📋#یادداشت
🔻فراموشی و فراموشکاری از منظر قرآن
🔹براساس آموزههای قرآن، فراموشی و فراموشکاری نسبت به تکالیف و وظایف، کاری بس نادرست است.
🔹انسان میبایست همواره خدا و قیامت را به یاد داشته باشد و تکالیف الهی خویش را نسبت به آن انجام دهد و هرگز عاملی چون شیطان یا مشغولیت به دنیا نباید موجب شود تا به خدا و قیامت و تکلیف گرفتار فراموشی شود؛ زیرا چنین فراموشی مذموم است.
🔹 انسان در زندگی دنیوی لازم است تا نسبت به برخی از چیزها گرفتار فراموشی شود؛ زیرا اگر فراموشی دردها و مصیبتها نباشد، هرگز روی آرامش را نمیبیند.
✍️نویسنده : خلیل منصوری
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#قرآن #تکلیف #وظیفه #فراموشی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2858
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻فراموشی و فراموشکاری از منظر قرآن
🔹از نظر قرآن فراموشی گاهى به صورت طبیعى است، همانند فراموشی موسی(ع) و همراهش که خدا میفرماید: «نسیا حوتهما» (کهف، آیه ۶۱)؛ و گاهى بر اثر اعراض و توجه واشتغال به امور مادى و دنیایى است که انسان را از وظیفهاى که خداوند به آن یادآور شده بود باز مى دارد، چنانکه در قرآن آمده است: «پس از آن اعراض کرد و آنچه را پیش فرستاده را فراموش نمود»(کهف، آیه ۵۷)
🔹فراموشی که بر اساس عدم اهتمام به امر مهمی چون آخرت بااشتغال به امور مادی و دنیوی پدید میآید، فراموشی مذموم است.(التحقیق، مصطفوی، ج ۱۲، ص ۱۱۴ – ۱۱۵، «نسى»)
🔹اگر فراموشی، طبیعی باشد، انسان معذور بوده و عقاب کردن چنین شخصی درست نیست؛ اما اگر فراموشی در اثر سوء اختیار و از روی عمد باشد، انسان معذور نیست و خداوند در قبال این فراموشی او را عقاب خواهد کرد؛ چرا که چنین شخصی با اختیار خودش مقدمات فراموشی را فراهم و به عمد اوامر خدا را ترک کرده است.(المفردات فی غریب القرآن، راغب اصفهانی، ص ۸۰۳)
🔹به سخن دیگر، انسانی که گرفتار فراموشی طبیعی است بهعنوان مضطر هرگز مواخذه نمیشود؛ اما نسبت به خطا و فراموشیای که خودمان در آن نقش داشتیم، شکی نیست که مواخذه و مجازات الهی و قانونی به دنبال خواهد بود؛ چون چنین فراموشی را خودمان به سبب کمتوجهی یا بیتوجهی یا فسق و بیعقلی بهوجود آوردهایم.
🔹 پس میبایست پاسخگوی فراموشی خودمان باشیم. بنابراین خدا از این اضطرارهایی که دارای مبادی اختیاری است، مواخذه کرده و برای فراموشکار مجازات و کیفری در نظر گرفته است.
✍️نویسنده : خلیل منصوری
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#قرآن #تکلیف #وظیفه #فراموشی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2858
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻غفلت از عدالت اقتصادی
🔸فارغ از نقدهای عدالت محور بر بخش تدابیر سند، تجارب توسعه و پیشرفت جوامع مختلف حاکی از درسهای مهمی است که بهنظر میرسد در مرحله تدوین بخش تدابیر اساسا مورد توجه قرار نگرفته است.
🔸تجربه اندک نویسنده در بخشهای سیاستگذاری کشور نیز موید آن است که اگر هدف از بخش تدابیر، ارائه راهبردهای حل مسائل کشور درمسیر و شاهراه الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی است و همین تدابیر بهنحو تفصیلیتر و کاملتر در سند الگوی اسلامی ایرانی ظهور و بروز خواهند یافت.
🔸باید گفت تا رویکرد حاکم بر آن اصلاح نشود نباید انتظار بالایی، حتی از سند تفصیلی الگوی پیشرفت داشت.
✍️نویسنده : دکترسیداحسان خاندوزی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#اقتصاد #عدالت #غفلت #بی_عدالتی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2856
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻غفلت از عدالت اقتصادی
🔸مطالعه بخشهای اقتصادی مندرج ذیل تدابیر نشان میدهد اختلاف برداشت اساسی میان فهم عامه از تدبیر و نویسندگان سند وجود دارد.
