eitaa logo
فکرت
9.7هزار دنبال‌کننده
4.4هزار عکس
1.2هزار ویدیو
151 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
🎤 ♦️روانشناسی بالینی و 🔹یکی از حُسن‌های آقای و این است که جهت‌دار نیستند. 🔹چون وقتی بحث مسائل جنسی مطرح می‌شود این کلیشه در ذهن می‌آید که این‌ها می‌خواهند آخرش بگویند خوب و خویشتن‌دار باش. 🔹اما ایشان خیلی تلاش می‌کند که بگوید من آزاد و با تو هستم و می‌خواهم تو را همراه کنم. 🔹این هم پاشنه‌آشیل قضیه است؛ یعنی شما نمی‌دانید مستند دنبال چه چیزی است. 🔹در کل این ۴ مستند، نمی‌دانید می‌خواهد چکار کند و چه بگوید؟ 🔹معلوم نیست که چه چیز خوب است و چه چیزی بد است. 🔹چون اصلاً نمی‌خواهد در مقام قضاوت قرار بگیرد. 🔹اساساً من فکر نمی‌کنم مستند، مدیوم خوبی برای مباحث جنسی باشد. 🔹کل این سه دختری که با آن‌ها مصاحبه شد، هیستریونیک (نمایشی) هستند. 🔹آن دختر فقه و حقوقی، آن دختری که شلوار چاک‌دار پوشیده بود و آن دختری که می‌گفت حافظ قرآن است، هر سه‌شان افسرده و وسواسی شدید هستند و چند اختلال شخصیتی را باهم دارند. 🔹حالا این آدم دیگر پیام برایش معنا ندارد. 🔹یعنی شما بهترین ورژن قرآن و تربیت دینی و رشته دینی را برای این آدم بگذارید، بازهم این طرف نمایشی است و باید فلرت کند. 🔹فلرت به این معناست که شما می‌آیید اغوا می‌کنید به اینکه نیاز جنسی داشته باشد. 🔹این‌ها فلرت دارند، اما اغواگری‌شان نمی‌خواهد به مسائل جنسی منتهی شود. ✍️نویسنده: دکتر عابدینی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1662 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 🎙 ♦️بررسی ماهیت رسانه 🔹ماهیت لزوماً کالای خصوصی مثل در، پنجره، خانه و ماشین که بشود خرید و فروش کرد، نیست. چرا؟ 🔹چون رسانه اساساً پیامدهای فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و امنیتی متعدد و متکثری دارد و ما نمی‌توانیم این را رها در اختیار بخش خصوصی قرار بدهیم و بگوییم که هرکس عرضه کرد، ما نباید جلویش را بگیریم. ✍️نویسنده: دکتر علی سعیدی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1745 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 🎙 ♦️بررسی ماهیت رسانه 🔹در مورد هم اگر بخواهیم از نگاه اقتصادی به آن نگاه کنیم، اولاً باید بگوییم که اساساً رسانه چه ماهیتی دارد؟ 🔹آیا رسانه ماهیت خصوصی دارد؟ 🔹یعنی آیا رسانه مثل کالاهای خصوصی مانند در، پنجره، چوب و سنگ می‌تواند بازار آزاد رقابتی داشته باشد و هر کسی وارد بازار شود و بتواند این را عرضه کند؟ 🔹آیا ساز و کار بازار را می‌شود برای این پیشنهاد داد؟ 🔹اگر این ماهیت را بپذیریم، خودش تبعاتی دارد؛ بالاخره یک‌عده‌ای می‌شوند عرضه‌کننده رسانه، یک‌عده هم تقاضاکننده رسانه. 🔹ما بازار داریم، بنگاه‌هایی داریم که این‌ها عرضه‌کننده رسانه خواهند بود؛ افرادی هستند که این‌ها مصرف‌کننده رسانه هستند. 🔹در این ادبیات وقتی وارد می‌شویم، در واقع ما رسانه را در حد یک کالای خصوصی آورده‌ایم؛ یعنی یک چیزی که می‌تواند قابلیت تملک خصوصی پیدا کند و افراد می‌توانند این را در مبادلات با همدیگر خرید و فروش کنند. ✍️نویسنده: دکتر علی سعیدی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1745 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️موج بی‌عدالتی در 🔹سیاهان سا‌ل‌ها است که علیه ناعدالتی و می‌جنگند. 