eitaa logo
فکرت
9.8هزار دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
1.4هزار ویدیو
152 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
18.99M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺خطر، خطر، خطر؛ هشدار مهم استادمیرباقری: 💠 بزرگترین خطری که که در جهان پساکرونا [با ایجاد ] در حال ایجاد است... ⭕️ چه بر سر جوانان می آید؟ ⭕️ هیئت ها و مساجد و اجتماعات چه می شوند؟! ⚔️ راهکار مقابله با این توطئه @schoolofeconomics 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻یک «زاویه» خوب و زوایای دیگر «حکم حجاب» ✍️داود مهدوی‌زادگان 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2582 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻یک «زاویه» خوب و زوایای دیگر «حکم حجاب» 🔹نکته اساسی این است که فرهنگ‌سازی مردم برای پدید آمدن التزام و اجرای صحیح قانون، شکل واحدی ندارد، بلکه به‌اقتضای موضوع و شرایط زمانی و مکانی و دیگر مقتضیات امر، شکل‌های مختلفی پیدا می‌کند و نمی‌توان شکل واحدی ازفرهنگ‌سازی را در همه‌جا تجویز کرد. 🔹گاه نفس الزام به اجرای قانون، موجب فرهنگ‌سازی است؛ یعنی تا این الزام عملی نشود، فرهنگ‌سازی هم اتفاق نمی‌افتد. مگر برای بستن کمربند ایمنی هنگام رانندگی، چقدر فرهنگ‌سازی شد، بلکه غالبا نسبت به این قانون بی‌اعتنایی می‌کردند. 🔹اما از وقتی قانون بستن کمربند ایمنی -که به‌رغم دشواری رعایتش حافظ جان سرنشینان است- از سوی حاکمیت جدی گرفته شد، فرهنگ بستن کمربند ایمنی هم در میان رانندگان جا افتاد. در صدر اسلام، اجرای برخی فرایض شرعی تا زمان تاسیس حکومت اسلامی به تاخیر افتاده بود. مانند نماز جمعه که پیامبر هنگام ورود به مدینه در منطقه قبا اولین نماز جمعه را برگزار کرد. 🔹 حکم جهاد در دوران بعثت پیامبر خدا صلی‌الله علیه و آله در مکه تشریع نشد، بلکه حکم هجرت مسلمانان به حبشه و سپس مدینه تشریع شد، اما پس از تاسیس حکومت نبوی و قدرت یافتن مسلمانان، حکم جهاد که فریضه استقامت برابر تهاجم کفار و مشرکین است، تشریع شد و یا به‌دنبال فتح مکه و استیلا بر شهر، فرمان منع انجام مناسک حج به شکل عریان و داخل شدن کفار و مشرکین در مسجدالحرام توسط حضرت وصی علی(ع) بر مردم مکه ابلاغ شد و در این ابلاغ‌ها منتظر فرهنگ‌سازی نشدند، بلکه تنها مانع اجرای حکم، عدم استیلا بوده است. 🔹بر همین اساس، به‌نظر می‌رسد در جمهوری اسلامی ایران همزمان با الزام حکومتی حجاب، فرهنگ‌سازی حجاب هم پدید آمده است، بلکه این فرهنگ‌سازی درحال عبور از مرزهای جمهوری اسلامی است. ✍️داود مهدوی‌زادگان •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2582 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻لزوم تألیف و تولید کتب سواد رسانه ای به دست اندیشمندان داخلی 🎤دکتر محمد حسین فرج نژاد 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2755 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻لزوم تألیف و تولید کتب سواد رسانه ای به دست اندیشمندان داخلی 🔸به نظر می‌رسد که جامعه، رسانه را کمتر جدی گرفته و تأثیرات رسانه‌ای را یک مقدار دیر متوجه شده است. متأسفانه به دلیل سکولاریسمی که از عصر مشروطه به بعد به صورت جدی با تلاش روشنفکران بیمار ایجاد شد، بحث‌های رسانه جدی گرفته نشد. 