🔸 به این عبارات توجه فرمایید: «تحقق عدالت مالیاتی و کاهش فاصله درآمد خانوارها» (تدبیر ۲۱)، «استقلال بودجه دولت از درآمدهای حاصل از فروش منابع طبیعی» (تدبیر ۲۴)، «توقف خامفروشی منابع طبیعی ظرف ۱۵ سال» (تدبیر ۲۵)، «کاهش شدت مصرف انرژی» (تدبیر ۲۹)، «تمرکززدایی در ساختار اقتصادی و مالی»(تدبیر ۳۱)، «فعال کردن قابلیتهای سرزمینی» (تدبیر ۳۳)، «تامین امنیت و ایمنی غذا» (تدبیر ۳۵)، «بسترسازی برای استقرار متعادل جمعیت و توازن منطقهای» (تدبیر ۳۰). در لسان تخصصی، عبارات فوق مصداق هدفگذاری است که خود محتاج تدبیر و سیاست است، یعنی پاسخی برای چگونگی و روش.
🔸هنر یک الگوی راهگشا برای پیشرفت، کمک به انتخاب در «تزاحم» سیاستهاست که بهجهت چندهدفی بودن و چندارزشی بودن نظامات اداره، قطعا رخ میدهد. به بیان دیگر، اتخاذ سیاست برای هدف الف میتواند به دور شدن از هدف «ب» منجر شود. بهعنوان نمونه، افزایش نرخ مالیات گرچه موجب افزایش درآمدهای پایدار دولت و کاهش وابستگی به درآمد نفتی میشود اما فشار را بر بخشهای اقتصادی افزایش میدهد.
🔸 همچنین فعالان اقتصادی برای افزایش رونق و تولید، مایل بهحذف بیمه اجباری نیروی کار و حذف تعیین حداقل دستمزد هستند اما این سیاستها به وخامت اوضاع توزیع درآمد برای طبقات کارگر و دستمزدبگیر منجر میشود. در چنین شرایطی بیان دو تدبیر مستقل درحوزههای مالیات و رونق کسبوکار کمکی به سیاستگذار نمیکند، زیرا درباره تزاحمها تعیینتکلیف نکرده است.
🔸مشابه آنچه درفصل تعادل و تراجیح در اصول فقه وجود دارد، لازم است تزاحم تدابیر از سوی نگارندگان الگو لحاظ شود. بهبیان دیگر از سند انتظار میرود نهتنها اثر هر تدبیر بر کاهش یا افزایش متغیرهای اجتماعی و اقتصادی را لحاظ کند، بلکه اثر پیادهسازی همزمان این سیستم معادلات را در نظر بگیرد.
✍️نویسنده : دکترسیداحسان خاندوزی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#اقتصاد #عدالت #غفلت #بی_عدالتی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2856
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📘دانلود pdf |غالیان و مقوله فاطمیه
✍️ میلاد دخانچی
🔸در امتداد اظهارات حسین دهباشی در خصوص شهادت حضرت فاطمه زهرا (س)، اینبار اما میلاد دخانچی پژوهشگر مطالعات فرهنگی و از چهرههای شاخص جریان #چپ_نو_مسلمان در اظهاراتی عجیبتر سعی داشت به این مقوله نگاهی داشته باشد. او سعی کرد با تمایز بین غالیگری، تقصیر در جریان تشیع، خود را عقلانیتگرا نشان داده و با اسم عقلانیتگرایی، تشیع را به روانپریشی متهم کند!!
برگرفته از کانال شخصی ایشان
⏰ 8 آبان 1399
@taammolat74
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
غالیان و مقوله فاطمیه.pdf
368.6K
📘دانلود pdf |غالیان و مقوله #فاطمیه
✍️ #میلاد_دخانچی
🔹او در یادداشت اخیر خود که در اینجا بازتاب میشود در مورد تحلیل #شهادت_حضرت_زهرا (س) معتقد است کلیت این واقعه تاریخی مسلم است اما آنچه اختلاف است در جزئیات است و سعی دارد با استناد به کلام کاشف الغطاء و شیخ مفید در مورد برخی جزئیات این قضیه تشکیک کند. او معتقد است یورش به خانه حضرت و خوی استیتگرایی از جانب عمال خلافت، هیچ تردیدی وجود ندارد اما کیفیت یورش و جزئیات آنچه رخ داده محل مناقشه است. گرایشهای عقلگرا مثل شیخ مفید ماجرای سیلی و مسمار را برنتافتهاند!
🔹او در ادامه با بررسی جریان غلو بیان میدارد که ما یک جریان غلو واحد نداریم اما یک رفتار کم و بیش واحد از سمت آنان سراغ داریم و آن اصرار به باطنیگری، حمل باورهایی غیر عقلانی و روانپریشانه درباره جایگاه ائمه است! در ادامه سعی دارد با تحلیل روانکاوانه جریان غلو را در نسبت با جزئیات واقعه شهادت حضرت زهرا(س) بررسی کند و آنرا حوالت به نوعی روانپریشی میدهد که زمینه غلو و ایدئالسازی همان خشم نسبت به قدرت حاکم است!