🔹برای نمونه در سال ۱۹۶۶،گروه پلنگ سیاه به رهبری آقای «هیویی پی نیوتن» تشیکل شد که دغدغۀ اصلی آن رسیدن به حقوق سیاهان بود. کمتر از یک سال بعد از تأسیس این گروه، بیانیه‌ای صادر شد و در آن بر خواسته‌هایی چند که پای در حقوق آنان داشت تاکید کرد. ✍️نویسنده: دکتر سیدکاظم سیدباقری 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1748 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️موج بی‌عدالتی در 🔹بی‌عدالتی، نبود آزادی، نبود عدالت برای همگان، نژادپرستی و تبعیض و تراکم ثروت و شکاف اقتصادی، شرایطی را به وجود آورده است که برخی از مردم و از جمله سیاه پوستان احساس می‌کنند که به آنان ظلم شده و می‌شود. 🔹لذا می‌توان گفت که این شورش‌ها، حکایت از بازگشت سرخوردگان، به تعبیر برتران بدیع، ذلیل‌شدگان و جمعیت سرخورده، در صحنۀ سیاسی ـ اجتماعی آمریکا است، جمعیتی که حقش ادا نمی‌شود و گرفتار مشکلات و تنگناهای اقتصادی شده است. 🔹این شورش‌ها را باید «بازگشت سرخوردگان» نامید، تحقیرشدگانی که اگر قبلا صدای آنان به جایی نمی‌رسید، امروزه به همکاری رسانه‌ها و عرصۀ مجازی، صدایشان گوش جهانیان می‌رسد، هر چند که گوش سیاستمداران آمریکا در شنیدن این صدا، سنگین است. 🔹لذا می‌بینیم که در بسیاری از کشورها، مردم به پشتیبانی اعتراض‌های آمریکا برخاسته‌اند. ✍️نویسنده: دکتر سیدکاظم سیدباقری 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1748 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 🎙 ♦️آیا حقوق و قوانین مدنی در نظام اسلامی تابع احکام اجتماعی اسلام است یا خیر؟” 🔹بد نیست به اصل چهارم قانون اساسی اشاره­ای داشته باشیم. 🔹در این اصل آمده؛ «کلیه قوانین و مقررات مدنی، جزائی، مالی، اقتصادی،اداری، فرهنگی، نظامی، سیاسی و غیر اینها باید براساس موازین اسلامی باشد. 🔹این اصل بر اطلاق یا عموم همه اصول قانون اساسی و قوانین و مقررات دیگر حاکم است و تشخیص این امر برعهده فقهای شورای نگهبان است.» 🔹اساسا اسلامی بودن یک نظام و حکومت، معنایی جز این نمی­تواند داشته باشد که آن حکومت درصدد پیاده کردن احکام اسلام باشد و این مطلبی است که در قانون اساسی جمهوری اسلامی بدان تصریح شده است. ✍️نویسنده: حجت‌الاسلام سید عباس سیدنژاد 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1609 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 🎙 ♦️آیا حقوق و قوانین مدنی در نظام اسلامی تابع احکام اجتماعی اسلام است یا خیر؟” 🔹پس جای بحثی باقی نمی­ماند که نظام موظف است قانون حجاب در اسلام را که یک قانون مدنی برای پوشش زنان است به عنوان یک قانون به رسمیت بشناسد و اگر کسی فقط کمی در مبانی قوانین اسلامی و حوزه زنان و مردان و روابط بین آنان تامل کند و آگاهی نسبی داشته باشد، درمی‌یابد که مساله ، از سنخ مباحث حقوق مدنی؛ و احکامی همچون حکم زنا و لواط، در زمره قوانین مربوط به حقوق جزا (کیفری) می‌باشند؛ و اتفاقا قوانین نظام جمهوری اسلامی هم بر همین اساس تدوین شده است. 🔹پس همانطور که گفتم اول باید ببینیم مخاطب بحث ما کیست؛ اگر کسی است که را و قوانین و احکام آن را قبول دارد ولی اعتقادی به الزام حجاب در حکومت اسلامی ندارد، مسلما با همین مقدمات اندکی که گفته شد به فکر فرو می­رود؛ ولی اگر کسی باشد که قوانین اسلام را قبول ندارد، سخت است با این منظر با او وارد گفتگو شد. ✍️نویسنده: حجت‌الاسلام سید عباس سیدنژاد 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1609 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 📝 ♦️خودنمایی 🔸در مواجهه با «خودنمایی» یا به اصطلاح موارد متعددی از «بدن­‌نمایی» با یک مسئله­‌ی دو طرفه روبرو هستیم و بار عفاف جامعه روی دوش هر دو جنس است، نه فقط زن یا فقط مرد! 🔸مسلما هر مردی، اعم از اینکه مجرد باشد یا متاهل، در مواجه با زنانی که از حجاب کافی برخودار نبوده و از آرایش و زینت خاصی استفاده کرده­‌اند، حق ندارد حریم چشم خود را از دست داده یا اینکه به همسرش سرکوفت بزند. 