🔸مدل دروس دانشگاهی و چینش آنها و مدل نگاه جامعه به رسانه‌ها و ساختارهای رسانه‌ای طوری توسط استعمارگران تعبیه شد که در ایران اکثر قریب به اتفاق رسانه‌ها به دست طیف‌های لیبرال و غرب زده و بعد هم نومارکسیست‌ها افتاد و عناصر انقلابی خیلی کم، رسانه داشتند. 🔸در گذشته اینطور نبود. در گذشته رسانه‌های سنتی و تأثیرگذار مانند منبر در جامعه بوده است که پروفسور مولانا هنوز آن را تأثیرگذارترین رسانه می‌دانند که حرف به حقی هم هست. 🔸دنیا هم در بحث ارتباطات الآن به همین رسیده است که ارتباط چهره به چهره خیلی تأثیرگذار است. نه فقط منبر بلکه رسانه‌های جمعی‌تر مثل کتاب که جهان اسلام در آن حداقل ۵۰۰ سال از جهان غرب جلوتر بود و رسانه سفرای فرهنگی که در جهان اسلام خیلی جدی گرفته می‌شوند، از نمونه های دیگر این رسانه ها بودند. می‌دانید که خیلی از جاهای هند یا کشمیر یا فیلیپین توسط تجار ایرانی مسلمان شده‌اند. 🔸باید رویکردهای جدی تری به سواد رسانه داشت و رویکردهای فعلی کافی نیست. گرچه این رویکردهای فعلی هم در ایران خیلی کم کار شده است. یکی از موانع این است که نیروی انسانی تربیت شده کم است. چه اشکالی دارد که دانشگاه فرهنگیان رشته رسانه را به صورت جدی و با رویکردهای دینی و نه رویکردهای نومارکسیستی یا لیبرال آموزش دهد. 🔸چه اشکالی دارد که دانشگاه وزارت اطلاعات و سپاه به صورت جدی به رشته رسانه ورود پیدا کنند؟ دانشگاه‌ها کمتر به این موضوع ورود پیدا کرده‌اند یا اصلاً ورود پیدا نکردند. باید دانشگاه عالی دفاع ملی مدیر رسانه‌ای درست تربیت کند و رشته مدیریت رسانه به صورت جدی و استراتژیک در آن وجود داشته باشد. 🎤دکتر محمد حسین فرج نژاد •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2755 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
پخش زنده هم‌اکنون با موضوع: بسیج و مواجهه با برنامه‌های پساکرونایی صهیونیسم 🎙دکترمحمدحسین فرج‌نژاد ➕موسسه فرهنگی ـ رسانه‌ای شناخت ▫️سایت اندیشه و آگاهی فکرت •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• آدرس لینک: https://www.instagram.com/fekratnet/live لایو از پیج؛ 📱@fekratnet 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
پخش زنده هم‌اکنون با موضوع: بسیج و مواجهه با برنامه‌های پساکرونایی صهیونیسم 🎙دکترمحمدحسین فرج‌نژاد ➕موسسه فرهنگی ـ رسانه‌ای شناخت ▫️سایت اندیشه و آگاهی فکرت •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• آدرس لینک: https://www.instagram.com/fekratnet/live لایو از پیج؛ 📱@fekratnet 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎯 از فلسفه چه می‌خواهیم؟ 🔷به مناسبت روز جهانی فلسفه دکتر محمدعلی عبداللهی نمی‌خواهم بگویم انتظار بشر عصر ما از فلسفه بیش از عصر وزمانهای دیگر است. عصر ما از بسیاری جهات نیازمند فلسفه است ومی تواند از فلسفه درسهای بسیار مهمی بیاموزد. بسیاری ازعلوم تلاش کرده اند انسان را از زندان زمان ومکان، اینجا و اکنون، رها کنند. علم تاریخ مارا به اعماق تاریک و روشن زمان گذشته می برد . اختر شناسی ما را به مکانها وکرات دیگر.