@taammolat74
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
فکرت
📘دانلود pdf |غالیان و مقوله #فاطمیه ✍️ #میلاد_دخانچی 🔹او در یادداشت اخیر خود که در اینجا بازتاب می
چند نکته درباره مدعیات میلاد دخانچی.pdf
172.9K
📘دانلود pdf |چند نکته درباره مدعیات #میلاد_دخانچی
✍️ محمد خندان
🔹آنچه در اینجا به اختصار بیان میکنم بیشتر ناظر به تناسب «هدف» ادعایی دخانچی و «ابزار»ی است که برای رسیدن به آن برگزیده است.
آنچه از نوشته دخانچی مستفاد میشود این است که هدف از نگارش یادداشت اخیرش«ایجاد بستری برای گفتگو» بوده است. او از آنها که «غالیان متعصب» مینامدشان شکوه کرده که «هیچ علاقهای به گفتگو ندارند.» و «موقعیت روانشناختی»شان امکان گفتگو را از آنان سلب کرده است.
🔹قبل از هر چیز باید بگویم که دخانچی برخلاف ادعایش صرفا به نقد «غالیان متعصب» نپرداخته است. بلکه در مواضعی کلیت تشیع «روانپریشانه» میداند و تصریح میکند که میخواهد از نیروی انقلابی این روانپریشی استفاده کند و آنرا از کنج خانقاه به کف خیابان بیاورد.
🔹 دخانچی درد عقلانیت ندارد؛ دردش تبدیل عقلانیت نهان روشانه تشیغ سنتی به خشونت خیابانی تشیع مارکسیستی است. او میخواهد روانکاوی تشیع را به ابزاری برای انقلاب چپگرایانه تبدیل کند.
⚜️ @taammolat74
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
✅#اختصاصی
🎙#مصاحبه
🔻بایدن و ترامپ در دشمنی با ایران، نظر مشترک دارند
🔹من معتقدم حتی اگر خانم کلینتون در رقابت با ترامپ پیروز میشد، این فشارها بازهم افزایش پیدا میکرد.
🔹 زیرا قاعده روابط بینالملل بر اساس زور نهفته و نهاده شده است و اگر کشوری نشان بدهد که فشارپذیر است، این فشارها طبیعتاً ادامه پیدا خواهد کرد.
🔹من یک مثال میزنم: وقتی کسی برای اولین بار دزدی میکند و در دزدی خود ثروت کلانی را بدست میآورد، ترغیب میشود به دزدیهای بیشتر و کارش را ادامه میدهد تا زمانیکه گرفتار و دستگیر شود.
🔹این پول هنگفت به او مزه میکند. اگر کشوری نشان دهد که فشارپذیر است و حاضر است تسلیم شود، دشمن را نسبت به افزایش فشار ترغیب میکند، نه رفع فشار!
🎤گفت وگو با: دکتر محمدحسن قدیریابیانه
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#ایران #آمریکا #ترامپ #بایدن
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2883
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
✅#اختصاصی
🎙#مصاحبه
🔻بایدن و ترامپ در دشمنی با ایران، نظر مشترک دارند
🔹آمریکاییها، چه ترامپ و بایدن و چه جمهوریخواهان و چه دموکراتها، مایل هستند که اصلاحطلبان در ایران قدرت را همچنان در اختیار داشته باشند و حاضرند به آنها کمک کنند.
🔹ممکن است یک گشایش موقتی نه به خاطر اقتصاد و مردم ایران، بلکه برای کمک به پیروزی اصلاحطلبان داشته باشند، زیرا ارزیابی آنها این است که اصلاحطلبان در مقابل فشارهای آنان تسلیم خواهند شد.
🔹لذا، این حمایتها تا زمانی است که اصلاحطلبان در انتخابات به قول خودشان پیروز شوند. اگر پیروز شدند تحریمها و فشارها به شدت تشدید خواهد شد. چه ترامپ بشود و چه بایدن.
🔹اگر در کشوری، دولت یا دولتمردان نشان دهند که فشارپذیر هستند، دشمن عملاً به اعمال فشار ترغیب میشود. لذا در صورت پیروزی اصلاحطلبان در انتخابات، فشارها به ایران تشدید خواهد شد و حد یقف ندارد. این موارد اثر انتخابات آمریکا بر اقتصاد ایران بود. البته از الآن تا زمان انتخابات سال ۱۴۰۰، چند ماهی زمان باقی مانده است.