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/?p=1445 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 📝 ♦️خودنمایی 🔸در مواجهه با «خودنمایی» یا به اصطلاح موارد متعددی از «بدن­‌نمایی» با یک مسئله­‌ی دو طرفه روبرو هستیم و بار عفاف جامعه روی دوش هر دو جنس است، نه فقط زن یا فقط مرد! 🔸مسلما هر مردی، اعم از اینکه مجرد باشد یا متاهل، در مواجه با زنانی که از حجاب کافی برخودار نبوده و از آرایش و زینت خاصی استفاده کرده­‌اند، حق ندارد حریم چشم خود را از دست داده یا اینکه به همسرش سرکوفت بزند. 🔸او به عنوان یک مرد وظیفه دارد که «غَض بصر» کند، چشمش را فرو بیندازد و مقایسه نکند. 🔸اما در مقابل، دختر یا خانمی که حریم عفت و حجاب را رعایت نمی­‌کند، عمل کردن به این وظیفه یعنی چشم­‌پوشی را برای مرد سخت می­‌کند. 🔸در واقع، او زمینه­‌ی گناه را تقویت کرده و خود نیز مقصر است. 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/?p=1445 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📍 🎬 ♦️اساس نظریه اقتصادی 🔸در تحلیل اقتصادی یک پدید نو ظهور ما به سراغ ماهیت و ذات آن می رویم. 🔸در مرحله بعد بر اساس ذات آن تعیین می کنیم که چه کسی حق تولید و توزیع و مصرف آن را دارد. 🔸این مقوله چگونه باید تولید و حتی چگون مصرف شود و یا چه کسانی باید به آن دست رسی داشته باشند. 🔸درباره نیز چنین فرایندی باید طی شود. 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
🔔فراخوان آثار پژوهشی بانوان استان قم از تمامی بانوان پژوهشگر در عرصه‌های مختلف علوم انسانی اسلامی، دعوت می‌شود آثار واجد غنای علمی خود را به مدیریت حوزه علمیه خواهران استان قم ارسال نمایند. 📕قالب اثر: پایان‌نامه و رساله علمی با رتبه عالی 🗓 مهلت ارسال آثار: 31مرداد99 📦ارسال اثر به شناسه @qompajoohesh در پیام رسان ایتا مکان: 🏢نیروگاه، خیابان مالک اشتر، کوی4، پلاک51 ➕متن کامل 🆔@ENOEnsani 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 🎙 ♦️ یک ابزار حاکمیتی! 🔹اساساً بورس یک ابزار حاکمیتی است به لحاظ شکل‌گیری تاریخ دولت‌های اروپایی این بازار را بازارهای مالی ایجاد کردند که از دل آن بتوان یک سری کسری‌های مالی خودشان و کسری سرمایه و بودجه خود را تامین کنند که این را می‌توان در تاریخ مالی انگلستان و کشورهای اروپایی دید. ✍️نویسنده: دکتر علی سعیدی،عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه قم 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1636 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 🎙 ♦️ یک ابزار حاکمیتی! 🔹هیچ اقتصاددانی هم که اولیات اقتصاد را خوانده باشد و بخواهد اظهارنظر بکند قائل به این نیست که بازارهای مالی می‌توانند به تولید کمک کنند و در خدمت تولید هستند. 🔹گسترش بازارهای مالی باتوجه به اینکه این دارایی مالی که دارد مبادله می‌شود لزوماً ما به ازای خارجی ندارد حتی شرکت‌هایی که وارد این عرصه شدند و سهام شان را عرضه کردند در بورس چون ملاک تصمیمات‌شان رفته روی این که من در بورس بتوانم ارزش سهام را حفظ کنم خیلی از فرآیندهای تولیدی این شرکت‌ها مورد غفلت واقع شده و در بسیاری از مواقع مجبور شدن از طرح های تولید واقعی بزنند و وارد فرآیندهایی بشوند که بوسیله آن‌ها سهامشان را نگهدارند. 🔹این فرایند را در شرکت‌های بزرگی مثل International Business Machines Corporation یا شرکتی مثل Apple می‌بینیم؛ از زمانی که این‌ها سهام‌شان عرضه شده در بورس شرکت اپل که هیچ وقت سابقه وام‌گرفتن ندارد مجبور می‌شود برای اینکه بتواند سهامش را نگه دارد از بانک استقراض کند و بعد سهامش را خودش بخرد. 