فیزیکدانان تلاش می کنند قوانینی کشف کنند که درهرجهان ممکنی صادق باشد. در این صورت کسی که به صحنه دانش نگاه می کند به او این احساس دست می دهد که جهانی کلی است ،اسیر اینجا و اکنون نیست. به گفته حکیم ملا صدرا: غایت حکمت این است که انسان جهانی عقلی شود شبیه جهان عینی. همه شاخه های دانش کم وبیش چنین کرده اند اما شاید بهترین صورت ان همان باشد که فلسفه بدان اشتغال دارد. به گمانم غیرمعقول نباشد که ازاهل زمانه بخواهیم بگذارند عده ای اندک خرج و برج خود را به گردن دیگران بگذارند وفلسفه ورزی پیشه کنند.این کارکمی نیست که فلسفه می تواند  به بشر جهان نگری غیرشخصی بدهد. نظام های مختلف فلسفی روایت های گوناگونی از انسان و جهان به دست می دهند.صرف نظرازاینکه کدام روایت درست است وازکدام پنجره باید به جهان نگاه کرد انچه اهمیت دارد این است که چنین کاری تمرین فهم کلی ترجهان وطرح راه های مختلف برای انتخاب ثمر بخش ترین ان است. بشرنباید نگران باشد که فلسفه پیش فرضهای مسلم او را به پرسش می کشد ،این همان کاری است که برای پیشرفت و تحول باید صورت گیرد.جزم اندیشی از یک طرف وتقلید کورکورانه از طرف دیگر بزرگترین خطری است که بشررا تهدید می کند.پرورش فلسفی باید بتواند برای انسان سعه صدر به ارمغان اورد.وقتی انسان در باب رای و نظر خویش دچار جزم اندیشی یا تقلید شود به صورت طبیعی نسبت به رای و نظر مخالف خود تنفر پیدا می کند. فلسفه به ما می اموزد که وقتی شاهد کافی در اختیار نداریم از یقین و جزم به پرهیزیم وبا شرح صدر به رای رقیب نگاه کنیم .این امر نه تنها در مورد عقاید دینی وسیاسی که در باره اداب و رسوم اجتماعی وخرده فرهنگ ها نیزصادق است.اگر پیش ازاین فیلسوفان بشر را از جزم اندیشی،ظاهر گرایی وتقلید کورکورانه برحذرمی داشتند وبه او هشدار می دادند امروز اما بشر نه تنها به چشم خود نتایج خسارت بار جزم اندیشی و تعصب را دیده است که برای ان هزینه های بسیار نیزکرده است.وقتی تفکر کلی جای خود را به نظرگاه شخصی وجزمی می دهد سعه صدر به پایان می رسد، تکفیر وتنفر مجال پیدا می کند. وقتی انسان نگاه کلی پیدا می کند واز زندان تنگ و تاریک زمان و مکان خود رهایی می یابد می تواند ازاین درخت پرثمرمیوه های شیرین درحیات فردی واجتماعی برچیند.فلسفه کمک می کند تا احساسات و عواطف ما جنبه خود بینانه پیدا نکند و به گرد من شخصی  نچرخد. فلسفه باید بتواند عمل فردی واجتماعی انسان را از دام خود محوری و خود نگری فردی وشخصی نجات دهد. بدبختیها،جنگ ها ،ظلم وغارت ها هرچند صورت نوین ولی خطر ناکتری یافته اند.فناوری وپیشرفت علمی این کار را تسهیل هم کرده است.  ابنای بشر امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند این نگاه کلی اند.بلای همه گیر کرونا شاهدی بود که در قرن بیست ویکم از غیب رسید.از هم اکنون که هنوز زمزمه کشف واکسن کرونا به گوش می رسد کشورهای فقیروتوسعه نیافته را وحشت فرا گرفته است.اگر بشر بتواند بفهمد که کلی نگری درمقام عمل و عواطف واحساسات همانند مقام نظربه چه میزان سودمند است انگاه به اسانی می فهمد که رقابت های کنونی جهان ما به چه میزان احمقانه و خود خواهانه است. حاصل اینکه مهمترین عطای فلسفه برای بشرهمین نگاه کلی است .