیخیالی نسبت به ابعاد مختلف حکومت را بر نمی تابد و تحمل نمی‌کند. 🔹معنویتی که اخلاق را در سکوت و گوشه نشینی نمی‌بیند بلکه اخلاق واقعی را در اعتراض نسبت زالو صفتان سرمایه دار و گرگ صفتان درنده‌ای می بیند که بیت‌المال را بازیچه دست خود قرار داده‌اند و حق مظلومان و محرومان و پابرهنگان را پایمال می‌کنند. 🔹هنگامی که در جامعه اسلامی خطر جان و مال و ناموس مومنین را تهدید کند، سکوت و سازش نه تنها مذموم بلکه خیانت است. 🔹آنجا که دشمن در حال حمله به خیام ابی عبدالله است، قنوت گرفتن و سجود کردن هنر نمی‌باشد، هنر آن است که سلاح در دست‌گیری و پرده تزویر را از هم بدری تا چهره مظلوم حقیقت آشکار شود. 🔹معنویت و سیاست اگر در هم مندمج نشود، تبعات بدی خواهد داشت. اگر کسی برای رضایت خدا سیاست ورزی کند، خداوند شک و تردید او را تبدیل به یقین میکند، خوف و حزن از دل او بیرون میرود و هرگز خسته و ناامید نمی‌شود. 🔹تفکیک معنویت از سیاست همان است که امروز روح حاکم بر غرب است. غرب اساسا بویی از معنویت نبرده و استاد سیاست ورزی ضد معنویت است. 🔹جالب اینکه عده ای جماعت روشنفکر نیز کورکورانه پشت سر غرب می روند و از آن تبعیت می‌کنند. ✍️نویسنده: محسن مومنی 🔻لینک مطلب: 🌐 http://fekrat.net/?p=1171 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
♦️ و کاربرد‌های آن 🎙درسگفتار دکتر 🔻(جلسه دهم ) 🔰موضوع: معقول‌گرایی در برابر نسبی‌گرایی 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️ و کاربرد‌های آن 🎙درسگفتار دکتر 🔻(جلسه دهم ) 🔰موضوع: معقول‌گرایی در برابر نسبی‌گرایی 🔹این موضوع برای ایرانی‌ها موضوع مهمی است؛ چراکه این اصطلاحات، خصوصا نسبی‌گرایی در برابر مطلق‌گرایی، کاربرد های زیادی دارند. 🔹از لحاظ انگیزشی، انگیزه این نوع مناقشات در ایران و غرب، تفاوت هایی دارد. 🔹آنچه که بین ایران و غرب مشترک است، نگرانی از نسبی‌گرایی است؛ زمانی که باعث تزلزل و سستی در باور‌هایی که نسبت به جهان مدرن وجود دارد بشود، مانند ایجاد سستی در ایدئولوژی‌های بزرگ و یا باور‌هایی در خصوص علم‌گرایی. 🔹در ایران این نوع ترس از نسبی‌گرایی به شدت غرب نیست، اما نوع دیگری از ترس از نسبی‌گرایی در ایران وجود دارد و آن نسبی‌گرایی است که در برابر دین قرار می‌گیرد. 🔹عده‌ای گمان می‌کنند که نسبی‌گرایی به منزله نفی دین است؛ بنابراین نسبی‌گرایی دقیقا مخالف دین خواهد بود! 🔹از دلایل تاریخی که به این باور غلط دامن زده است، می‌توان به حضور شبه مارکسیسم‌هایی که در ایران وجود داشته و ایرانیان آنان را به نام نتوده‌ای» می‌شناسند، اشاره کرد. 🔻قسمت قبلی: 🆔 https://eitaa.com/fekrat_net/1146 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net