🔹یا شرکت IBM به مرور از اواخر دهه ۹۰ شروع کرد به افت کردن به خاطر اینکه تمام سرمایه‌ای که باید می‌رفت در فرآیند تولید، صرف خرید سهام خودش می‌کرد که ارزش سهامش افت نکند بنابراین تجربه واقعی و تاریخی که ما داریم نشان می‌دهد که شرکت‌هایی که در بورس عرضه شدند اتفاقاً با مشکلات جدی مواجه می‌شوند در امر تولید. ✍️نویسنده: دکتر علی سعیدی،عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه قم 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1636 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️ از شاخص‌های اصلی تمدن آمریکاست! 🔹از قبل از تأسیس مشکل نژاد پرستی را در این کشور مشاهده می‌کنیم. 🔹یکی زمانی که مهاجران اروپایی در آمریکا سرخ پوستان بومی را قتل عام کردند که غالباً هم با نگاه نژادی و درگیری نژادی این کار را کردند. 🔹این برخوردشان با سرخ پوستان بود. 🔹مورد دیگر مربوط به سیاه پوستانی می‌شود که آنها را به زور از آفریقا به عنوان برده می‌آوردند و این کار هم با نگاه نژادی و تفکر برتری نژادی اتفاق افتاد. ✍️نویسنده: دکتر فواد ایزدی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1751 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️ از شاخص‌های اصلی تمدن آمریکاست! 🔹در یک حالت وجود دارد. 🔹با کسی شوخی ندارند و برخی مباحث در آمریکا کم و بیش مورد اجماع واقع می‌شود و خیلی هم فرق نمی‌کند دموکرات یا جمهوری خواه سر کار بیاید. 🔹با سلیقه‌های مختلف می‌آیند اما معتقد به برخی از مسائل می‌شوند و به کس دیگری هم اجازه نمی‌دهند، وارد سیستم حکومتی آمریکا شود. 🔹این می‌شود که وضعیت فعلی آمریکا شکل می‌گیرد. 🔹سیاه پوستان در آمریکا در حال حاضر از محدودیت‌های بسیاری برخوردارند! 🔹هر چه محدودیت متصور باشد اینها دارند. 🔹غیر از مباحثی که جنبه منزوی کردن و ایجاد بیماری در اینها دارد، سال‌هاست دولت آمریکا مصرف مواد مخدر را در محیط‌های رنگین پوستان تشویق می‌کند. 🔹هر چقدر بخواهند مجوز مشروب فروشی در مناطق اینها داده می‌شود. 🔹در این موارد نه تنها محدودیت وجود ندارد بلکه تشویق هم می‌شود. ✍️نویسنده: دکتر فواد ایزدی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1751 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️نگاه تعاملی به مساله علم و دین 🔹مسئله شرور همزاد با خود انسان است. 🔹از ابتدای خلقت بشر در این دنیا «لقد خلقنا الانسان فی کبد» در رنج و محنت انسان زاده می‌شود و رشد می‌کند و زیست می‌کند و در نهایت با همین رنج و محنت از دنیا می‌رود. 🔹مقوله شرور یک امر تازه ای نیست، ولی پدیده‌هایی مانند چون اپیدمی فراگیری دارد، موضوع دیگری است که خب حالا خود همین فراگیری هم باز چیز نوپایی نیست. ✍️نویسنده: حجت الاسلام محمد جعفری هرندی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1754 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️نگاه تعاملی به مساله علم و دین 🔹آیا ما واقعاً بحران معنایی داریم یا نداریم؟ 🔹من عرض خواهم کرد که باور به وجود بحران معنا بسته به نوع نگاه است. 🔹اگر نگاه جامع و صحیح، خصوصاً در منظومه توحیدی داشته باشیم، نگاه کاملاً مثبتی برای ما رقم می‌زند و اتفاقاً نه تنها بحران معنایی ایجاد نمی‌شود، بلکه زندگی برای ما معنا دارتر هم می‌شود. 🔹این مقدمه را عرض کردم که برسم به اصل موضوعی که فرمودند. 