🔹دولتیها و اصلاحطلبان هم تلاش خواهند کرد که اگر بایدن بیاید، بحث مذاکره مجدد و بعد امتیاز دادنهای مجدد را مطرح کنند. آنها بر این باور هستند که فشارهای اقتصادی که به مردم وارد شده، باعث خواهد شد مردم از روی استیصال به این مذاکرات و عقبنشینیها تن بدهند.
🎤گفت وگو با: دکتر محمدحسن قدیریابیانه
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#ایران #آمریکا #ترامپ #بایدن
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2883
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
🎙#مصاحبه
🔻بایستههای جهانیسازی فرهنگ تشیع
🔸وقتی ما حرف از تبلیغ در فضای بینالملل میزنیم، یعنی باید در ۳ سطح آمادگی داشته باشیم.
🔸یعنی هم نیروی انسانی در تراز فعالیت جهانی داشته باشیم، هم امکانات بینالمللی داشته باشیم، هم قالبهایی که میخواهیم با آن تبلیغ کنیم در سطح و تراز جهانی باشد.
🔸متاسفانه ما در هر ۳ سطح دچار مشکلات عدیدهای هستیم. هنوز محتواهایی که تولید میکنیم، محلی است، جهانی نیست. هنوز تربیت حوزوی ما به گونهای نیست که پاسخگوی اقتضائات جامعه جهانی باشد.
🎤گفت وگو با: دکتر ادگاردو روبین
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#اسلام #فرهنگ #تشیع
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2876
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
🎙#مصاحبه
🔻بایستههای جهانیسازی فرهنگ تشیع
🔸از نظر آموزههای قرآنی، شما میبینید در قرآن بارها این امر بیان شده که برای هر امتی از خودشان یک پیامبری فرستادیم. یعنی خدا برای هر امتی، از خود آن امت کسی را مامور ابلاغ پیام الهی کرده است.
🔸در آیه نفر که آیه معروفی است هم میبینید خداوند میگوید یک عدهای باید علوم الهی را یاد بگیرند، سپس به سوی قوم خود بازگردند و به انذار قوم خویش بپردازند. این تاکیدات مسلما به این معناست که تبلیغ باید از طریق افراد بومی هر منطقه برای همان منطقه انجام شود.
🔸اگر از منظر تجربه شخصی هم به این موضوع بپردازم باید بگویم وقتی من در منطقه بومی خودم که آرژانتین است به تبلیغ میپردازم، اثرات کارم را بهتر از کسانی ارزیابی میکنم که بومی این منطقه نیستند.
🔸ببینید! من وقتی در کشوری مثل آرژانتین تبلیغ میکنم که بومی آنجا هستم، اولا به زبان آن تسلط کامل دارم، نیاز به پاسپورت و اقامت و مجوز و محل اسکان ندارم.
🔸 همه اینها کار تبلیغ را آسانتر و موثرتر میکند. شما تصور کنید یک طلبه ایرانی تصمیم بگیرد در کشور آرژانتین تبلیغ کند، چقدر باید تلاش کند تا زبان یاد بگیرد؟ چقدر باید هزینه کند که به آرژانتین سفر کند و مثلا یک ماه در آن اقامت کند؟ چقدر باید وقت بگذارد تا ویزا بگیرد و الی آخر.
🔸مبلغانی هم که به این فضا وارد شدند، درست است کارهایی کردند، فعالیتهایی کردند اما این فعالیتها عمیق نخواهد بود، اثرگذار و جریانساز نخواهد بود. مجموع این دلایل است که معتقدم رویکرد دوم بهتر است. اینکه ما برای هر منطقهای از مردم بومی آن منطقه برای تبلیغ دین استفاده کنیم.
🎤گفت وگو با: دکتر ادگاردو روبین
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#اسلام #فرهنگ #تشیع
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2876
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻عقل و علم دو حقیقت کمالی پیامبر اکرم(ص)
🔹براساس تعالیم دینی آنچه مسئولیت پیامبران از جمله پیامبر(ص) است استکمال عقول بشر است؛ زیرا اگر چنین اتفاق بیفتد انسانها به کمال خویش میرسند.
🔹در روایت است که پیامبر(ص) فرمود: خدا به بندگانش چيزى بهتر از عقل قسمت نكرده، خواب عاقل بهتر از شب بيدارى جاهل است، اقامت عاقل بهتر از رنج حركت جهاد جاهل است.
🔹خدا پيغمبر و رسولى بر نيانگيخته مگر اینکه عقل او را كامل كرده و عقلش بهتر از عقل همۀ امّتش بوده، پيغمبر در خاطر خود چيزى بهتر از اجتهاد مجتهدان نداشت.
✍️نویسنده: علی جواهردهی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#اسلام #پیامبر #محمد #رسول_الله
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2874
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net