این نگاه کلی مارا از اسارت خود پرستی نظری و عملی نجات می دهد.روزگار ما بیش از همیشه تاریخ نیازمند این نگاه است. 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🔶 نخستین پیش نشست علمی همایش 🔺به همت اسلامی و جمعی از موسسات علمی برگزار می‌شود: ✅ نشست علمی با موضوع "چیستی و امکان فلسفه دین اسلامی" 🎙با حضور آقایان: 📅 چهارشنبه 5 آذرماه ماه 99 / ساعت 18 تا 20 📡 تحت نرم افزار اسکایپ و ارتباط از طریق : 👇👇👇👇👇👇 🌐join.skype.com/f6G4330gqaeE 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
MAH00211_1_1.mp3
17.74M
✳️ 🔻بازخوانی نقش نهادهای مردمی در دوران پساکرونا 💠 دکتر محمدحسین فرج نژاد 🔘عضو انجمن علمی ارتباطات حوزه علمیه قم •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻آنکه زعم خویش را «تاریخ» گفت ✍️داود مهدوی‌زادگان 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3128 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻آنکه زعم خویش را «تاریخ» گفت 🔹از نظر نویسنده تکاپو شعار مشروعه از سوی روحانیت نشانه استبداد‌خواهی است چون این شعاری است که شاه قاجار سرمی‌دهد. 🔹مشروعه‌خواهی، جریانی است که با استبداد پیوند عمیقی دارد و چونان جبهه‌ای نیرومند علیه مشروطه‌خواهی در ستیز است و رهبری آن برعهده شیخ‌فضل‌الله نوری است. 🔹اساسا «نخستین‌بار، نه روحانیون بلکه درباریان از واژه «مشروعه» استفاده کردند پس مشروعه، واژه‌ای استبدادی است و در گفتمان استبداد معنا دارد و روحانی مشروعه‌خواه، هوادار استبداد است. به‌همین‌خاطر، انبوهی از روحانیون مستمری‌بگیر دولت از جریان مشروعه‌خواه پشتیبانی می‌کردند حتی بست‌نشینی این جریان توسط دربار بود. 🔹به‌زعم نویسنده، این جریان از علمای شیعه، اهل فریب و نیرنگ هستند چنانکه امام‌جمعه و مجتهد تبریز که توسط آزادی‌خواهان از تبریز بیرون رانده شدند و به جمع مشروعه‌خواهان در تهران ملحق شده بودند، با فریب‌کاری به تبریز بازگشتند. 🔹توصیف روحانیون ازسوی نویسنده تکاپو به «مستمری‌بگیر دولتی» به دور از عدل و انصاف است. بی‌آنکه خواسته باشیم وجود «آخوند درباری» را انکار کنیم، چنین وصفی درباره روحانیت بسیار نا‌چسب است، به‌ویژه که روحانیت، مستقل از حکومت‌های خودکامه از منابع مالی معتبری چون خمس و زکات و دیگر وجوهات شرعی برخوردار بوده و هستند. 🔹روحانیت در زمان دولت مطلقه مدرن -که کوشید تمام این منابع مالی را تصرف یا محدود سازد- حاضر نشد مستمری‌بگیر دولت شود؛ پس چگونه است که در گذشته تن به مستمری‌بگیری داده است؟! بر فرض که روحانیون مستمری‌بگیر دولت بودند؛ لکن این امر مانع استقلال فکری-سیاسی آنان نشده است، چنان‌که نویسنده تکاپو همین احتمال را درمورد روشنفکران روا دانسته است. 🔹به‌زعم وی هیچ منعی نیست که روشنفکران از طبقه ثروتمندان باشند و در عین‌حال مستقل بیندیشند: «روشنفکران روزگار قاجار از درون طبقه‌های ثروتمند و پرنفوذ جامعه برخاسته و از نخستین کسانی بودند که از فرصت‌های آموزشی به‌سبک غربی بهره‌مند شدند.» ✍️داود مهدوی‌زادگان •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3128 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net