🔹با توجه به بسیاری از سوال‌ها و چالش‌های فکری که در همین ایام و سه چهار ماه اخیر که درگیر این بیماری شدیم، این سوال ایجاد شد که آیا واقعاً دین با علم میانه مثبتی دارد و سازگار است یا با همدیگر تنافی دارند؟ 🔹چرا این سوال مطرح شد؟ اتفاقاً اینکه آقای دکتر برنجکار فرمودند برخی مسائل واقعاً تازه است. 🔹ما در دوران کلاسیک اصلاً چالشی میان علم ودین در موضوع شرور مشاهده نمی‌کنیم. 🔹یعنی قبل از دوره مدرن مشاهده نمی‌کنیم که وقتی چنین حادثه‌هایی پیش بیاید، تعارض بین علم و دین مطرح شود. 🔹مثلاً بحث‌هایی مطرح شود که صفات خدا زیر سوال و چالش قرار بگیرد یا مثلاً ضرورت شر در زندگی انسان‌ها مطرح می‌شد، اما اینکه چنین بحران سؤالی و بحرانی در مناسبات علم و دین رقم بزند، این مربوط به دوره مدرن است که اشاره‌ای به آن خواهم کرد. ✍️نویسنده: حجت الاسلام محمد جعفری هرندی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1754 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 🎙 ♦️حقوق و قوانین مدنی در تابع چیست؟ 🔹بد نیست به اصل چهارم قانون اساسی اشاره­ای داشته باشیم. 🔹در این اصل آمده؛ «کلیه قوانین و مقررات مدنی، جزائی، مالی، اقتصادی،اداری، فرهنگی، نظامی، سیاسی و غیر اینها باید براساس موازین اسلامی باشد. 🔹این اصل بر اطلاق یا عموم همه اصول قانون اساسی و قوانین و مقررات دیگر حاکم است و تشخیص این امر برعهده فقهای شورای نگهبان است.» ✍️نویسنده: عباس سیدنژاد 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1609 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 🎙 ♦️حقوق و قوانین مدنی در تابع چیست؟ 🔹بد نیست به اصل چهارم قانون اساسی اشاره­ای داشته باشیم. 🔹در این اصل آمده؛ «کلیه قوانین و مقررات مدنی، جزائی، مالی، اقتصادی،اداری، فرهنگی، نظامی، سیاسی و غیر اینها باید براساس موازین اسلامی باشد. 🔹این اصل بر اطلاق یا عموم همه اصول قانون اساسی و قوانین و مقررات دیگر حاکم است و تشخیص این امر برعهده فقهای شورای نگهبان است.» 🔹اساسا اسلامی بودن یک نظام و حکومت، معنایی جز این نمی­تواند داشته باشد که آن حکومت درصدد پیاده کردن احکام اسلام باشد و این مطلبی است که در قانون اساسی بدان تصریح شده است. ✍️نویسنده: عباس سیدنژاد 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1609 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️فقه بحران 🔹شرایط اضطراری اجتماعی را شرایط بحران می‌دانیم وقتی احکام شرایط اضطراری را بیان می‌کنیم می‌توان گفت که داریم از «فقه اضطرار» سخن می‌گوییم. 🔹در واقع «فقه بحران» می‌تواند حکایت برشی از فقه به طور عام داشته باشد. 🔹در نتیجه فقه بحران در واقع احکام شرایط اضطرار در است. ✍️نویسنده: حجت الاسلام علی‌اکبر رشاد 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1765 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️فقه بحران 🔹«فقه بحران» یک اصطلاح نیست و قسمت مشخصی از فقه قلمداد نمی‌شود. 🔹فقه را گاهی بر اساس تلقی که از سوی محقق حلی(ره) در شرایع تنقیح شده به چهار قسم(عبادات، عقود، ایقاعات و احکام) تقسیم می‌کنند و گاه دسته‌بندی‌های مختلف دیگری ارائه می‌شود. 🔹بیش از پانزده، شانزده الگوی دسته‌بندی فقه ما در طول تاریخ داشته‌ایم و و بعضی متاخرین نیز الگوهای جدید پیشنهاد داده‌اند. 🔹خود ما یک الگوی خاص چهاروجهی را پیشنهاد داده‌ایم با الهام از حدیث معروف و به رابطه انسان با خدا، رابطه انسان با خود، رابطه انسان با دیگر مخلوقات و رابطه انسان با دنیا اشاره کرده‌ایم. 🔹دنیا به معنای عالم نه به معنای جهان انسانی. ✍️نویسنده: حجت الاسلام علی‌اکبر رشاد 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1765 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 🎥 ✅پیشنهاد دانلود ♦️بی تفاوتی و ظاهرانگاری 🔸در جامعه مدرن امروز همه در تلاش هستند تا خودنمایی کنند و در مقابل دیگران موجه باشند. 🔸پس تمام سعی خود را در تغییر ظاهر به کار می‌برند. 🔸این تلاش بی پایان در نهایت به اخلاق جامعه مدرن نیز سرایت می‌کند. 🔸در این بین افراد فقیر و بی بضاعت چون نمی توانند در ظاهر با جامعه همراه باشند، از کنار گذاشته می‌شوند. 🔸این یعنی مرگ انسانیت و اخلاق در جامعه. 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️شبهات الاهیاتی مساله شرور 🔹بحث و به صورت کلی بحث شرور از یک سو مسئله‌ای هم قدیمی است و از زمان‌های قدیم، از زمانی که بشر تفکر را آغاز کرده این مسئله مطرح بوده است. 🔹در یونان، در میان یهودیت و متکلمان یهودی مطرح است و در میان متکلمان و فیلسوفان مسیحی هم مطرح شده و نیز در بین مسلمانان و در بین متکلمان فیلسوف‌ها و عارفان مسلمان نیز مطرح بوده است. ✍️نویسنده: حجت الاسلام رضا برنجکار 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1762 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️شبهات الاهیاتی مساله شرور 🔹تلقی‌هایی که در تعریف شر وجود دارد، یکسان نیست و در واقع تلقی‌های مختلفی وجود دارد؛ متکلمان تلقی شأن از شر، الم و رنج است و اشکال این است که اگر یک کسی بیاید دیگران را اذیت و آزار بدهد و در واقع رنج بدهد، ظلم کند و بنابراین خداوند هم بیماری‌ها و ویروس‌ها را و شرور را ایجاد کرده و این با عدل الهی سازگار نیست. 🔹حالا با فرض سازگاری با عدل الهی، سازگاری با حکمت چه می‌شود؟ چرا اصلاً این شر را آفرید؟ 🔹این هم باز باید بیان شود. در فلسفه اسلامی بحث شر در ذیل عنایت مطرح می‌شود. 🔹بحث شرک و ثنویت را مطرح کرده‌اند، اما نوعاً ابن سینا و ملاصدرا و دیگران شر را در ذیل عنایت مطرح می‌کنند؛ از آن جایی که خداوند خیر محض است، پس باید از وی خیر صادر شود؛ پس چرا شر صادر شده است؟ 🔹آنگاه بحث عدمی بودن شر مطرح است که شرّ، فقدان است و فقدان، امر عدمی است و فاعل و علت ندارد. 🔹دیگر جواب تکمیلی بودن(تکامل بخشی) شر و نیز بحث تقسیم موجودات ۵ قسم است. 🔹خیر کثیر و شر قلیل، خیر قلیل و شر کثیر و خیر و شر مساوی، که از این ۵ قسم فقط خدا خیر محض و خیر کثیر و شر قلیل را آفریده است که وارد این بحث نمی‌شویم. 🔹اما اشکالات دیگری در این موضوع مطرح است، به خصوص در این ایام کرونایی؛ که نگاه به سوالات و شبهات می‌کنیم غیر از اصل وجود خدا، صفت توحید و عدل و صفت حکمت و این چهار تا به اضافه حالا آن اشکال شر نسبت به نظریه عنایت که چگونه از خیر، شر صادر شده با توجه به سنخیت علت و معلول و حالا مبانی دیگری که نمی‌خواهیم وارد شویم. 🔹غیر از این پنج تا مبانی دیگری وارد شده که یکی از اینها رحمت است. ✍️نویسنده: حجت الاسلام رضا برنجکار 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1762 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
🎙 ♦️هراس جمعی در افشاگری 🔹اکنون نوعی «هراس جمعی» نسبت‌به مداخله در ماجرای فسادستیزی وجود دارد؛ مردم احساس می‌کنند چنانچه دراین‌باره عمل کنند، پیامدهایی از ناحیه مفسدان گریبانگیرشان خواهد شد و آنها با تکیه بر قدرت خود، زندگی را بر اینان تلخ خواهند کرد. 🔹به‌عبارت‌دیگر، احساس امنیت و آسودگی در مردم وجود ندارد و آنها گمان نمی‌کنند پس از افشای فساد، از گزند و توطئه مفسدان در امان خواهند ماند. ✍️نویسنده: دکتر مهدی جمشیدی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1587 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net